Inhoud blog
  • Strategieen
  • Het nieuws
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Travian Strategieen

    12-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strategieen
    #Strategieën Romeinen

    Introductie:

    De Romeinen hebben in Travian de sterkste troepen. Hier zijn dan ook veel verschillende strategieën voor. Vooral offensief zijn de Romeinen meester van Travian (denk bijvoorbeeld aan de Equites Cesaris). Toch beginnen we met de verdediging van de Romeinen.

    #Strategie 1: Defensie

    Deze handleiding is bedoeld om uit te leggen hoe jij jouw dorp kan omtoveren tot een economisch zwaargewicht. Tevens legt het uit hoe jij je grondstoffen effectief kan verdedigen tegen minimale kosten. Wil jij een agressieve aanvaller zijn, die dorp na dorp brandend achter zich laat? Dan is dit helaas niet de juiste handleiding voor jou, desondanks kan het toch nuttig zijn het een keer te lezen; zelfs agressieve aanvallers moeten toch op iets aan economie kunnen terugvallen. Als jij het daarentegen niet erg vind om lekker de tijd te nemen en het rustig aan te doen, terwijl jij langzaam die agressieve aanvallers het stof laat bijten, lees dan verder.

    In eerste instantie wil ik je er op wijzen dan een defensieve strategie niet inhoudt dat je helemaal nooit moet aanvallen. Slechts dat aanvallen een hoger doel nastreeft, namelijk het onderhouden van een snelle groei van de economie. Dus dat is hetgeen waar je op moet richten.

    Ik zal proberen alle fundamentele principes uit te leggen en deze te verduidelijken met voorbeelden. Ik zal ook wat aandacht besteden aan de pschychologische en interactieve elementen van het spelen van een spel als Travian. Na het theoretische gedeelte, zal ik je een complete walktrough geven voor de eerste twee maanden.

    #Waarom de Romeinen?
    Romeinen hebben dure en langzame krijgers, waarom zou ik die willen spelen? Een goede vraag, en deze handleiding zal waarschijnlijk net zo makkelijk door een Gallier gebruikt kunnen worden. Misschien zelfs door een Germaan (alhoewel daar betere handleidingen voor bestaan).
    Maar het beste aspect van de Romeinen is dat, desondanks het feit dat ze heel duur zijn, ze het meest sterk zijn van alle drie de volkeren. De Romeinse infanterie laat qua kracht, ieder ander ras achter zich. Zelfs de tegenstanders' z'n cavalerie doet daar weinig tegen. Praetorianen en Imperianen zijn de beste specialisten in het spel en de legionairreen zijn de beste generalisten. In het begin zijn de trainingskosten wel zeer pijnlijk, aangezien deze kosten ervoor zorgen dat je militaire uitbreiding beperkt blijft. Verder in het spel is het effectief gebruik maken van de ruimte het belangrijkst, oftewel de offensieve/defensieve kracht per eenheid of graan geproduceerd.
    En dat is waar de Romeinen in excelleren. Daarom is deze strategie erop gebaseerd om eerst een sterke economie op te bouwen en tijdens deze ontwikkeling de militaire en andere onkosten zo laag mogelijk te houden.

    #De principes

    #Heb geduld
    Als je begint met het spelen van Travian, kom je er al gauw achter dat het in het begin een vrij langzaam spel is. Het kan zelfs weken of maanden duren voordat je iets noemenswaardig bereikt. Daarom is het eerste principe: heb geduld! Ondanks dat het soms lijkt of jouw ontwikkelingen traag gaan, houd jouw hogere doelen in je achterhoofd en je zult merken dat je alsmaar dichter bij ze komt.

    #Stel je doelen
    Zo komen we direct bij het tweede principe, werk vanuit lange termijn denken en laat je niet uit het lood slaan door plotselinge gebeurtenissen (zoals aanvallen). Los zo'n probleem op en je richt je weer op de toekomst.

    Onderhouden van exceptionele groei. Het derde principe is het onderhouden van een exceptionele groei. Dit betekent dat je constant moet investeren in je grondstoffen om je groeiratio te verhogen en daarmee de anderen die in eerste instantie veel harder leken te groeien, in te halen of zelfs voorbij te streven.

    #Probeer conflicten te vermijden
    Je bent niet alleen in het spel en je medespelers (vooral kinderen) kunnen nog weleens ongenuanceerder uit de hoek komen dan zij in het echte leven zouden doen. Veel medespelers kunnen zich kinderachtig gedragen en zullen emotioneel reageren als reactie op jouw acties. Sommige zullen zelfs heel ver gaan en hun eigen groei verwaarlozen, om zich volledig op pesterijen te richten. De allergevaarlijkste (en de minst voorkomende) zijn diegene die een psychologische spelletje met je proberen te gaan spelen.

    Dit valt niet te vermijden, maar je kan wel veel doen om dit te proberen te voorkomen. Maak vrienden, sluit je aan bij een alliantie en wees vriendelijk doch correct. Laat je niet in met mensen die anderen bedreigen, beledigen of afpersen. En zorg dat je zelf niet dat soort gedragingen uitlokt door je onsportief te gedragen. Wees rationeel en kalm en ga nooit in op beledigingen en doe zelf nooit iets waar je je medespelers mee beledigd.
    Ga niet lopen pochen met het feit dat bijvoorbeeld jouw alliantie groter is dan van een ander. En blijf uit de weg van de echt grote en machtige allianties.

    Tenslotte zorgdraag dat je je medespelers niet beledigd met jouw acties.
    Een dorp aanvallen is prima, maar doe dit niet tien keer op een dag. En reageer beleefd op berichten van een medespeler om een aanval te stoppen, zonder een belofte te doen om deze later weer te verbreken. Wees eerlijk en oprecht dat je ze nogmaals zal aanvallen als ze zich niet verdedigen. Ze zullen je nog steeds niet mogen, maar ze zullen niet zo gauw hun hele aandacht op jouw focussen.

    Samenvattend mag je stellen, onthoud je van langslepende conflicten die de groei van jouw dorp(en) zullen limiteren.

    #Punten van aandacht

    Gelet op de juist behandelde principes, kunnen we deze punten van aandacht opstellen:

    1 Richt je aandacht volledig op je productievelden
    2 Bouw alleen gebouwen als je deze kan veroorloven in termen van productie per uur
    3 Bouw alleen gebouwen als deze je groei verspoedigen
    4 Zorg voor een minimale verdediging, net genoeg om plunderen niet interessant te maken.
    5 Zorg voor aanvalskracht enkel en alleen om inactieve en onverdedigde dorpen te plunderen.

    #walktrough

    Deze walktrough is niet bedoeld om jou stap voor stap uit te leggen welke acties je moet ondernemen. Het verteld je slechts welke doelen je voor jezelf moet stellen en waarop je je moet concentreren. Wees vrij om deze adviezen op te volgen tot een punt waar jouw speelstijl en mening niet meer parallel lopen met hetgeen wat ik hier verkondig. Wees creatief en pas je aan aan de omstandigheden. Geen enkel dorp is hetzelfde. Derhalve kan er niet “een beste strategie” bestaan en dat wil ik hier ook niet beweren te weten.
    Ondanks dat gaat deze walktrough uit vanuit de principes zoals ze hierboven staan uitgelegd en ben ik van mening dat dit een uitstekende manier van spelen is voor een defensieve speler. Ik weet uit ervaring dat je sneller zal groeien dan de meeste spelers, mits je je houdt aan deze handleiding.

    In deze walktrough ga ik er vanuit dat je op een server speelt waar je zeven tot negen dagen protectie geniet. Mocht een nieuwe speler langer protectie krijgen, dan zou ik me nog langer op de velden richten dan op militaire training over te gaan.

    #Dag 0
    Goed, je bent begonnen! Zoals je kunt zien begin je met aardig wat grondstoffen, maar met heel weinig productie per uur en een bijna leeg dorp. Voel je je al geroepen daar iets aan te gaan doen? Ongetwijfeld wel, maar je zult je moeten inhouden. De handleiding is niet voor diegene die zich niet kunnen inhouden, maar voor de mensen die lange termijn kunnen denken.

    Ons doel op lange termijn is zo snel mogelijk de productie omhoog te krijgen.
    In de levels tot aan level tien, moet je in een tijdsspanne van zo'n acht tot tien weken genoeg defensieve mogelijkheden weten te creëren en een beperkte offensieve macht. Deze handleiding zal ook maar nodig zijn tot aan level tien.
    Dan heb je genoeg middelen om een tweede of eventueel een derde dorp te stichten. Of heb je een dusdanige offensieve macht weten op te bouwen om andere dorpen aan te gaan vallen. Hoe dan ook, als je twee maanden Travian heb gespeeld, heb je deze beginners handleiding niet meer nodig.

    Nu komen we bij een belangrijk punt van Travian. Elke keer als je een veld opwaardeert van hout, klei of ijzer, dan zal je graanproductie dalen. Hetzelfde gebeurd als je een gebouw bouwt of opwaardeert en militairen creëert. Dit lijkt niet zo erg, maar je zult altijd voldoende graanproductie nodig hebben om deze acties te ondernemen. Let hier dus op! Je zal niet de eerste persoon zijn die zonder graan en graanproductie komt te zitten, zodat het onmogelijk is je graanvelden op te waarderen. Daarom is het heel belangrijk altijd op je graanproductie te letten en als deze een kritiek niveau bereikt, je graanvelden op te waarderen.

    Zolang we bezig zijn onze economie te onderhouden, zullen we alleen ons alleen richten op het opwaarderen van onze velden. Als we kijken naar de totale kosten van het opwaarderen van alle productievelden zien we dat we klei het hardst nodig hebben, gevolgd door hout, ijzer en graan.
    Voor de snelste groei moet de verhouding tussen deze vier ongeveer 12:10:8:6 zijn. Dit betekent dat je altijd het meest klei moet produceren, dan hout, dan ijzer en tenslotte graan. De verhouding tussen klei en graan is ongeveer twee staat tot een. Soms iets meer, maar nooit minder!

    Als je deze verhoudingen aan weet te houden, dan zal je iets sneller groeien dan de mensen die alle velden gelijkmatig opwaarderen. Je zult zien dat als je constant elke veld opwaardeert, wat als eerste weer opgewaardeerd kan worden (dat betekent vier uur voor klei, drie uur voor hout, drie voor graan en twee voor ijzer (zorg trouwens dat je ijzer zo snel mogelijk bemachtigd), dat je dan vanzelf de bovenstaande verhoudingen zult bereiken. Travian plus is hier een handig hulpmiddel bij (je kan het op de website zelf aanschaffen voor een klein bedrag, het geeft je iets meer mogelijkheden in het spel en je helpt de website reclamevrij te houden en de mensen achter Travian te steunen) omdat je zo kan zien wanneer je je velden weer kan opwaarderen.

    Waar je verder op moet letten is het gegeven dat velden van dezelfde soort nooit meer dan een level verschil moeten hebben. Dus waardeer dus nooit een houtveld van level vijf naar level zes op, als je nog een aantal level vier houtvelden in bezit hebt. Eerst je L4 opwaarderen naar L5, alvorens aan L6 te beginnen. Dit vanwege het feit dat de opbrengst van je nieuwe opgewaardeerde velden niet op kunnen tegen de kosten van het opwaarderen daarvan. Er is echter wel een uitzondering op deze regel; vanwege de hoge kosten van de L1 graanvelden zorgt het opwaarderen van je klei, hout en ijzervelden van L1 naar L2 of L3, voordat je je L1 graanvelden gaat opwaarderen, voor een iets snellere groei. Ik moet hier wel eerlijk bij vermelden dat je voordeel dat je hiermee pakt, minder dan 6% is.
    Dus waarschijnlijk niet de moeite waard, tenzij je echt een perfectionist bent.

    Kan je het allemaal nog volgen? Ik had je reeds gewaarschuwd dat geduld een schone zaak is voordat we echt aan de slag kunnen. Gebruik je middelen om je velden op te waarderen, beginnende met klei. Je zult merken dat je maar een veld tegelijkertijd kan opwaarderen en dat dit enige tijd duurt.
    Blijf nog even zuinig op je grondstoffen en ga geen gebouwen bouwen, wacht gewoon rustig tot het eerste veld klaar is en begin aan de volgende.
    Als je over Travian plus beschikt, zorg dan dat het volgende veld al in de wachtrij staat, zodat het opwaarderen daarvan gelijk begint zodra de eerste klaar is.

    Blijf op deze manier (in de verhoudingen die ik je hierboven heb gegeven) je velden opwaarderen totdat al je grondstoffen op zijn. En aangezien het opwaarderen van velden meer klei, hout of ijzer kost dan graan, terwijl je in beginsel met exact dezelfde hoeveelheden begint, kan je je veroorloven iets minder graan te produceren zoals in de verhoudingen wordt aangegeven. Totdat je al je opgeslagen graan hebt opgebruikt. Hierbij moet wel vermeldt worden, dat je dit alleen moet doen als je er van overtuigd bent dat je er op tijd bij zult zijn als je graanproductie een kritiek punt bereikt. Mocht je graanproductie dus de absolute nul bereiken, wacht dan even een tijdje totdat je weer het een en ander geproduceerd hebt en spendeer dan gelijk al je grondstoffen om alles weer in orde te krijgen.

    Tijdens de eerste zeven dagen kan je niet worden aangevallen. Derhalve is er geen noodzaak voor verdediging tijdens deze periode. Echter als dag zeven in het zicht komt wordt het toch langzamerhand tijd om iets aan je verdediging te gaan doen.

    Er zijn twee manieren waarop je je kan verdedigen: de eerste minimaliseert het aantal grondstoffen die de vijand kan meenemen, de tweede manier is een verdediging op te bouwen om aanvallers weg te jagen of zelfs te doden.
    Op dit moment is je grondstoffenproductie nog niet toereikend om een dergelijke verdediging op te bouwen. Daarentegen zijn schuilplaatsen goedkoop en efficiënt! Schuilplaatsen zorgen dat grondstoffen niet gestolen kunnen worden. Dus bouw een schuilplaats en waardeer deze op naar L3 of L4. Het beschermt niet al je grondstoffen, maar de aanvallers zullen niet in staat zijn heel veel mee te nemen.

    #Dag 8-10
    Als alles volgens plan verloopt zul je in deze periode bij een belangrijk punt aanbelanden. Al je velden zijn inmiddels L3. Je grondstoffenproductie zal nu een solide 60/60/60/40 per uur bereikt hebben en nu is het tijd om even een pauze in te lassen. Omdat het opwaarderen naar L4 relatief duur is en die zeven extra grondstoffenproductie ook niet echt de moeite waard is, is het zaak zo snel mogelijk voorbij L3 te gaan. Dit betekent dat het eindelijk tijd is om wat gebouwen neer te gaan zetten en we gaan eindelijk wat soldaten creëren. Waardeer je hoofdgebouw op naar L3 en bouw een verzamelpunt en barakken. Daarnaast, als het weleens wil voorkomen dat je langer dan negen uur niet meer ingelogd bij Travian, is het ook handig een pakhuis te bouwen om je grondstoffen op te slaan. En als je erover denkt bij een alliantie te gaan (wat ik zeker aanraadt, omdat je medespelers je minder snel zullen aanvallen) dan zal je ook een ambassade moeten bouwen. Tenslotte is het ook handig een marktplaats te bouwen om de grondstoffen die je over hebt te verhandelen.

    Als je eenmaal je barakken hebt gebouwd, train dan vier tot zes legionairren.
    Dit zijn de standaard Romeinse troepen, zowel goed defensief als offensief.
    Voorlopig moet je ze enkel gebruiken om inactieve buren te plunderen.
    Je zult zien dat veel van je buren niet groeien. Velen zullen zelfs blijven steken op een populatie van twee. Deze zijn bij uitstek geschikt om te plunderen. Blijf de komende dagen deze dorpen zoveel veel mogelijk plunderen, totdat alles weg is. Maar pas op dat je niet dorpen aanvalt die even sterk zijn als jij. Of dorpen waarvan je vermoedt dat zij ook weleens al over troepen zouden kunnen beschikken. Wees zuinig op je zwaarbevochten legionairren. En zorg dat je niet nu al vijanden krijgt. Legionairren leveren pas winst op na twaalf succesvolle plundertochten, dus zorg dat je ze zo lang mogelijk in leven houdt.

    Je zult zelf ook aangevallen kunnen worden in deze periode. Zorg ervoor dat je schuilplaats groot genoeg is. Het is overigens niet nodig om je troepen thuis te houden, tenzij je troepenmacht veel groter is dan die van de tegenstander.
    Nog een tip: communiceer! Vraag je tegenstander vriendelijk zijn aanval te stoppen, omdat jij defensieve troepen zult gaan bouwen en je schuilplaats gaat opwaarderen zodat er niks voor hem te halen valt. Maar doe dit wel op een correcte en positieve manier. Maak er geen persoonlijke vete van. En lees de “what to do when being farmed” (travian.com red.) op het forum voor meer details.

    Vergeet ondanks alles niet je groei in de gaten te houden. Zodra je gebouwen staan en je troepen getraind zijn is je volgende doel al je velden naar L6 te krijgen. Blijf inactieve dorpen plunderen en wees niet bang om je blik te verruimen mochten de dorpen om je heen al leeg zijn. Ondertussen is er geen noodzaak voor andere gebouwen behalve een graanopslag om je alsmaar groeiende hoeveelheid graan op te kunnen slaan. Waardeer je pakhuis en graanopslag ook steeds op zolang je blijft groeien. Ook je troepenmacht mag je langzaam blijven uitbreiden aangezien dit steeds goedkoper wordt naarmate je blijft groeien. Zodra al je velden L6 hebben bereikt zal je troepenmacht ongeveer uit dertig man moeten bestaan. Iets meer als je over veel vijandige buren beschikt.

    #3 tot 4 weken
    Na zo'n drie tot vier weken zullen al je velden L6 hebben bereikt. Er vanuit gaande dat je niet hele grote problemen hebt gehad met plunderaars.
    Nu ook weer is het tijd voor een kleine pauze. Het opwaarderen naar L7 is wederom een dure aangelegenheid, waarbij de opbrengsten niet opwegen tegen de kosten. Het is weer nodig je economie een zetje in de goede richting te geven. Je zal inmiddels ook rekening moeten houden met je “sterkere” buren. En sinds legionairren nou eenmaal niet de beste verdedigers zijn, wordt het ook tijd je defensie te reorganiseren.

    Waardeer je barakken op naar L3 en bouw een academie die je naar L5 moet opwaarderen. Bouw een smederij, een wapensmid en waardeer de wapensmid naar L3. Bouw ook L1 stallen. In de tussentijd let op de pretorianen, imperianen en equites legatis, aangezien deze langzamerhand ook beschikbaar zullen worden. Train ongeveer dertig pretorianen, of meer als je over agressieve buren beschikt. Plus zo'n dertig imperianen, of iets minder als er niet zoveel plundermogelijkheden zijn. Train ook drie legatis. En heel belangrijk, bouw een molen! Bouw deze niet eerder, omdat nu pas een L1 molen winst oplevert. Wacht nog wel even met het opwaarderen van je molen. Ten slotte is het ook aan te raden je marktplaats iets uit te breiden om meer handelaren te verkrijgen.

    Legates kunnen worden gebruikt voor verkenning. Dat houdt in dat je nu kunt zien of al die buren die je eerst nog niet durfde aan te vallen, inmiddels een goeie verdediging hebben weten op te bouwen. Kijk dus eerst even rustig rond, voordat je je buren zonder verdediging met een bezoekje gaat vereren.
    Gebruik hiervoor je legionairren en imperianen. Houd je pretorianen thuis, deze zijn voor de verdediging.

    Al dit wapengekletter heeft je dorp een paar dagen van zijn groei afgehouden.
    En daarom gaan we daar ons nu weer op richten. De komende vier weken zal je je velden moeten uitbreiden naar L10. Blijf ook je defensie in de gaten houden, omdat jij inmiddels ben uitgegroeid tot een attractief doel voor de echt grote jongens in het spel. Ik kan je aanraden minstens over honderd van elke defensieve troepenmacht te beschikken zodra je L10 bereikt hebt.
    Je offensieve kracht zal in dit stadium nog wel voldoende zijn, aangezien dertig legionairren en imperianen ruim afdoende zijn om de inactieve en defensieloze dorpen te plunderen. Mocht je toch de behoeft hebben om je offensief iets uit te breiden, dan kan dat uiteraard. Maar pas wel op dat je niet in de verleiding komt om dorpen met grote troepenmachten aan te gaan vallen! Voorlopig plunderen we alleen nog voor snelle winst en opbrengst, het is nog niet de tijd om tot de volle aanval over te schakelen.

    Terwijl je zo rustig doorgroeit wordt het tijd je stallen naar L5 op te waarderen en eens te gaan kijken of de equites imperatoris ook al beschikbaar zijn.
    Deze zijn niet heel erg sterk, doch zeer snel. En je vergroot je reikwijdte qua plunderingen hier enorm mee. Er is wel een minpunt aan deze troepen. Ze zijn erg duur en soms is het niet eens de moeite waard ze te trainen. Simpelweg omdat er niet genoeg dorpen zijn om te plunderen. Bovendien kan je al zo druk zijn met je andere troepen dat je het soms maar beter achterwege kan laten.
    Zodra alle velden L10 hebben bereikt is het ook tijd de molen naar L5 op te waarderen. Dan is ook de tijd aangebroken om een bakkerij, steenbakkerij, ijzersmederij en zaagmolen te bouwen en gelijk op te waarderen. Je zult nu maximale productie bereiken!

    #8-10 weken
    Bij L10 eindigt deze handleiding. Er zijn nog een aantal punten van aandacht:

    Sticht nieuwe dorpen en breid ze uit met hulp van gigantische opbrengsten van je eerste dorp.
    Onderneem veel plundertochten, ook tegen dorpen met grote legers
    Blijf gebouwen opwaarderen en kijk uit naar katapulten. Hiermee kan je andere dorpen mee gaan lastig vallen die eventueel verwikkelt zijn in alliantieoorlogen.
    Neem wraak op die stomme Germanen met hun grote legers, maar geen productiecapaciteit, door een uitputtingslag aan te gaan.

    Als allerlaatste wil ik je nog zeggen; heb vooral veel plezier met jouw fantastische dorp en geniet ervan als je mensen je vragen hoe jij wel niet zo snel hebt kunnen groeien. Kijk naar alle mogelijkheden die het spel je bieden en zorg dat je zoveel mogelijk van alles gebruik maakt.

    #Strategie 2: Hoe het ook kan

    Ik krijg de laatste tijd nogal vaak de vraag hoe het kan dat ik als Romeinse bovenaan sta. Nu dat is eigenlijk niet zo heel gek aangezien Romeinen het beste volk is. Niet alleen hebben ze de sterkste legereenheden ook kunnen ze een dorp in de helft van de tijd uit de grond stampen.

    Mijn methode druist waarschijnlijk in tegen jullie idee van snel groeien, alleen dat idee is vooral gefixeerd op het volk der Germanen. 80% van de heel actieve spelers speelt met Germanen, dat is vrij logisch want Germanen kunnen de extreem goedkope knuppelvechters maken. Een gevolg daarvan is dat Germanen de eerste paar weken sowieso bovenaan gaan blijven staan.

    Het standaard idee van opbouwen is, grondstofveldjes, en dan zo snel mogelijk barakken weg zetten en legers beginnen te bouwen. Zodat zodra de bescherming voorbij is er flink op los geraid kan worden, dit werkt perfect, vooral voor Germanen! Het probleem bij Romeinen is echter dat de legionair veel te duur is om effectief mee te raiden !! De kosten van een legionair zijn zo hoog dat je alleen al om de legionair terug te verdienen 11x de volledige opbrengst mee moet brengen. Vooral in het begin van een server is vrijwel iedereen vrij actief, dus ook de farms en dan gebeurt het nogal eens dat een farm zelf ook legers gaat bouwen, waarschijnlijk minder dan jij, maar elke keer dat je een legionair verliest die niet 11x de volledige opbrengst heeft meegebracht zijn dat verspilde grondstoffen!

    DUS als romein maak je geen barakken, geen hoofdgebouw, geen verzamelplaats, geen academie, zeker niet de eerste paar dagen.

    Wat je doet is als volgt: Je hoogt je grondstof velden op, hoger en hoger, totdat ze zo duur worden dat ze niet meer betaald kunnen worden zonder pakhuis, zodra dat gebeurt bouw je dus een pakhuis. En is het ook ongeveer tijd om aan je hoofdgebouw en verzamelplaats te beginnen.

    Zo groei je langzaam door ( de eerste dagen ga je weinig populatie hebben ), na een wat langere tijd produceer je een boel grondstoffen per uur en ga je er wat van kunnen missen om een residentie te bouwen. Dit doe je dan ook en je houd goed bij hoeveel cultuurpuntjes je hebt, maak je niet te druk als je mensen ziet die hun 2e dorp al hebben voordat je nog maar halverwege bent. (grondstof velden leveren minder cp op dan bijvoorbeeld de academie, ambassade of stal)

    Dan is de tijd aangebroken dat je een tweede dorp weg moet zetten, kies hiervoor een 4-4-4-6 of andere 6 cropper. Kies GEEN 1-1-1-15 of 3-3-3-9, dit is voor Germanen misschien iets logischer maar als romein heb je daar totaal NIETS aan.

    Je doet rustig verder bouwt je 2e dorp op met grondstoffen vanuit het eerste (de velden daar zijn goedkoper en leveren voor dezelfde hoeveelheid grondstoffen meer uur productie op).

    Als ook je 2e dorp goed loopt dan is het tijd om ook hier een residentie weg te zetten en opzoek te gaan naar een 3e dorp (bijvoorkeur een 3-3-3-9 maar een 6 cropper kan ook geen kwaad). In het derde dorp volg je dezelfde procedure, bouw je grondstofvelden uit en wees terug houdend bij het bouwen van nutteloze gebouwen.

    Maar!! waarschijnlijk zijn er inmiddels ook mensen met een 4 of 5 dorp, je begint je af te vragen of je niet iets fout doet. Nee dat doe je niet! Germanen kunnen in het begin zich wel feestjes veroorloven, daar beginnen wij nu pas mee en dan wel gelijk in 2 dorpen!

    Zodra het 3e is uitgebouwd ga je verder met een 4e enzovoort, nu je in je eerste en 2e dorp je grondstof velden al volledig hebt uitgebouwd kan je langzaam aan ook beginnen gebouwen te gaan bouwen voor de cultuur punten (raadshuis omhoog, academie, ambassade).

    Nogsteeds heb je amper een leger, zodra je ongeveer je 6e dorp weg gaat zetten word het tijd om ook daar aan te beginnen. Vooral equites imperatoris zijn handig, deze zijn snel, niet extreem duur en kunnen 100 grondstoffen per keer meenemen, probeer het geduld op te brengen om een dag lang al je grondstoffen in je paardjes te steken zodat je er een 100tal hebt. Dan ga je gewoon weer verder met het uitbouwen van je dorpjes en grondstofveldjes.

    Je leger dat nu dus uit 100 imperatoris bestaat, gaat moeten werken, farmen dus. Je breid je leger langzaam uit met de grondstoffen die je ophaalt uit het raiden, dit gaat in het begin niet zo vlug maar naar een tijdje steeds vlugger natuurlijk.

    Dat is zo'n beetje wat ik gedaan heb, nog een extra tip van mij. Omdat je een romein bent, heb je geen leger en ben je niet zo vlug met groeien. Daarom dat ik anderhalve dag LATER begonnen ben, zo voorkom je dat je in het centrum zit en dat je tussen al de extreem actieve spelers terecht komt.

    Ik hoop dat de Romeinen en toekomstige Romeinen hier wat aan hebben, overigens weet ik niet of dit hier moet staan of ergens anders, maar de moderators zijn vrij het te verplaatsen.

    #Strategieën Germanen


    #Introductie

    De Germanen zijn het beste volk wanneer je vooral mensen wilt pesten door hen hun zuurverdiende grondstoffen weg te kapen. De Germanen hebben namelijk erg goedkope eenheden, die toch uitstekend kunnen roven. Dit is vooral handig om een snelle start bij een server te maken. Helaas hebben de Germanen later in de server minder sterke (en snelle) eenheden, in verhouding met de andere volkeren.
    Toch zie je vaak Germanen in de top tien staan, en op de eerste plaatsen.

    #Strategie 1: Random Strategie

    #Inleiding
    Een (chronische) grondstoffentekort is één van de fundamentele problemen van het spel Travian. Met een economische strategie kan je het grondstoffentekort beperken, door maximaal te produceren. Maar het kan beter, door ervoor te zorgen dat je ook de grondstoffen uit andere dorpen gaat gebruiken. Inderdaad, door te gaan raiden.
    Deze handleiding vertelt je een methode om door te gaan raiden, een top20-speler te worden. De top 20 haal je uiteraard alléén als je zeer actief speelt, wat wil zeggen dat je in principe bent ingelogd als je niet slaapt.


    #Waarom Germanen
    Germanen zijn het beste in raiden, om twee redenen. Ten eerste hebben zij het goedkoopste roofleger, bestaande uit twee clubswingers. Als Germaan is het dus het gemakkelijkst om een raidleger te maken. Ten tweede betekent een rooftocht van een Germaan dat de schuilplaats van de verdediger 1/3 deel van de capaciteit verliest. Germaanse troepen kunnen dus meer grondstoffen meenemen uit een ander dorp, en als er voor andere spelers niets meer te halen valt, kan een Germaan vaak nog wat ophalen.

    #De eerste dagen
    In de eerste dagen van het spel hebben de spelers NewBie-bescherming, en is het dus niet handig om soldaten te bouwen. Je kan er namelijk niets mee, en oases raiden (indien mogelijk) kost je teveel troepen. In plaats daarvan kan je je dus richten op de grondstoffenproductie, zodat je later zo snel mogelijk troepen kunt bouwen, wanneer je dat wilt.
    Dar doe je door aanvankelijk een kleiveld van level 0 naar level 3 te verhogen en vervolgens hetzelfde te doen met een houtveld. Dan ben je door je beginvoorraad heen, en begint het wachten. Verhoog dan, zodra je kan, een grondstofveld. Omdat je op deze manier steeds het grondstofveld verhoogt waarvan je het grootste tekort hebt, zorgt dit ervoor dat je grondstofvelden enigszins gelijkmatig worden verhoogd. Als je echter lang offline bent geweest, bijvoorbeeld omdat je net hebt geslapen, dan kan je het beste eerst de grondstofvelden die al op level 1 staan, uit te breiden naar level 2. Daarna kan je het beste grondstofvelden uitbreiden van level 2 naar level 3. Dit is beter omdat de grondstofvelden minder extra graan verbruiken als ze worden verhoogd naar level 2 of naar level 3, dan naar level 1. Dit verschil is zodanig belangrijk, dat dit de beste volgorde is van productiewinst/bouwkosten. De graanvelden vormen hierop een uitzondering, omdat je voor het verhogen van graanvelden tot en met level 5 geen extra graan verbruikt.

    #Het einde van je newbie bescherming
    Je wilt zo snel mogelijk beginnen met raiden, en dat is op het moment dat je buren uit hun NewBie-bescherming raken. Over het algemeen is dat ongeveer op hetzelfde moment als wanneer jouw NewBie-bescherming is afgelopen, maar wanneer je niet bij de start van de server bent begonnen, kan het wel een hele dag schelen.
    Op het gekozen moment wil jij dus twee Clubswingers hebben. Om dat te bereiken heb je Barakken nodig op level 1, waarvoor je een verzamelplaats op level 1 nodig hebt, en een hoofdgebouw op level 3.
    Om dit, inclusief de twee clubswingers, te bereiken, heb je in totaal nodig 715 hout, 565 klei, 605 ijzer en 330 graan. Dit verbruikt daarbij 7 graan per uur, plus 2 door de clubswingers. Zorg dus dat je graanproductie minimaal 9 eenheden per uur is, en dat je deze hoeveelheden grondstoffen in voorraad hebt. Het bouwen van dit alles kost 3 uur, 9 minuten en 20 seconden. Voor een optimale resultaat zorg je er dus voor dat je over die tijd dit aantal grondstoffen hebt. Houd hierbij rekening met dat je graanproductie af neemt.
    Even ter vergelijking: Als je deze 2215 grondstoffen verbruikt om grondstofvelden en dus je productie te verhogen, dan krijg je maximaal 27 extra grondstoffen per uur. Met één raid per uur krijg je vaak al 120 grondstoffen binnen, namelijk de draagcapaciteit van twee clubswingers. Met het graanverbruik eraf getrokken houd je 111 grondstoffen over, wat nog steeds meer dan vier keer zo veel is.
    Ook is het handig om nu alvast bepaald te hebben wie er bij jou in de alliantie komen. Uiteraard kies je de actieve spelers, omdat de rest je alleem maar van dienst kan zijn als farm.

    #De eerste raids
    Je hebt nu je twee clubswingers, en het wordt tijd om met raiden te beginnen. Je hebt nu ongeveer 15 dorpen om je heen waar je troepen heen kunnen, wat bijna een garantie van hoge inkomsten zullen zijn. Ga de dorpen, waarmee je niet bevriend bent geraakt, één voor één af, voor zover mogelijk. Zo jaag je mensen niet te snel tegen je in het harnas, door ze te farmen, maar heb je wel de inkomsten die je wilt. Zo goed als niemand heeft nu verdediging in zijn dorp, dus je zal er bijna zeker geen troepen door kwijt raken. Begin eventueel voor de zekerheid eerst met de Romeinen.
    Ik ben er bijna zeker van dat je op deze manier bij (bijna) elke raid de volle hoeveelheid grondstoffen binnenkrijgt, naar draagcapaciteit. Ik neem dua aan dat dat voorlopig het geval is bij de eerste raids. Stuur dan al je troepen naar één dorp tegelijk, om zoveel mogelijk grondstoffen binnen te halen uit zo weinig mogelijk raids. Met die grondstoffen ga je uiteraard weer Clubswingers bouwen, en voorlopig nog niets anders. Je zal dan merken dat de legergrootte per raid toe neemt met ongeveer 20% van je huidige legeraantal.
    Ja, op een gegeven moment gaat het dan zo snel, dat je barakken constant Clubswingers aan het trainen zijn. Dan is het moment aangekomen om je hoofdgebouw te gaan verhogen. In de dagen hierna ga je het level van je hoofdgebouw zeer dankbaar zijn, en bovendien kost het weinig grondstoffen per uur om constand je hoofdgebouw te verhogen. Je kan hiermee door gaan totdat je hoofdgebouw level 10 heeft bereikt.
    Je bent dan ongeveer 13 uur verder na de start van het hoofdgebouw level 4, en aan het einde is je inkomsten dan, als het goed is, op minimaal 1660 grondstoffen per uur gekomen, of met andere woorden, je hebt 30 of meer clubswingers als je gemiddeld één raid per uur doet. Een actieve speler (die dat haalt) kan na een kleine tien raids beginnen aan het hoofdgebouw, en na nog tien raids zit hij/zij al met een leger van 30 Clubswingers. Verwacht dus dat deze fase ongeveer twee dagen zal duren. Aangenomen dat je de top 20 wilt behalen, nemen we aan dat je gelijk met de server bent begonnen, en nu dus een week aan het spelen bent. Deze fase eindig namelijk zodra je raidtochten niet meer de volle opbrengsten geven. De totale draagcapaciteit wordt dan groter dan de grondstoffenvoorraden van je buren, dus je kan dan het beste je leger gaan splitsen.
    Oh ja, voor ik het vergeet, af en toe ben je ook weleens niet online voor een tijdje. Bijvoorbeeld als je gaat slapen. Het is dan slim om nauwkeurig te voorspellen hoe lang het precies duurt dat je offline gaat zijn. Je wil namelijk niet dat in die tijd je troepen in je dorp sneuvelen, omdat iemand anders in jouw buurt bijvoorbeeld óók deze strategie toe past, en niet alleen grondstoffen vindt, maar ook jouw leger clubswingers doodt. Om dat te voorkomen kan je uiteraard een schuilplaats bouwen (ja, dat is handig, om te voorkomen dat te troepen ook gaan verhongeren. Je graanproductie raakt namelijk algauw in de min, dus je wilt altijd graan op voorraad hebben!), en nog belangrijker, je troepen op een lange tocht sturen. Kies een goede doelwit uit met reistijd iets meer dan de helft van de tijd dat je offline gaat zijn, en da op raidtocht naar dat dorp. Je troepen zijn dan al die tijd op weg terwijl jij offline bent, maar zodra je weer online komt, komen je troepen precies weer terug, met hopelijk een mooie lading grondstoffen bij zich.

    #De tweede week
    In deze week ga je merken waarom het zo handig is dat je hoofdgebouw al op level 10 staat. Door je hoge raidinkomsten heb je namelijk geen grondstoffentekort, en kan je dus "nonstop" bouwen en nonstop troepen trainen. Dit bereik je met een inkomsten van 5000 grondstoffen per uur (de kosten van 4 clubswingers met barakken level 1 en 16 graanvalden naar level 1 met hoogfgebouw level 10) en dus met zo'n 100 clubswingers. En dat bereik je al snel, omdat je barakken op level 1 al bijna 100 clubswingers per dag (kunnen) produceren.
    Om niet teveel vijanden te maken, is het slim om elk dorp maar één keer per dag te raiden. De meeste spelers reageren namelijk niet op één raid per dag, en begrijpen dat zij het aan zichzelf te danken hebben: Hadden ze maar schuilplaatsen moeten bouwen enz. Dit betekent echter wel dat je raidgebied steeds groter wordt. Je krijgt namelijk steeds meer troepen tot je beschikking, zodat je steeds meer raidgroepen hebt, die ongeveer tussen de 20 en 50 man groot zullen zijn. Alleen de dorpen waaruit heel veel te halen valt, of de zeer inactieve dorpen, raid je vaker.
    Met al die grondstoffen die ze voor je binnenhalen, zal je er allereerst voor moeten zorgen dat je troepen niet verhongeren. Verhoog dus je graanprocuctie en graancapaciteit, en zorg daarna voor de overige productie. Als alle velden op level 3 staan, kan je ook andere gebouwen gaan bouwen. Ik weet niet of je die ook gaat gebruiken, maar ze genereren in ieder geval een boel cultuurpunten, wat je nodig gaat hebben.
    Op de beste dagen kan je populatie groeien met zo'n 50 inwoners per dag.

    #De derde week
    In deze week wil je je tweede dorp al bouwen. Vandaar dus die cultuurpunten, want zo snel kom je niet aan 2000 cultuurpunten, tenzij je al feesten gaat geven in het raadshuis, maar daarvoor lijkt het me wat vroeg. Je bouwt hiertoe een paleis uit naar level 10, traint er drie kolonisten, en kiest een veld in de buurt uit, het liefst eentje met 9 of 15 graanvelden.
    Je kan ook een residentie kiezen, maar een paleis is beter om de volgende redenen: Een paleis genereert veel meer cultuurpunten, en op level 15 kan je opnieuw drie kolonisten trainen. Dit is nuttig, omdat je dan goedkoop aan twee slots bent gekomen, je paleis kan afbreken en ergens anders een dorp kunt maken met drie vrije slots, wat nuttig is om later dorpen te veroveren. Je hebt dan nog een derde dorp, van waaruit je steeds de residentie kunt verhogen naar level 10 voor een volgende dorp. Wat voor een residentie pleit is dat een residentie goedkoper is. Maar dat maakt je toch weinig uit, aangezien het verschil vooral in ijzer zit, iets waar je meestal een overschot in hebt. Bovendien heb je geen grondstoffenprobleem, en maakt het prijsverschil tussen een paleis en een residentie dus niet zoveel uit.
    Economische spelers houden er niet van om als tweede dorp een dorp met 15 graanvelden te kiezen, maar jou maakt dat weinig uit. Jouw inkomsten hangen namelijk vooral af van de raids, dus grondstofvelden zijn toch niet belangrijk, behalve de graanvelden dan. Je graandorp is dan een mooi hoofddorp, met drie slots voor leiders, en een grote veegleger.
    Als je eenmaal twee dorpen hebt, kan je je het beste eerst richten op je kleinste dorp. Verbeteringen daarin zijn namelijk meestal goedkoper en lukratiever dan in je eerste dorp. Voor een derde dorp kan je beter je paleis in je eerste dorp gaan uitbreiden naar level 15. Dat er in je tweede dorp geen residentie staat, is niet zo belangrijk, want niemand heeft nog de middelen om dorpen te veroveren.

    #Het middenspel
    Als je drie dorpen hebt, heb je het grondstoffenprobleem definitief achter je gelaten, en heb je nu te kampen met een cultuurpuntenprobleem. Dit typeert het middenspel.
    Je probeert nu wat meer organisatie in je legers te krijgen: Een groot (veeg)leger in je hoofddorp, en daarnaast vele goedkope raidlegers met clubswingers.
    Echter, je farms zijn inmiddels ook niet meer wat ze geweest zijn, en hebben de schuilplaatsen ontdekt, terwijl de productie in jouw dorpen ook hoge waarden aan begint te nemen. Het is dus toch handig om met je productie rekening te houden wat beft het stichten van nieuwe dorpen. Je troepen kosten vooral veel hout en klei, dus je wilt, naast de graanvelden, het liefst vooral houtvelden en kleivelden. Als het kan dus valleien met 7 graanvelden, 4 houtvelden en 4 kleivelden, en anders een houtveld meer en een graanveld minder.
    Intussen kan je genieten van het spel en je hoge positie in de statistieken, en de onervaren Romeinen verrassen, als ze met een uitputtingsslag wraak op je proberen te nemen. Je hebt namelijk meer dorpen en een betere economie, zodat je de uitputtingsslag wint.
    Verder heb je, zoals gezegd, dus een cultuurpuntentekort. Die kan je beperken door feesten te geven in je raadshuizen, en dit kan dan ook het beste je hoogste prioriteit zijn. Economische spelers kunnen op T2 zo elke week een nieuw dorp stichten, en agressieve spelers zelfs vaker, omdat ze de grondstoffen hebben voor vele grote feesten.
    Intussen bereid je overnames voor, door in je graandorp een veegleger neer te zetten, en er een Paleis te bouwen met drie Leiders. Als je dat hebt, en daarnaast nog andere dorpen met Leiders, dan kan wat jou betreft het eindspel beginnen.

    #Graantekort
    Je laat de middenfase achter je, zodra je met een chronische graantekort zit, om je grote legers te onderhouden. Het is nu handig om qua graanpunten efficient met je legers om te gaan. Bouw dus alleen Bijlvechters, Speervechters, Scouts, Germaanse Ridders en de speciale eenheden. De Speervechter zorgt zamen met de Praetoriaan voor de beste verdediging per graanverbruik, de Scout is de enige spionage-eenheid die maar één graan eet, en de Bijlvechters en Germaanse Ridders zijn er voor de veegploegen en raidtochten.
    Dit betekent dus dat je meer ijzer moet gaan uitgeven. Verover dus dorpen met veel ijzervelden, omdat je qua productie nog vooral gespecialiseerd was op houtproductie.
    En uiteraard veel plezier met het eindspel. Maar dat moet wel lukken, aangezien je ongeveer 60 dorpen zal hebben tegen die tijd.

    #Strategieën Galliërs


    - Wanneer je Galliër bent kun je beter in het begin vooral niet gaan roven. Zeker niet wanneer er een grijpgrage Germaan bij je in de buurt zit. De Germanen kunnen namelijk 33% van de schuilplaatsen leegroven en laten dus weinig voor jou over;
    - Maak gebruik van de grotere schuilplaats van de Galliërs: zorg dat er niets bij je te halen valt.
    - Het is ook handig deze regel aan te houden: Zorg dat er min. 15 uurproducties in je schuilplaats moeten kunnen, oftewel 10 uurproducties bij een overval voor Germanen, dwz een goede nacht slapen + de restjes van de vorige dag.
    - Vallenzetters hebben alleen zin als je er een verdedigend leger bij hebt, anders lok je alleen maar een extra bezoekje van je agressor uit.

    #Strategie 1: Gallische economische semi-defense Walktrough

    #Algemen kennis over Travian
    Ik ga er in deze guide vanuit dat je de basis van Travian goed beheerst. Als je echt volkomen nieuw bent met dit spel zul je deze eerste fase even moeten doorlopen. Ben je al wat meer ervaren dan kan je dit deel overslaan.

    Als je jezelf geregistreerd hebt en ingelogd bent zie je het basisscherm van Travian. Bovenin zie je een balk met 5 verschillende plaatjes. Ik zal ze allen even kort toelichten.

    Als je op het eerste plaatje klikt krijg je een overzicht van je grondstofvelden en je productie. Er zijn vier verschillende grondstoffen, namelijk klei, hout, ijzer en graan. Al deze grondstoffen heb je nodig om een sterk dorp op te bouwen. In je eerste dorp heb je 4 klei, hout, en ijzervelden en 6 graanvelden. Deze zullen allemaal op niveau 0 zitten. Als je ze uitbreidt zullen ze meer van die grondstof produceren. Het hoogst haalbare niveau is 10 waar alle grondstofvelden 200 produceren. Op level 0 is dat 2. Zaak dus om dit zo snel mogelijk omhoog te krijgen.

    Bij het tweede plaatje krijg je een overzicht van je dorp. Hier zal nu alleen nog maar een hoofdgebouw staan, maar in de loop van het spel zullen we het dorp helemaal volproppen met allerlei gebouwen. Ook kan je hier de niveau’s van je gebouwen verhogen en legers maken. Legers maken kan je doen als je Barakken, Stallen of een Werkplaats gebouwd hebt.

    Bij het derde plaatje krijg je een overzicht van alle dorpen in je directe omgeving. Veel plekken zullen niet bezet zijn. Hier kun je later nieuwe dorpen stichten. Je kan ook andere dorpen aanvallen. Hiervoor heb je legers nodig. Als je legers hebt (altijd 2 of meer, anders gaat hij dood) stuur je hem naar het dorp dat je wilt aanvallen door erop te klikken en dan te kiezen voor stuur troepen. Daar kan je ingeven hoeveel troepen je wil sturen en voila, je troepen zijn onderweg

    Het vierde plaatje dient als ranglijst. Je zult er een ranglijst zien op basis van offensieve en defensieve punten, alliantie, dorp en speler. Als je op je eigen naam klikt krijg je een aantal opties om je profiel mee in te stellen. Je kan bijvoorbeeld je dorp een naam geven. Dit is altijd leuk.

    Het laatste plaatje bestaat uit twee delen. Als de linkerkant groen is heb je een nieuwe gebeurtenis. Dit kan een aanval zijn of een ruil van grondstoffen met een ander dorp. Als het linkerplaatje geel is heb je een nieuw bericht gekregen van een andere speler.

    Dit zijn wel de belangrijkste begrippen van het spel, dus als je deze doorhebt kan je beginnen met spelen.

    #Belangrijkste Principes
    1. Investeer zo veel mogelijk grondstoffen in je productievelden zodat je sneller zult groeien dan de meeste spelers. Probeer altijd zo min mogelijk grondstoffen ‘op zak’ te hebben.
    2. Bouw alleen nieuwe gebouwen als je er ook echt wat aan hebt. Gebouwen die alleen maar populatie genereren heb je niks aan.
    3. Maak zo min mogelijk verdedigende middelen, maar wel genoeg om het lastig te maken om aangevallen te worden
    4. Gebruik in het begin je offensieve kracht alleen om inactieve of slecht verdedigde spelers aan te vallen
    5. Vermijdt conflicten met andere spelers, want een oorlog kan je erg van je groei afhouden


    #Begonnen
    Oke, je bent begonnen. Het eerste wat we gaan doen is je grondstofproductie zo snel mogelijk op level 3 te krijgen. Daar heb je een beetje een fatsoenlijke productie opgebouwd om wat gebouwen te gaan plaatsen. De structuur waar we mee gaan werken is om je graanproductie maar langzaam te laten stijgen omdat je daar nu nog niet zo veel van nodig hebt. Wat belangrijk is is dat je Klei- en Houtvelden snel stijgen. Dat doen we als volgt. Eerst een graanveld op lvl1, dan een klei en 2e graanveld op lvl1, dan een hout, 2e klei, en 3e graanveld op lvl1 en dan een ijzer, 2e hout, 3e klei en 4e graanveld op level 1. Als je dit hebt gedaan doe je om de beurt een klei, hout, ijzer en graanveld naar het volgende level. Wat je niet moet doen is bijvoorbeeld een level 3 en level 1 kleiveld gaan maken. Het is handiger om eerst alles op level 2 te hebben van dezelfde soort voordat je gaat upgraden naar level 3. Na een dag of 10 zullen je grondstofvelden level 3 bereikt hebben en wordt het tijd om wat aan je dorp te gaan doen. Je zal ook twee graanvelden al op level 4 moeten hebben zodat je een productie bereikt hebt van 60/60/60/40.

    #Einde newbiebescherming
    Je beginnersbescherming zal nu ongeveer voorbij zijn. We kunnen echter nog niet een sterke verdediging neer gaan zetten, dus moeten we zorgen dat er niks te halen valt. Dat kunnen we doen door een schuilplaats te gaan bouwen. Op level 1 beschermt hij slechts 100 van elke grondstof dus gaan we hem opwaarderen tot level 5 waar er al 280 van elke grondstof inkunnen. Nou is de gallische verstopplek 2x zo groot, dus kunnen we al 560 van elke grondstof kwijt. Voorlopig is dit wel even genoeg.

    Het tweede gebouw wat we gaan neerzetten is een marktplaats. Ook deze vergroten we naar niveau 2, zodat we twee handelaren hebben die elk 750 grondstoffen kunnen dragen. In de marktplaats kan je overtollige grondstoffen ruilen voor andere. Dit ruilen doe je met andere spelers.

    Als derde en vierde gebouw gaan we een pakhuis en graansilo bouwen. Deze zorgen ervoor dat je meer grondstoffen kwijt kunt. Dit is hard nodig omdat je grondstofproductie al een stuk gestegen is.

    Nu willen we een aantal legers gaan maken. Daarvoor hebben we barakken nodig en als je barakken wilt bouwen heb je een hoofdgebouw van niveau 3 nodig en een verzamelplaats. De verzamelplaats kun je rechts naast het hoofdgebouw maken. Doe dit en bouw barakken. Nu wordt het tijd om een paar legers te maken. Zorg dat je 6 phalanx maakt om inactieve dorpen constant te plunderen zodat je wat sneller kan gaan groeien.
    Tot slot bouwen we nog een ambassade zodat je in een alliantie kan plaatsnemen. Dit raad ik je erg aan omdat je al veel minder aangevallen zult worden.

    #Na 2 weken
    Je dorp heeft je populatie flink laten stijgen. Nu moet de grondstofproductie weer omhoog. Blijf dorpjes plunderen om je grondstofvoorraad bij te schaven. Val echter nog geen dorpjes aan waarvan je vermoedt dat daar legers kunnen staan. Je Phalanx heb je hard nodig en ze zijn duur om opnieuw te bouwen. Na ongeveer 12 plundertochten leveren ze pas winst op. Tijdens het uitbreiden van je grondstofvelden tot aan level 6 moet je wel regelmatig je graansilo, pakhuis en schuilplaats uitbreiden. Je graansilo en pakhuis zullen op level 4 moeten zitten als je grondstofvelden op 6 zitten en je schuilplaats mag al wel volledig uitgebreid worden tot level 10. Als je je legers wegstuurt voor een plundertocht als je aangevallen wordt zullen ze niks bereiken en niet nog eens langskomen. Blijf ook je aantal manschappen geleidelijk vergroten. Als we op level 6 velden zitten heb je zo’n 30 phalanx nodig.

    #Na 4 weken
    We hebben weer een mijlpaal bereikt. Al je grondstofvelden zitten op level 6. Nu gaan we weer wat gebouwen plaatsen en uitbreiden. Breid eerst je barakken uit tot level 3 en plaats een academie die je tot level 5 moet uitbreiden. Bouw ook een wapensmid en uitrustingssmederij. Deze uitrustingssmederij breiden we uit tot niveau 3. Plaats tot slot nog een Stal en je gebouwen zitten op een uitstekend niveau. Het is ook handig om een tweede schuilplaats te bouwen en die alweer uit te breiden tot niveau 5 zodat je 2560 grondstoffen kan opslaan en waarschijnlijk niet geplunderd zult worden.

    Nu gaan we nieuwe soorten legers ontwikkelen. In de ambassade kan je de Zwaardvechter en de padvinder ontwikkelen. Als dit gebeurt is train je ongeveer 60 zwaardvechters en 3 padvinders. Padvinders kan je gebruiken om dorpen te scouten. Dan kan je zien of er verdedigingen staan. Ondertussen kan je met je zwaardvechters dorpjes gaan plunderen, want zij dragen 50% meer grondstoffen als de Phalanx. Deze laat je dan ook thuis voor de verdediging, wat zijn beste kwaliteit is. Tot slot bouwen we nog een muur en breiden we deze uit tot level 5

    #Na 4½ week
    We gaan weer economisch groeien, en het gaat inmiddels met grote stappen. Probeer zo spoedig mogelijk al je velden op niveau 8 te krijgen. Als je dit bereikt hebt zal je al wel wat meer verdedigende troepen moeten hebben, namelijk zo’n 75, dus zorg dat je je aantal Phalanx uitbreidt tot 75. Breidt nu ook je tweede schuilplaats uit tot level 10. We gaan nu ook een residentie maken. Het paleis bewaren we voor later. Om een residentie te maken heb je wel hoofdgebouw niveau 5 nodig, dus breidt hem tot zover uit. Breidt ook direct de residentie uit tot level 5. Het is ook handig om te zorgen dat je graansilo en pakhuis mee blijven groeien. Ze zullen nu op ongeveer niveau 8 moeten zitten. Breidt nu je velden uit tot level 10. Bouw ook een Molen, Bakkerij, Zaagmolen, Steenbakkerij en IJzersmederij. Breidt deze weer uit tot level 5 en breidt je residentie uit tot level 10. Creeer nog een derde volledig uitgebreide schuilplaats en een werkplaats (waarvoor je academie op lvl10 moet zitten) en je dorp is voorlopig even klaar met ontwikkelen. We gaan nu een nieuw dorp stichten.

    #Maximale productie bereiken
    Om een nieuw dorp te stichten heb je 3 kolonisten nodig. Deze kan je inmiddels maken in de residentie. Doe dit en stuur de kolonisten naar een plek waar nog geen dorp gebouwd staat. Bij voorkeur gebruiken we voor dit dorp eentje waar veel graan is. Een 15-1-1-1 Dorp zou perfect zijn, maar eentje met 9 of 7 graanvelden is ook goed. Klik op nieuw dorp vinden en je kolonisten zullen op weg gaan om een nieuw dorp voor je te stichten. Dit wordt ons militaire hoofdkwartier en dus zullen we ons hier volledig op de aanval gaan concentreren. Dit gaan we nu doen, dus bouw een verzamelplaats, barakken, stallen en een werkplaats. Voor sommige gebouwen moet je wat nieuws plaatsen dus dat moet dan maar. Maak ook een academie. Nu gaan we eerst onze graanvoorziening omhoog werken, dus zorg dat je graansilo en pakhuis in dit dorp lekker groot zijn zodat je vanuit je hoofddorp veel grondstoffen kunt versturen naar dit dorp zodat je lekker snel kunt groeien. Je graanvelden moeten zo snel mogelijk naar level 10 uitgebreid worden. Dit kan wel even duren dus zorg dat je ondertussen in je hoofddorp ook wat uitbreidingen plaatst en zorgt dat je in je militaire dorp een heleboel volledig uitgebreide schuilplaatsen neerzet. Hier mag namelijk geen graan gestolen worden. Uiteindelijk heb je in dit dorp een barakken, stallen, werkplaats, academie, graansilo, pakhuis, marktplaats, paleis, molen, bakkerij, wapensmid en toernooiveld nodig, dus blijft er nog ruimte over voor 7 volledig uitgebreide schuilplaatsen die bescherming bieden aan 14.000 graan. Dat moet voldoende zijn.

    #Militaire dorp militair maken
    Oke, we hebben onze verdediging in orde. Nu gaan we ons dorp opbouwen. Eerst bouwen we alle gebouwen die hierboven staan. De Academie mag tot niveau 15 uitgebreid worden. Het toernooiveld tot 5, de Werkplaats tot 15, de Stallen tot 15, de Wapensmid tot 10, de graansilo tot ongeveer niveau 10, het Paleis tot niveau 10, de Marktplaats tot niveau 10, de Barakken tot niveau 15, de Molen en Bakkerij tot 5, en tot slot het Pakhuis tot ongeveer niveau 12. Oke, de gebouwen staan, nu gaan we alle bestaande legers in de academie ontwikkelen. In de Wapensmid breiden we dan de wapens uit tot ongeveer niveau 5. Ondertussen kunnen we een leger gaan trainen, dus zorg ervoor dat je constant legers aan het trainen bent. Het handigste is om veel Zwaardvechters en Toetatis Donder in je dorp hebt staan. Je mag net zo lang legers blijven maken tot je graanproductie op ongeveer 100 per uur zit. Er moet namelijk nog wel wat binnenkomen. Zorg tot slot nog dat je een stuk of 30 rammen en 15 trebuchets hebt en je dorp is lekker sterk. Nu kunnen we tot de aanval overgaan.

    #Productie en Aanvallen
    Het wordt tijd om lekker grote dorpen aan te gaan vallen en veel grondstoffen mee te nemen. Zorg dus dat je met grote legers dorpen binnenvalt. Ik raad je wel aan om geen grote allianties aan te vallen als je geen conflicten wilt met duizenden manschappen. Nou ja, we gaan grote dorpen aanvallen en met de grondstoffen die dat oplevert kunnen we snel de overige productie omhoog werken. Het zou mooi zijn als alles zo snel mogelijk naar level 10 kan. Dan heb je al 1800 productie van klei/hout/ijzer en wordt het tijd om nieuwe dorpen te gaan maken. Hiermee eindigt deze handleiding. Blijf plezier hebben in het spel en zorg dat je veel nieuwe dorpen sticht met de opbrengst van je andere dorpen. Verdedig deze goed en je zult een meester in het spel worden. Veel plezier in het vervolg van Travian!

    #Let op

    Hierboven staan verschillende soorten strategieën vermeldt, dit zijn de meest voorkomende speelmogelijkheden, er zijn nog veel andere mogelijkheden die je gaandeweg leert en misschien wel of niet gaat gebruiken, dit is de keus van de speler zelf.

    12-10-2009 om 19:20 geschreven door Umayado-Admin  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (128 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het nieuws
    Welkom bij Travian Strategieen! 
    Hier zul je verschilende handleidingen vinden die je kunt gebruiken voor het spel Travian. Ook komt er nieuws en nog veel meer te staan over travian, zodat we nog wel weten wat er allemaal gebeurt. 

    Het nieuws

    13-10-09 :Server 1 is aangekondigd dat het op maandag 26-10-09 start
    08-10-09 :Start eindspel is gekomen van server3. Het eindspel start op 24-09-2009
                    -Er is een nieuwe game Admin genaamd Littledude. Hopen dat hij even goed wordt als Cif die weg gaat.
    07-10-09 :Travian is 4 jaar geworden! het feest gaat nog lang duren.
    02-10-09 :Speed 3x is aangekondigd dat het op vrijdag 09-10-09 Start. 
    01-10-09 :Speed 3x de winnaars zijn bekend gemaakt van de vorige speed server! Proficiat wenst iedereen. 

    28-09-09 :De Grafische pakketen zijn terug. Je kunt ze hier vinden. (Ze zijn in het engels)


    12-10-2009 om 00:00 geschreven door Umayado-Admin  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (46 Stemmen)


    Archief per week
  • 12/10-18/10 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs