Het gaat over een jongen, een puber, met een ongelooflijke leeshonger (erg herkenbaar voor mij) lezen is ook een vlucht, liever een spannend boek (Oeverloos) dan wiskunde. Uiteindelijk slaagt hij niet voor zijn herexamen en moet het jaar overzitten. Zijn ouders lijken erg modern in hun opvoeding, maar toch wordt de vaderfiguur als agressief voorgesteld, verslaafd aan zijn werk en de moeder als harteloos. Alleen de boekenverkoopster begrijpt blijkbaar de ik-persoon, Matthias Brandt. In de lerares Nederlands wordt hij teleurgesteld en aan zijn wiskundeleraar heeft hij een hekel.
Vragen: perspectief personages hoe ervaart de lezer de personages? relatie zoon-ouders relatie broer-zus realistisch? boekenwinkel droom met de pauw
MANSOOR
Een dun boekje voor beginnende lezers. Geschreven vanuit het perspectief van kleuters tot 5 jaar. 3 Personages: de ik, een meisje, Nisse, het neefje en Stiena, het nichtje, ongeveer even oud als de ik-persoon, maar ze lijkt aanvankelijk jonger. Het gaat over pesten, anders zijn en verdraagzaamheid. Erg herkenbare situaties: familiefeesten met ruzie, beschrijving van de begrafenis met koffietafel, vanuit het kinderperspectief lijkt het voor een volwassene erg ironisch geschreven. Stiena komt uiteindelijk tot haar recht, zij en haar familie leven vegetarisch en alternatief. De kinderen worden door de houding van de volwassenen beinvloed:
11-06-2006
Algemene vragen
1. In jouw essay over de invloed van tijd en ruimte in De Aanslag schreef je dat er in het boek enkele belangrijke momenten zijn waarin Antons leven verandert. Kun je er enkele noemen? Wat gebeurt er precies en hoe verandert dat Antons leven? Bijvoorbeeld zijn ontmoeting met Fake tijdens een rel tegen het communisme in de binnenstad van Amsterdam. Anton laat hem in zijn huis en ze hebben een gesprek over Fakes vader. Hierbij gooit Fake de spiegel stuk met een steen. Objecten spelen een grote rol in het boek, want een steen is ook belangrijk tijdens een andere ontmoeting. In de Westminster Abbey in London ontmoet Anton Saskia bij de ‘Stone of Scone’ of ‘Stone of Destiny’. Bovendien is de dobbelsteen er elke keer als er een ommekeer in zijn leven plaatsvindt. Na het in brand steken van het huis, vindt hij de dobbelsteen in zijn zak en ook als hij wordt opgehaald door zijn oom 2. Wat is het grootste verschil tussen Anton en Maarten (Hersenschimmen) met betrekking tot het onderwerp ‘herinnering’ en ‘vergeten’? Anton probeert om allerlei dingen te vergeten, hij doet dit vrijwillig. (of gedwongen door het lot). Hij wordt zelfs anesthesist en brengt mensen in een bepaalde staat zodat ze zich de pijn niet meer kunnen herinneren. Maarten, aan de andere kant, probeert met man en macht, zijn gedachten op orde te houden en hoopt alles te kunnen herinneren. Hij bekijkt foto’s en gebruikt zelfs medicijnen. 3. Kun je je herinneren hoe de huizen in Antons straat heten en waarom ze zo heten? Huis van familie Steenwijk heet ‘Buitenrust’: Sinds de aanslag heeft hij geen rust meer gehad. Al voor de aanslag merkt hij op dat voor hem de naam eerder "iets dat buiten de rust was" en niet "de rust van het buitenzijn." Ook symboliseert ‘Buitenrust’ het leven van de karakters rondom Anton, zegt Odette. Zij zegt dat zij een rustig leven leiden. Maar is dit wel zo? Wat te denken van meneer Korteweg die zelfmoord pleegt, zijn dochter Karin die volledig is beschadigd, Fake die ontspoort? ‘Welgelegen’ van de Beumers. Hun huis ligt ver genoeg van de bedreiging en het gevaar. ‘Rustenburg’ van het echtpaar Aarts. Zij waren een veilige omgeving voor de joodse onderduikers die daar woonden. ‘Nooitgedacht’. Deze naam wordt normaal gebruikt door mensen die zo blij zijn dat ze dit huis hebben kunnen kopen en nooit hadden verwacht dat ze zo mooi zouden leven. Maar in De Aanslag hadden Meneer Korteweg en Karin nooit kunnen denken dat het verslepen van het lijk zoveel gevolgen zou kunnen hebben. Zowel de lezer en Anton hadden waarschijnlijk nooit gedacht dat de Kortewegs zoveel spijt zouden krijgen van hun daad. De Duitsers verdenken bovendien de Kortewegs niet van de daad. 4. Hoe gaat Anton om met zijn verleden? Hij probeert alles te vergeten, maar door de diverse ontmoetingen met verschillende mensen blijft hij herinnerd worden aan de gebeurtenissen op die avond. Hij wordt gedwongen om met zijn verleden om te gaan. 5. Verklaar het motto aan de hand van de gebeurtenissen in het boek. Het motto van het boek is "Overal was het al dag, maar hier was het nacht, neen, meer dan nacht." Wie schreeft dit motto, waarover, en hoe staat dit in verhouding tot het boek? Het motto is geschreven door de Romeinse senator Plinius die over de verwoesting van Pompei schreef. Ook na de oorlog (waar het al dag is) gaat de nacht nog door voor Anton. Ook komt vuur vaak voor in het boek (en as). Het huis van de familie Steenwijk brandt af, het Duitse konvooi komt onder vuur. Bovendien, aan het begin van de tweede episode, staat: "De aswolk uit de vulkaan stijgt naar de stratosfeer, draait om de aarde en regent nog jaren later op alle continenten neer" (de Beumers zijn verhuisd naar Australie, maar zelfs daar worden ze nog achtervolgd door de gebeurtenissen. 6. Bestaat er een relatie tussen het leven van Harry Mulisch en de thematiek in zijn oeuvre? Wat voor een reden heeft Mulisch gehad om het boek te schrijven? Is er een persoonlijke of maatschappelijke aanleiding? 7. Welke invloed hebben tijd en ruimte op het verhaal? 8. Heeft De Aanslag indruk op je gemaakt en zo ja, op welke manier?
KARTONNEN DOZEN
TOM LANOYE
1)Heeft Tom Lanoye enkel proza geschreven? Nee, hij heeft ook poëzie, columns, drama etc… 2)Kunnen we hem een maatschappelijk geëngageerd schrijver noemen? lid van de groene partij 3)Voor wie komt hij op? Wie verdedigt hij? (homo’s: holebi's: samenlevingscontract en huwelijk als eerste 4) In welke steden kunnen we Tom Lanoye plaatsen? Sint-Niklaas, Antwerpen 5)Welke functie had Tom Lanoye vroeger in Antwerpen en wie heeft die functie nu? stadsdichter Antwerpen
Fragmenten
p. 7 Waar bevindt zich dit fragment in het boek?
eerste zin: stijlfiguur (Wat valt je op?)
Wat kan je zeggen over de stijl: verheven
Wat kan je zeggen over Z. (fatale liefde, het einde van het alfabet)
p. 8 Plaats het fragment in het boek? functie?
”Het zijn nog geen kartonnen dozen”. Wat bedoelt de schrijver hier?
Leg uit: de metafoor van de kartonnen dozen (letterlijk en figuurlijk)
p. 37 Waar bevindt zich dit fragment in het boek?
de functie?
Wat gebeurt er?
p. 84 Welke leraren beschrijft hij en waarom juist deze?
Welk vak doceert de mof? Wie is hij? Leer je andere leraren kennen in het boek?
Wat gebeurt er op de school?
Hoe waren de leraren?
p. 62 Wat zijn de christelijke mutualiteiten?
De welvaart ?
Waar bevindt zich dit fragment ?
Eerste en tweede keer op reis gaan?
1)Leg de titel uit? Hoeveel dozen komen er voor (4)? Wat zit er in de dozen? 2)Wat heeft hij vooral geleerd in het college?
a.subversieve hypocrisie
b.overleven door mee te geven
c.Quod erat domonstrandum (p.59)
3)Thema van het boek? Dit is het verhaal van een banale liefde en haar verterende kracht.
4)Evolutie van de vriendschap tussen Z. en hoofdpersonage
5)Wie waren de vrouwen in zijn leven? (4)
6) Zie je een vergelijking tussen het Vlaanderen van Lanoy en Ierland?
8)jouw persoonlijk commentaar op het boek
08-06-2006
EXAMENS TAALVERWERVING
Sorry, lezers, maar ik vorm mijn blog langzaam om tot een werkblog: of ik maak meerdere blogs, even geduld a.u.b.
De leerstof uit het gevolgde leerboek Colloquial Dutch 1 en 2 wordt tijdens het jaar -op het einde van elk trimester- getest. Die toetsen vormen 50% van de vragen/opgaven van het examen in juni, onderdeel woordenschat. Hiermee wil ik bereiken dat de studenten ook tijdens het jaar studeren.
06-06-2006
KINDERJAREN
Jana Oberski: Kinderjaren 1) Wat weet je van de auteur? 2) Breng het motto van Judith Herzberg in verband met het boek. 3) Wie is Judith Herzberg? 4) Bespreek de inhoud van de vijf delen van het boek geef telkens de titels van de hoofdstukken. Leg uit. 5) Bespreek het perspectief van het boek.
Harry Mulisch – De Aanslag Vragen: pagina 41-67 1) Wie ontmoet Anton in de cel? 2) Wat gebeurde er toen de vrouw in het donker de weg kwijtraakte? 3) Waarom vertelt ze hem over licht en de liefde? 4) Anton wordt na een uur al uit de cel gehaald door een woedende SS’er. Wat zou de reden zijn voor deze boosheid? 5) ‘Nooit meer zou iets smaken, zoals dat toen smaakte.’ (p.56) Verklaar. 6) Waarom voelt Anton zich schuldig? 7) Wat symboliseert de dobbelsteen? 8) Hoe bouwt Harry Mulisch de spanning op in de proloog en in de eerste episode? Vragen: pagina 71-97 1) Welke functie heeft hoofdstuk 1? 2) Wat is er op die januari avond in 1945 werkelijk gebeurd? 3) Anton leidt een ogenschijnlijk normaal leven; hij doorloopt het gymnasium en gaat geneeskunde studeren. Het lijkt alsof hij zich niet meer met de oorlog bezighoudt: "Het gezin, waarvan hij deel had uitgemaakt, was onherroepelijk uitgeroeid, en aan die wetenschap had hij genoeg." Is dat zo? 4) Hoe lang heeft het geduurd voordat Anton weer naar Haarlem is gegaan? 5) Waarom gaat hij toch naar de kade? 6) Wat is er gebeurd met meneer Beumer? 7) Waarom is Peters naam niet op het monument verschenen? Vragen: p.101-121 1. Waar woont Anton nu? 2. Wat zijn de verschillen tussen Anton en zijn oom en tante? 3. Waarom besluit Anton zich in anesthesie te specialiseren? 4. Het hoofdkantoor van de communistische partij is het toneel van allerlei relletjes. Waarom juist in die tijd? 5. Is het niet vreemd dat Anton Fake mee naar binnen neemt? 6. Wat is er allemaal met Fake gebeurd na de oorlog? 7. Wat neemt Fake Anton kwalijk? 8. Wat betekent het verhaal rondom het ‘apenpak’? (p.120) 9. Wat betekent de op een na laatste regel op pagina 121? Vragen: p.125-189 1) Wat is er zo bijzonder aan de plek waar Anton en Saskia elkaar voor de eerste keer ontmoeten? 1) Waarom heeft Anton voor Saskia gekozen? 2) Hoe gaat Saskia’s vader om met zijn oorlogsherinneringen? 3) Waarvan kennen veel mensen op de begrafenis elkaar? 4) Wie zijn de provo’s? (p.134) 5) Waarom wordt Cor Takes Gijs genoemd? 6) Wat zou Takes’ reden zijn voor het opnoemen van enkel gruweldaden van Fake Ploeg? 7) Wat voor een indruk maakt Takes als hij zegt dat de familie Steenwijk het lichaam van Ploeg beter naar binnen hadden kunnen halen? 8) Waarom huilen beide mannen? 9) Waar verwijst ‘iets fataals’ (p.169) naar? 10) Wat betekent "Het is nog steeds oorlog, hè Takes?" (p.173) 11) Wat voor een leven leidt Takes? 12) Welke betekenis hebben de liedjes in dit boek? Vragen: p.190-1 1) Waarom scheiden Anton en Saskia van elkaar? 2) Wat herinnert Anton zich als hij met Sandra bij het monument gaat kijken? 3) Hoe wordt Anton weer herinnerd aan de twee mannen die een belangrijke rol in die oorlog hebben gespeeld? 4) Waarom voelt Anton zich prettig in de demonstratie? 5) Wat voor een effect heeft Karins verhaal over de geschiedenis van haar ouders op Anton? 6) Verklaar de allerlaatste zin van het boek.
04-06-2006
WAIT UNTIL SPRING, BANDINI
Wait until spring, Bandini, 1990, Ask the dust, 2006. Dominique Deruddere made "Wait until spring, Bandini".
I don't think I will wait.
25-05-2006
Venster
22-05-2006
Eilandgasten
VONNE VAN DER MEER: EILANDGASTEN 1) Wie is de vrouw die door het boek bladert, is zij ook in de verhalen terug te vinden? 2) Aan wie gaat de vrouw het gastenboek sturen? 3) Welke objecten, kamers, meubels duiken op in elk verhaal? 4) Wat voor rol speelt de ruimte (het eiland Vlieland) in de ontwikkeling van de personages? 5) Binnen welke tijd speelt de roman zich af? 6) Wat is het perspectief in de meeste verhalen? 7) Kun je een overkoepelend thema identificeren? Een thema dat in alle verhalen een rol speelt? 8) Welke motieven (elementen die in elk verhaal terugkomen) bevatten de verhalen? 9) Wie hebben dit seizoen allemaal in Duinroos gelogeerd? 10) Wat hebben de gasten allemaal gemeen? 11) Wat voor rol speelt het veertje in de verschillende verhalen? 12) Vonne van der Meer heeft zich enkele jaren geleden bekeerd tot het katholiek geloof. Haar roman Eilandgasten wordt vaak geïnterpreteerd vanuit deze kennis over de auteur. Kun je bedenken waarom? 13) Wat is je eigen mening over het boek? Welk verhaal vond je het mooist en/of het interessantst? biografie van Vonne van der Meer: haar leven en werk
Dit is een blog om te leren bloggen, het wordt zowel een prive- als een werkblog. Waarschijnlijk zal ik op den duur meerdere blogs moeten maken, maar dit is een begin.