Tijdens Expressie PO worden soms is workshops gehouden.Meestal leren leerlingen daar hoe je op een djembe moet spelen.
Later zou ik heel graag iets met kinderen willen doen. Het kindje op de foto is niet een gewoon kindje zij heeft een handicap 'Cri du chat' . Kinderen met deze handicap spreken mij heel hard aan vooral omdat mijn nicht ook deze handicap heeft.
Toen ik klein was wou ik altijd al leerkracht worden. Natuurlijk na verloop van tijd veranderen je interesses maar toch zou ik graag voor een klas willen staan.
Op deze foto zie je leerlingen die aan het koken zijn. Deze foto geeft weer hoe de lessen Voeding eruit zien.
Hier zie je 2 leerlingen dat bezig zijn met een labo zoals in de lessen NW.
* GEZONDHEIDSZORG - verpleegkunde - vroedkunde - voedings- en dieetkunde - logopedie en audiologie - ergotherapie
* SOCIAAL-AGOGISCH WERK - orthopedagogie - psychologie en pedagogie - sociaal werk - sociaal-cultureel werk - syndicaal werk - toegepaste psychologie - biomedische laboratoriumtechnologie
De richting dat vetgedrukt en onderlijnt is, is de richting dat mij het meeste aanspreekt.
Ik heb voor STW gekozen omdat de richting mij zeer goed ligt. De sociale vakken zoals SW en de IO's, maar ook NW, ik ben beter in chemie dan biologie en dat speelt toch een belangrijke rol in deze richting.
Voor dat ik over de richting STW kan vertellen, moeten jullie weten dat er in het 1ste graad de richting Sociale en Technische Vorming(STV) noemt. Eens je in het 2de en 3de graad bent aangekomen verandert de naam van de richting naar Sociale en Technische Wetenschappen(STW).
Als je wilt afstuderen in STW, is de bedoeling eigenlijk om verder te gaan studeren. Deze richting is niet gericht om over te stappen naar de arbeisdmarkt maar om dus verder te gaan studeren.
STW is absoluut geen praktische richting maar een theoretische want je krijgt ook geen stages in het 3de graad. Zoals ik daarnet vertelde over waarom ik deze richting gekozen heb, wil ik er even aan toevoegen dat Chemie het belangrijkste onderdeel is bij Natuurwetenschappen en dat Biologie en Fysica dus minder belangrijk zijn.
Zo, dit was kort mijn uitleg over de richting STW.
- Sociale Wetenschappen: Dit vak is vooral gericht op de mens in zijn sociale omgeving. Je leert er wie je bent, wat je wilt van het leven,... . Er komen verschillende thema's aan bod zoals; je identitei bepalen, mensen kunnen observeren, datr er verschillende mensen zijn op de wereld en hoe je met hen moet omgaan,... .
- Natuurwetenschappen: Het vak bestaat uit 3 delen: Chemie, Fysica en Biologie. Chemie is het deel dat centraler staan dan de 2 anderen. Tijdens de les worden er vaak proeven uitgevoert. Zo kunnn we de theorie omzetten in praktijk. Per groepjeworden er ook wel eens labo's uitgevoerd, dan mag je met je groepje zelf alle experimenten uittesten op bepaalde voorwaarden natuurlijk.
-Voeding: In het eerste en tweede middelbaar lee rje bij voeding al de basis van het koken. Ook in het derde en vierde jaar natuurlijk, maar daar mag je al uitgebreidere maaltijd bereiden. Op het einde van het jaar moet je met heel je klas bewijzen dat je voor een aantal leerkrachten kan koken. Tijdens voeding zien we meestal eerst een deel theorie en dan gebruiken we die leerstof in de maaltijden dat we moeten bereiden. Het vak heeft zeker niet als doel om chefkok te worden later, maar het geeft een goede kennis dat wel handig kan zijn voor later.
-Expressie: Bij de competentieontwikkeling komen vele vormen van zich uitdrukken (expressie) aan bod. Je leert creatief denken en brainstormen over bepaalde thema's. Die thema's werk je uit via beeld, woord, dans of muziek. Je maakt kennis met cultuur en met een waaier aan expressievormen.