Tribal Wars is een gratis Massive Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG) ontwikkeld door Inno Games. Het doel van het spel is om een dorp op te bouwen en een groot leger te trainen. Alle dorpen liggen op een grote kaart waarover de legers reizen. Alle dorpen, behalve de verlaten dorpen, worden bestuurd door andere spelers.
Doel
Iedere speler krijgt als deze begint een dorp op de rand van de gebruikte kaart (De eerste spelers hebben een dorp precies in het midden van de spelwereld en alle nieuwe spelers krijgen een dorp daar steeds verder omheen). De speler moet zijn/haar dorp uitbreiden door nieuwe gebouwen te bouwen of bestaande gebouwen te verbeteren. Ook moet de speler een leger bouwen door in de Kazerne, Stal of Werkplaats troepen te trainen. Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk punten te behalen, deze worden uitgereikt voor het completeren van of het verbeteren van gebouwen. Ook voor het overnemen van andere dorpen krijgt een speler punten, doordat deze dan ook de gebouwen overneemt. Voor de creatie van legereenheden worden geen punten toegerijkt.
Gameplay
Het spel heeft drie belangrijke schermen: het dorpsoverzicht, de kaart en (eventueel) de stam.
- Het Dorpsoverzicht is waar de speler zijn dorp(en) bestuurd. Als de speler één dorp heeft, gaat deze er meteen naartoe. Anders kom deze eerst op een selectiescherm waar deze het dorp kan uitkiezen.
- De Kaart is waar alle andere dorpen op te zien zijn, en enkele informatie over deze. Op de kaart kun je heen en weer scrollen om een mogelijk doelwit voor de aanval te zoeken, of om gewoon rond te kijken.
- De Stam is waar een groep spelers elkaar ontmoet. Iedere speler kan een Tribe maken of zich gewoon bij een andere Tribe voegen. In een Tribe vindt je een lijst met leden, informatie over de stam en een simpel Forum, waar ze kunnen communiceren.
Een nieuwe speler krijgt één dorp met acht (ijzermijn, kleiput, houthakker, schuilplaats, hoofdgebouw, warenhuis,(engels)rally point=verzamelplaats, boerderij) gebouwen. Door op het Hoofdgebouw te klikken, kan de speler kiezen om één van deze acht te verbeteren, of om een van de later beschikbare gebouwen te bouwen. Nadat de speler meer bouwt, kan de speler ook nieuwe gebouwen tot zijn beschikking krijgen.
Door een Hoofdgebouw uit te breiden tot level 3, kan de speler een Barrak bouwen. Dat is het eerste troepen productie gebouw. Hier kan de speler zijn leger trainen. Voor het trainen van een leger worden geen punten uitgereikt, maar het is toch nodig omdat anders een sterkere speler gewoon het nieuwe dorp inneemt. Naast de barrakken kunnen ook in de Stal en de Werkplaats troepen gerekruteerd worden.
Als een speler ver in het spel is en een groot leger heeft, kan deze een Adelshoeve (Academy) bouwen. Dit gebouw schoolt Nobelmannen, deze kunnen andere dorpen innemen. Nobelmannen zijn zeer duur, langzaam en zijn niet sterk. Om er een dorp mee in te nemen, moet een nobelman worden vergezeld door meerdere troepen. Nobelmannen worden naarmate er meer Adelsmannen zijn steeds duurder, en als een Nobelman een dorp heeft ingenomen gaat deze verloren in dit dorp. Toch is deze hoge prijs het zeker waard om een nieuw dorp in te nemen. Ieder dorp heeft 100% loyaliteit. Iedere keer als een vijandige Nobelman het dorp bezoekt en niet gedood wordt in het gevecht, verliest het dorp 20 tot 35% loyaliteit (Hangt af van het succes van de aanval). Als de loyaliteit van een dorp 0% of lager wordt, wordt het dorp ingenomen door de speler die de laatst bezoekende Nobelman had gestuurd.
Uiterlijk
Ieder dorp heeft een grafisch overzicht. De speler kan hierop alle gebouwen zien, maar niet het leger. De gebouwen die alleen wat doen als ze daarvoor de opdracht krijgen, hebben ook (simpele) bewegende beelden. Een speler kan op een gebouw klikken om een menu te krijgen met informatie over het gebouw, en als er wat te doen valt, kan de speler dat selecteren. Een speler kan ook naar de kaart gaan, waar de andere dorpen te zien zijn. De kaart is vrij simpel. De dorpen hebben onderling wel verschillende iconen, maar over het algemeen lijken ze veel op elkaar. Hoe meer punten een dorp heeft, hoe groter het icoontje. Op de kaart is ook wat natuur zichtbaar, zoals bergen en bossen (Geen effect op het spel). Het spel biedt, mits de speler een klein bedrag betaalt voor een Premium account, ook de mogelijkheid om voor het profiel een plaatje (Coat of Arms) uit te kiezen.
Statistieken
Het spel bestaat in zes talen. Omdat het van Duitse origine is, is de Duitste versie ook het meest populair. De Nederlandse versie is het minst populair.
- De Duitste Versie telt ruim 183000 spelers, die verdeeld zijn over elf speelwerelden.
- De Engelse Versie telt ruim 200000 spelers, die verdeeld zijn over zes speelwerelden. De eerste speelwereld biedt wat extra opties ten opzichte van de anderen, omdat hier enkele Premium bonussen gratis zijn.
- De Franse Versie telt ruim 40000 spelers, die verdeeld zijn over acht speelwerelden.
- De Nederlandse Versie telt ruim 40000 spelers. De Nederlandse versie heeft twee spelwerelden
- De Italiaanse versie telt ruim 14000 spelers en heeft twee speel werelden
- De Spaanse versie telt ruim 32000 spelers en heeft vijf speel werelden
Dit zijn de sites van de zes Tribal Wars domeinen.