Ik ben Just me, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Tosca.
Ik ben een vrouw en woon in een dorp bij de stad () en mijn beroep is teveel om op te noemen.
Ik ben geboren op 28/05/1963 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schrijven en af en toe wat tekenen. Misschien zou het beter omgekeerd zijn....
Fantasie.
Romantiek.
Eén zoon, twee dochters.
Jong van geest.
Psychiater in een volgend leven misschien.
Parelstuif
Ongefilterde spinsels van een echte Brusselse. Romantiek en fantasie en tussendoor veel shit. Een heel klein tikkeltje van de Marollen.
18-05-2008
LENTE MET ELI (romanesk)
Toen ze nog aan de univ studeerde, leerde ze Eli kennen. Eli kwam haar ophalen aan de VUB, ergens in de buurt van het metrostation Petillon. Ze had hem toevallig leren kennen op een fuif. In een garage onder de universiteitsgebouwen. Eli ging altijd uit in studentenmilieus maar studeerde zelf niet. Hij was zo'n tweetal jaren jonger dan haar. Een brok puur natuur. Hij rook ook altijd zeer lekker. Ze herinnerde zich het parfum dat hij droeg net als ze zich zijn kledingsstijl herinnerde. Een beetje new wave-achtig, een beetje sportief. Elke vezel in haar lichaam veranderde ernaar om hem te zien. Ze deden niets liever dan in elkaars armen wegglijden en de tijd leek vaker dan ooit stil te staan. Met andere woorden, ze had het flink te pakken. Eli ook. Hun relatie bestond vooral uit spannende dates en onverwachte afspraakjes. Eli woonde samen met zijn broers en vader (zijn moeder was gestorven aan kanker) in een niet al te groot appartement. Zij woonde met haar ouders en broers in een rijhuis in één van de Brusselse randgemeentes. Ze ontmoetten elkaar in parken maar hun privéplek was het Legermuseum in het Jubelpark te Brussel. Eli trok haar dicht tegen zich aan in één van de nissen van het Legermuseum terwijl de bewaker van dienst zich duidelijk amuseerde. "Schenk er geen aandacht aan, schat, laat je gaan, go with the flow..." "Ik hou van jou, Eli, ik hou van jou,..." "Ik ook, ik zal altijd van je houden..." Zijn handen zochten de rondingen van haar lichaam en zij vond bescherming in zijn lange en stevige armen. Ze liet haar hoofd rusten op zijn brede schouders, ze drukten zich innig en intiem tegen elkaar aan. Haar borsten waren als zachte kussens. Bij momenten was de erotische spanning tussen hen haast niet te houden. Hij gaf haar een tongkus waar ze gretig op inspeelde. Haar lichaam en haar liefde was als een kleed voor zijn hart. Ze droeg hem op haar huid. Elke vlinder in haar werd wakker en ze gaf zich aan hem. Totaal. Volledig. Sans regrets. Maar het sprookje kon niet blijven duren. Op een dag vertelde hij haar dat hij bij het Belgisch Leger had ingetekend. "Ik moet gaan, schat, het is als een roeping voor mij, als een droom. Ik wil me nog niet binden, nog niet voor altijd. Ik ben nog niet aan een lange vaste relatie toe. Jij, je zal vlug een man ontmoeten die lief voor je zal zijn en met wie je kinderen zult hebben. Maar, ik zal je nooit vergeten, lieve schattebout." "Eli, ik begrijp het, je hebt me héél gelukkig gemaakt, ik zal ook altijd van je houden... Kom, laat ons nog wat vrijen." Eli liet zich dat geen twee keer zeggen en ze genoten van de liefde en van elkaars lichaam. Een jonge man en een jonge vrouw. De bewaker keek glimlachend en wijs de andere kant op, de vogels floten en de warme wind streelde hun verhitte lichamen. Ze heeft Eli nooit teruggezien. Maar in haar hart voelt ze dat hij ergens het geluk gevonden heeft. Met een Oosteuropese schone of zo... uit één van de landen van ex-Joegoslavië met wie hij waarschijnlijk nog jonge kindjes heeft. Een mooie vrouw, jonger dan Eli, met lange donkere haren en een stille gratie die hem zeer gelukkig maakt. En ja, in zijn hart denkt hij misschien nog eens terug aan die lachende brunette van vroeger. Zijn voorspelling kwam uit. Ze ging samenwonen en kreeg kinderen. But there is this one small thing : ze lacht altijd zo speciaal als ze nog eens het liedje van Renaud op de radio hoort, een liedje dat hij haar toen liet ontdekken. Niemand weet waarom. Maar zij wel...
Op de achtergrond speelde een viool. Het geluid kwam vanuit een andere kamer en drong stiekem de slaapkamer binnen. Op het bed lagen twee mensen : zij was jong en rimpelloos, hij was lang, mager en een flink pak ouder. Zeker zo'n dertien jaar. Ze keek hem aan op haar eigen schalkse manier. Ze wist heel goed hoe ze hem in kon palmen maar iets weerhield haar. Was het de schaduw van zijn ex die advocate was en waarvan de "geest" het ganse appartement had doordrongen? Was het haar intellectuele superioriteit die nog was blijven hangen en waaraan hij maar eveneens zij niet kon tornen? Misschien was de advocate intellectueel sec. Weinig emotioneel. Terwijl zij hem dat kon bieden. Maar had hij daar wel behoefte aan? Ze lag met een man in bed die de jongen in zich veel te veel ruimte gaf. Een jongensachtige man. De slaapkamer was iets te rustiek naar haar mening maar het was wel rustbrengend. "Ik ben nog niet klaar om verder te gaan. Waarom houden we het niet bij strelen?" "Ik hoopte al dat je dat zou zeggen," vervolgde hij. "Ik ben nog niet over de breuk heen, toch niet helemaal." Maar ze was jong en hij hield ervan haar te strelen. Wel een halfuur lang. Haar hoofd vlijde zich op zijn schouder, al zou hij haar nooit de zekerheid kunnen bieden die een vrouw soms zoekt, maar wou ze dat wel? Zijn lange benen omstrengelden haar als een knuffelende liaan. Samen maakten ze onrealistische plannen en vertelden elkaar hele lieve dingen. Hij hield van vioolmuziek zoals zijn ex. Zij verkoos piano. Hij kon zijn ex niet uit zijn herinnering drammen en toch mocht hij haar wel. She was giving him a good time. Opgewonden stonden ze recht en kleden zich aan. Vele kleren behoefden ze niet in die warme meimaand. Hij zou haar autoles geven, zoals hij aan zijn ex had gedaan. Een verlaten Brusselse parking, zoals men ze alleen in Brussel tegenkomt. "Intellectuele vrouwen, het is moeilijk om ze te leren autorijden..." De dag nadien hadden ze opnieuw een date. "Je bent zó mooi, je bent precies een poppetje." Ze genoot van haar jonge vrouwelijkheid en keek hem in de ogen : "Jij ook, grote jongen." Samen gingen ze naar Kinepolis aan de Heyzel om naar Dangerous Liaisons te kijken. Hij was in de ban van Michelle Pfeiffer, zij van John Malkovich en samen keken ze naar de film, heel dicht tegen elkaar aan. Een bejaard koppeltje keek gegeneerd de andere kant op. Achteraf verwaterde hun contact. Zij had het te druk met haar carrière en andere vriendjes met wie het net nog iets beter klikte, hij verzoende zich waarschijnlijk met de advocate die hem meer kon bieden in hetgeen dat hij zocht. Alleen, de warmte van de meimaand deed haar aan hem terugdenken. Misschien wou hij haar iets zeggen? Na al die tijd? Ze blies de herinnering de ether in en alle deeltjes losten zich op in de lucht.
Ik ben een meikind, nu ja geboren in mei, einde mei, en dat is een constante. Hetgeen een heleboel zaken impliceert. Zoals jullie weten leef ik al achttien jaren samen met Dageraad. Na eerst heel wat gescharreld te hebben zoals het een goede "tweeling" (sterrenteken) betaamt. Aan het scharrelen behoud ik zeer goede herinneringen, alsof de slechte herinneringen verdwijnen of weggedoken zijn. Veel leute dus. Ja, als je jong bent... De stabiliteit van mijn gezinssituatie heeft echter weinig van doen met mijn professionele situatie. Veel veranderingen aldaar. Geloof het of niet, maar ik wil weer van werk veranderen. Niet dat ik mijn droomjob zal vinden, maar goed, waar ik nu werk, heb ik teveel stress vanwege de moeilijke regio waarop ik moet werken en de verdiensten zijn navenant, dus wordt het tijd dat ik naar iets anders uitkijk. Ik wil er ook wel wat aan hebben. Bovendien sta ik toch nog onder interimcontract, dus, waar wacht ik nog op... Eigenlijk heb ik zeer weinig te verliezen, tenzij het feit dat ik er met de fiets naartoe kon gaan. Mijn zoon mag vandaag een test voor een vakantiejob afleggen op één van mijn betere interims, dus de jobhopping is zeker niet voor niets geweest. "Het komt wel in orde," vertel ik hem bij het weggaan. "En, als je te laat zou komen met het openbaar vervoer, vergeet hen dan niet vooraf een seintje te geven." Een rits raadgevingen maar hij zal het tenslotte moeten doen. Mijn oudste dochter heeft het druk, is bijzonder vrolijk en goedgemutst en stapt om één of andere reden zingend door het leven. Het is haar gegund. De jongste maakt er zelfs versjes op. Af en toe vang ik een flard op van een geheim gesprek tussen de beide zussen maar ik laat ze doen. Los-laten, weet u wel.
"Bellissimo," zei Michelangelo tegen zijn beeld David. "Nu moet je het zelf doen, de blikken trotseren, ook als ik weg ben van deze wereld..." David voelde zich sterk om de confrontatie aan te gaan. Heel sterk. "Mama, ik twijfel tussen Latijn-moderne talen, economie-moderne talen en economie-wiskunde," zegt mijn jongste zonder echt op mijn antwoord te wachten. "Wat wil je nu zelf, schat, wat wil je worden? Of wat denk je dat je wil worden?" "Ooh, mama, iets creatiefs, iets in verband met schrijven en communicatie, misschien een eigen reclamebureau, niet iets saais..." Ik knik. Alles lijkt en alles is mogelijk. Haar toekomst lijkt vooralsnog briljant. Ze is jong, groot, zelfverzekerd. "Mama, ze zeggen altijd dat ik originele ideeën heb. In plaats van flyers te ontwerpen, denk ik bijvoorbeeld aan ballonnen. Dat gooien de mensen soms minder rap weg." Even krijgt mijn ecologisch bewustzijn een kleine schok maar ik blijf lachen... Ik denk : "Verras me, lieve schat, blaas me van mijn sokken, toon me dat je creatief bent tot aan de sterren." Ik voel me - heel even - Michelangela. Bestel bij het gelatokraampje met artisanaal ijs een bolletje meloen voor haar en een bolletje citroen voor mij in het Spaans en excuseer mezelf dat ik Spaans en Italiaans door elkaar gebruik. We moeten er flink om lachen. Hoog tijd dat ik nog eens naar Toscane ga. "Schat, je moet iets doen wat je graag doet." Na het natuurreservaat wandelen we nog even rond op de plaatselijke rommelmarkt. Ik word verleid door een schilderij van Rembrandt : één van zijn zelfportretten. "Mama, koop dat niet, dat is ... oud! Dat is voor het huis van opa en oma..." Mijn koolpotloodtekeningen vindt ze leuk, omdat ze van mij afkomstig zijn. Omdat ze er iets van mij in terugvindt. Hoe zou ik een zelfportret maken? Zeker niet naar de natuur. Er zijn foto's nu. Eerder symbolisch. Dit weekend heb ik voor het eerst sinds lange tijd heel veel geluk ervaren. Weliswaar af en toe met uitgedunde kroost omdat de helft regelmatig gaat vliegen, nu het nog kan en nu ze nog tijd hebben vóór de examens. Als ze maar gelukkig zijn...