In Leiden, Nederland, zijn de inwoners woedend op hun
Wethouder omdat hij, zonder hun medeweten, al een tijd een pedoseksueel
huisvest die zijn straf heeft uitgezeten. De adresgegevens van die man werden
door een krant bekendgemaakt. Het gevolg is dat zijn woning beklad wordt en dat
hij wellicht zou moeten verhuizen. Dit bewijst eens te meer dat wij als
samenleving niet overweg kunnen met het complexe pedofilieprobleem.
Dat wij schrikken dat een vrijgelaten pedoseksueel bij ons
komt wonen, is menselijk, want elke ouder wil zijn / haar kind behoeden voor
pedoseksuelen. Maar dit betekent niet dat we de reïntegratie mogen belemmeren
indien hij zich houdt aan de maatschappelijke waarden en normen. Deze
afbakening dient nauwlettend bewaakt te worden door een deskundige en blijvende
nazorg.
Heeft de Wethouder een fout gemaakt door zijn inwoners niet
in te lichten? Ondubbelzinnig neen wegens de uitingen van het NIMBY-syndroom.
Elke misdadiger die zijn straf uitgezeten heeft, moet toch gehuisvest kunnen
worden of willen we een dorp of stad bouwen voor ex-gedetineerden, wat neerkomt
op een verlenging van het gevangenisschap
Dichter bij huis vraagt een pedofiel (niet te verwarren met
een pedoseksueel) euthanasie aan omdat hij bang is een misdrijf te plegen.
Pedofilie behoort tot de groep parafilie die behandelbaar is, maar het moet
nog bewezen worden dat pedofilie een ongeneeslijke ziekte is, wat een belangrijke
voorwaarde is voor de toepassing van euthanasie. Wat wel zo is, is dat pedofilie
vaak leidt tot psychisch lijden en vaak gepaard gaat met andere psychische
problemen.
De persoon die aangeeft te willen sterven uit angst, voelt
zich vereenzaamd, depressief en beleeft nog nergens plezier aan. Hij wil er
niet meer zijn. Dit is een schrijnend gegeven en verdient medeleven. De keuze
voor het leven dient altijd vooropgesteld te worden, ook al schuilt het gevaar
dat de behandeling faalt en de man zich alsnog vergrijpt aan kinderen. Daarom
moet het ons aanzetten om nog meer in te zetten op maatgerichte en
gediversifieerde zorgverlening en preventie. Want elk vergrijp aan een kind is
er één te veel.
Deze week is de wet goedgekeurd die het mogelijk maakt om
ook kinderen die ongeneeslijk ziek en wilsbekwaam zijn te euthanaseren. Deze
wet is het sluitstuk van een debat dat het parlement 37 weken heeft gevoerd en
waarvan sommige politici vonden dat het nu echt tijd was om dit ter stemming te
brengen, wegens te belangrijk. Wie deze wet leest, fronst wellicht de
wenkbrauwen omdat deze wet te slordig is: wanneer is een kind wilsbekwaam, het
deskundigheidsrapport van psychologen is een resultante van momentopnames en is
an sich waardeloos, of draagt in het beste geval slechts een fractie bij tot
het geheel.
Meer nog dan het inhoudelijke van deze wet, rijst de vraag
of deze wet en andere wetten, geschoeid op leest van het individu, het
maatschappelijk belang voorop stelt. Het is goed om, binnen maatschappelijk
gedragen grenzen, de mogelijkheid te creëren over het eigen lot te beschikken.
Maar het is onweerlegbaar dat die grotere individuele keuze de maatschappij
beïnvloedt. Hierdoor zal men blijvend moeten waken dat beiden evenveel respect
verdienen en beschermd worden, zodat een nieuw en harmonieus evenwicht kan
gevonden worden.
Meer en meer zal dit evenwicht op de proef worden gesteld en
zal het maatschappelijk gedragen individualisme leiden naar een individualistische
maatschappij, waarin het zorgdragen voor de ander en het omgaan met lijden
vervelt. Want dit is de essentie van deze levensbeschouwende wetten: het zoeken
naar menswaardige alternatieven wordt bemoeilijkt omdat een pasklaar en
onomkeerbaar antwoord in het bereik ligt. Het omgaan met lijden is aan inflatie
onderhevig, terwijl het lijden en ook de dood afhankelijk is van het leven en
niet andersom.
Bovendien zij er initiatieven waarbij het lijden menswaardig
opgevangen kan worden, ook al is deze persoon terminaal ziek. De
zorgverstrekkers, maatschappelijk werkers en talrijke vrijwilligers kunnen,
samen met de familie, de zieke persoon nog altijd kwaliteit van leven aanbieden
waarbij het lijden zelf een belangrijke plaats inneemt.
De verloren generatie, toegenomen kansarmoede,
schoolmoeheid, stijgende criminaliteit bij jongeren, het verdere spagaat tussen
allochtonen en autochtonen, de repressieve aanpak door het willekeurig uitdelen
van GAS-boetes, Als men de kranten openslaat en men leest dergelijke koppen, is
het niet om vrolijk van te worden. Het maatschappelijke deficit dreigt en de
daarmee gepaard gaande onverschilligheid en onverdraagzaamheid neemt gestaag
toe. En toch is het hoopgevend dat mensen zich verzetten tegen
deze kille vooruitzichten. Er worden interessante studies gepubliceerd en er
worden initiatieven opgezet.
Een interessante studie, waarover een artikel werd gewijd in
een krant, toonde aan dat de criminaliteit en het zich afzetten van de
maatschappij niet zozeer gebonden is aan origine dan wel aan het absenteïsme in
het onderwijs. Eigenlijk is dit een valabele verklaring, omdat het
schoolgebeuren (kennisoverdracht en het aanleren van sociale vaardigheden) een
groot aandeel heeft in het leven van jongeren. Dus, er moeten inspanningen
gedaan worden om jongeren die dreigen af te haken, te blijven motiveren om naar
school te gaan. Dit wil niet zeggen dat de focus moet verschuiven naar die
doelgroep. Dit werkt stigmatiserend en geknakt riet breekt men niet.
Ook de link leggen naar armoede is hierbij heel belangrijk.
Een kind uit een arm gezin moet heel wat meer inspanningen doen wil het niet in
armoede blijven, want kindarmoede heeft met uitsluiting te maken. Immers,
kinderen in armoede lijden aan armoedestress, omdat ze nergens worden
uitgenodigd, of ze worden strategisch ziek op hun verjaardag om te ontsnappen
aan te trakteren.
De tijd dat alles zou worden opgelost met overheidsgeld is
voorbij. Kansarmoedebestrijding en de invulling van onderwijs reikt heel wat
verder dan de bevoegdheden van ministers. Akkoord, zij moeten de bakens
uitzetten en een gepast beleid voeren. Een beleid waarin alle actoren actief kunnen
participeren (onderwijzers, maatschappelijk werkers, zorgverstrekkers, ouders,
) is van primordiaal belang zolang het kind of de jongere centraal staat in
dat beleid. Om het beleid dichter bij de mensen op het werkveld te brengen, is
het een uitstekende zaak dat er initiatieven genomen worden die tot doel hebben
deze mensen te ondersteunen en het draagvlak voor diversiteit verder uit te
bouwen.
Dat het voor leerkrachten soms heel moeilijk werken is, is
helaas realiteit. Ze doen hun uiterste best maar stoten te dikwijls op
belemmeringen en onbegrip. Zo hebben ze, naast kennisoverdracht, oog voor het
blijvend prikkelen en positief uitdagen van kinderen en jongeren. Bovendien
waken ze erover dat de verscheidenheid juist een verrijking kan zijn.
En toch is het blijkbaar onvoldoende. Er moet dringend
afgestapt van het prestatiegericht denken door sommige ouders en de repressieve
aanpak van de overheid. Dit verengt de maatschappij zodanig dat de gelijkheid
norm wordt waarbij de samenhorigheid grondig verstoord wordt.
Met het einde van het congres van de N-VA, is de
kiescampagne echt begonnen. De begrotingscontrole in februari zal een wandeling
door het park worden om zo weinig mogelijke schade te berokken aan hun
partijen.
De strijd om de kiezer mag dan wel losgebarsten zijn, maar
het besef dat België op 1 juli van dit jaar een gedaantewisseling krijgt, wordt
door meerdere partijen nauwelijks naar voor gebracht. Integendeel, vorige week
werden we door alle partijen getrakteerd op miljarden euros
belastingsverminderingen, loonsverhogingen, , en elke partij stelt dat hun
voorstel het meest realistische is. Het is doodjammer dat er geen onafhankelijk
orgaan is dat deze beloftes kan berekenen naar haalbaarheid. En het is
bovendien laakbaar dat ze de beloofde miljarden ons niet hebben gegeven tijdens
de huidige regeerperiode. Eigenlijk zijn beloftes onrealistisch en
verkiezingspropaganda en kunnen ze op 25 mei de prullenmand in omdat 1 partij
nooit de absolute meerderheid haalt.
Deze beloftes zijn nog minder geloofwaardig met de
uitvoering van de zesde staatshervorming en het begrotingspad opgelegd door
Europa. Europa eist dat België nog 11 miljard euro bespaart.
Vlaanderen krijgt in juli een pak bevoegdheden bij die thans
in handen zijn van de federale staat. Maar Vlaanderen krijgt slechts 80% van de
financiële middelen. Met andere woorden, Vlaanderen moet meer doen met minder
geld. Dat alleen al is een uitdaging voor de volgende regering. Deze besparing
zal de burger pijn doen. Het kan niet anders. De partij die met deze boodschap
naar de kiezer trekt, verdient een Oscar voor moed, maar pleegt zelfmoord.
De aankomende verkiezingen zijn te belangrijk om er
lichtzinnig mee om te gaan. Vanaf dag één na de verkiezingen zal kordaat opgetreden
moeten worden om een werkbare coalitie op de been te brengen. Een coalitie die
de zesde staatshervorming correct uitvoert, die de nodige besparingen doet en
die een warme samenleving nastreeft.
Bij haar aantreden als minister van Justitie, stelde Annemie
Turtelboom dat het goed was dat Justitie voortaan geleid zou worden door iemand
die geen juridische achtergrond heeft. Inderdaad, Minister Turtelboom is
licentiate in de economie. Ze wou haar departement leiden als een manager.
Nu het einde van de legislatuur in zicht is, duiken er meer
en meer stellingen op dat de chaos op Justitie compleet is: er is geen
communicatie meer, beslissingen worden opgelegd, de gevangenissen zitten
overvol, de gerechtspsychiaters en onderzoekers zijn onderbetaald of zelfs niet
betaald, de onvrede bij de magistratuur neemt ongeziene proporties aan en de
ingevoerde wetten blijken alsnog hiaten te vertonen.
Dit allemaal op het conto schrijven van de minister is niet
de bedoeling. Justitie is eenmaal een logge en rigide instantie waarop meerdere
ministers zich de tanden hebben stukgebeten. Maar het is ongezien dat de
communicatie tussen minister en mensen op het werkveld zo stroef verloopt. Een
goede manager mag zich niet hautain gedragen, moet zijn medewerkers voldoende
ruimte geven om hun taken efficiënt te kunnen uitvoeren en moet toekomstgericht
denken. De hieronder beschreven voorbeelden tonen aan dat de volgende minister van
Justitie een betere manager verdient.
Het strafwetboek is dringend aan vernieuwing toe in plaats
van oplapwerk. Een jurist die het strafwetboek doorneemt, zal er tal van
anomalieën en tegenstrijdigheden in terugvinden. Het kan zo erg zijn dat een
gewiekste advocaat een vonnis onontvankelijk kan laten verklaren. De rechters
weten dat en erkennen dat een inschattingsfout thans minder erg is dan een fout
te moeten maken op basis van wetten. Dat dit moeilijk te begrijpen is, komt
omdat er wetten zijn gemaakt op bestaande wetten met als doel achterpoortjes te
sluiten. En sommige wetten werden daarbovenop uitgebreid waardoor de essentie
van die wetten kan uitgehold worden. Met andere woorden, het strafwetboek is
geen samenhangend geheel en dient herschreven te worden op de hedendaagse
maatschappelijke normen.
Deze week werd bekendgemaakt dat de nieuwe gevangenis van
Beveren-Waas een assisenzaal krijgt. Losstaand van het gegeven dat dit de
onpartijdigheid in het gedrang kan brengen (men gaat iemand die opgesloten zit
en waarvan de schuld nog niet is bewezen berechten op een locatie die verweven
is met schuld), is dit nauwelijks of niet doorsproken met de magistratuur.
Rechters en advocaten vielen uit de lucht en kwamen met tegenargumenten
aandraven. Minister Turtelboom lachte op Reyers Laat de aanwezige advocaat net
niet uit. De redenering luidt dat dit ten eerste kostenbesparend is en dat ten
tweede de voorzitter zelfstandig kan beslissen of het proces zal gehouden
worden in de gevangenis of in een justitiehuis. Het eerste kan van tafel
geveegd worden door logistieke onbekwaamheid te poneren. Het tweede zal ertoe
leiden dat weinig voorzitters zullen kiezen voor een proces in de gevangenis.
Dan zit Justitie met een ongebruikte assisenzaal wat de kosten juist doet
oplopen.
Dat de komende jaren zwaar moet ingezet worden op een
efficiëntere uitbouw van het openbaar vervoer en fietspaden, weet bijna iedereen.
Immers, tussen 2008 en 2013 is het fileleed alleen maar toegenomen, en dit in
jaren van economische crisis. De economische heropleving zal hopelijk dit jaar
ontluiken, waardoor een verkeersinfarct dreigt. Een eerste conclusie is dan ook
dat de verschillende regeringen het mobiliteitsprobleem onvoldoende aangegrepen
hebben, of sterker nog, voor zich uitgeschoven hebben.Nu de verkiezingskoorts duidelijk in de Wetstraat aanwezig
is, wordt het mobiliteitsprobleem meer en meer een issue, dat aangewakkerd is
door de directies van De Lijn, de NMBS en diverse belangenverenigingen.
Drastische keuzes dringen zich op. De Lijn is vragende
partij om meer middelen te krijgen. Is deze vraag terecht? Ja, op een aantal voorwaarden.
Ten eerste moeten de gratis abonnementen voor bepaalde doelgroepen die zich
perfect een betalend ritje kunnen veroorloven afgeschaft worden, en vervangen
worden door hen een jaarlijks bedrag te betalen dat maatschappelijk verantwoord
is.
Ten tweede moet het aantal bussen en trams op drukke lijnen
omhoog en moet De Lijn overwegen om een aantal snelle verbindingen in te voeren
die voor de gebruikers een lichte meerkost zullen betekenen.
Ten derde moet de aansluiting op andere vormen van openbaar
vervoer efficiënter gemaakt worden. Een vlotte transitie maakt een tevreden
klant.
Ten slotte moet het basisrecht op mobiliteit herbekeken
worden. Het getuigt van onverantwoordelijkheid om bepaalde, dikwijls lange
verbindingen, in stand te houden voor enkele gebruikers. Moet men deze
gebruikers, vaak dorpelingen, in de kou laten staan? Neen. Deze mensen kunnen
worden bediend door kleinere busjes, al dan niet uitgebaat door De Lijn.
Ten slotte moet De Lijn andere inkomsten kunnen verwerven
door meer convenanten af te sluiten met
de privé-sector.
Vervolgens is er Koning Auto. Iedereen hoor ik zeggen dat er
teveel autos zijn behalve de zijne. Wat doe je eraan? De auto verder belasten
of een verschuiving van belasting naar gebruik (rekeningrijden) is geen optie.
Er moet gekeken worden in de richting van bedrijfswagens en de modaliteiten in
gebruik ervan. In plaats van het geven van een bedrijfswagen kan het
efficiënter zijn om telewerk aan te moedigen. Met de razendsnelle ontwikkeling
van de technologie, moet dit mogelijk zijn. Het aantal verplaatsingen kan
dalen, indien ook de NMBS mee op de kar springt. Naast een verdere uitbouw van
parkeerfaciliteiten aan strategisch gelegen stations, kunnen deze stations
perfect een ontmoetingsplaats zijn waar vergaderingen kunnen plaatsvinden. Dit
is ook een denkpiste die de gedelegeerd bestuurder van de NMBS bewandelt.
De
begroeting van de nieuwe paus, Franciscus I, was voor me een van de meest
ontwapenende zinnen van het voorbije jaar. Buena sera (goede avond), zei hij
voor de tienduizenden gelovigen voor de Sint-Pietersbasiliek en voor miljoenen
tv-kijkers.
Buena sera
en hij ging door op deze ontmoetende toon. Toen vroeg hij: Bid voor mij. Hoe
nederig kan een van de invloedrijkste personen van deze planeet zijn? Hij
besefte dat hij voor een aartsmoeilijke opdracht stond. De Katholieke Kerk
davert op haar grondvesten, sommige herders hebben zich verknocht aan aanzien
en rijkdom, het aantal, dat naar de kerk gaat, is, zeker in onze contreien, in
vrije val. We leven meer in een geseculariseerde maatschappij.
Is een
geseculariseerde wereld aan te bevelen? Ja, maar op twee voorwaarden. Ten
eerste heeft deze maatschappij een meerwaarde als de geloofsovertuiging van
elkeen gerespecteerd wordt en deze ook in volle vrijheid kan beleefd worden. Ten
tweede en eigenlijk is dit aan het eerste gekoppeld, moet deze maatschappij
gevestigd zijn op levensvatbare en universele waarden. Het kan nooit de
bedoeling zijn dat de menswaardigheid en dito lijden aan inflatie onderhevig
is.
Buena sera,
nederig en ontmoetend, zoals vrienden, koppels en kennissen dit tegen elkaar
zeggen. Ik neem de uitdaging aan om buena sera tegen je te zeggen: hier sta ik
voor je met mijn talenten, maar ook met mijn gebreken.
Dat voetbal
gepaard gaat met emoties, is eigenlijk open deur intrappen. Wanneer het voetbal
geruime tijd aan de verwachtingen van het bestuur, de trainer, maar vooral de
supporters voldoet, is het allemaal peis en vree. Dit slaat echter om als er
geen punten meer gehaald worden en het spelniveau daalt. Het gemor bij de
supporters neemt toe, alsook de onzekerheid in de spelerskern.
Het bestuur
moet te allen tijde bovenstaan om de continuïteit van de club te bewaken. Het
bestuur moet een duidelijke visie hebben. Vaak is deze visie dode letter en
maakt men de visie afhankelijk van het project, wat meer laakbaar is omdat een
project niet thuishoort in het voetbal.
Neem nu KAA
Gent als voorbeeld. Na enkele heel mooie seizoenen, is het nu reeds 2 jaar een
stuurloos schip geworden. De bouw van de nieuwe arena heeft een zware impact
gehad op het sportieve maar mag nooit als excuus gebruikt worden. Het bestuur
beweert dat KAA Gent een nieuwe club is geworden: het budget stijgt jaarlijks
met 15%, het aantal toeschouwers is verdubbeld, enz. Toch neigen deze
beweringen naar misplaatste zelfgenoegzaamheid, want met het huidige spelniveau
zal het aantal abonnees hoe dan ook dalen.
Het wordt
tijd dat er sportief ingegrepen wordt. Als je in nauwelijks 2,5 jaar 4 maal van
coach wisselt, kom je in de problemen. Iedere coach stelt zijn eigen eisen,
heeft in de transferperiode heel wat inspraak en draagt bijgevolg heel wat
verantwoordelijkheid. De vraag die zich opdringt is: hebben de trainers van KAA
Gent niet te veel inspraak? Rednic, de huidige trainer, beschikt over een pak
spelers die gekocht zijn op voorspraak van de vorige trainer en een belangrijk
deel van hen past niet in de speelstijl van de trainer. Gevolg is een
spelersgroep die niet klit aan elkaar.
Velen
denken aan de komende transferperiode. Rednic heeft al 3 spelers op het oog die
toelaten zijn beoogde 4-4-2 opstelling te gebruiken. Maar de trainer heeft een
contract lopende tot juni 2014. Een contract dat verlengd kan worden indien een
plaats binnen de top 6 wordt bereikt of men tevreden is over het geleverde
werk. Een plaats in top 6 is weinig realistisch en dus moet het bestuur kleur
bekennen: ofwel men koopt de spelers van Rednic aan en men geeft de trainer
meteen een contract van minstens 1 seizoen, ofwel koopt men spelers die
uitvoerig gescout zijn en men bekijkt of de trainer kan functioneren met de
vernieuwde spelersgroep. Spelers kopen op zijn advies en de trainer 5 maanden
later laten is geen optie en leidt waardeverlies.
Wil KAA
Gent uitgroeien naar een gevestigde waarde in het Belgische topvoetbal, is het
hoog tijd dat het bestuur zijn verantwoordelijkheid opneemt en zich niet
afhankelijk laat maken door een trainer die eigenlijk maar een passant is voor
maximaal enkele seizoenen.
Johnny Thijs, een van de meest geprezen managers, ziet het niet meer zitten om een nieuw mandaat te krijgen bij B-post. Een bedrijf dat 12 jaar geleden rigide en absoluut niet concurrentieel was. Nu behoort het tot de Europese top. De hoofdreden van zijn nakend afscheid is zijn halvering van zijn jaarwedde. 650.000 euro is veel geld, zeker als de hoofdaandeelhouder de Belgische Staat is. En toch geef ik Johnny Thijs gelijk. Sinds kort is B-post een beursgenoteerd bedrijf. De verloning van het management van deze bedrijven ligt ruim boven het miljoen. Of dit nu ethisch is of niet, is een ander verhaal waarop geen eenduidig antwoord te geven is.
B-post en Belgacom hebben zoals aangehaald de Belgische Staat als aandeelhouder, waardoor de belastingbetaler het loon van het management betaald. In tijden van budgettaire krapte is het verklaarbaar dat de verloning van nieuwe mandaten naar beneden herzien worden. Maar in het geval van B-post is het zo dat de CEO minder zou verdienen dan zijn naaste kaderleden en dat zorgt voor ongezonde fricties. Bovendien was het de wens van de voltallige regering om door te gaan met Johnny Thijs, die zijn mandaat niet zou vervolledigen. Deze 2 gegevens indachtig, maakte het perfect mogelijk om een vergelijk te vinden voor Johnny Thijs.
Deze situatie die de regering nu geschapen heeft, mag nobel geheten worden, maar getuigt alweer van naïviteit en kortzichtigheid. De nieuwe CEO van Belgacom verdient een pak minder dan de CEO van Telenet, ook een beursgenoteerd bedrijf dat dezelfde services aanbiedt. En de beurs is onverbiddelijk: alles hangt af van winstmaximalisatie en de visie van het management.
Indien B-post en Belgacom concurrentieel en innovatief willen blijven, is het dringend tijd dat het gewicht van de Belgische Staat in deze bedrijven significant vermindert. Bovendien is een verkoop van aandelen goed voor de Belgische schatkist.
Niettegenstaande
de regering Di Rupo slechts een regeerperiode zal kennen van 2,5 jaar en ze de
verwachtingen van menigeen heeft overtroffen (lees: meer dan op de winkel
letten), is ze al een paar weken in verkiezingsmodus beland. Akkoord, er is
recentelijk nog een concurrentiepact afgesloten en sinds deze week is er een
bankenwet. In februari 2014 volgt nog een begrotingscontrole, waarbij er
slechts 300 miljoen moet gevonden, maar dan is het echt wel het laatste.. Er is
de afgelopen maand te veel gebeurd om te kunnen besluiten dat de
profileringsdrang van de regeerpartijen aanzwelt ten koste van de cohesie ervan.
Het
startschot van de verkiezingsmodus is gegeven bij de goedkeuring van de
tijdelijke btw-verlaging op elektriciteit van 21% naar 6%. In dat dossier heeft
de CD&V en meer bepaald Minister De Crem zich volop in de wind weten te
plaatsen door deze verlaging af te schieten. CD&V heeft De Crem teruggefloten
en hem een dramatische U-bocht laten maken: de btw-verlaging werd gekoppeld aan
de toepassing van de concurrentiewet van 1996 die belooft de loonkloof met de
buurlanden tegen 2019 te dichten. Hoe deze zal gedicht worden weet niemand.
De Open-VLD
hield de voorbije maand haar congres. Het was een goednieuwsshow. Minister Maggie
De Block is de populairste politicus van het land en Minister De Croo kan teren
op zijn stappen in de pensioenhervorming en de regering heeft in moeilijke
tijden puik werk afgeleverd. Het kon niet op! Enkele dagen later verlieten 2
nobele onbekenden, wiens verdiensten de auteur niet geheel duidelijk zijn, de
partij om scheep te gaan met N-VA. Ze waren de belastingsregering beu.
Voorzitster Gwendolyn Rutten verslikte zich in haar koffie en moest dringend
een dam werpen om erger te voorkomen. De open oorlog tussen haar partij en N-VA
was een feit met als inzet de rechtse kiezers. Dat ze de regering in een
comateuze toestand stort, is bijzaak. Het is gedaan met een andere
regeringspartij te laten scoren.
Een bewijs
daarvan is de bankenwet, waaruit de spaarfiscaliteit gelicht werd ondanks het
vrij ongelukkig compromis van Minister Vande Lanotte. Minister Geens heeft de
bankenwet zorgvuldig uitgewerkt, daarin uitvoerig bijgestaan door de Nationale
Bank (de gouverneur van de Nationale Bank is een liberaal). Hij kreeg zelfs lof
van het IMF. SP.A en Open-VLD vonden het plots nodig om op de rem te staan. De
SP.A wilde een meer strengere aanpak voor de speculaties, die de Belgische
banken een handicap zou opleveren en Open-VLD zag een vermogenskadaster in de
maak. Dit kon ze niet hebben, want zo zou ze nog aangevallen worden op de
rechterflank. Bovendien had ze nog een openstaande rekening met het
professortje Geens: de liquidatiebonus. Deze bonus hebben ze mee goedgekeurd
toen ze nog geen besef hadden dat ze in een belastingsregering zaten.
Minister
Geens zal zijn verdere plannen betreffende de fiscale hervormingen moeten
opbergen voor na de verkiezingen waarvan iedereen zijn hart vasthoudt. Door
coalitiepartners het licht niet meer te gunnen, en wisselmeerderheden tot stand
te laten komen, creëert deze regering een situatie die ze na 25.05.2014 niet
wil. En dat is een nieuwe blokkering van het land.
eigen kamer voor gehandicapten is niet vanzelfsprekend
Lang niet alle personen met een handicap hebben een eigen kamer in hun instelling. De onaangepaste infrastructuur blijft een pijnpunt, zo blijkt uit inspecties. De subsidies voor nieuwbouw zijn ook al maanden op, zo schrijft De Standaard maandag.
In bijna veertig procent van de voorzieningen voor volwassenen hebben niet alle bewoners een individuele kamer. Bij de internaten voor kinderen is dat bijna veertig procent. Dat blijkt uit een grote, onaangekondigde inspectieronde van de Vlaamse Zorginspectie bij 142 voorzieningen voor mensen met een handicap waar de bewoners met een lichte en zware mentale handicap overnachten.
'Dat kinderen op dezelfde kamer moeten slapen, is niet zo problematisch', zegt Frank Cuyt, algemeen directeur van het Vlaams Welzijnsverbond. 'Ze willen met hun vriendjes op de kamer slapen, bovendien gaan ze nog vaak naar huis, in alle vakanties. Dat ligt anders bij volwassenen. Zij maken hun leven in de voorzieningen, dat is hun thuis. Voor hen lijkt een eigen kamer inderdaad een minimaal comfort.'
Ondanks de inspanningen van veel voorzieningen kunnen die lang niet iedereen een eigen kamer aanbieden. Verouderde gebouwen zijn er niet op voorzien, en bovendien zitten de instellingen vaak overvol waardoor ze moeten inbinden op comfort.
Geld is weer op
In een twintigtal voorzieningen merkte de zorginspectie op dat de infrastructuur om meerdere redenen onvoldoende aangepast is: de kamers zijn te klein, er is te weinig, verouderd of moeilijk toegankelijk sanitair, de infrastructuur laat onvoldoende visueel toezicht toe of het gebouw is in het algemeen verouderd. 'Het investeringsritme is te traag', aldus Cuyt.
Vorig jaar was de subsidiepot voor (nieuw)bouw bij het Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden (Vipa) al op in oktober. Dit jaar was dat in september al het geval.
Duidelijkheid over de nieuwe budgetten voor 2014 komt er volgens de Vlaamse minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) ten vroegste eind januari. 'Maar deze legislatuur is al meer geïnvesteerd in infrastructuur, we komen onze beloftes na', zegt Vandeurzen.