Bram aan de lijn ... slechte verbinding ... halfweg gesprek valt GSM uit ... proberen zelf terug te bellen ... na enkele pogingen gelukt!
Van in de start ging het 30 km omhoog ... gelost en tussen de auto's kunnen terugkomen. Aan de top was ik bijna bij het peleton. In de afdaling ben ik terug komen aansluiten in de groep waar ook Evert in zat. De rest kwam achter. Dan zijn Evert en ik weggereden in een kopgroep van zo'n 25 man en hadden we beneden een voorsprong van 5 minuten op de gele trui. Het ging dan jammergenoeg onmiddellijk weer omhoog ... ik gelost ... Evert kunnen blijven in de kopgroep... reed zelfs nog met een man of 7 weg ... en Evert was zo sterk vandaag dat hij zelfs solo nog wegreed uit de kopgroep. Hij had 5 km voor de meet nog 30 sec. voor ... maar helaas ... weer klimmen ... de kopgroep is nog bijgekomen, maar Evert eindigde na een zeer sterke wedstrijd en na een knappe prestatie 7de. Daarna sukkelde ik bij een 4-tal renners ... Guy heeft ons nog kunnen bijbenen ... ikzelf heb het moeten laten schieten en heb de laatste 40 km op mijn eigen tempo - genietend van het landschap - en met mijn Franse vriend Soula verder gereden. We zijn ongeveer op 15 minuten van de winnaar gestrand,denk ik. Gunther aan de auto gehangen ... weten het verdikt nog niet? Joeri en Philip zijn ongeveer 5 minuten na mij binnengekomen. Morgen zal ik eens een demarage forceren ... RUSTDAG! Met de gezondheid is alles piccobello ... allen kunnen mijn benen niet goed bergop rijden ... maar anders, alles prima! Lekker weertje - zelfs een beetje gebruind vandaag.
De dag begon al niet te goed. Opstaan, door het raam kijken en regen zien niet te warm ook. Uiteindelijk kunnen we toch in het droge starten.
Maar liefst 14km achter de wagen voor de officiële start. Km 0 de vlag gaat omhoog lap 6km omhoog aan 7-8%. De Zuid-Afrikanen gooien er meteen de beuk in. Ik rij op de limiet en moet lossen na km of 3. Op eigen tempo kom ik een goeie minuut na de groep boven (zon 30 man). Ik laat mij uitzakken in groepje aan laat mij meedrijven. Na ongeveer 65km koers komt onze groep terug aansluiten in het eerste peloton, dan waren er al 9 koplopers. Lang kan ik er niet bij blijven het gaat onmiddellijk terug omhoog en ik moet lossen. Opnieuw vindt ik rap mijn ritme en ben ook niet de enige die moest lossen. Net voor de top veranderd het wegdek van asfalt naar onverhard. Ook in de afdaling op aangestampte aarde en veel keien, gedurende km. Oef terug asfalt jammer genoeg niet voor lang. Er volgt een strook van zeker 4km pfff echt gevaarlijk en ik ben al zon schijter om naar beneden te rijden. Uiteindelijk rij ik nog 20km alleen verder op mijn tempo en kan ik toch redelijk wat genieten van het uitzicht, echt prachtig al die heuvels op 2500m hoogte. Ook de ontelbare aanmoedigingen doen je toch niet te veel verzwakken courage, courage, heel de rit door, enorm veel volk hier langs de weg, echt tof. Nadien komt er een groep van 10man terug met daarbij Joeri, Evert en Philip. De pret vergaat mij echter toen het begon te regenen en de afdaling begon, 25km naar beneden. Op een gegeven moment zien we amper dat het zo stortregent. Ik zit dan ook niet op mijn gemak en verlies enorm veel tijd in de bochten. Het is ook maar 10° brrr. Het blijft steil bergaf gaan (10-12%). De regen stroomt in de laatste kilometers over de weg, al het water van de bergen stroomt naar de lager gelegen punten. En dan eindelijk aankomst. Ik had het enorm koud en reed dan na de aankomst ook meteen door samen met de Marokkanen die naar hun hotel reden. 500m na de streep Ik ga naar de receptie Belgium?? Nee dus wij zitten in ander hotel. Dan maar terug keren naar de aankomst zone om te vragen welk hotel ik zit. Achter de nadarafsluiting wordt ik tegen gehouden door een chaperon dopingcontrole. Eindelijk na 12jaar koersen mag ik eens naar de controle daarvoor moet je dan naar Rwanda gaan. Ik moet aan de aankomst blijven zitten onder een tentje die boem vol stond met negers die schuilden voor de regen. Allemaal op elkaar gepakt. Een jong mannetje heel fier dat hij mijn fiets mag vasthouden. Maar ikzelf . oei oei oei ik sta helemaal te trillen van de koude. Ik doe dan ook vlug mijn doorweekte truitje uit. De voltallige ploeg van Eritrea zat er ook. Die hadden blijkbaar een beetje compassie met mij. Ik kreeg een handdoek en een trainingsvest van hun ploeg. Ook de kopman van Eritrea die al een rit won (en die 16e werd dit jaar in de ronde van Vlaanderen voor beloften) gaf zijn zakje snoep af aan mij vond het toch een mooi gebaar. Na ruim 25min bibberen mogen we eindelijk vertrekken naar de controle. Toevallig in het hotel waar wij blijkbaar logeerden. De nieuwe gele truidrager, een Rwandees was al geweest. De ritwinnaar Dan Craven moest dan nog zijn plasje afgeven. Na 1min kwam die al terug uit de badkamer. Amai dat ging vlug bij hem. Zijn papieren werden afgewerkt. Ik neem vlug nog een flesje water want ik heb het gevoel dat het niet meteen zou lukken. Mijn toer wil je plassen of eerst papierwerk. Doe maar eerst beetje papierwerk zeg ik. Dan eerste poging na een kwartier heef ik het op. Dan maar een half uurtje een praatje maken met de controleur en nog een flesje water nuttigen. Ik zei dat ik wel klaar was voor een 2e poging. En oef na 2min was de klus geklaard 50min na het begin van mijn controle. Hij had ooit al eens 5u moeten wachten tot iemand kon. Dus viel het nog wel mee van mij. Dan alle verdere stappen ondergaan en klaar was kees. Ondertussen toch al 4keer terug moeten plassen
Nu toch nog even meegeven hoe mijn collegas het ervan afbrachten. Philip zag behoorlijk af bergop, toen hij bij mij kwam zei hij dat hij echt kapot zat. Maar als het vlak werd en bergaf reed hij toch nog hard. In de 15 laatste kilometers afdaling hebben Evert, Joeri en Philip nog anderhalve minuut genomen op mij. En kwamen binnen op 26min. Goed voor de plaatsen 42, 44 en 45. Ikzelf 51e. Guy en Gunther reden ook de ganse rit in een groepje uit op 42 en 48min. Mooi binnen tijd op plaatsen 66 en 69 dacht ik.
Ziezo nu een nachtje rusten in het luxueuze hotel. En dan morgen zelfde enorm lastige weg terug. 2400 hoogtemeter zegt genoeg. Enkel jammer van de vele muggen die hier zijn aan het Kivumeer.
Allé hopelijk kunnen we morgen weer allemaal overleven. Want meer zit er niet in op dit parkoer.
Enorm lastig vandaag ... na 3 km al gelost ... Joeri na 10 meter ... na 65 km terug kunnen aansluiten in een grote groep. Ik weer direct eraf ... dan 20 km op eigen tempo ... niemand voor ... niemand achter. Dan kwam de volgwagen zeggen dat Evert, Joeri en Philip op 2 minuten achter mij reden ... ik heb gewacht ... met 4 is het toch iets makkelijker dan alleen. Toen is het enorm beginnen regenen (gieten) en werd het zeer koud. In de afdaling heb ik 3 minuten verloren op de rest ... ik was enorm bang ... geen risico's ... de volgwagen kwam zelfs vragen wat er scheelde ... bangggggggggg!
Na de aankomst had ik zo koud ... ben direct naar een hotel gereden ... daar zaten we niet gelogeerd ... terug aan de arrivé ... dopingcontrole ... ik erbij door lottrekking. Kon niet pipi doen .. . na 50 minuten is het uiteindelijk gelukt ...pfff!
Wellicht rond de 55 ste op 25 min.
Nu terug chique hotel met zicht op het Kivomeer ... echt prachtig... chique zwembad ... maar het blijft watergieten.
Ga nu vlug gaan eten ... want de rest is al weg ... probeer nog op de blog iets neer te schrijven maar weet niet of het zal lukken hier in dat hotel. Veel groeten aan iedereen!
Belgen heer en meester bergaf⦠jammer genoeg lag de aankomst bergop
Eerst en vooral doet het alle renners veel plezier dat de blog zo massaal gevolgd worden, dank daarvoor.
Eerst 5km van de rit werden geneutraliseerd wegens pech bij een Rwandees en nog een valpartij. Met als gevolg dat Guy zijn remblokken helemaal versleten waren en ook zijn carbonvelgen beschadigd werden. Guy heeft dan nog vlug gewisseld van wielen voor de officiële start.
Van in de start was het 40km bergaf. Wij onmiddellijk naar beneden gevlogen met als gevolg, na 1km wedstrijd al kopgroep van 12 met 4 van ons erbij! Joeri, Evert, Philip en ikzelf. Iedereen draait goed rond en beneden hadden we maar liefst 4min voorsprong. Jammer genoeg voor ons volgden daarna nog enkel steile hellingen. Die Afrikanen onmiddellijk naar boven spurten en de kopgroep viel uit elkaar. Joeri en Evert konden nog net aanpikken. Maar met een aankomst boven op de helling hadden we geen schijn van kans. Een Fransman wint, Joeri 6e, Evert 7e, ikzelf 9e en Philip 12e. Toch een schitterende ploegprestatie. Ligt de aankomst op een plat stuk dan winnen we zeker maar ja dat is hier dus nooit het geval. Guy en Gunther kwamen net na het peloton binnen. Maar hierbij moet gezegd worden dat zij ook schitterend werk leverden in de achtergrond om af te stoppen en stoorzender te spelen, en dat kost ook krachten!
Hopelijk recupereren we goed, want ik ben redelijk naar de kloten. En morgen staat er een verschrikkelijk lastige rit op het programma. Dat beloofd
Ondertussen ook zeer deugdoende massage gekregen van de Jaak. Ook de fietsen stonden vanochtend mooi gekuist klaar, altijd goed voor de moraal.
Eerst deel van de dag was constant bergop. In de beginfase redelijk plat, licht golvend. Maar de laatste 25 toch meer omhoog. En van km 15 tot 5 van de aankomst zeer lastig. Ook de laatste kilometer zaten er weer enkele heel steile stukken in.
In het begin van de rit zaten we allemaal redelijk van voor. Gunther probeerde talrijke keren weg te geraken, te vergeefs. Ikzelf ben ook bijna met alles en iedereen mee gesprongen. Uiteindelijk rijden die van Eritrea iedereen naar huis. Ik rij mijn eigen tempo tegen de limiet. En kom aan op 27e plaats in groepje met 3 Marokkanen en een Zuid-Afrikaan op amper 2min10. Zeer tevreden daarmee. Niet slecht voor mijn eerste koers ooit in de bergen.
Evert en Philip hielden ook lang stand en kwamen goed binnen op 6min rond 47e plaats. Guy, Joeri en Gunther in een grote groep op 12min.
Statistieken van de rit: 55km 943hoogtemeters (start op 1385m, aankomst op 2230m hoogte) Ik 36,6km/u gemiddeld. De winnaar net boven de 38!!
Jawel ... dag 2 hebben ons mannekes ook weer al overleefd...
In de start onmiddellijk met 12 man weg (afdaling van zo'n 8 km). Evert, Joeri, Philip en Bram zijn erbij. Voorsprong 4 min. na de afdaling. Dan voortdurend licht bergop ... bergaf ... goed kunnen meerijden. De laatste 5 km echter zeer stijl omhoog ... manman ... maar toch nog schitterende resultaten. Joeri - 6 Evert - 7 Bram - 9 Philip - 12
Een Fransman wint de rit. Guy en Gunther bij de laatste beklimming aan de staart van het peleton ... uitslag weet ik niet.
Op de achtergrond klonk het wel vree gezellig ... en lachen dat ze deden... de sfeer zit er blijkbaar wel goed in. Nu nog veel rusten voor morgen, Bram zal straks wel een uitgebreider ritverslag posten.
Weer Bram aan de lijn ... na het middagmaal (spaghetti) belt hij de uitslag door van de rit van deze morgen.
1. Daniel Teklehaimanot (Iritrea) 2. Adil Jelloul (Marokko) op 8 sec. plaats 3 tot en met 5 voor Iritrea
11. Julien Schick op 47 sec. (winnaar Tour du Faso 2010)
27. Bram op 2.10 min. 51. Evert op 6 min. 52. Philip op 6 min. 75. Gunther op 11 min. 82. Joeri op 12 min. 84. Guy op 12 min.
943 hoogtemeters gemiddelde van de winnaar 38,2. Bram gemiddelde van 36,6. Nu op 2200 meter hoogte ... straks ferme afdaling ... aja ... deze morgen heuse beklimming ... nu naar beneden. Beetje regen gehad deze morgen, amper 20 graden ... maar nu komt de zon er door ...
jullie zijn massaal aanwezig om het wel en wee in de tour of Rwanda te volgen ... we proberen dan ook snel op de bal te spelen om jullie zoveel mogelijk info mee te geven ... GSM is dan ook nergens veraf ... en dan toch ... verdorie ... gemiste oproep ... Bram Rwanda ... een mens kan al niet eens snel naar het toilet lopen ... proberen terug te bellen ... lijn bezet ... nog eens ... blijft bezet ... de mama en papa maar bellen... aja ... zij hebben Bram gehoord ... oef ...
Een goedgemutste Bram aan de lijn ... rit 1 van dag 2 zit erop ... ongeveer 25ste op 3 tal minuten van de winnaar ... eerste Belg ... van de rest weet ik niet ... ben zeer content ... maar dat zal hier niet te doen zijn om op dat niveau dat hier een week vol te houden ... manman ... lastig dat dat hier is ... We gaan eten ... want om 14 u. wordt het startschot gegeven voor het 2de deel van de rit ... groeten aan iedereen.
Morgenochtend 8u15 start van de 2e etappe. Slechts 54,3km, wel 858 hoogtemeters! In het begin van de etappe gaat het vals plat zijn en daarna een beetje steiler. Dat is dan evenveel omhoog rijden dan vandaag over 163km Voorziene snelheid volgens roadbook is tussen 33 en 35km/u gemiddeld.
In de namiddag nemen we ongeveer dezelfde weg terug, met op het einde een pittige helling met stukken tot 11 en 15%. De aankomst ligt dan boven. De start wordt dan gegeven om 14u. Voorziene snelheid 45km/u.
Op www.cyclingnews.com zouden normaal de uitslagen moeten komen. Hopelijk tegen vanavond al. Daarstraks stonden ze er nog niet op.
Ik heb al enkel fotos geüpload op mijn facebook, zal het straks ook hier eens proberen.
111 Youssef Belgasem Ahmed (Lba) 112 Ahmed Mohamed Abdalla (Lba) 113 Faysal Alsharaa (Lba) 114 Fathi Ahmed Atunsi (Lba) 115 Amin Abdelrazag Alkilani (Lba) 116 Mohamed Ali Almabruk (Lba)
Kenya
121 John Njoroge (Ken) 122 Kipchumba Benjamin Kogo (Ken) 123 Peter Loriko (Ken) 124 Samuel Mwangi (Ken) 125 Paul Agorir (Ken) 126 Samuel Ekiru (Ken)
Egypt
131 Amr Mahmoud Ahmed Mohamed (Egy) 132 Ibrahim James Yousef (Egy) 133 Mohamed Saad Abou Hegazy (Egy) 134 Eddin Asran Osamahussam (Egy) 135 Ali Al-Sayed Ali Abdullah (Egy) 136 Mahmoud Mohamed Alaa Eddin (Egy)
Seychelles
141 Francis Louis (Sey) 142 Andy Rose (Sey) 143 Edward Pothin (Sey) 144 Chris Germain (Sey) 145 James Bristol (Sey) 146 Simon Brierley (Sey)
Mixt Team Grands Lacs
151 David Matovu (Uga) 152 Jean Marie Nshimirimana (Bdi) 153 Robert Kiwendo (Uga) 154 Jean Marie Ndayikengurukiye (Bdi) 155 Edward Bukenya (Uga) 156 Juvenal Nduwimana (Bdi)
Eerste rit en we weten al hoe hoog het niveau is, ja HOOG!
Na een 20-tal kilometer rijden er 5 man weg. Een Zuid-Afrikaan, Marokkaan, Rwandees, een renner van de UCI-ploeg en een Amerikaan, maar die laatste moest de rol lossen. Toen die mannen 4 minuten voorsprong hadden namen die van Eritrea hun verantwoordelijkheid (die hebben alles gewonnen op de Afrikaanse kampioenschappen) en reden de volledige rit op kop. Bergop zaten we allemaal a-block te rijden, maar anders viel het goed mee, zeker bergaf. Op een goeie 15km van de finish werden de koplopers gevat. Evert en Gunther hadden het peloton net laten rijden. Daarna kwamen van overal aanvallen, wij bemoeiden er ons niet mee. Op 3,5km van de aankomst draaien we plots rechts af voor ons zien we een muur. 2km met zeker een stijgingspercentage van 10% gemiddeld. De Zuid-Afrikanen (profs, zoals bijna alle coureurs hier) trokken aan het langste eind. Joeri, ikzelf en Guy zaten ongeveer in elkaars wiel ronde plaats 30-35. Philip volgde op korte afstand van ons. Evert en Gunther een paar minuten verderop, hebben op hun tempo de laatste kilometers afgelegd.
Zo we weten al genoeg 163km, 41,4 gem. en volgens roadbook 860 hoogtemeters al zegt de GPS van Guy toch 1400 hoogtemeters
Na de rit is er een Belgisch regenbuitje voorbijgetrokken net toen we op weg gingen naar het hotel. Steekt er daar wel een onvoorzichtige neger de weg over Joeri en Philip tegen de grond Philip er vanaf gekomen met enkel schaafwonden en schrik. Joeri zijn pink stond helemaal uit den haak. Gelukkig niet gebroken en al weer recht getrokken (toch een taai gast de Joeri). Zo Guy is al gedoucht, nu vlug aan mijn beurt dat we kunnen gaan eten.
PS ons prijzengeld staat op 0 (nul) euro
Straks nog een voorbeschouwing op morgen 2 ritten.
21 u. 20 ... goed nieuws ... Jaak is aangekomen in het hotel. We gaan nu slapen, morgen iets voor 6 u. opstaan, startschot wordt morgen om 8 u. 15 gegeven. Vandaag losgereden en enorm afgezien bergop ... rugnummer 43 zal wellicht in de grupeto arriveren. Joeri rijdt nu met andere fiets. 6 minuten naar huis gebeld ... voor nog geen 1 euro ... goedkoop hé ... (met Rwandeese GSM-kaart).
Gisterenavond ronde 8u geland in Kigali. De vlucht is vlekkeloos verlopen, er was plaats genoeg om 3 of 4 stoelen in te nemen naast elkaar om proberen een beetje te slapen.
Eens geland moesten we kijken om ons visum in orde te brengen. Met iemand van Brussels Airlines erbij verliep dat redelijk vlot en voor 50 euro de man mochten we het land binnen.
De bagage was allemaal aangekomen en wij konden als laatste van het vliegtuig de luchthaven verlaten. We kwamen buiten en zagen dat alles er proper bij lag. We waren nog op de parking waar er ons twee busjes opwachten om ons naar het hotel te brengen. Raar maar geen enkel schooier stond ons op te wachten om van alles en nog wat te verkopen. Wat een tegenstelling met Burkina en Senegal. Toen we de parking afreden zagen we dat die bewaakt was door agenten of het leger met machinegeweren. Ook op de gewone weg was alles piekfijn in orden, geen vuiltje op te merken. Na een paar kilometer kwamen we aan in het hotel. Gloednieuw, nog maar anderhalve maand in gebruik. Werkelijk niets op aan te merken. Grote badkamer, ruime douche, flatscreen, telefoon, internet, waterkoker, ja zelfs een strijkplank op de kamer. En het bed, heerlijk groot.
Na het avondeten hebben we nog wat bijgepraat en rond middernacht zijn we gaan slapen. Of toch proberen. Guy en ik konden de slaap maar niet vatten en na 2u gaven we het op. Ondertussen rinkelde mijn gsm ook nogtwee keer blijkbaar missen ze mij al in Burkina lol. Dan nog wat liggen praten en uiteindelijk rond 3u15 toch in slaap gevallen. Uitslapen zat er niet bij 8u15 ROOMSERVICE
Tegen 9u gaan ontbijten en dan op het gemakje de fietsen in elkaar gestoken. Alles ging vlot in elkaar. Iedereen klaar. Op Joeri zijn fiets moest er nog een ketting, maar toen sloeg het noodlot toe zijn pat van zijn achter derailleur kraakt af. Niemand die een reserve meegeeft. En dan nog, voor elk type kader is er bijna een andere pat. Maar in Afrika moet je rustig blijven. Ze hebben de taxi genomen en opzoek gegaan naar een fietswinkel. Die vonden ze niet echt maar ze zijn wel terecht gekomenin een garage waar ze de pat weer aan elkaar gelast hebben.
Om 12u hebben we dan gaan eten. Gebakken aardappelen met rijst. Toch maar wijselijk van de koude groenten afgebleven, want mijn darmen liggen toch nog een klein beetje overhoop van in Burkina.
Het losrijden verliep redelijk vlot. Niet al te veel verkeer in het stad. MAAR LASTIG!!! ooh-ooh-ooooh! Wel een schitterend landschap en alles picobello in orde. Overal zie je ze aan de wegen werken in grote groepen. Of in de tuinen in groepen van man of 10 het kruid uit trekken. Ze werken niet te rap, maar je wat wil je, de mensen zijn hier ook amper betaald. Ook hier in het hotel, er zijn waarschijnlijk voor iedere logé vier mensen in dienst. Ze zijn hier overal aan het poetsen en opdienen. Ook twee man constant bij het prachtige zwembad met bar. Terwijl er van heel de dag nog geen gasten aan het zwembad te bespeuren waren.
Na een 40tal km hielden we het voor bekeken. Morgen staat er immers een rit van 160km op het programma.
Ondertussen is Herman naar de ploegleidersvergadering geweest, waar hij ook al de volgwagen ter zijne beschikking kreeg.
Verder gaan we waarschijnlijk niet veel meer uitrichten vandaag. Beetje rusten, het zal nodig zijn. Want Eritrea staat hier met een ongelofelijk sterkte ploeg aan de start. Die mannen hebben afgelopen week de ploegentijdrit op het Afrikaans kampioenschoep gewonnen (ook hier in Kigali) met 2min30 voorsprong op Zuid-Afrika. Ook in de individuele tijdrit was er één van het de beste. En alsof het nog niet genoeg was waren ze in de wegrit 1 en 2!! Dat beloofd
Ondertussen zou ookJaak het vliegtuig genomen hebben en kan hij ons hopelijk vanavond nog vervoegen, gelukkig maar.
SMS van Bram 20 u. 25 ... goed aangekomen in Kigali en alle bagage mee ... proper hotel. Deel de kamer met Guy. Hopelijk kan Jaak met de volgende vlucht nog nareizen. (nvdr. Jaak heeft dus wel degelijk deze morgen de vlucht gemist).
Ruim op tijd (tegen 7 u.) aangekomen in de luchthaven van Zaventem ... net de file voor. Het wordt even wachten bij een koffietje voor de rest aankomt ... een wandelingetje doorheen de luchthaven. En daar zien we Herman, vlug aangeschoven voor de check-in ... nog wat bidons proberen weg te stoppen ... bagage wegen ... fiets 28 kg ... (lap ... mag maar 23 kg wegen) ... even gaan onderhandelen ... geen probleem ... aangezien de koffer op zich al 8 kg weegt ... Mijn fietszak heb ik aan Joeri uitgeleend ... Benieuwd waar de rest blijft ... ook Guy komt aan ... op Joeri is het nog even wachten ... in de file ... 15 min. voor de check-in afsluit komt Joeri aan ... gelukkig, net op tijd ... We besluiten maar terug huiswaarts te keren ... Brusselse ring ... aanschuiven geblazen ... bericht van Bram ... probleem ... check-in gesloten, verzorger nog in de file ... spannend afwachten of hij toch nog het vliegtuig gehaald heeft. Wij intussen weer al thuis ... en nu maar wachten op meer nieuws ... Bram heeft ook een mini-laptop mee om rechtstreeks zijn blog bij te houden, mocht het niet lukken dan is de hulplijn op het thuisfront steeds paraat. Vliegtuig vertrokken 10 u. 59. (ipv 10 u. 40).