Inhoud blog
  • Déjà vu
  • Actie Acties
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Treinblog
    Belevenissen van een gestrande reiziger
    24-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Déjà vu
    Het duurde vanochtend wat langer. De IC naar Brussel daagde niet op, de Thalys passeerde in zijn plaats. Toen werd omgeroepen dat de IC een vertraging van 10 minuten had door een technsich defect. Het is donderdag en al de derde keer deze week dat deze IC (veel) te laat komt. Déjà vu: Ik was lang niet de enige die van perron 9 naar 5 spurtte om alsnog op de L naar Geraardsbergen te springen - vandaag ingekort tot Brussel-Zuid weliswaar, wegens een ongeval, maar we moeten niet verder. Gelukkig konden we nog net mee dankzij een galante treinbegeleider. Frappant toch, dat L-treinen doorgaans wel op tijd vertrekken. Terwijl de dubbeldekkers – de forten van het massavervoer - het blijkbaar snel laten afweten. Amaai, het is druk, laat iemand zich in Kontich ontvallen. Interessant was ook de aanwezigheid op het perron in Nijlen van de locale partij Nijlen & U – foto’s voor de pers, pamfletten – onder het motto ‘Nijlen & U vraagt goed en fatsoenlijk treinverkeer in de Kempen’. Daarin treffend bekende toestanden waaronder ‘een half uur vroeger vertrekken om op tijd op het werk te zijn’ en ‘verplicht om met de wagen naar Lier te rijden’ (nvdr voor een goede verbinding naar Brussel) wat ‘voor drukker autoverkeer zorgt’. Verder sluiten ze zich ook aan bij de standpunten van www.turnhoutmanage.be. Ik bedenk net: zouden die planners van de spoorwegen zelf ook kinderen hebben die ze nu een uur per dag minder zien omdat ze dat uur extra op de trein zitten? Vast wel. Lier: Ik heb het gisteren ook gedaan, met de wagen naar Lier. Inderdaad, het is drukker, op de Liersesteenweg en op grote parking aan het station. Er is iets van aan, 20 km extra met de wagen, het verkeer, de laatste parkeerplaats, en het tijdsverlies daarvan, naast de extra CO² en het fijn stof van de diesel. In een beter verleden, vorig jaar dus, had je vanuit de Kempen gewoon een aansluiting op die snelle IC in Lier. Nu dus niet meer. Voor de statistieken: Per trein: Thuis 7:35u – Vertrek Nijlen 7:55u – Berchem vertrek L 8:34 – Aankomst 9:30. Net geen 2 uur onderweg. Vorig jaar kon dit nog op iets meer dan een uur. Auto + Trein: Vertrek thuis 7:10u (dochter NIET naar de voorschoolse opvang kunnen brengen) – Lier 7:35u – aankomst in Brussel 8:30u (inbegrepen een 10-tal minuten vertraging). Conclusie: Laat je gezin ’s ochtends in de steek, speel zelf L-trein met je wagen en je bent tot een uur eerder op het werk. En dan te zeggen dat dit in 2007 gewoon per trein kon – toen die IC in Lier nog om 8:03u vertrok, mét aansluiting van de L-trein uit de Kempen. Waardoor thuis vertrekken net na 7:30u ook ging.

    24-01-2008 om 22:47 geschreven door Gestrande reiziger  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    22-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Actie Acties

    Hopelijk wordt deze blog snel overbodig. Maar het ziet er niet zo naar uit, want Acties bij het spoor zijn weer schering en inslag. Niet dat het anders veel beter gaat: Gisteren miste ik voor de eerste keer dit jaar 2x mijn aansluiting op dezelfde dag, met de nodig sociale schade, uiteraard En dat zonder stakingen, pardon Acties.
     

    Vanmorgen dus Acties in het Zuiden, de IC Trein Brussel-Charleroi van 8:26u in Berchem, maakt 10, 15 en dan 20 minuten vertraging. Gelukkig schrijf ik dit nu op de eerstvolgende L-trein naar Brussel - Geraardsbergen, 8:34u, na een snelle consultatie van de treinregeling, zo ben ik maar net een half uur later, een half uur te laat op de eerste vergadering. Maar het went voor mijn collega’s, hoor.


    In Mechelen even gepiept, bij het doorrijden van de L-trein daar om 9:03u was de IC naar Brussel van 8:55u er nog niet. Dan maar terug opgestapt en dit stukje geschreven.


    Maar we startten vorige maand al onder een slecht gesternte: Begin december had ik maar net dit nieuwe project in hartje Brussel aanvaard, of de treinregeling werd 'aangepast' - door elkaar gegooid past beter. Mijn snelle verbinding van de Kempen via Lier naar Brussel (+/- 45 minuten) verdwenen. Voortaan over Berchem, wat officieel 68 minuten, maar meestal 80 minuten duurt. Wat een vooruitgang, toch. Al goed dat de treinen nu langer zijn ;-(.

     

    Avond

    Spannend: Zou er een trein zijn naar huis? De reiziger is de klos, zijn gezin vaak nog veel meer, mijn dochter staat op mij te wachten, op school. De websites van de NMBS en Infrabel geven geen informatie, destandaard.be vermeldt ontstellend veel stakingsposten. Enfin, in de vertrekhal veel rood op het groot bord, maar relatief weinig afgeschafte treinen. Behalve op perron zes, waar net wordt gemeld dat de trein naar Charleroi afgeschaft wordt. Gelatenheid op de gezichten van de gestrande reizigers. Mensen lopen snel naar boven, op zoek naar een alternatief. Ik bedenk rampscenario’s met taxi’s over tientallen kilometers, te betalen met credit cards, wegens de aanzienlijke bedragen.

    Terug in de realiteit: mijn trein van 16:42u is er en vertrekt netjes op tijd. Misschien omdat er minder verkeer is? Nu hopen dat de aanlsuiting er ook is... 

    22-01-2008 om 19:35 geschreven door Gestrande reiziger  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)

    Archief per week
  • 21/01-27/01 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs