CONCRETE SCHILDERKUNST: Patrick Pruvoost i.s.m. Cies Vanmechelen
Via een atelierbezoek maken de leerlingen kennis met de wereld van de Abstracte en Concrete schilderkunst.
In samenwerking met beeldend kunstenaar Patrick Pruvoost schilderen de leerlingen een Groot Concreet Kunstwerk.
Via een vijftal intensieve schildersessies ontstaat een reeks van 170 individuele schilderijtjes.
In combinatie met selectie- en keuzemomenten, komen we uiteindelijk tot het collectieve eindresultaat.
Praktische uitvoering:
A/ HET SCHILDEREN
Elke leerling start met het beschilderen van 8 paneeltjes van 40/40cm, volgens een aantal besproken technieken.
Elke techniek werd gedocumenteerd met voorbeelden uit de hedendaagse schilderkunst.
Na elke sessie selecteren de leerlingen hun beste resultaat.
De rest wordt opnieuw overschilderd met andere technieken.
Resultaat:
8 individueel geselecteerde werkjes per leerling
die tevens ook
een basiscollectie van 170 werken vormen.
B/ HET SELECTEREN
1) COLLECTIEF
Uit de basiscollectie stellen ze in beperkte groepjes en met de computer een Groot Kunstwerk van 40 werkjes samen.
Via een groots opgezette verkiezing, waarbij we de volledige school betrekken, komen we tot dé keuze van het Groot Kunstwerk uit 6 kandidaat-kunstwerken.
Na de verkiezing blijft Het Grote Kunstwerk enkel verder bestaan als foto:
dit benadrukt het tijdelijk aspect van het project en van kunst in het algemeen.
Hier zie je het winnende Groot Kunstwerk.
2) INDIVIDUEEL
Vooraf echter hebben de leerlingen reeksen van 4 werkjes samengesteld:
- Eerst individueel met hun eigen werkjes: zo verkrijgen ze een persoonlijk aandenken aan het project.
- In het kader van het Ondernemingsproject werd met de rest van werken nieuwe reeksen van 4 samengesteld.
- Alles werd nauwkeurig gefotografeerd en gearchiveerd.
Uiteindelijk resultaat is:
- Het Grote Kunstwerk bestaat niet an sich: enkel als foto, als beeld, als idee, als herinnering
- Belangrijk is: - de ervaring, het leerproces, de herinnering.
- leerlingen beschikken via de individuele reeks van 4 over een herinnering aan het
afgelegde parcours.
C/ PRESENTEREN + GOEDE DOEL = HET PROJECT "KUNSTIG ONDERNEMEN"
ONDERNEMINGSKOFFER - provincie West-Vlaanderen i.s.m. CEGO en UNIZO,
Aan de hand van aangepast lesmateriaal, affiches en uitgewerkte lesvoorbeelden maken de kinderen op een speelse manier kennis met verschillende aspecten van ondernemen en economische activiteiten.
Het geheel is een lessenpakket dat zich richt tot de 3e graad van het basisonderwijs.
Praktische uitvoering:
Onze klas (lees de meester) werd uitgenodigd om als pilootklas de ondernemingskoffer te presenteren.
Dit vloeide uit tot een hele reeks acties:
- Het toepassen van een lessenreeks in het kader van de ondernemingskoffer
- een opname dag met WTV
- een klasbezoek van een reporter van de krant van West-Vlaanderen
- het bijwonen van de persconferentie ONDERNEMINGSKOFFER
- opname van de introductie DVD bij de koffer
KUNSTIG ONDERNEMEN: Cies Vanmechelen i.s.m. Patrick Pruvoost
Kunstproject en Economisch Project worden aan elkaar gekoppeld in het Ondernemingsproject.
Hiermee krijgt het Grote Kunstwerk een Sociaal - economische functie:
1. Project was financieel niet haalbaar. Ouders krijgen de kans om individuele reeks aan te kopen tegen kostprijs. Dit liet ons toe om de materiaalkost te betalen en liet ons nog een kleine marge om iedereen zijn kunstwerk mee te geven.
De leerlingen staan in voor het kenbaar maken van het project. Ze ontwerpen affiches, houden een persconferentie, maken twee spandoeken, delen 1000 flyers uit, uitverzorgen de receptie.
2. De overige reeksen van 4 werkjes worden aan het publiek te koop aangeboden voor het goede doel MOBILE SCHOOL.
Een zorgvuldige selectie van werken en goede doelen gaf het geheel een sociale dimensie.
Hiermee komt ook het ware aspect van het Ondernemingsproject tot uitdrukking
nl: kunst en economie aanwenden ter verbetering van de maatschappij.
of ethisch en sociaal ondernemen.
Daarnaast zorgt het samengaan van beide projecten voor een nieuwe ervaring bij de piepjonge leerlingen.
Zij maken kennis met een wereld van uitersten: abstracte schilderkunst versus economische realiteit.