Gisteren goed kunnen doorwerken, het schild is helemaal afgeraakt, de grootste gaten en spleten zijn opgevuld.
hopelijk is alles nu droog om op te schuren, zodat ik vandaag het reliëf van de schildjes kan schuren, en al een grondlaag te leggen zodat onze romp helemaal klaar is om te spuiten.
wat staar er ons vandaag te doen : dashboard maken, bekabeling leggen naar dashboard, binnenkant afwerken aan de remmen, binnenkant droog krijgen, binnenkant spuiten, sponsors afdrukken en lamineren, bevestiging voor de kop plaatsten, de kop beginnen uitzagen en snijden, staart afwerken en bevestigen, ... zal al weer genoeg zijn voor vandaag!
materialen zoeken en gaan halen : dwars door vlaanderen...
Maandagmorgen om 4u opgestaan, en ben ik met kleine oogjes begonnen met het bestellen van de t-shirts voor onze promogirls. daarna eens gezocht naar muziek voor de dag van de race. eens dat gedaan was nog wat opzoekwerk verricht op het net, en een lijstje gemaakt met winkels en zaken waar ik iets moest hebben of bestellen.
eerst naar ninove gereden om een nieuwe zwaardere ventilator daarna naar euro mousse, onze moussematten besteld voor de kostuums daarna naar aalst naar hubo en action dan naar aalst centrum om te gaan zoeken naar onze muziek voor het showtje en de afdaling.
resultaat : vertrokken om 9u30 en terug om 16u30. niets gedaan dus!!! 's avonds een beetje quality time met het gezinnetje, want de komende dagen zal daar weinig tijd voor zijn! morgenochtend, nu dus, ben ik bezig met veel berichtjes te posten op de verschillende blogs.
straks maak ik de dochter klaar voor school en schiet ik mij direct op het schild en de bevestiging van de kop... daar komt vanavond een post van...
zondag ben ik begonnen met het afwerken van het afduwsysteem, alles vastgemaakt en getest op stevigheid en doeltreffendheid. in alles geslaagd!
alles mooi weggestoken onder de "hoedenplank" deze dient tevens als rugleuning voor de remmer.
daarna begonnen aan de toplaag van het schild. eerst zitten klungelen door alles uit te meten waat de verschillende schildjes moesten komen. ik had al gedacht dat het niet goed ging komen en een manier bedacht om het makkelijker en mooier te kunnen doen, toen mijn schoonvader een kijkje kwam nemen bevestigde hij dat en zijn we tot de beslissing gekomen om de toplaag tegen elkaar te laten komen en daarna de vorm van de schildjes erin te schuren. zo gezegd zo gedaan, tot na de 1ste tegel, toen was den tec7 op! en moest ik het werk staken, het was al vrij laat, dus was het nog niet zo erg!
deze week heb ik toch een weekje zeepkistbouwverlof!
's avonds heb ik wel nog een to-do lijstje gemaakt voor de maandag en dinsdag.
we zijn direct begonnen met het verder plaatsen van de mallen, en het opvullen van de ruimtes ertussen. eerst was gedacht aan alles opspuiten met pu schuim, maar daar kroop meer in dan gedacht en duurde dus ook te lang eer we konden verder doen, dus hebben we het mismaakte 1ste schild versneden en dat ertussen gestoken. zowel voor de stevigheid als voor bevestiging van de toplaag.
daar kroop heel wat tijd in!! Als dat gedaan was hebben we ons eens gebogen over het afduwsysteem. in grote lijnen uitgewerkt om zondag af te werken.
nu begon ons schild echt al mooie vorm te krijgen!!
eindelijk geraak ik teug op onze blog! vorige week kon ik onze blog niet bijhouden vandaar dat ik nu een beetje inhaalwerk ga doen. Phebe ligt nog te slapen en zolang ze slaapt en niet naar school is kan ik toch niets aan de zeepkist doen é!!!
de zondag heb ik enkel nog mallen kunnen hangen zodat de 2 lange zijkanten gedaan waren, zo moest ik niet te veel lawaai maken voor de buren op zondag.
In de week die daarop volgde heb ik een hangweegschaal gevonden, zo kunnen we gelijk wanneer checken wat ons gewicht is. Merci Hans!!!
ik heb ook 3 kg droogijs laten overkomen vanuit oudenaarde, en dinsdagavond het rookmachine eens getest, tging, maar de ventilator was toch iets te licht bevonden!
ook heb ik een paar winkels afgeschuimd op zoek naar kleine materialen...
dat was het zo een beetje voor vorige week en het weekend daarvoor.
hier zijn we dan nog eens met het verloop van onze zeepkistbouwwerken.
zaterdag zijn we direct in gang geschoten : eerst hebben we een planningsbord gemaakt zodat we op een overzichtelijke manier zien wat we nog moeten doen, en waar we alles zorgvuldig kunnen bijhouden wat nog te kopen, gewicht, reglement, ...
dan moesten de remmen en het stuur nog verstevigd worden met iets zwaardere bouten, om de schokken van de schans en jumps te kunnen opvangen. om ons gewicht onder controle te houden worden alle materialen eerst zorgvuldig gewogen en bij gehouden.
daarna moest de bodemplaat voor het schild geplaatst worden, met veel uitsparingen, dus veel tijd in gekropen... dan het zitgedeelte geplaatst en verstevigd in de hoeken, toen kwam het idee om oon nog een dashboard te plaatsen om de meest technische snufjes te bedienen, zoals : rookmachine, toeter, lichten, ...
aangezien we met deze breedte van de zeepkist geen mooie ovale vorm kunnen zagen in de hoeken, hebben we het een beetje moeten verbreden. zodat we toch een mooie vorm kunnen uitzagen. daarna hebben we ook nog de mallen gemaakt voor het geraamte en er al 2 geplaatst als test. dus het to-do lijstje is al aardig opgeschoten! vandaag ( zondag ) wordt het de voorste helft van het geraamte uitgezaagd, geplaatst en geschuurd. Foto's daarvan vind je vanavond hier op de blog als er nog wat tijd over is gaan we nog eens gaan testen en filmen we ook de afdaling!
Zaterdagmorgen mochten we onze zeepkist gaan wegen op het containerpark van Mere. hadden een afspraak gemaakt rond 9u. daar aangekomen om 9u10 en om 9u30 wisten we het verdict :
90kg!!! reeds 10 kg te veel, en er stond nog niets op : geen remmen, geen stuur, en geen bovenbouw (schild). dus... afbreken en herbeginnen!!! geen tijd te verliezen dus!
eens thuis terug aangekomen zijn we direct in gang geschoten, de bovenbouw verwijderen, aanpassingen aanbrengen, stuur en remmen gemaakt en geplaatst, want de "redbull" reporter zou komen rond 14u en we wilden de zeepkist toch testklaar krijgen voor hij hier was.
We dachten dat hij wel graag de eerste testrit wou opnemen op video, maar daar had hij geen tijd voor.
na een paar vragen en foto's moest hij al vertrekken... we hebben dan snel alles testklaar gemaakt en onze eerste testritten gemaakt, en met succes!!!
Tegen 30 à 35km/u een korte bocht nemen van 90° , mooi op de weg blijven en nooit stuurloos geweest, zagen we dat het goed was!!!
onze tegenslag van 's morgens hebben we ruimschoots omgebogen in optimisme en hoop op een goede afloop.