Archief per week
  • 05/07-11/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Gastenboek
  • Proficiat
  • Lieve groetjes vanuit De Klinge

    Schrijf zeker iets op ons gastenboek !!!

    Welkom op de blog van klas 1 TOWW van KAMSA
    Laatste commentaren
    1 TO WW

    05-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beste bezoekers
    Hallo beste bezoekers,

    De Toww'ers verwelkomen alle bezoekers op deze blog, de bedoeling is dat je regelmatig een kijkje komt nemen in onze klas Techniek.

    Het zou tof zijn moest je het ganse schooljaar onze evolutie volgen en af en toe een berichtje laten in ons gastenboek.

    We gaan dit jaar projectmatig te werk en gaan het hebben over energie, kunsttoffen, overbrengingen, materialen, elektrotechniek, transport, ... en zoveel meer.

    Als na het laatste bericht wil verder gaan, druk dan op de groene pijl naar links.

    Hopelijk tot binnenkort.





    05-09-2009 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    13-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tweedaagse zelem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste bloggers

    We zijn op tweedaagse in Zelem geweest.

    En dat was heel tof.

    Met de fiets naar de halve maan in Diest, waar we teamspelen deden om leerlingen van andere klassen beter te leren kennen.
    Op onze overnachtingsplaats toegekomen verrasten de leerkrachten ons op een overvloedige en zeer lekkere barbeque.

    Vooral met het avondspel snachts door het bos wandelen en proefjes toen. Toen één van de leerkrachten met een griezelmasker tevoorschijn kwam was het toch wel schrikken.

    De morgen was dan weer niet zo leuk, zeer vroeg uit de veren en ontbijten onder een legertent

    Dan dat fietsen dat was pas vermoeiend, al die heuvels op maar gelukkig ook weer af.

    Maar we gingen de tweede dag ook zwemmen, keifijn, en als afsluiter kregen we nog een ijsje in Averbode.

    Dat was het dan zo een beetje tot kijk. 

     
     

       

     

     


    13-10-2009 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    18-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de klas
    Beste Bloggers ,  xxx


    We hebben vandaag een agenda klem gemaakt.
    Dit is de technische realisatie die bij ons project over kunststof hoort.
    Eerst deden we per groepje nog een aantal onderzoeksproefjes (warmtegeleiding kunststof), maar daarna gingen we aan de slag.
    Ik heb er een paar foto's van genomen.
    Bij de agendaklem  hebben we een kunststof latje, dat we op bepaalde plaatsen verwarmen en plooien tot een agendaklem.
    Niemand heeft zijn vingers verbrand (hoop ik).

    Het maken zelf is makkelijk en hieronder komen de foto's .


    Groetjes  Ellen  xxx



                                   

                                   

    18-10-2009 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
    29-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rapport
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo lezers,

    Vandaag werkten we bij TO+ aan onze Chinese puzzel.
    De Chinese puzzel is een denkspelletje, maar vooral een oefening waar we onze vaardigheden die we inoefenden in pooi- en soldeeroefeningen konden toepassen.

    Het afmeten, plooien en solderen was na al die oefeningen kinderspel, maar het oplossen van de puzzel is een ander paar mouwen.
    Gelukkig is het volgende week vakantie zodat we kunnen trainen in het oplossen van deze puzzel (volgens meneer Goddé moeten we dit kunnen in 5 seconden )

    Ook gaf meneer Goddé onze punten voot Technologie van het rapport, diegene met het beste resultaat moet trakteren voor de ganse klas.

    Alex behaalde de perfecte score van 100 en zal dus moeten zorgen voor de chocotoffs.

    groetjes vanwege de Toww'ers

    29-10-2009 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
    01-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.to
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hey bloggers,
     
    In de to les hebben we op de computer een kruiswoordraadsel  opgelost. (in plaats van een toets, maar dit is wel veel leuker )
    We hebben ook al onze punten ingeschreven en meneer Goddé heeft ook onze eindopdracht uitgelegd.
     
    Voordit eindwerk moeten we onderzoekjes doen naar constructies van bruggen en tegen de opendeur zelf eentje maken in papier.

    groetjes Annika

    01-11-2009 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    02-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Projecten: tuinlamp op zonne energie en solderen sierfiguren en chinese puzzel
    Beste Bloggers,

    Tijdens de les donderdag zijn we aan een nieuw thema begonnen: Tuinlamp op zonne-energie.
    We begonnen met de voor- en nadelen van verschillende tuinlampen.
    Daarna hebben we een tuinlamp op zone-energie uit elkaar mogen halen( kijk maar eens bij de foto's) zo leerde onze klas wat een LEDje is. Dan zijn wij opzoek gegaan welke onderdelen van de tuinlamp overeen kwamen met die van onze paneeltjes.


    In de les vrijdag zijn we begonnen met het solderen van onze chinese puzzel.
    Het was niet zo gemakkelijk als de sierfiguren, maar het viel wel mee.
    Volgende les moeten we binnen de 5 seconden de puzzel in en uit elkaar kunnen halen. Proberen maar!!!


    Groetjes Alex

    Hier komende foto's!!


        



        



          



          



                                                       

    02-11-2009 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
    19-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijdens de les TO
    Hallo beste bloggers,
     
    Op 12/11/2009  hadden we TO.  

    We hebben een gebruikerskring en een struurkring gemaakt,dat was niet zo makkelijk want je moest heel veel draadjes met elkaar verbinden.
    Als het niet werkte dan moest je alles nakijken en dat is niet echt plezant, maar meneer Goddé is wel plezant
    Voor de gehele stroomkring gebruikten we de voeding, een schakelaar, een lamp een lichtsensor en een NIET- plaatje. Dat is een vrouwelijke poort zegt meneer Goddé, die maken van een ja een neen en van een neen een ja.
    Dat is een grapje natuurlijk



    Op 13/11/2009 hadden we TO+

    We moesten een Chinese puzzel afwerken door te plooien en te solderen.  De puzzel is een soort doos met ringen, en in die ringen zit een staafje.
    Dan plooi je een soort van hartje  en kun je het eruit en erin doen (door een trukje) als de doos gesloten is, want hij kan
    niet open.


    We zijn ook met een nieuw project begonnen, een kunststof pennenhouder.

    We moeten daarvoor een plaatje plastic gebruiken dat we moeten plooien, boren en vijlen.
    Er staat een voorbeeld in ons projectboekje, maar van onze leerkracht moeten we een eigen ontwerp schetsen en ook maken.

    Ik hoop dat dit een goed blogverslag is, ik kan de foto's er nog niet opzetten maar ik zal het later nog eens proberen. 

    Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag beste bloggers, 

    tot de volgende




    19-11-2009 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    22-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TO les donderdag 19/11/'09: de gebruikerskring & de stuurkring

    Hallo beste bloggers,

    Bij TO hebben we het gehad over de gebruikerskring en de stuurkring.
    De gebruikerskring dient in ons geval om de groene LED kunnen te laten
    branden. De stuurkring bepaalt wanneer de groene LED aan en uit gaat,
    in ons geval was dit met een lichtsensor die bij donker de LED liet uitgaan
    en bij licht terug aan. Eerst hebben we de gebruikerskring gemaakt, daarna
    hebben we de stuurkring er moeten bij aanmaken, dat was al iets moeilijker.
    Het moeilijke eraan is dat we alles zelf moesten zoeken, maar uiteindelijk is
    het iedereen toch gelukt.  
    We hebben het ook gehad over de NIET-poort,
     die poort draait alles om
    (daarom noemen de jongens in de klas ze het ook wel eens een vrouwelijke poort ).
     
    Hieronder enkele foto's van ons groepswerk, kijken maar.

    Groetjes, Elien

    Bij foto 1 was  de gebruikerskring en stuurkring klaar, doordat de lichtsensor afgedekt werd was de groene LED uit.
                                     

    Zodra de lichtsensor licht ziet gaat de groene LED branden.
                                     

    22-11-2009 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TO+ vrijdag 20/11/'09: pennenhouder in kunstof
    Hallo beste bloggers,

    Bij de les TO+ gaan we een pennenhouder maken uit een kunstof plaatje, eerst
    moesten we de kleur van ons plaatje kiezen waaruit we onze pennenhouder willen maken.

                                            

    Toen hebben we een tekening moeten maken hoe onze pennenhouder er zou uitzien, daarna moesten
    we de juiste lengte en breedte uitknippen en zo onze penhouder is namaken in papier om te zien of ons
    ontwerp goed is. We hebben ook gezien hoe we de scherpe hoeken van het kunstof plaatje mooi rond
    kunnen maken. Je had twee soorten vijlen, een gewone vijl en een rasp.

    De rasp gebruiken we voor grotere delen weg te halen.
                               

    De gewone vijl gebruiken we voor kleine deeltjes weg te halen, b.v. om de hoeken
    van ons plaatje mooi rond te maken.

                              

    Groetjes, Elien

    22-11-2009 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    01-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.studie
    Vorige vrijdag, 27 december , viel onze T.O.- les jammer genoeg weg. We kregen twee uur studie in de plaats. Tijdens die studie kregen we de mogelijkheid aangeboden om onze taken en lessen voor te bereiden . Dat was wel welkom net voor de examens ! Ik maakte reeds de taak van wiskunde en werkte aan  mijn taak Nederlands ( een aankondiging maken) .De woordenschat van Frans probeerde ik eveneens onder de knie te krijgen.
     
    Thomas De Wever - 1 TOWW 

    01-12-2009 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    02-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Beste Bloggers ,

    Bij To op Donderdag 26 november 2009 :
    We hebben ons bezig gehouden met het Project : Tuinlamp op zonne - energie.
    We zijn voort gegaan op vorige les , we hebben Gebruikerskringen getekend en uiteraard ook gemaakt.
    Het ging natuurlijk al makkelijker dan de eerste keer dat is normaal :).

    We hebben ook een filmpje gekeken.
    Maar tijdens dat filmpje moesten we uiterraard ook nog vraagjes oplossen die
    vraagjes konden we oplossen met behulp van het filmpje.
    Natuurlijk heeft iedereen zijn best gedaan !
    We hopen dan ook op goede punten.

    Bij To+ op Vrijdag 27 november 2009 :
    We gingen normaal voort doen aan onse penhouder.
    Maar omdat menheer Goddé er niet was kon dat niet.
    Maar geen paniek we hebben wel gewerkt !
    We hebben de opdracht gekregen om in het Project : Agendaklem,
    het kruiswoordraadsel moeten oplossen.
    Als je goed hebt opgelet in de les en afentoe eens in je boekje ging kijken lukt het heus wel !
    Het was natuurlijk een leuke les! 

    Daag beste bloggers.
    Groetjes : Dankers Lore

    02-12-2009 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    03-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    dag beste bloggers,

    bij to op donderdag 3december

    Vandaag hebben we verder gedaan met de stuurkring en de gebruikerskring.
    Dat was niet altijd makelijk maar het is toch iedereen gelukt .
    We hebben een brandalarm gemaakt en dat gaat af als het warm is en licht heeft.
    Dan hebben we daar nog een tekening met symbolen van moeten maken en dat was niet makkelijk .
    Vandaag was het heel leuk in to maar dat is normaal .
    Ik kan mijn foto's er helaas niet bij zetten   sorry.

    daag beste bloggers
    groetjs vandenbosch Lisa

    03-12-2009 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    06-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    TO+ op vrijdag 4 december

    Vandaag hebben we verdergedaan met de penhouder.
    De meeste hadden hun schets al gemaakt, maar moesten dat nog namaken met karton of papier. (volgens meneer Goddé is dit ons prototype)
    Maar sommigen waren daar al mee klaar en mochten gaan boren.
    De juiste boor erop draaien en rustig naar beneden laten zakken.
    Sommigen moesten een staartje maken voor de veiligheid zelfs een jongen .  (zie foto)
    Dat hebben we vrijdag gedaan .

                                      
                                      
                                      
                                      



    daaag bloggers,
    groetjes Lisa

    06-12-2009 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    12-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Beste  bloggers ,
    Op 11 december hebben we to gekregen van mevr. Heyens .
    We hebben verder gewerkt  in ons project tuinlamp op zonne - energie .
    We  kregen een opdracht, die was: maak een alarm met de of-poort dat reageert op licht en warmte.
    We moesten eerst  een schets  maken en dit dan over zetten naar praktijk .  
    Dat is iedereen gelukt . Het was een leerrijke  les  . Hieronder zijn nog een paar foto 's

    Tot de volgende les, 
     groetjes Valerie Helsen 


                                       

                                       

                                       

    12-12-2009 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Beste bloggers ,

    Op 11 december 2009 hadden we  to+ . We hebben verder gewerk in ons  project : penhouder . We zijn begonnen met onze penhouder te maken door te boren en plooien . Sommige leerlingen waren een beetje bang voor te boren .Er waren speciaale penhouders bij (zie foto's) . Bijna  iedereen was klaar op het einde van de les sommige moesten hun penhouder nog verder afwerken de volgende  les die zal  na de kerstvakantie zijn  . De leerlingen die vroeger klaar waren moesten helpen . Hier onder vind je nog een paar foto's groetjes Valerie Helsen



                                  

                                  

                                  

                                  

                                  

    12-12-2009 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    07-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo iedereen, Gavin hier op 7/1/2010 bij TO

    Vandaag was het herhaling bij TO, elke groep moest blind een briefje trekken
    met een ander onderwerp erop.
    We moesten vertellen hoe elektriciteit wordt gemaakt ...
    EN ik kon dat natuurlijk niet
    Dan was het broeikasteffect aan de beurt.
    Uiteindelijk heeft mermeer Goddé het uitgelegd met een supermooie tekening 
    TERWIJL ik dat wel wist
    Dan de kruiswoordradsels, die waren niet zo moeilijk.
    En toen was de les van 2uur al om

    07-01-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    13-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.to
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo gavin hier op 08/01/2010 bij TO

    We begonnen met enkele filmpjes van
    elfyourself, meneer Goddé had deze gemaakt via een site op het internet en er onze hoofden ingeplakt.
    De superdansers waren Jessy, Wouter, Lisa, Laura en natuurlijk weer
    IK
    Dan moesten sommigen hun pennehuoder afmaken
    Er waren er weer mooie bij
    Uiteindelijk was iedereen klaar en konden we aan de kruiswoordraadsels beginnen
    We maakten ze en dan verbeterde we samen
    We kreegen ook een nieuw thema "de vlaamse boterham"

    13-01-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Technologische Opvoeding (donderdag 14 januari 2010)

    Beste Bloggers,

    Vandaag (14/01/2010) hebben we tijdens T.O. verder gewerkt aan project "Tuinlamp op zonne-energie". We leerden hoe een klassieke centrale werkt en hoe een gewone kerncentrale werkt. Elk groepje moest iets uitleggen: Hoe elektriciteit naar ons thuis komt, wat het broeikaseffect is, enzovoort. Dit lukte bijna bij niemand. We leerden ook manieren om milieuvriendelijk elektriciteit op te wekken. BV.: Windmolens, watermolens, stuwdammen, waterkracht, ... Maar elke manier heeft ook nadelen:

    1. windmolens        =  - gevaarlijk voor vogels
                                      - geen mooi zicht
                                      - kan op hol slagen bij teveel wind

    2. stuwdammen     =  - De rivier kan buiten haar oevers treden


    We kregen vandaag ook onze punten voor het rapport: Alex en Phebe behaald het beste:  95 procent.
    Zij moeten dan ook trakteren op Choco Tofs.

    En dan was de les T.O. om ...

    JO

    P.S.: vanaf vandaag zit er iemand nieuw in onze klas: Amber




                                          

                                          

                                          

                                          

                                          

                                          

    14-01-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    15-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Beste bloggers,

    Vandaag (15/01/2010) hebben we tijdens T.O. + gewerkt aan ons nieuw project: "Vlaamse boterham". We begonnen de les met enkele vraagjes in ons projectboekje en we mochten zelf een nieuwe croque verzinnen. Enkele "nieuwe " qroque's waren: qroque tropical, salta qroque, enz. We leerden het verschil tussen voedingsmiddelen en voedingsstoffen. Daarna keken we nog een filmpje over hoe melk en kaas gemaakt wordt.

    We kregen vandaag ook onze rapportcijfers van T.O. + : Alex behaalde zoals gisteren terug het hoogste:
    100/100
    Zij moet dan weer Choco Tofs meebrengen!!!

    Volgende week gaan we onze "vlaamse boterham" maken !!!

    Daaaaaaaaaaaaaaaaaag, JO
    P.S.: vergeet niet naar de foto's te kijken!!!

     



                                            

                                            

                                            

                                            

                                            

         

          

    15-01-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    24-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Hallo beste bloggers!!!!!!!

    Vandaag 21/01/2010 was het weer eens een leuke les tijdens T.O.

    We zijn begonnen met het uitleggen van :
    -Opwekking van elektriciteit
    -Transport van elektriciteit
    -Waterkracht
    -Waterpompcentrale
    -Broeikaseffect
     De organisatoren moesten elk een papiertje nemen en wat er op stond moesten we in groep uitleggen.

    Toen moesten we een ledje laten branden met 2 schakelaars hiervoor moesten we de EN-poort gebruiken.Dat was niet zo moeilijk.
    Daarna moesten we een ledje laten branden met 2 schakelaars maar nu moesten we de OF-poort gebruiken.Dit was iets moeilijker.

    Ten slotte zijn we van start gegaan met een nieuw project: project mountainbike.

    Nog veel kijk plezier met de foto's!!!!
    Groetjes Phebe Vanhoeyveld


                     

                     

                     

                     

    24-01-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    26-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Hallo beste bloggers!!!!!

    Vandaag 22/01/2010 ze we naar de kookklas geweest.Dat was natuurlijk heel leuk!!!
     
    We moesten een vlaamse boterham maken .Eerst moesten we in groepjes van vier gaan staan en dan moesten we elk ons handen wassen en een kokmuts opzetten.
    Dan moesten we kaas en hesp en de boterhammen halen .En dan bakken!
    De boterham moest er goud-bruin uitzien.
    En natuurlijk moest te tafel ook gedekt zijn.
    En dan lekker smullen van onze Vlaamse boterham!!!!!!
    Daarna moesten we afwassen en alles moest terug op de zelfde plaats terug staan anders moesten we een woensdag namiddag blijven om alles netjes te zetten.
    Gelukkig heeft iedereen alles juist weg gezet.

    Groetjes Phebe Vanhoeyveld.



                       

                       

                       

                       

                       

                       

    26-01-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    04-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Hallo beste bloggers ,

    we hebben het eerst gehad over :

    - De klassieke centrale
    - Waterpompcentrale
    - Opwekken van elecktriciteit
    - Transport van elecktriciteit
    - Broeikaseffect

    Ieder groepje moest een kaartje trekken en wat er op stond moest je met je groepje uitleggen.
    We hebben ook in het project Mountainbike gewerkt.We hebben het ook gehad over kracht die je bij een fiets moet gebruiken.We hebben daarbij besloten dat "Om de fiets in beweging te krijgen, je kracht moet uitoefenen en als we die  kracht dan nog eens over een afstand uitoefenen spreken we van arbeid."
    We hebben ook geleerd dat de pedalen van een fiets hefbomen zijn,en hoe langer de hefbomen zijn hoe minder kracht je moet uitoefenen.
    Maar de fiets heeft ook nog andere hefbomen zoals :

    - Het stuur
    - De rem
    - De spaken

    We hebben ook geleerd over krachtoverbrenging , dat we de kracht die we op de trapper zetten overgebracht wordt via een ketting naar het achterste wiel.
    Ook hebben we het nog gehad over de versnellingen.
    Zo ik denk dat het dat een beetje was.

    Daaaaaaaaaaaaag,groetjes Jessie



                                

                                

                                

                                

                                

                                

    04-02-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TO

    Dag beste bloggers,

    Op donderdag 25/2/2010 hebben we verder gewerkt in
    ons project"mountainbike".
    We zijn veder gegaan met de tandwielen.

    Als je aandrijfwiel groter is dan het tandwiel waar je mee eindigt,
    gaat het tandwiel waar je mee eindigt sneller.

    Dat komt omdat het tandwiel waar je mee eindigt kleiner is.

    We hebben ook een proefje gedaan:

    Je hebt een vierkant- en een driehoekconstructie in hout,
    als je op de vierkantconstructie duwt... wordt het vierkant plat geduwd

    als je op de driehoek duwt... gebeurt er niets.
    Dat komt omdat de driehoeksconstructie veel sterker is. 

    resultaat: de driehoek is krachtig
                   het vierkant is niet sterk



    Mijn foto's kon ik er helaas niet bij zetten omdat ik geen kabeltje had voor de foto's van mijn gsm op de computer te zetten.
    Sorry

    groetjes laura 1toww

    04-03-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.To+

    Heeeeeei beste bloggers,

    op vrijdag 26/2/2010 hebben we verder gewerkt aan ons project"vlaamse boterham".
    We hebben het vermogen bekeken.

    Een grill of een eleckrische kookplaat zijn elektrische toestellen
    en verbruiken dus elektriciteit.

    een elektrisch toestel heeft een vermogen(uitgedrukt in WATT),
    hoe groter het vermogen hoe meer elektriciteit het toestel verbruikt.

    Wat is nu eigenlijk vermogen?

    het vermogen van een elektrisch toestel is de omgezette
    elektrische energie per seconde.

    voorbeeld: een gloeilamp van 40 W (WATT) zet 40 J (JOULLE),
                       aan elektrische energie om in licht (en warmte).
                       Dit binnen een bepaalde tijd (seconde).
                       De eenheid van energie is JOULLE (afgekort J).

    Een elektrisch toestel zet dus elektrische energie om in:

                   - warmte

                   - licht

                   - beweging

                           energie = vermogen x tijd

                           1J    =    1W     x  1S

    Als je wil weten hoeveel vermogen een elektrisch toestel heeft,
    moet je maar eens op het toestel zelf zoeken (identificatieplaatje)


    Groetjes,
    Laura

    04-03-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    11-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beste,bloggers

    Hallo iedereen,

    Op donderdag 4 maart 2010 hebben we TO gehad, en zo als anders
    moesten we weer over het
    transport van elektriciteit praten, dat was niet zo leuk want ik was er niet zo goed in.
    Dan we zijn begonnen over een gps hoe dat die werkt , sorry mijn fotos kon ik er niet opzetten.                                 

    11-03-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beste,bloggers
    Op vrijdag 5 maart 2010 hebben we TO+ gehad
    We moesten bollen wol mee nemen voor de octopus die we gaan maken.
    We hebben besproken hoe deze realisatie moesten maken, tegen volgende keer hebben we zilverpapier nodig.
    Of we hem al gaan maken dat weet ik niet maar het word wel leuk.
     
    Groetjes Enio Vrolix

    11-03-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    13-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Hallo beste bloggers!

    Vandaag 11/03/2010 hebben we to gehad.
    We zijn begonnen in ons projectje Mountainbike.
    We hadden het over de voeding.
    Je moet s'ochtens goed eten en veel suikers nemen anders is het moeilijker om een grote inspanning te leveren.

    We hebben ook een expiriment uitgevoert met een clinistix en een albustix.
    Met de clinistix meet je de hoeveelheid koolhydraten en met een albustix de hoeveelheid eiwitten.
    Eerst moesten we de clinistix 1 seconde in een drank houden en dan 10 seconden wachten en dan veranderde de kleur.
    Toen moesten we de albustix 1 seconde in de drank houden en dan 60 seconde wachten .
     En daarna veranderede de kleur.
    De conclusie : om te sporten drink je best een sportdrank of fruitsap met water .

    Ten slotte moesten we in groep een tekst lezen over de GPS en op de computer mochten we ook op zoeken want we moesten uitleggen hoe een GPS werkt en wat het juist doet.
    Dat was niet zo makkelijk.

    Ik kan er geen foto's van in de klas er opzetten omdat ik mijn foto toestel niet bij had
    sorry!groetjes Phebe


    13-03-2010 om 08:47 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    14-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Hallo beste bloggers!!

    Vandaag 12/03/2010 hebben we To+ gehad.
    We zijn begonnen in ons project Inktvis .
    We hadden vorige les al 3 bollen wol meegebracht .
    Vandaag moesten we zilverpapier meebrengen.

    Eerst moesten van elke bol wol 48 stukjes snijden van elk 80 cm lang.
    We mochten voor 1 keer op de bank schrijven.
    We moesten op de bank 80 cm afmeten en dan een streepje trekken en 80 cm bijschrijven maar wel in potlood.
    In totaal moest ieder wel 144 stukjes wol hebben .
    Hier hebben we de hele les aan gewerkt

    Groetjes Phebe .


               

               

                                                     

    14-03-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    26-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Dag beste bloggers,

    Bij TO op 25/03/2010 :

    Vandaag was het smartboard stuk dus hebben we zo al bijna een lesuur verloren.
    Maar meneer Goddé gebruikte dan de projector.
    We hebben onze punten gehoord van to+ en die waren voor de meeste goed.
    Dan zijn we met een nieuw projectje begonnen 'het vakantiehuisje'.
    We kregen het plan van het huis en moesten zelf het vooraanzicht en zijaanzicht tekenen.
    Dat was wat we hebben gedaan.

    Daaaag beste bloggers,
    groetjes Lisa


                                                 


                                        

    26-03-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    31-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Dag beste bloggers,

    op vrijdag 26/03/2010 bij TO+

    We hebben verdergedaan aan het project inktvis en we hebben meneer Goddé betrapt,
    hij was aan het boren zonder handschoenen en veiligheidsbril.
    Maar door ons heeft hij ze toch aangedaan.
    Voor de inktvis moest iedereen zijn touwtjes nog tellen en dan het hoofdje maken en vlechten.
    Er waren er veel met een kleurrijke inktvis en ze waren ook mooi (de rest netuurlijk ook).
    Er waren er nog veel niet klaar meer thuis kan je het ook afmaken.
    We hebben onze punten ook moeten inschrijven van het hele dagelijks werk 3, en meneer Goddé ging heel snel.
    Dat was het voor vrijdag.

    Daaaag beste bloggers ,
    groetjes Lisa

                      



                      


                     

                     

                     



    31-03-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    22-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beste bloggers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Goedendag ,

    Vandaag  01/04/2010
    Hadden wij het over 'De aanzichten'.
    We moesten  een gebouw kleuren  met vooraanzicht: geel , zijaanzicht: blauw , bovenaanzicht : blauw en het schuine zijdes : oranje

    Die tekening waar men verschillende aanzichten tegelijkertijd  kan zien , noemen we perspectief tekening.

    We moesten ook 'Vluchtlijnen' tekenen op een paar foto's 
    daarna hadden we  geleerd over  ' Isometrisch perspectief 'wordt een verticale ribbe aan de voorkant getekend
    De vluchtlijnen  in beide richtingen vormen  telkens een hoek van 30°
    ten opzichte van  de horizontale.
    Bij isometrisch perspectief  worden de lengten wan A,B en C getekend zoals ze in werkelijkheid zijn 
    daarna hadden we het over  ' Cavalier perspectief' 
    Bij dit perspectief wordt een zijde of een vlak evenwijdig weergegeven met een aanzicht wan de gegeven figuur .
    De andere  vlakken worden gevormd door de ribben die onder een hoek van 45° lopen ten opzichten van de horizontale.

    Bij de  cavalier perspectief wordt de werkelijkheid lengte van de maat  C op halve (0.5) lengte getekend
    De lengte van A en B worden getekend zoals ze werkelijk zijn .

    daarna mochten we verder doen aan ons  tekening  van De aanzichten .

    dag dag  
    Ellen Dormaels 

    22-04-2010 om 00:53 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    29-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.op22/4/2010

    Op 22/4/2010 
    moesten we bij TO een brug makken in 90minuten.
    Bij iedereen was de brug af.
    Bij de één wat sneler dan bij de andere.
    Dan moesten we met een auto over de brug rijden.
    Die auto woog ongeveer 500g.
    Bij één groep van de klas was de brug ingezakt.
    Maar bij de andere groepen was het gelukt.


                     

                     

                     

                     

                                                             

    29-04-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23/4/2010

    bij to+ hebben we met de lego trein gespeelt.
    Dat moesten we doen door verschillende plaatje op de trein te zeten
    (bv licht  bewegings ,sensor,een niet poort...).
    Met de trein moesten we verschillende oefeningen maken
    (bv met een licht sensor).
    We moesten ook helpen met alles klaar te zetten voor de open deur.

    groetjes wouter
    en hier komen de foto's
    de volgend blog zijn foto's



                                                                      

                                                                      

                                                                      

    29-04-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto's
    hier foto's van de test op onze papieren brug (eindwerk "een brug te ver")

                                   

                                   

                                   

                                                                     

    29-04-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    06-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportdag

    He Bloggers,

    Donderdag 6 mei 2010 hadden we jammer genoeg geen t.o.

    In plaats daarvan was er SPORTDAG.

    De meisjes zijn in de voormiddag begonnen met oosterse vechtsporten en de jongens zijn op de terreinen begonnen.

    De oosterse vechtsporten waren Taekwondo, Judo en Jiujitsu.

    Taekwondo is het gebruik van de hand en de voet, met als doel zelfverdediging en het verbeteren van je persoonlijkheid.

    Judo is een van oorsprong Japanse vechtsport het woord betekent 'zachte weg'.

    kan vertaald worden als "zachte kunst" of nog correcter als "soepele techniek". Het is een zelfverdedigingskunst waarmee men in een paar seconden een aanvaller kan controleren of uitschakelen.

    Wij de meisjes dus hebben hier veel bij geleerd en plezier gemaakt.

    Na de middag moesten we wisselen de meisjes naar de sportvelden en de jongens naar de oosterse vechtsporten.

    Op de sportvelden waren de sporten voetbal, honkbal en een spelletje met een hele grote strandbal.

    Ons groepje blauwe is begonnen met honkbal.

    Alleen jammer dat de wind niet echt meewerkte.

    Daarna voetbal dat was ook vrij leuk.

    Dan was er nog het spelletje met de grote strandbal. Je kunt het eigenlijk vergelijken met het spelletje oorlogje. Daarbij maak je twee groepen, elke persoon van je groep krijgt een nummer.

    Daarna wordt een (of meerdere) nummers geroepen en moet je om ter snelst het voorwerp gaan halen en naar jou team kant brengen.

    Maar wij deden het dus met een strandbal.

    Buiten een paar blauwe plekken een wat schrammen  had niemand iets.

    Het was vooral een leuke maar vermoeiende dag.

     

    Groetjes Alex



                                              

                                              

                                              

                                                                   

                                                                   

    06-05-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    07-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.O.+

    He bloggers,

     

    Op vrijdag 7 mei 2010 hadden we T.O.+.

    Vandaag kwam er een stagiair ons les geven.

    We waren begonnen met de EN- poort. De EN- poort heeft 2 ingangen en 1 uitgang.

    Dan hebben we de waarheidstabel van de EN- poort ingevuld.

    Daarna hebben we ons schema gemaakt en zijn we het gaan uittesten op de trein.


                                          


                                          


                       


    De volgende poort was de OF- poort. De OF- poort heeft 2 ingangen en 1 uitgang.

    Daarna hebben we de waarheidstabel van de OF- poort ingevuld.

    Dan weer een schema gemaakt en het gaan uittesten op de lego trein.

                           

    Het was een leuke les.

     

    Groetjes, Alex















    07-05-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    27-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Theelichthouder in beton
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo mensen,

    Vandaag maakten we tijdens de les TO een betonnen theelichthouder.
     
    De ingrediënten waren: cement , zand en water

    Hoe maak je het:

    1. Neem een botervlootje
    2. Neem een soeplepel (soms meer een pollepel) cement en drie soeplepels (pollepels dus) zand.
    3. Meng deze nu met water (niet teveel want anders kan je nog eens 10 lepels cement + zand bijvoegen )
    4. Blijf mengen tot je een grijze pudding krijgt
    5. DRAAI de theelichtjes in je beton en laat een paar dagen verharden.

    dit was eigenlijk alles

    tekst va Gavin Leys 1TOWW

    27-05-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Hallo vandaag bij to,

    we moesten fruit proeven joepie
    we kregen een zwarte zwembril die we moesten aan doen
    de fruitsoorten waren appel, rabarber, peer, bannaan, sinaasappel, pompelmoes (jeg), citroen (nog erger) en limoen(dubbel jeg)
    Dit veroorzaakte een les vol gekkebekken

    De bedoeling was blind te proeven en een indeling te maken in een tabel, ieder groepslid moest in een andere volgorde proeven. Na vergelijking van onze tabellen bleken sommige vruchten zoeter of zuurder te worden, raar hoor
    De foto's kan ik er niet op zetten want dat ding hier vind ze te groot

    27-05-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    06-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Hallo bloggers!!!
    Vandaag 03/06/2010 hebben we t.o. gehad.

    We hebben onze perspectief tekeningen verder moeten tekenen en kleuren.
    Het kleuren moet als volgt:
    Boven/onderaanzicht rood
    Vooraanzicht geel
    Linker/rechteraanzicht blauw
    We hebben er ook moeten bijschrijven of het cavalier perspectief was ofisometrisch perspectief .

    Daarna hebben we er punten op gekregen en ook op onze betonnen theelicht houder.
    groetjes Phebe!

    06-06-2010 om 14:46 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Hallo beste bloggers!
    Vandaag 04/06/2010 hebben we T.O+ gehad.

    Eerst hebben we onze kruiswoordraadsels gemaakt van ons project inktvis en verse vruchtensla. Daar kregen we uiteraard punten op.

    Toen hebben we een debad gehad over het dorpje Doel dat weg moest voor de haven.
    Er waren 6 leerlingen die de haven wilde uitbereiden en de rest van de klas wilden dat het dorpje bleef.

    groetjes Phebe

    06-06-2010 om 14:50 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    08-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verse vruchtensla
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Donderdag was er spijtig genoeg geen to  
    wegens vergadering.




    Vrijdag  , zijn we naar de keuken gegaan
    we hebben ons eigen fruitsla gemaakt .
    Welk fruit hebben we gebruikt , of welke saus
    -appels                                    - Light slagroom
    -peren
    -bananen 
    -kiwi's
    -ananas

    natuurlijk was die slagroom OP !

    SOS Lisa 
    Wat hebben we vandaag geleerd
    Punt 1 : snijd het fruit in stukjes
    Punt 2 : doe ze dan in de kom
    Punt 3 : op eten


    dat was het dan  Groetjes
    Ellen Dormaels 

    08-06-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    10-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Technologische Opvoeding (10 juni 2010)

    Beste Bloggers,

    Vandaag (10/06/2010) hebben we tijdens T.O. onze projecten "Vakantiehuisje" en "IR13" afgewerkt.

    Project Vakantiehuisje:
    We voerden verschillende opdrachten uit: logo's herkennen van grote merken, voor- en nadelen vinden van verschillende soorten deuren en ramen, pictogrammen verklaren, en tenslotte het kruiswoordraadsel invullen. Het kruiswoordraadsel vervangt eigenlijk een "TOETS".

    Project IR13:
    Voor dit project moesten we 1 opdracht uitvoeren: de lichten van een trein laten oplichten als ze een magneet op de sporen merken.
    Deze opdracht is bij elke groep gelukt, en zal ook worden geëvalueerd.


    En dan was de VOORLAATSTE les T.O. om ...

    Groetjes,

    - Jordi       (Verslaggever)
    - Alex        (Materiaalmeester)
    - Wouter   (Organisator)
    - Gavin       (AFWEZIG DEZE LES !!)


    P.S.: Vergeet niet naar de foto's te kijken !!!

     



                                             

                                            

                                                             

    10-06-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    11-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.to+
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo beste bloggers,
    dit is een samenvatting van het voorbije jaar bij TO+

    Chinese puzzel: We leerden materialen kennen om geleiders te bewerken. We plooiden geleiders en leerden solderen. Na een aantal sierfiguurtjes waren we klaar voor het grote werk/ plooien en solderen van een Chinese puzzel.

    Pennenhouder: We werkten met kunststof. Schetsten ons eigen ontwerp en maakten een prototype. Als on prototype Ok was gingen we aan de slag met plexiglas. Boren en plooien heeft voor ons nu geen geheimen meer.

    Vlaamse boterham: We gingen voor het eerst naar de keuken. Dat was al direct heel leuk, er werd gekookt maar ook veel gespeeld. We moesten dus een vlaamse boterham maken (dat is eigenlijk een gewone croque monsieur maar zonder hesp) maar we hebben er toch hesp bijgedaan. We moesten hem wel bakken in een pan. Het omdraaien ging bij mij niet altijd goed. Maar het was een geslaagde les en we hebben lekker gegeten.

    Vruchtensla: Als aller eerste moesten we geblinddoekt stukjes fruit eten en dan zeggen of het zoet, zuur, zeer zuur,zeer zoet of bitter was. Daarna moesten we nog eens naar de keuken,maar deze keer voor een gezonde vruchtensla, we maakten een vruchtensla van appel, banaan, peer, sinaasappels en kiwi. Het wassupper lekker.

    IR13: De EN - OF - NIET-poort hadden we al gezien bij gewone TO, maar nu mochten we dit gebruiken op een LEGOtrein, kei leuk.

    Pannenkoeken: Deze keer naar de keuken voor iets ongezonds, maar wel lekker. Je hebt melk, vanillesuiker, bloem en eieren nodig, en daarna bakken maar. En proberen de pannenkoek in de lucht gooien (bij mij was dat gelukt maar ik weet niet of het bij de andere ook is gelukt). Daarna nog een bolletje ijs en een beetje slagroom en smullen maar.



    FOTO1

    11-06-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pannenkoeken

    He allemaal,

     

    Vandaag 11-06-’10 was het onze laatste les T.O.+.

    We zijn gaan pannenkoeken bakken.

     

    Benodigdheden:

    • 250 g bloem
    • 500 ml melk
    • vanillesuiker
    • 3 eieren

     

    Het beslag maken en bakken maar.

    In ons groepje waren de pannenkoeken goed gelukt, maar bij sommige zag het er wel anders uit. Wij hebben 11 pannenkoeken gebakken.

    Het was leuk om te doen en we hebben ons goed geamuseerd.

     

    Nog even een overzichtje over het hele jaar:

     

    Onze eerste 2 thema’s waren agendaklem (T.O.) en Chinese puzzel (T.O.+)

    Dan waren het Tuinlamp op zonne-energie(T.O.) en Pennenhouder(T.O.+).

    De volgende thema’s waren Mountainbike (T.O.) en Vlaamse Boterham (T.O.+)

    Dan hebben we ook nog Vakantiehuisje (T.O.) en Inktvis (T.O.+)

    We hebben ook nog in het thema IR13 gewerkt, maar daar gaan we volgend jaar met verder.

    Ons aller laatste thema was Verse Vruchtensla (T.O.+).

    We hebben voor T.O. ook een eindwerk moeten maken namelijk Een brug te ver.

     

    Dit jaar zijn we ook 3 keer naar de kookklas geweest we zijn daar met het thema Vlaamse Boterham onze eigen croque monsieur gaan maken.

    Met het thema Verse Vruchtensla zijn we onze eigen fruitsla gaan maken.

    Als afsluiter van het jaar natuurlijk de pannenkoeken.


    Met vele groeten Jordi, Alex, Gavin (afwezig) en Wouter

                                    

                                                 

                                 

                                 

                                 

                                 

                                 

                                 

    11-06-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pannekoeken

    Beste bloggers,

    Vrijdag hebben we pannekoeken gemaakt.
    We hadden 500 ml melk , 3 eieren ,250 gram bloem , 1 zakje vanille suiker , bakboter en om te versieren had je bloemsuiker , ijs,chocoladesaus en slagroom . bij iedereen ging het niet zo makelijk want er waren een paar pannekoeken aangebrand .
    Voor de rest waren de pannekoeken lekker .
    Het was plezant!!



                                                      

    11-06-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    16-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo beste bloggers!!!





    Dit is een overzichtje van wat we allemaal bij T.O. hebben gemaakt.
    In totaal zijn het er 5. (+project Bloggen = eigenlijk 6)

    -Agendaklem
    -Tuinlamp op zonne-energie
    -Een brug te ver
    -Mountainbike
    -Vakantie huisje

    - Bloggen
    Bij dit project leerden we een blog maken en onderhouden, maar als je dit artikel leest had je het al wel door. We kregen een uitleg van maar 50 min, maar met ons projectboekje als handleiding trokken we ons zelfstandig goed uit de slag.

    -Agendaklem
    Bij het project agendaklem hebben we een agendaklem gemaakt uit een kunststof plaatje.Daarvoor moesten we eerst een schets maken en dan een kartonnen prototype en dan pas eentje uit kunststof.


    -Tuinlamp op zonne-enregie
    Bij dit projectje hebben we verschillende natuurlijke manieren gezien hoe men groene energie kan opwekken.We moesten ook wat uitleggen;
    -Broeikas effect
    -Waterpompcentrale
    -Transport van elektriciteit
    -Opwekking van elektricitiet
    -Waterkracht
    We maakten ook stroomkringen die we automatiseerden met poorten en sensoren.


    -Een brug te ver
    Dit projectje was ook ons eindwerk.We moesten een papieren brug maken waar een autootje op afstandbediening moest overrijden.Hierbij moesten we ook een powerpoint maken met onze voorbereidingen er in.


    -Mountainbike
    Dit projectje was handig voor op GWP . Want daar hebben we moeten mountainbiken en de tandwielen echt gebruiken.We leerden ook wat aandrijfkracht is, hoe een GPS werkt en hoe we een fit en gezond onbijt moeten klaarmaken.


    -Vakantiehuisje
    Bij dit project heeben we de aanzichten leren tekenen van een perspectief tekening.En we hebben ook geleerd hoe we een plattegrond moeten bekijken.

    We hebben ook een betonnen theelicht-houder gemaak.Eerst moesten we beton maken met mortel,water en zand.Dat in een boterpotje doen en goed mengen met een lepel. Dan  laten drogen (wij hebben het een week laten drogen) en dan het er voorzichtig uitnemen en klaar .

    Dit was het overzichtje van wat we bij T.0. hebben gedaan!!!
    Daag!
    groetjes Phebe.Lore.lisa.Ellen

    16-06-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    17-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IR13 donderdag 10/06/2010

    Beste bloggers,

    Vandaag hebben we in ons project: vakantiehuisje gewerkt.
    We kregen logo's en we moesten zeggen van welk merk dat was en we moesten ook pictogrammen  tekenen . Dan moesten we in ons project : IR13 gewerkt nemen .
    We moesten de trein laten rijden en de lichten voor de wissel laten flikkeren . Wij hebben het geprobeert en het is gelukt .



                                          

                       

    17-06-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17-06-'10
    He allemaal,
    Vandaag was het de laatste les T.O.
    We hebben vandaag moeten opzoeken over de BP olieramp.
    Wat is er gebeurt:
    De olieramp in de Golf van Mexico is een grote milieuramp voor de zuidkust van de Verenigde Staten.
    De ramp ontstond toen op het half-afzinkbare platfom Deepwater Horizon, eigendom van Transocean en geleast aan oliemaatschappij BP,
    op 20 april 2010 een explosie plaatsvond na een blow-out. Daarbij vielen 11 doden en 17 gewonden.
    Tijdens bluspogingen zonk het platform, waarbij de boorstang brak.
    Het debiet van de lekken op 1500 meter diepte wordt geschat op ongeveer 800 m³ (800.000 liter) aardolie per dag.
    Het ecosysteem in de Golf van Mexico is het eerste getroffen. Dieren die aan de oppervlakte leven zoals vogels en zeeschildpadden raken besmeurd met de olie.
    Inmiddels zijn dit al grote hoeveelheden olie.
    In verband met brandgevaar is de productie op minstens twee boorplatformen stilgelegd.
    Barack Obama eist dat BP de schade aan het milieu en de visserij in de streek vergoedt. BP zegt dat het daartoe bereid is.
    Schade
    Tot nu toe heeft BP 1,6 miljard dollar (1,3 miljard euro) uitgegeven om de olieramp in de Golf van Mexico te bestrijden.
    Vooral vissers maken aanspraak om een schadevergoeding, omdat zij inkomsten mislopen.
    Ook de kustwacht en mensen die op boorplatforms werken kunnen een schadevergoeding krijgen.
    Dit was ons laatste blogverslag.

    Jordi (materiaalmeester)
    Gavin (organisator)
    Alex (verslagever)
    Wouter (researcher)




                                         

    17-06-2010 om 00:00 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    06-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste schooldag
    Hallo beste lezers, leerlingen TOWW,

    Als leerkracht van deze zeer toffe klas heb ik het eerste blogverslagje geschreven en zal ook het laatste voor mijn rekening nemen.
    Dit schooljaar was weer heel leuk en te vlug voorbij, we hebben veel meegemaakt: een leuke tweedaagse, een fantastische gwp-week, zeer leuke lessen, plezier in de keuken, ...
    Ik kan me nog goed voor de geest halen toen jullie de eerste schooldag als onwennige kinderen naar de toespraak van de directeur luisterden.
    Tien maanden later zaten jullie als jong volwassenen voor dezelfde directeur te wachten op het laatste rapport, en het was voor iedereen zeer goed, proficiat. Het doet me eigenlijk wel wat.

    Hieronder enkele foto's van na het uitdelen van de rapporten, de gezichten spreken boekdelen.

    Geniet van de welverdiende vakantie,
    Nico Goddé



                                                      

                                                      

                                                      

                                                      

    06-07-2010 om 22:14 geschreven door toww1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)






    forum
  • Mooi
  • heel goed

    laat voorstellen of discusies achter op ons forum



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs