Ik ben Sem Janssens
Ik ben een man en woon in Balen (België) en mijn beroep is trendwatcher/student.
Ik ben geboren op 08/08/1986 en ben nu dus 39 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: toerisme.
De laatste jaren gaan de Belgen meer en meer hun vakantie reserveren via reisbureau of touroperator. We gaan vaker op reis. Het toerisme van vandaag staat voor authenticiteit, originaliteit en belevenissen of unieke ‘once in a lifetime’-ervaringen. De actualiteit en de toeristische trends beginnen hier !
07-12-2008
The Olympic games ! Goed of slecht voor het toerisme ?
Draagen de Olympsche spelen bij aan het toerisme en de economie ? Dat is dé vraag die vele landen zich de dag van vandaag afvragen. Als we naar het verleden kijken zijn er enerzijds landen die er positief uitgekomen zijn en anderzijds landen die er negatief uitgekomen zijn.
Hoewel kandidaat-steden voortdurend het profijt uit toerisme als een van de blijvende voordelen van zo'n organisatie aanhalen, moeten wij als professionals constateren dat we in sommige gevallen net het tegenovergestelde zien !! EEN KORTE PIEK IN BEZOEKERSCIJFERS GEVOLGD DOOR EEN DIEP DAL.
De gewone toeristen worden afgeschrikt door vrees voor massatoerisme én de angst voor hoge prijzen. Sinds Athene de Spelen van 2004 organiseerde hebben Kroatië en Turkije het veel beter gedaan. De groeicijfers van Turkije zijn tot 20% hoger dan die van Griekenland. Dat geldt ook voor Sidney, dat op dat vlak ondertussen werd voorbijgestoken door Nieuw Zeeland. In de drie jaar na de Olympische Spelen van 2000 daalde het aantal toeristen in Australië telkens opnieuw.
Ook Beijing krijgt het volgens de ETOA (European Tour Operators Associaton ) moeilijk om na de Spelen van een stijging in het aantal toeristen te gaan profiteren. In mei haalden vijfsterrenhotels in de organiserende stad een gemiddelde bezettingsgraad van 77%, viersterrenhotels moesten het stellen met 44%. Londen zegt dat de organisatie van de Spelen in 2012 jaarlijks 2,1 miljard Britse Pond aan toerisme-inkomsten zal genereren. Volgens ETOA steunt die gedachte op een mythe.
Toerisme lijdt onder financiële crisis. G-20 gaat de strijd aan en biedt hoop !
De aanhoudende crisis remt de groei van het internationaal toerisme af. Vandaag gaat het toerisme door een van de diepste dalen in zijn geschiedenis.De groei van het internationale tioerisme zal in 2008 beperkt blijven. Na vier topjaren neemt het toerisme met deze crisis dus een ommekeer. De prognoses voor 2009 zijn zorgwekkend en zien er zeker niet rooskleurig uit. Een heroplevind in onze economie wordt dus nog niet snel verwacht.
De belangrijkste industrie- en groeilanden ter wereld willen nu gezamelijk ten strijde trekken tegen de dreigende recessie en beloven, elk op hun manier, alles te doen voor het herstel van de financiële stabiliteit. Ze pleiten ook voor een grondige hervorming van het international financieel stelsel. Dat hebben de ministers van financiën van de G-20 gezamelijk in Sao Paulo beslist.
Dit perspectief geeft dus hoop voor het toerisme in de verdere toekomst !! Ondanks de slecht cijfers blijven de professionals er echter bij dat er in 2020 1,6 miljard toeristen zullen zijn. Wanneer de activiteit opnieuw aanzwengelt, is de toeristische sector ook de eerste die opnieuw opstart !
Volgens de voorspellingen zullen toeristen niet zozeer minder gaan reizen, maar eerder kiezen voor lagekostenmaatschappijen, bestemmingen dichter bij huis en kortere verblijven. HIER ZULLEN DE REISAGENTEN DUS MOETEN OP INSPELEN. Momenteel worden vooral de zakenreizen getroffen door de crisis, en dan vooral de reizen naar Azië. Binnen Europa zien we een lichte daling.
Ryanair beloont Belgïe. Nederland wordt afgestraft !
De Ierse lowcostmaatschappij Ryanair vliegt binnenkort op drie nieuwe bestemmingen. Dat kondigde de topman van de Ierse low budget-luchtvaartmaatschappij, Michel O'Leary, recent aan. Klanten kunnen vanaf 31 maart 2009 bij Brussels South Charleroi Airport terecht voor een vlucht naar het Spaanse Barcelona, het Slovaakse Bratislava en het Italiaanse Triëste. Aangezien Ryanair meestal op goedkopere en regionale luchthavens vliegt is het een primeur dat nu ook Barcelona in hun aanbod komt te zitten.
Met deze beslissing wil de luchtvaartmaatschappij de Belgische overheid bedanken omdat die korte tijd geleden besloot om de belasting op vliegtuigtickets te laten vallen. In tegenstelling tot ons land voert Nederland de beruchte vliegtaks wel in, wat op weinig begrip kan rekenen bij Ryanair.
De maatschappij liet gisteren weten dat het zijn vluchten van en naar Maastricht zal schrappen. Door de hoge vliegtaks van 11 kan Ryanair niet langer de laagste tarieven aanbieden op de bestemming Maastricht. Ryanair zal in de toekomst een groot verlies zijn voor Maastricht Airport.