vakdidactiek DT3 Geschiedenis
Inhoud blog
  • Het eindresultaat
  • voorlopige versie observatie opdracht
  • Verschillende soorten vragen
  • ontwikkelen observatiedocument "Geschiedenis en binnenklasdifferntiatie" post 1
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Observatiedocument "Geschiedenis en binnenklasdifferentiatie
    30-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het eindresultaat


    De verlossende blog,

    Ik kan jullie met trots melden dat mijn observatiedocument voor het vak geschiedenis met speciale aandacht voor “binnenklasdifferentiatie” helemaal af is.

    Zoals ik jullie vorige week gemeld heb, ging ik mijn voorlopige versie nog aanpassen. De basis is helemaal dezelfde gebleven maar ik heb echter omwille van de duidelijkheid wel enkele vragen geschrapt of aangepast.

    Door vragen te schrappen, heb ik ervoor gezorgd dat de observator enkel nog essentiële vragen moet beantwoorden. Bij de voorlopige versie had ik nog twijfel bij enkele vragen. Deze zullen niet meer terug te vinden zijn in de definitieve versie. Ik heb hier duidelijk voor gekozen omdat de essentie van een observatie opdracht het observeren is. Deze persoon mag dus niet enkel bezig zijn met het invullen van een document.

    Het document bestaat uit 3 delen. Het eerste deel bestaat uit 2 open vragen die de leerling met behulp van de docent “voorafgaand aan de les” invult. Ik kies hier bewust voor omdat ik er zo voor zorg dat de leerling voor de les al kennis heeft gemaakt met de docent van wie hij de les zal bijwonen. Hierdoor kunnen beiden elkaar op een professionele manier leren kennen waarbij de observator vervolgens  kan vragen wat de inhoud van de les zal zijn en welke doelstellingen de docent hiermee wilt behalen. Hierdoor weet de observator onmiddellijk waarover de les zal gaan. Dankzij deze voorkennis, kan je als observator vervolgens de rest van het observatiedocument grondiger en correcter invullen.

    Het tweede deel van het observatiedocument bestaat uit 7 open vragen die de observator “tijdens de les” invult. Deze vragen hebben 4 onderwerpen met betrekking tot de les, namelijk de rollen, activiteiten, het materiaal en de groepering. De observator kan deze vragen zeer kort invullen. Hierdoor kan de observator zijn aandacht bij de les houden. Deze vragen helpen de observator om de verhoudingen en verdelingen in een klas nader te onderzoeken om deze dan uiteindelijk volledig te kunnen beoordelen bij het derde deel van het observatiedocument.

    Het derde deel van het observatiedocument bestaat uit 8 gesloten vragen met betrekking tot binnenklasdifferentiatie. Hierbij beantwoordt de observator de stelling aan de hand van 5 beoordelingen. Deze gaan van helemaal niet akkoord tot helemaal akkoord. Dankzij de voorgaande “open vragen” die hij in de twee vorige delen al beantwoord heeft, kan de leerling deze vragen nu goed beoordelen. Volgens mij is dit een observatiedocument waarbij je rekening houdt met de belangrijkste elementen van binnenklasdifferentiatie en waarbij je de observator de kans geeft om heel de les aandachtig te volgen. Dit document kan dus met betrekking tot binnenklasdifferentiatie in het secundaire onderwijs gebruikt worden.

    Ik ben zeer tevreden over het resultaat maar ben nog blijer met de weg ernaartoe. Dankzij dit document heb ik “binnenklasdifferentiatie” zeer goed en nader kunnen onderzoeken. Aangezien dit enorm belangrijk is voor de leerkracht van de toekomst zal dit me dan ook helpen om later een goede en gemotiveerde leerkracht te worden.

    Met vriendelijke groeten,

    Thibaut

    30-12-2015, 15:07 Geschreven door thibaut_s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorlopige versie observatie opdracht

    Hier ben ik weer met een nieuwe blog!

    Dit is alweer mijn derde post met betrekking tot het maken van een observatiedocument over binnenklasdifferentiatie.

    Deze week heb ik alvast grote vorderingen gemaakt bij het maken van dit observatiedocument. Ik ben begonnen met de eerste versie van mijn observatiedocument. Hierbij maak ik gebruik van open- en gesloten vragen. De voorlopige versie van het observatiedocument beslaat uit 3 pagina’s waarvan 1,5 pagina open vragen.

    Ik heb vandaag echter besloten om toch nog een deel van mijn open vragen te schrappen. Door mijn vele vragen in mijn observatiedocument, stel ik me momenteel de vraag of de observator gedurende de les die hij moet observeren nog genoeg zal kunnen opletten. Hij zal bij deze voorlopige versie eerder bezig zijn met het beantwoorden van de vragen  ipv de les goed te kunnen observeren. Ik heb hierdoor dus beslist om enkele open vragen schrappen, dit zijn de vragen die ik minder essentieel vind bij het observeren. Al de open vragen die ik stel gaan niet over binnenklasdifferentiatie maar over het lesonderwerp, hoe de klas is ingedeeld en de verschillende activiteiten van leerkracht/student.

    De gesloten vragen gaan wel over binnenklasdifferentiatie waarbij ik de observator de keuze tussen 5 opties geef, namelijk: helemaal niet akkoord, niet akkoord, akkoord, helemaal akkoord en niet van toepassing. De optie tussen niet akkoord en akkoord is dus in mijn observatiedocument niet aanwezig. Dit is een zeer bewuste keuze omdat deze keuze de gemakkelijkste optie is voor een observator. Wanneer hij het niet goed weet, kan hij dan makkelijk de optie “twijfel” aanduiden ipv er zeer grondig over na te denken. Door deze keuze niet als optie te geven, hoop ik er zo de observator echter toe aan te zetten om voor elke vraag zeer grondig na te denken. In tegenstelling tot het snel invullen van “twijfel”.

    Ik heb 8 zeer gerichte vragen over binnenklasdifferentiatie. Ik stel bewust niet te veel vragen zodat de observator de les nog goed kan volgen. Wanneer ik teveel vragen zou stellen, zou de observator de les namelijk niet goed meer volgen waardoor de essentie van de opdracht verloren gaat. Ik kies dus bewust voor de kwaliteit van de vragen ipv de kwantiteit van de vragen. Dit zorgt er wel voor dat ik deze week nog vragen zal moeten schrappen en bijwerken.

    Ik hoop tegen volgende week mijn officiële versie van dit document klaar te hebben. Ik hou jullie in elk geval op de hoogte.

    Vele groetjes,

    Thibaut

    20-12-2015, 17:08 Geschreven door thibaut_s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verschillende soorten vragen

    Goeie morgen beste bloggers,

    Ik hou jullie deze ochtend terug up to date over het aanmaken van mijn “observatiedocument mbt binnenklasdifferentiatie tijdens een les geschiedenis”.

    Afgelopen weken heb ik zoals vermeld in mijn eerdere blog twee zeer interessante boeken over binnenklasdifferentiatie gelezen. Namelijk het boek “Binnenklasdifferentiatie”  van de auteurs C. Coubergs, K. Struyvn, N. Engels, W. Cools en K. De Martelaer en “Leren in 5 dimensies” van de auteurs R. Marzano en W. Miedema. Hierbij heb ik zeer veel over binnenklasdifferentiatie bijgeleerd. Dankzij deze boeken beschik ik al over een 15tal interessante vragen over binnenklasdiffferentiatie tijdens een observatiestage.

    Plots dook er in verband met mijn enquête een nieuw probleem op. Hoe zouden deze vragen beantwoord moeten worden? Open vragen, gesloten vragen of een combinatie van beide. Na rijp beraad heb ik de doordachte keuze genomen om een combinatie van beide te gebruiken. Open vragen zijn vragen waarop de respondent zelf een antwoord moet formuleren, bijvoorbeeld “Welke verschillende fases gebruikt de leerkracht in zijn les?” of “kun je de klassfeer beschrijven”. In het rapport van het onderzoek kan gekozen worden om ofwel een lijst met de letterlijke antwoorden op te nemen, ofwel om de gecodeerde antwoorden in percentages weer te geven. Gesloten vragen leveren direct cijfermatige antwoorden op. Deze maken het dus makkelijker om de enquête nadien in cijfers om te zetten. Wat de gesloten vragen betreft, zijn er verschillende soorten en deze kunnen op verschillende manieren worden ingedeeld.  Over deze indeling en hoeveel open/gesloten vragen ik wil stellen, ga ik de komende weken  goed nadenken. Hierdoor hoop ik een evenwichtige enquête te kunnen bekomen.

    Ik hou jullie de komende weken van de verdere ontwikkelingen op de hoogte.

    Hopelijk tot snel!

    Groeten,

    Thibaut

    10-12-2015, 10:49 Geschreven door thibaut_s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ontwikkelen observatiedocument "Geschiedenis en binnenklasdifferntiatie" post 1

    Enkele weken geleden kregen we de opdracht lesmateriaal dat voor het vak geschiedenis in het secundaire onderwijs gebruikt kan worden, uit te werken. Hierbij kregen we de keuze uit drie verschillende opdrachten,  namelijk “een vragenlijst aanmaken mbt de praktijkervaring van Brusselse geschiedenisleerkrachten”, “een opdrachttekst aanmaken over binnenklasdifferentiatie in de geschiedenislessen” of een “observatiedocument aanmaken mbt binnenklasdifferentiatie tijdens een les geschiedenis”.

    Ik heb lang tussen de eerste en de derde optie getwijfeld. Uiteindelijk heb ik besloten om de derde optie uit te werken. Persoonlijk heb ik zelf altijd zeer veel uit mijn observatiestages opgestoken. Ik vind deze observatiestages dan ook voor toekomstige leerkrachten uitermate belangrijk. Hieruit leer je namelijk ontzettend veel. Wanneer je bij verschillende leerkrachten observatiestages doet ,merk je dat elke leerkracht op een andere manier lesgeeft. Bij elke leerkracht kan je dus wel iets opsteken. Door deze observatieopdrachten heb ik dan ook geleerd dat ik mijn eigen stijl van lesgeven doorheen de jaren zal moeten ontwikkelen. Tijdens de observatiestages kon ik altijd gebruik maken van een observatiedocument. Dit observatiedocument hielp me om enkele specifieke onderdelen van een les nog aandachtiger te volgen. Hierbij werd de focus op binnenklasdifferentiatie en lesgeven in grootstedelijke context gelegd.

    Persoonlijk zal ik me bij mijn observatiedocument ook op binnenklasdifferentiatie en lesgeven in grootstedelijke context focussen. Aangezien binnenklasdifferentiatie enorm belangrijk is in het hedendaagse onderwijs, is het voor mezelf ook belangrijk om me als toekomstige leerkracht in dit onderwerp te verdiepen. Deze opdracht is hier nog eens het geschikte moment voor. Bij het verdiepen van dit onderwerp heb ik de afgelopen week het boek “Binnenklasdifferentiatie”  van de auteurs C. Coubergs, K. Struyvn, N. Engels, W. Cools en K. De Martelaer gelezen. Uit dit boek heb ik al zeer veel opgestoken. Hierdoor weet ik ook al op welke specifieke onderwerpen ik in mijn observatiedocument de nadruk wil leggen.  Ik ben ook net beginnen te lezen in het boek “Leren in 5 dimensies” van de auteurs R. Marzano en W. Miedema. Dankzij deze twee boeken heb ik over binnenklasdifferentiatie al een goede kennis.

    Ik zal me echter ook op het onderwijs in grootstedelijke context focussen. Ik heb zelf altijd in Brussel op school gezeten en zou later zelf misschien ook in Brussel willen lesgeven. Mijn stages heb ik tot nu toe altijd op verschillende Brusselse scholen gegeven. Daardoor heb  ik al  kunnen kennismaken met enkele problemen waarmee Brusselse leerlingen kampen. Hierbij denk ik dan vooral aan de taalbarrière die tijdens verschillende lessen problemen vormt. Momenteel ben ik over dit onderwerp nog op zoek naar literatuur. Door deze literatuur zou ik op deze interessante problematiek een beter zicht hebben.

    Bij mijn volgende  post hou ik jullie op de hoogte over de verdere ontwikkelingen die ik bij het ontwikkelen van mijn observatiedocument doormaak.

    Vriendelijke groeten,

    Thibaut

    29-11-2015, 16:00 Geschreven door thibaut_s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/thibautgeschiedenisdt3

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    29-11-2015, 14:45 Geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Archief per week
  • 28/12-03/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs