Nu de vraag is, in het engels of nederlands, of net hoe het in mijn hoofd opkomt, of welke mood ben ik in, wat gaat het me het makkelijkste af. Nederlands dus nu...
Heb besloten om deze blog te maken om mijn ervaringen te delen, frustraties van me af te schrijven etc. Dit is ook eigenlijk bedoeld als een hulpstukje voor anderen dat ze niet alleen zijn met problemen die eigenlijk alledaags en klein moeten zijn, maar door de onkunde, disorganisatie en onwelwillenheid, ongeinteresseerdheid en ook wel dommigheid in een groot probleem worden gemaakt Nu ben lekker bezig merk ik al, en u natuurlijk ook. Maar ik heb net veel problemen gehad met USP en HP. Iets wat heel makkelijk zou moeten zijn is erg moeilijk gemaakt. Ik ben 3 dagen in afwachting geweest van het ophalen van mijn kapotte laptop. HP heeft het 2 keer verkeerd ingevoerd, waar ik dus achterkwam. Uiteindelijk komt de opdracht bij UPS terecht. Maar we zijn er nog niet, oh nee. UPS cancelled de opdracht. Het heeft weer veel spitwerk nodig van mijn kant om uit te vinden waar het fout is gegaan. Ik wordt teruggebeld door een franstalige belg, die erg opgewonden wordt, lees dat als kwaad, dat ik hem niet volg. Zijn Vlaamse kollega belt terug en na een lang gesprek komen we er achter dat de koerier gewoon naar het verkeerde adres is gegaan. Dat snap ik dus weer niet, er staat een adres neergeschreven wat ook nog eens heeeel duidelijk is uitgelegd en dan eindigt hij ergens anders.
In ieder geval ik vraag of de koeriers geen GPS hebben, dat lijkt me toch een heel nuttig gebruiksvoorwerp voor koeriers. Neen dat was niet mogelijk vanwege bezuinigingen. Toen ik vroeg of de koerier mij kan bellen als hij het niet vinden kan en ook wel om er achter te komen op approx. welke tijd hij de kollektie doet, was ook niet mogelijk. Een gsm van het bedrijf was ook te duur. Nu persoonlijk denk ik dat er meer geld is kwijtgeraakt met extra rijden, proberen adres te vinden dan een klein belletje vanaf de GSM. Daarnaast heb ik het ook nog niet over alle tijd en energie en stress wat ermee gepaard gaat. Daar kan ik over meespreken.
Ik heb veel ideeen voor een bedrijf zoals UPS.
Ten eerste ze laten de koerier eerst naar het adres komen. Jij, zit de hele dag af te wachten, want een tijd, oh nee, dat kunnen ze je niet geven. Als je er niet bent dan laat de koerier een label achter, zoals ze dat noemen. Dan pas, jawel pas op, kan je een afspraak maken voor een meer specifieke collectie, lees je kan een afspraak maken op een bepaald uur. DOOOOOOIIIINNNGGGGG. Waarom niet het label direkt als email doorsturen, de meeste mensen hebben toegang tot de internet. Dat scheelt al heel veel stress, tijd en energie voor de klant.
Geef die koeriers een bedrijfsgsm en gps. Een GPS heeft eenmalige aanschaffingskosten en ben zeker dat ze een goede korting krijgen ook. Het GSM gebruik kan gecontroleerd worden zodat het alleen voor werk gebruikt kan worden.
UPS hanteerd systemen uit de middeleeuwen. Ongelofelijk. Tja, dat hebben we ook weer gehad.
Weet je, raar maar waar, ik ontwikkel een 8e zintuig nu voor deze toestanden. Plots krijg ik dit gevoel, die komen niet meer en als ik bel dan is het ook zo. Heb het oa. ook gehad met Telenet. Dit is een ander verhaal wat wel een heeeeeel lang staartje heeft. Kortom gezegd zou u een rekening betalen die niet voor u bestemt is en totaal niet overkomt met de bestellingsbon? Telenet vind dat je dat nu juist wel moet doen en gebruikt intimidatie en bully technieken om dit door te drukken. Dit wordt vervolgd want nu moet ik weg.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!