In de ZEP bijeenkomst moesten we elkaar ons leerpunt presenteren a.d.h.v. een voorwerp. Ik presenteerde mijn leerpunt door middel van een krant. Ik legde uit dat ik graag op de hoogte blijf van wat er zich in de wereld afspeelt en dat ik mij daarom niet afgesloten voel in mijn eigen dagelijkse wereld. Ik wil dit ook binnen de onderwijswereld, want tijdens mijn werk heb ik gemerkt dat ik op mijn eigen eilandje terechtkwam en enkel oog en tijd had voor mijn eigen klas. Terwijl ik het belangrijk vind jezelf te blijven ontwikkelen, merkte ik dat ik dit niet deed eenmaal ik fulltime aan het werk was.
De opdracht tijdens de bijeenkomst was om jouw leerpunt op een groot blad te schrijven, waarbij de groepsgenoten opdrachten en activiteiten er voor jou bijzetten die je dit academiejaar kan ondernemen om aan jouw leerpunt te werken. Deze stonden er bij mijn leerpunt vermeldt:
- Abonnement tijdschrift voor onderwijsrecht en beleid
- Discussies voeren met andere onderwijskundigen
- Een map met onderwijsartikels aanleggen (archief)
- 1 of 2 themas binnen de onderwijswereld kiezen waarvan je op de hoogte wil blijven
- Bedenk hoe je je zou voelen indien er geen kranten zouden bestaan of dat je 6 maanden de krant niet zou kunnen lezen?
- Elke week 2 beleidsnotas lezen
- Onderwijs Vlaanderen nieuwsletter
- Met belangrijke onderwijskundigen praten
- Zelf onderzoek blijven voeren
- www.ond.vlaanderen.be
- www.edubron.be
- www.edulex.be
- Bijscholingen, leerstoelen bijwonen
- Inschrijven voor nieuwsbrieven
- Hoe zie je de ideale onderwijswetenschapper
- Thesissen nakijken
- Praten met medestudenten over hun thesis/interdisciplinair project + naar de presentaties gaan kijken
- Lid van de redactie/discussiegroepen van een onderwijstijdschrift/website worden
- Lezersbrieven schrijven na een artikel ivm onderwijs te lezen
- Enquêtes afnemen van wat leerkrachten zelf belangrijk vinden van op de hoogte te blijven.
- Elke week 2x30 minuten in de leeshoek van de bibliotheek vaktijdschriften doornemen
- Een overzicht maken van wat je allemaal weet en waar je dat gevonden hebt (index van info)
- Referentielijst maken van de artikels die je interessant vond en waarom
Toen ik de activiteiten had gelezen kwam ik erachter dat ik mijn leerpunt verkeerd heb uitgelegd. Ik bedoelde niet dat ik per se een x aantal uur per week vakliteratuur wil lezen en dat ik van alles op de hoogte wil blijven. Dit is namelijk praktisch niet haalbaar en mist de essentie van mijn leerdoel. Ik heb gemerkt dat ik tijdens mijn werk mij op een eilandje bevind en ik ben bang over 10 jaar een soort van afgestompt te zijn en op alles te zeggen: maar zo doe ik het al 10 jaar. Ik wil op een actieve manier in de wereld blijven staan en mijn werk in de toekomst ook uitdagend blijven vinden. Dit betekent dat ik de onderwijswereld beter moet leren kennen om zo deze uitdagingen te kunnen blijven zien.
Bij de acitiviteiten die bij deze gedachte passen heb ik een gezet.
12-11-2010 om 00:00
geschreven door zuidema 
|