SPOORBAAN
Inhoud blog
  • LANDSCHAPSBOUW(proef voor kweken van zeeschuim)
  • LANDSCHAPSBOUW(Bergen en rotswanden)
  • LANDSCHAPSBOUW (Bomen en Struiken)
  • FOTO 5
  • FOTO 4

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     




    Foto

    MARKLIN - DIGITAAL
    25-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IK WENS AL MIJN BEZOEKERS VAN HARTE WELKOM
    Zoals U reeds hebt kunnen zien, ben ik een nieuweling bij de bloggers. Reeds lang was ik zinnens een website op te bouwen , doch door gebrek aan tijd , voor dit onderwerp, en de moeilijkheidsgraad dit te verwezenlijken ben ik er nooit echt mee doorgegaan. Over een tweetal dagen terug, was ik op bezoek bij een vriend en kwam de website weer ter sprake.
    Hij verwees mij toen naar BLOGGEN.be, liet me zijn blogpagina zien, een beetje uitleg erbij en weg was ik van dit initiatief. Ik dank de mensen van BLOGGEN voor de kans die zij mij geven het op een gemakkelijker manier te verwezenlijken En zie ik ben hier dus voor het eerst.

    25-03-2006, 00:00 geschreven door Treinenvriend  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (18 Stemmen)
    26-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MIJN SPECIALE MATERIALEN

    SPECIALE MATERIALEN
    WINTRACK 6.1  3D              Gebruikt voor tekenen spoorplannen. Tekenprogramma dat zeer gemakkelijk is het gebruik en veel mogelijkheden bied.
    JET CAD PRO 2                      Gebruikt voor het tekenen van VERDEELBORDEN – BEKABElING .Dit is een  CADwaardig  tekenprogramma van EASY COMPUTING  met een zeer goede Nederlandstalige  Handleiding. Het vergt weinig ervaring met PC tekenen.

    WINDIGITAL 7.0                    PC Besturings programma. Oneindig veel mogelijkheden voor het automatisch besturen van Modelspoorbanen met de Computer.

    VIDEO CAMERA SONY       Deze is tweedelig VIDEO en FOTO

    LOKPROGRAMMER       Dit is een apparaat dat gebruikt wordt voor het programmeren van digitale Lokomotieven met een ESU decoder;                                          .

    26-03-2006, 00:00 geschreven door Treinenvriend  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (13 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WIE BEN IK
    . Ik ben een treinenliefhebber sinds mijn 20ste jaar en ben er nu 73. Ik heb steeds wat spullen aangekocht en ben met kleine baantjes op de keukentafel aan het bouwen geslagen. Nadien was het steeds maar afbreken en opbouwen tot ik begon in te zien dat dit niet de juiste oplossing was voor mij  doel. Ik ben toen begonnen aan een vaste baan met afmetingen van 6 op 3m. Na wat bouwtijd waren er zoveel fouten opgetreden dat ik de boel weer afbrak en dat is zo nog vier maal gebeurd.
    Ik hou van treinen (model en echte) heb veel dokumentatie en materieel verzamelt, heb veel geleerd met schande en schade en wou dus een website opbouwen om mijn kennis en foute mede te delen aan andere modelspoorhobby liefhebbers alsook om van de kennis van andere te leren fouten te vermijden.

    26-03-2006, 13:18 geschreven door Treinenvriend  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (9 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DOEL

    Het doel van het opstellen van een blog is voor mij meer als gewoon laten bekijken wat ik heb en niet heb, doch meer gezamelijk(voor liefhebbers die het interreseert) een hobby uitoefenen. Modelspoor is een hobby dat uit veel andere hobby's bestaat.
    Er is vooreerst de liefhebberij voor SPOORWEGMATERIAAL (groot en klein)
    Een bezigheidsterrapie ,die soms wel eens uitgroeid tot een verslaving.
    ELEKTRONICA van een lamp doen branden tot digitale techniek.
    TEKENEN manueel of met de PC.
    ONTWERPEN en DOELEN STELLEN.
    En dan last buth not least de NATUUR nabootsen.
    In het ene ben ik veel beter dan in het andere. Het beteren wil ik U graag doorgeven en het mindere van mijn kennis zou ik dan ook graag ontvangen.Ik zou dus met zoveel mogelijk liefhebbers in kontakt willen komen om alzo samen meer kennis en wijsheid op te doen
    Ik kan natuurlijk niet dagelijks mijn blog bijwerken doch ga wel trachten dat met een regelmaat aan te passen.
    U BEN DUS ALLEN ZEER WELKOM MET UW VRAGEN EN KENNIS

    26-03-2006, 14:05 geschreven door Treinenvriend  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (20 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REEDS BESTAANDE BOUW
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hier enkele foto's van wat ik reeds opnieuw heb opgebouwd

    Op deze foto's kunt U duidelijk zien hoe de bassis van mijn tafel is opgebouwd.
    RAAMVORM en niet met houten spanten doch met DRAADSTANGEN  en BOUWHAKEN
    Voor de draagplaten onder de rails is gebruik gemaakt van multiplex van 10mm dikte.
    Dit alles is in maat gebracht door het tekenen met WINTRACK en daarna laten afdrukken op maat 1:1
    in bannervorm; Later meer juistere uitleg over dit alles.Ik wil in deze inleidende berichten slechts aanmelden wat ik zinnens ben met het blogsysteem






     

    26-03-2006, 14:59 geschreven door Treinenvriend  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (31 Stemmen)
    28-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLANNING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    GEMAAKTE FOUTEN BIJ MIJN VORIGE BOUW:
    De tafel te groot gebouwd in verhouding van de bestaande ruimte.
    Daardoor moeilijk bereikbaar van een eventuele panne.
    Ik heb namelijk een ruimte van 7m op 3,4m in mijn kelder en had
    gebouwd in U vorm tegen de muren en een ruimte van 0,5m op 4m.
    Ik moest daarom voor alles onder te tafel (met een zelfgemaakt wagentje)
    Dit werd me te moeilijk met mijn 73 jaar.
    Ook de spanten die ik die ik uit multiplexplaat had gemaakt brachten
    moeilijkheden met zich mee. (moeilijke montage van rails en bovenleidingen)
    OPLOSSINGEN
    Na een half jaartje nadenken en inlichtingen verzamelen (bij andere liefhebbers,
    op beurzen en tentoonstellingen) ben ik voor bovenvermelde fouten tot de
    volgende oplossingen gekomen.
    De nieuwe tafel is gemaakt met ronddom een opening tussen muur en tafel van
    0,5m en in het midden een opening (geen U meer) van 0,5m op 3m.

    De spanten zijn vervangen door DRAADSTANGEN  en BOUWHAKEN

    waardoor ik een open ruimte hou tussen de verschillende hoogte niveau's.

    28-03-2006, 18:59 geschreven door Treinenvriend  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (15 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ENKELE FOTOS OM VERDUIDELIJKING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Foto 3
    En gedeelte van de tafel om het nieuwe systeem duidelijker
    te maken .

    28-03-2006, 19:04 geschreven door Treinenvriend  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (21 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FOTO 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hier is te zien hoe de draadstangen de spanten moeten vervangen.

    28-03-2006, 19:08 geschreven door Treinenvriend  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (25 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FOTO 5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier is duidelijk te zien wat ik hierboven bedoelde met ruimte tussen
    de hoogte niveaus.

    28-03-2006, 19:10 geschreven door Treinenvriend  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (27 Stemmen)
    09-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LANDSCHAPSBOUW (Bomen en Struiken)

    BOMEN en STRUIKEN 

    Bomen gemaakt met in de natuur voorkomende planten.
    1-Zeeschuim

    Dit is zeeschuim in verkoopsverpakking

                                                             
     

    Dit zijn bomen vervaardigd met zeeschuim als bassismateriaal

     

                                                      

     

    Het woord zeeschuim wordt voor veel verschillende zaken gebruikt.Ik gebruik het alleen voor wat het modelbouw aangaat, namelijk een plantensoort.(teloxis aristata seafoam)
    Volgens ingewonnen inlichtingen is het een plantensoort(onkruid) die bloeit in Spanje.
    Een soort dus die houdt van warmte en niet al te vochtige grond.
    In het jaar 2005 heb ik voor de eerste keer geprobeerd zelf in mijn tuin zeeschuim te kweken.
    lees verder in Allerlei PROEFTEELT VAN ZEESCHUIM
    Ik ga U allen op de hoogte houden van de kweekmethode en het bekomen resultaat.

    Ik heb tot nu toe nog geen bomen gemaakt met zeeschuim maar ga het misschien wel gebruiken
    in de toekomst bij het maken van eigenbouw bomen(draadgevlochte)omdat het zeer goed bruikbaar
    is als takken.(Zie verder bij eigen bomenbouw)

    Dit materiaal is verkrijgbaar in alle modelbouwwinkels. Het is een product van ER-DECOR zie
    links

    2-Pluimhortensia's

    De pluimhortensia is een sierplant met een peervormige bloem. Ze is bijna in iedere siertuig aanwezig.
    Het is een zeer dankbare bloem om te gebruiken in boomstructuren.
    Ik gebruik deze bloem bijna altijd voor de bouw van bomen en struiken.
    De afzonderlijke takjes gebruik ik als takken bij draadgevlochte bomen en de ganse bloem om volledige bomen na te bootsen.

     

                                            
    FOTO 1 toont de bloem bij het oogsten
    FOTO 2 toont de bloem ontdaan van de bloemblaadjes
    FOTO 3 toont de bloem met de zaadknopjes

                                                                                                    
     

    De bloem klaarmaken voor gebruik, vraagt wel een beetje bewerking en geduld.
    Ik ga U trachten duidelijk te maken hoe ik ze behandel en gebruik.
    1 - De bloemen moeten geoogst worden wanneer ze rijp zijn of anders uitgedrukt afgestorven zijn.
    Dit is een feit wanneer de bloemen en zaakknoppen bruin zijn geworden
    Dit is ongeveer half oktobertot half november, wel, wanneer er een normale herfst heeft plaats
    gevonden.(zie foto 1)
    2 - Na de oogst worden de bloemen nog even (een dag of 10) gedroogd in een droge tot niet te warme plaats Nadien worden de bloemblaadjes verwijderd.(zie foto 2)
    3 - We maken nu een mengsel klaar van 1liter GLYCERINE(verkrijgbaar bij apotheker voor 15€)met 4liter water. Men legt er een aantal bloemen in en laat deze weken gedurende ongeveer 35uren
    Na de weektijd worden ze terug te drogen gelegd op krantenpapier, tot volledige droogte.
    4 - Wanneer we takjes gaan gebruiken voor draadgevlochten bomen of struiken worden ook de zaad-korrels verwijdert van de bloemen. Deze knoppen zijn goed zichtbaar op foto 3.
    De bloemen zijn nu klaar voor gebruik in de bouw van bomen en struiken.

    De bomen maken is nu zeer gemakkelijk
    Ik ken 2 manieren van de boom in te lijmen.
    1 deel witte houtlijm en 3 a 4 delen water.
    De boom goed bevochtigen met deze lijmoplossing.
    Bedekken met flokken.(overstrooien)
    -Een tweede manier die ik gebruik voor gehele bomen van pluimhortensia.
    De boom bespuiten met Lijmspray van Busch of 3M - 77(geschikt voor polyester)
    daarna bestrooien met flokken.

    09-03-2008, 14:00 geschreven door Treinenvriend  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (12 Stemmen)
    Archief per week
  • 03/03-09/03 2008
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs