|
Hallo hallo,
De eerste volledige schoolweek is achter de rug en de sfeer zit goed.
We zijn een bende enthousiaste dames en heren die er zeker voor gaan!
Wat hebben we zoal behandeld in deze eerste week school?
WISKUNDE
- Maandag haalden we ons meetmateriaal boven. Binnen de les metend rekenen gingen we aan de slag met lengtematen. Herleidingen maken, doen we met behulp van onze tabel. Voorts zijn we bezig geweest met enkele meetopdrachten.
- In de les meetkunde herhaalden we de begrippen "evenwijdig" en "loodrechte stand". Ook hier stonden enkele tekenopdrachten centraal. We moeten in de les wiskunde zoveel mogelijk DOEN om de theorie te kunnen onthouden!
- Binnen getallenkennis maakten we ook verder kennis met enkele grote getallen (tot miljard) om nadien de andere richting uit te gaan in ons positieschema, met de cijfers na de komma: tienden, honderdsten en duizendsten. Ook hier bekeken we hoe we het makkelijkst konden afronden!?
- Bij hoofdrekenen stonden vooral de tussenstappen 'in the picture'. Het kwam er op neer dat we natuurlijke getallen en/of kommagetallen zo efficiënt mogelijk uit het hoofd konden optellen. Zo is het vooral boeiend van mekaar te horen welke handige trucs we daarvoor gebruikten!
- Als we bezig zijn met bewerkingen kan het ook zijn dat we cijferen. Cruciaal bij dergelijke opdrachten is om eerst te schatten, dan zo ordelijk mogelijk de oefening te verwerken en nadien niet vergeten te controleren hé!
- Dan konden we de week afsluiten met (opnieuw) metend rekenen en de herhaling van de inhoudsmaten.
TAAL
- In de les begrijpend lezen ontdekten we hoe we moeten werken met de "leeskaart". Deze geeft ons een aantal leesstrategieën aan die ons kunnen helpen menig soort tekst te verwerken.
- Ook schrijven stond op ons programma. Zo herschreven we een vakantieverhaal, maar voegden we enkele fantasie - elementen toe zodat we een pracht van een "straf verhaal" hadden. Alles kan in zo'n fantasieverhaal!!!
- Dan hadden we nog een lesje "spreken en luisteren". En babbelen dat deze klas kan!!! :-)
- Technisch lezen kwam ook aan bod. Zo vonden de kinderen uiteindelijk dat we bij voorlezen (of luidop lezen) zeker hard moeten letten op de interpunctie, maar ook aandacht hebben voor ritme, articulatie, toon, moeilijke woorden en leesbogen! (vraag maar aan de leerlingen wat dat allemaal betekent).
- Bij taalbeschouwing zagen we ook dat er een verschil in taalgebruik zit, naar gelang met wie we communiceren.
W.O.
- We zijn volop bezig met onze initiatie EHBO. daarbij leren de kinderen hoe ze een slachtoffer kunnen benaderen en waar ze dan allemaal moeten op letten. Voorts leren ze hoe ze een huidwonde, een bloeding, een brandwonde en een bloedneus kunnen verzorgen.
Komende week komt er een simulant enkele slachtoffers spelen!
Frans
- Binnen ons thema van "De nouveaux élèves" zijn de nieuwe woorden behandeld.
- Daarnaast bekeken we de vervoeging van "VENIR".
- Enkele oefeningen in onze 'cahier' werden reeds behandeld.
- Begin volgende week gaan we "spreken en luisteren" = "parler et écouter".
GODSDIENST
- Wat maakt dat mensen zich ergens thuis voelen?
- Hoe voelden de eerste christenen zich als groep?
- Wie was Maarten Luther die iets te maken heeft met het protestantisme?
Nog meer vragen komen aan bod in ons thema "Bewogen en zoekende mensen vinden elkaar".
In de turnles hebben we vooral gewerkt aan kracht en uithouding voor de aankomende scholenveldloop!!!
Tot volgende week!
Groeten.
Meester Jan
|