We maken muziek zoals een echte fanfare. En de majorette loopt voorop. Als zij haar stokje in de lucht steekt maken we muziek. We knutselen een schitterend masker en versieren een olifant zodat hij ook naar het feest bij elmer kan.
de dierentuinbaas rolt met de dobbelsteen en zegt hoeveel olifanten er in de stal moeten staan. De dierenoppasser zorgt ervoor dat het juiste aantal olifanten naar binnen gaat. Wat een geluk dat wij goed kunnen tellen en de dierenoppasser kunnen helpen! Heb je onze super-olifanten al gezien? Stafke mag gaan logeren bij Wout.
Deze week gaan we op stap met de gekke olifant Elmer. Die heeft alle kleuren van de regenboog. Dat is wel vreemd voor een olifant. Hoe ziet een olifant er eigenlijk uit? Hoe leeft hij? Wat eet hij? Wij gaan op onderzoek! We knutselen met kosteloos materiaal een kleurrijke olifant die ook nog eens onze potloden kan bijhouden! En maken een lappenolifant van stof-maché, fijn kliederen met lijm! We kregen ook computerles van meester Kevin.
Vandaag was de turnles anders dan anders. We kregen namelijk hulp van de grote meisjes en jongens van het 5de leerjaar. Samen met hen doen we allerlei turnoefeningen. Het was superleuk!
We bekijken kunstwerken (van Matthieu en Alechinsky) en kijken heel aandachtig. Wat zien we? Welke vormen? Welke kleuren? Welk gevoel straalt het werk uit? Een boos of een blij gevoel? Dat moeten we natuurlijk zelf proberen. We laten wasco's over ons papier dansen, maar eerst goed luisteren! Is het boze muziek? Dan kiezen we boze kleurtjes! Klinkt de muziek blij? Dan laten we de blije kleurtjes dansen! En natuurlijk dansen we ondertussen vrolijk (of boos) mee! Stafke gaat bij Mona logeren.
Toeka is een rode vogel met een blauwe strik. Hij komt in onze klas wonen en met ons werken rond gevoelens, wanneer ben ik blij, boos, bang, verdrietig... Hij kent ook een heel leuk lied. We vouwen elk onze eigen Toeka zodat we goed mee kunnen zingen.
...over de baren, varen varen over de zee.... Maar o jee, we komen in een storm terecht! harde wind, felle regen, onze boot gaat van links naar rechts! Roeien maar!! Durven jullie mee in onze hele lange boot? In de namiddag komen juf Fran en juf Aïcha van het 6de leerjaar ons helpen tijdens atelier. Samen maken wij de versiering voor het schoolrestaurant. Stafke mag logeren bij Louis.
We meten alle knuffels. Zijn ze groter dan Klein Beertje dan mogen ze in het grootste bed. Zijn ze kleiner dan Klein Beertje dan mogen ze in het kleinste bed. Zijn ze even groot dan mogen ze in het middelste bed. Zo krijgt elke knuffel zijn eigen bedje!
Vandaag kregen we bezoek van Klein Beertje. Die had zijn pyama aan dus dachten we , hij moet een bed hebben. We haalden het poppenbed uit de poppenhoek maar wat merkten we? Dat bed was veel te groot voor Klein Beertje! Mischien moet hij dan maar vriendjes te logeren vragen net zoals muis in het verhaal "kom je bij me slapen". Dat vindt Klein Beertje wel een goed idee. Hij laat zichzelf meten door Oscar en geeft dan alle kleuters een lintje mee dat net ze groot is als hij. Zo kunnen de kleuters thuis hun knuffeltjes meten en die knuffel die even groot is als Klein Beertje past ook in het bed en kan dus komen logeren. Want alleen is toch maar alleen! Met papier passen en meten we zelf een mooi groot bed voor Beertje en we bestempelen zijn pyama met rondjes, groot - klein- groot - klein...