Observatiedocument "Geschiedenis en binnenklasdifferentiatie
30-12-2015
Het eindresultaat
De verlossende blog,
Ik kan jullie met trots melden
dat mijn observatiedocument voor het vak geschiedenis met speciale aandacht
voor binnenklasdifferentiatie helemaal af is.
Zoals ik jullie vorige week
gemeld heb, ging ik mijn voorlopige versie nog aanpassen. De basis is helemaal
dezelfde gebleven maar ik heb echter omwille van de duidelijkheid wel enkele
vragen geschrapt of aangepast.
Door vragen te schrappen, heb ik
ervoor gezorgd dat de observator enkel nog essentiële vragen moet beantwoorden.
Bij de voorlopige versie had ik nog twijfel bij enkele vragen. Deze zullen niet
meer terug te vinden zijn in de definitieve versie. Ik heb hier duidelijk voor
gekozen omdat de essentie van een observatie opdracht het observeren is. Deze
persoon mag dus niet enkel bezig zijn met het invullen van een document.
Het document bestaat uit 3 delen.
Het eerste deel bestaat uit 2 open vragen die de leerling met behulp van de
docent voorafgaand aan de les invult. Ik kies hier bewust voor omdat ik er zo
voor zorg dat de leerling voor de les al kennis heeft gemaakt met de docent van
wie hij de les zal bijwonen. Hierdoor kunnen beiden elkaar op een professionele
manier leren kennen waarbij de observator vervolgens kan vragen wat de inhoud van de les zal zijn
en welke doelstellingen de docent hiermee wilt behalen. Hierdoor weet de
observator onmiddellijk waarover de les zal gaan. Dankzij deze voorkennis, kan
je als observator vervolgens de rest van het observatiedocument grondiger en
correcter invullen.
Het tweede deel van het
observatiedocument bestaat uit 7 open vragen die de observator tijdens de les
invult. Deze vragen hebben 4 onderwerpen met betrekking tot de les, namelijk de
rollen, activiteiten, het materiaal en de groepering. De observator kan deze
vragen zeer kort invullen. Hierdoor kan de observator zijn aandacht bij de les
houden. Deze vragen helpen de observator om de verhoudingen en verdelingen in
een klas nader te onderzoeken om deze dan uiteindelijk volledig te kunnen
beoordelen bij het derde deel van het observatiedocument.
Het derde deel van het
observatiedocument bestaat uit 8 gesloten vragen met betrekking tot
binnenklasdifferentiatie. Hierbij beantwoordt de observator de stelling aan de
hand van 5 beoordelingen. Deze gaan van helemaal niet akkoord tot helemaal
akkoord. Dankzij de voorgaande open vragen die hij in de twee vorige delen al
beantwoord heeft, kan de leerling deze vragen nu goed beoordelen. Volgens mij
is dit een observatiedocument waarbij je rekening houdt met de belangrijkste
elementen van binnenklasdifferentiatie en waarbij je de observator de kans
geeft om heel de les aandachtig te volgen. Dit document kan dus met betrekking
tot binnenklasdifferentiatie in het secundaire onderwijs gebruikt worden.
Ik ben zeer tevreden over het
resultaat maar ben nog blijer met de weg ernaartoe. Dankzij dit document heb ik
binnenklasdifferentiatie zeer goed en nader kunnen onderzoeken. Aangezien dit
enorm belangrijk is voor de leerkracht van de toekomst zal dit me dan ook
helpen om later een goede en gemotiveerde leerkracht te worden.
Dit is alweer
mijn derde post met betrekking tot het maken van een observatiedocument over
binnenklasdifferentiatie.
Deze week heb ik
alvast grote vorderingen gemaakt bij het maken van dit observatiedocument. Ik
ben begonnen met de eerste versie van mijn observatiedocument. Hierbij maak ik
gebruik van open- en gesloten vragen. De voorlopige versie van het observatiedocument
beslaat uit 3 paginas waarvan 1,5 pagina open vragen.
Ik heb vandaag
echter besloten om toch nog een deel van mijn open vragen te schrappen. Door mijn
vele vragen in mijn observatiedocument, stel ik me momenteel de vraag of de
observator gedurende de les die hij moet observeren nog genoeg zal kunnen
opletten. Hij zal bij deze voorlopige versie eerder bezig zijn met het
beantwoorden van de vragen ipv de les
goed te kunnen observeren. Ik heb hierdoor dus beslist om enkele open vragen
schrappen, dit zijn de vragen die ik minder essentieel vind bij het observeren.
Al de open vragen die ik stel gaan niet over binnenklasdifferentiatie maar over
het lesonderwerp, hoe de klas is ingedeeld en de verschillende activiteiten van
leerkracht/student.
De gesloten
vragen gaan wel over binnenklasdifferentiatie waarbij ik de observator de keuze
tussen 5 opties geef, namelijk: helemaal niet akkoord, niet akkoord, akkoord,
helemaal akkoord en niet van toepassing. De optie tussen niet akkoord en
akkoord is dus in mijn observatiedocument niet aanwezig. Dit is een zeer
bewuste keuze omdat deze keuze de gemakkelijkste optie is voor een observator. Wanneer
hij het niet goed weet, kan hij dan makkelijk de optie twijfel aanduiden ipv
er zeer grondig over na te denken. Door deze keuze niet als optie te geven,
hoop ik er zo de observator echter toe aan te zetten om voor elke vraag zeer
grondig na te denken. In tegenstelling tot het snel invullen van twijfel.
Ik heb 8 zeer
gerichte vragen over binnenklasdifferentiatie. Ik stel bewust niet te veel
vragen zodat de observator de les nog goed kan volgen. Wanneer ik teveel vragen
zou stellen, zou de observator de les namelijk niet goed meer volgen waardoor
de essentie van de opdracht verloren gaat. Ik kies dus bewust voor de kwaliteit
van de vragen ipv de kwantiteit van de vragen. Dit zorgt er wel voor dat ik
deze week nog vragen zal moeten schrappen en bijwerken.
Ik hoop tegen
volgende week mijn officiële versie van dit document klaar te hebben. Ik hou
jullie in elk geval op de hoogte.
Ik hou jullie deze ochtend terug up
to date over het aanmaken van mijn observatiedocument mbt
binnenklasdifferentiatie tijdens een les geschiedenis.
Afgelopen weken heb ik zoals
vermeld in mijn eerdere blog twee zeer interessante boeken over
binnenklasdifferentiatie gelezen. Namelijk het boek
Binnenklasdifferentiatie van de
auteurs C. Coubergs, K. Struyvn, N. Engels, W. Cools en K. De Martelaer en
Leren in 5 dimensies van de auteurs R. Marzano en W. Miedema. Hierbij heb ik
zeer veel over binnenklasdifferentiatie bijgeleerd. Dankzij deze boeken beschik
ik al over een 15tal interessante vragen over binnenklasdiffferentiatie tijdens
een observatiestage.
Plots dook er in verband met mijn
enquête een nieuw probleem op. Hoe zouden deze vragen beantwoord moeten worden?
Open vragen, gesloten vragen of een combinatie van beide. Na rijp beraad heb ik
de doordachte keuze genomen om een combinatie van beide te gebruiken. Open
vragen zijn vragen waarop de respondent zelf een antwoord moet formuleren,
bijvoorbeeld Welke verschillende fases gebruikt de leerkracht in zijn les? of
kun je de klassfeer beschrijven. In het rapport van het onderzoek kan gekozen
worden om ofwel een lijst met de letterlijke antwoorden op te nemen, ofwel om
de gecodeerde antwoorden in percentages weer te geven. Gesloten vragen leveren
direct cijfermatige antwoorden op. Deze maken het dus makkelijker om de enquête
nadien in cijfers om te zetten. Wat de gesloten vragen betreft, zijn er
verschillende soorten en deze kunnen op verschillende manieren worden
ingedeeld. Over deze indeling en hoeveel
open/gesloten vragen ik wil stellen, ga ik de komende weken goed nadenken. Hierdoor hoop ik een evenwichtige
enquête te kunnen bekomen.
Ik hou jullie de komende weken van de
verdere ontwikkelingen op de hoogte.
ontwikkelen observatiedocument "Geschiedenis en binnenklasdifferntiatie" post 1
Enkele weken geleden kregen we de
opdracht lesmateriaal dat voor het vak geschiedenis in het secundaire onderwijs
gebruikt kan worden, uit te werken. Hierbij kregen we de keuze uit drie
verschillende opdrachten, namelijk een vragenlijst
aanmaken mbt de praktijkervaring van Brusselse geschiedenisleerkrachten, een
opdrachttekst aanmaken over binnenklasdifferentiatie in de geschiedenislessen
of een observatiedocument aanmaken mbt binnenklasdifferentiatie tijdens een
les geschiedenis.
Ik heb lang tussen de eerste en
de derde optie getwijfeld. Uiteindelijk heb ik besloten om de derde optie uit
te werken. Persoonlijk heb ik zelf altijd zeer veel uit mijn observatiestages opgestoken.
Ik vind deze observatiestages dan ook voor toekomstige leerkrachten uitermate
belangrijk. Hieruit leer je namelijk ontzettend veel. Wanneer je bij verschillende
leerkrachten observatiestages doet ,merk je dat elke leerkracht op een andere
manier lesgeeft. Bij elke leerkracht kan je dus wel iets opsteken. Door deze
observatieopdrachten heb ik dan ook geleerd dat ik mijn eigen stijl van
lesgeven doorheen de jaren zal moeten ontwikkelen. Tijdens de observatiestages
kon ik altijd gebruik maken van een observatiedocument. Dit observatiedocument
hielp me om enkele specifieke onderdelen van een les nog aandachtiger te
volgen. Hierbij werd de focus op binnenklasdifferentiatie en lesgeven in
grootstedelijke context gelegd.
Persoonlijk zal
ik me bij mijn observatiedocument ook op binnenklasdifferentiatie en lesgeven
in grootstedelijke context focussen. Aangezien binnenklasdifferentiatie enorm
belangrijk is in het hedendaagse onderwijs, is het voor mezelf ook belangrijk
om me als toekomstige leerkracht in dit onderwerp te verdiepen. Deze opdracht
is hier nog eens het geschikte moment voor. Bij het verdiepen van dit onderwerp
heb ik de afgelopen week het boek Binnenklasdifferentiatie van de auteurs C. Coubergs, K. Struyvn, N.
Engels, W. Cools en K. De Martelaer gelezen. Uit dit boek heb ik al zeer veel
opgestoken. Hierdoor weet ik ook al op welke specifieke onderwerpen ik in mijn
observatiedocument de nadruk wil leggen. Ik ben ook net beginnen te lezen in het boek Leren
in 5 dimensies van de auteurs R. Marzano en W. Miedema. Dankzij deze twee
boeken heb ik over binnenklasdifferentiatie al een goede kennis.
Ik zal me
echter ook op het onderwijs in grootstedelijke context focussen. Ik heb zelf
altijd in Brussel op school gezeten en zou later zelf misschien ook in Brussel willen
lesgeven. Mijn stages heb ik tot nu toe altijd op verschillende Brusselse
scholen gegeven. Daardoor heb ik al kunnen kennismaken met enkele problemen
waarmee Brusselse leerlingen kampen. Hierbij denk ik dan vooral aan de
taalbarrière die tijdens verschillende lessen problemen vormt. Momenteel ben ik
over dit onderwerp nog op zoek naar literatuur. Door deze literatuur zou ik op
deze interessante problematiek een beter zicht hebben.
Bij mijn
volgende post hou ik jullie op de hoogte
over de verdere ontwikkelingen die ik bij het ontwikkelen van mijn
observatiedocument doormaak.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!