Categorieën
  • Autisme (3)
  • Begeleiding mens en paard (2)
  • Bo (2)
  • Het verhaal van Concrete Z (4)
  • Trainingscentrum Spirit (2)
  • Uit het leven gegrepen (1)
  • Inhoud blog
  • Karsten en Flame
  • Telefoongesprek
  • Concrete voederen en persoonlijke ruimte (vervolg)
  • Concrete voederen en persoonlijke ruimte
  • Concrete gaat naar andere locatie voor rehabilitatie
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Gastenboek
  • tekstje

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Valerie's blogspot
    Het reilen en zeilen op Trainingscentrum Spirit
    www.trainingspirit.be Als je net inpikt met het lezen van de berichten, klik je best op een titel aan de linkerkant (het onderwerp waar je over zou willen lezen). vervolgens scrol je eerst helemaal naar beneden, zodat je kan starten met lezen, het eerste bericht dat er in is gepost. Want vaak is de bovenstaande post een vervolg van die dat eronder staat..
    10-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe met iemand met HFA omgaan?
    tip 1: Voorstellen wat er in de ander omgaat.

    Faq: de persoon met het aspergersyndroom/HFA heeft de grootste moeite zich voor te stellen wat er in de ander omgaat. Hij/zij kan zich nauwelijks een andere manier van denken, voelen en ervaren voorstellen dan die welke
    hij/zij zelf kent of heeft meegemaakt.

    Tips:

    # Dwing jezelf afstand te nemen van het idee, dat je hem/haar
    kan veranderen.

    # Richt je op zijn/haar positieve eigenschappen

    # Irritaties, boosheid of depressief gedrag hebben geen enkel
    effect, de vriendschap/zakenrelatie verslechtert
    en belandt in een neerwaartse spiraal

    # Ben jezelf er van bewust, dat je te maken hebt met een volwassen persoon; behandel hem/haar op de zelfde wijze zoals je zelf ook behandeld wenst te worden


    tip 2: Excuses hoort vaak niet bij Ass


    Faq: de persoon met het aspergersyndroom/HFA zal jou niet achterna lopen, proberen je humeur te verbeteren of zijn excuus aan te bieden. Hij/zij zal dergelijk gedrag ook niet bij jou herkennen.
    Hij/zij zal er ook niet gauw op uit zijn om jouw gevoelens te  kwetsen. Wanneer hij/zij dit doet zal het zelden voorkomen dat dit met opzet is. Hij/zij is er op gericht de dingen te doen zoals het hoort.

    Tips:

    # Ga nooit in discussie, dit werkt averechts, omdat hij/zij dan overspoeld wordt met een waterval van woorden die alleen nog maar meer verwarring geven.

    # Relativeer en bewaar je rust en kalmte, voel je niet
    onmiddellijk aangesproken.


    tip 3: Delen van gevoelens en privacy

    Faq: de persoon met het aspergersyndroom/HFA heeft een sterke behoefte aan privacy, en heeft minder behoefte om zijn belevingen met jou te delen. Het is voor hem/haar ook erg moeilijk om onmiddellijk op gebeurtenissen te reageren, deze moeten eerst stukje bij beetje verwerkt worden.

    Tips:

    # Respecteer jouw en zijn privacy, reserveer voor elke dag momenten dat je elkaar met rust laat.

    # Zet geen druk op hem/haar, als hij/zij niet in geuren en kleuren zijn belevenissen deelt met jou.


    Tip 4: Tonen emotie en Ass

    Faq: het afstandelijke, zakelijke taalgebruik bij een persoon met het aspergersyndroom/HFA kan bij jou een verkeerde indruk wekken. Hij/zij gebruikt vaak weinig emotie in zijn woorden en uitlatingen. Zijn uitspraken kunnen daardoor gevoelloos en koel overkomen. Je denkt heel gemakkelijk dat het ten onrechte wijst op gebrek aan emotie. De
    emoties zijn er wel degelijk, maar
    het gemak dat wij kennen om ze uit te spreken is bij de persoon met het aspergersyndroom/HFA niet zo vanzelfsprekend.

    Tips:

    # Leer hem/haar de gevoelens (niet overdrijven hierin) op papier
    uit te drukken, bijvoorbeeld in de
    vorm van een gedicht.

    # Ontdek op wat voor manier hij/zij laat zien, dat jij belangrijk bent voor hem/haar en geniet daarvan.


    Tip 5: Zin en onzin van koetjes en kalfjes

    Faq: het afstandelijke, zakelijke taalgebruik bij een persoon met het aspergersyndroom/HFA kan bij jou een verkeerde indruk wekken. Hij/zij gebruikt vaak weinig emotie in zijn woorden en uitlatingen. Zijn uitspraken kunnen daardoor gevoelloos en koel overkomen. Je denkt heel gemakkelijk dat het ten onrechte wijst op gebrek aan emotie. De
    emoties zijn er wel degelijk, maar
    het gemak dat wij kennen om ze uit te spreken is bij de persoon met het aspergersyndroom/HFA niet zo vanzelfsprekend

    Tips:

    # Leer hem/haar de gevoelens (niet overdrijven hierin) op papier
    uit te drukken, bijvoorbeeld in de
    vorm van een gedicht.

    # Ontdek op wat voor manier hij/zij laat zien, dat jij
    belangrijk bent voor hem/haar en geniet
    daarvan.


    tip 6: Omgaan met schijnbare desinteresse

    Faq: de persoon met het aspergersyndroom/HFA kan zich moeilijk in jou verplaatsen. Hij/zij wordt vaak als een persoon zonder warmte en interesse ervaren wanneer hij/zij niet aanvoelt wat er in jou omgaat of wat iets voor jou betekent. Dit is echter heel iets anders dan bereid zijn om te geven als je het nodig hebt.

    Tips:

    # Geef op een korte en duidelijke manier aan (als het kan met humor, want daar zijn ze gevoelig voor) wat je denkt of voelt.

    # Leer jezelf aan om op een gezellige en luchtige manier met hem/haar om te gaan, dat bevordert de bereidheid om te geven wat je nodig hebt.

    # Over het algemeen houden mensen van een opgeruimd en vrolijk
    karakter, dit geldt in het
    bijzonder bij de persoon met het aspergersyndroom/HFA.


    tip 7: Schijnbare passiviteit 

    Faq: de persoon met het aspergersyndroom/HFA houdt zich vaak hardnekkig aan een patroon vast.
    De weerstand tegen veranderingen betekent niet dat er geen nieuwe dingen ondernomen worden, maar de weerstand is tegen het onderbreken van de eigen activiteit, het eigen programma. De oorzaak is dat een omschakeling betekent, een verwerking van nieuwe prikkels, wat problematisch is. Als plotseling een afspraak niet doorgaat uit zich dat in
    verzet.

    Tips:

    # Gebruik een kalender voor alle afspraken die je (samen) maakt, en hang het zo dat de persoon met aspergersyndroom/HFA de kalender niet over het hoofd kan zien.

    # Schrijf de taken op die door de persoon met aspergersyndroom/HFA verricht moeten worden. Geef hem/haar de ruimte en de keuze op welk tijdstip hij/zij die wil gaan doen. Zet er geen druk op en laat de taken ook daadwerkelijk voor hem/haar liggen, neem ze dus niet over.


    tip 8: De functie van nee-zeggen


    Faq: de persoon met het aspergersyndroom/HFA zegt 'nee' als je iets vraagt. Dit antwoord helpt
    hem/haar tijd te winnen om na te denken over wat er van hem/haar wordt verlangd. Het tempo van jou manier van leven kan hij/zij niet bijhouden, het gaat te snel voor hem/haar. Hij/zij probeert dit af te remmen door 'nee' te zeggen. Vervolgens wordt er alsnog geprobeerd om hem/haar over te halen de vraag te beantwoorden of de taak te vervullen. Dit stimuleert het denken niet, maar stagneert dit proces. Hij/zij heeft tijd nodig om de situatie te overzien en in zich op te nemen.

    Tips:

    # Gebruik de tips van de kalender en het werklijstje.

    # Laat de persoon met aspergersyndroom/HFA in zijn eigen tempo, zonder moeten of dwingen, denken en functioneren.

    # Geef ruimte om de vraag te laten bezinken en daarna te komen tot een ja-antwoord. Waardeer dat, en doe dat
    niet af met: Jij weet niet wat je wilt.


    tip 9: Functie van boosheid

    Faq: onaangenaam, geïrriteerd, boos of agressief gedrag bij de persoon met het aspergersyndroom/HFA heeft in de meeste gevallen te maken met het misverstaan in de communicatie met elkaar of wanneer je plotseling een vraag
    stelt of iets verlangt van hem/haar,
    terwijl hij/zij iets anders aan het doen was.

    Tips:

    # Vraag eenmaal op een rustige toon, wat hij/zij precies bedoelt. Als dit geen enkel effect heeft negeer je zijn gedrag en toon geen verzet. Verzet geeft aanleiding tot nog meer onaanvaardbaar gedrag. Laat blijken dat het voor jou over
    is, kom dan niet meer terug op het voorval, gedraag je
    weer zoals je gewend bent te doen.

    (Bron: autsider.net)

     

     

    10-02-2013 om 12:18 geschreven door Valerie  


    Categorie:Autisme
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is HFA juist?

    Hoogfunctionerend autisme (HFA) is een veel gebruikte term voor een autistische stoornis (klassiek autisme) zonder verstandelijke handicap (IQ > 75-85). HFA lijkt erg op het syndroom van Asperger (SvA), en veel onderzoekers beweren dan ook dat beide begrippen eigenlijk hetzelfde betekenen. Andere wetenschappers beweren dat er neurologische verschillen zijn en een andere oorzaak.

    Punten waarop mensen met hoogfunctionerend autisme zich van mensen met het syndroom van Asperger onderscheiden zijn onder andere de volgende:

    • Minder goede verbale vaardigheden (lager verbaal IQ) dan bij SvA
    • Betere visueel-ruimtelijke vaardigheden (hoger uitvoerings-IQ) dan bij SvA
    • Minder afwijkende motoriek dan bij SvA
    • Personen met het SvA kunnen zich beter in een ander inleven of hanteren hiervoor andere strategieën dan mensen met HFA
    • Mensen met HFA hebben vaker problemen met zelfstandigheid
    • Nieuwsgierigheid en interesse voor veel verschillende dingen, dit in tegenstelling tot mensen met asperger.

    (Bron: Wikipedia)

    Kenmerken van AS (HFA), en hoe ermee om te gaan

    Het is geen toestand om je voor te schamen, maar een om met trots uit te dragen. Ze zijn over het algemeen : eerlijk, loyaal, betrouwbaar, recht door zee, ze hebben een hoge morele code en een groot gevoel voor rechtvaardigheid, een goed geheugen, enthousiasme en kennis van een speciaal onderwerp en een originele manier van denken, goede verbeeldingskracht en een opmerkelijk vermogen in beelden te denken. Dit geldt ook voor alle andere hoogfunctionerende autisme varianten en niet alleen voor het etiket Asperger. Vergeet nooit dat ieder mens uniek is.

     

    Sociaal gedrag:
    Zich niet bewust van de ongeschreven regels van het sociale spel.
    Onvermogen en geen zin met leeftijdgenoten op te trekken vanuit de wens controle op de activiteit te houden.
    Self-centered, niet egoïstisch.
    Kan het speciale gedrag voor een bepaalde situatie / omgeving niet goed beoordelen. Daardoor sociaal en emotioneel oneigenlijk gedrag [op school daardoor vroeger "vreemd gedrag" uitdagend en provocerend]
    Door gebrek aan sociale en emotionele wederkerigheid kan het kind de interactie domineren: het sociale contact wordt getolereerd zolang zijn regels gehanteerd worden.
    Niet geïnteresseerd in teamspel met competitie.
    Emoties: ze kunnen door de emoties van anderen in de war raken en moeite hebben eigen gevoel uit te drukken. (soms giechelen bij verdriet of pijn)

    Het is merkwaardig dat de geschreven taal gemakkelijker gaat in tegenstelling tot gesproken taal.
    Hoe verminder je het niveau van bezorgdheid? Ieder sociaal contact kan onzekerheid / angst teweeg brengen, met betrekking tot hoe de handeling, c.q. de conversatie begonnen moet worden, gehandhaafd of beëindigd. De natuurlijke veranderingen in dagelijkse routines veroorzaken een intens geestelijk ongemak, terwijl bepaalde zintuiglijke ervaringen ondraaglijk kunnen zijn. Dat samen maakt de persoon angstig en onzeker. De indruk bestaat dat de persoon met AS inherente gevoelens van onzekerheid heeft, die naar een oorzaak zoeken. Wanneer de ene bezorgdheid gerationaliseerd is, vloeit die angst naar iets anders. De persoon kan de angst hanteren door zich terug te trekken in de speciale interesse. De intensiteit van manier waarop je ermee bezig bent is de maat van de angst. Hoe onzekerder de persoon, hoe intenser de interesse, en ook hoe meer rigide is het gedachteproces. Dat wil zeggen hij houdt meer vast aan routines. Wat je kunt doen:
    Ontspanning aanmoedigen (massage, diep ademen, met iets leuks bezig zijn).
    Iets doen op het gebied van prestaties. Aandacht op iets anders richten.
    Activiteiten die fysieke energie kosten.
    Nodig zijn eilandjes van alleen zijn door de dag.

    Taal:
    - In de eerste plaats moeite met pragmatisch taalgebruik: Dus in een sociale context: Hoe voer je een gesprek?
    - Hoe een gesprek te beginnen.
    - Hoe om te gaan met onzekerheid of fouten
    - Uitdrukkingen worden soms letterlijk opgevat.
    - Soms wat deftig taalgebruik.
    - Praat teveel of te weinig.
    - Kan herhalend patroon van spraak hebben.
    - De neiging om niet ter zake doende opmerkingen te maken.
    - De neiging om lange pauzes te hebben voor denken, en dan niet te vragen waarom.
    - De neiging over te stappen naar het bekende onderwerp waardoor het lijkt alsof het gesprek steeds uitdraait op de specifieke interesse van de persoon maar dat doet hij omdat het gesprek daarover vloeiend gaat.
    - Als hij antwoorden niet weet, onvoldoende zelfvertrouwen om te zeggen "ik weet het niet" of "leg eens uit".
    - Groot verlangen om niet stom geworden te worden.
    - Neiging om te interrumperen.
    - Ze beweren vaak dat anderen net zo denken en voelen als zij.
    - Geen spontane sympathie.
    - Verwarring bij plagen, sarcasme, doen alsof, leugens.
    - Anderen kunnen misbruik van hun naïviteit maken.
    - Zelf originele woorden vinden.
    - Soms stotteren (bij anxiety = bezorgdheid).

    Interesses een routines.
    Er zijn nog twee karakteristieken van AS:
    Neiging om gefascineerd te raken door een bijzondere interesse, die alle tijd en conversatie beheerst. De fascinatie kan plaatsmaken voor een andere.
    Routines die moeten worden afgemaakt.
    De routine kan verbonden zijn, of niet, aan de speciale interesse. Als eenmaal een patroon is ontstaan moet het gehandhaafd worden, anders leidt dat tot grote bezorgdheid. De componenten van de routine kunnen in de loop van de tijd sterker worden.

    Waarom die fascinaties en routines? En hoe kan je de uitdrukking ervan minimaliseren of een constructieve toepassing vinden? Bij de interesse is essentieel: De opstapeling van informatie. Het najagen ervan (bij AS) is meestal iets solitairs, een persoonlijke eigenaardigheid en dominant voor de tijd en conversatie van de persoon. De persoonlijk in kwestie heeft plezier in zijn speciale interesse en probeert er niet tegenin te gaan.
    Waarom gebeuren ze?
    Om de conversatie op gang te houden. Er is tenminste een gemakkelijk onderwerp.
    Je doet tenminste iets hartstikke goed.
    Om orde in de chaos te krijgen van het dagelijkse leven.
    Routines zijn er om "te ontspannen in de veiligheid van de routines". Ervaring toont aan dat de mate van interesse in verhouding is met de mate van stress: Hoe groter de stress hoe intenser de interesse.
    Als socialisatie voor jou iets is waar je hard aan moet werken, en je wilt geen TV aardappel worden, dan doe je iets waar je echt plezier in hebt.

    Hoe de activiteit verminderen of elimineren?
    De ervaring leert: De motivatie om aan interesse toe te geven is gewoonlijk groter dan welke motivatie ook om er weer mee te stoppen. Beter is: Rantsoenering van de te besteden tijd, en afwisselen met andere interessante dingen. N.B.: Als een interesse verdwijnt, komt er een andere voor in de plaats. Als de interesse gevaarlijk is, dan is een programma nodig, ontworpen door een klinisch psycholoog met ervaring in AS.
    Routines:
    Routines zijn nodig om ’t leven voorspelbaar te houden en te ordenen. Alles wat nieuw is, is chaos of onzekerheden, dus onverdraagbaar. Het werkt als een middel om bezorgdheid te verminderen. Aangetoond is, dat de routines dominanter worden wanneer recent veranderingen hebben plaatsgehad in de sleutelpersonen in iemands leven of hun woonomgeving, hun dagelijkse routine en verwachtingen of wanneer ze tekenen van bezorgdheid tonen. Routines zijn dus een consequentie van AS en worden gebruikt als middel om je te verzekeren van consistentie en om bezorgdheid te verminderen.
    Het proces van kennis, leren, denken, geheugen en voorstellingsvermogen:
    Mensen met AS hebben wel kennis van andermans gevoelens/ denken maar weten ’t niet goed toe te passen op een bepaalde situatie of ermee om te gaan (Bijv. leugentjes om andermans gevoelens te sparen lukt niet). Vandaar voorkeur voor informatieve boeken boven fictie. Verhoudingsgewijs zijn mensen met AS goed in tests die vragen:

    Kennis van betekenis van woorden.
    Feitelijke informatie.
    Rekenen en abstracte analyse.
    Vaak discrepantie tussen verbaal informatie en uitvoering ervan.
    Probleem oplossen is moeilijk.
    Zich herinneren van bepaalde delen of hele bladzijden (geheugen) is opvallend.
    Ze zijn niet flexibel in denken: one-track mind. Geen aanpassing aan verandering of mislukking. Vaak maar een oplossing voor een probleem. Soms is onderricht nodig om alternatieven te bedenken. Gevolg: Ze zijn minder in staat om van fouten te leren (mental block). As’er wil altijd eerst zelf op eigen manier proberen. Moet aangemoedigd worden te stoppen en aan andere manier te denken of om hulp te gaan vragen. Als hij beslist iets te doen kan niets of niemand hem daar vanaf houden. Hij lijkt niet in staat om te gaan met ongelijk hebben of iets verkeerd te doen. Is eenmaal een bepaalde activiteit aangeleerd dan kunnen dan is die moeilijk te veralgemeniseren of over te brengen naar een andere situatie. Er kan een opvallende angst voor falen, kritiek of imperfectie zijn. Ze willen perfect zijn. Ze zijn eerder individu dan teamlid.

    Verbeeldingskracht:
    Hoewel solitair in hun verbeelding, kunnen ze opmerkelijk creatief zijn en zelfs een hele imaginaire wereld scheppen (ontsnappen aan de sociale moeilijkheden). Ze denken overwegend visueel en kunnen een buitengewoon oog voor detail hebben. Het denken is anders, potentieel heel origineel en zeker niet gebrekkig (Einstein, Wittgenstein, Bill Gates). Zintuiglijke gevoeligheid:
    Ze kunnen gevoelig zijn voor aanraken.
    Problemen met eten. Sommige volwassenen hebben een heel beperkt dieet, bestaande uit dezelfde essentiële elementen, voortdurend hetzelfde bereid, gedurende hun gehele leven.
    Pijn en temperatuur: Hij kan stoïcijns zijn met betrekking tot pijn of ongemak. Wat anderen niet kunnen verdragen, bijvoorbeeld heet drinken gaat hem zonder problemen af.
    Kleding: Op warme dagen warme kleren dragen en als het vriest zomerkleren.

    Uittreksel: Asperger’s syndrome, A guide for Parents and Professionals,
    Tony Attwood ISBN 1 85302 557 1

    Aangepast door Paul voor AutSider 2000

    10-02-2013 om 11:55 geschreven door Valerie  


    Categorie:Autisme

    Archief per week
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 14/01-20/01 2013

    Blog als favoriet !

    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben Valerie Bulteel
    Ik ben een vrouw en woon in Geel (België) en mijn beroep is Zelfstandige trainer en lesgever in de hippische sector.
    Ik ben geboren op 07/06/1982 en ben nu dus 42 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Genieten van de paarden en mijn man, wandelen met de honden, Trekker trek en mijn Golf I..

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs