Inhoud blog
  • 16 oktober Nieuwe Blog
  • 15 oktober bis
  • 15 oktober
  • 14 oktober
  • 12 oktober
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • Een andere blog
  • EU Navfor
  • Anti-Piraterij
    Reisverslag
    10-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 oktober
    Hallo beste lezerkes (en natuurlijk m'n vrouwke en kids)

    Gisteren ons eerste wapen in beslag genomen.
    't Waren vissers....Ja ja, met een machinepistool om op vliegende vissen te jagen.
    Maak dat de kat wijs. Nu, ze hebben het zo aan ons verkocht, en om het tegendeel te bewijzen
    moet je volgens mij toch heel recht in je schoenen staan.
    We hebben "under schieter" afgepakt en ze verder laten varen. 1-0 voor de populatie
    vliegende vissen.

    Vandaag bewogen dag. Begonnen met het begeleiden van het broerke van de Mighty Servant, de
    Black Pearl (of was het Marlin). Deze had een mecanodoos mee 't is te zeggen een paar
    reserveonderdelen voor één of ander boorplatform. Daarna een RAS (ge weet wel Replenishment At Sea) gedaan met een Amerikaans
    bevoorradingsschip Amelia Earhart, een schip gebouwd in 2008. (zie bijgevoegde foto's)
    Morgen een zware dag. Dieter en ik en een paar anderen hebben besloten om eens in de keuken te helpen om het
    keukenpersoneel eens een dagje rust te geven ('t is wel onder begeleiding want het blijft een grootkeuken....). We beginnen met kreeft (levend), slakken (levend) en een rauw eitje...
    't Is ni waar hoor. 't Zal morgen biefstuk zijn met frietjes en een salade. Dus vanaf 07u30 beginnen we eraan. Waarschijnlijk staan we ook in voor de soep en voor het avond eten.
    Hopelijk smijten ze ons nadien niet van boord. Zal wel fotookes op de blog zetten van onze prestatie.
    Hierbij enkele foto's van de voorbije dagen.

    Bedankt voor het lezen van de blog en tot de volgende

    Greetz aan de lezers, m'n kids, m'n familie, stiefzoon en vele knuffels en zoenies voor m'n vrouwke en katjes
    Tim








     





    10-10-2009 om 22:01 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (10 Stemmen)
    09-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 oktober

    Hoi iedereen,

    Hier zijn we terug, twee dagen na vertrek te Djibouti. Het blijft nog altijd lekker warm buiten met af en toe een fris windje. Had t-shirts laten drukken en deze zijn eindelijk toegekomen te Djibouti. Weliswaar met een drukfoutje, maar dat maakt de t-shirt uniek in zijn soort. Het borstlogo, een silhouette van het schip en daaronder de benaming F931 LOUISE-MARIE is iets anders uitgevallen. De cijfers 931 staan nu in het Arabisch. 't Is eens iets anders.
    Heb wel 2 euro van de prijs per t-shirt kunnen afpingelen (of hij mocht ze opnieuw laten maken). Al bij al, verdienen ze er waarschijnlijk nog genoeg aan. Nu, het blijft een mooi souvenir van de operatie.
    Deze week nog zone goeie gebeurd. De piraten gingen 's nachts een schip enteren, maar hadden in het donker niet gezien dat het een bevoorradingsschip was van de Franse Marine. Resultaat is dus dat er weer enkele piraten minder zijn die de waters onveilig kunnen maken.
    Ben vandaag mijn griep-prik gaan halen. Doe dit niet graag maar blijkbaar is dit verplicht in operaties en ik ben de laatste om dit tegen te spreken.
    Af en toe komen we nog steeds mensensmokkelaars tegen. (blijkbaar verdient dit nog steeds goed en blijkbaar zijn er nog steeds sukkelaars die hun leven willen riskeren om de oversteek te wagen).
    Anders niets speciaals te melden.
    Hierbi nog enkele foto's gemaakt door de boord duikers te Djibouti. Doet me een beetje aan de tekenfilm "Nemo" denken. 't Is zo eens iets anders.
    Allez 't amuseleut en een dikke knuffel aan m'n vrouwke

    Ciao



     



     



     


     

    09-10-2009 om 20:54 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    05-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 oktober
    Juplahoi,

    Hier zijn we nog een keer.
    En het was al een tijdje geleden waarvoor mijn excuses.
    Gisteren binnengelopen te Djibouti. De dag ervoor was er eentje om te onthouden. We zijn weer effectief achter piraten gevaren nadat onze flopper deze laatste hadden doen stoppen. Zoals gewoonlijk niets aan boord gevonden. Meestal worden wapens en ladder(s) , welke gebruikt worden om schepen te enteren, overboord gegooid. Met als natuurlijk gevolg dat niemand aangehouden kan worden.
    Een beetje later zagen we 3 skiffs een verschillende richting uitvaren, dus weer de helikopter er achter. Een beetje later kwam dan de melding door van de helikopter dat het vissers waren.
    Nu liggen we binnen te Djibouti en genieten van onze rust.
    Met rust wordt hier verstaan, inscheping van frisdrank, dry stores. Met de hele bemanning een ketting gemaakt en alles ingescheept. Een paar uur later kon je me uitwringen. En ik mocht al van geluk spreken dat ik niet buiten stond !
    Nadien een lekker doucheke genomen en genoten van de rust aan boord.
    Vandaag ben ik van wacht (Dieter ook trouwens). Berichten ontvangen/versturen, Dieter staat mee in voor de Force Protection (dus beveiliging van schip en inhoud). Op een gegeven moment moest het schip 10 meter vooruit, omdat er een groot schip achter ons moest aanleggen. De wacht werd aan de valreep geroepen en de taken werden verdeeld. Ik mocht mee aan wal om de trossente verleggen naar andere bolders, Dieter mocht aantreden op het voordek. Werken met een omgevingstemperatuur van +/- 40 graden is en blijft niet leuk dus enkele uurtjes later kon je me weer uitwringen.
    Dat was het zo'n beetje voor Djibouti.
    Bijgevoegd nog enkele fotootjes
    De groentjes aan iedereen en een dikke zoen voor m'n vrouwke


















    05-10-2009 om 20:36 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (13 Stemmen)
    01-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 september
    Huplakee,

    Hier zijn we weer. Eén dag te laat.
    Even een rechtzetting tegenover m'n collega's, zowel aan boord als aan de wal.
    Toen de telefoonverbinding enkele dagen geleden uitviel was ik uiteraard niet de enige die aan het probleem gewerkt heb, maar zowel aan de wal als aan boord is er een team die de koppen tesamen steekt om tot een oplossing te komen. (Meerdere hers doen meer zeer dan één, hahi). Minpunt bij ons dat het nieuwe apparatuur is, maar hebben op één dag veel kunnen leren (uiteraard door vanalles uit te proberen). Uitslag is dat de telefoon weer werkt en dat iedereen (bemanningsleden én familie) weer content is. Hierbij nog eens een bedankje aan Dieter, Olli, Leon, Beckie en uiteraard de mensen vande Helpdesk Peutie en de ondersteuning uit Marche-en-Famenne. Met andere woorden JOINT in de volledige betekenis van het woord. (Enne,...oh ja,.... ik heb ook geholpen....).

    De voorbije dagen enkele schepen gecontroleerd, geëscorteerd.
    Hierbij een bedankje gehad van een schip met motorproblemen. Tijdens de reparaties zijn we in de buurt van dat schip gebleven waarvoor deze laatste uitermate dankbaar was.

    Vandaag weer een RAS uitgevoerd met de USNS John Lentall.

    Probeer nog elke dag op m'n velooke te zitten. (lukt me nog altijd redelijk goed, als er natuurlijk geen werk tussenkomt).

    Aan iedereen terug bedankt voor het lezen van de blog (ofte summiere samenvatting) en een dikke zoen aan m'n vrouwke alsook de groetjes aan m'n kids Domien en Ruben

    Hierbij nog eens een fotooke van mezelf (speciaal voor m'n vrouwke en kids) en eentje van onze flopper

    En mensen, geef gerust eens een seintje als jullie iemand in beeld willen zien. Zal dan wel een paar fotookes laden

    Tot later

    Ciao




    01-10-2009 om 22:01 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    27-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 september
    Ellooow iedereen

    Gisteren benoeming van 6 personen waarvan 2 in de radio. Dieter werd 1SG en Isabel MTR.
    We hadden grote graden voorzien  die ze op deze speciale dag moesten dragen maar iets zei me rond 6u45 dat de dag iets anders zou verlopen. Iemand kwam me wekken met de melding dat er geen data -en telefoonverkeer meer was. Natuurlijk direct uit m'n bed gesprongen, kleren aangetrokken en een spurtje ingezet naar de radio. En 't was natuurlijk van dadde....
    Gepoogd te boel te herstellen, tot opeens de melding alarm, alarm, alarm weerklonk. Dit betekent dat we actief achter een skiff aanzitten (eerst onze flopper = helicopter) en eventueel boarden of bezoeken. Blijkbaar loos alarm. Dus verder werken aan de telefoon en data transmissie. Rond 16u00 kregen we d'r nog een brandoefening bij en de dag was direct gevuld. Eerst een douchke gepakt (en ook weer teruggezet, hahi). Na het avondmaal eerst een spelleke gedaan en rond een uur of 9 terug verdergewerkt aan ons probleemgeval tesamen met iemand van Marche-en-Famenne, met als resultaat dat we al één telefoon terug beschikbaar hadden. We hebben gepoogd om de rest van de telefoons operationeel te krijgen doch zonder resultaat. Hebben doorgewerkt tot we het beu waren om 2 uur 's nachts.

    Nu, deze morgen vroeg wakker om na het ontbijt (een potje yoghourt), terug ons probleemgeval te bekijken tesamen met iemand van wacht te March-en-Famenne (diene van gisteren). Maar er is geen resultaat uit de bus gekomen.
    Nu, zolang we data hebben zijn we niet van de buitenwereld afgesloten. Iedereen kan mailen en eventueel op het internet, dus denk niet dat ze ons direct gaan kelen ;-).
    Deze middag lekker gegeten. Kabeljauw met gebakken paddestoeltjes, wit sausje en tagliatelli. Lekker hoor.
    Om deze mensen te bedanken zet ik van hen een fotootje op m'n blog.
    Verder nog een foto van Dieter en Isabel met grote graden, een fotooke van Lynn en Alexi en op vraag een fotooke van Hans.
    Moest van Lynn laten weten aan haar mama dat alles goed gaat. Met iedereen trouwens.

    Allez bedankt voor te lezen en een dikke zoen aan m'n vrouwke alsook de groentjes aan m'n kids Domien en Ruben

    Tot later

    Ciao












     

    27-09-2009 om 16:14 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    24-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 september
    andaag een rustige dag. (Voorlopig) geen piraten of mensensmokkelaars, een kalme zee.
    Deze middag middagmaal overgeslagen en geopteerd om een uurtje te zweten op de fiets. De conditie en weerstand begint stilaan te groeien. "Bluvve traine" zoals hier dikwijls gezegd wordt in het passeren.
    Vandaag gestart met FOD (Foreign Object Damage) rondes voor elk departement. Fod (kleine deeltjes vuil op het dek) kunnen schade veroorzaken aan helicopter en personeel eens deze laatste zijne moteur in route zet en tijdens het opstijgen, of als deze zijn landing inzet. Dus veiligheid voorop. Op het saluutdek, een dek gecontroleerd door ons departement hebben we een vliegende vis gevonden (uitgedroogd, "e totje" op z'n West-Vlaams). Hebben hem terug te water gelaten, maar denk niet dat het geholpen heeft. De zee geeft en wij geven het terug...
    Af en toe zie je een "saupiquet" (tonijn in de volksmond) uit het water springen. Of een dolfijn. Natuurlijk nooit als ik menne kodak bij de hand heb, en als ik hem dan ga halen rest mij enkel nog een zee van water.
    Deze avond, net voor de helicopter terug kwam van zijn vlucht, zat er een vogeltje op het heli-dek. "Ollie" heeft het beestje water en brood gegeven, omdat het redelijk uitgeput was en een beetje later hebben we het midscheeps gezet zodat het geen levende FOD werd. Een uurtje later is het beestje dan terug vertrokken (buikske vol en enigzins uitgerust).
    Ook eens een fotooke getrokken van de laundry (wasserij). Ook één van de belangrijkste onderdelen van het schip. Ge kunt moeilijk voor 4 maanden onderbroeken en sokken meenemen. Normaal wordt er om de 6 (in extremis 10) dagen gewassen en gestreken. Den Dieter heeft al geleerd hoe hij was moet plooien, hahi. Volgende keer mag hij strijken. Al training vo tus...
    Voila, dat was het dan weer voor vandaag.
    'k zou zeggen tot de volgenden

    Kusjes aan m'n vrouwke en cyao








    24-09-2009 om 16:51 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    23-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 september
    Hoi beste mensen en m'n lief vrouwke

    Gisteren een RAS (replenishment at sea) uitgevoerd met de Usns John Lentall. Zoals eerder gesteld machtig om te zien.
    Terwijl wij bezig waren met tanken kwam het Griekse fregat Adrias aan de andere kant langszij om te tanken.
    Jammer dat er daar geen luchtfoto's van genomen zijn. Had mooi geweest.
    Verder weer wat controles uitgevoerd van bootjes zonder enig gevolg.
    Voor de rest niets speciaals te melden. Vanavond weer bellen naar het vrouwke....

    Slukes en tot de volgenden

    Hierbij nog enkele fotootjes.








    23-09-2009 om 16:12 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    21-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 september
    The pirate hunters are back !

    Na 4 relaxdagen tijdens de ramadam te Salalah terug op zee om onze opdracht uit te voeren.
    Donderdag binnengelopen en van wacht (24u). Dieter loopt dezelfde boord maar staat dus in voor de bescherming van schip en inhoud.
    Vrijdag douche genomen en een wandeling door de stad gemaakt. Salalah is een stad in aanbouw. Eén grote bouwwerf. Denk dat de stad in 2010 niet meer te herkennen zal zijn.
    In stad de lokale hapjes eens uitgeprobeerd, amai m'n ... Lippen verbrand.Eerst een winkel binnengestapt om water te kopen, maar daar wilden ze geen dollars. Tweede winkel had geen drank, en de derde winkel heb ik dan maar fruit gekocht om de boel te blussen.
    Bepaalde dingen dingen moet je niet meer doen met zo'n lippen, hahi.
    's Avonds terug aan boord gegaan (uitgedroogd) en een verfrissing gedronken. Daarna dodo time.
    Zaterdag relaxdag. Zijn naar een hotel gegaan om aan het zwembad te liggen. Man dat deed deugd.
    Het hotel lag vlakbij het strand, dus Dieter en ik hebben een grote wandeling gemaakt langs de waterlijn (in de brandende zon).
    Daarna gegeten in het hotel (buffet) en een colaake gedronken.'s Avonds nog een wandeling door de stad en rond 22u00 terug aan boord.
    Echt genoten van deze dag.
    Bijgevoegd nog enkele foto's van het strand, een moskee,......

    Nu terug op zee tot 4 oktober.
    Tot gauw en een dikke zoen voor m'n vrouwke










      

    21-09-2009 om 05:55 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    18-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 september
    Beste lezerkes en m'n lieve schat,

    Voor diegenen die nu opstaan, goeiemorgen, voor zij die al slapen, slaap lekker en zacht.
    't Is nu 04u00 's morgens en ik begin net aan m'n wacht. Dieter loopt ook z'n eerste wacht aan boord. Mijn werk is in grote lijnen het ontvangen en versturen van berichten. Dieter daarentegen doet aan "Force Protection" (gewapende wacht welke instaat voor de veiligheid van het schip en zijn bemanning). Dieter bewaakt de Bak (voordek).
    Gisteren, na aankomst, eerst getankt (ocharme Stef, want heel de dag en een stuk in de nacht aan het werk en morgen van wacht), eten en water ingescheept.
    Is weer een enorme haven. Doet een beetje denken aan Zeebrugge met al z'n kranen (zonder palmbomen)
    Dat is het ongeveer voor vandaag.
    Binnen enkele dagen plaats ik wel enkele fotookes van Oman.
    Greetz en tot dan


    18-09-2009 om 01:31 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    16-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 september
    Hoi iedereen,

    Gisteren terug een bewogen dag. Drenkelingen en smokkelaars zijn na enig aandringen dan toch in Jemen aan land gebracht.
    Eind goed al goed voor deze mensen. Het gaat hen hopelijk goed. De Marine heeft haar werk gedaan. Vervolgens begint de opkuis van de heli-hangaar. Desinfecteren en afspoelen van het gebruikte materiaal.Wassen van de dekens. Ledigen van de toiletten. Allez, van hotel op stelten terug gaan naar een oorlogsbodem...
    Hierbij enkele foto's van de baai van Jemen. Zag er best aardig uit (op foto toch, want ben heel de dag niet naar buiten geweest). Zou wel het liefst tegen het water wonen, want denk als er op de achtergrond een steentje naar beneden valt, dat "nen helm" niet gaat helpen

    Momenteel "en route" naar Oman.

    Tot de volgenden
    Seffens eerst bellen naar 't vrouwke (joehoe...)








    16-09-2009 om 16:11 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    15-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 september
    Hier zijn we weer.

    Gisteren veel gebeurd, maar dat zal ondertussen al breed uitgesmeerd zijn in de kranten en op televisie.
    Enkele mensen die buiten zaten, zagen sandalen drijven, gevolgd door een tonnetje. Seconden later werden de eerste drenkelelingen opgemerkt, hangend aan een omgekeerde boot of zwemmend.(naar het schijnt lagen deze sukkelaars al 3 uur in het water). Het mag dan toeval heten dat we daar passeerden.
    Een paar tellen later begon de Louise-Marie en zijn bemanning aan een grote reddingsoperatie.
    RHIB's (Rigid Hull Inflatable Boat) te water en proberen zo snel mogelijk en zo veel mogelijk mensen op te pikken, zonder uiteraard de veiligheid van de eigen mensen in het gedrang te brengen. De bemanningsleden van de Louise-Marie die op de buitendekken staan, wijzen in de richting van de drenkelingen. Dekens, veldbedden, water en voedsel worden naar de heli-hangaar gebracht. Een machine komt in beweging. Er worden enkele orders gegeven, niemand stelt vragen maar voert uit. Zo hoort het.
    38 zielen hebben we kunnen redden en waarschijnlijk zijn er 8 ten prooi gevallen van de zee.Een jammerlijke zaak, en waarschijnlijk schering en inslag in deze contreien.
    Deze mensen, op zoek naar een beter leven, worden door mensensmokkelaars overgebracht naar bvb. Jemen. (Ik mag er niet aan denken hoeveel van die bootjes er kapseizen, zonder opgemerkt te worden).
    Momenteel krijgen de slachtoffers kledij en medische zorgen.4 onder hen zijn waarschijnlijk de smokkelaars.
    Deze laatste vertrekken meestal vanuit Somalië als mensensmokkelaar en komen meestal terug naar Somalië als piraat.
    Hopelijk kunnen we er veel uitleveren.

    Zoals gewoonlijk weer een paar fotookes van familieleden. Als de vraag er is, doe ik dit uiteraard met veel plezier.
    Ook nog enkele beelden vanuit de helicopter van de Mighty Servant












    15-09-2009 om 14:52 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    13-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 september
    Haai beste lezerkes,

    Vandaag maandag. Gisteren, zondag niet uitgeslapen, (zoals thuis), dat is ook onze opdracht niet. Eerst een stevig ontbijt genomen.
    Een omeletje onder begeleiding van Always Fallens "Evil will destroy us". Stevig ontbijt dus...
    Gisteren escorteerden we de "Mighty Servant", een Nederlands schip, zeg maar een drijvend dok. Dit schip vervoert een grote Ikea tafel (of zou het een stuk van een boorplatform kunnen zijn ?).Of een lego-blokske ? Chef voortstuwing zei dat het een springkasteel voor de piraten was. Nee, alle gekheid op een stokje, 't is ne fermen bak. Denk dat geheel (schip + platform) redelijk wat waard is.
    Met ons erbij gaan ze (de piraten) hem wel gerust laten.

    Zaterdag was het Lariam-dag. Zondag dus weer last van vapeurrekes. Nacht van zaterdag op zondag bijna geen oog dichtgedaan. Heb elk uur gezien. We waren zelfs vergeten de muziek (die op de general call staat) uit te zetten, maar zowel ik, als mijn collega waren te "luizig" om op te staan en deze uit te zetten.
    Den Dieter was zaterdag ook niet in zijn haak. Goei keelontsteking. Chance dat we een goede dokter hebben want vandaag is hij weer de oude. Van die vijs-los toestanden. Hij is dus weer in orde...

    Ga er vandaag een footooke bij zetten van Lynn.(reactie gehad op m'n blog van haar ouders en dan plaats ik meestal een foto van het familielid).
    Allez, ben er weer mee weg.
    Groetjes aan iedereen en uiteraard ook een hele dikke zoen aan m'n vrouwtje welke ik zo graag zie











    13-09-2009 om 22:06 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    12-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 september
    Hoi iedereen,

    Hier zijn we weer met een kort relaas van de afgelopen dagen.
    Om een antwoord te geven op één van de reacties. Da was het sport uurtje 's morgens.(Zo is er 's avonds ook eentje maar dan iets pittiger. Een mens moet een beetje aan z'n conditie denken aan boord.
    Deze twee uurtjes laat ik links liggen. Zelf kruip ik op de velo in de heli-hangaar en rijd een goede 45 min (omgevingstemp rond de 35°C - zweten dus). Eergisteren heb ik me na het fietsen nog een tiental minuten uitgeleefd op een roeitoestel.
    Probeer hiervan een dagelijkse gewoonte te maken, en eens de conditie in orde is wordt dat 2 maal daags.
    Gisteren een ras (replenishment at sea) uitgevoerd met de "HMS Wave Knight" (een Engels bevoorradingsschip). Na onze tankbeurt eens gezwaaid met m'n Delhaize kaart voor punten, maar ze wilden niet.
    Gisterenavond een spelleke kleurenwies gedaan. Tegen dat we thuiskomen ken ik waarschijnlijk alle kaartspelen.
    Onze spellekeshype die we gestart zijn blijft klanten trekken.
    Vandaag gaan Dieter en ik ons eens bezighouden met de laundry. Wassen, plooien, strijken. Kwestie dat ik de routine niet kwijtspeel en de ideale moment om het Dieter te leren, hahi......
    Bij deze een fotooke van Dieter en mezelf en eentje van de Wave Knight

    Tot de volgenden
    Een dikke zoen voor m'n vrouwtje
    Greetz




    12-09-2009 om 08:02 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    10-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 september
    Beste mensen en uiteraard ook m'n lieve schat.
    Ben nog altijd niet verlost van het hoesten, maar slaap toch al beter.
    We hebben ondertussen al een paar controles gedaan van verdachte vaartuigen maar dat leverde geen piraten op. Af en toe horen we ook dat er mensensmokkelaars actief zijn. Er is ons een bepaalde zone toegekend waar we constant patrouilleren.
    Soms escorteren we een schip tot aan de volgende zone waar deze dan onder de hoede staat van een andere eenheid. Verder wordt de gewone routine gevolgd. Opstaan, ontbijten, netheid in het schip,  er wordt geoefend in de manipulatie van kleine wapens , er wordt in groep aan sport gedaan. Op de dekken zijn schilderwerken aan de gang. Hoedje af voor deze mensen om deze arbeid uit te voeren in extreme omstandigheden. Bijgevoegd de gevraagde foto’s.
    Het eten is ook heel lekker en om het te verwoorden op z'n Dieters "Woehoew, vanmiddag ballekes in tomatensaus met frieten, feest!!!! En twas lekker, ik ben twee keer gaan halen (das omdak nie te veel zou vermageren)."
    Sinds enkele dagen spelen we in groepen gezelschapsspelen. Dieter en ik waren enkele dagen geleden begonnen met een spelleke en ’t is precies een hype geworden. Meer en meer collega’s willen meespelen. Eén dezer dagen gaan we dan ook een “spellekesdag”  organiseren.
    Vanaf nu zit ik dagelijks ook een 45 min op de velo. (langer is niet te doen door de omgevingstemperatuur) Tegen dat ik dan gedaan heb kunde mij gewoonweg uitwringen. Daarna 20 min uitzweten vooraleer ik in de douche stap. Doe ik dit laatste niet blijf ik gewoon zweten.
    Btw voor de mensen die het vroegen. "k Hem, Stef, Patricia en Orm gevind"


      



    10-09-2009 om 10:00 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    08-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwoord van de redactie
    Beste lezerkes,
    Geen probleem om meer foto's te plaatsen. Komen er aan hoor.
    Zeker van Orm, sinds gisteren mijn persoonlijke coiffeur. Hij heeft mijn haren keurig en net geknipt (en nee, 't is geen broske)
    Ik dank iedereen vooral voor al de warme reacties. Alleen daarvoor blijven we berichten posten. Zal misschien niet elke dag zijn, maar is wel de bedoeling om dit minimum om de twee dagen door te geven.
    Aan alle kindjes die meelezen, meeleven met hun papa en mama in operatie, vraag en de fotookes zullen zeker gepost worden.
    Aan alle achterblijvers, echtgenoten en echtgenotes, uw echtgenoot of echtgenote, kindjes, mama en papa : stuur gerust reacties en vragen door, ik zal deze zeker beantwoorden (in de mate van,...). Zal zeker zorgen dat er een fotooke van uw geliefde op deze blog komt te staan.
    't Is nu momenteel 01u20 en wil toch nog een beetje van m'n rust genieten, maar morgen ben ik er weer om een verslagje door te sturen naar jullie allen.
    Nog eens vriendelijk bedankt voor de warme reacties en tot de volgenden

    Mvg

    Tim

    08-09-2009 om 22:24 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 september
    Yupla, hier zijn we weer.
    Ben net een paar dagen van de kaart geweest.Eergisteren en de nacht ervoor bijna niet geslapen omwille van een zware "borstvalling".Slapen lukte niet door het hoesten en ik wilde m'n collega zijn nachtrust gunnen, dus ben ik maar naar een filmke gaan zien. Door de goede zorgen van het medische team kom ik er wel door.
    Momenteel zitten we op de IRTC (International Recommended Transit Corridor). Dit is een corridor tussen Somalië en Jemen waar constant militaire aanwezigheid is, hetzij in de lucht of in het water. Vanaf vandaag hebben we dus het meeste kans op contact met  Piet Piraat. Gisteren heeft het Duitse fregat nog schoten gelost op een skiff (zo worden de snelle bootjes van de piraten genoemd). Daarbij is één dode gevallen bij de piraten. Aan boord werd nog een RPG (raketwerper) en wapens gevonden.Ander materiaal was door hen al overboord gegooid. Meestal wordt volgend materiaal aan boord van de skiff's gevonden. Een ladder (die uiteraard gebruikt wordt om aan boord te klauteren), handwapens, gsm's, granaten, rgp,...
    Hopelijk schrikt onze aanwezigheid de piraten toch een beetje af.
    Gisteren hebben we de Al Muhktar begeleid van Djibouti naar Berbera (Somalië). Eigenlijk waren we daar al de dag voordien mee begonnen. Was een hele rustige rit (5 à 6 knopen). Schip is is te zien op de bijgevoegde foto waar ook Jan op staat.Heb foto speciaal genomen voor z'n vrouw, welke een reactie had op m'n blog. Ook bijgevoegd is Michael Moës, onze bakker. Deze jongen zorgt ook voor een groot deel van de goede moraal aan boord. Heel lekker brood. Dat hij er nog veel mag bakken. Ondertussen staat hier op de general call muziek op van Always Fallen (de groep van m'n stiefzoon).Gisterenavond een geestig spelleke gespeeld in de cafetaria, namelijk Jungle Speed.Hier staat een totem in het midden van de tafel en worden door alle spelers kaarten omgedraaid. 't Is de bedoeling dat je zo snel mogelijk al je kaarten kwijtspeelt. Je moet ook over een snelle reflex beschikken. 'k Heb dus nooit gewonnen, snik.'t Zal wel aan m'n pillen gelegen hebben.
    Ben d'rmee weg lezerkes en m'n lieve vrouw. Ben er waarschijnlijk overmorgen weer.
    Morgen mag ik terug een belleke doen met m'n vrouw en uiteraard kijk ik daar enorm naar uit.
    Love ya lieve schat






    08-09-2009 om 05:41 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    05-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 september

    We zijn net vertrokken uit Djibouti. Laatste keer dat ik hier geweest ben, was ergens in 1993 (ten tijde van het conflict in Somalië). De stad ziet er nog steeds hetzelfde uit en door de geur die daar hangt vind ik het nog steeds verbazend dat mensen naar hier op reis komen. In de stad zelf is er eigenlijk weinig of niets te zien. Het is dan ook schrijnend om te zien dat er aan de ene kant van de straat een hotel staat om u tegen te zeggen en aan de andere kant de (krotten) wijken beginnen.

    Naar het strand gaan wordt afgeraden, daar er blijkbaar teken en ander ongedierte in het zand zitten. Maar je hoort de mensen niet klagen.

    De temperaturen hier zijn schroeiend (rond de 40°C), geen wind en een luchtvochtigheid van 90-95%.

    Als je bij wijze van spreken in je zwembroek buiten zou staan kun je het vergelijken met een sauna (openluchtsauna). En als er dan al een zacht briesje waait is de temperatuur te vergelijken met deze van een föhn bij de coiffeur. Insmeren is dus de boodschap.

    In de haven werden op een gegeven moment dromedarissen ingescheept. Die beesten werden gewoon per twee aan een sling  (een band) naar boven gehesen. Was heel leuk om te zien.

    De arbeiders liggen hier gewoon te slapen onder en rond de vrachtwagens. Waarschijnlijk om geen werk te mislopen.

    Nu, meer valt er over Djibouti niet te vertellen.

    Morgen hebben we onze eerste opdracht. Begeleiden van een schip welk voeding verscheept naar Somalië. Is maar één schip (35m lang), maar denk niet dat de lengte van belang is, maar dat elke korrel telt. (heb dat nog al eens gehoord ;-) ).

    Dat we er nog veel mogen begeleiden.

     

    Excuseer me voor de foto's, maar de site wilde niet goed meewerken. Gewoon klikken op één van de bestanden en foto zal getoond worden op een aparte pagina. Zal proberen om dit in de toekomst te vermijden.

    Momenteel zitten we in de tijdzone E, dus dat wil zeggen dat we 3 uur voorstaan op jullie. Is misschien "nice to know" als ge plots op een raar uur gebeld zou worden.

    Allez beste lezerkes tot de volgenden….en een dikke zoen voor m'n vrouwke

    Bijlagen:
    IMG_0560.JPG (84.9 KB)   
    IMG_0562.JPG (46.2 KB)   
    IMG_0570.JPG (72.9 KB)   
    IMG_0609.JPG (35.4 KB)   

    05-09-2009 om 22:25 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    03-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sitrep 03 sep
    Pffffft, Dieter en ik gingen vandaag om 19u30 les krijgen van den Eddy voor wat betreft spinning. Waren een kwartierke te vroeg en besloten al een beetje los te rijden voor onze "les".
    Zoals afgesproken was Eddy op tijd, maar van een beginnersles was weinig of geen sprake. Afbeulen ja, amai.....Dieter heeft het langer kunnen uithouden dan ik maar dat is leeftijdsgebonden Laughing . (ge moet het maar kunnen uitleggen). Een ander argument was, dat het in de sportruimte een graad of 30-35 was met een vochtigheidsgraad van 80-85%) Was wel leuk om mee te doen, maar denk dat we eerst de conditie wat zullen aanscherpen vooraleer we de volgende keer nog eens gaan "spinnen".
    Nog gauw een fotooke van de sporters (was wel van de tweede rit)



    Vandaag lopen we Djibouti binnen. De temperaturen ter plaatse bedragen 39°C, morgen 40°C. Denk dat ik eens ga bakken.
    Ook de minister komt op bezoek. Hopelijk krijgen ze het binnenschip een beetje koeler, anders smelt onze minister waarschijnlijk weg.
    Vandaag begonnen met het uittypen van de lijst voor de piraten t-shirts.Straks eerst de telefoonnummer vragen aan de HLD (hoofd logistieke dienst, voor de leken), en dan maar hopen dat er iemand afkomt die wil afdrukken wat ik vraag. Om 04u15 algemeen wekken, om 5 uur tegen de kaai om te tanken en om 08u00 shiften we naar een andere lokatie.

    Kzijn dermee weg beste lezerkes. Tot de volgede en hou jullie sterk, hé.

    03-09-2009 om 00:00 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    02-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sitrep 02 september

    Vertrokken vanuit Souda Bay richting Port Saïd. Toegomen in Port Saïd is het wachten op het tegenliggende verkeer vooraleer ons, en andere schepen toegang verleend wordt. Op het moment de loods aan boord komt, komen met hem, enkele mannen aan boord welke hun winkeltjes beginnen op te zetten. Blijft nog altijd komisch om te zien, een “soukh” op een oorlogsschip. De prijzen vallen meestal wel mee maar toch hebben ze je keer op keer bij je kl****! Heb dus niks gekocht.

                              

    Nadien uiteraard een rustige en warme passage gehad door het Suez kanaal. Wat vooral opvalt is het zand aan de ene kant en het zand aan de andere kant …..

    Hierbij natuurlijk enkele fotootjes


         

    Blijkbaar is de oorlog tussen Egypte en Israël nog steeds niet goed verteerd,  aan de wachthuisjes  met gewapende bewakers te zien….Her en der zijn er tanks te zien. Zoals mijn collega me er ook op wijst is deze beveiliging uiteraard ook tegen terroristische dreigingen...

    Dit kanaal moet een enorme opbrengstenbron zijn voor Egypte. Zoveel vrachtvervoer dat er hier doorkomt.

    Ergens halverwege komen de schepen elkaar meestal tegen in een bassin, zodat op –en afkomend verkeer elkaars doorgang niet belemmert.

      Iets groter schipje dan den onzen

    Buitengekomen uit Suez hebben we de tanker gezien die deze week in twee gebroken was. Best wel eens de moeite om te zien. Momenteel te zien  in mijnen blog….

        eerst in de verte......

    Daarna ietsje dichter

                                        

       

    Uit het Suez-kanaal gekomen we worden direct overvallen door de warmte in het Rode Zee gebied. Buitentemperatuur  35°C en water om en bij de 30 °C. Het wordt zeer moeilijk om de warmte uit het binnenschip weg te houden. De buitendekken worden constant gespoeld door zeewater om deze af te koelen.

    Buitenstaan is zweten, daar kun je niet van onder.

    Ben al een paar keer op de fiets gaan rijden voor een uurtje. Momenteel om de 2 dagen en binnen een week of 2 zal dit een dagelijkse routine worden.

    Vanavond ga ik een poging doen om den Eddy te volgen met spinning. Doe dit wel niet graag maar de extra beweging zal me waarschijnlijk wel deugd doen.

    Ondertussen zit ik ook al met een “valling”. Natuurlijk te wijten aan het over en weer lopen (buiten nr binnen). Meestal ga ik dan ook nog even onder een blazer staan. Moet ik zeker afleren.

    Morgen lopen we binnen te Djibouti (tanken, bezoek van de minister van landsverdediging)

    Even tijd maken om de benen te strekken.

    Vanavond nog eens naar m’n vrouwke bellen.

    Beste lezers, zal proberen om deze blog om de 2 dagen  bij te zodat de informatie een beetje courant is maar wil nog geen belofte doen op voorhand. (de computers aan boord zijn niet altijd beschikbaar).

    Beste lezers en vooral m’n lieve schat, tot morgen of overmorgen…..





    02-09-2009 om 00:00 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    31-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste beelden

    Opspattend water

        Dolfijntjes

         Strand te Kreta

         Vreten

          Den Dieter

       Je, Moi

       Vuurtoren te Chania

       Havenzicht

       Were vreten

       Ikke weer

        Havenzicht

    31-08-2009 om 07:48 geschreven door Tim Van Rompaey  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (9 Stemmen)


    Archief per week
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs