4.13 Een- of meerdaagse schooluitstappen (extra-muros activiteiten )
4.14 Bijdrageregeling
4.15 Geldelijke en niet-geldelijke ondersteuning die niet afkomstig is van de Vlaamse Gemeenschap en de rechtspersonen die daarvan afhangen (reclame- en sponsorbeleid )
4.16 Vrijwilligers
4.17 Preventie en welzijn
4.17.1 Verkeersveiligheid
4.17.2 Medicatie
4.17.3 Ongevallen en schoolverzekering
4.17.4 Rookverbod
4.18 Leefregels
4.18.1 Gedragsregels
4.18.2 Contacten ouders-school
4.18.3 Kleding
4.18.4 Persoonlijke bezittingen
4.18.5 Eerbied voor materiaal
4.18.6 Milieubeleid
4.18.7 Luizen
4.18.8 Middagmalen
4.18.9 Melk en fruitsap
4.18.10 Snoep
4.18.11 Huistaken, agenda en rapporten
4.18.12 Lessen lichamelijke opvoedingen zwemmen
4.18.13 Fietsen
4.18.14 Schoolverandering in de loop van het schooljaar
4.18.15 Christelijk opvoedingsaspect
4.18.16 Echtscheiding
4.18.17 Privacy
4.18.18 Adresverandering
4.18.19 Schoolfotografie
4.18.20 Verjaardagen
5 Engagementsverklaring
5.1 Onze school kiest voor een intense samenwerking met de ouders
5.2 Aanwezig zijn op school
5.3 Individuele leerlingenbegeleiding
5.4 Positief engagement ten aanzien van de onderwijstaal
Het verheugt ons dat u voor het onderwijs en opvoeding van uw kind op onze school een beroep doet. Ubent van harte welkom! Het schoolteam (directie en leerkrachten) zal zich ten volle inzetten voor deopvoeding en onderwijs zodat uw kind een goed schooljaar doormaakt.
U mag een christelijk geïnspireerd, eigentijds, en degelijk onderwijs verwachten. Wij hopen goed met ute kunnen samenwerken.
Voor vragen en problemen proberen we samen een oplossing te zoeken. Wij hopen dat u uw kind aanmoedigt de doelstellingen van onze school na te streven en de afspraken nate leven.
Dag nieuwe leerling,
Van harte welkom. Ben je ingeschreven in de kleuterklas, dan kom je in een boeiende wereld terecht. Kom je naar het eerste leerjaar, dan gaat een nieuwe wereld voor je open. Als je nieuw bent op onze school zal de aanpassing wat tijd vragen. We zullen je helpen. Aan alle kinderen die terug starten in september: hartelijk welkom. We wensen je allen een fijn schooljaar toe.
Als ouders willen wij allemaal het beste voor onze kinderen. We bieden hun een huis en een thuis, waar ze zich "thuis" voelen in de geborgenheid van ons gezin, waar ze ervaren wat het betekent om aanvaard, gewaardeerd en bemind te worden. De school is een verlengstuk van het gezin.
U zult er enkele reglementen en afspraken alsook een pak praktische informatie aantreffen over het reilen en zeilen van onze school. De school die wij voor onze kinderen wensen, mag immers geen wereldvreemd gebouw zijn waar onze kinderen leren. School en gezin zijn op elkaar aangewezen en moeten daarom samenwerken. Zo kan de school een "open thuis" worden, waar opvoeders elkaar vinden in samenwerking, en waar alle opvoeders samenwerken aan de totale en christelijke ontwikkeling van de kinderen.
Als ouders bent u ook steeds welkom met vragen en/of opmerkingen bij leden van de oudervereniging. Uw voorstellen worden dan op de eerstvolgende vergadering van de ouderraad op de agenda geplaatst.
Wij zijn een katholieke school en willen een pedagogisch verantwoord onderwijs en een kwaliteitsvolle opvoeding aanbieden. Onze inspiratie vinden wij in het evangelie en in de katholieke traditie. Wij zijn een dienst van de kerkgemeenschap aan jonge kinderen.
Wij gaan ervan uit dat je mens wordt in een verbondenheid met anderen, met de wereld en met jezelf.
In deze verbondenheid ervaren we God als dragende grond en krijgt ook de verbondenheid met het mysterie concreet gestalte. Vanuit onze verbondenheid met God durven we als katholieke basisschool de toekomst hoopvol tegemoet zien en vertrouwen we erop dat onze inspanningen niet op niets uitlopen.
Vanuit ons christelijk geïnspireerd mensbeeld geven we voorrang aan waarden als:
·het unieke van ieder mensenkind,
·de verantwoordelijkheid van ieder mens voor zijn handelen,
·verbondenheid en solidariteit met anderen,
·vertrouwen in het leven (hoop),
·genieten van en dankbaar zijn voor wat ons gegeven is,
·openheid, respect en zorg voor mens en natuur,
·verwondering door het gewone als ongewoon te ervaren,
·vergeving kunnen geven en ontvangen als herstel van verbondenheid,
·zorgzame nabijheid en troost voor mensen in moeilijke situaties,
Wij bieden in onze school gevarieerde en zinvolle pastorale activiteiten aan. We nodigen alle leerlingen regelmatig uit op activiteiten die gericht zijn op:
·de ontmoeting van elkaar in verbondenheid;
·de verdieping in de Bijbelse Boodschap;
·de dienstbare en solidaire inzet voor anderen dichtbij en veraf;
·het vieren van belangrijke gebeurtenissen in het leven op school, in verbondenheid met elkaar en (waar het kan) in verbondenheid met God.
In de godsdienstlessen die door alle leerlingen verplicht gevolgd worden komt de christelijke levensbeschouwing uitdrukkelijk ter sprake. De godsdienstlessen ondersteunen de levensbeschouwelijke ontwikkeling van de kinderen. Ons doel is dekinderente helpen om competente vertellers te worden van het levensbeschouwelijke in hun eigen levensverhaal. We brengen kinderen thuis in de verhalen uit de eigen traditie, en leren hun de verbinding leggen tussen deze verhalen en de existentiële vragen en grenservaringen uit het eigen leven en uit het leven van andere mensen.Dat veronderstelt communicatie.Het inzicht in de eigen traditie kan verdiept worden door de dialoog met andere levensvisies.
Zonder de verankering in een traditie heeft de dialoog echter geen grond onder de voeten.Er bestaat geen levensbeschouwelijke benadering van de werkelijkheid los van een levensbeschouwelijke traditie.In onze school opteren we uitdrukkelijk voor de benadering van de levensbeschouwelijke dimensie vanuit de christelijke godsdienst en de katholieke traditie.
Ook de zinvragen die zich aandienen in de andere leergebieden komen daar uitdrukkelijk aan bod.
We staan stil bij wat kinderen moeten leren om op te groeien tot goede mensen.
De uniekheid van elk kind staat voorop.Ons aanbod is gericht op de harmonische ontwikkeling van de totale persoon: hoofd, hart en handen.
Doorheen ons aanbod brengen wekinderen in contact met alle componenten van de cultuur:
·de wereld van taal en communicatie
·de wereld van het muzische
·de wereld van cijfers en feiten
·de wereld van de techniek
·de wereld van het samenleven
·de wereld van verleden en heden
·de wereld van het goede
·de wereld van zingeving
In ons aanbod is een logische samenhang te vinden:
We werken met leerlijnen waarin het ene logisch volgt uit het andere.We bouwen voort op wat kinderen al beheersen.
We zorgen er ook voor dat alles wat kinderen leren in de verschillende leergebieden en leerdomeinen zinvol samenhangt.
We willen dat wat kinderen leren deel wordt van hun zijn, van hun persoon.Het is niet voldoende dat kinderen beschikken over een aantal weetjes of dat ze een aantal vaardigheden kunnen toepassen als de leerkracht het vraagt.Waar het uiteindelijk op aan komt, is dat kinderen leren met het oog op het leven.Dat ze de dingen die ze leren kunnen plaatsen en gebruiken in hun leven.Dat is leren dat zin heeft en zin geeft.
We zoeken naar de beste aanpak om het leren van de kinderen te ondersteunen en te begeleiden.
Wij nemen kinderen serieus.Kinderen staan positief tegenover het leven en de wereld.Wij willen aansluiten bij die positieve ingesteldheid.
Leren is niet een vullen van vaten met alle mogelijke kennis.Kinderen zijn zelf actief betrokken in het leren. Ze bouwen nieuwe kennis, inzichten en vaardigheden op, bouwen voortop wat ze al kennen en kunnen.
Onze opvoeding wordt gedragen door:
·onze gerichtheid op de uniekheid van ieder kind.
We stemmen ons aanbod en het leerproceszoveel mogelijk af op de ontwikkeling van ieder kind
·de pedagogie van verbondenheid.
Leren is een sociaal gebeuren. Leren is samenleren, wederzijdse verrijking.
·de pedagogie van de hoop.
We hebben een optimistische visie op de ontwikkeling van kinderen. We geloven inde groeikansen van kinderen en dat ze ondanks hun grenzen, hun beperkingen, hun onmogelijkheden,toch kansen hebben en begeleid kunnen worden in hun groei.
·de pedagogie van het geduld
Onderwijs en opvoeding afstemmen op de mogelijkheden van kinderen vraagt veel geduld opdat de hoop niet zou omslaan in wanhoop, want dan is opvoeding onmogelijk.
Ieder kind isbeeld van God.Wij omringen kinderen daarom met brede zorg.We willen kinderen optillen en hen uitzicht geven op een veilige oever van welbevinden.Daarvoor zijn de pedagogie van de hoop en van het geduld essentieel.
Onze brede zorg heeft twee dimensies
We hebben aandacht voor de gewone zorgvragen van alle kinderen.Ieder kind is anders, uniek en heeft eigen vragen, problemen en mag daarvoor aanspraak maken op de nodige zorg.
Wij worden uitgedaagd om het onderwijs zoveel mogelijk af te stemmen op de noden van de kinderen, bijvoorbeeld door te diagnosticeren en te differentiëren.
We verbreden onze zorgen voor kinderen wiens ontwikkeling anders verloopt dan verwacht (sneller of trager). Hier stoten we op bijzondere zorgvragen.Voor deze bijzondere zorgvragen werken we als school samen met ouders, CLB, scholen voor buitengewoon onderwijs en gespecialiseerde centra
We erkennen onze partners in de opvoeding en het onderwijs van kinderen.We respecteren ieders verantwoordelijkheid.We zorgen voor een goede organisatie.
Onze school wordt gedragen door het hele team onder de leiding van de directie.We werken samen, overleggen en streven naar een voortdurende kwaliteitsbewaking en -verbetering.
We delen onze zorg voor kwaliteitsvol onderwijs met:
·de ouders als eerste verantwoordelijken voor de opvoeding vanuw kinderen.Daarom streven we naar een goede communicatie en een zo groot mogelijke betrokkenheid van ouders bij de school;
·het schoolbestuur dat de eindverantwoordelijkheid draagt voor het beleid van de school;
·externe begeleiders die ons ondersteunen, vormen en ons helpen bij onze professionalisering.
·de lokale kerkgemeenschap die verwijst naar de traditie en het geloof van waaruit in de school gewerkt wordt.
·de lokale gemeenschap waarin we gestalte geven aan onze opvoedings - en onderwijsopdracht.
leden: Michel Verfaille, Zr. BrigitteVandenbroucke, Christine Ramboer, Stefaan DHont,
Bart Dedeurwaerder, Zr. Yvonne Depypere, Johan Decramer, Geert Dendooven,
Georges Vande Woude, Philippe Libeert, Jean-Pierre Pareyn, Zr. Antoinette Aeck
Het schoolbestuur is de eindverantwoordelijke voor het schoolgebeuren. Om het schoolgebeuren uit te bouwen doet zij een beroep op de eigen diocesane begeleiding.
Per 1 september zijn verschuivingen mogelijk. Ieder jaar wordt het lestijdenpakketberekend. In overleg met ouders, leerkrachten en het schoolbestuur wordt nagegaan of er andere klassen uitgesplitst moeten worden. Het klasaantal en nieuwe inschrijvingen spelen daarbij een belangrijke rol.
Het schoolbestuur beslist over de samenstelling van het personeel.
Afdeling Pluimpje: kleuteronderwijs
peuter
Charlot ANECA
Grauwe Broedersstraat 58, 8600 Diksmuide
051/ 50 19 83
1ste kl + 2de kl
Ilse LANSENS Albrecht Rodenbachlaan 1, 8810 Lichtervelde
Leden Een lijst van de leden van het oudercomité wordt via uw kind meegegeven na definitieve samenstelling.
Patrick Bekaert, directeur, vertegenwoordigt de school in de vergaderingen van het oudercomité. De vereniging heeft tot doel deopvoeding en het onderwijs van de kinderen te bevorderen door een nauwe samenwerking tussen ouders en school.
Het CLB van Veurne-Diksmuide-Westkust verleent zijn medewerking bij het volgen, onderzoeken en bespreken van kleuters en leerlingen.Bij problemen zoekt het CLB met de ouders telkens naar de meest geschikte hulp.
Het CLB is een vertrouwde instantie op school en heeft regelmatig contact met directie, zorgcoördinator en leerkrachten.
begeleiding bij leermoeilijkheden en ontwikkelingsproblemen :
o spraakmoeilijkheden en taalachterstand
o vertraagde motoriek
o leesproblemen, dyslexie
o aandachtsproblemen, AD(H)D
o
begeleiding bij studiekeuze
o studiekeuze na het 6de leerjaar
begeleiding bij problemen op sociaal en emotioneel vlak
o gedragsproblemen
o concentratieproblemen
o rouwverwerking
o faalangst
o
begeleiding van preventieve gezondheidszorg
o algemeen medisch onderzoek op het CLB : 2de kleuter en 5de lj.
o Lengte gewicht gezichtscontrole op school : 1ste kleuter + 1ste lj + 3de lj
o Gratis vaccinatie mits toestemming :
1ste lj: difterie polio tetanus pertussis
5de lj : mazelen bof rode hond
Mogelijkheid tot inhaalvaccinaties
Het CLB werkt op aanvraag van de school of van de ouders.U kan als ouder steeds contact opnemen met de medewerkers van het CLB.Het CLB werkt gratis en is gebonden aan het beroepsgeheim.
De school en het CLB hebben een gezamenlijk beleidscontract opgesteld dat de aandachtspunten voor de leerlingenbegeleiding vastlegt.Dat is met de ouders besproken in de schoolraad.
Niet alleen de school, maar ook de leerlingen en ouders kunnen het CLB om hulp vragen.Het CLB werkt gratis en discreet.Het centrum, de school en de ouders dragen een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Als de school aan het CLB vraagt om een leerling te begeleiden, zal het CLB een begeleidingsvoorstel doen.Het CLB zet de begeleiding slechts voort als de ouders van de leerling hiermee instemmen. Vanaf de leeftijd van 12 jaar vermoedt de regelgever dat een kind voldoende competent is om zelfstandig te beslissen of hij/zij wil instemmen met het voorgesteldebegeleidingsplan.
Ouders zijn verplicht hun medewerking te verlenen aan:
1.de begeleiding van leerlingen die spijbelen.Als de betrokken ouders niet ingaan op de initiatieven van het centrum, meldt het centrum dit aan de door de Vlaamse regering aangeduide instantie.
Hebben ouders bezwaren tegen een bepaalde arts van het CLB, dan kan in overleg een andere arts worden aangeduid. In dat geval zijn de kosten ten laste van de ouders.
Het centrum maakt zijn werking bekend aan de ouders.Dat gebeurt minstens op het ogenblik dat de leerling voor de eerste keer wordt ingeschreven in de school.Ouders krijgen informatie over de rechten en plichten van ouders, leerlingen, de school en het centrum.
De regering kan het centrum verplichten vormen van begeleiding voor deelgroepen van leerlingen, ouders en scholen voor te stellen.Het staat deze leerlingen, ouders en scholen vrij om al dan niet op dit verzekerd aanbod in te gaan.
Als een leerling van school verandert, behoudt het centrum zijn bevoegdheid en verantwoordelijkheid ten aanzien van die leerling tot de leerling is ingeschreven in een school die door een ander centrum wordt bediend.
Als een leerling voor een bepaalde periode niet ingeschreven is in de school, behoudt het centrum zijn bevoegdheid en verantwoordelijkheid ten aanzien van die leerling tot het einde van de periode van niet-inschrijving.
Het centrum heeft recht op de relevante informatie die over de leerlingen in de school aanwezig is en de school heeft recht op de relevante informatie over de leerlingen in begeleiding.Ze houden allebei bij het doorgeven en het gebruik van deze informatie rekening met de geldende regels inzake het beroepsgeheim, de deontologie en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
De school waarin uw kind is ingeschreven behoort tot het werkgebied van het Vrij CLB Veurne-Diksmuide- Westkust.
Het multidisciplinair dossier van uw kind bevat alle voorhanden zijnde gegevens die over uw kind op het centrum aanwezig zijn, ook vroegere gegevens uit het vroegere MST-PMS-dossier.
Als een leerling van school verandert, is het CLB dat de vorige school begeleidt, ervoor verantwoordelijk dat het CLB- dossier de leerling volgt.Er is geen toestemming van de ouders vereist om een multidisciplinair dossier over te dragen.
Er bestaat maar één CLB- dossier en dit dossier is in principe een ondeelbaar geheel.Daarom wordt het bij schoolveranderen in één zending overgemaakt.Elk CLB is eraan gehouden de ouders te informeren over het doorgeven van het dossier.Er wordt een wachttijd van 10 dagen gerespecteerd na het informeren van de ouders.Als ouder kunt u afzien van die wachttijd.U kunt binnen die 10 dagen verzet aantekenen tegen het overmaken van de niet- verplichte gegevens uit het dossier.U kunt geen verzet aantekenen tegen de overdracht van volgende gegevens: identificatiegegevens, vaccinatiegegevens, gegevens in het kader van de verplichte CLB-opdrachten, bijzondere consulten en de medische onderzoeken uitgevoerd als vorm van nazorg na een algemeen, een gericht of een bijzonder consult.
Indien u verzet aantekent verzendt het vorige CLB enkel de verplicht over te dragen gegevens samen met een kopie van het verzet.Het bewaart de gegevens waartegen verzet werd aangetekend tot 10 jaar na het laatste contact.
De school zorgt voor opvang van 7u.30 tot 8u.00 en van 16u.00 tot 18u.00 (vrijdag van 15u.30 tot 18u.00)
Je mag gerust de naam van je kind invullen op het bordje in de gang.
Wie gebruik wil maken van de avondopvang of woensdagmiddagopvang (Prut11u30-12u) verwittigt vooraf via klasagenda, heen-en weerschriftje of via een gewoon blaadje.Op deze manier weten we ook wie niet mee mag met de rij..
De morgenopvang gaat door in de zaal, bij mooi weer op de speelplaats. De kinderen kunnen er gezelschapsspelen spelen, fietsen, voetballen, touwtjespringen, ..
De kinderen kunnen er op een rustige manier vertoeven.
De avondopvang wordt georganiseerd van 16u. (vrijdag vanaf 15u.30) tot 18u.00.
Wie na 16 uur nog niet afgehaald werd van school, wordt beschouwd als deelnemer van de avondopvang. Uw kindwordt dus nooit alleen naar huis gestuurd. Niemand hoeft dan ook snelheidsovertredingen te begaan om alsnog optijd te komen.
Prijs : : 0.70 / beginnend half uur
Wie na 18 u. nog niet werd afgehaald, betaalt bijkomend 4,00 per beginnend halfuur vanaf 18 u.
Wie gebruik maakt van de avondopvang staat onder de hoede van de school en dient zich aan de afspraken te houden.
De verantwoordelijke van de opvang bepaalt of er binnen of buiten wordt gespeeld.
- Bij het verlaten van de avondopvang meldt men zich persoonlijk bij de verantwoordelijke. Men wenst een goede avond, vermeld zijn/haar naam en klas.Op deze manier kan de verantwoordelijke zonder problemen en correct bijhouden wie wanneer precies de opvang heeft verlaten.
Prutske staat ook in voor buitenschoolse opvang van 3 tot 12 jaar op woensdagnamiddag, en schoolvrije dagen(studiedagen of vakantiedagen.) Er worden allerhande activiteiten georganiseerd. Ook de onthaalmoeders,aangesloten bij Prutske, mogen kinderen opvangen tot 12 jaar. Er is ook thuisopvang mogelijk voor zieke ofgehandicapte kinderen tot 12 jaar.
Op woensdag zorgt het kinderdagverblijf voor naschoolse opvang van 11u.30 tot 18u.00 voor kleuter en lager.Het is duidelijk dat het kinderdagverlijf voorafen tijdig door de ouders moet verwittigd worden door de ouders.
HEEL BELANGRIJK :
Wie wenst gebruik te maken van de buitenschoolse opvang van Prutske moet vooraf verwittigen, zodat hetkinderdagverblijf beschikt over de nodige gegevens.
contactpersonen: Ann Defruyt of Ann Deprez tel. 051/50 37 30
·Voorrang broer en zus en kinderen van personeelsleden : van 1 maart tot en met 15 maart
·Algemene inschrijvingsperiode: Vanaf de eerste schooldag na 15 maart.
Een inschrijving kan pas ingaan na instemming met het schoolreglement en het pedagogisch project van de school. Het schoolreglement wordt via elektronische drager of schriftelijk aangeboden en de ouders moeten er zichschriftelijk akkoord mee verklaren. Het schoolbestuur vraagt of de ouders een papieren versie van hetschoolreglement wensen te ontvangen. Bij de inschrijving dient een officieel document te worden voorgelegd datde identiteit van het kind bevestigt en de verwantschap aantoont (de SIS-kaart, het trouwboekje, hetgeboortebewijs, een identiteitsstuk van het kind zoals een bewijs van inschrijving in het vreemdelingen register, eenreispas,...). De inschrijving van een leerling geldt voor de duur van de hele schoolloopbaan in de afdeling, tenzij deouders zich met een wijziging van het schoolreglement niet akkoord verklaren (zie verder).
Bij de inschrijving van een leerling, zal de school informeren naar de organisatie van het ouderlijk gezag, degezinssamenstelling, de verblijfsregeling,... de school gaat echter uit van een vermoeden van instemming van deandere ouder indien zij niet op de hoogte is of wordt gebracht van een problematische situatie. Indien de school opde hoogte is van een (mogelijks) problematische thuissituatie, zal zij de toestemming van beide ouders vragen bijde inschrijving van het kind in de school.
Alle kleuters en leerlingen worden op de datum van de inschrijving opgenomen in het inschrijvingsregister. Zijworden slechts eenmaal ingeschreven volgens chronologie. Een kleuter die nog geen 2 jaar en 6 maanden is, kaningeschreven worden. Maar pas wanneer de kleuter voldoet aan de toelatingsvoorwaarde (2,5 jaar zijn), wordt dekleuter opgenomen in het stamboekregister en kunnen de ouders de verklaring van enige inschrijving invullen enhandtekenen. Vanaf de volgende instapdatum wordt de kleuter toegelaten in de school en wordt hij/zij opgenomen in het aanwezigheidsregister van de klas. Kleuters zijn niet leerplichtig.
Kleuters vanaf 2.5 tot 3 jaar mogen in het kleuteronderwijs op school aanwezig zijn op volgende instapdagen :
Instapdata tijdens het schooljaar
de eerste schooldag na de zomervakantie
de eerste schooldag na de herfstvakantie
de eerste dag na de kerstvakantie
1 februari
de eerste schooldag na de krokusvakantie
de eerste schooldag na de paasvakantie
de eerste schooldag na Hemelvaart
Een kleuter die de leeftijd van drie jaar bereikt heeft, kan elke dag worden ingeschreven en in de schooltoegelaten zonder rekening te houden met de instapdagen.
Om toegelaten te worden tot het gewoon lager onderwijs moet een leerling zes jaar zijn voor 1 januari van hetlopende schooljaar. Als hij nog niet de leeftijd van zeven jaar heeft bereikt of zal bereiken voor 1 januari vanhet lopende schooljaar, moet hij bovendien aan een van de volgende voorwaarden voldoen :
1° het voorgaande schooljaar ingeschreven zijn geweest in een door de Vlaamse Gemeenschap erkendeNederlandstalige school voor kleuteronderwijs en gedurende die periode gedurende ten minste 220 halvedagen aanwezig zijn geweest;
2° voldoen aan een proef die de kennis van het Nederlands, nodig om het lager onderwijs aan te vatten, peilt.De Vlaamse Regering legt de inhoud van die taalproef vast. Het CLB waarmee de school waar de betrokkenleerling zich aanbiedt een beleidscontract heeft, is bevoegd die taalproef af te nemen;
3° Beschikken over een bewijs dat hij voorafgaande schooljaar onderwijs heeft genoten in eenNederlandstalige onderwijsinstelling uit een lidstaat van de Nederlandse Taalunie.
Met uitzondering van de leeftijdsvereiste is deze regeling van toepassing op leerlingen die wordeningeschreven in Franstalige scholen in de taalgrensgemeenten die deel uitmaken van het Nederlandsetaalgebied.
Een leerling die 5 jaar wordt vóór 1 januari van het lopende schooljaar kan in het lager onderwijs ingeschrevenworden op voorwaarde dat hij tijdens het voorafgaande schooljaar was ingeschreven in een door de VlaamseGemeenschap erkende Nederlandstalige school voor kleuteronderwijs en gedurende die periode ten minste185 halve dagen aanwezig was geweest;
Een leerling die 5 jaar wordt vóór 1 januari van het lopende schooljaar en die tijdens het voorafgaandeschooljaar niet was ingeschreven in een door de Vlaamse Gemeenschap erkende Nederlandstalige schoolvoor kleuteronderwijs, kan in het lager onderwijs worden ingeschreven op basis van een taalproef.
Weigeren van leerlingen :
Ouders hebben het recht om hun kind in te schrijven in de school van hun keuze. Toch kan de school een leerling weigeren onder bepaalde omstandigheden.
1.Het schoolbestuur weigert de inschrijving van de betrokken leerling die het vorige of het daaraan voorafgaandeschooljaar door een tuchtmaatregel definitief werd uitgesloten in de school.
2. Kinderen kunnen specifieke noden hebben. Van ouders wordt verwacht dat zij dit meedelen aan de school. (bv. beschikken over een inschrijvingsverslag voor hetB.O. type 1,2,3,4,5,6 en 7) Dan zullen wij je kind inschrijven met de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.. Deschool zal samen metde ouders en het CLB onderzoeken of haar draagkracht voldoende groot is om het kind de nodige ondersteuning te geven ophet vlak van onderwijs, therapie en verzorging. Na het onderzoek wordt de beslissing schriftelijk of via elektronische drager binnen de 4 kalenderdagen aan de ouders bezorgd. De ouders krijgen toelichting bij de beslissing van het schoolbestuur door de directeur. Bij weigering neemt het Lokaal Overlegplatform of de door de Regering aangeduide personen contact op met de ouders en wordt er gezocht naar een oplossing. Een klachten procedure bij de Commissie inzake Leerligenrechten is ook mogelijk
Indien de ouders, bij inschrijving nalaten om mee te delen dat hun kind een attest buitengewoon onderwijs heeft en er de eerste weken na de inschrijving vermoeden is van specifieke noden, zal de school haar draagkracht alsnog onderzoeken.
Bij het onderzoek naar de draagkracht houdt de school, in overleg met de ouders en het CLB, rekening met:
- De verwachtingen van de ouders ten aanzien van het kind en ten aanzien van de school;
- De concrete ondersteuningsnoden van de leerling op het vlak van leergebieden, sociaal functioneren,communicatie en mobiliteit;
- Een inschatting van het regulier aanwezig draagvlak van de school inzake zorg;
- De beschikbare ondersteunende maatregelen binnen én buiten het onderwijs;
- Het intensief betrekken van de ouders bij de verschillende fasen van het overleg- en beslissingsproces.
Het kind wordt ingeschreven onder de ontbindende voorwaarde van het aantonen van onvoldoende draagkracht.
Bij een weigering op draagkracht wordt door het Lokaal Overlegplatform (LOP) onmiddellijk, en zonder tewachten op de vraag van de ouders, een bemiddelingsprocedure opgestart. Bij weigering op basis van deandere redenen start het LOP alleen een bemiddeling wanneer de ouders er uitdrukkelijk om verzoeken.Indien de school niet behoort tot een LOP zal het Departement Onderwijs een nabijgelegen LOP aanduiden.Na de bemiddeling door het Lokaal Overleg Platform kunnen ouders alsnog een klacht indienen bij deCommissie inzake Leerlingenrechten.
3.Onze school moet haar capaciteit vastleggen. De capaciteitsbepaling en het aantal beschikbare zitjes vind je terug in de schoolbrochure, op de website, Eens onze capaciteit bereikt is, wordt elke bijkomende leerling geweigerd. Elke geweigerde leerling krijgt een weigeringsdocument en wordt als geweigerde leerling in het inschrijvingsregister geschreven. Na de vijfde schooldag van oktober hoeven scholen niet langer rekening te houden met de volgorde van het inschrijvingsregister. Toch wordt dit wel aangeraden.Voor de instappertjes blijf de volgorde van het inschrijvingsregister behouden tot de eerste schooldag van september volgend op het schooljaar waarop de inschrijving betrekking heeft.
Maximumcapaciteitbepaald door onze school:
Voor de kleuterafdeling
De Breyne Peellaertstraat 23200 kleuters
Esenplein 13100 kleuters
Pluimstraat 20100 kleuters
Voor de lagere afdeling
De Breyne Peellaertstraat23425 leerlingen
Esenplein 13100 leerlingen
Maximum per afdeling
De Breyne Peellaertstraat 23625 leerlingen
Esenplein 13200 leerlingen
Pluimstraat 20100 leerlingen
Totaal voor de school925 kinderen
4.Bij elke wijziging van het schoolreglement informeert het schoolbestuur de ouders schriftelijkof via elektronische drager over die wijziging en de ouders geven opnieuw schriftelijk akkoord.Indien de ouders zich met de wijziging niet akkoord verklaren, dan wordt aan de inschrijving van het kind een einde gesteld op 31 augustus van het lopende schooljaar.
5. Is je kind ingeschreven in de kleuterschool van een bepaalde vestiging dan hoeft het zich niet opnieuw in te schrijven bij de overgang naar het eerste leerjaar in dezelfde vestiging. Voor een andere vestiging van de school moet men dit wel doen.
Voor kinderen die een echtscheiding doormaken, wil de school een luisterend oor, openheid,begrip en extra aandacht bieden.
Neutrale houding tegenover de ouders
De school is bij een echtscheiding geen betrokken partij. Beide ouders, samenlevend of niet,staan gezamenlijk in voor de opvoeding van hun kinderen. Zolang er geen vonnis van de rechteris, houdt de school zich aan de afspraken gemaakt bij de inschrijving. Is er wel een vonnis, danvolgt de school de afspraken zoals opgelegd door de rechter.
Afspraken in verband met informatie doorstroom naar de ouders
Wanneer de ouders niet meer samenleven, maakt de school met beide ouders afspraken over dewijze van informatiedoorstroming en de manier waarop beslissingen over het kind wordengenomen.
- Afspraken i.v.m. de agenda, brieven, :
- Afspraken in verband met oudercontact:
Co-schoolschap
Dit is het kind tijdens het schooljaar op twee plaatsen school laten lopen, afhankelijk van bijwelke ouder het verblijft. Om de verbondenheid met de klasgroep en de continuïteit van hetleren te garanderen, weigert de school mee te werken aan het co-schoolschap.
In september van het jaar waarin het kind 6 jaar wordt, is het leerplichtig en wettelijk verplicht om les te volgen.Ook wanneer het op die leeftijd nog in het kleuteronderwijs blijft, is het dus net als elk ander leerplichtig kindonderworpen aan de controle op het regelmatig schoolbezoek.
Een jaar langer in de kleuterschool doorbrengen, vervroegd naar de lagere school komen en een achtste jaar inde lagere school verblijven kan enkel na kennisgeving van en toelichting bij het advies van de klassenraad en vanhet CLB- centrum. De ouders nemen de uiteindelijke beslissing.
De klassenraad beslist, in overleg en in samenwerking met het CLB dat onze school begeleidt, of een leerling kan overgaan naar een volgende leerlingengroep.
De directeur beslist in overleg met de zoco en betrokken leerkrachten in welke leerlingengroep een leerling terechtkomt.
Leerlingengroepen kunnen heringedeeld worden op basis van een gewijzigde instroom.(Bijvoorbeeld in de kleuterschool na een instapdatum).
De regelgeving op afwezigheden is van toepassing op leerplichtige kinderen in het gewoon basisonderwijs. Deregelgeving is ook van toepassing op leerlingen die, wegens verlengd kleuterschoolbezoek, op zesjarige leeftijdnog in het kleuteronderwijs zitten. Zij zijn op basis van hun leeftijd leerplichtig. Ook leerlingen die reeds opvijfjarige leeftijd zijn overgestapt naar het lager onderwijs vallen onder de reglementering. Niet- leerplichtige leerlingen in het kleuteronderwijs kunnen niet onwettig afwezig zijn, aangezien ze niet onderworpen zijn aan de leerplicht en dus niet steeds op school moeten aanwezig zijn.
Het is belangrijk dat kleuters regelmatig naar school komen. Kinderen die activiteiten missen lopen meer risico om te mislukken en raken minder goed geïntegreerd in de klasgroep. We verwachten dat de ouders ook deafwezigheden van hun kleuter onmiddellijk melden omwille van veiligheidsoverwegingen.
Welke afwezigheden zijn gewettigd?
Belangrijk : Wie binnen de 10 effectieve schooldagen geen geldigdocument kan voorleggen (briefje, doktersattest, ...) wordt als onwettig afwezig beschouwd.
Ziekte.
Is een kind méér dan drie opeenvolgende kalenderdagen ziek dan is steeds een medisch attest vereist.Dat attest kan afkomstig zijn van een geneesheer, een geneesheer- specialist, een psychiater, een tandarts, eenorthodontist en de administratieve diensten van een ziekenhuis of een erkend labo. Consultaties ( zoals bijvoorbeeld een bezoek aan de tandarts), moeten zoveel mogelijk buiten de schoolurenplaatsvinden. Wanneer een kind een chronische ziekte heeft die leidt tot verschillende afwezigheden zonder dat telkens eendoktersconsultatie noodzakelijk is (bijv. astma, migraine,...) is het goed contact op te nemen met de school enhet CLB. Het CLB kan dan een medisch attest opmaken dat de ziekte bevestigt. Wanneer het kind afwezig isvoor die aandoening volstaat dan een attest van de ouders.
Een medisch attest wordt beschouwd als twijfelachtig als:
het attest geeft zelf de twijfel van de geneesheer aan wanneer deze schrijft dixit de patiënt;
het attest is geantedateerd of begin- en einddatum werden ogenschijnlijk vervalst;
het attest vermeldt een reden die niets met de medische toestand van de leerling te maken heeft zoals bv. deziekte van één van de ouders, hulp in het huishouden,
De school zal het CLB contacteren telkens ze twijfels heeft over een medisch attest.
Voor ziekte tot en met drie opeenvolgende kalenderdagen volstaat een briefje van de ouders. Dergelijkbriefje kan slechts vier keer per schooljaar door de ouders zelf geschreven worden. Vanaf de vijfde keer is eenmedisch attest vereist.
De ouders verwittigen de school zo vlug mogelijk en bezorgen ook het attest zo vlug mogelijk.
Van rechtswege gewettigde afwezigheden.
In volgende situaties kan een kind gewettigd afwezig zijn. De ouders moeten een verklaring of een document metofficieel karakter kunnen voorleggen ter staving van de afwezigheid. Voor deze afwezigheden is geen voorafgaandakkoord van de directeur nodig. De ouders verwittigen de school vooraf van dergelijke afwezigheden.
- Het bijwonen van een begrafenis- of huwelijksplechtigheid van iemand die onder hetzelfde dak woont als hetkind, of van een bloed- of aanverwant van het kind.
- Het bijwonen van een familieraad.
- De oproeping of dagvaarding voor de rechtbank (bijvoorbeeld wanneer het kind in het kader van eenechtscheiding moet verschijnen voor de jeugdrechtbank).
- Het onderworpen worden aan maatregelen in het kader van de bijzondere jeugdzorg (bijvoorbeeld opname in eenonthaal- , observatie- en oriëntatiecentrum).
- De onbereikbaarheid of ontoegankelijkheid van de school door overmacht (bijvoorbeeld door staking van hetopenbaar vervoer, door overstroming,...).
- Het beleven van feestdagen die inherent zijn aan de door de grondwet erkende levensbeschouwelijke overtuigingvan een leerling (anglicaanse, islamitische, joodse, katholieke, orthodoxe, protestants- evangelische godsdienst)
Concreet gaat het over:
- islamitische feesten: het Suikerfeest en het Offerfeest ( telkens 1 dag);
- joodse feesten: het joods Nieuwjaar ( 2 dagen), de Grote Verzoendag (1 dag), het Loofhuttenfeest (2 dagen),het Slotfeest (2 laatste dagen), de Kleine Verzoendag (1 dag), het feest van Esther (1 dag), het Paasfeest (4dagen), het Wekenfeest (2 dagen);
- orthodoxe feesten: Paasmaandag, Hemelvaart en Pinksteren voor de jaren waarin het orthodox Paasfeestniet samenvalt met het katholieke Paasfeest.
- De katholieke feestdagen zijn reeds vervat in de wettelijk vastgelegde vakanties. De protestants-evangelische en de anglicaanse godsdienst hebben geen feestdagen die hiervan afwijken.
Voor elke afwezigheid bezorgen de ouders zo vlug mogelijk een officieel document aan de school.
Afwezigheden waarvoor de toestemming van de directeur nodig is.
Deze categorie afwezigheden verleent de school autonomie om in te spelen op specifieke situaties die niet altijddoor de regelgeving op te vangen zijn. Indien de directeur akkoord is en mits voorlegging van, naargelang hetgeval, een officieel document of een verklaring van de ouders, kan de leerling gewettigd afwezig zijn om één vande onderstaande redenen:
- Het overlijden van een persoon die onder hetzelfde dak woont als het kind of van een bloed- of aanverwant tot enmet de tweede graad. ( Voor de dag van de begrafenis zelf is geen toestemming van de directeur nodig. Het gaathier over een periode die het kind eventueel nodig heeft om emotioneel evenwicht terug te vinden (rouwperiode)).Mits toestemming van de directeur kan zo ook een begrafenis van een bloed- of aanverwant in het buitenlandbijgewoond worden.
- Het actief deelnemen aan een culturele of sportieve manifestatie, indien het kind hiervoor als individu of als lidvan een club geselecteerd is. Het bijwonen van trainingen komt niet in aanmerking, wel bijv. de deelname aan eenkampioenschap/competitie. Het kind kan maximaal 10 halve schooldagen per schooljaar hiervoor afwezigzijn (hetzij achtereenvolgend, hetzij gespreid over het schooljaar).
- De deelname aan time-out- projecten (code O). Deze afwezigheden komen in het basisonderwijs zelden voor,maar in die situaties waarin voor een leerling een time- outproject aangewezen is, is het in het belang van deleerling aangewezen om dit als een gewettigde afwezigheid te beschouwen. Voor sommige leerlingen is er geenandere oplossing dan hen tijdelijk te laten begeleiden door een externe gespecialiseerde instantie;
- In echt uitzonderlijke omstandigheden afwezigheden voor persoonlijke redenen. Voor deze afwezigheden moetde directeur op voorhand zijn akkoord verleend hebben. Het gaat om maximaal 4 halve schooldagen perschooljaar (al dan niet gespreid).
- Afwezigheden wegens topsport voor de sporten tennis, zwemmen en gymnastiek. Dit kan slechts toegestaanworden voor maximaal 6 lestijden per week, mits het vooraf indienen van een dossier met de volgendeelementen:
a. een gemotiveerde aanvraag van de ouders;
b. een verklaring van een bij de Vlaamse sportfederatie aangesloten sportfederatie;
c.. een medisch attest van een sportarts verbonden aan een erkend keuringscentrum van de Vlaamse
Gemeenschap;
d. een akkoord van de directie.
Deze vijf categorieën van afwezigheden zijn geen automatisme, geen recht dat ouders kunnen opeisen. Enkel dedirecteur kan autonoom beslissen om deze afwezigheden toe te staan. De directeur mag onder geen bedingtoestemming geven om vroeger op vakantie te vertrekken of later terug te keren. De leerplichtveronderstelt dat een kind op school is van 1 september tot en met 30 juni.
Afwezigheden van kinderen van trekkende bevolking, in zeer uitzonderlijke omstandigheden.
De volgende regels zijn van toepassing op de kinderen van binnenschippers, kermis- en circusexploitanten en -artiesten en woonwagenbewoners. Ze zijn niet van toepassing op kinderen die behoren tot de trekkende bevolkingmaar die ter plaatse verblijven (bijvoorbeeld in een woonwagenpark). Die kinderen moeten elke dag op schoolaanwezig zijn.
Ouders behorend tot de categorie trekkende bevolking die hun kind inschrijven in een school, moeten er - net alsalle andere ouders - op toezien dat hun kind elke dag op school aanwezig is. In uitzonderlijke omstandigheden kunnen zich situaties voordoen waarbij het onvermijdelijk is dat het kind tijdelijkmet de ouders meereist. Deze situaties moeten op voorhand goed met de school besproken worden. De oudersmaken samen met de school duidelijke afspraken over hoe het kind in die periode met behulp van de schoolverder de onderwijstaken zal vervullen (de school zorgt voor een vorm van onderwijs op afstand) en over hoe deouders met de school in contact zullen blijven. Deze afspraken moeten in een overeenkomst tussen deouders en de school neergeschreven worden. Enkel als de ouders hun engagementen naleven is het kindgewettigd afwezig.
Problematische afwezigheden.
Alle afwezigheden die niet opgesomd en gewettigd kunnen worden zoals hierboven beschreven zijn tebeschouwen als problematische afwezigheden. Leerlingen die ongewettigd afwezig zijn (d.w.z. problematischeafwezigheden die niet omgezet worden in gewettigde afwezigheden) verliezen hun statuut vanregelmatige leerlingovereenkomstig van het decreet basisonderwijs. Dit houdt in dat de betrokken leerling in het zesde leerjaar geen getuigschrift basisonderwijs kan krijgen en dat de school de betrokken leerling niet kan meetellen voor depersoneelsformatie en de toelagen.
De school zal de ouders onmiddellijk contacteren bij elke problematische afwezigheid en dezeafwezigheid melden aan het CLB. School en CLB zullen in communicatie met de betrokken ouders eenbegeleidingsplan opstellen voor de betrokken ouders en hun kinderen.
Van zodra het kind meer dan 10 halve schooldagen problematisch afwezig is stelt de school samen met het CLBeen begeleidingsdossier op dat ter inzage is voor de verificateurs.
Leerlingen vanaf 5 jaar (d.w.z. leerlingen die vijf jaar of ouder geworden zijn vóór 1 januari van het lopende schooljaar) hebben recht op tijdelijk onderwijs aan huis (kleuter- of lager onderwijs; 4 lestijden per week) indien volgende voorwaarden gelijktijdig zijn vervuld :Een leerplichtig kind uit het lager onderwijs heeft recht op tijdelijk onderwijs aan huis (4 lestijden per week) indien volgende voorwaarden gelijktijdig zijn vervuld:
1. de leerling is meer dan 21 kalenderdagen ononderbroken afwezig wegens ziekte of ongeval (vakantieperiodes meegerekend).
2. De ouders hebben een schriftelijke aanvraag ingediend bij de directeur van de thuisschool;De aanvraag is vergezeld van een medisch attest waaruit blijkt dat het kind de school niet of minder dan halftijds kan bezoeken en dat het toch onderwijs mag volgen.
3. De afstand tussen de school (vestigingsplaats) en de verblijfplaats van betrokken leerling bedraagt ten hoogste 10 km.
Specifieke situatie bij chronische ziekte (= ziekte die een continue of repetitieve behandeling van minstens 6 maanden noodzaakt):
1. Voor chronisch zieke kinderen vervalt de wachttijd van 21 kalenderdagen.Deze kinderen hebben recht op 4 uur tijdelijk onderwijs aan huis na 9 halve schooldagen afwezigheid (moeten niet in een ononderbroken periode doorlopen). Telkens het kind daarop opnieuw 9 halve schooldagen afwezigheid heeft opgebouwd, heeft het opnieuw recht op 4 uur tijdelijk onderwijs aan huis;
2. Voor chronisch zieke leerlingen moet bij de eerste aanvraag tijdens het betrokken schooljaar een medisch attest worden gevoegd, uitgereikt door een geneesheer-specialist, dat het chronisch ziektebeeld bevestigt en waaruit blijkt dat het kind onderwijs mag krijgen.Bij een nieuwe afwezigheid ten gevolge van deze chronische ziekte tijdens hetzelfde schooljaar is geen nieuw medisch attest vereist Er dient wel een nieuwe aanvraag voor tijdelijk onderwijs aan huis ingediend te worden.
·voor chronisch zieke kinderen vervalt de wachttijd van 21 kalenderdagen. Deze kinderen hebben recht op 4 uur tijdelijk onderwijs aan huis na 9 halve schooldagen afwezigheid (moeten niet in een ononderbroken periode doorlopen). Telkens het kind daarop opnieuw 9 halve schooldagen afwezigheid heeft opgebouwd, heeft het opnieuw recht op 4 uur tijdelijk onderwijs aan huis;
·de ouders hebben een schriftelijke aanvraag ingediend bij de directeur van de thuisschool;
·de aanvraag is vergezeld van een medisch attest waaruit blijkt dat het kind de school niet of minder dan halftijds kan bezoeken en dat het toch onderwijs mag volgen. Voor chronisch zieke leerlingen moet bij de eerste aanvraag tijdens het betrokken schooljaar een medisch attest worden gevoegd, uitgereikt door een geneesheer-specialist, dat het chronisch ziektebeeld bevestigt en waaruit blijkt dat het kind onderwijs mag krijgen. Bij een nieuwe afwezigheid ten gevolge van deze chronische ziekte tijdens hetzelfde schooljaar is geen nieuw medisch attest vereist. Er dient wel een nieuwe aanvraag voor tijdelijk onderwijs aan huis ingediend te worden.
·De afstand tussen de school (vestigingsplaats) en de verblijfplaats van betrokken leerling bedraagt ten hoogste 10 km.
·Leerlingen die ingeschreven zijn in een school en die leerplichtig zijn, moeten regelmatig aanwezig zijn in de school. Leerlingen die onwettig afwezig zijn, verliezen het statuut van regelmatige leerling. De regelgeving bepaalt in welke situaties leerplichtige kinderen gewettigd afwezig kunnen zijn en welke de verplichtingen van de ouders en de school zijn.
Het schoolbestuur kan op voordracht en na beslissing van de klassenraad een getuigschrift basisonderwijs uitreiken aan de regelmatige leerling uit het gewoon lager onderwijs. Een regelmatige leerling is volgens het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 een leerling die slechts in één school is ingeschreven. In het basisonderwijs, of als leerplichtig in het kleuteronderwijs, moet de leerling daarenboven aanwezig zijn, behoudens gewettigde afwezigheid en deelnemen aan alle onderwijsactiviteiten die voor hem of zijn leergroep worden georganiseerd.
De klassenraad oordeelt autonoom of een regelmatige leerling in voldoende mate de doelen die in het leerplan zijn opgenomen, heeft bereikt om een getuigschrift basisonderwijs te bekomen.
De beslissing van de klassenraad is steeds het resultaat van een weloverwogen evaluatie in het belang van de leerling.
Het is uitzonderlijk dat dergelijke beslissing door de ouders wordt aangevochten. In voorkomend geval wenden de ouders zich binnen de zeven kalenderdagen tot de directeur die de klassenraad binnen de drie dagen bijeenroept. De betwiste beslissing wordt opnieuw overwogen. De ouders worden schriftelijk verwittigd van het resultaat van deze bijeenkomst. Als de betwisting blijft bestaan, kunnen de ouders met een aangetekend schrijven beroep aantekenen bij de voorzitter van het schoolbestuur binnen een termijn van zeven kalenderdagen na ontvangst. Het schoolbestuur beslist of de klassenraad opnieuw wordt samengeroepen. De ouders worden schriftelijk op de hoogte gebracht van de beslissing van het schoolbestuur.
Iedere leerling die bij het voltooien van het lager onderwijs geen getuigschrift basisonderwijs krijgt, heeft recht op een attest afgeleverd door de directie met vermelding van het aantal en de soort van gevolgde leerjaren lager onderwijs.
Het orde- en tuchtreglement is een middel om de goede gang van zaken in onze opvoedingsgemeenschap te vrijwaren.
Elke klastitularis stelt samen met zijn leerlingen een gedragscode op.
Wanneer een leerling de goede werking van de school hindert of het lesverloop stoort, kan er een ordemaatregel worden genomen (en/of kunnen er meer bindende gedragsregels worden vastgelegd in een geschreven begeleidingsplan).
Mogelijke ordemaatregelen zijn:
- een verwittiging
- strafwerk
- een tijdelijke verwijdering uit de les door aanmelding bij de directie
- ...
Deze ordemaatregelen kunnen genomen worden door elk personeelslid van de school in samenspraak met de directie.
Wanneer het gedrag van de leerling werkelijk een probleem betekent voor het verstrekkenvan onderwijs en/of het opvoedingsproject van de school in gevaar brengt, kan er een tuchtmaatregel genomen worden.
Deze beslissing wordt genomen door het schoolbestuur, of bij delegatie door de directeur.In de praktijk zal schorsing of uitsluiting in het basisonderwijs allicht zelden voorkomen.In gevallen waar het gedrag van een leerling het recht op onderwijs van de medeleerlingen in het gedrang brengt, moet er evenwel een ernstige sanctie mogelijk zijn.Beide maatregelen (schorsen en uitsluiten) kunnen dus enkel toegepast worden op leerlingen waarmee een school zware tuchtproblemen heeft.. aangezien we er vanuit kunnen gaan dat dergelijke zware tuchtproblemen zich niet voordoen bij kleuters, zal allicht geen enkele school kleuters uitsluiten of schorsen.Schorsing en uitsluiting is ook niet bedoeld om een verstoorde communicatie tussen de school en ouders te beslechten.Schorsing en uitsluiting kunnen evenmin door het schoolbestuur (of de directie) gebruikt worden als oplossing voor een leerling met een besmettelijke ziekte (bijv. luizen).Bij besmettelijke ziekten kan immers alleen de arts van het CLB beslissen welke maatregelen aangewezen zijn.
4.11.1. Schorsen Dit houdt in dat de gesanctioneerde leerling gedurende een bepaalde periode de lessen en activiteiten van zijn leerlingengroep niet mag volgen, maar betekent niet dat de betrokkene niet op school moet zijn.
Dit houdt in dat de gesanctioneerde leerling definitief uit de school verwijderd wordt op het moment dat deze leerling in een andere school is ingeschreven en uiterlijk één maand, vakantieperiode niet inbegrepen, na schriftelijke kennisgeving van de beslissing van de uitsluiting. In afwachting daarvan bevindt betrokken leerling zich in dezelfde toestand als een geschorste leerling.
Bij het nemen van een beslissing tot schorsing van meer dan één dag of een beslissing tot uitsluiting wordt de volgende procedure gevolgd:
1. De directeur wint het advies in van de klassenraad.
2. De leerling wordt, in aanwezigheid van de ouders en eventueel bijgestaan door een raadsman, ondervraagd over de vastgestelde feiten. Voormelde personen worden hiertoe vijf werkdagen vooraf per brief verwittigd.
3. De ouders hebben inzage in het tuchtdossier van de leerling.
4. De genomen beslissing wordt schriftelijk gemotiveerd en schriftelijkaan de ouders van de betrokken leerling meegedeeld.
Tegen tuchtmaatregelen is er geen beroep mogelijk, behalve tegen uitsluiting.
Uiterlijk vijf werkdagen na ontvangst van de beslissing tot uitsluiting, kunnen ouders schriftelijk beroep indienen bij de voorzitter van de beroepscommissie . Het beroep schort de uitvoering van de eerder genomen beslissing niet op.
De leerling wordt samen met zijn ouders per brief opgeroepen om te verschijnen voor deze beroepscommissie. Uiterlijk vijf werkdagen na ontvangst van het beroep komt deze beroepscommissie samen.
De ouders hebben inzage in het dossier.
De beroepscommissie brengt de ouders binnen de vijf werkdagen per aangetekende brief op de hoogte van haar gemotiveerde beslissing. Deze beslissing is bindend voor alle partijen.
Een personeelslid van de school kan niet optreden als vertrouwenspersoon.
Buitenstaanders mogen het tuchtdossier niet inzien, behalve mits schriftelijke toestemming van de ouders.
Beroepscommissie : Vicariaat voor onderwijs
Beroepscommissie basisonderwijs
H. Geeststraat 4
8000 Brugge
Als ouders geen inspanning doen om hun kind in een andere school in te schrijven krijgt de uitsluiting effectief uitwerking na één maand.(vakantiedagen niet meegerekend).Is het kind één maand na de schriftelijke inkennisgeving nog niet in een andere school ingeschreven, dan is de oude school niet langer verantwoordelijk voor de opvang van de uitgesloten leerling.Het zijn de ouders die erop moeten toezien dat hun kind aan de leerplicht voldoet.het CLB kan mee zoeken naar een oplossing.
Ten gevolge van een definitieve uitsluiting het vorige of het daaraan voorafgaande schooljaar kan het schoolbestuur de betrokken leerling weigeren terug in te schrijven.
Een leerling die in een school ingeschreven is, maar het volgend schooljaar niet meer welkom is in deze school, kan beschouwd worden als een uitgesloten leerling wanneer de in het schoolreglement opgenomen procedure gevolgd wordt.
De school engageert zich om er voor te zorgen dat leerkrachten een grote werkkracht aan de dag leggen. Deleerkrachten maken afspraken wat het geven van dezelfde leerinhouden betreft. De eindtoetsen zijn voor elke klasdezelfde wat taal en wiskunde betreffen.
In parallelklassen wordt dezelfde leerstof gegeven. Indien het schoolteam het nodig acht worden de parallelklassenherschikt.
Zorgklas
Wie komt?
- Kinderen met leermoeilijkheden i.v.m. wiskunde en taal of een onderdeel ervan.
Bedoeling : Die kinderen bij wie de basiskennis nog onvoldoende verworven is en die zonder hulp dreigen af tehaken, bijwerken, hetzij individueel hetzij in groepjes met dezelfde leermoeilijkheden om zittenblijven zoveelmogelijk te vermijden.
Hoe : De kinderen volgen in hun klas. Op bepaalde weloverwogen tijdstippen worden ze intens bijgewerkt op debasisleerstof, gedurende korte lesperiodes (15 tot 30 min.)
Opname : Op aanvraag van de klastitularis en/ of na bespreking met het CLB. Er is regelmatige rapportering van de vorderingen naar ouders voorzien: na bespreking met CLB, rapport Kerstmis en einde schooljaar.
- Kinderen met socio-emotionele problemen,gedragsproblemen, aanpassingsproblemen, verdriet, ....
Bedoeling: Voor die kinderen willen we in de eerste plaats aanspreekpunt zijn. Kinderen kunnen hun probleem op eenrustige manier ter sprake brengen bij iemand die niet rechtstreeks betrokken partij is. Andersom kan het ookgebeuren, met name dat de zorgleerkracht als niet betrokken partij aan de leerling verwoordt wat zijn of haargedrag bij anderen (leerlingen en/of leerkracht) teweeg brengt.
Opname:De opname gebeurt altijd in overleg met de klastitularis en de zoco. Uiteraard kunnen de signalen komen van de leerling zelf, de ouders, het CLB, medeleerlingen, ...
Uiteraard worden ouders op de hoogte gebracht van de problematiek en de werkwijze en de resultaten.
Katrien Debouck in functie van haar opdracht als zorgcoördinator contacteert de ouders.
Leesouders
Met de hulp van enkele ouders/grootouders wordt de klas in kleine groepjes opgedeeld om hardop te lezen.Hierdoor komt elk kind veel meer aan bod. De titularis neemt de zwakste groep. We zijn die leesouders heeldankbaar.
Het streefdoel is dat alle leerlingen deelnemen. Bij ééndaagse uitstappen geldt de ondertekening van dit schoolreglement als principiële toestemming voor deelname aan die ééndaagse uitstappen.Indien de ouders de toestemming bij een ééndaagse extra-muros activiteit weigeren, dienen zij dat vooraf aan de school te melden.Bij een meerdaagse extra-muros activiteit is een afzonderlijke schriftelijke toestemming van de ouders vereist.
Voor scholen van het gesubsidieerd basisonderwijs kan geen direct of indirect inschrijvingsgeld gevraagd worden.Evenmin kunnen er bijdragen worden gevraagd voor materialen die gebruikt worden om de eindtermen terealiseren of de ontwikkelingsdoelen na te streven. De overheid bepaalt de lijst met materialen die kosteloos terbeschikking moeten worden gesteld om de eindtermen te realiseren of de ontwikkelingsdoelen na te streven.
Het schoolbestuur kan wel een bijdrage vragen voor:
- Activiteiten of verplichte materialen die niet noodzakelijk zijn voor de eindtermen enontwikkelingsdoelen en waarvan de ouders het te besteden bedrag niet zelf kunnenbepalen. Voor deze categorie dient de school een scherpe maximumfactuur terespecteren.
Voor het schooljaar 2012-2013 bedraagt het geïndexeerd plafond:
- voor twee- en driejarigen 25 euro;
- voor vierjarigen 35 euro;
- voor vijfjarigen 40 euro.
Voor het lager onderwijs bedraagt het geïndexeerd bedrag 70 euro per leerjaar.
De basisbedragen (respectievelijk 20, 30, 35 en 60 euro) worden jaarlijks aangepast aande gezondheidsindex van de maand maart van het kalenderjaar waarin het schooljaarbegint. Bij die aanpassing wordt het bedrag afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoudvan vijf.
- Meerdaagse uitstappen. Voor deze categorie dient de school voor het schooljaar 2012-2013 een maximumfactuur van 400 per kind voor de volledige loopbaan lager onderwijs te respecteren. Voor het kleuteronderwijs mag geen bijdrage gevraagdworden. Het basisbedrag voor meerdaagse uitstappen, 360, is ook onderworpen aande jaarlijkse indexering.
- Diensten die de school aanbiedt en die buiten de kosteloosheid en de maximumfacturen vallen. Voor deze categorie worden de kosten opgenomen in een bijdrageregeling.Deze bijdrageregeling wordt besproken in de schoolraad en wordt bij het begin van het schooljaar meegedeeld aan de ouders. De kosten die aan de ouders wordendoorgerekend moeten in verhouding zijn tot de geleverde prestatie.
In bijlage vindt u de lijst van bijdragen die na overleg binnen de schoolraad door het schoolbestuur gevraagd worden aan de ouders voor deelname aan activiteiten en voor gebruik van materialen die niet kosteloos kunnenaangeboden worden.
Sommige bedragen kunnen wijzigen in de loop van het schooljaar:
Bv. wanneer er buiten onze wil om een prijsstijging is voor het zwemmen, maaltijden verzorgd door de traiteurdienst,....
Wij vragen een bijdrage voor:richtprijs :
Zwemmen (verplicht)
1ste tot 5de leerjaar 0,75
6de leerjaar gratis
Schoolreis
Kleuter +/- 20,00
Lager +/- 20 à 25
Eventueel een drankje +/- 1,50
Bosklassen
5de en 6de leerjaar (betaling wordt over 4 beurten verdeeld) +/- 145,00
Zeeklassen
2de en 3de leerjaar (betaling wordt over 3 beurten verdeeld) +/- 80,00
gymkledij
T- shirt 8,.00
Zwart broekje/ witte sokken/ turnpantoffels vrij aan te kopen
Sportdag (verplicht)
Kleuter +/- 5,00
Lager +/- 8,00
U kunt vrij gebruik maken van :kosten
Maaltijden :
Kleuter 2,75
Lager(soep- warme maaltijd water) 3,00
Soep 0,50
Middagtoezicht : 0,25
Drank
Melk 0,35
Fruitsap 0,40
Opvang per beginnend half uur 0,70
Tijdschriften :
De tijdschriften worden NIET gebruikt in klas. (Indien ze uitzonderlijk wel gebruikt worden, dan koopt de school zeaan).
Het nemen van een abonnement is volledig vrij!
Dopido (1 kl) 29,00/ jaar
Dokadi (2kl) 29,00/ jaar
Doremi (3kl) 29,00/ jaar
Leesknuffel (2de- 3de kleuter) 33,00 per jaar
Averbode boeken kleuter
(Kerstboek, paasboek, vakantieboek) 5,50 per boek
Averbode vakantieboeken 1ste tem 4de lj. 5,50 per boek
Averbode vakantiewerkboeken 5/6de lj 10,00 per set
(vakantieoefenboek + oefenboek Frans)
betalingen :
Op het einde van de maand volgt een gedetailleerde maandrekening en overschrijving. Betaal tijdig!
Er kan via domiciliëring betaald worden. De ouders die hiervan nog geen gebruik maken krijgen in het begin van hetschooljaar de nodige formulieren.
Conflictbeheer :
Indien u problemen ondervindt met het betalen van de schoolrekeningen, kunt u contact opnemen met de directeur.Het is de bedoeling dat er afspraken worden gemaakt over een aangepaste betalingsmodaliteit. Wij verzekeren een discrete behandeling van uw vraag.
Indien we vaststellen dat de schoolrekening geheel of gedeeltelijk onbetaald blijft zonder dat er financiële problemen zijn of omdat de gemaakte afspraken niet worden nageleefd, zal de school verdere stappen ondernemen. Ook danzoeken we in eerste instantie in overleg naar een oplossing. Indien dit niet mogelijk blijkt, kunnen we overgaan tothet versturen van een aangetekende ingebrekestelling. Vanaf dat moment kunnen we maximaal de wettelijkeintrestvoet aanrekenen op het verschuldigde bedrag.
Bij afwezigheden en annulatie kunnen kosten worden aangerekend. Dat gebeurt als de school kosten heeftgemaakt en deze niet kan recupereren.
Bij verlies of beschadiging van schoolmateriaal kunnen de door school gemaakte kosten voor aankoop van nieuwmateriaal verrekend worden aan de ouders.
Bij achterstallige betalingen van twee maanden volgt de school de normale procedure als bij niet- betaling. Deouders worden hiervan verwittigd.
Bij sponsoring gaat het om geld, goederen of diensten die een sponsor verstrekt aan een Schoolbestuur, directie, leraren, niet- onderwijzend personeel of leerlingen, waarvoor de sponsor een tegenprestatie verlangt in schoolverband. Tegenprestaties zijn bijvoorbeeld het noemen van de sponsor in de schoolkrant of een opdruk op t-shirts. Voorbeelden van sponsoring zijn:
·gesponsorde materialen zoals boekjes, videos, folders, posters en spellen;
·gratis producten die winkels of bedrijven uitdelen aan leerlingen of ouders;
·gesponsorde activiteiten zoals schoolfeesten, sportdagen, schoolzwemmen en schoolreisjes;
·sponsoring van het schoolgebouw, bijvoorbeeld een leslokaal, de inrichting, computerapparatuur of cateringactiviteiten.
Schenkingen, waar geen tegenprestatie tegenover staat, vallen dus niet onder het begrip sponsoring.
Bij het sluiten van een sponsorovereenkomst is het handig om de volgende regels als uitgangspunt te gebruiken:
·sponsoring moet in overeenstemming zijn met de goede smaak en het fatsoen;
·sponsoring moet verenigbaar zijn met de pedagogische en onderwijskundige taak en doelstelling van de school;
·sponsoring mag niet in strijd zijn met het onderwijsaanbod en de kwalitatieve eisen die een school aan het onderwijs stelt;
·sponsoring mag de onderwijsinhoud en/of de continuïteit van het onderwijs niet beïnvloeden;
·sponsoring mag geen aantasting betekenen van de objectiviteit, de geloofwaardigheid, de betrouwbaarheid en de onafhankelijkheid van het onderwijs, de scholen en de daarbij betrokkenen;
·sponsoring mag geen schade berokkenen aan de geestelijke en/of lichamelijke gesteldheid van leerlingen.
Het Schoolbestuur is altijd verantwoordelijk voor wat er in schoolverband plaatsvindt. Zelfs als het gaat om bijvoorbeeld de oudervereniging die een sponsorovereenkomst aangaat waarbij een tegenprestatie wordt gevraagd waarmee ouders of leerlingen in schoolverband worden geconfronteerd. Het Schoolbestuur moet ook in zulke gevallen beoordelen of de sponsorovereenkomst verantwoord is.
Als ouders het niet eens zijn met beslissingen van de school over sponsoring, kunnen zij daarover een klacht indienen bij de Commissie Zorgvuldig Bestuur, Departement Onderwijs, Secretariaat-generaal, t.a.v. Willy Van Belleghem, Kamer 5B25, Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel
De school maakt bij de organisatie van verschillende activiteiten gebruik van vrijwilligers. De nieuwe wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van de vrijwilligers verplicht o.m. de scholen om aan de vrijwilligers te informeren over een aantal elementen. Omdat elke ouder een schoolreglement ontvangt en voor akkoord ondertekent, kiest de school ervoor om de informatie betreffende de vrijwilligers in het schoolreglement op te nemen. Op die manier is elke ouder op de hoogte.
Organisatie
VZW SG het Vlakke Land
Vrije Basisschool
De Br. Peellaertstraat 23, 8600 Diksmuide
Maatschappelijk doel : onderwijs aan kleuter en lager
Verplichte verzekering
De school heeft een verzekeringscontract afgesloten tot dekking van de burgerlijke aansprakelijkheid, met uitzondering van de contractuele aansprakelijkheid, van de organisatie en de vrijwilligers. Het verzekeringscontract werd afgesloten bij de verzekeringsdienst van het interdiocesaan Centrum(dossiernr. C90/2 polisnr. 24000398).
De polis ligt ter inzage op het schoolsecretariaat.
Vrije verzekering
De school heeft een verzekeringscontract afgesloten tot dekking van de lichamelijke schade die geleden is door vrijwilligers tijdens de uitvoering van het vrijwilligerswerk of op de weg naar- en van de activiteiten. Het verzekeringscontract werd afgesloten bij de verzekeringsdienst van het interdiocesaan Centrum(dossiernr. C90/2 polisnr. 97014882).
Vergoedingen
De activiteit wordt onbezoldigd en onverplicht verricht. De organisatie voorziet in geen enkele vergoeding voor vrijwilligersactiviteiten.
Aansprakelijkheid
De school is aansprakelijk voor de schade die de vrijwilliger aan derden veroorzaakt bij het verrichten van vrijwilligerswerk. Ingeval de vrijwilliger bij het verrichten van vrijwilligerswerk de school of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware fout. Voor zijnlichte fout is hij enkel aansprakelijk als die hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.
Geheimhoudingsplicht
Het vrijwilligerswerk houdt in dat de vrijwilliger geheimen kan vernemen ten aanzien waarvan hij gehouden is tot de geheimhoudingsplicht. Deze bepaling richt zich vooral tot vrijwilligers die actief zijn binnen telefonische hulpverlening zoals Tele-onthaal, de Zelfmoordlijn en andere vormen van hulpverlening waarbij vrijwilligers in contact komen met vertrouwelijke informatie. Op vrijwilligers die actief zijn binnen scholen is deze bepaling in beginsel niet van toepassing.
Het schoolbestuur en de directie verklaren een actief welzijnsbeleid te willen voeren conform de wettelijke bepalingen (1) en geïnspireerd vanuit het opvoedingsproject.
Om gestalte te geven aan dit beleid:
1. werken het schoolbestuur en de directie, in samenwerking met de hiërarchische lijn, met medewerking en advies van de interne en externe diensten, een dynamisch risico beheersingssysteem uit, stellen een globaal preventieplan op en voeren jaarlijks de actieplannen uit. Daarbij wordt voorafgaandelijk het advies gevraagd van het comité/de vakbondsafvaardiging of worden de plannen voorgelegd aan het personeel.
In dit globaal preventieplan en deze jaaractieplannen worden o.a. de doelstellingen vooropgesteld, wordt voorzien in de vorming en opleiding van het personeel, worden de verantwoordelijkheden op elk niveau vastgelegd en de te nemen maatregelen bepaald, wordt er regelmatig geëvalueerd.
2. wordt inzake welzijn de voorbeeldfunctie van de school als onderwijsinstelling en van elke medewerker afzonderlijk sterk benadrukt.
3. streeft de directie ernaar dat alle personeelsleden dit welzijnsbeleid kennen en toepassen. De directie geeft dan ook regelmatig de nodige informatie en instructies, via het schoolwerkplan, op personeelsvergaderingen, op het uithangbord, via elektronische post, Ook stelt de directie aanvullende regels op voor extra schoolse activiteiten.
4. waakt de directie erover dat ook de kleuters, leerlingen en ouders voldoende informatie krijgen inzake veiligheid, gezondheid, welzijn en milieu o.a. via het schoolreglement, bij klassenbezoeken, op oudercontacten.
5. worden de leerkrachten aangespoord veilige en gezonde handelswijzen aan te leren, hetzij geïntegreerd in de lessen, hetzij via specifieke projecten.
6. worden kleuters, leerlingen, personeelsleden en derden tewerkgesteld in de school, regelmatig gewezen op bestaande risico's. Bijzondere aandacht gaat daarbij naar de nieuwkomers.
7. nemen het schoolbestuur en de directie preventiemaatregelen om geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag in de mate van het mogelijke te voorkomen. Desgevallend dragen zij zorg voor een autonoom verloop van de vooropgestelde procedure en geven zij tijd en ruimte voor bijstand, grondig onderzoek en oplossingen.
8. streven het schoolbestuur en de directie ernaar om, bij aankopen waar relevant, bij nieuwbouw, verbouwingen en herinrichting, de geldende reglementering inzake veiligheid, gezondheid en milieu te doen naleven.
9. zorgen het schoolbestuur en de directie, binnen de door de overheid gecreëerde budgettaire mogelijkheden, voor de nodige omkadering en middelen opdat de preventieadviseur(s) zijn (hun) opdrachten en taken degelijk kan (kunnen) uitvoeren. Tevens stimuleren het schoolbestuur en de directie de werking van de interne dienst.
10. bevorderen het schoolbestuur en de directie de samenwerking met de externe dienst, evenals met het CLB i.v.m. het medisch schooltoezicht.
11. werkt de school actief mee aan preventie-initiatieven van de overheid.
(1) welzijnswet van 4 augustus 1996 met KB's en de wet van 11 juni 2002 met KB's inzake de bescherming tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag.
We verwachten van ouders dat zij in de eerste plaats de verkeersregels naleven en er hun kinderen op wijzen hetzelfde te doen.
We vragen bijzondere aandacht voor :
- het reglementair parkeren
- het gebruik van een fiets (ook die van de kinderen) die volledig reglementair in orde is.Regelmatig controleren zal wellicht nodig zijn.
- de snelheid in de omgeving van elke school.
De school investeert in rijen.Deze verminderen de drukte aan de schoolpoort.
U kunt ook gerust langs het traject of op het eindpunt van het traject van de verschillende rijen uw kind opwachten.Sta steeds aan de kant van de rij uw kind op te wachten.Roep het niet uit de rij van aan de overkant van de straat.
Verwachtingen naar de kinderen :
- We verwachten van kinderen die meegaan met de rij, dat zij zich houden aan de afspraken van de begeleidende leerkracht(en).
- We verwachten van kinderen die te voet naar school komen of te voet naar huis gaan, dat zij de veiligste weg nemen en zich aan de verkeersregels houden.
In uitzonderlijke gevallen kan een ouder aan de school vragen om medicatie toe te dienen aan een kind Dezevraag moet bevestigd worden door een schriftelijk attest van de dokter dat de juiste dosering en toedieningswijzebevat.
Wanneer een leerling ziek wordt op school, dan zal de school niet op eigen initiatief medicatie toedienen. Welzullen de ouders of een ander opgegeven contactpersoon verwittigd worden en zal hen gevraagd worden deleerling op te halen. Wanneer dit niet mogelijk is, zal de school een arts (op kosten van de ouders) om hulpverzoeken.
De school heeft een degelijke EHBO-kast waarin de nodige materialen voor EHBO steeds ter beschikking zijn.
Als het niet ernstig is, wordt het kind op school verzorgd.
Indien ernstig of bij twijfel wordt een dokter geraadpleegd. (Indien mogelijk de huisarts.)Het aangifteformulier en het geneeskundig attest wordt door de directie naar de verzekeringsmaatschappij gestuurd.De uitgavenstaat wordt door de mutualiteit ingevuld en aan de directie terugbezorgd. Slechts op die manier kan het remgeld volledig gerecupereerd worden. Een begeleidend schrijven bij gebeurlijk ongeval legt de werkwijze uit. De verzekering betaalt het gedeelte uit, dat door de mutualiteitniet wordt terugbetaald.
schoolverzekering
Door de schoolverzekering is elk kind verzekerd bij elke activiteit in of buiten school, wanneer die activiteit ingericht is door de school en onder toezicht staat van de leerkracht. Voor de normale weg van huis naar school, en omgekeerd, binnen een bepaalde duur, geldt dezelfde verzekering. Lichamelijke letsels zijn verzekerd. Stoffelijke schade aan brillen is ook in de verzekering begrepen. Het bedrag van teruggave is wel afhankelijk van de datum van aankoop. Schade aan kledij of fiets wordt niet vergoed. Voor schade aan derden moet men de familiale verzekering inroepen. Ieder ongeval moet zo vlug mogelijk aan de directeur worden meegedeeld.
Er geldt een algemeen rookverbod voor iedereen in alle open en gesloten ruimten op school.Ook tijdens extra- murosactiviteiten is het verboden te roken in aanwezigheid van de leerlingen en tussen 6.30 u 's morgens en 18.30 's avonds.
Bij overtredingen van dit rookverbod kunnen er orde- en tuchtmaatregelen getroffen worden.
Als algemene gedragsregel geldt overal en in alle omstandigheden dat we minstens respectvol met elkaar omgaan.
Kinderen spreken mekaar aan met de voornaam.
Kinderen spreken volwassenen aan met mijnheer, mevrouw, juf, meester.
Van leerlingen, ouders en leerkrachten verwachten we een respectvolle houding tegenover de school en alle mensen die daarmee verbonden zijn in elke vorm van communicatie (mondeling, telefonisch, via internet, ...)
Speelplaats :
De kinderen gaan bij het belsignaal in de rij staan.
Ze wachten in stilte en vertrekken in stilte naar de klas.
Gangen :
Tijdens de speeltijd loopt er niemand in de gangen.
Kledij hangt netjes aan de kapstok.De boekentas staat gesloten tegen de muur. (of in de klas)
Klas/ turnzaal:
Elke klastitularis maakt afspraken met de kinderen inzake gedragsregels in klas, bij uitstappen, vieringen, ...
Tijdens de lesuren gaan de ouders nooit naar de klaslokalen zonder toestemming van de directeur. Wanneer erernstige en dwingende redenen zijn, kunnen ouders de toestemming krijgen om een onderhoud te hebben met eenleerkracht. Wanneer de directeur het nodig acht, kan hij aan de ouders voorstellen het onderhoud op een andermoment te laten plaatsvinden. De directeur kan altijd aanwezig zijn bij een onderhoud tussen leerkracht en ouder(s). De ouders van de leerlingen worden thuis bezocht tijdens de grote vakantie (of voor de toekomstige peuters kort voor deinstapdatum). Bij afwezigheid van de ouders wordt een briefje in de bus gestopt waarop het bezoek wordt bevestigd.Ouders vinden er het telefoonnummer op om eventueel zelf een afspraak te maken met de leerkracht.
- In de loop van het schooljaar wordt voor elke klas een opendeuravond georganiseerd waarbij het de bedoeling is datde klasleerkracht de werking van de klas nader toelicht aan de ouders. De kinderen zijn op deze avond niet uitgenodigd.
- Voor de kleuters is er een heen-en-weerboekje.
- Er wordt voor de ouders 2 maal per jaar een contactavond voorzien, waarop ouders worden uitgenodigd tot een gesprekover de ontwikkeling van hun kind.
Lager : kerst en zomerraport
Kleuter : februari (3de kleuter :maart) - juni
- Ouders kunnen met vragen, opmerkingen en suggesties steeds terecht bij de directeur.
- Leerkrachten staan tijdens het uitoefenen van hun lesopdracht of toezicht, begeleiding van kinderen,... niet terbeschikking van ouders.
We verwachten dat elke leerling zorg draagt voor zijn persoonlijke bezittingen (kledij, boekentas, schoolmateriaal, ...).Mocht dit niet zo zijn, dan zullen we uw kind daarover aanspreken.
Veel kledij gaat verloren. Het is onbegrijpelijk dat er zo weinig wordt naar gevraagd. Naamtekenen is hier de boodschap!
Gsm
gsm-gebruik op school is niet toegelaten. De leerlingen kunnen indien nodig hun ouders opbellen op het secretariaat.
Uiteraard kan het in bepaalde gevallen zinvol zijn om uw kind een gsm mee te geven naar school, zodat het in geval van nood op de weg naar school of naar huis, iemand kan verwittigen.Ouders beslissen daar zelf over.
Multimedia-apparatuur
MP3-spelers, gameboy, ... zijn niet toegelaten op de school.Het is dus ook niet zinvol om ze in je boekentas te hebben.
Geld
Kinderen moeten geen geld op zak hebben.Het is trouwens niet toegestaan om zaken op school aan te kopen of te verkopen.
Indien uw kind toch voor één of andere activiteit geld zou nodig hebben, dan wordt u daarvan schriftelijk verwittigd.
Brooddozen
Naamloze brooddozen worden om hygiënische redenen verwijderd!
Bibliotheekboeken
Geregeld gaan de kinderen met de klas op bezoek naar de bibliotheek. Daarvoor is een bibliotheekkaart nodig.De klastitularis zorgt ervoor dat de klas tijdig de boeken kan indienen of de uitlening ervan kan verlengen.
Indien kinderen - ondanks het regelmatig bezoek met de klas aan de bilbiotheek- hun boeken te laat indienen, dan kan de school uiteraard niet verantwoordelijk zijn voor het betalen van deeventuele boete aan de bibliotheek.
De kinderen mogen alle leerboeken, schriften en andere materialen gratis gebruiken zowel op school als thuis. Zowel ouders als kinderen engageren zich om zorgzaam om te gaan met het schoolmateriaal.Stelt de school vast dat het materiaal opzettelijk wordt beschadigd of veelvuldig verloren gaat, dan kan de school de gemaakte kosten voor aankoop van nieuw materiaal aanrekenen aan de ouders.
Vorig schooljaar werkten we met de kinderen rond afval beperken.
Samen met de jongste kinderen hebben we gezocht waar er op school afval te vinden was.
Heel wat afval was uiteraard terug te vinden in de bruine vuilniszak, maar we hadden ook blauwevuilniszakken, een groene GFT-bak en zelfs op de speelplaats lag er helaas af en toe wat.
We hebben geleerd ons afval juist te sorteren.
We hebben ook vastgesteld dat we mits een kleine inspanning de hoeveelheid afval serieus kunnen beperken.
Door alle schoolactiviteiten en uw vlotte medewerking hebben we een eerste MOS-logo behaald in elkeafdeling.
Vorig schooljaar hebben we al kenbaar gemaakt dat we de boterhamdoos, de koekjesdoos, deherbruikbare drinkfles promoten
Op school is er geen plaats meer voor brikjes en blikjes,aluminiumfolie, wikkels van koekjes, .
Voor alle duidelijkheid :
- Ze worden terug meegegeven via de boekentas naar huis.
- Deze afspraak geldt tijdens alle momenten georganiseerd door de school (voor- en naschoolse opvang,middag, speeltijd, lestijd, )
Dit jaar staat, naast de verdere zorg voor afvalbeperking, ook bewust en zorgzaam omgaan met energie in dekijker. Binnenkort meer hierover op de school website (zorgzaam omgaan met papier!).
Indien uw kind door luizen geplaagd wordt, begin dan onmiddellijk een gepaste behandeling voor het hele gezin. Verwittigde schooldirectie of de klastitularis, zodat een uitbreiding eventueel kan worden voorkomen.
Om een luizenplaag in te dijken is het belangrijk dat alle ouders de richtlijnen van de school of het CLB volgen.
via het heen en - weerschriftje, agenda of gewoon blaadje verwittigen of uw kind al dan niet op school eet.
Indien uw kind op school blijft over de middag om boterhammen te eten of volle maaltijd te nemen, betaalt men middagtoezicht.
Van het middagtoezicht mag men verwachten dat men daadwerkelijk toezicht houdt dat de kinderen wel degelijk eten.
Wie op school warme maaltijd neemt, wordt niet verplicht alles even graag te eten, maar zal wel verplicht worden om van alles merkbaar te proeven.
Wie boterhammen mee heeft zal ook gecontroleerd worden of die boterhammen wel opgegeten worden.We gaan er van uit dat ouders best weten hoeveel boterhammen hun kind kan opeten. De inhoud van de brooddoos bepaalt dus wat de mensen van toezicht als maatstaf zullen nemen.
Als kinderen moeite hebben met hun middagmaal zullen de ouders daarvan op de hoogte gebracht worden.Zij beslissen of zij al dan niet overschakelen op warme maaltijd (of op boterhammen).
Wat de kinderen in de komende tijd zullen voorgeschoteld krijgen, is te zien op de websitewww.vbsdiksmuide.be
Er kan in de voormiddag melk of fruitsap gedronken worden. De leerkracht houdt in klas een lijst bij wie melk of fruitsap drinkt. Op het einde van de maand komt het totaal op de rekening.
·De leerlingen gebruiken een schoolagenda. Daarin worden de te leren lessen, huistaken, verhoringen, eventuele vrije dagen genoteerd enz... . Wil dit wekelijks nazien en tekenen voor gezien.
·Voor de onderbouw wordt om de 2 maanden een overzicht meegegeven van de toetsen.Daarbij staat wat toelichting.Voor de bovenbouw is dit maandelijks.
·Er wordt gelijk met het toetsenoverzicht een gedragsrapport meegegeven.Het betreft hier een rapport met aandachtspunten waar binnen het project sociale vaardigheden rond gewerkt werd.
·Tweemaal per jaar, met Kerstmis en op het einde van het schooljaar worden rapporten meegegeven. Telkens krijgen de ouders de gelegenheid om deze uitslagen samen met de leerkracht te bespreken op school.
·Huistaken worden uitsluitend meegegeven in de lagere school. Er worden geen huistaken gegeven op woensdag en vrijdag. Vanaf het 2de leerjaar wordt (soms) contractwerk meegegevendat op een bepaald tijdstip moet afgewerkt worden.
Af en toe is er op aanvraag van de directie een fietscontrole door de federale politie. Wilt u als ouder dan ook regelmatig de fiets van uw kind controleren. Wanneer de kinderen met de fiets komen, voorzie de fiets dan van een stevig fietsslot. De schoolpoort moet immers open blijven.
- De lessen godsdienst worden, zoals het een christelijk geïnspireerde school past, met toewijding door de leerkrachten gegeven (3 x 50 min.).
- Regelmatig zijn er korte weekopeningen en weeksluitingen. De kinderen leren er het werk van hun kameraadjes waarderen en respecteren. Met heel de schoolbidden wij op die momenten samen.
- Regelmatig worden er schoolmissenen -celebraties gepland. Iedere klas verzorgt ze om beurt.
- Met Pasen is er een biechtviering aangepast naar vorm en inhoud.
- Dag in dag uit, tijdens de lessen, op de speelplaats, wordt er gewerkt aan de christelijke opvoeding van dekinderen.
Scheiden is een emotioneel proces.Voor kinderen die deze 'verliessituatie' moeten verwerken, wil de school een luisterend oor, openheid, begrip en wat extra aandacht bieden.
Neutrale houding tegenover de ouders
De school is bij een echtscheiding geen betrokken partij.Beide ouders, samenlevend of niet, staan gezamenlijk in voor de opvoeding van hun kinderen, binnen de grenzen die gebeurlijk door een rechter bepaald zijn met betrekking tot het ouderlijk gezag.
Wanneer de ouders niet meer samenleven, is de school bereid met beide ouders afspraken te maken over de wijze van informatiedoorstroming en de manier waarop beslissingen over het kind worden genomen.
Het is aan de ouders om contact te nemen met de school om die afspraken te maken.
De school verwerkt persoonsgegevens van alle ingeschreven leerlingen met behulp van de computer.Dat is nodig om de leerlingenadministratie en de leerlingenbegeleiding efficiënt te organiseren.Om gepast te kunnen optreden bij risicosituaties, verwerkt de school ook gegevens betreffende de gezondheidstoestand van sommige leerlingen, maar dat gebeurt enkel met de schriftelijke toestemming van de leerlingen of hun ouders.De privacywet geeft je het recht te weten welke gegevens de school verwerkt en het recht deze gegevens te laten verbeteren als ze fout zijn of ze te laten verwijderen als ze niet ter zake dienend zijn.
De school publiceert geregeld foto's van leerlingen op haar website, ...
Voor de publicatie van gerichte foto's vraagt de school bij het begin van het schooljaar een expliciete schriftelijke toestemming, overeenkomstig de privacywet.
Voor de publicatie van niet geposeerde, spontane foto's en sfeerbeelden geldt de ondertekening van het schoolreglement als toestemming.Ouders die bezwaar hebben tegen de publicatie, delen dit schriftelijk mee aan de directie.
Indien u als ouders meent een verjaardagsgeschenk te moeten meegeven met uw kind naar school om het daar uit te delen, dan vragen we uitdrukkelijk dat het om een kleinigheidje zou gaan.
Het meebrengen van geschenkjes op de verjaardag is zeker geen verplichting.
We vieren de verjaardag van elk kind, ook als dit in de vakantie jarig is. We maken een kroon, we zingen een liedje,
Ouders hebben hoge verwachtingen van de school voor de opleiding en opvoeding van hun kinderen.Onze school zet zich elke dag in om dit engagement waar te maken, maar in ruil verwachten we wel de volle steun van de ouders.Daarom maken we in onderstaande engagementsverklaring wederzijdse afspraken.Zo weten we duidelijk wat we van elkaar mogen verwachten.
Ouders en school zullen op afgesproken momenten de engagementen en het effect ervan evalueren.
We doen dat omdat we partners zijn in de opvoeding van uw kind. Het is goed dat u zicht hebt op de werking van deschool. Daarvoor plannen we in de loop van de grote vakantie huisbezoeken of een onthaalmoment, een ouderavondin de klas van uw kind in de loop van oktober. U kan er kennis maken met de leerkracht van uw kind en met demanier van werken.
We willen u op geregelde tijden informeren over de evolutie van uw kind. Dat doen we in het kleuter via het heen- enweerschriftje, de werkjes die meegegeven worden, ...
In de lagere afdeling gebeurt dit schriftelijk via de wekelijkse klasagenda, de maandrapporten, het kerst- enzomerrapport. Daarnaast worden ook regelmatig proeven meegegeven, werkjes van de leerlingen, ...
We organiseren ook 2 maal per jaar individuele oudercontacten. Verder in dit schoolreglement worden de datameegedeeld.
Als u zich zorgen maakt over uw kind of vragen hebt over de aanpak, dan kan u ook zelf een gesprek aanvragen metde leerkracht van uw kind. U regelt best deze afspraak via de telefoon. Niet tijdens de lesuren of op de speelplaats.
Wij verwachten dat u zich als ouder samen met ons engageert om nauw samen te werken rond de opvoeding van uwkind en steeds ingaat op onze uitnodigingen tot oudercontact.
Wij engageren ons om steeds te zoeken naar een alternatief overlegmoment, indien u om gegronde redenen niet opde geplande oudercontact momenten kan aanwezig zijn.
Wij verwachten dat u met ons contact opneemt bij vragen of zorgen t.a.v. uw kind.
Wij engageren ons om met u in gesprek te gaan over uw zorgen en vragen t.a.v. de evolutie van uw kind.
De aanwezigheid van uw kind op school heeft gevolgen voor het verkrijgen en behouden van de schooltoelage envoor de toelating tot het eerste leerjaar.
Daartoe moeten wij de afwezigheden van uw kind doorgeven aan het departement onderwijs en aan het CLB.
Wij verwachten dat uw kind dagelijks en op tijd op school is. Wij verwachten dat u ons voor 9 uur verwittigt bijafwezigheid van uw kind.
Wil daarvoor telefonisch contact opnemen met het schoolsecretariaat.
Gelieve naam, klas en vermoedelijke duur van de afwezigheid alsook de reden te vermelden. Dank bij voorbaat.
Het CLB waarmee wij samenwerken staat in voor de begeleiding bij problematische afwezigheden. U kan zichniet onttrekken aan deze begeleiding.
wij zullen op de volgende wijze samenwerken met u en met het CLB :
- Wij informeren u schriftelijk van elke onwettige afwezigheid, met daarbij ook het totaal aantal onwettigeafwezigheden. Dit gebeurt maandelijks.
- Wij nodigen u telkens uit om de reden van deze onwettige afwezigheid te komen bespreken. We zullen nietnalaten u te wijzen op de leerplicht, alsook op de bestaande reglementering inzake afwezigheden.
- Bij de 10de onwettige afwezigheid wordt u alsook het CLB, binnen de 4 dagen aangetekend verwittigd.
- Het CLB start een begeleidingstraject op met u.
U kan steeds bij ons terecht bij problemen. We zullen samen naar de meest geschikte aanpak zoeken.
Kinderen moeten ook een schooljaar lang regelmatig naar school gaan in een Nederlandstalige kleuterklas. Met'regelmatig' bedoelt men dat het minstens 220 halve dagen aanwezig is in de derde kleuterklas. Halen ze dezeaanwezigheid niet, dan moeten ze een taaltoets doen. Dit geldt niet voor kinderen die naar het buitengewoononderwijs overstappen.
Deze 220 halve dagen aanwezigheden gelden enkel voor kinderen die niet leerplichtig zijn.
Deze 220 halve dagen hebben ook te maken met de schooltoelage. Om het volgend schooljaar deschooltoelage te behouden, moeten de kleuters uit de derde kleuterklas, jonger dan zes jaar, minstens 220halve dagen aanwezig zijn.
In verband met het behoud van de schooltoelage gelden er trouwens per kleuterklas ook andere voorwaarden. Waar de ouders, zo blijkt, nog veel te weinig van op de hoogte zijn. Ik zet ze hier nog even op rijtje:
Als een kleuter 2 jaar is op 31 december, moet hij minstens 100 halve dagen op school aanwezig zijn.
Als een kleuter 3 jaar is op 31 december, moet hij minstens 150 halve dagen op school aanwezig zijn.
Als een kleuter 4 jaar is op 31 december, moet hij minstens 185 halve dagen op school aanwezig zijn.
Als een kleuter 5 jaar is op 31 december, moet hij minstens 220 halve dagen op school aanwezig zijn.
Als een kleuter 6 jaar is op 31 december, mag hij maximum 29 halve dagen ongewettigd afwezig zijn.
Onze school voert een zorgbeleid.Dit houdt ondermeer in dat we gericht de evolutie van uw kind volgen.Dit doen we door het werken met een leerlingvolgsysteem.
Sommige kinderen hebben op bepaalde momenten nood aan gerichte, individuele begeleiding.Andere kinderen hebben constant nood aan individuele zorg.
We zullen in overleg met u als ouder vastleggen hoe de individuele begeleiding van uw kind zal georganiseerd worden.Daarbij zullen we aangeven wat u van de school kan verwachten en wat wij van u als ouder verwachten.
Wij verwachten dat u ingaat op onze vraag tot overleg en de afspraken die we samen maken opvolgt en naleeft.
Onze school is een Nederlandstalige school.Niet alle ouders voeden hun kind op in het Nederlands. Dit kan ertoe leiden dat hun kind het wat moeilijker heeft bij het leren.Wij als school engageren er ons toe alle kinderen zo goed mogelijk te begeleiden bij hun taalontwikkeling.
wij verwachten van de ouders dat ze er alles aan doen om hun kind, ook in de vrije tijd, te stimuleren bij het leren van Nederlands.Dit kan ondermeer door :
- Zelf Nederlandse lessen te volgen
- uw kind naschools extra Nederlandse lessen te laten volgen
- Te zorgen voor een Nederlandstalige begeleiding van uw kind bij het maken van zijn huistaak, bij het leren van zijn lessen, ... (bv. kind in de opvang laten blijven, een Nederlandstalige huiswerkbegeleidingsdienst zoeken, ...)
- bij elk contact met de school zelf Nederlands te praten of er voor te zorgen dat er een tolk is. (volgens de gemeentelijke regels).
- Uw kind te laten aansluiten bij een plaatselijke jeugdbeweging, sportclub, academie (muziek, woord, plastische kunsten,...)
- Binnen de school en bij elke schoolactiviteit enkel Nederlands te praten met uw kind, met andere kinderen, met het schoolpersoneel en met andere ouders.
Alle informatie zoals schoolreglement en onthaalbrochure, schoolkalender, komen op de website van de school.
Om wettelijk in ordete zijn moeten we aan de ouders toelating vragen om fotos waarop hun kind staat te mogen publiceren. Uiteraard doen we dit altijd naamloos.
Wie bezwaar heefttegen het publiceren van fotomateriaal van hun kind tijdens het schoollevenmeldt dit schriftelijk aan de directie.
* oudercontactavonden : tussen begin september en begin November
* eind november/ begin december: zwemmarathon
* 9 november Sint-Maartensfeest in Esen
* 17 november : Kaas- en wijnavond in afd. Esen
* 17 november : zwemmarathon
* 24 november : Kinder-Disco in afd. Pluimpje
* 24 november : Diner- dansant:
* 30 november : Sinterklaasfeest in de afdelingen van het centrum
* 18 December : grootoudersfeest in de afd. Esen
* dinsdag 18 december: rapportbespreking vanaf 16u voor de lagere afdeling
* 20 - 21 december : kerstviering
* donderdag 7 februari : individueel oudercontact : peuter, 1ste en 2de kleuter (afdeling De Br. Peellaertstraat, afdelingPluimpje en afdeling Esen)
* donderdag 14 maart :Individueel oudercontact voor de ouders van alle 3de kleuters (afdeling De Br. Peellaertstraat,afdeling Pluimpje en afdeling Esen)
* maart : vastenviering + Goede week
*25-26 mei : opening gebouwen afdeling De Br. Peellaertstraat
* dinsdag 11 juni : individueel oudercontact voor de ouders van alle kleuters
* Onthaal kandidaat leerlingen 1ste leerjaar afdeling De Br. Peellaertstraat : donderdag 13 juni om 19 uur
* Onthaal kandidaat peuters afd. St-Niklaas : vrijdag 14juni van 16 u. tot 18u.
* Onthaal kandidaat peuters afd. Pluimpje : zaterdag 15 juni van 10 tot 12 u.
* dinsdag 25 juni: sportdag lager
* maandag 24 juni : rapportbespreking vanaf 16u. voor de lagere afdeling
* dinsdag 25 juni: afscheid 6de leerjaar
* laatste week juni : slotviering schooljaar
* vrijdag 28 juni om 12 u. : einde van het schooljaar voor de kinderen. de lessen eindigen om 12u.
* De data van de schoolfeesten in de verschillende afdelingen worden via verslag van de ouderraad bekend gemaakt.