Iedereen die een beetje de nieuwdiensten in de gaten heeft gehouden weet het: het was een zooitje in Egypte. Vandaag 144 jaar geleden voer het eerste schip door het SUEZkanaal en dit gaf het startschot voor een andere moeilijke tijd in het land. In 1859 begon men aan het huidige Suezkanaal en in 1869 was het klaar. Men bleef echter continu graven om het kanaal toegankelijk te houden voor de steeds groter wordende schepen. Naar schatting hebben 1,5 miljoen Egyptische arbeiders meegewerkt aan het project. 125.000 arbeiders overleden tijdens het werk door de uitbraak van o.a. cholera. Het kanaal is dwars door de Sinaï woestijn gegraven. Plannen om de waterweg via de Nijl te laten gaan, kwamen te vervallen, omdat Caïro anders teveel macht zou hebben. Het kanaal werd bezit van de Egyptische en Franse overheid. Egypte kwam in financiële moeilijkheden en verkocht haar aandeel aan Engeland (d.w.z. Verenigd Koninkrijk). In 1882 eigende Engeland zich het hele Suezkanaal toe, maar een vrije doorgang werd wel geregeld in de Conventie van Constantinopel. Tot 1956 was het rustig, maar Egypte werd onafhankelijk en nam het Suezkanaal weer terug. Daardoor kreeg het land oorlog met Engeland, Frankrijk en Israël (gedurende een wéék!) en was het kanaal voor enige maanden gesloten. De VN wees het kanaal toe aan Egypte.
In 1967 werd het kanaal de grens tussen Israël (die bezette Sinaï ) en Egypte en bleef het kanaal dicht tot 1975! Het ging weer open door de plaatsing van een VN-vredesmacht, tot in 1979 Israël en Egypte vrede sloten (Camp David akkoord, waarbij Amerika een vredesmacht samenstelde, de Multinational Force and Observers. Ook Nederland heeft wat geleverd tot 1995: verbindingsdiensten en Politietaken (hé, dat klinkt bekend! )
Een smeuïg detail: onze kapitein is nog nóóit door het Suezkanaal gevaren. Hij werd telkens vlak ervoor, of vlak erna afgelost. Op dit moment is het beleid van het bedrijf Svitzer Ocean Towage niet door het Suezkanaal te varen. Het is vanwege de piraterij, maar het feit op zich is geen straf voor Bas, want bij doorvaart moet er veel omgekocht worden met sigaretten en daar heeft hij een bloedhekel aan!
De bakboordverlichting van onze auto heeft het gisteren begeven. Aangezien ik een hekel heb aan te weinig licht en een boete 65,- kost, is dat niet een klusje wat op het bord wordt geschreven. Nee, een lampje dat verwisseld moet worden, daar draai ik mijn hand, als rasechte zeemansvrouw niet voor om. Een klusje ook van maar een minuut of 3 inclusief het pakken van een nieuw lampje. Gelukkig wel overdag, want ik heb het ooit in het 'licht' van een lantaarnpaal moeten doen en dat heel andere koek... Zeker als je onmogelijk kunt zien hoe het beugeltje los moet waar de lamp ingeklemd zit. Een schijnwerpertje in de auto is toch niet zo'n overbodige luxe. Die vraag ik dan maar aan Sinterklaas aan het eind van het jaar.
Ik ben dol op woordgrapjes en vergissingen in gezegdes en spreuken. Bijvoorbeeld: is de Paus heilig?! (natuurlijk in plaats van: is de Paus Rooms Katholiek?! Het grappige is, dat het antwoord op de eerste vraag "Nee" is en op de tweede vraag "Ja".)
"Iemand dood maken met een blije mus" wordt ook nogal eens bij ons in het gezin gebruikt. En heet de Poes van Meneer As: Assepoes. (Asz'npoes); Een woorgrApp voor je iPhone; ik miste de trein zojuist, ik denk dat ik maar naar een Schiphol
Vandaag is het Valentijnsdag en hoorde ik op de radio een heel leuke woordspeling voor vandaag: Witlof : Q-music deelt vandaag schuitjes witlof met een fruitsalade daarop uit op station Duivendrecht. Enerzijds om witlof te promoten en anderzijds om de liefde een handje te helpen. Onze dochter heeft een Valentijnskaart gekregen. Echt zoals het hoort: zonder naam! Nu prakkezeert zij zich suf wie hem getuurd kan hebben! Ik moet zeggen dat ik zelf ook wel nieuwsgierig ben wie dat gedaan heeft!
De kapitein heeft mij even gebeld! Heerlijk! Verder doen we niet aan Valentijnsdag. Gewoon even wat aandacht is prima. Hij heeft zichzelf wel getrakteerd op een ijsje na het eten!
Vandaag zag ik op www.koopvaardij.web-log.nl twéé Rotterdammen langskomen. De eerste, omdat zij door Kees Bustraan (bedankt Kees!) was gespot op Curaçao, de tweede, omdat zij haar eerste verjaardag in Rotterdam viert. Dan heeft Svitzer Ocean Towage natuurlijk ook nog een exemplaar! Drie Rotterdammen op een rij. Drie maal raden welke de mooiste is! (in ieder geval niet de eerste foto..... maar smaken kunnen verschillen natuurlijk!)
Dit onderstaande bericht las ik vandaag op www.nu.nl)
Voetbalclub moet konijnen wegjagen met muziek DRONTEN - Een voetbalclub uit Dronten die last heeft van konijnen die het voetbalveld vernielen, heeft van de provincie Flevoland het advies gekregen 's nachts harde muziek te draaien om de beestjes weg te jagen. Dat zei de bestuursvoorzitter van de vereniging donderdag. Het hoofdveld van ASV Dronten wordt omringd door bos, van waaruit de konijnen elke nacht het veld betreden. Een eerder verzoek tot een jachtvergunning voor de dieren werd afgewezen door de provincie, maar via een brief kreeg de club medegedeeld dat het probleem opgelost kon worden door de hele nacht harde muziek uit de speakers te laten schallen.
Noot van mij: het helpt wel, want hier staat de hele dag de radio aan en wij hebben hier geen konijnen! (ook geen tijgers, olifanten en zeehonden! Dus daar zal muziek ook wel tegen werken!) Gelukkig maar dat combinaties hiervan ook van muziek schrikken!
Waarschijnlijk is het vandaag weer afgelopen met het verblijf in de haven van Walvisbaai en kan de Singapore weer vertrekken naar haar stationsplaats. De mannen kunnen er weer even tegen. De eerste stuurman mocht de boot naar binnen brengen; misschien mag hij hem ook wel weer naar buiten varen. Hij weet in ieder geval de 'weg'!
Volgens mij is het kei moeilijk om zo'n staaltje traagheid op haar plek te krijgen, maar ieder Zijn Vak.
Bas ligt nog steeds 'binnen', d.w.z. voor de kade in Walvisbaai. Via Google Earth kon ik met behulp van mijn echtgenoot de kade zien waar ze aan liggen! De inzet in de foto, is een foto die door iemand geplaatst is van het uitzicht ter plekke (die kleine vierkantjes geven aan waar men de gemaakte foto's heeft geplaatst).... mooie zonsondergang!
Vandaag las ik in de Schuttevaer (de krant voor varenden) een bericht over de te nemen maatregelen tegen piraterij. De Commissie Vrede en Veiligheid van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) wil een wettelijke regeling voor het aan boord nemen van bewapende militairen en privébeveiligers op kwetsbare Nederlandse schepen. Verder toestemming om wapens aan boord te hebben waar de kapitein bij kan komen, zodat hij zich in geval van een aanval in noodweer kan verdedigen.
Een cursus moet ervoor zorgen, dat de kapitein niet te vroeg schiet ('te laat' is niet interessant in dit verhaal ). De advocatuur mag er dan een puntje aan zuigen, want bij slachtoffers (aan piratenzijde) wordt er door middel van de rapportering beslist of er terecht geschoten is. Verder is de stuurman de dokter aan boord. Moet hij een cursus volgen voor het verwijderen van kogels?
Dan is er nog een wet: "je mag mensen die in nood zijn op zee, niet aan hun lot overlaten." Hoe zit het dan met het bootje lek schieten? Moet men dan de piraten hulp aanbieden? Ze zijn tenslotte in nood dan.... wéér een rechtzaak?
Bas en ik hebben het al uitvoerig gehad over de kwestie 'geweren aan boord' en Bas vraagt zich terecht af, of hij (zelfs in noodweer) wel op mensen kan schieten.
De Commissie vindt, dat het voor piraten duidelijk moet zijn, dat Nederlands gevlagde schepen gericht terug schieten. Dit zou afschrikwekkend genoeg moeten werken, zodat deze schepen niet aangevallen zullen worden.
Of een piraat bang wordt van de Nederlandse Vlag, is maar de vraag: ze hebben in het verleden ook al eens een marineschip aangevallen....
De nieuwe uitrusting van de Singapore na de volgende dokking......
Een leuke onderbreking van het Zeemansleven op Station: de haven in voor onderhoud, stores en water. Vandaag gaat de Singapore Walvisbaai in. De mannen kunnen even hun benen strekken. De poort is een half uur lopen vanaf hun kadeplaats, maar dat mag de pret niet drukken. Een bezoekje aan het zeemanshuis staat hoog op de verlanglijst. Om het moois van Namibië te kunnen gaan zien, moet je vast (en helaas) nog verder lopen.
De Kokerbomen (afgeleid van het feit dat de oorspronkelijke bevolking de holle takken van de plant gebruiken om er pijlkokers van te maken), de FishriverCanyon (veel Canyon en weinig rivier), zebra's en de Kalahariwoestijn..... Mooi... toch maar even doorsparen voor een vakantie.
Autorijden... voor de één een peuleschilletje, voor de ander een zware opgave. Maar het besturen van rijdende voorwerpen kan ook binnen voor nogal wat commotie zorgen. Ik moest veel boodschappen halen bij de plaatselijke supermarkt. Daar het mandje van mijn scootmobiel niet echt geschikt is om de verjaardagboodschappen te doen, had ik een grote boodschappentas meegenomen en onderweg in de supermarkt een mooie grote doos gescoord. Ik kan goed met het ding overweg en kwam volgeladen bij de kassa aan. Daar moesten alle verzamelde waren op de lopende band gelegd worden, waarna je met een lege 'kar' langs de kassa mag. Ik was niet meer op de stoel gaan zitten, want daar stond de doos en bediende de gashendel met mijn hand, zodat het vehikel gladjes op zijn plaats kon worden geplaatst. De hendel werd losgelaten, in de veronderstelling, dat het ding dan stil gaat staan.
Maar tot mijn grote ontzetting racete hij ervandoor! Een wijde boog achter de kassa's, waar gelukkig niemand stond, eindigde in een harde klap tegen de ombouw van een andere kassa. Wat bleek: de lege doos op de stoel had ervoor gezorgd, dat de gashandel volledig ingedrukt bleef! Volgens mij kan een mens niet roder worden dan ik op dat bewuste moment....
Bij het volgende bericht uit de Stentor had de bewuste mevrouw ook 'geluk', alleen géén auto meer:
Brandende auto maakt ritje zonder bestuurder ZWOLLE - Een vrouw kreeg vrijdagmiddag in Zwolle de schrik van haar leven. Niet alleen reed haar auto uit zichzelf weg, het vervoersmiddel bleek ook nog eens in brand te staan. De bestuurster was net uit de auto gestapt en had de deur gesloten. Toen ze zich omdraaide, zag ze haar auto wegrijden. Hoe het heeft kunnen gebeuren is onduidelijk, maar de auto was ook in brand gevlogen. Volgens de Stentor reed de wagen als een fakkel over de Hanzelaan.Uiteindelijk kwam de auto tot stilstand toen hij botste tegen een boom. Ondanks dat de brandweer direct ter plekke was om de brand te blussen, was de auto inmiddels al total-loss. "Het is een geluk bij een ongeluk dat de wagen geen mensen heeft geraakt," zegt de politie.
Vandaag viert onze dochter haar verjaardag voor vrienden van school en morgen voor overige vrienden en familie. Het wordt een drukke bedoening met in totaal een opkomst van 45 man. Waarschijnlijk blijven er weer zo'n 17 eten. Harstikke gezellig. Aangezien het feestgedruis vanavond losbarst (en ik mij boven in mijn atelier opsluit), moet er wel zoveel mogelijk in de loop van vandaag voorbereid zijn. Buiten de boodschappen die ik ga doen, heb ik mij toegelegd om vandaag twee appeltaarten te bakken. Het zou nu toch wel heel handig zijn om het stel handen van mijn echtgenoot erbij te hebben.
Iedereen in Nederland heeft er al van gehoord: de tanker met zwavelzuur die omgeslagen is op de Rijn bij de Lorelei. Nu, 3 weken later begint het scheepvaartverkeer weer een beetje op gang te komen. Er liggen 450 binnenschippers te wachten om erdoor te mogen. Gisteren mochten de eerste (wat grotere) schepen erdoor. Wat een ellende voor de wachtende eigenaren. Door de malaise in de vrachtmarkt was de marge toch al klein en nu vallen de schepen dus al een dikke halve maand uit.
Het moet wel een machtig gezicht zijn, die file op de Rijn. De Lorelei is een rots waar de Rijn omheen slingert. Het is het smalste stuk van de Rijn en tevens het diepste. De Nimf die haar gouden haar kamt en een lied zingt, heeft weer eens een slachtoffer gevonden, hoewel de gevaarlijke stukken in dat gebied al 30 jaar verwijderd zijn. Volgens insite informatie (bedankt!) heeft de bewuste tanker wèl een dubbele wand, maar daardoor géén tussenschotten. Als de tanker dan begint over te hellen, is er geen houden meer aan. Er vaart nog wel een heel aantal van deze constructie rond! Er zijn er wel twee mannen bij om het leven gekomen en mijn gedachten gaan uit naar de mensen die zij achter laten.
We mogen er blij mee zijn, dat het niet op een millieuramp is uitgedraaid, hoewel het ongeluk dus wel een beperkte economische crisis op zich is.
Onze meid wordt vandaag 17 jaar! Tjonge, wat een dame al!! Wij vieren hier vandaag een feestje. Bas heeft al gebeld! Toch weer heel apart om over de telefoon de felicitaties te krijgen, maar ons meidje voelt zich toch echt jarig.
Natuurlijk ben ik heel nieuwsgierig en ben eens op het wijde net gaan zoeken naar een naam. Dat valt nog niet mee en daarom had ik hulp ingeschakeld van iemand die het wel weet: Dhr. Avesaath van het Centre for Estuarine and Marine Ecology. Volgens hem is dit beest een kompaskwal (Chrysaora hysoscella), alleen wat groter dan dat wij hem kennen in de Noordzee. Het is echter géén record, want in Japan komen kwallen voor die vele malen groter zijn:
Juist in Namibië is men hard op zoek naar de oorzaak van de explosie van kwallen. Men vermoedt dat overbevissing en de verwarming van de aarde de oorzaak is. Ook in Nederland is de kwallenpopulatie enorm vergroot. Het bovengenoemde instituut onderzoekt de invloed van de kwallenplaag op de rest van het ecosysteem, want bijvoorbeeld in de Zwarte Zee heeft de ribkwal (Amerikaans ribkwal, een klein beestje) ervoor gezorgd, dat de visstand volledig is vernietigd. Het instituut krijgt voor dit onderzoek subsidie van RijksWaterStaat.
Wie kent ze niet: de stekelige dieren als je lekker in de Noordzee wilt spelen? De Kwal! Bij aanlandige wind kan het een ware ramp zijn voor de waterliefhebbers. Kwallen komen in alle oceanen voor en het zijn opmerkelijke dieren. Ze hebben een stadium in hun leven als poliep (lijkt een plantje) en een 'vrij' volwassen stadium, waarin ze kunnen zwerven. Op zich zijn dat natuurlijk al een opmerkelijke gedaantevormen, maar één soort kwal spant de kroon: De Turritopsis nutricula. Het is het enige onsterfelijke dier op aarde! Deze soort kan van zijn volwassen vorm terug gaan naar zijn onvolwassen poliepen-vorm!! Wat een wonder! Bas heeft mooie plaatjes van kwallen kunnen schieten. Wie weet is het de bovengenoemde soort wel!(dat zoeken we dan later wel uit ) Dat het mooie foto's zijn, is een feit.
Het anti-rookbeleid in Nederland is inmiddels een geaccepteerd fenomeen: op de openbare plaatsen en in bedrijven is het verboden te roken, behalve in de daarvoor bestemde rokershokjes. De zee zelf heeft het niet begrepen: zij heeft op verschillende plekken zogenaamde Black Smokers. Dit is niet de doorsnee zeeman, die zware shag rookt! Het zijn rokende schoorstenen, ontstaan uit vulkanische activiteit en rijk aan allerlei mineralen. Men kan ze vergelijken met de geisers op het land. Black smokers worden aangetroffen in gebieden met een hoge vulkanische activiteit. Zeewater wordt in de oceaanbodem verwarmd en via de schoorstenen naar buiten geperst. Het grote verschil met geisers is dat alles onder zeer hoge druk gebeurt. Door deze gigantische druk kan het water heel heet worden zonder te gaan koken. Het water dat door een black smoker naar buiten stroomt, kan wel 400°C zijn. Dat hele hete water komt in de ondergrond in aanraking met pas gestold magma. Vanuit dat magma worden allemaal mineralen opgenomen. Zodra het hete water naar buiten stroomt, worden de mineralen bij de schoorsteen afgezet. Ze bevatten vaak economisch belangrijke elementen zoals koper, ijzer, zink en goud.
'Nederlandse marine mishandelde piraat' HAMBURG - Een Somalische piraat heeft woensdag voor de rechtbank in het Duitse Hamburg zware verwijten geuit tegen de Nederlandse marine die hem in april 2010 uit de kust van Afrika heeft opgepakt. Volgens de verdediging van de 24-jarige piraat hebben Nederlandse ondervragers hem mishandeld. Tijdens het verhoor zouden zij hem naakt hebben vastgebonden op een stoel. ''Ik ben op een zeer vernederende manier behandeld'', aldus een schriftelijke verklaring die door zijn advocaat werd voorgelezen. De Nederlandse marine ontzette destijds het gekaapte Duitse vrachtschip Taipan en nam tien Somalische piraten gevangen, die nu in Hamburg worden berecht.
Noot van mij: mishandeling mag niet, (zonder uitzondering!) maar ik weet nu wel een manier om eventueel onder celstraf uit te komen: op het moment dat de marine verschijnt en men geen schijn van kans meer heeft om te ontsnappen en de raketwerper en ladder niet meer overboord kan werken, doe je onmiddellijk al je kleding uit! Ik ben benieuwd wat hiervan waar is.....
Bas is inmiddels begonnen met Les 10 (dix ) van de cursus Frans. Om hem te helpen, de dag door te spreken, een beetje te plagen en af en toe een statement te plaatsen, heeft de Eerste Stuurman het op zich genomen om een "La ligne du jour"-bord bij te houden! Iedere avond wordt er een zin verzonnen die dan met behulp van het woordenboek kan worden vertaald. Af en toe past de kapitein censuur toe, want dan is de zin niet geschikt voor publiek. Dàn ontbreekt er een datum..... Zo heeft Bas aan boord een heel stel Fans bij zijn Frans!
Als het rustig is, begint men zich gemakkelijk te vervelen. Dat is bij kinderen zo, maar bij jongetjes blijft dat blijkbaar óók zo als ze ouder worden . en dan wordt er nog wel eens een geintje uitgehaald. De Rotterdam heeft als enige van de schepen nog géén electronische kaart. Die willen ze wel graag hebben en zij zijn dan ook stik jaloers op de prachtige voorziening op de London en de Singapore. Begrijpelijk. Nu hadden ze een kaart nodig van een specifiek gebied en daarvan was geen exemplaar voorradig aan boord. Daarom hadden ze deze kaart bij de collegae opgevraagd. Nu hebben ze een eigen electronische kaart gemaakt, zoals je op de onderstaande foto ziet! Met de kopie op het bord geplakt, een passer erbij en een opzoekkastje voor de sier. Deze is véél goedkoper!
Meestal is het niet van belang, op welk tijdstip een foto is genomen. Of het nu avond is of ochtend, het geschoten plaatje gaat (meestal) niet over tijd.
Het tijdstip waarop deze foto genomen is, is echter wèl belangrijk. Het gezegde is immers:
Red sky at night, sailor´s delight,
Red sky in morning, sailor's warning.
Gelukkig voor Bas: hij heeft deze foto bij zonsondergang genomen! Dat wordt beslist een mooie dag morgen!