Inhoud blog
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Beeldkritiek
    Project algemene vakken UC Limburg
    21-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Om even terug te komen op het blogbericht over Barbie, verwijs ik graag naar onderstaande link. Op de website kan je zien hoe Barbie, die door meisjes vaak als schoonheidsideaal wordt gezien, er zou uitzien met haalbare lichaamsverhoudingen.

    Deze 'menselijke Barbie' lijkt in de verste verte niet meer op het magere, sorry voor de woordkeuze, scharminkel waarmee we onze kinderen al decennia laten spelen.

    21-05-2015 om 19:38 geschreven door Beeldkritiek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Iedereen kent de radiospots van Gamma wel. De bekende doe-het-zelfketen heeft een tijdje geleden 'den bompie'' gebruikt om zichzelf meer in the spotligh' te plaatsen. Maar onderstaand artikel legt een heel andere manipulatietechniek van de bouwmarkten bloot.

    Vorig jaar kregen heel wat Antwerpse gezinnen een fictieve brief waarin stond dat er een strengere limiet zou komen op grof huisvuil. Deze wijziging zou starten op de dag dat Gamma kortingen zou geven op tegels, dakramen...
    Op deze manier probeerde Gamma subtiel weer te geven dat het de ideale moment was om langs te gaan in één van de winkels om te kunnen profiteren van de hoge kortingen (zo hoog dat er zelfs maatregelen zouden worden getroffen inzake grof huisvuil).

    Van manipulatie gesproken!

    20-05-2015 om 00:00 geschreven door Beeldkritiek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Je kan ze wegklikken, maar ze blijven terugkomen in alle talen en op verschillende manieren. Ik heb het over de massale reclame voor dieetpillen en zogenaamde crashdiëten. Maar waarom is deze online dieetindustrie zo populair?

    Allereerst zijn er de voor-en-na-afbeeldingen, waarmee de producent de (valse) resultaten van de producten wilt tonen. Maar ook de positieve getuigenissen en deskundige cijfers zorgen ervoor dat de consument het idee krijgt dat deze producten echt werken.
    Daarnaast kan je zo'n online aankoop gemakkelijk geheim houden voor je omgeving. Niemand komt te weten hoeveel pogingen je reeds hebt ondernomen om die overtollige kilo's kwijt te geraken.

    Gelukkig komen er steeds meer klachten tegen deze agressieve reclame. Vaak heeft de consument geen weet over de samenstelling van de producten en in vele gevallen zijn de producten niet getest in Europa. Het is dus niet zeker dat ze voldoen aan de Europees opgelegde normen.

    Wij hopen alvast dat er snel duidelijke regels en wetten komen rond deze manier van reclame voeren. Het gaat tenslotte over de gezondheid van het volk!



    05-05-2015 om 00:00 geschreven door Beeldkritiek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (10 Stemmen)
    24-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een filter plaatsen op een foto om jezelf mooier te laten kijken is al lang geen nieuwe techniek meer binnen de Social Media, net zoals het verwijderen van ongewenste en/of storende elementen op foto's die met één klik kunnen worden verwijderd. ik denk hierbij aan rode ogen, een vlek op kleding... De Photoshop-wereld weet er wel raad mee ! 

    In onderstaand artikel probeert een man duidelijk te maken dat Photoshopping door amateurs de meest ludieke beelden kan opleveren.
    Besef echter wel goed dat de invloed van zulke beeldverwerking veel ingrijpender kan worden als het gaat om ernstige gebeurtenissen, oorlogsmisdaden... Waar de realiteit wordt veranderd.

    24-04-2015 om 00:00 geschreven door Beeldkritiek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    21-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    In dit bericht hebben we het nog steeds over beeldkritiek, manipulatietechnieken, beïnvloeding van de consument...
    Een techniek die we op dit blog nog niet hebben besproken, maar die de laatste jaren wel razend populair is geworden, is de techniek van de wetenschap.
    Producenten maken steeds vaker gebruik van deskundigen, experten, cijfers, biologische tekeningen, onderzoeken... om de consument te overtuigen.

    Belangrijk is wel dat we beseffen dat er in de reclamewereld weinig of geen regels bestaan voor deze 'wetenschappelijke onderzoeken'.

    Allereerst zegt het onderstaande reclameartikel dat 9/10 van de ondervraagden verandering ziet na het gebruiken van het gezichtsmasker. Maar heeft u zich ooit afgevraagd wat deze verandering juist inhoudt ?
    Dan is er ook nog de simplistische biologische doorsnede van de huid die de werking van het masker wilt weergeven. Hoe komt het dat we als consument vertrouwen op zo'n kinderachtige tekeningen en nietszeggende cijfers ?

    Blijkbaar volstaan de woorden: onderzoek, deskundigheid, bewijs... Om de consument te overtuigen.



    21-04-2015 om 00:00 geschreven door Beeldkritiek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    17-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Naast het beïnvloeden van ons koopgedrag heeft het manipuleren van beelden nog heel wat andere (ingrijpende) gevolgen.
    In het onderstaande artikel kan je lezen hoe het lichaam van heel wat mensen de gevolgen moet dragen van de foute beelden waarmee we voortdurend worden geconfronteerd.

    Christie Swadling is een meisje dat, zoals heel wat jongeren doen, zich tijdens haar jeugd spiegelde aan haar idool. Bij Christie was dat idool niemand minder dan het wereldberoelmde fotomodel: Miranda Kerr. Maar het bekijken van de foto's en het imiteren van Miranda's look was voor Christie niet genoeg. Ze besloot om een dieet te volgen om er net zo mager uit te zien als Kerr. En hier liep het mis...

    Christie is lang niet de enige die zich laat vangen aan de onrealistische ideaalbeelden in de media. YouTube staat vol met verhalen van (vooral) jonge meisjes die door deze beeldenmanipulatie terecht komen in een vicieuze cirkel. Wat begint bij een negatief zelfbeeld, kan al snel vormen aannemen van bepaalde eetstoornissen. Op YouTube vind je gigantisch veel filmpjes terug die de anorectische meisjes zelf hebben gemaakt door foto's van hun eigen 'zieke' periode achter elkaar te plaatsen. Deze filmpjes vind je terug onder de titel: 'My story of anorexia'.

    Misschien kunnen we eetstoornissen dan ook de stempel geven van meest ingrijpende en negatieve gevolg die de manipulatie van media kan teweegbrengen.

    17-04-2015 om 00:00 geschreven door Beeldkritiek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    12-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snel en gemakkelijk winkelen

    Producenten maken niet enkel gebruik van modellen en ideale lichamen om ons te overtuigen. Als je onderstaande filmpje bekijkt, zou je je kunnen afvragen wie de opzichtige verkooptrucs van 'Tellsell' nu niet ziet...

    Bij onderstaande reclame voor keramische messen worden de 'klassieke snijmiddelen' in grijswaarden getoond, wat uiteraard weinig aantrekkelijk overkomt. Na een minuutje worden 'de wondermessen' getoond in combinatie met de meest kleurrijke groente- en fruitsoorten. Niet enkel de wijziging van kleuren probeert de consument te overtuigen om te kopen, er zijn ook de vele voordelen die aan de messen worden gekoppeld (extra set, dunschiller...). Als laatste is er ook de manier waarop de spreker zijn intonatie en stemvolume gebruikt tijdens de spot. Deze technieken zullen je snel duidelijk worden na het bekijken van onderstaand filmpje. 


    Mij lijkt het een heel doorzichtige manier van manipulatie, maar één die werkt. Terwijl ik mij mateloos erger aan de 'overgesproken tekst' en het goedkope decor word ik toch geïntrigeerd door de manier waarop de voorgestelde producten lijken te werken.

    Tellsell is dan ook de meest gebruikte homeshop van Nederland en België.







    Bijlagen:
    https://youtu.be/VKgAFS-Su4g   

    12-04-2015 om 00:00 geschreven door Beeldkritiek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    09-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Hieronder zie je één van de  reclameaffiches in de fitnessclub waar ik werk.
    Geloof me: dit is géén realistisch beeld van een gezonde, sportieve man!

    Ik vraag me soms echt af of de sportclubs met zulke affiches meer abonnementen verkopen. Geen enkele vrouw die ik om haar mening vroeg, voelde zich aangetrokken tot mannen met zulke lichaamsbouw. Meer dan de helft van de mannen (jongens) die ik daarentegen naar hun mening vroeg, zagen de mannelijke modellen daarentegen wel als ideaalbeeld.

    Nog maar eens een bewijs dat men overal tracht mensen te beïnvloeden en te overtuigen met perfecte modellen en lichamen!





    09-04-2015 om 00:00 geschreven door Beeldkritiek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seks Sells

    'Mijn koopgedrag wordt niet beïnvloedt door sensuele beelden'.

    Bovenstaand antwoord kregen de makers van de documentaire over het gebruik van 'seks' in reclame heel vaak te horen. De meesten veranderden wel van mening aan het einde van de documentaire.

    Overal waar je komt zie je reclame. En of het nu is voor een flesje parfum, lingerie of gewoon een pak cornflakes, reclamemakers maken constant gebruik van sexy modellen, sensuele beelden, erotische muziek...

    Want na vele onderzoeken bleek dat deze manipulatietechniek de consument (bewust of onbewust) toch meer zou laten kopen. Mensen worden geprikkeld bij het zien van zulke beelden en linken deze 'ideale' scenario's aan het product.

    Ironisch genoeg heeft de reportage commentaar op deze manier van verkopen, maar moet je wel eerst zelf naar een spotje van 30 seconden kijken over de ideale auto in de ideale omgeving, voor je de reportage kan bekijken. Allicht hebben de makers van de reportage hier zelf niet voor gekozen. Maar dit is toch nog maar eens een bewijs dat reclameontwerpers je altijd en overal proberen te beïnvloeden.








    Bijlagen:
    http://nieuws.vtm.be/binnenland/127830-werkt-erotiek-reclame   

    09-04-2015 om 00:00 geschreven door Beeldkritiek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    08-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Levensechte Barbie

    Nog een bewijs dat de media wel degelijk een invloed heeft op het zelfbeeld van jonge vrouwen.

    Van jongs af aan worden de barbiepoppen al in de handen van kleine meisjes geduwd. Maar heb je er ooit bij stilgestaan dat de lichaamsvormen van Barbie in de werkelijkheid niet realistisch zijn? Haar benen zijn veel te lang in vergelijking met haar kleine voeten. De vrouw zou, indien ze van vlees en bloed was, gewoon voorover vallen door haar verkeerde verhoudingen.

    En toch...

    Deze jonge vrouw wil er kost wat kost uitzien zoals haar idool. Ze probeert het uiterlijk van Barbie zo goed mogelijk te benaderen. Niet realistisch, maar wat wil je? Barbies lichaam wordt vaak als 'het perfecte lichaam' bestempeld. Wie wil dat nu niet?

    Check Valeries Facebook-pagina via onderstaande link.







    Bijlagen:
    https://www.facebook.com/ValeriaLukyanova   

    08-04-2015 om 00:00 geschreven door Beeldkritiek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)


    Archief per week
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs