Ik ben Sem Janssens
Ik ben een man en woon in Balen (België) en mijn beroep is trendwatcher/student.
Ik ben geboren op 08/08/1986 en ben nu dus 39 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: toerisme.
De laatste jaren gaan de Belgen meer en meer hun vakantie reserveren via reisbureau of touroperator. We gaan vaker op reis. Het toerisme van vandaag staat voor authenticiteit, originaliteit en belevenissen of unieke ‘once in a lifetime’-ervaringen. De actualiteit en de toeristische trends beginnen hier !
05-09-2009
Reisje naar de ruimte ?
Richard Branson (een Brits zakenman, de oprichter van de Virgin Group) heeft een nieuw speelgoedje: de WhiteKnightTwo ! Dit speelgoedje is een draagvliegtuig mét raketaandrijving. Het is net een paar keer sneller als de bekende Boeing. Dit indrukwekkende vliegtuigje zou een ander toestel, namelijk de SpaceShipTwo, de ruimte in moeten kunnen sturen. Het publiek kreeg voor het eerst een glimp van het toestel te zien in Wisconsin, USA.
Op een hoogte van meer dan 15.000 meter kan dit toestel een ruimtetuig lanceren aan vier keer de snelheid van geluid. Het schip zou bedoeld zijn voor toeristen die vijf minuten gewichtloosheid kunnen ervaren, de Aarde vanuit de ruimte kunnen zien en even later als een space shuttle de atmosfeer weer binnen glijden. Of dit alles aan de juiste veiligheidsvoorschriften voldoet is nog maar zeer de vraag. Er gebeuren immers nog veel fatale incidenten met ruimtetuigen. En wie gaat dit verzekeren ?
Een datum voor de eerste lancering is nog niet bekend, maar Virgin kreeg al 300 aanvragen voor een vlucht naar de ruimte. Richard Branson is momenteeel nog aan het licenseren met als doel uiteindelijk deze betalende passagiers de ruimte in te kunnen brengen. Uiteraard zal het prijskaartje niet mals zijn. Is dit een nieuwe vorm van futuristish ruimtetoerisme ? Wij kijken hier alvast naar uit en brengen u de laatste nieuwe trends hieromtrent.
Veel jonge gezinnen gaan weer met de tent op vakantie. De verkoop van tenten en kampeerspullen zit in de lieft. Dit heeft grotendeels te maken met de crisis. Of willen de toeristen meer avontuur en beleving ? Onder beleving verstaan we de imagescape of "hoe iemand iets ervaart". Voorlopig kunnen we nog niet spreken van een echt trend maar we zien toch een licht verschuiving.
Ondangs het geen schitterende zomer was, hebben de campings het goed gedaan. Steeds meer mensen willen op een budgetvriendelijke manier op vakantie en zoals we weten kost een tentje niet zoveel. De tent oefent een grote aantrekkingskracht uit en dit vooral bij jonge gezinnen met kinderen.
Niet alleen het campeertoerisme maar ook het rugzaktoerisme zit weer volop in de lift. Wel op voorwaarde dat het "een goede prijs-kwaliteitverhouding "is. Ze betalen niet teveel voor hun tent, maar ze gaan toch niet voor de goedkoopste oplossing.
Helaas is dit verhaaltje niet hetzelfde voor de caravan-verkoop. Voor caravans en mobilhomeverkopers ziet het er minder rooskleurig uit. Het blijkt dat de achteruitgang samenloopt met die van gewone wagens. Zij zitten in hetzelfde schuitje.
Nieuw uniek concept: toeristen vertrekken met schone kleren !
Koffers vol vuile was na de vakantie: voor de hotelgasten van een hotel in Zuid-Frankrijk is het verleden tijd ! Een Vlaamse hoteldirecteur doet gratis de was van vakantiegangers ! Een nieuw concept voor anders hotels in de toekomst ?
Bij de meeste vrouwen is het vakantiegevoel bij thuiskomst meteen weg, want ze weten dat die berg was op hun wachten. Een Vlaamse hoteldirecteur makt komaf lmet deze vakantie-ergernis. Alle was wordt gratis schoongetoverd.
VOORDEEL: Dit alles gebeurt zonder extra kosten én we vermijden dat vrouwen slechtgezind thuiskomen. Bovendien gaat de was niet op een grote hoop maar wordt er per kamer gewassen door professionele mensen.
Let wel op: Het is niet de bedoeling dat alle hotelgasten op de laatste dag van de vakantie al hun vuile was afleveren. Het geheim zit in de spreiding. Hotelgasten mogen elk dag het wasgoed inleveren.
Wat eigenlijk niet meer is dan een soort griepje, heeft toch gezorgd voor een serieuze daling van het aantal toeristische bezoekersstromen van Mexico. Moeten we aan de alarmbel trekken ? of is deze griep een beetje overdreven ? En is er een oplossing ?
De (toeristische) wereld heeft de afgelopen maanden te maken gehad met een golf van paniek. Die deed het aantal internationale reizigers, vooral van en naar Mexico, fors zakken. Vooral bezoeken aan de Mexicaanse hoofdstad zijn sterk gedaald. Gemiddeld trekt Mexico-stad zeven miljoen toeristische bezoekers per jaar, onder wie drie miljoen buitenlanders. Na de uitbraak van het virus A(H1N1) daalde het aantal hotelboekingen in de metropool het laatste seizoen tot 10 procent.
Niet alleen stellen we een daling vast in Mexico maar ook in Noord-, Zuid- en Mediterraans Europa, Noordoost- en Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten. Gebieden die overeind blijven zijn Centraal- en Zuid-Amerika, Noord-Afrika en subsaharaans Afrika. Aldus vertelt het WTO.
Dé oplossing voor dit probleem ? Een gratis verzekering tegen deze griep voor alle toeristen die in hotels in de stad verblijven. Gedekt zijn niet alleen besmetting met het virus maar ook tandheelkundige verzorging, herstel in een hotel, repatriëring om medische redenen of na overlijden, gerechtelijke bijstand bij diefstal, verlies van bagage en vertraging of annulering van vluchten. Voor een land als Mexico lijkt dit me een enorme risicovolle promotiestunt.
Alle deelneemende landen zijn al vollop bezig met de voorbereidingen van de wereldtentoonstelling. Elk land dient haar eigen uitgewerkt dossier in en ze zijn begonnen met de reclame. Ook België lijkt zich dit jaar goed te promoten en vele nieuwe producten zullen gepresenteerd worden.
Expo 2010 Shanghai China is een groots evenement dat ondermeer het stadsleven van de 21ste eeuw gaat onderzoeken. In het jaar 2010 zal 55% van de wereldbevolking in steden leven. Het thema van de Wereld Expo 2010 in Shanghai is "Betere Stad, Beter Leven". Gedurende 184 dagen, zullen deelenemers ideen en ervaring uitwisselen omtrent de ontwikkeling van stadsleven, levensstijl en werk-omgeving.
Elk land bouwt haar eigen paviljoen met een eigen architectuur. Men mag ongeveer maximum 250 ha in beslag nemen en de expo duurt 6 maand. Het budget voor ons landje België wordt geschat op 5 000 000 . Dit bedrag zal nodig zijn om de realisatie van ons landmark mogelijk te maken.
Deze wereldtentoonstellingen dragen bij tot de ontwikkeling van de infrastructuur en de stedelijke ontwikkeling. Expo's hebben bovendien een grote impact zoals huisvesting, het sfeerbeeld van de stad en in de geschiedenis hebben expo's zelfs gezorgd voor de emancipatie en de vooruitgang van de sociale rechten.
Terracottaleger te Maaseik blijkt een gigantisch succes !
Het terracottaleger is een groot complex met grafmonument en museum gelegen in China met een enorme hoeveelheid aan terracotta-figuren. Deze overblijfselen bij het graf van keizer Qin Shi Huang behoort tot het UNESCO-Werelderfgoed.
Tegenwoordig is het mogelijk om enkele van deze terracottakrijgers en andere voorwerpen uit het graf van de keizer op tentoonstellingen buiten China te zien. Op 1 oktober2008 is in Maaseik een tentoonstelling begonnen die gewijd is aan het Terracottaleger van Xian. 14 originele beelden en zo'n 200 grafgiften zijn er te bewonderen tot 31 maart2009. Voorheen was dit leger al opgesteld in het British Museum en in het Drents Museum.
In het kader van het vak cultuurgeschiedenis heeft het 3de jaar toerisme en recreatiemanagement van de XIOS Hogeschool Limburg een bezoek gebracht aan dit museum op 9 januari.
Het museum is tijdelijk gevestigd in de minderbroederskerk van Maaseik. Langs de buitenkant eerder een sobere uitstraling. Wanneer men binnekomt komt men binnen in een chinese droomwereld. Zo lijkt het toch althans. Iedere bezoeker krijgt zijn eigen koptelefoon met uitleg in het Nederlands. Het is DRUK, héél DRUK. Enerzijds omdat het een uniek iets is en anderzijds omdat er veel promotie o pde televisie is gemaakt omtrent deze tentoonstelling. Je hoort er dialecten van Antwerpen, Brabant en zelfs West-Vlaanderen. Ieder van hen is even enthousiast.
Een dag in het teken van Brussels Travel Expo of BTE. Allen te samen vertrokken in Hasselt met de trein. Na een klein uurtje aangekomen in Brussel en vervolgens te voet naar BTE. Op het eerste gezicht was het klein van opstelling, maar langs de andere kant een zeer leerrijke ervaring. BTexpo is een dynamische vakbeurs voor zeer veel verschillende netwerken. Het is een vakbeurs om nieuwe professionele kennis te verwerven en om nieuwe inzichten in het beroep en de zaken te verwerven.
Meteen bij het binnenkomen kreeg ieder van ons een persoonlijke badge waar onze naam opstond. En dan het moment suprème. De hal was totaal omgetoverd tot een gigantisch toeristisch informatiekantoor met een honderdtal standen. Het betreft tour operators, airlines companies, car rentals, toeristische diensten, hotels, cruises, verzekeringen, enzovoorts.
Wat mij vooral opviel was dat alles tot in de puntjes verzorgt was. Catering, vestiaire, service, ligging en vriendelijkheid (en de aanwezigheid van onze Miss België) waren in orde. Zeer merkwaardig waren de pendelbusjes. Dit had ikzelf nog nooit eerder meegemaakt op een dergelijke tentoonstelling.
Op het einde werden met onze gehele klas uitgenodigd om een persconferentie bij te wonen. Dit was in de late namiddag. Deze persconferentie werd geopend door John Pot en Ruddy Vinck. Daarna werd het woord doorgegeven aan de heer Jan Peeters, (tevens onze lector toeristische actua) woordvoerder van Travelcoop. Travelcoop is een samenwerkingsverband van onafhankelijke en artisanale reisbureaus. Ze zijn niet verbonden aan of met een touroperator. De Heer Peeters had het vooral over het doel en de visie van Travelcoop. Hij vertelde ons dat we op dit moment in het midden van een perfect storm zitten door de huidige economische en politieke crisis. Deze cyclusbeweging heeft nog niet het laagste punt bereikt maar zal terug opnieuw stijgen. Voor het jaar 2009 voorziet Jan Peeters een "dromedarismarkt".
Om van goed toerisme te kunnen spreken moet aan een aantal factoren voldaan zijn. Politiek, veiligheid en infrastructuur. In dit artikeltje bespreken we gebieden waar de veiligheid wegvalt, waardoor men waarschijnlijk een afname van toeristen zal kennen.
Onlangs zijn in de buurt van het Mexicaanse Palenque drie toeristenbussen met ongeveer 100 reizigers overvallen door gewapende mannen. Een van de bussen had een groep van 28 Vlaamse reizigers aan boord. Je kan er zeker van zijn dat de eerste maanden hier waarschijnlijk geen of weinig toeristen meer naartoe gaan komen. Ook de touroperators schrappen hun rondreizen in dit gebied.
Toeristen zijn zeker een gemakkelijke prooi voor criminelen. Aan de andere kant maken toeristen het de criminelen ook wel gemakkelijk. Als reisagent moet je de toeristen waarschuwen dat zij niet met hun portefeuille uit hun achterzak hangend moeten rondlopen. Wordt een dergelijke vorm van criminaliteit nefast voor het toerisme in de toekomst ?? Is het nu al een rem voor het toerisme ? De toekomst zal het uitwijzen.
Langs de andere kant kunnen we wel stellen dat toeristen immuun worden voor deze gebreken aan veiligheid. Een klein voorbeeldje: De eerste terroristische aanslag in Turkije zorgde ervoor dat mensen hun reis annuleerden. Als men nu een aanslag pleegt eender in welk hotel aan de Middellandse Zee zal geen man daar nog om kraaien en ervaart men dit als gewoon. Niemand gaat de dag van vandaag nog wegblijven uit bv. Spanje omdat de ETA een aanslag heeft gepleegt.
Oplossing ? In de plaats van te investeren in het opknappen van de infrastructuur in deze landen zouden deze landen beter investeren in het veranderen van de mentaliteit van de mensen en de mensen die werken in het toerisme. Maar je kan het deze mensen ook niet kwalijk nemen. Ik zij mij ook niet fel moe maken voor 20 euro per maand. Ik zou me ook bij criminele organisaties aansluiten waarmee ge het geld natuurlijk makkelijk verdiend. Verder zijn er ook nog de vele corrupte politieagenten die aan dit probleem niets doen. Het opleiden van goede agenten is dus een noodzaak in deze landen. Politieagenten die ervoor zorgen dat de criminaliteit ook echt daalt.
Een maand geleden werden de facturen telkens verhoogd met een schandalige hoge toeslag. De dag van vandaag verlagen ze de prijzen op de factuur ! De touroperators verlagen de prijzen door de dalende olieprijs !
Vanaf 24 oktober schaft Thomas Cook de extra brandstoftoeslag af. Dit bespaart reizigers voor vakanties dicht bij huis al gauw minstens 20 euro. De verre bestemmingen worden zo'n 80 tot 90 euro goedkoper. Ook collega-touroperator Jetair hanteert niet langer de brandstoftoeslagen die eerder deze zomer van kracht waren. Volgens Thomas Cook duurt het mogelijk niet lang voor daar nog een extra korting bijkomt.
Er wordt eveneens de komende maanden een prijsdaling verwacht. Voorlopig tot en met Pasen !! Maar ik moet er op wijzen dat de sector lijdt onder de economische terugval. De bezetting in de vliegtuigen ligt minder hoog, waardoor de kosten groter worden en een prijsdaling van de brandstof niet altijd direct doorgerekend zal worden. Niet te snel van stapel lopen alvast ... ?
Bovendien is de brandstofprijs in de zomer zo snel opgelopen en moet er nu nog een flinke daling plaatsvinden voor dat weer is gecompenseerd zal zijn.
De ombudsdienst van de luchthaven van Zaventem heeft in 2008 zowat 1 290 000 klachten gekregen van buurtbewoners over vliegtuiglawaai. Dat zijn er namelijk 40 000 meer dan in 2007. De stijging kunnen we vooral toeschrijven aan het gevolg van de frequente gebruik van nieuwe opstijgbanen. Opvallend is dat er ook nieuwe klagers zijn uit Waals-Brabant.
Oplossing: Brussels Airport gaat een nieuw spreidingsplan invoeren vanaf 19 december. Dit plan werd goedgekeurd en gaat geleidelijk van kracht vanaf maart 2009. Het zou de stijging van het aantal klachten moeten stoppen. Dit nieuwe plan bevat onder meer een opstijgverbod tijdens de weekendnachten ! Enerzijds wilt men (vooral de regering) allemaal dat er snel een oplossing gaat komen en anderzijds wilt men ook geen bedrijven en investeerdes laten verdwijnen uit Zaventem. Voor onze Belgische regering is dit een zwaar discussiepunt op de agenda.
We moeten er wel rekening mee houden dat de luchtaven er lag VOOR dat de mensen er huizen zijn beginnen bouwen. De mensen wisten op voorhand dat wanneer zij goedkope bouwgrond aankopen nabij een bestaande luchthaven, dit automatisch geluidsoverlast met zich zal meebrengen. Hebben zij dan nu recht van klagen ?? Ja of nee ? Het is allezinds de vraag die jij je al hebt gesteld.