Inhoud blog
  • Koning winter
  • Stremming van het treinverkeer
  • De anonieme halte
  • NMBS, je kàn het!
  • Alles in 't honderd
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Dagboek van een Treinreiziger
    Belevenissen als Mechelse klant van de NMBS
    14-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Botsing en chaos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vrijdag 14 november 2008

    Ik had het al gehoord op het radionieuws: een werftrein van de NMBS en een passagierstrein botsen in Diegem op de lijn Leuven-Brussel.  Ik hou mijn hart vast…

    In het station van Mechelen heerst chaos op zowat àlle lijnen.  De trein naar Halle wordt al onmiddellijk gemeld + 20 minuten.  Even later ‘afgeschaft’. 

    Iedereen haast zich naar de IC-trein naar Brussel om in Vilvoorde te kunnen overstappen.  Deze trein van 8.27 u staat met gesloten deuren te wachten, vertrekkensklaar, zo lijkt het.  Maar 10 minuten later staat ie er nog altijd.  De massa passagiers staat moedeloos op het perron, tot uiteindelijk de deuren toch weer geopend worden.  We stromen naar binnen en vertrekken om 8.40 u. 

    In Vilvoorde heeft de P-trein naar Halle ‘gelukkig’ ook vertraging, waardoor we rustig de tijd hebben om over te stappen.  Ik arriveer in Meiser zowat 25 minuten later dan normaal.  In deze chaos valt het al bij al nog mee.

    Uiteraard zal de NMBS deze vertragingen toeschrijven aan een geval van overmacht: een botsing, tja, dat kunnen we niet voorzien.  Vraag is of een ongeval tussen twee NMBS-stellen niet te wijten is aan een slechte ritplanning, gebrekkige interne communcatie of een menselijke fout, die dan weer mogelijk te wijten is aan een mankerende opleiding en bijscholing van het personeel.

    14-11-2008 om 10:28 geschreven door Treinreiziger


    13-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertragingen: een structureel probleem?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Woensdag 12 november 2008
    Ruim 5 minuten te laat vertrokken in Mechelen en tenslotte bijna een kwartier later gearriveerd in Meiser. Reden van deze trage rit? Je ne sais pas…

    Donderdag 13 november 2008
    Bij mijn aankomst in het station te Mechelen staat de trein naar Halle al aangekondigd met 5 minuten vertraging, dan + 10 minuten. Een gele werktrein stopt aan ‘ons’ perron. Die 10 minuten halen ze nooit, denk ik. En ja hoor, even later verschijnt + 15 minuten. Nog steeds geen uitleg of verontschuldiging door de intercom. Na een tijd rijdt de werktrein weg, maar nog steeds geen passagierstrein in zicht. Wanneer hij uiteindelijk arriveert, is hij al bijna 20 minuten over tijd, maar maakt geen aanstalten om te vertrekken. De treinbegeleider stapt uit en overlegt nerveus met de stationschef op het perron. Eer de trein opnieuw vertrekt richting Halle, is het 8.58 u.  (Normaal gezien ben ik dan al 3 minuten op mijn bestemming!)  We komen aan in Meiser om 9.23 u., precies 28 minuten later dan het spoorboekje.

    Onderweg heb ik geïnformeerd bij de treinchef, die verontschuldigend vertelt dat er een technisch defect was in Halle en door de opgelopen vertraging moest onze trein dan voorrang geven aan de Thalys in Mechelen. Als er één ding duidelijk is, dan is het dit: de herhaalde vertragingen op de lijn Mechelen-Etterbeek-Halle zijn geen accidenteel probleem meer, maar een structureel gegeven.

    13-11-2008 om 11:25 geschreven door Treinreiziger




    Archief per week
  • 12/01-18/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs