• fietsreis Nicaragua
  • La GLEIZE Midweek

VELO

12-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. fietsreis Nicaragua
    Wat vooraf ging:

Tijdens een baby borrel, in de maand juli kwam ik twee mensen tegen ( De Warre en Marjan) die me rustig vertelde dat ze in november een fietstocht door Nicaragua gingen maken. En heb je geen zin om mee te gaan? We hebben gehoord dat er nog één plaats vrij zou zijn..
    Even nadenken en de dag erna kreeg ik van Paul een mailtje met alle gegevens over en omtrent MoNiCare Lommel. Een telefoon met Jos en ja hoor, misschien nog één plaats vrij maar morgen krijg ik een mail of de laatste plaats zal ingenomen worden ja dan nee. En weer twee dagen later, spijtig geen plaats meer, 25 is het maximale getal en die zijn er, maar moest..... enz  dan ja dan.

Ondertussen loopt de tijd.
    Maar op, ik geloof, 21 oktober een telefoontje van Jos, er is iemand weggevallen, moest je alsnog zin hebben, en heb je reeds een internationaal paspoort, beslis dan binnen het uur want vandaag worden de tickets gekocht.

Oei das wel heel vlug, maar binnen het uur was de beslissing genomen, deze kans laten we niet gaan. De bevestiging werd gegeven, copy van paspoort werd verzonden, de tickets konden aangekocht worden.
    De sponsoringstocht kon beginnen.
    Op 15 november zullen we vertrekken naar een arm land Nicaragua, we zullen er 14 dagen rondrijden met MTB's en op die manier vooral drie projecten bezoeken in zijn alledaagse werkelijkheid. Het leven zoals het is in Nicaragua.

Volgende keer de directe voorbereiding.

Lowie

12-12-2014 om 00:00 geschreven door lowie

Categorie:Fietsen Nicaragua
    Tags:Nicaragua
    14-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlof Frankrijk

Verlof in Frankrijk: van 11/9 tot 25/9:

Zaterdag 11/9:

Het plan was, om 6u30 vertrekken in Arendonk, en geloof het of niet maar 5 minuten later waren we op weg. Voor een rit van 1030 km, naar Bedoin in de Vaucluse.

Aan de voet van DE BERG DE Ventoux.

Geen caravan meer, dus veel gemakkelijker rijden, en zelfs Mieke wilde haar deel nu doen.

De rit verliep heel rustig en veilig, enkel in de omgeving van Nancy  een file, juist op dit weekend waren er werken geplant aan een brug. Dus één uur file, voor een 10 km.

Er zijn zeker ergere dingen.

In Luxemburg nog eens de dieseltank vol gedaan. Zo we konden voort tot in Bedoin, met een caravan was dat wat anders.

Af en toe eens stoppen om de benen te strekken, een tas koffie of wat eten en om 18u waren we ter plekke. De thermometer gaf nog 28 ° aan.

Aan de receptie waren ze blij ons te zien, ze vreesde namelijk een late aankomst en dan moesten ze lang op dienst blijven, dus dat zijn al vrienden voor de volgende dagen.

We werden wegwijs gemaakt om naar ons huisje te geraken en konden daar de fietsen en alle andere dingen lossen.

Even inrichten, even verkennen, even verfrissen, en we zijn dan gaan eten in het restaurant van de camping. Ondertussen hadden  we al vernomen dat het goed weer was geweest de vorige dagen, maar een beetje vroeger was er zeer veel regen gevallen. Er waren zelfs auto’s gaan drijven op de wegen beneden aan de camping.

Het eten was eenvoudig maar goed, een groentebuffet, daarna canard met frietjes en erwtjes en bovendien een glacé vanille met slagroom. Een lekkere fles witte wijn, grande dame van 2008. Lekker en niet te duur.

Het was stilaan bedtijd geworden en zijn dan rond 23u gaan slapen.

De 1032 km zit erop en wij waren blij dat we naar ons bed konden.

Zondag 12/9:

Nogal goed geslapen een nieuw bed vraagt toch altijd wat aanpassing, maar rond 8u30 was het opstaan geblazen, lekker ontbijt nog niet buiten de zon kon nog net niet aan ons terras een uurtje later lekker wel.

Het winkeltje gaan bezoeken, en dan het eerste zonnebad op de ligweide, wat lezen en gewoon wat kijken.

Na de middag wilde ik toch even fietsen, het idee was een klein rondje.

Vertrekken vanuit de Bedoin naar Villes s’ Auzon langs Flassan, daar kon ik toch niet laten even de Gorges de la Nesque te beklimmen. Een mooie klim als eerste kennismaking 16 km met ongeveer 3 a 4 % stijging, vooral ook zeer mooie vergezichten, als je ooit in de streek komt zeker niet vergeten ook met de auto is het een mooie rit naar Sault.

Maar voor mij was het en kwestie van boven komen en terug naar Mieke, na 62 km was ik terug bij haar en ze was blij dat ze me zag.

We zijn dan samen een terrasje gaan doen en lekker gegeten en straks zal het alweer slapen zijn na de eerste mooie dag.

Voor het slapen een mooie film bekeken samen met Mieke, “Il Postino” de dichtkunsten zijn er op een mooie manier in beeld gebracht, vooral ook de gevoeligheid ervoor, het beeld van de metaforen, en vooral gedichten zijn er ook om gebruikt te worden door zij die er het gevoel voor hebben.

Maandag 13/9:

Goed geslapen, sommige zeggen dan als een roos, vanwaar dat beeld is ontstaan is mij een raadsel. Wel een mooie bloem maar de doornen zijn er toch ook of niet?

Een lekker ontbijt met goed Frans brood (pain complet) Mieke ging naar Bedoin daar was een markt op maandagmorgen, ondertussen ben ik gaan lezen en liggen te liggen, muziek beluisteren e.d. dingen meer.

Na de middag samen een fietstocht om en langs Bedoin, langs alle kanten kan je dan de Ventoux zien liggen, de reus van de provence, en hij ziet er ieder jaar nog meer geweldig uit.

Er is vandaag erg veel wind, gelukkig rijden we eerst bergop en met de wind mee, eerst naar Flassan van daar naar Mormoiron, langs een prachtige holle weg richting Mazan, daar was ook de druivenoogst in volle gang. Grote dikke bossen blauwe druiven daar zal dan wijn van gemaakt worden, heel wat meer aanvaardbaar dan van water wijn te maken.

Verder nog even wat winkelen en een gezellig aperitiefje, lekker eten en daarna een gezelschapspel, ik ben erg nieuwsgierig welk het zal worden.

Dinsdag 14/9:

Nog even over gisterenavond, een spel weet je, het werd Yahtzee en Mieke heeft 3 keer gewonnen, en ik maar één keer.

Daarna goed geslapen en gerust het was frisser deze nacht, een zeer open hemel waar de sterren schitterde aan het heelal.

’s Morgens lang geslapen, een lekker ontbijt nadat ik eerst brood was gaan halen in het winkeltje ook een dagblad “het laatste nieuws” weliswaar van maandag 13/9 veel over de toestand in de kerk, en veel over Kim het tenniswonder.

Omstreeks 10u ben ik klaar om de Ventoux op te rijden, inderdaad ik kan niet meer wachten,

Ik probeer rustig te vertrekken en al vlug steek ik een paar fietsers voorbij, maar even vlug zijn er andere die mij voorbij fietsen, vanaf het bos is het erg zwaar ik rijd onder controle van hartslag naar boven, 160 aanhouden dat moet lukken, aan de chalet toch even afstappen en daar bekom ik van, de laatste 6 km gaan in verhouding tot daarstraks beter. Op een tijd van 2u20min ben ik boven. Ik stuur een berichtje aan een paar mensen o.a. Peter met de mededeling dat is oud ben, hij denkt er anders over, hij stelt dat de Ventoux groeit. Zelf denk ik dat het een langzame tijd is, anderzijds is het de eerste kennismaking met het hooggebergte het kan alleen maar betere. Dat is ten minste wat ik hoop.

Terug beneden een lekkere koffietafel en platte rust, een douche en wat lezen.

Om 17u30 is er van het huis een aperitief, een gezellige boel waar we ook wat mensen leren kennen, fietsers uit de streek en ook uit Antwerpse. Een gezellige babbel dan weer lekker eten een pasta waar Mieke een patent op zou kunnen nemen.

Mieke heeft vandaag veel gelezen en ook gewassen. We hebben samen de mails doorgenomen en de eerste drie dagen van onze reis op het Blog gezet.

Woensdag 15/9:

Alweer een dag met prachtig weer, zon, zon en nog eens zon.

Gisterenavond een spel met Mieke Rummikub, deze keer was ik de winnaar,maar eigenlijk is dat niet belangrijk, de wijn erbij en het gezellige ervan dat is wat de kwaliteit bepaald.

Zoals gezegd deze morgen een prachtige zon, een prachtig ontbijt en daarna een fietstocht met zijn tweetjes naar Malaucene, daar lekker kunnen eten en dan verder langs prachtige binnen wegen over Crillon le brave terug naar Bedoin daar een terrasje een babbeltje met twee mannen die juist de Ventoux hadden beklommen, dit in het kader van kom op tegen kanker.

Altijd weer nieuwe verhalen van hoe en waarom en met welke versnelling.

Terug op de camping  gaan zonnen en wat lezen, daarna nog een pintje en het is alweer tijd voor het avondeten.

Vandaag heeft Mieke de Col De Madeleine gedaan en daarna nog een paar stevige klimmetjes zelfs eventjes 15% stijging zeg nu zelf, dat is niet niks.

Tegen de avond kregen we nieuws van en omtrent onze vriend Eddy, zijn operatie is een dag uitgesteld, dat is naar mijn aanvoelen zeer erg, je zit erop te wachten en dan hups een dag later, nee dat is niet leuk. Hopelijk voor hem verloopt morgen alles naar wens …

Donderdag 16/9:

Vandaag een gewone vakantiedag, na een nachtje rust dacht ik van morgen dat het tijdwas om de Ventoux nog eens te beklimmen. Na het ontbijt lekker Frans en de nodige chocolade was ik er klaar voor. Het ging beter en vlotter dan twee dagen geleden, een tijd van 2u en 7 min. Is niet om over naar huis te roepen maar toch was ik tevreden ik was helemaal niet uitgeput, zelfs nog redelijk fris.

Ondertussen was Mieke in het dorp gaan kijken, een beetje winkelen en verkennen.

Na de middag even eten en aan het zwembad zonnen en lezen…

Vanavond gaan we eten op de camping hopelijk is het lekker en worden we verrast door iets bijzonders.

Vrijdag 17/9:

Het was lekker en we zijn niet speciaal verrast, we hebben Noorse mensen leren kennen, ’t is te zeggen we hebben er zo goed en zo kwaad mogelijk mee gesproken,al bij al viel het wel mee.

Verder goed geslapen en ’s morgens lekker weer op. Maar deze nacht heeft het geregend en nog geen klein beetje. Dus vanmorgen was de temperatuur heel wat minder, vandaar een uitstap met de wagen. Naar Orange een stad in het zuiden, waar ook de Romeinen reeds een oog op hadden laten vallen. Het bezoek aan het theartre antique d’ orange was meer dan de moeite waard. De 8€ inkom zijn goed besteed. Ondertussen was het weer reeds terug heel wat beter, al moet gezegd dat de Ventoux niet zichtbaar was, dus de wolken hadden beslag gelegd op de berg.

Zaterdag 18/9:

Gisteren nog goed nieuws gekregen in verband met Eddy, de operatie lijkt goed verlopen te zijn, hij is al op een gewone kamer, heeft nog wel veel pijn, maar het kan nu elke dag beter en beter worden.

Vandaag was en is het een bewolkte dag, eerder koud, de Ventoux is niet te zien helemaal in de wolken.

Dus een wandeling naar het dorp, want het is er een markt, artisanale markt. Na de middag toch nog een fietstochtje…

Even later op het terras komen we Jan en Lea tegen, mensen die we nog kennen van zoveel jaar  terug, het is altijd leuk om bekende tegen te komen…

We zullen de volgende dagen nog heel wat moeten bijkletsen.

Zondag 19/9:

Een leuke dag,veel zon en veel energie. Na het ontbijt een flinke fietstocht met zijn beide

De Gorge de la nesque samen rustig mar gestaag naar omhoog, 16 km lang een mooie rit. Mieke heeft voortreffelijk geklommen. Na een thuiskomst van 63 km was ze natuurlijk moe maar geloof het of niet ook voldaan. Ondertussen hadden we een lekkere pasta zalm gegeten, en konden we weer verder tot de avond. Na wat zonnen  nu nog een lekker avondeten, en we kunnen weer met een gerust hart gaan slapen.

Ook met de kinderen was alles o.k. en ook thuis alles in orde wat kan een mens nog meer willen.

Maandag 20/9:

Gisteren nog nieuws gekregen van Eddy een berichtje van Lizy was niet erg hoopvol, er waren verwikkelingen bij Eddy, en eerlijk gezegd we waren er niet goed van. In de loop van de dag hebben wij er verschillende keren over gesproken, en dus gaf het ook aan dat onze gedachten er wel eens naartoe gingen. Eddy de danser moet en zal verder dansen in het leven,

Hij zal schilderen en tekenen en vooral hij zal zeer vele mensen op een fijne manier motiveren.

Ondertussen is de maandag al een eindje weg, ik heb er vandaag een lap op gegeven, van morgen om 10 uur vertrokken voor een rit van Bedoin naar Malaucene en van dan de Ventoux op en daarna naar beneden naar Bedoin een toch van bijna 60 km.

Ik was gelukkig de klim vanuit Malaucene is erg meegevallen hij ging gemakkelijker dan vanuit Bedoin de vorige dagen. Ofwel betere conditie of toch iets gemakkelijker,wie zal het zeggen.

Daarna nog heerlijk niet doen, wat winkelen, even de mails bekijken en verder avondeten en nu dus het verslagje schrijven.

Eigenlijk wordt dat leuker en leuker het beschrijven van de dag, van de activiteiten, van de gevoelens erbij.

Misschien moet ik toch een poging wagen om langzaamaan toch even mijn eigen levensgeschiedenis te beschrijven en een beetje goesting krijg ik er wel voor.

Weet je we zien wel, ondertussen genieten we verder van het heerlijke vakantieweer hier in

Bedoin.

Dinsdag 21/9:

Gisterenavond samen een film bekeken, “Mannen die vrouwen haten” Millennium 1, na het lezen van het boek en  nu het bekijken van het eerste del van de film, eerlijk zowel het boek als de film vind ik heerlijk. Mooi en boeiend, raak geschreven en raak verteld. Daarna was het een heerlijke frisse nacht.
    Deze morgen was er van de Ventoux niets te zien, wolken dekte hem toe,en hij sliep de hele dag verder onder zijn deken.

Wij waren reeds op tijd onder ons deken vandaan en wilde een fietstochtje maken naar Carpentra, Langs mooie binnenwegen en echte landbouwwegen, die zeker net gebruikt worden bij de tour de France, de staat van de wegenis dan echt niet goed. Onderweg zagen we dan nog een groot machine dat de druivenpluk herleide tot een machinaal gebeuren zoals je bij ons het koren en het ander soort graan ziet veranderen in zaad en balen stro.

Zo ook verdwenen de druiven in grote bakken die dan weer op tijd en stond in grote aanhangwagens werden gekieperd.

Na een beetje rondhangen in Carpenta zijn we terug langs andere binnenwegen naar Bedoin gereden, daar een lekker fris pintje gedronken, al duurde het zeer lang voor we het kregen, het mesje van dienst had echt niet veel zin, ze zag er ook niet goed uit, misschien was ze wel ziek of mogelijks had ze ruzie met wie weet wie?

Vanavond gaan we met zijn tweetjes eten in Bedoin, Mieke is er erg opuit om nog eens lekker te gaan eten. Wedden dat we dat zullen vinden, ik zal er morgen misschien meer over vertellen.

Woensdag 22/9:

En inderdaad gisteren avond hebben we lekker eten gevonden in de CRILLON  in Bedoin, een lekker voorgerecht zalm en kaas, en voor Mieke kippenlevertjes, daarna canard enzovoort.

Het slapen was iets minder na het eten, te laat en te veel. Maar uiteindelijk was het een rustdag vandaag, met niets op het menu dat ons kon of mocht vermoeien. Dus veel gelezen en gelegen.

Morgen moet er terug iets meer actie zijn….

Donderdag 23/9:

Na een geweldige nachtrust, op tijd uit de veren, dat wil niet zeggen veel vroeger maar vooral veel frisser. Een lekker ontbijt, spiegeleitjes, wit Frans brood, want er moet gewerkt worden vandaag.

Om 9u45 de fiets op, naar Sault over de Gorges de la Nesque, zo naar boven op de Ventoux en dan weer terug naar Bedoin. 89 km. Gedaan in 4u20, de beklimming vanuit Sault 1u 15 en daarna nog eens 40 min. Van chalet naar boven.

Daarna terug naar beneden in volle vaart. Onderweg merkte ik dat mijn reserve bandjes en ander gerief thuis lag, gewoon vergeten, gelukkig niet nodig …

Vanavond samen gezellig gaan eten, en morgen de laatste dag een beetje inpakken en afwachten welk weer ons wordt gezonken….

Daarna zaterdag terug naar huis, dicht bij de kinderen en kleinkinderen bij de vrienden en de mensen die we graag zien.

14-09-2010 om 00:00 geschreven door lowie

28-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La GLEIZE Midweek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op maandag 23/8 zijn we klaar voor een verlof in La Gleize met de familie Vermeiren.

De afspraak is om 8 uur in Arendonk vertrekken.

Iedereen is er, onze Fons die overal de weg zeer goed kent, komt een beetje later toe, hij is even naar Nederland gereden, ons May en de Guy waren daar nog niet geweest, dus hij toont zijn goed hart.

We dachten met drie met de fiets te rijden, jammer maar het weer wilde niet mee, en wij niet met het weer dus de auto's in.

In de omgeving van Luik zijn we bouwwerken gaan bezoeken, iets gaan drinken, van toen af hebben we de weg laten kiezen door SOFIE een dame die enkel af en toe tegenspreekt,maar voor de rest niets anders als straf kan bedenken. Dus na heel wat omleidingen komen we aan in La Gleize omstreeks 11u

De auto's leeg gemaakt, om beter en uitgebreider te kunnen winkelen. De vrouwen zorgen voor het eten de mannen voor de drank. Onze Fons voor het nieuws. (hij leest het laaste nieuws zodat wij dat niet meer moeten doen)

Bij het terug keren naar het huisje zijn er twee auto's volgeladen, en de kas is zo goed als leeg, maar gezien Anit de kas heeft is dat geen probleem zij vult aan als het nodig is.

Dan gaan we naar de stoet van het dorp kijken, want de boeren uit de streek willen aan iedereen laten zien wat ze in huis hebben, paarden, ganzen, vrouwen, paters e.a. dingen....
    Drank in overvloed...
    Maar er barst een onweer los en iedereen wordt meer dan een beetje nat...

Dan naar huis gaan eten, gebraden kip met wat erbij....lekker en veel...

's Avonds moet en zal er gespeeld worden, het is namelijk zo dat Marleen een spelletje kent dat de naam YATHSEE  draagt, goed kan.
     Maar volgens haar telling hebben de vrouwen gewonnen, er is wel geen enkel document te vinden waaruit dat moet blijken.

Die nacht is iedereen gaan slapen, sommige zijn beloont om andere te laten winnen, andere niet, maar ja, zo is het leven nu eenmaal.

Dag 2: Dinsdag:

Een lekker ontbijt met ondermeer chocolade.
    Daarna een fietstocht en een wandeling.
    Fietsen naar Stoumont-La Reid-Remouchamp-La Gleize
    Wandeling naar Coo
    Tussen door heeft de Guy voor de fietsers de koffietafel ruim voorzien, en als beloning mag hij mee naar de watervallen van Coo en als toemaatje een bezoek aan Trois Pont- en Stavelot en dit langs de Cote d' Wanne.

Thuis gekomen maakte vele mensen samen spaghetti, lekker en goed, daarna geloof het of niet terug YATHSEE, niet lang daarna Rikken voor sommige andere kijken naar Anderlecht en zien dat die heren nog strafschoppen moeten leren nemen.

Iedereen gelukkig gaan slapen...

Dag 3: Woensdag.

Niet te vroeg op, sommige wel, naar de bakker vers brood al moet eerst het oude worden gegeten.
    Dan terug op de fiets en andere terug in de bergschoenen.

Fietsen naar richting Spa ( langs de Rosiers) over mooie binnenwegen over berg en dal , naar Stavelot van daar naar Wanne, er zijn er die de Stockeu willen doen en andere die de steile helling nemen naar Wanne. We komen samen boven ...
    Dan naar Trois Pont waar juist op dat moment de vrouwen aankomen van de wandeltocht, zij hebben de kas bij, we kunnen dus naar een terras.
    De fietsers naar La Gleize de wandelaars wachten op een auto.
    Thuis met zijn allen wil Marleen weer een spelletje spelen, PETANQUE... Ook hier starten de vrouwen geweldig, op een gegeven moment is het plots 13 - 0 verder zeggen we er geen woord over...

Toch heeft 's avonds iedereen eten gekregen want de barbeque was proper gemaakt door de Guy, en dus mocht hij terug gebruikt worden,lekker lekkerder, lekkerst dat is de omschrijving van die avond ook de drank was van de partij.

Die avond is er door Anit een les gegeven in pissen, wij werden nu verplicht te gaan zitten, vroeger waren wij fier dat we het staande konden nu is ook dat verleden tijd.

Maar het spel der spelen moest gespeeld worden tot het bittere einde, en ja hoor YATHSEE, dat was het orderwoord.

Dag 4: Donderdag

Ontbijt, na vers brood en croissants deze keer heeft de Fons ervoor gekozen en dat merk je dan ook, de tafel is dus iets ruimer bedeeld.
    Daarna Fons gaat Fietsen, de rest een wandeling in de omgeving van Spa, Berinzenne, het blijft droog maar 15 minuten voor het einde van de wandeling belt onze Fons dat hij thuis is en zal komen, hij stuurt een flinke bui over onze kop en we kunnen nat naar een nabijgelegen café.
    Dan is het weer PETANQUE en de vrouwen verliezen geweldig nu zal het vermoedelijk voor minstens één jaar gedaan zijn.
    Dan gaan we eten in het plaatseljk restaurant, na heel wat gedoe mag onze fons ook binnen, we krijgen eten de één wat vlugger dan de andere, sommige frieten die werden dan weer opgegeten door andere, en later werden er frieten gebracht die we niet meer op konden...
    We zijn uiteindeling terug de berg opgeraakt al was dat niet altijd gemakkelijk en zijn terug in bed gesukkeld. We hadden alle voorbereidingen getroffen om met de fiets naar de Kempen te rijden....

Dag 5: Vrijdag

Regen, gieten, onweer het hield niet op, zelfs onze Fons wilde niet met de fiets...
    Samen vertrokken na het inpakken  naar Maasstricht, daar was het weer beter, dus met drie op de fiets en naar de kempen.
    De vrouwen en Guy met de auto naar het volgende weg restautant en richting naar huis.
    Met de fiets langs de Maas, de Willemsvaart, het kanaal Bochelt- Herentals naar huis...
    Iederen is goed aangekomen...

Wat hebben we geleerd die dagen:

1.Marleen kan het spelen niet laten, maar ze kan ook niet winnen
    2.Ons May gaat stapschoenen kopen
    3.Mieke heeft geen nieuwe nodig na een succesvol herstel
    4.Onze Jan en ons Fons kunnen tegen de wind in rijden, zodat Lowie in het wiel nog niet kan volgen
    5.De Guy kan koffietafels prepareren om van te smullen.
    6.Anit geeft les om beter en gezonder te kunnen plassen.

28-08-2010 om 00:00 geschreven door lowie

• 08/12-14/12 2014
  • 13/09-19/09 2010
  • 23/08-29/08 2010

• Fietsen Nicaragua (1)

• Blog tegen de wet? Klik hier.