Tom - Project SUBLIEM
Stage
Op deze blog zal ik op regelmatige basis een update brengen over de werken en hoe het me hier vergaat in Ohé en Laak. Reacties en commentaar is altijd welkom.
07-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste 3 weken
Welcome back,

Sinds mijn laatste update zijn er nog een paar grote werken uitgevoerd.
De VW en LH van KW 13 zijn helemaal aangevuld met gewapende grond, dit is nodig om het niveau gelijk te maken met dat van het bestaande wegdek en om steun te bieden aan de LHen en VWen.

Ondertussen zijn de opstorten gestort waar de 41.663m lange en 65 ton zware omgekeerde T-liggers op komen te rusten. De T-liggers zijn ook al geplaatst met 2 kranen van 250t elk.

Je kan volgen op de foto's.

 
 
 
 
                


Verder hebben Harrie en ik ook KW 16 en 17 tijdelijk overgenomen. De uitvoerder van deze KW was voor  enkele weken afwezig. Dit zorgde voor en hoop druk. We moesten op zeer korte periode 2 KW zowel technisch als plannings gericht in ons opnemen.
Er zijn veel frustratie, stress maar ook voldoeningen uit voort gelopen. De uitvoerder is uiteindelijk vroeger terug gekomen dan voorzien.

Verder zijn wij nu bezig met het dichtleggen van de omgekeerde T-liggers, plaatsen van de randbekisting voor de druklaag, bekisting stootplaten, bekisten koppelbalken, deze worden ook allemaal gevlochten eind deze week doorlopend tot volgende week. We zijn ook damwanden aan het trekken op as 1.

Deze week is mijn laatste week bij die Nederlanders en hopelijk de laatste :p ;-)  ( knipoog, glimlach)

Om eerlijk te zijn heb ik hier echt een super ervaring opgedaan, het was echt fijn om met hen samen te werken. Het is mij wel opgevallen dat ze zoals wij wel denken: gierig zijn, domme belgenmoppen vertellen ( behalve dan die van Niek) en nog zoveel meer van die stereotype gedachten. ;-)

In ieder geval ik heb ervan genoten, veel gelachen, gezeverd, geleerd, geobserveerd,... .

Bij deze wil ik bedanken:

Harrie Scheepers  (en zijn ploeg )
Erik van Wielink
Lisanne Vermeer
Bert Bakker
en nog veel meer mensen waar ik mee samengewerkt heb.

Greetz en mss volgt er nog een volgende Update

07-06-2011 om 00:00 geschreven door Tom Chabert  


19-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste weken
Welcome back

De laatste weken zijn weer zeer druk geweest. Vandaar de latere update...

Ondertussen zijn de Landhoofden en de vleugelwanden op KW13 helemaal klaar, juist nog de opstorten moeten gestort worden.
De HIT (grondwerken) zijn nu bezig met de gewapende grond aan te brengen rond de LH en VW ( LandHoofden en VleugelWanden)

Op KW V zijn we bezig met de ondersteuning en de bekisting van het wegdek. Het zijn echt impressionante bouwwerken. Het gaat over overbruggingen van 55 tot 70 m. Op de foto's kan je zien hoe de Fly-Over stilaan vorm krijgt.

Verder heb ik nog vele uren doorgebracht in het maken van een planning voor de Noordzijde van KW13 dat ten einde zou moeten lopen op 24 Februarie 2012. Hier maken we ongeveer hetzelfde als de zuidzijde maar dan 2 keer zo groot.

Vorige week donderdag 12 mei ben ik naar een bijeenkomst van alle stagairs van Heijmans Beton en Waterbouw gegaan te Utrecht, knooppunt Vredenburg. Zeer interessant om te horen hoe Heijmans zijn werknemers zelf cursussen aanbiedt en hoe deze je kunnen helpen om door te groeien in het bedrijf.

De HR manager Floris van Koningsbrugge heeft ons ook ingelicht  over wat onze mogelijkheden zijn bij Heijmans.

De werken die in Utrecht aan de gang zijn kan je bezichtigen op de site van Heijmans zelf, hier is ee nvoorproefje van 1 van hun werken daar

http://www.heijmans.nl/projecten/bekijk/index/aantal/30/id/125

Hieronder een paar foto's van de werken:

KW13
          



KW V

    

 
    
                            


19-05-2011 om 17:49 geschreven door Tom Chabert  


20-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week 14 t/m 16 als ook het nieuwe appartement
Haaydie

Het vorige appartement kon ik maar voor 2 maand huren. De eigenaar beloofde mij dat als er toch nog een appartement vrij zou komen, ik de eerste zou zijn om erin te gaan.
De hoeve waar ik in zat is een kleine camping die ook appartementen verhuurt. Het kampeer seizoen begint begin/ midden april, hierdoor komt het ook dat al de appartementen vanaf 15 april bezet waren.

Kheb lang gezocht naar een ander appartement en uiteindelijk op het laatste moment nog eentje gevonden.

  

  

                 





Verder heb ik al een heleboel opdrachten, vergaderingen, inspecties,... uitgevoerd.

Sinds week 14 hebben we oa:
- 2 poeren (funderingszolen) bekist, gewapend en gestort.
- 2 Landhoofden bekist, gewapend en gestort
- Op KW V zijn er ondertussen ook nog 2 grote pijlers gestort
-...

Nu zijn we bezig met het bekisten en vlechten van een vleugelwand.

Sinds een paar weken zit ik bijna elke dag buiten samen met Harrie ( Uitvoerder) en een toffe bende werkmannen en OAers

Mijn werk bestaat uit:
-Planning
-Keuren van wapening, bekisting, gestort beton enz
-Notuleren bij een uitvoeringoverleg
-Harrie zijn taak overnemen als hij op controle moet (1 a 2 maal een halve dag in de week)
- etc

Kheb ondertussen al 2 maal een stort moeten leiden omdat Harrie op controle was. Gelukkig had ik steeds voldoende m³ beton besteld.

Hieronder een paar foto's met de stand van zaken

    
                                               
 
    
                                               
  
  

                                                                                    


Sieso

Dees was het dan alweer tot de volgende, met dank aan Harrie en Johny voor de poses ;-)   (bij deze krijg ik dus ook die vis van u eeej Johny)

20-04-2011 om 20:02 geschreven door Tom Chabert  


30-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Week 13

Eindelijk heb ik even tijd om de blog te updaten...

Ik had vernomen dat het niet helemaal duidelijk is hoe het project juist in elkaar zit.
Bij deze de verduidelijking:

Project SUBLIEM spoedpakket E  bestaat uit 4 delen; p17, P19, P20 en P27.
P17, dit bestaat dan weer uit 2 delen ; 18km spitsstrook A2 en verbreding A2/A76 naar 2x3 rijstroken.
Op de verbreding A2/A76 werk ik, en dan vooral op de A76.
De A2 bestaat uit KWI, II, III, IV en V
De A76 bestaat uit KW 13, 15a+b, 16 en 17
Beide snelwegen kruisen elkaar ter hoogte van KW V. Dit is dan ook het KW van het hele gebeuren. KW V w een Fly-Over van 600m en met als hoosgte punt 18m ( uit mijn hoofd) boven de rest. Deze zorgt ervoor dat het verkeer vlot zal kunnen rijden van de A2 vanuit Eindhoven naar de A76 richting Heerlen.

Ik zit vooral op KW 13, 15a+b en ook wel KW V.

Hieronder volgen enkele foto's van deze 3 KW:

KW 13
 

    

    

KW V
   

   

   

   

%%%FOTO21%%%

Voila da wast weer voorlopig.

Tot de volgende!!


30-03-2011 om 20:39 geschreven door Tom Chabert  


09-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekisten en wapenen KW 15 a
De laatste 2 weken zijn de bekistings en wapeningswerken begonnen bij KW15a terwijl er bij KW15b damwanden werden geplaatst die met groutankers van 32m moeten vastgezet worden, alleen kunnen we de groutankers niet plaatsen. Deze damwanden dienen om korter bij het bestaande KW te kunnen afgraven zonder dat de bovenliggende snelweg verzakt.

KW15a

Op onderstaand plan kan je volgen, eerst het volledige KW en daarna iets meer in detail.
                                                                          


                                                                                               


Dit is het deel waar ik nu aan bezig ben, op de laatste tekening kan je zien dat er al 2 tunnels bestaan en een 3de moet worden aangebracht. De bestaande tunnels moeten langer worden. De bekisting en wapening waarmee we nu bezig zijn heet op het plan fase 1a ( zowel Noord als Zuidzijde).
Het is de bedoeling om de A76 te verbreden, hierdoor moeten bestaande tunnels langer worden. Vermits er 2 tunnels zijn kan er één in dienst blijven terwijl aan de andere  w gewerkt aan N en Z zijde tegelijkertijd (hoger rendement, Time is Money, en zeker hier).

                                                                                     
                                                         

Ik heb de buigstaat voor deze fase nagerekend in de eerste week. Veel opzoekingswerk en berekeningen ivm overlapping enz. Deze wapeningstekeningen lijken op het eerste zicht op deze die we gewend zijn op school maar ze zijn uiteindelijk toch héél verschillend. Eens je ermee weg bent gaat het wel vlot om de buigstaat na te gaan. Op de plannen staat al een soort van buigstaat maar deze is voor het hele KW opgesteld en het is niet in fasen van uitvoering opgedeeld. Hierdoor zou men al de wapening in eens bestellen en het deel voor fase 1b, 2 en 3 nog meer dan een jaar laten liggen... roest?diefstal?...? Het is ook niet heel overzichtelijk, vandaar dat deze moest nagerekend worden.


                                                                                       



KW15b

Bij KW15b zijn er enkele problemen opgetreden. 15b is de tunnel die helemaal nieuw w aangelegd. Fase 1b staat onderaan rechts op de tekening. Er staat al een bestaande damwand die voorkomt dat de grond naast de bestaande tunnels wegzakt, op de tekening kan je zien dat er een nieuwe DW moet gestoken worden. Deze hebben we voorbije week gestoken, alleen kunnen we de eerste groutankers niet plaatsen doordat de bestaande DW in de weg zit. Er is niet genoeg werkruimte om de groutanker installatie te plaatsen. 

In overleg met de Uitvoerder en Werkvoorbereider zijn we tot 2 oplossingen gekomen:
Oplossing 1:  Keerwanden aanbrengen en opvullen zodat de werkplaats groter w
Oplossing 2: Fase 1a afwerken zodat het verkeer hier kan doorrijden en dan de weg tot tegen de bestaande DW aanvullen waardoor hetzelfde w bereikt als met Opl 1. Het nadeel is dat er vertraging w opgelopen.

Oplossing 2 is het geworden, keerwanden is een te dure oplossing en brengt ook nog problemen met zich mee. ( de voet van de keerwand zou tegen de bestaande damwand komen en nog op straat staan. Zie tekening 


Vandaag zijn ze ook de kraan komen opladen die de DW erin heeft gedreven. 
         



Bij deze een kleine, korte update.

Sie joe leeter,
Btw het is te moeilijk om alles wat hier gebeurd te beschrijven je moet het zelf maar eens uitproberen, tis de moeite ;-)

09-03-2011 om 00:00 geschreven door Tom Chabert  


24-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week 2
Het project Spoedpakket E SUBLIEM is een door de overheid versnelde aanpak. Heijmans werd al gekozen tot bouwheer door openbare aanbesteding nog voor een projectcprijs was opgemaakt. Alles moest zo snel verlopen dat de werken al een hele tijd bezig zijn alvorens er concreet een prijs is afgesproken. (Er zijn wel richtprijzen) Zo ontstaat het volgende:

Deze week was nogal hectisch, vrijdag 25 februari zouden er groutankers geplaatst worden maar de werkinstructie was nog niet klaar. Een werkinstructie w opgemaakt om de uitvoerder en de OA of zoals in Nederland ON, te wijzen op opstelling, berekening, type van de machines, V&G,... . Hier gelden zeer strenge maatregels, opglegd door het petrochemie bedrijf Chemelot die hier overal kabels en leidingen heeft liggen ( leidingen met oa benzeen, amoniak,...) .
Om de WINS ( werkinstructie) af te werken had ik plannen nodig die nog bij de ontwerper waren. Vandaag om 13u zijn de plannen pas binnen gekomen.
Het WINSplan moest opgemaakt worden, gehandtekend worden door verschillende partijen en bezorgd worden aan oa de uitvoerder, coördinator, OA etc. en te bedenken dat de meesten rond 16u naar huis zijn. Alles is uiteindelijk nipt rond geraakt.

Dit is geen uitzondering, zo loopt het de hele tijd voort voor elk KW ( kunstwerk)

Tot nu toe ben ik maar weinig op de werf geweest (in totaal 4 dagen). Eigenlijk is dit zo slecht nog niet, ik heb deze 2 weken de druklaag en het staal berekend voor al de KW en ook nog WINS plannen opgemaakt. Het geeft mij uiteindelijk een veel beter inzicht in de constructies qua inhoud, hoeveelheden, ontwerp, techniek enz.
De tijd op de werf was redelijk voldoende om een visueel inzicht te krijgen over de verschillende KW. Genoeg om te functioneren als werkvoorbereider op het kantoor. De ploeg van Heijmans Beton en Waterbouw ( HBW) vond dit de beste manier om inzicht te krijgen in het geheel, ik ga er volledig mee akkoord.

Op sommige gebieden werken ze wel anders dan bij ons, althans waar ik al gewerkt heb. Hier w alles gepland en aangevraagd door de werkvoorbereider ( Leveringen, vergunningen, ...) de uitvoerder moet alles regelen via hem.Alles gaat hier een paar keer op en af van Werkvoorbereider naar uitvoerder waardoor er veel "heen en weer geloop is'' 

Om alles chronologisch en duidelijk uit te leggen heb ik meer nodig dan een blog waarop ik teksten kan posten, indien er iets is waar je meer uitleg over wilt kan je mij steeds contacteren op ssubliem@heijmans.nl

Foto's enz komen later, het petrochemie bedrijf Chemelot laat niet toe om zomaar foto's te verspreiden ( terwijl google earth alles prijs geeft). Binnen kort verkrijg ik een pas om foto's te trekken.


Tot gauw


24-02-2011 om 00:00 geschreven door Tom Chabert  


13-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste kennismaking met het appartement , de eigenaar en de omgeving.
Gisteren rond 10u zijn we aangekomen op de Sangerhoeve in Ohé en Laak. De eigenaar  liet ons het appartement bezichtigen en sprak direct over een bakje koffie te drinken en later de rest te doen. Hij vertelde dat er 3 van de 6 appartementen bewoond zijn door Belgen ( 1 uit Brussel ) en 3 van de 6 bewoners werken bij BESIX ( interessant voor later ?!?)

Na de thee ( kdrink geen koffie) heb ik de spullen uit de auto geladen en het appartement ingericht. Meubels en huishoudelijke toestellen zijn aanwezig ( waarvan 1 Senseo en 1 koffiezetapparaat, echt grote koffie drinkers?)

Rond 13u ben ik met Mieke naar Maasmechelen Village gereden op nog geen half uur hiervandaan, en de moeite qua prijzen...

K had zelf nog een paar dingen nodig om de eerste dagen te overleven en ben naar de Nederlandse Delhaize, Em-Té, gereden om op te merken dat de Mc Donald niet ver van mijn appartement ligt en dus op de terugweg toch eens te stoppen en iets te eten.


Vandaag zijn we rond 8u30 opgestaan, ontbeten en daarna heb ik Mieke naar het station en Genk gebracht en nu ben ik de tijd aan het doden met deze blog. Of het lang gaat duren voor ik dit beu ben is de vraag, weet en sie.


Ik zal hier nog een paar foto's van het appartement en de omgeving bijsteken.


Tot ... ,















13-02-2011 om 14:43 geschreven door Tom Chabert  


Tags:Aankomst


Inhoud blog
  • Laatste 3 weken
  • Laatste weken
  • Week 14 t/m 16 als ook het nieuwe appartement
  • Bekisten en wapenen KW 15 a
    Zoeken in blog

    Archief per week
  • 06/06-12/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs