Groot, onpraktisch lomp en vierkant, zomaar een paar termen die menigeen opnoemt wanneer je de naam Hummer roept. Het merk is ontstaan ten tijde van de Golfoorlog. In opdracht van het Amerikaanse leger werd een voertuig ontwikkeld dat zich in de bloedhete woestijn te allen tijde moest kunnen redden. De Humvee werd later als burgeruitvoering onder de naam H1 op de markt gebracht. Het succes van Hummer kwam pas echt toen de H2 werd gepresenteerd. De auto was een stuk kleiner, bood fatsoenlijk comfort en is een ster in het terrein. Recent presenteerde Hummer de H3. In vergelijking met zijn beide broers een kleintje maar voor Europese begrippen nog steeds een enorme auto.
Imposant De H3 meet 4,47 m in lengte, 1,90 m in de breedte en is niet minder dan 1,87 meter hoog. Daarmee is het nog steeds een van de grotere SUVs die in ons land rondrijdt. Belangrijk bij de ontwikkeling van de H3 was dat alle kenmerken van een Hummer ook in deze ´baby-Hummer´ te vinden zouden zijn. Neem bijvoorbeeld de imposante chromen grille, de enorme wielkasten en de vooral vierkant vormgegeven carrosserie. Maar ook de hoge motorkap en bijna rechtopstaande voorruit zijn typerend voor het merk. Het zorgt voor veel aandacht op de weg. Medeweggebruikers halen vreemde toeren uit om maar even naast ons te kunnen rijden. En ook voetgangers en fietsers kijken nog een keer extra achterom. Zodra je even ergens parkeert, heb je binnen korte tijd de aandacht getrokken en verzamelen vele nieuwsgierige mensen zich rondom de H3.
Vijfcilinder Het starten van de motor ontaard in een kleine teleurstelling. Je verwacht een enorme achtcilinder tot leven te wekken, maar de H3 moet het met vijf cilinders stellen. Met de enorme pook, die doet denken aan de gashendel in een vliegtuig, wordt de D van de automaat gekozen. Langzaam komt het 2.200 kg zware apparaat in beweging. Bij het nemen van de eerste bocht valt op dat de H3 opvallend licht stuurt. En dan hebben we vrij baan om de motor even aan het werk te zetten. De motor begint te brullen en laat op een indrukwekkende manier van zich horen. Met voelbare schokken werkt de automaat door de vier versnellingen. Van verfijning is geen sprake, maar dat is juist wat een Hummer zo bijzonder maakt.
Wegligging allerminst slecht Ondanks zijn gewicht van 2.200 kg is de 220 pk sterke vijfcilinder in staat om de H3 in 12 seconden naar 100 km/h te sleuren. Zijn topsnelheid is abrupt begrensd op 160 km/h. Eerlijk gezegd maar goed ook, want op hoge snelheid voelt de H3 weinig zeker aan. Je hebt veel last van zijwind en de relatief kleine schijfremmen hebben moeite om de zware H3 af te remmen. Dat je van een H3 geen superieure prestaties mag verwachten lijkt ons duidelijk. Toch is zijn wegligging allerminst slecht. De H3 is veel harder geveerd dan je van een gemiddelde Amerikaan zou verwachten. Wanneer je met normale snelheden door de bochten gaat helt de carrosserie uiteraard over, maar het is niet hinderlijk. En ook het stuurwiel geeft de commandos vrij direct door aan de voorwielen.
Terreinrijden Dat de Hummer oorspronkelijk ontwikkeld is om in mul zand uit de voeten te kunnen, heeft ook deze H3 meegekregen. De bladveren achter dragen hun steentje bij aan de goede terreinwaardigheid. Dankzij de enorme bodemvrijheid is geen bult te steil en kun je met gemak door diepe sporen rijden. In mul zand kan de H3 dan ook prima zijn weg vinden. Toen we door de bossen reden en een modderpad namen, kreeg de H3 echter enige moeite. Vanuit stilstand uit de modder weer wegkomen was dan ook nauwelijks te doen. De gemonteerde wegbanden hadden te weinig grip om de H3 snel te bevrijden.
Interieur Door zijn forse buitenmaten verwacht je een zee aan ruimte in het interieur. Maar met een lengte van meer dan 1.85 m zit je al snel met je kruin tegen het dak. Aan beenruimte echter geen gebrek. En ook de bewegingsvrijheid in de breedte is fors. De enorme en tevens zware achterklep biedt ruim toegang tot de bagageruimte. Praktisch is de toegang niet, want je moet hoog tillen om de wekelijks boodschappen in te laden.
Prijs en uitrusting Hummer levert de H3 in drie uitrustingsniveau´s te noemen; Comfort, Advantage en Executive. De prijzen beginnen bij net geen 55 mille voor de Comfort. De standaarduitrusting van dit model bestaat uit onder meer centrale deurvergrendeling op afstandsbediening, cruise control, radio/cd-speler, airco en lichtmetalen wielen. Wij reden de Executive-uitvoering voorzien van opties als metallic lak, glazen schuifdak en een automaat. Onze testauto staat voor ruim 76.500,- in de prijslijsten.
Conclusie Je kunt uren vertellen en paginas volschrijven over de H3. Puur rationeel gezien zou je niet snel tot aanschaf overgaan. Hij is te groot voor een gemiddeld parkeervak, veel te duur in de wegenbelasting en het inladen van de boodschappen behoeft bijna een huishoudtrapje. En wat te denken van de afwerking, de onlogische ergonomie en dan niet te spreken over het brandstofverbruik. Maar wat maakt dat allemaal uit? Een Hummer koop je puur op emotie. Om zijn stoere en krachtige uitstraling. En om het machtige gevoel dat je krijgt wanneer je in de H3 rijdt. Als je een auto voor ´erbij´ wilt aanschaffen, dan is de H3 geweldig speelgoed, kortom een auto like nothing else! |