Inhoud blog
  • Koning winter
  • Stremming van het treinverkeer
  • De anonieme halte
  • NMBS, je kàn het!
  • Alles in 't honderd
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Dagboek van een Treinreiziger
    Belevenissen als Mechelse klant van de NMBS
    17-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NMBS, je kàn het!

    Dinsdag 9 december 2008

    Ben toch maar weer met de trein naar Brussel gereden en voor het eerst sinds ik-weet-niet-hoe-lang vertrekt de trein pil om 8.33 u en precies om 8.55 u stopt hij in Meiser.  Géén +5 minuutjes, geen  getreuzel onderweg, maar stipt volgens het boekje!  NMBS, je kàn het!

    Ook de avondtrein rijdt stipt, maar daar zijn over ’t algemeen veel minder problemen.

     

    Woensdag 10 december 2008

    Gisteren te vroeg victorie gekraaid, want vanochtend is er weeral een +5 bij vertrek die uitloopt tot bijna +10 minuten retard bij aankomst in Meiser.

     

    Donderdag 11 december 2008

    Idem als gisteren: +5 wordt bijna een kwartier…

     

    Woensdag 17 december 2008

    Door omstandigheden rij ik vandaag pas weer met de trein en dus voor het eerst via de nieuwe NMBS-uurregeling, die vanaf het weekend van toepassing is.  En het loopt weer behoorlijk fout.

    Ik merk al onmiddellijk dat een heleboel treinen in Mechelen met vertraging staan aangekondigd, zo ook de trein naar Halle van 8.33 u met +5, even later +9.  Dan volgt nog een spoorverandering en tenslotte vertrekken we om 8.48 u.  Dus +15, een vertraging die onderweg nog enkele minuten aandikt tot bijna +20.

    Ach, we zullen de NMBS nog enkele dagen respijt geven met de nieuwe regeling, hopend dat het nadien allemaal vlotter en zonder al te veel vertragingen verloopt J

    Want ik mag aannemen dat dàt toch de onderliggende bedoeling is voor die hele herschikking.

    17-12-2008 om 10:47 geschreven door Treinreiziger


    08-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles in 't honderd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Maandag 1 december 2008

    De week begint blijkbaar onder een ongunstig gesternte, want op de infoborden staan héél wat treinen met vertraging aangekondigd. Zo ook de trein naar Halle met +7, even nadien +10.  Dan volgt een spoorverandering en nog méér vertraging.  Enfin, ik arriveer in Meiser om 9.14 u, bijna 20 minuten later dan voorzien.

     

    Dinsdag 2 december 2008

    De ochtendtrein heeft zijn gebruikelijke +5 minuten vertraging, die in realiteit uitloopt tot een 10-tal minuten. 

    ’s Avonds zijn er echter meer perikelen: wanneer ik aankom aan de Meiserhalte iets voor 17.15 u staat er een trein te wachten (die van 17.05 u mét vertraging), echter met gesloten deuren.  Niemand kan nog opstappen.  Na enige tijd vertrekt deze trein moeizaam.  Even later rijdt een volgende trein voorbij zonder te stoppen, dan passeert een goederentrein, die minutenlang stil houdt.  Intussen staan op beide perrons tientallen passagiers te wachten, zonder de minste informatie over wat er aan de hand zou kunnen zijn.  Een hele tijd later arriveert onze trein, die dan tegen een treuzeltempo verder rijdt.  De treinbegeleider meldt dat er problemen zijn met de signalisatie.  De uiteindelijke vertraging bij aankomst in Mechelen bedraagt zowat 30 minuten. 

    Een collega die nog naar Turnhout moet, gromt door zijn gsm naar zijn vrouw dat ie hierdoor ruim anderhalf uur later thuis zal zijn.  Aansluiting gemist!      

     

    Donderdag 4 december 2008

    Je wordt eraan gewoon.  De trein vertrekt met +5 minuten; bij aankomst in Meiser tot 10 minuten aangegroeid.  Voor mij persoonlijk zijn deze dagelijkse vertragingen van een 10-tal minuten geen écht probleem, maar ik hoor medepassagiers die in een minder flexibel uurrooster werken, geregeld klagen dat ze bij vertraging wééral langer op kantoor zullen moeten blijven.

     

    Vrijdag 5 december 2008

    Idem zoals gisteren: de aangekondigde vertraging van +5 dikt aan tot een goeie +10 minuten.

     

    Maandag 8 december 2008

    Het loopt vandaag weer behoorlijk in het honderd.  Bij aankomst in station Mechelen staat de trein naar Halle van 8.33 u al aangekondigd met +5, even later +20.  Ik ga dan maar op zoek naar een trein richting Vilvoorde, om daar een aansluiting te nemen tot Meiser.  De P-trein naar Brussel heeft +7 vertraging.  Op deze overvolle trein is bovendien de verwarming defect in twee rijtuigen: het wordt dus stampvoetend recht staan tot in Vilvoorde.
    Daar is er geen directe aansluiting.  Alle treinen, ook die naar Etterbeek/Halle kampen blijkbaar met enorme problemen (waarom?).  Uiteindelijk vertrekken we hier pas om 9.19 u en arriveren om 9.33 u in Meiser, bijna 40 minuten te laat.  Ik kan me bijna niet meer herinneren wanneer ik nog es op tijd ben geweest, nl. 8.55 u.  Misschien zal ik morgen toch maar de wagen nemen om naar Brussel te rijden...

    08-12-2008 om 13:44 geschreven door Treinreiziger


    25-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sporen in de sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Woensdag 19 november 2008

    “+ 5 minuten” staat er te lezen in Mechelen voor de trein naar Halle.  Even later “+ 10”.  Onderweg treuzelt de trein dan nog, zodat ik bijna een kwartier later arriveer in Meiser.

     

    Vrijdag 21 november 2008

    Eerst + 5, dan  + 10 en weeral duurt het uiteindelijk bijna 15 minuten eer we daadwerkelijk vertrekken.

     

    Maandag 24 november 2008

    Ondanks de chaos op de wegen tengevolge van de zware sneeuwval van gisterenavond en vannacht rijden de treinen – eerlijk gezegd buiten mijn verwachting – al bij al redelijk stipt.  Als ’t goed is, mag het ook gezegd worden!

     

    Dinsdag 25 november 2008

    En ook vandaag is de trein een schitterend alternatief voor de spekgladde wegen, die vastslibben vol schuivende auto's.  Alleen mijn wandeling naar het station over de beijzelde voetpaden zorgt voor vertraging.  De trein zelf is amper 5 minuten later.

    25-11-2008 om 13:30 geschreven door Treinreiziger


    14-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Botsing en chaos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vrijdag 14 november 2008

    Ik had het al gehoord op het radionieuws: een werftrein van de NMBS en een passagierstrein botsen in Diegem op de lijn Leuven-Brussel.  Ik hou mijn hart vast…

    In het station van Mechelen heerst chaos op zowat àlle lijnen.  De trein naar Halle wordt al onmiddellijk gemeld + 20 minuten.  Even later ‘afgeschaft’. 

    Iedereen haast zich naar de IC-trein naar Brussel om in Vilvoorde te kunnen overstappen.  Deze trein van 8.27 u staat met gesloten deuren te wachten, vertrekkensklaar, zo lijkt het.  Maar 10 minuten later staat ie er nog altijd.  De massa passagiers staat moedeloos op het perron, tot uiteindelijk de deuren toch weer geopend worden.  We stromen naar binnen en vertrekken om 8.40 u. 

    In Vilvoorde heeft de P-trein naar Halle ‘gelukkig’ ook vertraging, waardoor we rustig de tijd hebben om over te stappen.  Ik arriveer in Meiser zowat 25 minuten later dan normaal.  In deze chaos valt het al bij al nog mee.

    Uiteraard zal de NMBS deze vertragingen toeschrijven aan een geval van overmacht: een botsing, tja, dat kunnen we niet voorzien.  Vraag is of een ongeval tussen twee NMBS-stellen niet te wijten is aan een slechte ritplanning, gebrekkige interne communcatie of een menselijke fout, die dan weer mogelijk te wijten is aan een mankerende opleiding en bijscholing van het personeel.

    14-11-2008 om 10:28 geschreven door Treinreiziger


    13-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertragingen: een structureel probleem?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Woensdag 12 november 2008
    Ruim 5 minuten te laat vertrokken in Mechelen en tenslotte bijna een kwartier later gearriveerd in Meiser. Reden van deze trage rit? Je ne sais pas…

    Donderdag 13 november 2008
    Bij mijn aankomst in het station te Mechelen staat de trein naar Halle al aangekondigd met 5 minuten vertraging, dan + 10 minuten. Een gele werktrein stopt aan ‘ons’ perron. Die 10 minuten halen ze nooit, denk ik. En ja hoor, even later verschijnt + 15 minuten. Nog steeds geen uitleg of verontschuldiging door de intercom. Na een tijd rijdt de werktrein weg, maar nog steeds geen passagierstrein in zicht. Wanneer hij uiteindelijk arriveert, is hij al bijna 20 minuten over tijd, maar maakt geen aanstalten om te vertrekken. De treinbegeleider stapt uit en overlegt nerveus met de stationschef op het perron. Eer de trein opnieuw vertrekt richting Halle, is het 8.58 u.  (Normaal gezien ben ik dan al 3 minuten op mijn bestemming!)  We komen aan in Meiser om 9.23 u., precies 28 minuten later dan het spoorboekje.

    Onderweg heb ik geïnformeerd bij de treinchef, die verontschuldigend vertelt dat er een technisch defect was in Halle en door de opgelopen vertraging moest onze trein dan voorrang geven aan de Thalys in Mechelen. Als er één ding duidelijk is, dan is het dit: de herhaalde vertragingen op de lijn Mechelen-Etterbeek-Halle zijn geen accidenteel probleem meer, maar een structureel gegeven.

    13-11-2008 om 11:25 geschreven door Treinreiziger


    07-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe het begon...

    Als inwoner van Mechelen, werkzaam in het Brusselse, zou ik in principe dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk kunnen rijden. Ik woon op een tiental minuutjes wandelen van het station van Mechelen en mijn werk ligt op ongeveer dezelfde afstand van het station van Meiser, een kleine halte op de voorstadslijn Mechelen-Etterbeek-Halle. Eventueel kan ik ook tot Vilvoorde rijden met de InterRegionale trein en daar overstappen op de lokale trein Mechelen-Etterbeek-Halle, die ook in Vilvoorde stopt.

    Hoewel de uren niet zo gunstig liggen voor mij, is deze spoorlijn toch een aardig alternatief voor de ochtend- en avondfiles, waarmee ik als automobilist sowieso te maken krijg tussen Mechelen en Brussel. Toch nam ik zelden de trein. Waarom? Wel, zélfs met de dagelijkse files in de verkeersspits was ik met de wagen meestal nog sneller dan met de trein.

    Maar het blijft natuurlijk een stuk duurder om met de wagen te pendelen, dus misschien moet ik toch pro’s & contra’s nog eens goed tegen mekaar afwegen…

    Donderdag 6 maart 2008
    Sinds vandaag 6 maart 2008 ben ik de gelukkige bezitter van een spoorabonnement en vermits mijn wagen toevallig in panne staat, heb ik dus geen enkele uitvlucht meer om niet met de trein naar mijn werk te rijden. De ochtendtrein vanuit Mechelen vertrekt stipt om 8.33 u. en arriveert om 8.55 u. zoals voorzien in Meiser.
    En ook ’s avonds op de terugweg rijdt hij volgens het boekje: vertrek in Meiser om 17.16 u. en aankomst in Mechelen om 17.51 u. Dat belooft!

    Vrijdag 7 maart 2008
    Ik heb gisteren te vroeg gejuicht. Mijn ochtendtrein heeft vandaag 12 minuten vertraging, wat door de NMBS wel tijdig wordt aangekondigd. Nu ja, ik heb geen alternatief, dus wachten maar.

    Ook de avondrit verloopt met enkele minuten vertraging. Onderweg moet de trein tweemaal halt houden; de treinbegeleidster roept deze info wel af door de intercom.

    Zo begon mijn dagboek in maart 2008... 
    Al gauw werd het een opeenstapeling van verslagen van vertragingen tengevolge van technische defecten, weersomstandigheden, vakbondsacties, ziekte van personeel, ongevallen en noem maar op.  Soms werden vertragingen tijdig aangekondigd en werd er via de intercom in het station duidelijke uitleg verschaft over de oorzaak en eventuele alternatieven, maar nog vaker werd er niets gemeld en moest je als pendelaar zelf maar uitvissen hoe je op je werk geraakte. 

    Laat één ding duidelijk zijn: ik werp geen steen naar het NMBS-personeel, dat mij meestal heel vriendelijk en correct te woord staat.  Ik klaag wel over de NMBS als een bedrijf, dat er niet in slaagt een punctuele dienstverlening op poten te zetten en nog minder hierover een goeie communicatie te voeren.

    07-11-2008 om 00:00 geschreven door Treinreiziger


    06-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trop is teveel

    Sinds maart 2008 ben ik in het bezit van een treinabonnement en op werkdagen een dagelijkse gebruiker van de trein tussen Mechelen, mijn woonplaats, en de Brusselse halte Meiser, nabij mijn werk (= lijn Mechelen-Etterbeek-Halle).

    Al vanaf mijn 2de reisdag werd ik geconfronteerd met vertragingen en dat bleef zo tot op heden. Vertragingen, al dan niet aangekondigd, variërend van een 5-tal minuten tot 35 minuten en meer, werden schering en inslag. Meerdere keren werd de trein gewoonweg afgeschaft en zoek het dan zelf maar uit...

    Stilaan leer je als NMBS-klant leven met al die vertragingen en ga je ze incalculeren in je reistijd. Maar zelfs een geduldig reiziger zegt op den duur:´Trop is teveel´.


    De voorbije maand oktober spande écht de kroon: van de 21 dagen dat ik met de trein heb gereden, werd ik 14 keer geconfronteerd met een vertraging, meestal wel aangekondigd, maar vaak langer uitlopend dan voorzien.
    4 x ca. 5 minuten vertraging

    3 x ca. 10 min
    2 x ca. 15 min

    1 x ca. 20 min
    1 x ca. 30 min

    2x afgeschaft, resultaat ca. 35 min later op bestemming

    1 x staking, dus helemaal géén treinen

    En dat allemaal op een rit die volgens het boekje 22 minuten duurt. Natuurlijk is een vertraging van een 5-tal minuten geen ramp, maar wanneer op 21 dagen slechts 7 dagen volgens het 'boekje' wordt gereden, is er toch écht iets aan de hand.


    De maand november kondigt zich al even slecht aan : deze week al 3 keer vertragingen, waarvan eentje die opliep tot nét geen 55 minuten (en nogmaals: op een ritje van 22 minuten).


    Daarom deze blog... Misschien zal een NMBS-manager deze blog ooit es lezen; misschien komen er reacties van andere pendelaars; misschien is het alleen maar een kanaal om mijn frustraties als treinreiziger kwijt te raken. Enfin, we zien wel waar het toe leidt...

    06-11-2008 om 00:00 geschreven door Treinreiziger




    Archief per week
  • 12/01-18/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs