Inhoud blog
  • The adventures of the Bèta Group -- The Movie..
  • Cursus
  • We leefden nog lang en gelukkig ...
  • De avonturen van Tom&Tinne..
  • Laddercompetitie: the challenge..
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Bèta, Gogo gogo
    Vakconcept2012
    15-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie, Wat en waarom!?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Geachte lezers,

    Wij, Josse Michielsen en  Pieter Somers zijn verantwoordelijk voor de blog van Vakconcept 1 in de Groep van Hans Mennes. Dit houdt in dat wij een korte samenvatting of een leuk overzicht van de lessen proberen te geven. Dit eventueel met beeldmateriaal. Wij hopen dan ook dat u met enig plezier onze blog zal lezen. 

    Van onzen tweegen aanschouw en geniet! 


    Bèta, Gogo gogo

    (Foto's en video --> Zie bijlage)

    Bijlagen:
    IMG_1076.MOV (479.4 KB)   
    Josse en Pieter 2.jpg (73.5 KB)   
    Logo VC1.jpg (18.4 KB)   

    15-04-2012 om 00:00 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er was eens..

    Les 1: Het duiden van de lessen Vakconcept

    Vol verwachtingen en met een boekentas vol goede hoop trokken we naar de eerste verdieping op onze campus.Daar zou Hans Mennes ons opwachten. Binnengekomen en het bordschema bekeken sprak hij tot ons. Hij duidde een aantal belangrijke zaken die in de loop van het tweede semester moesten gebeuren of duidelijker werden. Zo werden de rollen verdeeld. De bedoeling van de rollen is dat iedereen per 2, 3 of 4 een opdracht kreeg.

    Dit zijn de rollen:  Algemene coördinatie, quiz sessie 8, organisatie PA semester 2, filmen: elke sessie + film op blog, blog met bespreking van elke sessie + extra filmpjes, welbevinden (bvb samen Oxfam ontbijt), cursusdienst (aanvullende info + foto’s) + verwerkvragen, uitwerken en geven van sessie 6 en uitwerken en geven van sessie 7. De algemene coördinatie werd door Yannick Sels en Dimitri Bertels opgenomen. Zij moesten dus beslissen wie de andere functies kreeg.

    Hier ontstond al meteen een enorm tumult, omdat sommige groepjes dezelfde rol wilden. Dit was uiteraard niet mogelijk. Na verloop van tijd kwamen er dan toch enige compromissen. Zo kon iedereen vrij tevreden naar huis, al was nog niet alles zeer duidelijk. Ook werden de andere taken in les 1 besproken. Zo werd de taak toegelicht die je op je examen bij moet hebben. De 5 lesvoorbereidingen die elkaar opvolgen.

    15-04-2012 om 00:00 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De machtig alwetende leider..
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Les2: Planning / uitvoering / evaluatie(ontwikkeling)

    In de tweede les van Vakconcept begon de theorie. Er stond wederom een prachtig bordschema van Meneer Mennes, de machtig alwetende leider, op het groene bord vooraan in de klas. Dit is zowat één van zijn handelsmerken. We begrepen er nog niet al te veel van. Van enkele woorden of afkortingen wisten we wel wat ze betekenden, maar wat ze op dat bord daar deden, hadden we geen flauw benul van. Maar alles zou duidelijk worden. Meneer Mennes begon zijn kennis en zijn visie met ons te delen. De woorden vielen op zijn plaats in de juiste context. Zo kwamen we in contact met de kapstok van het lesgeven. Deze kapstok zou je in de meeste lessen moeten kunnen toepassen. 

    Hierbij zagen we de trechtermethode: Globaal situatie – OLG – oef – OLG – Globaal situatie. Ook werd er verteld dat het bereiken van de lesdoelen SMART en expliciet moest zijn. Er werd duidelijk vermeld dat de stagebegeleiders dit goed in het oog gingen houden op de stage die we moeten gaan geven. De opbouw van de les moet vanuit de leerlijnen gebeuren in functie van de doelen. Ook werden de termen MC / GVL uitgelegd.

    Omdat Meneer Mennes al jaren in het vak staat gaf hij ons ook wat tips. Deze tips kunnen gebruikt worden zowel voor als tijdens de les die je moet geven. Zo gaf hij bijvoorbeeld aan dat je de les die je de volgende dag gaat geven thuis al eens moest visualiseren. Hierbij zou je eventuele problemen nog kunnen oplossen vooraf.

    Leerlingen die merken dat de leerkracht die voor hen staat schrik heeft, die leerkracht is eraan voor de moeite. Toon dat je weet waarover je praat en meen het. Meneer Mennes verwoorde het zo: op zijn Italiaans praten. Het persoonlijk optreden is dus een zeer belangrijke schakel in het al dan niet slagen van je les. Enthousiasme is een zeer, maar zeer belangrijk codewoord. Laat zien dat jij er zin in hebt, ook al geef je het onderwerp zelf niet zo graag en weet je dat de meeste leerlingen dit ook liever niet doen. Met de nodige portie enthousiasme en leuke opdrachten/oefeningen kan deze les een bijzonder leuke les worden. Zowel voor leerkracht als voor de leerlingen. 

    Tijdens de pauze van les 2 kwam het funteam voor de eerste keer in actie. Zij namen ons mee naar de agora en daar deden we een soort van stoelendans op de aanwezige kussens (zie bijlage). Dit liep niet helemaal vlekkeloos, maar het was een leuk tussendoortje. 

    Als afsluiting van de les werden de rollen nogmaals besproken. Bij elke rol kwam er een extra opdracht bij. Ook werden de onderwerpen verdeeld voor de taak van de 5 lesvoorbereidingen. 

    Bijlagen:
    DSCF1870.JPG (1.8 MB)   

    15-04-2012 om 00:00 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Investeren in een uurwerk kan handig zijn..

    Les 3: Het uitdiepen van de fasen: Planning / Uitvoeren/ ontwikkelen

    Vandaag de volgende sessie Vakconcept. Wederom een prachtig bordschema van Meneer Mennes waar we ons weer een ganse les mee zoet zouden gaan houden. Maar voor de les kon starten mochten enkele onder ons hun pomp skills al eens bovenhalen. De laatkomers werden vooraan in de klas op de grond gezet. Zij werden aan het pompen gezet. 

    Nadat er over en weer werd gelachen kon de les officieel van start gaan. Voor een groot deel ging het over hetzelfde als vorige week. Alleen nu nog verder en dieper in detail met praktijkgerichte voorbeelden.  Zo werd er vermeld dat het realiseren van lesdoelen altijd in een sfeer van welbevinden en betrokkenheid moet gebeuren. De afkortingen MC en GVL werden verder ontleed. Zo staat MC voor motorische competentie en GVL voor gezonde en veilige levensstijl. Men onderscheidt 3 percepties bij MC. Lichaamsperceptie, tijdperceptie en ruimteperceptie. GVL  gaat over gezondheid, maar ook bijvoorbeeld dat je voor bepaalde oefeningen of opdrachten goed moet opwarmen en/of stretchen. KLUS is ook een afkorting hierbij. Het staat voor kracht, lenigheid, uithouding en snelheid. 

    Er werd ook besproken dat je doelgericht moet werken. Je bewegingsdoelen moeten opgesteld zijn aan de hand van je eindtermen. Als afsluitertje werd er door het animatie team een spel gespeeld buiten op het grasveld. Klasgenoten moesten een leraar of medestudent nadoen. De andere moesten zo snel mogelijk raden wie er uitgebeeld werd. 

    Bijlagen:
    Jesse en Rob pompen.MP4 (8 MB)   

    16-04-2012 om 00:00 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glinsterende ogen..

    Les 4: Vervolg op vorige lessen.

    Ook deze les zou wederom gaan over de verschillende aspecten die we reeds bekeken hebben. Meneer Mennes haalde ook vandaag zijn shining eyes boven. Het realiseren van lesdoelen moet in een sfeer van welbevinden en betrokkenheid gebeuren. Dit werd nog iets verder uitgediept. 

    Zo werd er veel aandacht beschonken aan feedback. Feedback moet je durven geven en kunnen aanvaarden. Probeer bij feedback duidelijk te zijn. Wat is niet goed? Waarom is het niet goed en hoe kan je het de volgende keer beter doen. Feedback kan natuurlijk ook positief zijn. Zeg dan ook waarom en wat er goed was. Probeer altijd vanuit het positieve te gaan en te zeggen hoe het beter kan dan te zeggen, dat en dat was slecht. Durf ook feedback te vragen als je je niet zeker voelt bij een uitvoering. Zeg dat als leerkracht ook tegen je leerlingen. 

    Ook moet je als leerkracht zorgen voor een vast systeem in de meeste lessen. Dit is duidelijk voor jou, maar ook voor je leerlingen. Probeer dit ook in je instructies naar hen te doen. Bijvoorbeeld door altijd eerst de naam van het spel uit te leggen, gevolgd door de ploegverdeling en daarna de speluitleg, enzovoort. Dit gaat natuurlijk niet bij alle lessen, maar bij de meeste kan je opteren voor jou vast systeem. Voeg ook een vorm van luchtigheid in je lessen. Vele leerlingen vinden de lessen Lo de leukste van de week, laat zijn dan ook leuk verlopen. Een lach en een zwans kan wonderen doen. 

    17-04-2012 om 00:00 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zijn laatste namiddagles..

    Les 5: Minilesjes en tips

    Dit was de laatste les dat Meneer Mennes zelf les gaf. De volgende 2 lessen zouden in totaal 6 studenten(4 – 2 ) het van hem overnemen. 

    Als eerste had meneer Mennes het over hoe je instructies op een goede manier geeft. Hierbij is het belangrijk dat je zegt wat je doet, waarom je het doet en hoe je het doet. Ook een demo kan wonderen doen. Want soms zegt één beeld meer als duizend woorden. Ook werd er besproken hoe je de band met je leerlingen moest aangaan. Hierbij is belangrijk dat je belangstelling toont in wat zij doen en/of kunnen. Leerlingen zijn het meest geholpen met directe feedback. Probeer deze wel opbouwend te doen. Zeg concreet wat er fout is, waar het aan ligt en hoe de leerling het anders moet aanpakken om wel tot de juiste uitvoering te komen. 

    Wat leerlingen ook zeer hard appreciëren is humor. Een mopje hier of daar kan wonderen doen. Enthousiasme is het codewoord. Het is als het ware dat de leerlingen rondom jou niet anders dan mee kunnen doen in het enthousiasme dat jij toont. Het werkt aanstekelijk. 

    Als tweede onderdeel vroeg meneer Mennes ons om een top 5 op te stellen van wat er belangrijk is, of wat er zeker aanwezig moet zijn om een goede les te kunnen geven. Uit de bus kwamen onder andere: streng maar rechtvaardig, er mag gelachen worden maar er moet gewerkt worden, band met de leerlingen(wederzijdse interesse tonen), hoog lestempo en goede stiltemomenten, OLG’s, een vaste structuur die probeert in elke les toe te passen, enzovoort… 

    Vervolgens werd de kapstok nog eens herhaalt, dit in functie van de volgende opdracht. Die opdracht bestond er namelijk uit om in een paar minuten met een opgegeven beginsituatie een les te maken in grote lijnen. Ieder maakte dit voor zich, ook meneer Mennes. Na een paar minuten liet hij een paar personen aan het woord om eens te kijken hoe zij de les hadden gemaakt. Daarna was hijzelf aan de beurt. Hij legde uit waarom hij dit zo had gedaan en dat anders had aangepakt. Zo kregen we enkele onderwerpen voorgeschoteld. In functie van de stage was dit ook interessant. Het kon je vooruit helpen. En zo zat de laatste theorieles van Meneer Mennes erop. 

    Als afsluiter haalden we iedereen voor de camera en lieten ze onze slogan roepen. Op ‘Het Eiland’ gewijs werd er geroepen : Bèta, Gogo gogo !  

    Bijlagen:
    IMG_1076.MOV (479.4 KB)   

    23-04-2012 om 00:00 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laddercompetitie: the challenge..

    Les 6: Uitwerken en geven van sessie 6. Laddercompetitie met onmiddellijke prijsuitreiking.

    Stijn, Glen, Senne en Seppe waren vandaag de 4 lesgevers van dienst. Iedereen, op een paar na, hadden hun lesvoorbereiding bij waar de 4 achter gevraagd hadden. Het systeem dat zij hadden uitgedokterd was als volgt. De leerlingen zetten zich per 2 en bekeken elkaars lesvoorbereiding. Hierop moesten ze feedback geven. Wat is al goed, wat kan er beter of wat zou ik veranderen of doen in plaats van dit of dat. Dit werd op een papiertje geschreven en afgegeven aan 1 van de 4 leerkrachten. Vervolgens werd er na enkele minuten doorgeschoven. De leerlingen aan de buitenkant bleven zitten. De leerlingen aan de binnenkant schoven 1 plaats op naar rechts. Zo kreeg je een aantal lesvoorbereidingen te zien. 

    Na een paar keer te hebben doorgeschoven moest je een top 3 geven van de leerlingen die jou het beste feedback gaven op jou lesvoorbereiding. Als winnaar kwam Tom Huysmans uit de bus. Nog net voor de pauze werd de volgende opdracht uitgelegd. In deze opdracht werden er ons een paar filmpjes voorgeschoteld. Wij moesten dan vermelden wat de lesgevers in de filmpjes (niet)goed deden en hoe het eventueel beter kon. 

    Na de pauze kregen we onder andere Yannick Engelen te zien. Ook Yannick Sels en Mevrouw Poels kwamen aan bod. Bij deze opdracht zag je concreet waar het bij sommigen misliep of wat er juist zeer goed uit kwam. Dit was voor de meesten onder ons bijzonder leerrijk. Na de banken op de juiste plaats terug te hebben gezet was deze les gedaan.

    06-05-2012 om 00:00 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De avonturen van Tom&Tinne..

    Les 7: Uitwerken en geven van sessie 7. Poulesysteem met onmiddellijke prijsuitreiking.

    Vandaag waren Mevrouw Ooms Tinne en Meneer Huysmans Tom aan het woord vooraan in de klas. Vooraf werd gevraagd om de 5 lesvoorbereidingen mee te nemen die je moet maken tegen het examen Vakconcept. Omdat er in die week ook nog stage lesvoorbereidingen moesten gemaakt worden ontstond er hier wat commotie rond. Iedereen keek hier enorm tegen op, ook kwam de opdracht vrij laat. Uiteindelijk waren er maar een paar leerlingen die de volledige opdracht van Tom en Tinne gemaakt hadden. De rest had of een deeltje bij, sommigen helemaal niets. 

    Hun systeem werkte als volgt. De aanwezige leerlingen werden per 4 maximum 5 in een groep gezet. Elk groepslid moest van elk ander het bundeltje beoordelen. Hierop gaf hij punten op verschillende onderdelen.  Onderdelen die je moest beoordelen waren onder andere: de kapstok, voorblad, netheid van de lessen en het mapje,… 

    Nadat je iedereen had beoordeeld in je groepje werden de scores opgeteld. Er werd per groep een winnaar aangeduid. Ook werd er een algemeen klassement opgesteld. Hierbij kon je in jou groep wel gewonnen zijn, maar wel maar 6des geëindigd zijn in het algemene klassement. De winnaar werd getrakteerd op overheerlijke snoepjes. 

    12-05-2012 om 00:00 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We leefden nog lang en gelukkig ...
    Les 8 : Quiz

    "We leefden nog lang en gelukkig" , met deze zin sluiten we onze laatste les en alsook deze Blog af.

    Voor onze laatste les konden we rekenen op de samenwerking van Toon Aerts , Ruben Floren , Tim Adriaenssen en Rob de Vrij. 
    Dit viertal had een grote quiz voorzien en het in een zeer leuk jasje gestopt. 
    Vanaf de eerste moment dat we binnen kwamen werden we gevangen in een plezante sfeer. Door middel van de ruimte verdeling en de kleding van de organisatoren werden we goed ontvangen.

    Alle teams waren al op voorhand vastgelegd en moesten een naam doorgeven aan de organisators , 
    zo hadden we 5 groepen namelijk :
    - Los Tornados !
    - Eline & Co
    - De Stars
    - Kwistet ( Niet )
    - De Patrons

    De Quizmaster (Toon Aerts) gaf het startsignaal van deze gebeurtenis met de kapiteins van elk team naar voor te laten komen en nog enkele verkleed kleren mee te geven voor het team te "versieren" . Zodra de eerste ronde van start ging werd in volle concentratie per team gewerkt , geschat , gegokt , vooral alles uit de kast gehaald om de koppositie aan te nemen.
    Na enkele rondes werd er al eens over een tussenstand wat licht geworpen en wat bleek , dat het team Los Tornados met 1 punt verschil op kwistet (niet ) de favoriete rol voor een deel al had waargemaakt.

    Ook werden er enkele praktische proefjes gedaan. De KLUS was hier een voorbeeld van. Na nog een theorie ronde en een rebus werd deze quiz afgesloten. Als eindstand kregen we de volgende. 

    - Los Tornados 65ptn
    - Kwistet (niet) 64ptn
    - Patrons 62ptn
    - The stars 58ptn
    - Eline en Co. 57ptn.

    Ongemeen spannend dus. 

    Zo, de laatste les vakconcept zit erop. Nu rest er alleen nog het examen.

    Wij wensen iedereen zeer veel succes hierbij.

    Met deze zin sluiten we af : We leefden nog lang en gelukkig!

    Pieter en Josse

    (foto's volgen nog) 

    22-05-2012 om 21:41 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    28-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cursus
    Beste medestudenten,

    Hier de link naar de cursusdienst van VC1 Bèta.

    Veel succes!!!


    28-05-2012 om 11:37 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The adventures of the Bèta Group -- The Movie..

    Een film over de machtige Bèta groep was misschien wel het enigste wat we nog nodig hadden voor onze blog tot een succesvol einde te brengen.


    Maar niet getreurd , tot voor kort is dit nu ook in werkelheid gebracht en dit met dank aan Jens Verheijen en Jesse Verhaert.



    http://www.youtube.com/watch?v=IGw30VrXyQs&feature=autoplay&list=FLN1PY9v0jJVfBFKMhcBr-Rw&playnext=2

    Bloggin' fo life ..

    Het Blog Team , Josse en Pieter

     

    31-05-2012 om 14:47 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs