De zware sneeuwval in het hele land zorgt voor een chaotische ochtendspits.Files, ongelukken, vertragingen alom Bij de spoorwegen valt het dan nog redelijk mee: een goeie 15 minuten vertraging.Duidelijk en tijdig aangekondigd met vermelding van eventuele alternatieve verbindingen.
In de loop van de voormiddag is er een kortsluiting in een NMBS-post in Muizen, waardoor de elektriciteit in en rond Mechelen compleet uitvalt. Ook het spoorverkeer van en naar Mechelen valt hierdoor stil. Gelukkig was ik intussen al in Brussel. Naar verluidt had deze panne niets te maken met het winterweer. 's Avonds is alles blijkbaar al hersteld en geraak ik tijdig terug thuis.
Dinsdag 6 januari 2009
Ook vandaag wegens het gure winterweer vertragingen, slechts een 10-tal minuten.Alleszins te verkiezen boven de ijsfiles op de spekgladde secundaire wegen.
s Avonds ligt het spoorverkeer in België serieus in de knoop door een opeenvolging van defecten: een gebroken bovenleiding in Leuven, een geblokkeerde trein in Schaarbeek en stremming van de treinen op de noord-zuid-as in Brussel met gevolgen voor heel het land.Behalve blijkbaar op de lijn van Meiser naar Mechelen, want ik rij vlotjes huiswaarts. In het station van Mechelen staan hele groepen treinreizigers te staren naar de infoborden, waar de ene na de andere vertraging wordt gemeld.Naar Leuven rijden zelfs helemaal géén treinen.Gelukkig ben ik al thuis.
Woensdag 7 januari 2009
Vanochtend zit het treinverkeer in heel het land nog in de knoei door de problemen van gisteren en dit duurt zo onegveer de hele dag, maar dit heeft geen effect op de lijn naar Meiser.Alles loopt hier gesmeerd.Ik neem veiligheidshalve wel een vroegere trein die mooi op tijd is op enkele minuutjes na. Ook s avonds slechts een vertraging van enkele minuten.
Donderdag 8 januari 2009
Ondanks winterellende en de algemene spoorproblemen van gisteren, vandaag alles picobello op drie, vier minuutjes na.s Avonds moet de trein onderweg even halt houden, maar dit wordt netjes gemeld door de treinbeleidster.
Vrijdag 9 januari 2009
Enkele minuten te laat, maar gezien de weersomstandigheden een puike prestatie van de NMBS, die in de media zwaar onder vuur ligt wegens de manke dienstverlening en de slechte informatie naar de klanten toe.Ik ben dezer dagen anders best tevreden!
Maandag 12 januari 2009
Enkele minuten te laat vertrokken en onderweg nog wat oponthoud leiden tot een vertraging van ruim 10 minuten bij aankomst in Meiser.Maar met een goed boek op een warme trein hoor je me niet klagen
12-01-2009 om 11:10
geschreven door Treinreiziger
22-12-2008
Stremming van het treinverkeer
Donderdag 18 december 2008
De ochtendtrein neemt zijn gebruikelijke 5 à 10 minuten, maar s avonds draait het helemaal in de soep.De trein van 17.16 u rijdt gewoonweg niet.Afgeschaft, horen we later.Reden?De trein van 17.37 u komt ook al later dan voorzien, maar die rijdt slechts tot Vilvoorde.Daar dus overstappen richting Mechelen en wat dacht u?Ja, ook die aansluitingen hebben stuk voor stuk vertraging wegens stremming van het treinverkeer, wat dat ook precies moge betekenen.Uiteindelijk arriveer ik in Mechelen met een half uur retard. Morgen neem ik nog es de wagen, denk ik. Dan ben ik tenminste - zelfs met de files - zeker tijdig op een geplande vergadering...
Maandag 22 december2008 Voor de tweede maal in enkele weken rijdt de ochtendtrein precies volgens het boekje. Ik ga het nog gewoon worden dat ik op tijd ben op mijn werk
22-12-2008 om 00:00
geschreven door Treinreiziger
18-12-2008
De anonieme halte
Mijn dagelijkse bestemming vanuit Mechelen is de spoorweghalte Meiser, in Schaarbeek. Het is een halte op lijn 26, die de verbinding vormt voor treinen die vanuit Mechelen en Vilvoorde langs de oostkant van Brussel via Etterbeek verder door naar het zuiden rijden tot Halle.
Meiser, genoemd naar het naburige Meiserplein, is een halte gelegen tussen de Leuvensesteenweg en de Rogierlaan. De twee perrons zijn vanaf deze twee wegen, die elk over een spoorbrug lopen, bereikbaar via trappen.
Voor alle duidelijkheid: het is géén station, alleen een halte. Er is een perron met een klein aftands betonnen schuilhokje tegen de regen. Als je moeilijk te been bent, vermijd je beter deze halte, want de enige manier om de perrons te bereiken of te verlaten is via lange trappen (naargelang de trap van 40 tot 55 treden).
Men is al vele maanden bezig met het verbouwen van deze halteplaats. Zo werden er reeds hoge betonnen muren gebouwd, als geluidsscherm voor de omwonenden. Deze muren hebben een schuine overkapping zodat de reizigers bij regenweer toch een beetje droog kunnen blijven. Voorwaarde is dan wel dat er niet teveel wind staat, want anders waai je gegarandeerd nat.
De werken slepen intussen aan. De deels afgewerkte perrons liggen er nu al weken bij als een modderstrook met resten bouwafval. De betonnen wanden, die met vierkante panelen bekleed zijn en onderaan met kleurvlakken beschilderd, vormen het speelterrein van graffiti-spuiters, voor wie deze maagdelijke wanden natuurlijk een superaantrekkelijk doelwit vormen. Onder de trappen begint zich een kleine stortplaats te vormen van oud meubilair, weggegooide kledij en andere rotzooi. Ik weet niet wanneer de werken aan Meiser zullen voltooid zijn, maar ze kunnen alvast een grootscheepse schoonmaakactie incalculeren in de planning.
En dan kunnen ze misschien tegelijk ook nieuwe naamborden plaatsen (zoals op de oude foto), want vandaag is er nergens een bord te bespeuren dat de naam Meiser vermeldt. Wellicht werden deze borden verwijderd bij aanvang van de werken en intussen Vergeten? Gestolen? Nog niet opnieuw besteld?
18-12-2008 om 09:33
geschreven door Treinreiziger
17-12-2008
NMBS, je kà n het!
Dinsdag 9 december 2008
Ben toch maar weer met de trein naar Brussel gereden en voor het eerst sinds ik-weet-niet-hoe-lang vertrekt de trein pil om 8.33 u en precies om 8.55 u stopt hij in Meiser.Géén +5 minuutjes, geengetreuzel onderweg, maar stipt volgens het boekje! NMBS, je kàn het!
Ook de avondtrein rijdt stipt, maar daar zijn over t algemeen veel minder problemen.
Woensdag 10 december 2008
Gisteren te vroeg victorie gekraaid, want vanochtend is er weeral een +5 bij vertrek die uitloopt tot bijna +10 minuten retard bij aankomst in Meiser.
Donderdag 11 december 2008
Idem als gisteren: +5 wordt bijna een kwartier
Woensdag 17 december 2008
Door omstandigheden rij ik vandaag pas weer met de trein en dus voor het eerst via de nieuwe NMBS-uurregeling, die vanaf het weekend van toepassing is.En het loopt weer behoorlijk fout.
Ik merk al onmiddellijk dat een heleboel treinen in Mechelen met vertraging staan aangekondigd, zo ook de trein naar Halle van 8.33 u met +5, even later +9.Dan volgt nog een spoorverandering en tenslotte vertrekken we om 8.48 u.Dus +15, een vertraging die onderweg nog enkele minuten aandikt tot bijna +20.
Ach, we zullen de NMBS nog enkele dagen respijt geven met de nieuwe regeling, hopend dat het nadien allemaal vlotter en zonder al te veel vertragingen verloopt J
Want ik mag aannemen dat dàt toch de onderliggende bedoeling is voor die hele herschikking.
17-12-2008 om 10:47
geschreven door Treinreiziger
08-12-2008
Alles in 't honderd
Maandag 1 december 2008
De week begint blijkbaar onder een ongunstig gesternte, want op de infoborden staan héél wat treinen met vertraging aangekondigd. Zo ook de trein naar Halle met +7, even nadien +10.Dan volgt een spoorverandering en nog méér vertraging.Enfin, ik arriveer in Meiser om 9.14 u, bijna 20 minuten later dan voorzien.
Dinsdag 2 december 2008
De ochtendtrein heeft zijn gebruikelijke +5 minuten vertraging, die in realiteit uitloopt tot een 10-tal minuten.
s Avonds zijn er echter meer perikelen: wanneer ik aankom aan de Meiserhalte iets voor 17.15 u staat er een trein te wachten (die van 17.05 u mét vertraging), echter met gesloten deuren.Niemand kan nog opstappen.Na enige tijd vertrekt deze trein moeizaam.Even later rijdt een volgende trein voorbij zonder te stoppen, dan passeert een goederentrein, die minutenlang stil houdt.Intussen staan op beide perrons tientallen passagiers te wachten, zonder de minste informatie over wat er aan de hand zou kunnen zijn.Een hele tijd later arriveert onze trein, die dan tegen een treuzeltempo verder rijdt.De treinbegeleider meldt dat er problemen zijn met de signalisatie.De uiteindelijke vertraging bij aankomst in Mechelen bedraagt zowat 30 minuten.
Een collega die nog naar Turnhout moet, gromt door zijn gsm naar zijn vrouw dat ie hierdoor ruim anderhalf uur later thuis zal zijn.Aansluiting gemist!
Donderdag 4 december 2008
Je wordt eraan gewoon.De trein vertrekt met +5 minuten; bij aankomst in Meiser tot 10 minuten aangegroeid.Voor mij persoonlijk zijn deze dagelijkse vertragingen van een 10-tal minuten geen écht probleem, maar ik hoor medepassagiers die in een minder flexibel uurrooster werken, geregeld klagen dat ze bij vertraging wééral langer op kantoor zullen moeten blijven.
Vrijdag 5 december 2008
Idem zoals gisteren: de aangekondigde vertraging van +5 dikt aan tot een goeie +10 minuten.
Maandag 8 december 2008
Het loopt vandaag weer behoorlijk in het honderd.Bij aankomst in station Mechelen staat de trein naar Halle van 8.33 u al aangekondigd met +5, even later +20.Ik ga dan maar op zoek naar een trein richting Vilvoorde, om daar een aansluiting te nemen tot Meiser.De P-trein naar Brussel heeft +7 vertraging.Op deze overvolle trein is bovendien de verwarming defect in twee rijtuigen: het wordt dus stampvoetend recht staan tot in Vilvoorde. Daar is er geen directe aansluiting. Alle treinen, ook die naar Etterbeek/Halle kampen blijkbaar met enorme problemen (waarom?). Uiteindelijk vertrekken we hier pas om 9.19 u en arriveren om 9.33 u in Meiser, bijna 40 minuten te laat. Ik kan me bijna niet meer herinneren wanneer ik nog es op tijd ben geweest, nl. 8.55 u. Misschien zal ik morgen toch maar de wagen nemen om naar Brussel te rijden...
08-12-2008 om 13:44
geschreven door Treinreiziger
25-11-2008
Sporen in de sneeuw
Woensdag 19 november 2008
+ 5 minuten staat er te lezen in Mechelen voor de trein naar Halle.Even later + 10.Onderweg treuzelt de trein dan nog, zodat ik bijna een kwartier later arriveer in Meiser.
Vrijdag 21 november 2008
Eerst + 5, dan+ 10 en weeral duurt het uiteindelijk bijna 15 minuten eer we daadwerkelijk vertrekken.
Maandag 24 november 2008
Ondanks de chaos op de wegen tengevolge van de zware sneeuwval van gisterenavond en vannacht rijden de treinen eerlijk gezegd buiten mijn verwachting al bij al redelijk stipt.Als t goed is, mag het ook gezegd worden!
Dinsdag 25 november 2008
En ook vandaag is de trein een schitterend alternatief voor de spekgladde wegen, die vastslibben vol schuivende auto's.Alleen mijn wandeling naar het station over de beijzelde voetpaden zorgt voor vertraging.De trein zelf is amper 5 minuten later.
25-11-2008 om 13:30
geschreven door Treinreiziger
14-11-2008
Botsing en chaos
Vrijdag 14 november 2008
Ik had het al gehoord op het radionieuws: een werftrein van de NMBS en een passagierstrein botsen in Diegem op de lijn Leuven-Brussel.Ik hou mijn hart vast
In het station van Mechelen heerst chaos op zowat àlle lijnen.De trein naar Halle wordt al onmiddellijk gemeld + 20 minuten.Even later afgeschaft.
Iedereen haast zich naar de IC-trein naar Brussel om in Vilvoorde te kunnen overstappen.Deze trein van 8.27 u staat met gesloten deuren te wachten, vertrekkensklaar, zo lijkt het.Maar 10 minuten later staat ie er nog altijd.De massa passagiers staat moedeloos op het perron, tot uiteindelijk de deuren toch weer geopend worden.We stromen naar binnen en vertrekken om 8.40 u.
In Vilvoorde heeft de P-trein naar Halle gelukkig ook vertraging, waardoor we rustig de tijd hebben om over te stappen.Ik arriveer in Meiser zowat 25 minuten later dan normaal.In deze chaos valt het al bij al nog mee. Uiteraard zal de NMBS deze vertragingen toeschrijven aan een geval van overmacht: een botsing, tja, dat kunnen we niet voorzien. Vraag is of een ongeval tussen twee NMBS-stellen niet te wijten is aan een slechte ritplanning, gebrekkige interne communcatie of een menselijke fout, die dan weer mogelijk te wijten is aan een mankerende opleiding en bijscholing van het personeel.
14-11-2008 om 10:28
geschreven door Treinreiziger
13-11-2008
Vertragingen: een structureel probleem?
Woensdag 12 november 2008 Ruim 5 minuten te laat vertrokken in Mechelen en tenslotte bijna een kwartier later gearriveerd in Meiser. Reden van deze trage rit? Je ne sais pas
Donderdag 13 november 2008 Bij mijn aankomst in het station te Mechelen staat de trein naar Halle al aangekondigd met 5 minuten vertraging, dan + 10 minuten. Een gele werktrein stopt aan ons perron. Die 10 minuten halen ze nooit, denk ik. En ja hoor, even later verschijnt + 15 minuten. Nog steeds geen uitleg of verontschuldiging door de intercom. Na een tijd rijdt de werktrein weg, maar nog steeds geen passagierstrein in zicht. Wanneer hij uiteindelijk arriveert, is hij al bijna 20 minuten over tijd, maar maakt geen aanstalten om te vertrekken. De treinbegeleider stapt uit en overlegt nerveus met de stationschef op het perron. Eer de trein opnieuw vertrekt richting Halle, is het 8.58 u. (Normaal gezien ben ik dan al 3 minuten op mijn bestemming!) We komen aan in Meiser om 9.23 u., precies 28 minuten later dan het spoorboekje.
Onderweg heb ik geïnformeerd bij de treinchef, die verontschuldigend vertelt dat er een technisch defect was in Halle en door de opgelopen vertraging moest onze trein dan voorrang geven aan de Thalys in Mechelen. Als er één ding duidelijk is, dan is het dit: de herhaalde vertragingen op de lijn Mechelen-Etterbeek-Halle zijn geen accidenteel probleem meer, maar een structureel gegeven.
13-11-2008 om 11:25
geschreven door Treinreiziger
07-11-2008
Hoe het begon...
Als inwoner van Mechelen, werkzaam in het Brusselse, zou ik in principe dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk kunnen rijden. Ik woon op een tiental minuutjes wandelen van het station van Mechelen en mijn werk ligt op ongeveer dezelfde afstand van het station van Meiser, een kleine halte op de voorstadslijn Mechelen-Etterbeek-Halle. Eventueel kan ik ook tot Vilvoorde rijden met de InterRegionale trein en daar overstappen op de lokale trein Mechelen-Etterbeek-Halle, die ook in Vilvoorde stopt.
Hoewel de uren niet zo gunstig liggen voor mij, is deze spoorlijn toch een aardig alternatief voor de ochtend- en avondfiles, waarmee ik als automobilist sowieso te maken krijg tussen Mechelen en Brussel. Toch nam ik zelden de trein. Waarom? Wel, zélfs met de dagelijkse files in de verkeersspits was ik met de wagen meestal nog sneller dan met de trein.
Maar het blijft natuurlijk een stuk duurder om met de wagen te pendelen, dus misschien moet ik toch pros & contras nog eens goed tegen mekaar afwegen
Donderdag 6 maart 2008 Sinds vandaag 6 maart 2008 ben ik de gelukkige bezitter van een spoorabonnement en vermits mijn wagen toevallig in panne staat, heb ik dus geen enkele uitvlucht meer om niet met de trein naar mijn werk te rijden. De ochtendtrein vanuit Mechelen vertrekt stipt om 8.33 u. en arriveert om 8.55 u. zoals voorzien in Meiser. En ook s avonds op de terugweg rijdt hij volgens het boekje: vertrek in Meiser om 17.16 u. en aankomst in Mechelen om 17.51 u. Dat belooft!
Vrijdag 7 maart 2008 Ik heb gisteren te vroeg gejuicht. Mijn ochtendtrein heeft vandaag 12 minuten vertraging, wat door de NMBS wel tijdig wordt aangekondigd. Nu ja, ik heb geen alternatief, dus wachten maar.
Ook de avondrit verloopt met enkele minuten vertraging. Onderweg moet de trein tweemaal halt houden; de treinbegeleidster roept deze info wel af door de intercom.
Zo begon mijn dagboek in maart 2008... Al gauw werd het een opeenstapeling van verslagen van vertragingen tengevolge van technische defecten, weersomstandigheden, vakbondsacties, ziekte van personeel, ongevallen en noem maar op. Soms werden vertragingen tijdig aangekondigd en werd er via de intercom in het station duidelijke uitleg verschaft over de oorzaak en eventuele alternatieven, maar nog vaker werd er niets gemeld en moest je als pendelaar zelf maar uitvissen hoe je op je werk geraakte.
Laat één ding duidelijk zijn: ik werp geen steen naar het NMBS-personeel, dat mij meestal heel vriendelijk en correct te woord staat. Ik klaag wel over de NMBS als een bedrijf, dat er niet in slaagt een punctuele dienstverlening op poten te zetten en nog minder hierover een goeie communicatie te voeren.
07-11-2008 om 00:00
geschreven door Treinreiziger
06-11-2008
Trop is teveel
Sinds maart 2008 ben ik in het bezit van een treinabonnement en op werkdagen een dagelijkse gebruiker van de trein tussen Mechelen, mijn woonplaats, en de Brusselse halte Meiser, nabij mijn werk (= lijn Mechelen-Etterbeek-Halle).
Al vanaf mijn 2de reisdag werd ik geconfronteerd met vertragingen en dat bleef zo tot op heden. Vertragingen, al dan niet aangekondigd, variërend van een 5-tal minuten tot 35 minuten en meer, werden schering en inslag. Meerdere keren werd de trein gewoonweg afgeschaft en zoek het dan zelf maar uit...
Stilaan leer je als NMBS-klant leven met al die vertragingen en ga je ze incalculeren in je reistijd. Maar zelfs een geduldig reiziger zegt op den duur:´Trop is teveel´.
De voorbije maand oktober spande écht de kroon: van de 21 dagen dat ik met de trein heb gereden, werd ik 14 keer geconfronteerd met een vertraging, meestal wel aangekondigd, maar vaak langer uitlopend dan voorzien. 4 x ca. 5 minuten vertraging
3 x ca. 10 min 2 x ca. 15 min
1 x ca. 20 min 1 x ca. 30 min
2x afgeschaft, resultaat ca. 35 min later op bestemming
1 x staking, dus helemaal géén treinen
En dat allemaal op een rit die volgens het boekje 22 minuten duurt. Natuurlijk is een vertraging van een 5-tal minuten geen ramp, maar wanneer op 21 dagen slechts 7 dagen volgens het 'boekje' wordt gereden, is er toch écht iets aan de hand.
De maand november kondigt zich al even slecht aan : deze week al 3 keer vertragingen, waarvan eentje die opliep tot nét geen 55 minuten (en nogmaals: op een ritje van 22 minuten).
Daarom deze blog... Misschien zal een NMBS-manager deze blog ooit es lezen; misschien komen er reacties van andere pendelaars; misschien is het alleen maar een kanaal om mijn frustraties als treinreiziger kwijt te raken. Enfin, we zien wel waar het toe leidt...