Vrijdag 14 november 2008
Ik had het al gehoord op het radionieuws: een werftrein van de NMBS en een passagierstrein botsen in Diegem op de lijn Leuven-Brussel. Ik hou mijn hart vast
In het station van Mechelen heerst chaos op zowat àlle lijnen. De trein naar Halle wordt al onmiddellijk gemeld + 20 minuten. Even later afgeschaft.
Iedereen haast zich naar de IC-trein naar Brussel om in Vilvoorde te kunnen overstappen. Deze trein van 8.27 u staat met gesloten deuren te wachten, vertrekkensklaar, zo lijkt het. Maar 10 minuten later staat ie er nog altijd. De massa passagiers staat moedeloos op het perron, tot uiteindelijk de deuren toch weer geopend worden. We stromen naar binnen en vertrekken om 8.40 u.
In Vilvoorde heeft de P-trein naar Halle gelukkig ook vertraging, waardoor we rustig de tijd hebben om over te stappen. Ik arriveer in Meiser zowat 25 minuten later dan normaal. In deze chaos valt het al bij al nog mee.
Uiteraard zal de NMBS deze vertragingen toeschrijven aan een geval van overmacht: een botsing, tja, dat kunnen we niet voorzien. Vraag is of een ongeval tussen twee NMBS-stellen niet te wijten is aan een slechte ritplanning, gebrekkige interne communcatie of een menselijke fout, die dan weer mogelijk te wijten is aan een mankerende opleiding en bijscholing van het personeel.
14-11-2008 om 10:28
geschreven door Treinreiziger
|