Stage Op deze blog zal ik op regelmatige basis een update brengen over de werken en hoe het me hier vergaat in Ohé en Laak.
Reacties en commentaar is altijd welkom.
09-03-2011
Bekisten en wapenen KW 15 a
De laatste 2 weken zijn de bekistings en wapeningswerken begonnen bij KW15a terwijl er bij KW15b damwanden werden geplaatst die met groutankers van 32m moeten vastgezet worden, alleen kunnen we de groutankers niet plaatsen. Deze damwanden dienen om korter bij het bestaande KW te kunnen afgraven zonder dat de bovenliggende snelweg verzakt.
KW15a
Op onderstaand plan kan je volgen, eerst het volledige KW en daarna iets meer in detail.
Dit is het deel waar ik nu aan bezig ben, op de laatste tekening kan je zien dat er al 2 tunnels bestaan en een 3de moet worden aangebracht. De bestaande tunnels moeten langer worden. De bekisting en wapening waarmee we nu bezig zijn heet op het plan fase 1a ( zowel Noord als Zuidzijde). Het is de bedoeling om de A76 te verbreden, hierdoor moeten bestaande tunnels langer worden. Vermits er 2 tunnels zijn kan er één in dienst blijven terwijl aan de andere w gewerkt aan N en Z zijde tegelijkertijd (hoger rendement, Time is Money, en zeker hier).
Ik heb de buigstaat voor deze fase nagerekend in de eerste week. Veel opzoekingswerk en berekeningen ivm overlapping enz. Deze wapeningstekeningen lijken op het eerste zicht op deze die we gewend zijn op school maar ze zijn uiteindelijk toch héél verschillend. Eens je ermee weg bent gaat het wel vlot om de buigstaat na te gaan. Op de plannen staat al een soort van buigstaat maar deze is voor het hele KW opgesteld en het is niet in fasen van uitvoering opgedeeld. Hierdoor zou men al de wapening in eens bestellen en het deel voor fase 1b, 2 en 3 nog meer dan een jaar laten liggen... roest?diefstal?...? Het is ook niet heel overzichtelijk, vandaar dat deze moest nagerekend worden.
KW15b
Bij KW15b zijn er enkele problemen opgetreden. 15b is de tunnel die helemaal nieuw w aangelegd. Fase 1b staat onderaan rechts op de tekening. Er staat al een bestaande damwand die voorkomt dat de grond naast de bestaande tunnels wegzakt, op de tekening kan je zien dat er een nieuwe DW moet gestoken worden. Deze hebben we voorbije week gestoken, alleen kunnen we de eerste groutankers niet plaatsen doordat de bestaande DW in de weg zit. Er is niet genoeg werkruimte om de groutanker installatie te plaatsen.
In overleg met de Uitvoerder en Werkvoorbereider zijn we tot 2 oplossingen gekomen: Oplossing 1: Keerwanden aanbrengen en opvullen zodat de werkplaats groter w Oplossing 2: Fase 1a afwerken zodat het verkeer hier kan doorrijden en dan de weg tot tegen de bestaande DW aanvullen waardoor hetzelfde w bereikt als met Opl 1. Het nadeel is dat er vertraging w opgelopen.
Oplossing 2 is het geworden, keerwanden is een te dure oplossing en brengt ook nog problemen met zich mee. ( de voet van de keerwand zou tegen de bestaande damwand komen en nog op straat staan. Zie tekening
Vandaag zijn ze ook de kraan komen opladen die de DW erin heeft gedreven.
Bij deze een kleine, korte update.
Sie joe leeter, Btw het is te moeilijk om alles wat hier gebeurd te beschrijven je moet het zelf maar eens uitproberen, tis de moeite ;-)