nu ga ik vertellen over het laatste soort fruitsap:
Sap uit concentraat
Na het persen wordt het water uit het sap onttrokken in een vacuum dampinstallatie bij een temperatuur van 25 °C. Er komt dan een dikke brij tot stand
die tot tien keer kleiner in volume is: het concentraat. Dit
geconcentreerde sap kan nu worden getransporteerd. Op de plaats van
bestemming kunnen er weer water en andere additieven aan worden toegevoegd, zoals suikers en voedingstoffen. Indien
er niet gepasteuriseerd wordt ook conserveermiddelen. Het aanlengen met
water wordt gedaan om weer drinkbaar vruchtensap te krijgen. Doordat de transportkosten
vanwege het kleinere volume veel lager zijn, zijn deze producten over
het algemeen een stuk goedkoper dan de andere twee soorten sappen. Het
merendeel van de te verkrijgen sappen wordt op deze manier gemaakt.
Deze sappen worden in pakken of flessen meestal ongekoeld aangeboden.
Sommige merken zijn in het koelvak geplaatst. Deze sappen bevatten geen
of weinig conserveermiddelen of zijn niet gepasteuriseerd.
Een ander geconcentreerd sap is diksap. Dit sap moet door de consument zelf worden aangelengd.
Een puur vruchtensap is -net
zoals de verse pure sappen- alleen het sap wat uit vruchten komt. Ook
deze vruchtensappen zijn direct uit de vrucht geperst. Door te pasturiseren worden de bactirien onschadelijk gemaakt waardoor het product langer houdbaar blijft dan de verse pure sappen. Er worden geen ingrediënten (suikers, water) of voedingsstoffen (vitamines, insuline) toegevoegd. Het zijn dus 100% puur, natuurlijke sappen.
Vers persen van de vruchten is het direct persen van de vruchten.
Nadat het sap verkregen is wordt het direct verpakt. Deze dranken zijn
zeer beperkt houdbaar.
Naast een fruitjuice is er ook iets anders zoals een:Groentensap
groentensappen bestaan uit het sap van één of meerdere groenten. tomatensap
is het bekendste groentesap. Deze drank wordt verkocht in twee versies.
De ene is naturel en aan de andere is (al) zout en peper toegevoegd.
Andere voorbeelden zijn bietensap en wortelsap
De smaak van het fruitsap komt ook niet van zelf het heeft ook een samenstelling:
Om vruchtensap genoemd te mogen worden moet aan wettelijke eisen voldaan
worden. Vruchtensap heeft de natuurlijke kleur, aroma en smaak van de
vrucht. Een vruchtensap bevat altijd 100% sap zonder
toevoegingen van suiker of zoetstoffen. Wel bevatten sommige sappen van
zichzelf al suikers. Als de drank bereid is uit geconcentreerd
vruchtensap dan moet dit op het etiket staan. Vruchtensap bevatnaast
water vooral oplosbare vitaminen,suikers en mineralenv
We zijn begonnen aan project fruitjuice maar fruitjuice=>vruchtensap is een verzamelnaan:
Er zijn grofweg drie verschillende vruchtensappen te onderscheiden. Deze drie zijn:
vers puur sap
puur sap
sap uit concentraat
Voordat deze bewerkingen plaatsvinden worden de vruchten eerst
voorbewerkt. Dit staat los van de eerder genoemde bewerkingen. De
voorbewerkingen zijn het sorteren, het wassen, het ontstelen en het
kneuzen van de vruchten. Soms wordt het fruit nog behandeld met enzymen
om een hogere sapopbrengst te krijgen. Bij alle verdere bewerkingen is
het noodzakelijk om het fruit direct te persen om het bederf van het sap
tegen te gaan. Bij vruchtendranken en vruchtensappen die helder van
kleur zijn, wordt het vers geperste sap eerst nog gecentrifugeerd. Bij
dit centrifugeren worden alle vaste bestanddelen uit het sap gehaald en houdt men een heldere drank over.
Honderden jaren geleden waren er al mensen die probeerden te
vliegen zoals zij het de vogels zagen doen. Pas in 1675 kwam de heer Borelli er
achter dat de mens nooit als een vogel zou kunnen vliegen omdat de armspieren
van een mens hiervoor veel te zwak zijn. Maar men wilde de lucht in, dus
moesten er andere manieren gevonden worden.
Luchtballonnen:
In 1782 ontdekten 2 broers die in frankrijk een
papierfabriek bezaten, Etienne en Joseph Montgolfier, dat een met warme lucht
gevulde papieren zak omhoog steeg. Dit gingen zij in het groot uitvoeren en in
1783 steeg hun eerste luchtballon op. In het mandje onder de ballon zaten een
haan, een eend en een schaap. Na enkele weken ging ook een mens zon
ballonvaart maken. Degene die in de ballon, kon er echter alleen voor zorgen
dat de ballon omhoog of omlaag ging. De ballon was niet goed bestuurbaar, dus
waar de wind naar toe blies, in de richting ging ook de ballon uit.
Zweefvliegen
Omdat ballonnen in de vorige eeuw niet bestuurbaar waren,
moest er weer wat anders bedacht worden om in de lucht te komen! In 1880 maakte
een Duitser, Otto Lilienthal, een zweefvlucht een zweefvlucht met zijn
zweeftoestel. Dit zweeftoestel bestond uit een geraamte van wilgentakken.
Daaromheen had hij katoen gespannen dat in was gedoopt was. Hier tussenin hing
Otto. Voor zon zweefvlucht beklom hij met zijn eerste toestel een heuvel, nam
een aanloopheuvelafwaarts en zweefde
dan een tijdje door de lucht. Door met zijn benen te zwaaien kon hij het
zweeftoestel een beetje sturen. Zo maakte hij wel 2000 zweefvluchten, maar door
de slechte besturing verongelukte hij in 1896.
De eerste soort van een schip was in de Prehistorie een
Boomstamkano eneen vlot.Die schepen
werden aangevoerd door spier- en waterkracht.
De Egyptenaren hebben het eerste zeilschip uitgevonden.
De Grieken hebben dat overgenomen en er een oorlogschip
gemaakt: De Trireem
Middeleeuwen
In Noord-Europa daagden rond het begin van de middeleeuwen
de Vikingen op.Ze waren bekend met hun Vikingschepen met een lange romp een
grote ramkracht
In China was er een schip gemaakt waarmee je de wereld kon
rondreizen.
Grote zeilvaart
Engeland, Spanje en Portugal namen de macht over dit
tijdperk.
Met hun grote schepen hebben de landen ontdekkingen gedaan
naar nieuwe gebieden Bijvoorbeeld Amerika.En hebben daar nieuwe kolonies
gesticht, het was toen ook de start van het Piratentijdperk
Het begin van de Mechanische scheepsvaart
Toen de Stoommachine uitkwam maakten de schepen er ook
gebruik van.De zeilschepen werden vervangen door stoomschepen .
Stoomschepen kan je herkennen aan:
-Koolkamers: Door verbranding van kool vaart het schip
-Schoorstenen: De overgebleven rook van de kolen gaat uit de
schoorsteen
Het Kool proces gaat zo te werk:
De stoomboot wordt evenals de stoomtrein aangedreven door
een stoommachine. Water wordt verhit tot stoom wat dan de kracht levert voor de
aandrijving van de schroef of het schoepenrad.
Een bekend stoomschip dat iedereen wel kent is de Titanic
De eerste fiets werd in 1817 uitgevonden door de Duitser von Drais, vandaar ook de naam Draisine.
Hij werd gemaakt van hout en ijzer. De rem bestond uit een ijzeren
schepje aan een riem, door de riem aan te draaien ging het schepje tegen
het wiel en remde de fiets af. Het wiel werd van hout gemaakt en er zat
geen band om. Meneer von Drais had nog geen trappers uitgevonden.
In 1861 maken de Franse gebroeders Michaux de Michaux. Dit
was een fiets die erg op de Draisine leek maar wel trappers had. Ze
maakten de trappers aan het midden van het voorwiel vast. Ook werd het
voorwiel groter dan het achterwiel om sneller te gaan. Als het wiel
namelijk kleiner zou zijn moest je veel harder trappen om vooruit te
komen.
John Kemp Starley maakte in 1885 de fiets Rover. Het frame
was ongeveer hetzelfde als het tegenwoordige frame. Hij maakte het
voorste tandwiel groter waardoor hij versnellingen kreeg. In 1888 verzon
de Ier Dunlop de luchtband, dat was toen een rubberen opblaasband waar nog geen binnenband in zat. Later werd de binnenband uitgevinden.
De eerste fiets werd in 1817 uitgevonden door de Duitser von Drais, vandaar ook de naam Draisine. het was een loopfiets gemaakt van hout en ijzer. In 1861 maken de Franse gebroeders Michaux de Michaux. Dit
was een fiets die erg op de Draisine leek maar wel trappers had. Ze
maakten de trappers aan het midden van het voorwiel vast. Ook werd het
voorwiel groter dan het achterwiel om sneller te gaan. John Kemp Starley maakte in 1885 de fiets Rover. Het frame
was ongeveer hetzelfde als het tegenwoordige frame. Hij maakte het
voorste tandwiel groter waardoor hij versnellingen kreeg. In 1888 verzon
de Ier Dunlop de luchtband, dat was toen een rubberen opblaasband waar nog geen binnenband in zat. Later werd de binnenband uitgevonden.En zo is de fiets geëvulueert hoe we hem nu kennen