Inhoud blog
  • Bronvermeldingen.
  • Passende afbeeldingen/foto's.
  • Verdere studiemogelijkheden
  • Lessentabel voor de derde graad
  • Profiel van de studierichting
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Vanessa Romano
    IO naar de derde graad
    20-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sociale en Technische Wetenschappen - TSO
      

    20-05-2011 om 00:00 geschreven door Vanessa Romano  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bronvermeldingen.
    Hier zijn alle bronnen die ik gebruikt heb:


    * http://www.sint-theresia.be/schoolinfo/studierichtingen/lesroosters/stw.htm

    * http://www.tihf.be/afdelingen/lessentabellen/3_4TSTW.pdf

    * http://www.google.be/search?hl=nl&biw=1020&bih=444&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=zelfexp&oq=zelfexp&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=694279l695496l0l7l7l0l2l2l0l296l859l0.1.3

    * http://www.google.be/search?hl=nl&biw=1020&bih=444&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=boekpresentatie-016&oq=boekpresentatie-016&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=12746l25304l0l19l17l0l13l13l0l265l887l0.1.3

    * http://www.google.be/search?hl=nl&biw=1020&bih=444&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=kooklessen&oq=kooklessen&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=27581l29094l0l10l9l0l5l5l0l250l766l0.2.2

    * http://www.google.be/search?hl=nl&biw=1020&bih=444&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=in+de+klas&oq=in+de+klas&aq=f&aqi=g2&aql=&gs_sm=e&gs_upl=19625l21575l0l10l8l0l4l4l0l187l484l0.3

    * http://www.google.be/search?hl=nl&biw=1020&bih=444&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=workshop-+djembe&oq=workshop-+djembe&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=61604l66222l0l16l14l0l7l0l0l312l1403l0.5.1.1

    21-05-2011 om 15:33 geschreven door Vanessa Romano  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Passende afbeeldingen/foto's.
     
    Tijdens Expressie PO worden soms is workshops gehouden.Meestal leren leerlingen daar hoe je op een djembe moet spelen.


    Later zou ik heel graag iets met kinderen willen doen. Het kindje op de foto is niet een gewoon kindje zij heeft een handicap 'Cri du chat' . Kinderen met deze handicap spreken mij heel hard aan vooral omdat mijn nicht ook deze handicap heeft.


    Toen ik klein was wou ik altijd al leerkracht worden. Natuurlijk na verloop van tijd veranderen je interesses maar toch zou ik graag voor een klas willen staan.


    Op deze foto zie je leerlingen die aan het koken zijn. Deze foto geeft weer hoe de lessen Voeding eruit zien.


    Hier zie je 2 leerlingen dat bezig zijn met een labo zoals in de lessen NW.

    21-05-2011 om 15:27 geschreven door Vanessa Romano  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verdere studiemogelijkheden
    Dit zijn de richtingen die je kan volgen na STW:

    * ONDERWIJS
       -    leraar kleuteronderwijs
       -    leraar lager onderwijs
       -    leraar secundair onderwijs
       -    leraar voeding/verzorging 

    * GEZONDHEIDSZORG
        -    verpleegkunde 
        -    vroedkunde
        -    voedings- en dieetkunde
        -    logopedie en audiologie
        -    ergotherapie
                          
    * SOCIAAL-AGOGISCH WERK
         -    orthopedagogie 
         -    psychologie en pedagogie
         -    sociaal werk
         -    sociaal-cultureel werk
         -    syndicaal werk
         -    toegepaste psychologie
         -    biomedische laboratoriumtechnologie

    De richting dat vetgedrukt en onderlijnt is, is de richting dat mij het meeste aanspreekt.

    21-05-2011 om 00:46 geschreven door Vanessa Romano  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lessentabel voor de derde graad
    Dit is het lessentabel voor de STW'ers in het 3de graad.

    Vakken   5de 6de
    Godsdienst 2 2
    Nederlands 4 4
    Frans 3 3
    Engels 2 2
    Wiskunde 3 3
    Aardrijkskunde 1 1
    Geschiedenis 1 1
    Lichamelijke opvoeding 2 2
    Informatica - -
    Hoofdvakken  
    Natuurwetenschappen 5 5
    Plastische Opvoeding 1 1
    Sociale Wetenschappen 4 4
    Voeding 1 1
    Integrale opdrachten 5 5
    Toegepaste informatica 1 1
       
    Totaal aantal uren   34 uren per week

    20-05-2011 om 23:38 geschreven door Vanessa Romano  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Profiel van de studierichting
    Ik heb voor STW gekozen omdat de richting mij zeer goed ligt. De sociale vakken zoals SW en de IO's, maar ook NW, ik ben beter in chemie dan biologie en dat speelt toch een belangrijke rol in deze richting. 

    Voor dat ik over de richting STW kan vertellen, moeten jullie weten dat er in het 1ste graad de richting Sociale en Technische Vorming(STV) noemt.
    Eens je in het 2de en 3de graad bent aangekomen verandert de naam van de richting naar Sociale en Technische Wetenschappen(STW). 

    Als je wilt afstuderen in STW, is de bedoeling eigenlijk om verder te gaan studeren. Deze richting is niet gericht om over te stappen naar de arbeisdmarkt maar om dus verder te gaan studeren.

    STW is absoluut geen praktische richting maar een theoretische want je krijgt ook geen stages in het 3de graad.
    Zoals ik daarnet vertelde over waarom ik deze richting gekozen heb, wil ik er even aan toevoegen dat Chemie het belangrijkste onderdeel is bij Natuurwetenschappen en dat Biologie en Fysica dus minder belangrijk zijn.

    Zo, dit was kort mijn uitleg over de richting STW.

    20-05-2011 om 23:37 geschreven door Vanessa Romano  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De specifieke vakken met een woordje uitleg
    - Sociale Wetenschappen: Dit vak is vooral gericht op de mens in zijn sociale omgeving. Je leert er wie je bent, wat je wilt van het leven,... . Er komen verschillende thema's aan bod zoals; je identitei bepalen, mensen kunnen observeren, datr er verschillende mensen zijn op de wereld en hoe je met hen moet omgaan,... .

    - Natuurwetenschappen: Het vak bestaat uit 3 delen: Chemie, Fysica en Biologie. Chemie is het deel dat centraler staan dan de 2 anderen. Tijdens de les worden er vaak proeven uitgevoert. Zo kunnn we de theorie omzetten in praktijk. Per groepjeworden er ook wel eens labo's uitgevoerd, dan mag je met je groepje zelf alle experimenten uittesten op bepaalde voorwaarden natuurlijk.

    -Voeding: In het eerste en tweede middelbaar lee rje bij voeding al de basis van het koken. Ook in het derde en vierde jaar natuurlijk, maar daar mag je al uitgebreidere maaltijd bereiden. Op het einde van het jaar moet je met heel je klas bewijzen dat je voor een aantal leerkrachten kan koken. Tijdens voeding zien we meestal eerst een deel theorie en dan gebruiken we die leerstof in de maaltijden dat we moeten bereiden. Het vak heeft zeker niet als doel om chefkok te worden later, maar het geeft een goede kennis dat wel handig kan zijn voor later.

    -Expressie: Bij de competentieontwikkeling komen vele vormen van ‘zich uitdrukken’ (expressie) aan bod. Je leert creatief denken en brainstormen over bepaalde thema's. Die thema's werk je uit via beeld, woord, dans of muziek. Je maakt kennis met cultuur en met een waaier aan expressievormen.

    - Integrale Opdrachten: 
    Je krijgt opdrachten die opgebouwd zijn met het oog op competentieontwikkelend leren. De vakken natuurwetenschappen, sociale wetenschappen, voeding en expressie komen in het integrale leren aan bod. De leraar bezorgt je een opdracht op papier (de opdrachtbrief) en geeft de nodige toelichting. Eerst analyseer je het probleem of de vraag. Daarna verzamel je achtergrondkennis en formuleer je plannen. Ten slotte realiseer je een eindproduct. Dit kan een maaltijd, een activiteit of een dienst zijn. De leraars bieden ondersteuning en tegelijkertijd stimuleren ze je in het zelfstandig lezen van opdrachtbrieven en het uitwerken van integrale opdrachten. Je leert je kritische zin,  creativiteit en probleemoplossend vermogen optimaal te gebruiken. Het bijhouden van je competentieontwikkeling en het observeren van je evolutie is een belangrijk aspect. Tijdens de integrale opdracht controleren zowel je leerkrachten als jijzelf de manier van werken en de bereikte resultaten. Die worden verzameld in een persoonlijk dossier (het portfolio) dat de basis vormt voor de beoordeling op het einde van het schooljaar.

    Dit was uitgebreidt de specifieke vakken met een beetje uitleg.

    20-05-2011 om 00:00 geschreven door Vanessa Romano  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/vanessa_romano

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    17-05-2011 om 13:21 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)


    Archief per week
  • 16/05-22/05 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs