Zoeken in blog

Categorieën
  • algemeen (1)
  • alternatieve klokaanlering (0)
  • alternatieve rekenstelsels (0)
  • artikels (3)
  • blokkenmodules (1/2 en 1/3) (0)
  • constructiespel (3-D) 'tripsi' (1)
  • coördi-spatiale cleaning (3)
  • coördifitness (2)
  • coördinatiematrix (3)
  • doordenkers (6)
  • gedifferentieerde rotatie (0)
  • getallenlijn voor positieve en negatieve getallen (0)
  • golfinductieoefeningen (1)
  • grondplanoefeningen (2-D-ruimtestructuratie) (0)
  • inkleding met thematypetjes (0)
  • leesdynamisering (0)
  • lineair rekenen met 'plus- en min' -stroken (0)
  • observatie van psychomotorische fenomenen (1)
  • rekenen in de 3-D-ruimte (0)
  • schrijfdynamisering (0)
  • therapieconcept en -voorstellen (1)
  • varia (2)
  • videofilms (1)
  • vanweertrpmtidee
    visie en oefenideeën rond psychomotoriek
    23-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorstelling / verantwoording / doelgroep / werkwijze

     K(ort) A(ctueel) P(ersoonlijk)   mei 2011

    Twee bijdragen zijn toegevoegd, die ontstaan zijn in de afgelopen maanden :
    - over 'fietsen'
    - over 'Orbit Wheels' (en andere recent uitgevonden rijtoestellen).
    Deze analyses kaderen volledig binnen mijn visie op  motorische coördinatie.
    Je vindt deze bijdragen terug bij de categorie 'artikels' in de linkerkolom.
    Bij de 'doordenkers' is nummer 6 er ook bijgekomen.
    groeten,  René



    Even voorstellen
    Mijn naam is René Vanweert, 53 jaar,  gehuwd, 2 kinderen (22 en 18 jaar), woonachtig in Hasselt en werkzaam als kinesitherapeut op BLO-school De Berk in Hasselt.
    Van opleiding ben ik licentiaat in de lichamelijke opvoeding, kinesitherapie en motorische revalidatie, afgestudeerd in 1982 aan de Katholieke Universiteit te Leuven. Ik werk al 28 jaar als psychomotorisch therapeut ('kinesist') op een school voor bijzonder lager onderwijs. Ik werkte er aanvankelijk als turnmeester én kinesitherapeut, bij de 3 verschillende 'types' op onze school : type 2-kinderen (matig mentaal gehandicapten), type 1-kinderen (licht mentaal gehandicapten) en type 8-kinderen (leergestoorden). De laatste jaren is mijn werkterrein wat meer 'verengd' naar type 8, maar daardoor zijn mijn inzichten in de problematiek van deze kinderen tegelijkertijd ook 'verdiept' .
    'Psychomotorische therapie' is een ruim, open vakdomein, waarin heel wat methodes gehanteerd worden. Een belangrijke beïnvloeding in mijn professioneel leven heb ik ondergaan vanuit de methode 'Kritische Ontwikkelingsbegeleiding volgens Hendrickx'.
    Verder is creatief bezig zijn met mijn vak, uitwerken van materialen en oefenideeën een drijvende kracht geweest doorheen de jaren.
    Dit blog is daar waarschijnlijk ook een gevolg van. Via deze weg wil ik iedereen die er interesse voor heeft, kennis laten maken met een aantal van mijn ideeën uit het domein van de 'psychomotoriek'.


    Waarom een blog ?
    In de loop der jaren zijn er heel wat oefenideeën uitgewerkt en materialen ontworpen.
    Het zijn ofwel eigen creaties, ofwel 'spinn offs' uit andere methodes (vooral de 'Kritische Ontwikkelingsbegeleiding volgens Hendrickx), die een eigen leven zijn gaan leiden. Bovendien komen er bijna elke dag nog nieuwe varianten bij, omdat een kind vaak in z'n unieke zijnswijze dit soort oefensituatieaanpassingen als het ware oproept.
    Het lezen van een aantal auteurs heeft bovendien mijn visie op menselijk gedrag gekneed tot de huidige inzichten. De 5 voornaamste auteurs daarin zijn :  - F.J.P. Hendrickx, die cognitie opdeelt in motorisch-cognitieve kennis (voor- en onbewust) en intellectueel-cognitieve kennis (bewust) - Jason Brown, die wijst op het microgenetische ontstaansproces van elke handeling, voorstelling of idee, oprijzend vanuit de fylogenetisch oudste structuren tot in de evolutionair laatst ontstane structuren (neocortex). - Frans Couwenberghs, die op het belang van de taal wijst als hét, typisch menselijke, instrument waarmee wij de dingen rondom ons kunnen objectiveren, er afstand van nemen, ze daardoor ook manipuleren en waardoor reflexie naar verleden en toekomst voor de mens mogelijk werd. Dit is de reden waarom de mens in staat is geworden dit hele aardse paradijs 'naar zijn hand' (manipuleren) te zetten. - Geoffrey Miller, die beweert dat de menselijke geest een 'siergeest' geworden is in de evolutionair laatste episode (van tienduizenden jaren). Uitingen van kunstzinnigheid, humor, poëzie, muziek, retoriek, ... zijn menselijke staaltjes van de 'geest', waarmee de geestelijke 'fitheid' geëtaleerd wordt. Voor Miller komt dit, in de voetsporen van Darwin lopend,  voort uit de tweede evolutionaire selectiestrategie, namelijk sexuele selectie ( de andere strategie is 'natuurlijke selectie' : kenmerken blijven behouden omdat ze meer kans bieden op 'overleving'). Sexuele selectie is gericht op 'voortplanting', kansen daartoe stijgen hoe meer 'fitnessindicatoren' kunnen getoond worden aan het andere  geslacht. In het dierenrijk zijn daarvoor analoge voorbeelden aan te tonen : de staart van de pauw, de versierde paarhutten van de prieelvogels, de paringsdansen van de fruitvlieg. Een alerte, kunstzinnige geest doet bij de mens sinds het ontstaan van taal, in dat opzicht z'n  'duit in het zakje'. Tweederde van de aangelegde hersennetwerken in de neocortex zou zo ontstaan zijn. - Stephan Swinnen, professor 'motorisch leren' aan de universiteit te Leuven, die focust op 2 basiscoördinatiepatronen : in fase en uit fasepatronen.

    In mijn therapeutisch bezig zijn worden deze inzichten de laatste jaren steeds meer geïntegreerd in toepassing gebracht. Via een 'blog' kan ik mensen, die er geïnteresseerd in zijn, met deze werkwijzen kennis laten maken. Voor mezelf is dat een manier van 'ventileren', van er niet alléén op zitten te broeden. Anderen vinden het misschien nuttig om eens bij iemand binnen te mogen kijken. De filmpjes en de begeleidende commentaren op dit blog hebben geen andere bedoeling dan mensen, die door 'psychomotorische gedrag' geboeid zijn, wat koren op de molen te gooien. Ik wil niemand van iets overtuigen, ik heb geen wetenschappelijke ambitie, ik stel alleen maar tentoon. 'Het is wat het is', iedereen doet ermee wat hij/zij wil. 

    Voor wie bedoeld ?
    Waarschijnlijk zullen de getoonde en besproken thema's vooral mensen uit het psychomotorische vakdomein aanbelangen. Maar ik kan me voorstellen dat eenieder, die met kinderen of met mensen werkt of omgaat, gefascineerd kan geraken door de originele invalshoek van waaruit menselijk gedrag kan bekeken worden als men de 'psychomotorische bril' opzet . Bovendien komen bij dit inzoomen op menselijk gedrag onvermijdelijk ook allerlei filosofische facetten van menszijn op de proppen. Ik denk en hoop met andere woorden dat dit blog een 'breed' publiek kan beroeren.

    Werkwijze
    Bij een bepaald onderwerp ga ik telkens (proberen) een videofilmpje te maken. Zo kan het aangesneden thema vooraf heel concreet getoond worden, dan weten we tenminste al een beetje (veel) waar het over zal gaan.  Deze filmpjes kan men gaan bekijken door te klikken op het 'youtube'-internetadres.
    Tekst en uitleg bij dit filmpje vindt u in het bericht op de geopende pagina. We gaan trachten heel kernachtig neer te schrijven wat bedoeld wordt.

    De thema's die aan bod zullen komen zijn onderverdeeld in categorieën, waarvan u de hoofding in tabel hiernaast links terugvindt. Het cijfertje bij elke hoofding geeft aan hoeveel berichten over dit thema in het blog terug te vinden zijn.

    Voor een aantal van deze thema's zijn al aangepaste materialen ontwikkeld, voor andere thema's zijn deze materialen 'in constructie'.

    In de categorie 'artikels' kan men eerder geschreven teksten lezen. De meeste daarvan zijn gepubliceerd in het tijdschrift 'Tetra¨¨eder' van VKOH.
    In de categorie 'doordenkers' kan men randinformatie, quotes, doordenkers met wat 'psychomotorische diepgang'  terugvinden, dit om alles ook een beetje luchtiger te maken.


    Met het 'uitbloggen' van al deze onderwerpen ben ik wel even zoet. Deze site moet dus ook gezien worden als een 'aanzwelsite'. Kunnen de onderwerpen je boeien, kom dan geregeld eens kijken ! Ik zal mijn best doen om geregeld een nieuw bericht te posten.

                                                                                                                        René




    23-05-2009 om 00:00 geschreven door vanweertr


    Categorie:algemeen
    04-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.doordenker 6
    Taal maakt veel gebruik van de contrastbeleving en de heen- en terugdynamiek. Zeker bij humor is dat vaak het geval. Lees maar eens volgend mopje.
        Waarom zijn er in Brussel zoveel straten met éénrichtingsverkeer ?
        Om botsingen te vermijden tussen de ambtenaren, die te laat komen op hun werk en de ambtenaren die te vroeg naar huis gaan.
    Je voelt automatisch (motorisch-cognitief) ruimtelijk een lijnig traject aan met twee uiteinden, waarover één mannetje van links naar rechts beweegt en het andere van rechts naar links. Naast deze ruimtelijke component van de situatie, zit ook nog een duidelijk tijdscontrast in het geheel van de mop geïntegreerd (te laat versus te vroeg).
    De sarcastische overdrijving m.b.t. de ambtenarenjob maakt het mopgehalte compleet.

    04-05-2011 om 14:32 geschreven door vanweertr


    Categorie:doordenkers
    03-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.orbit wheels en andere rijtoestellen
    Motorisch-coördinatorische analyse van Orbit Wheels en andere rijtoestellen

    Bijlagen:
    gip analyse orbitwheeling.doc (178 KB)   

    03-05-2011 om 00:00 geschreven door vanweertr


    Categorie:artikels
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fietsen motorische analyse
    Power point presentatie over 'fietsen'

    Om het begeleidende filmpje te kunnen bekijken, klik op volgende URL :
                        http://www.youtube.com/watch?v=cycFEhOd8eE

    Bijlagen:
    Studiedag stuurgroep fietsen.ppt (2.6 MB)   

    03-05-2011 om 00:00 geschreven door vanweertr


    Categorie:artikels
    04-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.via golfinductie naar uitlijning van de lichaamsas
    Kijk eerst naar het filmpje :

    www.youtube.com/watch?v=JEdAso9Wj-8

    04-07-2010 om 00:00 geschreven door vanweertr


    Categorie:golfinductieoefeningen
    12-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de 8 - vorm / opbouw met het spoorbord
    Bekijk eerst het videofilmpje ! Klik op volgende link :   www.youtube.com/watch?v=TsfLgyR675s

    Verkenning van de hoofdrichtingen op het spoorbord (lijnrichtingsplateau ; punten verbinden op het bord)
    Gebogen verbindingslijnen op de hoofdrichtingen
    Bimanuele a- en an-patronen in de sagittale richting
    1-handige gebogen patronen in de hoofdrichting
    introductie van de 8-vorm

    12-03-2010 om 00:00 geschreven door vanweertr


    Categorie:coördi-spatiale cleaning
    02-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.coördifitness met skisimulatortoestel
    Klik op :           www.youtube.com/watch?v=qezfNFYckHI
    Alternatieve fitnessoefeningen met gebruik van ht skisimulatortoestel.
    In elke oefening is een belangrijke coördinatiecomponent aanwezig, die de oefening vloeiend maakt.

    02-03-2010 om 21:36 geschreven door vanweertr


    Categorie:coördifitness
    07-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3-D-modeltekenen
    opdracht designatelier : opbergkist voor constructiespel (dat zelf nog 'in constructie' is)

    Bijlagen:
    KISTPLAT.jpg (373.1 KB)   

    07-02-2010 om 18:15 geschreven door vanweertr


    Categorie:varia
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3-D-tekenopdracht
    Opdracht : multifunctionele poppenkast

    Bijlagen:
    POPPENKAST.jpg (133.2 KB)   

    07-02-2010 om 12:16 geschreven door vanweertr


    Categorie:varia
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opbouw naar schrijven met het spoorbord

    Kijk eerst naar het filmpje op youtube via onderstaande link :

                                     
    www.youtube.com/watch?v=cUY0Av3zsOw
     
    Opbouw naar schrijven met het spoorbord


    Algemene premissen in deze analyse

    - het lichaam kan bewegingen in de ruimte maken

    - het lichaam heeft evolutionair in het zwaartekrachtveld een daaraan aangepaste anatomische en funktionele organisatie ontwikkeld met een boven- en onderkant, een voor- en achterkant, 2 symmetrische zijkanten (linker en rechter)

    - het maken van bewegingen binnen de neurologische basispatronen (agonistische en antagonistische) vanuit deze basisorganisatie organiseert ook de ruimte waarin bewogen wordt volgens dezelfde organisatieprincipes als deze basaalneurologische motorische patronen ; zo komen met andere woorden de hoofdrichtingen in de ruimte tot stand : sagittale, verticale en laterale ruimtestructuren

    - spoornalatende bewegingen visualiseren de gemaakte beweging ; spoornalatende basismotorische patronen visualiseren de hoofdrichtingen in de ruimte

    - op het spoorbord kunnen deze hoofdrichtingen in het sagittale, laterale plan en de combinatie van deze twee (schuin) gerealiseerd worden (niet in het verticale plan)

    - begrijpen van de hoofdrichtingen is de vertrekvoorwaarde voor alle verdere cognitieve tijdruimtelijke ontwikkeling

    - binnen dit basiskader van hoofdrichtingen gebeurt in de verdere persoonsontwikkeling nog heel veel verfijning, waardoor de prestatiemogelijkheden enorm toenemen (inzoomen naar kleinere ruimtes, gebogen trajecten in de hoofdrichtingen, heen en terug, schuintegradatie, booggradatie, ruimtelijke voortschrijding, …)

    - zuiverstellen van dit coördi-spatiale basiskader heeft een fundamentele betekenis in schrijfonderricht.    

    Specifiekere uitgangspunten van deze opbouw
    - We vertrekken van tweekantige basiscoördinatiepatronen, namelijk agonistische en antagonistische samenwerkingsverbanden tussen de twee lichaamskanten (‘a- en an’ -patronen ; zie hiervoor 'coördinatiematrix').
    - Deze samenwerkingspatronen bestaan bij de mens ook tussen duim t.o.v. vingers (oppositie), m.a.w. patronen die bestaan tussen de twee lichaamskanten (de twee handen), worden ook toegepast tussen de twee 'kanten' van één hand, namelijk tussen duim en vingers. Deze stap wordt in de opbouw expliciet gemaakt. Deze inzichten komen van Mesker.
    - Door een instrument (spoorbord) te gebruiken waar, bij het maken van deze bewegingspatronen, visueel-ruimtelijke sporen worden nagelaten, wordt de ruimte mee gestructureerd. En omgekeerd heeft deze ruimtelijke structuratie ook een structurerend effect op dat bewegende lichaam. Het lichaam structureert de ruimte en de ruimte structureert het lichaam (coördi-spatiale cleaning).
    - De twee sporen, die door twee bewegende kanten getrokken worden, zijn in eerste instantie twee ‘losse’ (dubbel)sporen, die in dezelfde richting (‘isodirectioneel’) of in tegengestelde richting (‘contradirectioneel’) kunnen lopen  ; deze worden in de opbouw geleid  tot aaneengesloten (dubbel)sporen, die per definitie 'isodirectioneel’ zijn ; deze 'dubbelsporen' worden dan verderop via ‘greepswitches’  ruimtelijke 'enkelsporen', gerealiseerd tussen duim en vingers van de schrijfhand.

    - De 'greep' waarmee het lichaam een object manipuleert weerspiegelt deze wederzijdse verbondenheid tussen lichaam en ruimte. Exploreren van deze greepmogelijkheden mondt uit in motorische efficiëntie, m.a.w. het lichaam selecteert (als alles goed gaat) spontaan de meest efficiënte uitvoeringswijze uit (net zoals een tennishand een typische ‘forehandgreep’ of ‘backhandgreep’ ontwikkelt). In deze schrijfopbouw leidt deze motorische efficiëntie tot één greep waarmee alle eerder ontdekte patronen kunnen gerealiseerd worden (de all-in-one-greep). De voorafgaande structuratie is wel noodzakelijk als onderbouw voor deze greep.
    - De ruimtestructuratie gebeurt in de hoofdrichtingen ; deze worden eerst met 'rechte' sporen getrokken, later komen ook 'gebogen' sporen op deze hoofddirecties aan bod. 
    - Principes, ontdekt in een grotere bewegingsruimte, worden ingezoomd naar een kleinere schrijfruimte en met voortgang van links naar rechts.
    - Alle voorgaande principes, opgebouwd met vingers en blokjes op het spoorbord, worden uiteindelijk toegepast met de schrijfstok in de 'all-in-one-greep op papier.

    2. De opeenvolgende scènes (stappen in de opbouw)
    Vooraf dit !                                                                                                                                             
    - De getoonde oefeningen zijn ingebed in de ruimere coördi-spatiale cleaning, waarrond ook een gamma aan oefenideeën bestaat (wordt later aangeboord, in categorie ‘coördi-spatiale cleaning’). Ook de oefenideeën rond de basiscoördinatiepatronen vormen een omvattend nest rond deze specifiekere schrijfopbouw.                                                                                      
    - De getoonde oefeningen zijn slechts exemplarisch. Er kunnen en moeten vaak andere dan alleen deze voorgestelde oefenvormen aangewend worden in functie van het kind, het moment, de relevantie, enz. . De getoonde situaties kunnen enkel dienen als inspiratie bij het creëren van angepaste oefeningen. De oefengang heeft zeker geen strikte naleving voor ogen. Men gebruike eruit wat nodig is.  

     


    - schuivende matjes
    Agonistische (a-) en antagonistische (an-) bewegingspatronen met schuivende matjes in de ruimte voor het lichaam. Exploratie van de ruimte sagittaal, lateraal en verticaal. De bewegingen laten geen spoor achter.

    - losse sporen op het spoorbord
    Idem als vorige oefenvorm, nu laten de glijdende bewegingen met de wijsvingers op het spoorbord, duidelijk wel een spoor achter, een visuele afdruk van de gemaakte beweging. In het platte vlak zijn dit sporen in sagittale en laterale richtingen  ( a- of an-patronen) en in de schuine 'tussenin'richtingen (a+an-integratie).

    - lijnrichtingsplateaus op ondervelden
    De 4 plateaus van therapeut en kind samen vormen centraal voor beiden een groot vierkant, opgedeeld in 4 parten. De sagittale lijnen (zwart) sluiten op elkaar aan, de laterale (rode) en de diagonale (groen en bruin) eveneens. Bij het uit elkaar schuiven zorgen therapeut en kind ervoor dat de lijnen steeds in de hoofdrichtingen georiënteerd blijven. Bijsturing hiervan gebeurt telkens wanneer plateaus samenkomen (eigen plateaus of met die van de ander). De velden worden zo 'verkend' volgens de principes van koppeling tussen 'hoofdrichting' en 'basiscoördinatiepatroon'.
     Het kind leert bij deze oefening ook omgaan met de principes van 'tegenoverstelling' : twee uitvoerders die tegenover mekaar zitten 'doen' 'hetzelfde', maar de sagittale bewegingsrichting is tegengesteld.
    - lijnrichtingsplateaus op spoorbord
    Idem als vorige oefenvorm, maar nu wordt de beweging met het basispatroon in de hoofdrichting op het spoorbord visueel gemarkeerd.

    - aaneengesloten, isodirectionele dubbel- en enkelsporen
    Beide handen blijven bij elkaar in alle richtingen en blijven op dezelfde wijze gepositioneerd. Dit resulteert sagittaal in een dubbelspoor, lateraalwaarts in een enkelspoor.
    Om diagonaal een zuiver 'dubbel- of enkelspoor' te behouden, is er wel een positieaanpassing van de handen noodzakelijk. Dit kan op zich ook weer een interessante toewendingsoefening zijn (bv. 'zorg dat er altijd twee sporen naast mekaar staan')

    - van een tweehandig (2 wijsvingers)  naar een éénhandig dubbelspoor (duim en wijsvinger van de schrijfhand)
    Hier wordt getoond hoe de duim van dezelfde kant de functie van de andere hand (= de andere kant van het lichaam) overneemt.

    - éénhandig enkelspoor met duim en wijsvinger van de schrijfhand via handpositiewissels
    Door duim en wijsvinger (ab-/adductiebeweging van de pols) in de 'spoorlijn' te brengen, krijgt men een enkelspoor. Zinvolle toewendingsoefening voor de schrijfhand !

    - enkelspoor met oriëntatievast blokje door greepswitches
    Het blokje is nu een extern 'medium' langs waar het contact met het veld gemaakt wordt. De oriëntatie van het blokje blijft conform met de oriëntatie van het veld (het spoorbord). Het 'lichaam' (via de greepswitches) realiseert de richtingsveranderingen. De hand maakt zo een contact met de buitenwereld, waarin ze te kennen geeft dat ze die buitenwereld ook 'begrijpt'.
    Voor sagittale richtingen is de duim midden op het achtervlak, de wijsvinger midden op het voorvlak ; voor laterale richtingen is (voor rechtshandigen) de duim op het linkervlak, de wijsvinger op het rechtervlak (en voor linkshandigen vice versa) ; voor diagonale richtingen zijn duim en wijsvinger op de tegenoverliggende ribben van het blokje.

    - greepswitches op puntrichtingsblokken op subvelden (2 punten van een bepaalde kleur geven een hoofdrichting aan ; duim en wijsvinger worden aan deze puntjes op de blok geplaatst
    De 2 zwarte punten geven de sagittale richting aan, de 2 rode de laterale, de groene en de bruine de twee diagonale richtigen. Hier wordt de oefening getoond met kind en therapeut in dezelfde toewendingsrichting, dus niet tegenover elkaar zittend (= een jongere toewendingsmogelijkheid). Er kunnen enkelvoudige opdrachten (doe 'rood', doe 'groen', ...) of meervoudige opdrachten (reeksen) gegeven worden ( doe 'rood - zwart - bruin', ...)

    - greepswitches op een puntrichtingsblokje op het spoorbord
    Dezelfde oefening als de vorige, maar nu wordt de bewegingsrichting gevisualiseerd met een spoor op het bord.

    - de all-in-one-greep op de pijler van een puntrichtingsplateau op spoorbord
    Bij vorige oefeningen gebeurde bij iedere richtingsverandering een greepswitch. Motoriek zoekt evenwel steeds naar 'efficiëntie'. Door één greep aan te houden, blijken toch alle spoorrichtingen mogelijk te blijven. We noemen dit de 'all-in-one'-greep (zie video) : duim en wijsvinger diagonaal in oppositie ten opzichte van elkaar. De greep blijft +/- behouden, het richtingsplateau blijft georiënteerd volgens de kleurlijnen.

    - de all-in-one-greep op een enkelspoorblokje met puntrichtingsmarkering (spoorbord)
    Het spoorbord is voorgestructureerd door ankerpunten. Bij elk nieuw ankerpunt wordt de ruimte volgens de hoofdrichtingen van de kleurpunten gestructureerd. Enkelvoudige of meervoudige opdrachten zijn weer mogelijk.

    - hetzelfde blokje als supra, introductie van gebogen richtingen op de hoofdrichting (spoorbord)
    Op elke hoofdrichting kan een geleidelijk een boogpatroon toegepast worden. Deze boog kan telkens met draaiing in wijzerszin of tegen wijzerszin gebeuren.

    - hetzelfde blokje als supra, inzoomen met voorgaande principes naar een kleinere ruimte (spoorbord)

    - hetzelfde blokje als supra, kleinere ruimte met links-rechtse voortgang (spoorbord)

    - de schrijfstok met puntrichtingsmarkering op papier, kleinere ruimte
    Hier wordt de overgang naar het klassieke schrijfmateriaal gemaakt.

    - schrijfstok met puntrichtingsmarkeirng in de kleine schrijfruimte (bewegingsrealisatie tussen duim en vingers)

    - schrijfstok met puntrichtingsmarkering in de schrijfruimte met linksrechtse voortgang

    - vingerschrijven met puntrichtingsmarkering op spoorbord : bewijs dat schrijven gebeurt in deze puntrichtingsgemarkeerde ruimte
    Het puntrichtingskaartje op de schrijfhand blijft +/- volgens de hoofdrichtingen georiënteerd bij het vormen van alle letters.

     

     

     

     

    07-02-2010 om 00:00 geschreven door vanweertr


    Categorie:coördi-spatiale cleaning


    mail

    Druk op onderstaande knop om te e-mailen.



    recent : motorische analyses van 'fietsen' en 'orbit wheelen'

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs