Wij, Josse Michielsen en Pieter Somers zijn verantwoordelijk voor de
blog van Vakconcept 1 in de Groep van Hans Mennes. Dit houdt in dat wij een
korte samenvatting of een leuk overzicht van de lessen proberen te geven. Dit
eventueel met beeldmateriaal. Wij hopen dan ook dat u met enig plezier onze
blog zal lezen.
Vol
verwachtingen en met een boekentas vol goede hoop trokken we naar de eerste
verdieping op onze campus.Daar zou
Hans Mennes ons opwachten. Binnengekomen en het bordschema bekeken sprak hij
tot ons. Hij duidde een aantal belangrijke zaken die in de loop van het tweede
semester moesten gebeuren of duidelijker werden. Zo werden de rollen verdeeld.
De bedoeling van de rollen is dat iedereen per 2, 3 of 4 een opdracht kreeg.
Dit zijn de
rollen: Algemene coördinatie, quiz
sessie 8, organisatie PA semester 2, filmen: elke sessie + film op blog, blog
met bespreking van elke sessie + extra filmpjes, welbevinden (bvb samen Oxfam
ontbijt), cursusdienst (aanvullende info + fotos) + verwerkvragen, uitwerken
en geven van sessie 6 en uitwerken en geven van sessie 7. De algemene
coördinatie werd door Yannick Sels en Dimitri Bertels opgenomen. Zij moesten
dus beslissen wie de andere functies kreeg.
Hier
ontstond al meteen een enorm tumult, omdat sommige groepjes dezelfde rol
wilden. Dit was uiteraard niet mogelijk. Na verloop van tijd kwamen er dan toch
enige compromissen. Zo kon iedereen vrij tevreden naar huis, al was nog niet
alles zeer duidelijk. Ook werden de andere taken in les 1 besproken. Zo werd de
taak toegelicht die je op je examen bij moet hebben. De 5 lesvoorbereidingen
die elkaar opvolgen.
In de tweede les van Vakconcept begon de theorie. Er stond
wederom een prachtig bordschema van Meneer Mennes, de machtig alwetende leider, op het groene bord vooraan in
de klas. Dit is zowat één van zijn handelsmerken. We begrepen er nog niet al te
veel van. Van enkele woorden of afkortingen wisten we wel wat ze betekenden,
maar wat ze op dat bord daar deden, hadden we geen flauw benul van. Maar alles
zou duidelijk worden. Meneer Mennes begon zijn kennis en zijn visie met ons te
delen. De woorden vielen op zijn plaats in de juiste context. Zo kwamen we in
contact met de kapstok van het lesgeven. Deze kapstok zou je in de meeste
lessen moeten kunnen toepassen.
Hierbij zagen we de trechtermethode: Globaal
situatie OLG oef OLG Globaal situatie. Ook werd er verteld dat het
bereiken van de lesdoelen SMART en expliciet moest zijn. Er werd duidelijk
vermeld dat de stagebegeleiders dit goed in het oog gingen houden op de stage
die we moeten gaan geven. De opbouw van de les moet vanuit de leerlijnen
gebeuren in functie van de doelen. Ook werden de termen MC / GVL uitgelegd.
Omdat Meneer Mennes al jaren in het vak staat gaf hij ons ook wat tips. Deze
tips kunnen gebruikt worden zowel voor als tijdens de les die je moet geven. Zo
gaf hij bijvoorbeeld aan dat je de les die je de volgende dag gaat geven thuis
al eens moest visualiseren. Hierbij zou je eventuele problemen nog kunnen
oplossen vooraf.
Leerlingen die merken dat de leerkracht die voor hen staat
schrik heeft, die leerkracht is eraan voor de moeite. Toon dat je weet waarover
je praat en meen het. Meneer Mennes verwoorde het zo: op zijn Italiaans praten.
Het persoonlijk optreden is dus een zeer belangrijke schakel in het al dan niet
slagen van je les. Enthousiasme is een zeer, maar zeer belangrijk codewoord.
Laat zien dat jij er zin in hebt, ook al geef je het onderwerp zelf niet zo
graag en weet je dat de meeste leerlingen dit ook liever niet doen. Met de
nodige portie enthousiasme en leuke opdrachten/oefeningen kan deze les een
bijzonder leuke les worden. Zowel voor leerkracht als voor de leerlingen.
Tijdens
de pauze van les 2 kwam het funteam voor de eerste keer in actie. Zij namen ons
mee naar de agora en daar deden we een soort van stoelendans op de aanwezige
kussens (zie bijlage). Dit liep niet helemaal vlekkeloos, maar het was een leuk
tussendoortje.
Als afsluiting van de les werden de rollen nogmaals besproken.
Bij elke rol kwam er een extra opdracht bij. Ook werden de onderwerpen verdeeld
voor de taak van de 5 lesvoorbereidingen.
Les 3: Het uitdiepen van de fasen: Planning / Uitvoeren/
ontwikkelen
Vandaag de volgende sessie Vakconcept. Wederom een prachtig
bordschema van Meneer Mennes waar we ons weer een ganse les mee zoet zouden
gaan houden. Maar voor de les kon starten mochten enkele onder ons hun pomp
skills al eens bovenhalen. De laatkomers werden vooraan in de klas op de grond
gezet. Zij werden aan het pompen gezet.
Nadat er over en weer werd gelachen kon
de les officieel van start gaan. Voor een groot deel ging het over hetzelfde
als vorige week. Alleen nu nog verder en dieper in detail met praktijkgerichte
voorbeelden. Zo werd er vermeld dat het
realiseren van lesdoelen altijd in een sfeer van welbevinden en betrokkenheid
moet gebeuren. De afkortingen MC en GVL werden verder ontleed. Zo staat MC voor
motorische competentie en GVL voor gezonde en veilige levensstijl. Men
onderscheidt 3 percepties bij MC. Lichaamsperceptie, tijdperceptie en
ruimteperceptie. GVL gaat over
gezondheid, maar ook bijvoorbeeld dat je voor bepaalde oefeningen of opdrachten
goed moet opwarmen en/of stretchen. KLUS is ook een afkorting hierbij. Het
staat voor kracht, lenigheid, uithouding en snelheid.
Er werd ook besproken dat
je doelgericht moet werken. Je bewegingsdoelen moeten opgesteld zijn aan de
hand van je eindtermen. Als afsluitertje werd er door het animatie team een
spel gespeeld buiten op het grasveld. Klasgenoten moesten een leraar of
medestudent nadoen. De andere moesten zo snel mogelijk raden wie er uitgebeeld
werd.
Ook deze les zou wederom gaan over de verschillende aspecten
die we reeds bekeken hebben. Meneer Mennes haalde ook vandaag zijn shining eyes boven. Het
realiseren van lesdoelen moet in een sfeer van welbevinden en betrokkenheid
gebeuren. Dit werd nog iets verder uitgediept.
Zo werd er veel aandacht beschonken
aan feedback. Feedback moet je durven geven en kunnen aanvaarden. Probeer bij
feedback duidelijk te zijn. Wat is niet goed? Waarom is het niet goed en hoe
kan je het de volgende keer beter doen. Feedback kan natuurlijk ook positief
zijn. Zeg dan ook waarom en wat er goed was. Probeer altijd vanuit het
positieve te gaan en te zeggen hoe het beter kan dan te zeggen, dat en dat was
slecht. Durf ook feedback te vragen als je je niet zeker voelt bij een
uitvoering. Zeg dat als leerkracht ook tegen je leerlingen.
Ook moet je als
leerkracht zorgen voor een vast systeem in de meeste lessen. Dit is duidelijk
voor jou, maar ook voor je leerlingen. Probeer dit ook in je instructies naar
hen te doen. Bijvoorbeeld door altijd eerst de naam van het spel uit te leggen,
gevolgd door de ploegverdeling en daarna de speluitleg, enzovoort. Dit gaat
natuurlijk niet bij alle lessen, maar bij de meeste kan je opteren voor jou
vast systeem. Voeg ook een vorm van luchtigheid in je lessen. Vele leerlingen
vinden de lessen Lo de leukste van de week, laat zijn dan ook leuk verlopen.
Een lach en een zwans kan wonderen doen.
Dit was de laatste les dat Meneer Mennes zelf les gaf. De
volgende 2 lessen zouden in totaal 6 studenten(4 2 ) het van hem overnemen.
Als eerste had meneer Mennes het over hoe je instructies op een goede manier
geeft. Hierbij is het belangrijk dat je zegt wat je doet, waarom je het doet en
hoe je het doet. Ook een demo kan wonderen doen. Want soms zegt één beeld meer
als duizend woorden. Ook werd er besproken hoe je de band met je leerlingen
moest aangaan. Hierbij is belangrijk dat je belangstelling toont in wat zij
doen en/of kunnen. Leerlingen zijn het meest geholpen met directe feedback.
Probeer deze wel opbouwend te doen. Zeg concreet wat er fout is, waar het aan
ligt en hoe de leerling het anders moet aanpakken om wel tot de juiste
uitvoering te komen.
Wat leerlingen ook zeer hard appreciëren is humor. Een
mopje hier of daar kan wonderen doen. Enthousiasme is het codewoord. Het is als
het ware dat de leerlingen rondom jou niet anders dan mee kunnen doen in het
enthousiasme dat jij toont. Het werkt aanstekelijk.
Als tweede onderdeel vroeg
meneer Mennes ons om een top 5 op te stellen van wat er belangrijk is, of wat
er zeker aanwezig moet zijn om een goede les te kunnen geven. Uit de bus kwamen
onder andere: streng maar rechtvaardig, er mag gelachen worden maar er moet
gewerkt worden, band met de leerlingen(wederzijdse interesse tonen), hoog
lestempo en goede stiltemomenten, OLGs, een vaste structuur die probeert in
elke les toe te passen, enzovoort
Vervolgens werd de kapstok nog eens
herhaalt, dit in functie van de volgende opdracht. Die opdracht bestond er
namelijk uit om in een paar minuten met een opgegeven beginsituatie een les te
maken in grote lijnen. Ieder maakte dit voor zich, ook meneer Mennes. Na een
paar minuten liet hij een paar personen aan het woord om eens te kijken hoe zij
de les hadden gemaakt. Daarna was hijzelf aan de beurt. Hij legde uit waarom
hij dit zo had gedaan en dat anders had aangepakt. Zo kregen we enkele
onderwerpen voorgeschoteld. In functie van de stage was dit ook interessant.
Het kon je vooruit helpen. En zo zat de laatste theorieles van Meneer Mennes
erop.
Als afsluiter haalden we iedereen voor de camera en lieten ze onze slogan
roepen. Op Het Eiland gewijs werd er geroepen : Bèta, Gogo gogo !
Les 6: Uitwerken en geven van sessie 6. Laddercompetitie
met onmiddellijke prijsuitreiking.
Stijn, Glen, Senne en Seppe waren vandaag de 4
lesgevers van dienst. Iedereen, op een paar na, hadden hun lesvoorbereiding bij
waar de 4 achter gevraagd hadden. Het systeem dat zij hadden uitgedokterd was
als volgt. De leerlingen zetten zich per 2 en bekeken elkaars lesvoorbereiding.
Hierop moesten ze feedback geven. Wat is al goed, wat kan er beter of wat zou
ik veranderen of doen in plaats van dit of dat. Dit werd op een papiertje
geschreven en afgegeven aan 1 van de 4 leerkrachten. Vervolgens werd er na
enkele minuten doorgeschoven. De leerlingen aan de buitenkant bleven zitten. De
leerlingen aan de binnenkant schoven 1 plaats op naar rechts. Zo kreeg je een
aantal lesvoorbereidingen te zien.
Na een paar keer te hebben doorgeschoven moest je
een top 3 geven van de leerlingen die jou het beste feedback gaven op jou
lesvoorbereiding. Als winnaar kwam Tom Huysmans uit de bus. Nog net voor de
pauze werd de volgende opdracht uitgelegd. In deze opdracht werden er ons een
paar filmpjes voorgeschoteld. Wij moesten dan vermelden wat de lesgevers in de
filmpjes (niet)goed deden en hoe het eventueel beter kon.
Na de pauze kregen we
onder andere Yannick Engelen te zien. Ook Yannick Sels en Mevrouw Poels kwamen
aan bod. Bij deze opdracht zag je concreet waar het bij sommigen misliep of wat
er juist zeer goed uit kwam. Dit was voor de meesten onder ons bijzonder
leerrijk. Na de banken op de juiste plaats terug te hebben gezet was deze les
gedaan.
Les 7: Uitwerken en geven van sessie 7. Poulesysteem met
onmiddellijke prijsuitreiking.
Vandaag waren Mevrouw Ooms Tinne en Meneer Huysmans Tom aan
het woord vooraan in de klas. Vooraf werd gevraagd om de 5 lesvoorbereidingen
mee te nemen die je moet maken tegen het examen Vakconcept. Omdat er in die
week ook nog stage lesvoorbereidingen moesten gemaakt worden ontstond er hier
wat commotie rond. Iedereen keek hier enorm tegen op, ook kwam de opdracht vrij
laat. Uiteindelijk waren er maar een paar leerlingen die de volledige opdracht
van Tom en Tinne gemaakt hadden. De rest had of een deeltje bij, sommigen
helemaal niets.
Hun systeem werkte als volgt. De aanwezige leerlingen werden
per 4 maximum 5 in een groep gezet. Elk groepslid moest van elk ander het
bundeltje beoordelen. Hierop gaf hij punten op verschillende onderdelen. Onderdelen die je moest beoordelen waren
onder andere: de kapstok, voorblad, netheid van de lessen en het mapje,
Nadat
je iedereen had beoordeeld in je groepje werden de scores opgeteld. Er werd per
groep een winnaar aangeduid. Ook werd er een algemeen klassement opgesteld.
Hierbij kon je in jou groep wel gewonnen zijn, maar wel maar 6des geëindigd
zijn in het algemene klassement. De winnaar werd getrakteerd op overheerlijke
snoepjes.
"We leefden nog lang en gelukkig" , met deze zin sluiten we onze laatste les en alsook deze Blog af.
Voor onze laatste les konden we rekenen op de samenwerking van Toon Aerts , Ruben Floren , Tim Adriaenssen en Rob de Vrij.
Dit viertal had een grote quiz voorzien en het in een zeer leuk jasje gestopt.
Vanaf de eerste moment dat we binnen kwamen werden we gevangen in een plezante sfeer. Door middel van de ruimte verdeling en de kleding van de organisatoren werden we goed ontvangen.
Alle teams waren al op voorhand vastgelegd en moesten een naam doorgeven aan de organisators ,
zo hadden we 5 groepen namelijk :
- Los Tornados !
- Eline & Co
- De Stars
- Kwistet ( Niet )
- De Patrons
De Quizmaster (Toon Aerts) gaf het startsignaal van deze gebeurtenis met de kapiteins van elk team naar voor te laten komen en nog enkele verkleed kleren mee te geven voor het team te "versieren" . Zodra de eerste ronde van start ging werd in volle concentratie per team gewerkt , geschat , gegokt , vooral alles uit de kast gehaald om de koppositie aan te nemen.
Na enkele rondes werd er al eens over een tussenstand wat licht geworpen en wat bleek , dat het team Los Tornados met 1 punt verschil op kwistet (niet ) de favoriete rol voor een deel al had waargemaakt.
Ook werden er enkele praktische proefjes gedaan. De KLUS was hier een voorbeeld van. Na nog een theorie ronde en een rebus werd deze quiz afgesloten. Als eindstand kregen we de volgende.
- Los Tornados 65ptn
- Kwistet (niet) 64ptn
- Patrons 62ptn
- The stars 58ptn
- Eline en Co. 57ptn.
Ongemeen spannend dus.
Zo, de laatste les vakconcept zit erop. Nu rest er alleen nog het examen.
Wij wensen iedereen zeer veel succes hierbij.
Met deze zin sluiten we af : We leefden nog lang en gelukkig!