Sinds maart 2008 ben ik in het bezit van een treinabonnement en op werkdagen een dagelijkse gebruiker van de trein tussen Mechelen, mijn woonplaats, en de Brusselse halte Meiser, nabij mijn werk (= lijn Mechelen-Etterbeek-Halle).
Al vanaf mijn 2de reisdag werd ik geconfronteerd met vertragingen en dat bleef zo tot op heden. Vertragingen, al dan niet aangekondigd, variërend van een 5-tal minuten tot 35 minuten en meer, werden schering en inslag. Meerdere keren werd de trein gewoonweg afgeschaft en zoek het dan zelf maar uit...
Stilaan leer je als NMBS-klant leven met al die vertragingen en ga je ze incalculeren in je reistijd. Maar zelfs een geduldig reiziger zegt op den duur:´Trop is teveel´.
De voorbije maand oktober spande écht de kroon: van de 21 dagen dat ik met de trein heb gereden, werd ik 14 keer geconfronteerd met een vertraging, meestal wel aangekondigd, maar vaak langer uitlopend dan voorzien. 4 x ca. 5 minuten vertraging
3 x ca. 10 min 2 x ca. 15 min
1 x ca. 20 min 1 x ca. 30 min
2x afgeschaft, resultaat ca. 35 min later op bestemming
1 x staking, dus helemaal géén treinen
En dat allemaal op een rit die volgens het boekje 22 minuten duurt. Natuurlijk is een vertraging van een 5-tal minuten geen ramp, maar wanneer op 21 dagen slechts 7 dagen volgens het 'boekje' wordt gereden, is er toch écht iets aan de hand.
De maand november kondigt zich al even slecht aan : deze week al 3 keer vertragingen, waarvan eentje die opliep tot nét geen 55 minuten (en nogmaals: op een ritje van 22 minuten).
Daarom deze blog... Misschien zal een NMBS-manager deze blog ooit es lezen; misschien komen er reacties van andere pendelaars; misschien is het alleen maar een kanaal om mijn frustraties als treinreiziger kwijt te raken. Enfin, we zien wel waar het toe leidt...
06-11-2008 om 00:00
geschreven door Treinreiziger
|