Inhoud blog
  • Koning winter
  • Stremming van het treinverkeer
  • De anonieme halte
  • NMBS, je kàn het!
  • Alles in 't honderd
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Dagboek van een Treinreiziger
    Belevenissen als Mechelse klant van de NMBS
    13-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertragingen: een structureel probleem?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Woensdag 12 november 2008
    Ruim 5 minuten te laat vertrokken in Mechelen en tenslotte bijna een kwartier later gearriveerd in Meiser. Reden van deze trage rit? Je ne sais pas…

    Donderdag 13 november 2008
    Bij mijn aankomst in het station te Mechelen staat de trein naar Halle al aangekondigd met 5 minuten vertraging, dan + 10 minuten. Een gele werktrein stopt aan ‘ons’ perron. Die 10 minuten halen ze nooit, denk ik. En ja hoor, even later verschijnt + 15 minuten. Nog steeds geen uitleg of verontschuldiging door de intercom. Na een tijd rijdt de werktrein weg, maar nog steeds geen passagierstrein in zicht. Wanneer hij uiteindelijk arriveert, is hij al bijna 20 minuten over tijd, maar maakt geen aanstalten om te vertrekken. De treinbegeleider stapt uit en overlegt nerveus met de stationschef op het perron. Eer de trein opnieuw vertrekt richting Halle, is het 8.58 u.  (Normaal gezien ben ik dan al 3 minuten op mijn bestemming!)  We komen aan in Meiser om 9.23 u., precies 28 minuten later dan het spoorboekje.

    Onderweg heb ik geïnformeerd bij de treinchef, die verontschuldigend vertelt dat er een technisch defect was in Halle en door de opgelopen vertraging moest onze trein dan voorrang geven aan de Thalys in Mechelen. Als er één ding duidelijk is, dan is het dit: de herhaalde vertragingen op de lijn Mechelen-Etterbeek-Halle zijn geen accidenteel probleem meer, maar een structureel gegeven.

    13-11-2008 om 11:25 geschreven door Treinreiziger


    07-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe het begon...

    Als inwoner van Mechelen, werkzaam in het Brusselse, zou ik in principe dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk kunnen rijden. Ik woon op een tiental minuutjes wandelen van het station van Mechelen en mijn werk ligt op ongeveer dezelfde afstand van het station van Meiser, een kleine halte op de voorstadslijn Mechelen-Etterbeek-Halle. Eventueel kan ik ook tot Vilvoorde rijden met de InterRegionale trein en daar overstappen op de lokale trein Mechelen-Etterbeek-Halle, die ook in Vilvoorde stopt.

    Hoewel de uren niet zo gunstig liggen voor mij, is deze spoorlijn toch een aardig alternatief voor de ochtend- en avondfiles, waarmee ik als automobilist sowieso te maken krijg tussen Mechelen en Brussel. Toch nam ik zelden de trein. Waarom? Wel, zélfs met de dagelijkse files in de verkeersspits was ik met de wagen meestal nog sneller dan met de trein.

    Maar het blijft natuurlijk een stuk duurder om met de wagen te pendelen, dus misschien moet ik toch pro’s & contra’s nog eens goed tegen mekaar afwegen…

    Donderdag 6 maart 2008
    Sinds vandaag 6 maart 2008 ben ik de gelukkige bezitter van een spoorabonnement en vermits mijn wagen toevallig in panne staat, heb ik dus geen enkele uitvlucht meer om niet met de trein naar mijn werk te rijden. De ochtendtrein vanuit Mechelen vertrekt stipt om 8.33 u. en arriveert om 8.55 u. zoals voorzien in Meiser.
    En ook ’s avonds op de terugweg rijdt hij volgens het boekje: vertrek in Meiser om 17.16 u. en aankomst in Mechelen om 17.51 u. Dat belooft!

    Vrijdag 7 maart 2008
    Ik heb gisteren te vroeg gejuicht. Mijn ochtendtrein heeft vandaag 12 minuten vertraging, wat door de NMBS wel tijdig wordt aangekondigd. Nu ja, ik heb geen alternatief, dus wachten maar.

    Ook de avondrit verloopt met enkele minuten vertraging. Onderweg moet de trein tweemaal halt houden; de treinbegeleidster roept deze info wel af door de intercom.

    Zo begon mijn dagboek in maart 2008... 
    Al gauw werd het een opeenstapeling van verslagen van vertragingen tengevolge van technische defecten, weersomstandigheden, vakbondsacties, ziekte van personeel, ongevallen en noem maar op.  Soms werden vertragingen tijdig aangekondigd en werd er via de intercom in het station duidelijke uitleg verschaft over de oorzaak en eventuele alternatieven, maar nog vaker werd er niets gemeld en moest je als pendelaar zelf maar uitvissen hoe je op je werk geraakte. 

    Laat één ding duidelijk zijn: ik werp geen steen naar het NMBS-personeel, dat mij meestal heel vriendelijk en correct te woord staat.  Ik klaag wel over de NMBS als een bedrijf, dat er niet in slaagt een punctuele dienstverlening op poten te zetten en nog minder hierover een goeie communicatie te voeren.

    07-11-2008 om 00:00 geschreven door Treinreiziger


    06-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trop is teveel

    Sinds maart 2008 ben ik in het bezit van een treinabonnement en op werkdagen een dagelijkse gebruiker van de trein tussen Mechelen, mijn woonplaats, en de Brusselse halte Meiser, nabij mijn werk (= lijn Mechelen-Etterbeek-Halle).

    Al vanaf mijn 2de reisdag werd ik geconfronteerd met vertragingen en dat bleef zo tot op heden. Vertragingen, al dan niet aangekondigd, variërend van een 5-tal minuten tot 35 minuten en meer, werden schering en inslag. Meerdere keren werd de trein gewoonweg afgeschaft en zoek het dan zelf maar uit...

    Stilaan leer je als NMBS-klant leven met al die vertragingen en ga je ze incalculeren in je reistijd. Maar zelfs een geduldig reiziger zegt op den duur:´Trop is teveel´.


    De voorbije maand oktober spande écht de kroon: van de 21 dagen dat ik met de trein heb gereden, werd ik 14 keer geconfronteerd met een vertraging, meestal wel aangekondigd, maar vaak langer uitlopend dan voorzien.
    4 x ca. 5 minuten vertraging

    3 x ca. 10 min
    2 x ca. 15 min

    1 x ca. 20 min
    1 x ca. 30 min

    2x afgeschaft, resultaat ca. 35 min later op bestemming

    1 x staking, dus helemaal géén treinen

    En dat allemaal op een rit die volgens het boekje 22 minuten duurt. Natuurlijk is een vertraging van een 5-tal minuten geen ramp, maar wanneer op 21 dagen slechts 7 dagen volgens het 'boekje' wordt gereden, is er toch écht iets aan de hand.


    De maand november kondigt zich al even slecht aan : deze week al 3 keer vertragingen, waarvan eentje die opliep tot nét geen 55 minuten (en nogmaals: op een ritje van 22 minuten).


    Daarom deze blog... Misschien zal een NMBS-manager deze blog ooit es lezen; misschien komen er reacties van andere pendelaars; misschien is het alleen maar een kanaal om mijn frustraties als treinreiziger kwijt te raken. Enfin, we zien wel waar het toe leidt...

    06-11-2008 om 00:00 geschreven door Treinreiziger




    Archief per week
  • 12/01-18/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs