Stem voor ons!!! www.redbullzeepkistenrace.be Ga naar www.redbullzeepkistenrace.be en stem bij teams op
" The Flying Bull Car"
14-05-2008
foto's van na de race (crash) en een paar mooie foto's gevonden op internet!!
Hallo iedereen,
Hier ben ik weer met een paar foto's van na de crash, en het afbreken ervan.
Eigenlijk zat er ook een grote fout in de afwerking van de zeepkist, maar niemand heeft dat gezien!! niet constructief!! Misschien zie jij het in de foto's, laat het mij dan weten!!
Bij nadere expertise is gebleken dat de oorzaak van de crash te wijten is aan de slecht gelaste as vooraan!!! Wat een geluk dat ik een omnium-verzekering had genomen!! haha lol...
Toch erg é, +/- 100u bouwen, om na 28 sec te finishen, crashen en op 30min is de zeepkist volledig gedemonteerd!!! Maar : HET WAS HET MIJ WAARD!!!!!!
Ik zet er vandaag of morgen een volledige reportag op in volgorde van de bouw, ik kijk ook om een diavoorstelling te maken!!
hier het verslag 11 mei 2008, de dag van de race zelf!! 's Morgens om 6u vertrokken naar Brussel, allemaal in de camionette, Michaël, Sarah en ikzelf. om 6u55 zijn we aangekomen aan de inschrijvingen in het jubelpark. nog snel de 3 liedjes op cd branden en ons gaan inschrijven. daar kregen we een papieren zak mee, met daarin 5 T-shirts met teamnaam, 5 armbandjes voor 'pilots' en een massa drank en eetbonnetjes, enz... dan moeste we op weg naar de paddocks, een kleine 2 km maar we hebben er wel meer dan een uur over gedaan!! overal file en aan de paddocks zeker want daar was het rijtje schuiven om uw startnummer te krijgen. we kregen nummer 24, dan onze paddock zoeken maar die was blijkbaar al bezet, en de organisatie gaf ons een andere paddock, dat gaf ons niet zolang het startnummer maar groter was want de afdaling was van klein naar groot en een groter startnummer betekende dat ik later mocht vertrekken en dus meer tijd had om mijn zeepkist verder af te werken. we kregen nr. 34, w een grote opluchting!! de kar en werkgerief uit de camionette, en die laatste direct moeten verzetten naar de parking. Eens terug begon de rush om de kar af te krijgen, er moest nog 1 stier en 2x Red Bull uitgeknipt worden, de wielen moesten nog vast gezet worden met rondellen, en ingespoten met kettingolie, en het stuur moest nog aangespannen worden! daarna zijn we eerst naar de technishe keuring gegaan, alles was in orde, juist waren we onze toeter vergeten, maar we mochten toch meedoen!! dan konden de piloten het parcours verkennen te voet, maar in die massa kon je daarvan niet veel zien!! rond 11 uur zijn we op zoek gegaan naar iets om te eten en dan gaan voortdoen aan mijn zeepkist. rond 113u was alles gedaan. mijn zeepist was wel geliefd bij het publiek, iedereen die passeerde haalde prompt de camera boven en maakten continue foto's, dit wou toch al iets zeggen!! alles nog eens goed nagekeken, ruitjes opgeblonken, en we stonden klaar voor de race!!! toen zaten ze nog maar aan nr 12 dus dan was het eindelijk eens tijd om te gaan genieten!! rond 14 u 15 mochten we in de rij gaan staan om ons beurt af te wachten, de adrenaline begon te stijgen!!! en de hitte ook, zo in de felle zon!! 2 interviews gegeven, en rond 15u stonden we op de schans, alle 2 een helm en bril op, een woordje uitleg aan presentator Tom Waes, en Sarah kon ons afduwen!! de race en bochten kwamen we goed door, hier en daar slipten we wel eens weg, maar alles onder controle, alle bochten feilloos gepasseerd en ik zag de finish, eens over de lijn ging alles verkeerd, ik had het gevoel dat mijn remmer te laat ging remmen dus draaide ik fors aan dat stuur en op dat moment smeet Michaël al de remmen toe, met een crash als gevolg!! onze kar ging gewoon over kop. we werden eruitgeslingerd en ik heb de volledige kar op mijn gekregen, resultaat : volledig gehavend!! bij Michaël viel het wel mee, een paar schrammen, daar ben ik al blij voor!!! Bij mij was het erger!! diepe, grote schaafwonde rechteronderarm, rechterpink gekneusd, teentje gekneusd, linker hand geschaafd, rechter knie geschaafd, 4 snijwonden op mijn buik en rug en diep krassen in linker elleboog!!! en onze kar : enkel de ruitjes kapot!! en mijn 2 wielassen vooraan afgebroken. vandaar dat we gecrashed zijn!! al bij al een schitterende dag gehad! gewoon al omdat ik de finish gehaald heb!! en ben dan nog in de prijzen gevallen ook!! ik heb de prijs voor pechvogel gewonnen. Binnenkort mag ik mijne vette prijs gaan afhalen!!
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, aan al wie mij in de steek heeft gelaten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dan maar mijn wrak gaan halen en inladen en terug naar huis!
ik zal er volgende keer weer staan, beter en gretiger dan ooit!!!
foto's van na de crash zet ik er vanavond op!!!
veel plezier en tot vliegs, "THE FLYING BULL CAR" team, Serge
Zaterdag heb ik nog heel wat kunnen doen; Mijn racemachine was 's avonds zo goed als klaar, juist moesten de stieren en de letters nog geverfd en gekleefd worden. Er was zich op de open-kijk-dag nog in extremisch iemand komen aanbieden om mee te gaan als co-piloot, wat een geluk!!!! !!!BEDANKT MICHAEL!!! voor de rest heb ik niet te veel volk gezien op de open-kijk-dag, juist Kristof en Bjorn, merci é gasten!! om 22u30 vertrokken naar huis om daar een spot in de camionette te zetten en verder te doen, het was nachtje door doen, anders ging ze niet af zijn, ook moesten we nog de muziek kiezen voor de afdaling en op cd-rom krijgen. Om 5u ging Michaël dan komen. en stipt om 5 uur wordt er lichtjes geklopt op de deur van de camionette, hij was er al! eerst op het gemak een koffietje gedronken, liedjes gekozen, hier en daar nog wat gerief klaar gezocht en dan rond 6 uur vertrokken naar Brussel!
Verslag van de dag zelf volgt hierna!!
Veel kijk en lees plezier en tot vliegs, "THE FLYING BULL CAR" team, Serge
Hier ben ik alweer met een klein verslag over de uitgevoerd werken van gisteren.
Gisteren, redelijk vroeg kunnen beginnen met spuiten, tot ik zag dat ik spuitbussen te kort ging hebben, dan maar naar de brico geweest in Aalst, want Wetteren had ik al leeggekocht!! Voor de rest veel rondgereden voor mijn nieuwe band. Dan kreeg ik gisteren telefoon van mijn broer, met de melding dat hij het niet meer zag zitten, hij deed niet meer mee!!! Dus sta ik er weer alleen voor, zoals bij de volledige bouw van mijn zeepkist, maar het grootste probleem is dat ik een co-piloot nodig heb!! en die heb ik dus ook niet meer!! Geinteresseerden, laat mij iets weten!!
nu over de bouw : heb mijn flanken kunnen spuiten, ruitenwissers gehangen en afgewerkt, uitlaatstukjes gemaakt en gespoten, ... niet te veel dus!!
Werk voor vandaag : afwerken flanken met logo en naam, kleine tekst erop zetten, nummerplaten maken en bevestigen, sponsorstickers kleven, zonneband met tribal kleven, uitlaatstukken bevestigen, bodemplaat verstevigen, zitjes plaatsen, stuur aanpassen, remmen aanpassen, binnenkant afwerken met pvc-folie, binnenkant v/d ruitjes afwerken,...
En dan tussen 14u en 18u de kijklustigen verwelkomen.
Ik hoop dat er zich nu nog iemand gaat aan bieden om mee te rijden!!! en dat ik tegen vanavond 20u00 met alles klaar ben! zodat ik toch nog een beetje geslapen heb om morgen om 5u te kunnen vertrekken naar brussel!!
Hier ben ik weer, maar het zal een kort berichtje zijn!
Gisteren heb ik niets kunnen doen aan de zeepkist, ik ben van pier naar pol gevlogen. Er was vanalles tussengekomen, dus zal het vandaag dubbel zo hard werken zijn, want wat moet er nu nog gebeuren :
* carrosserie spuiten en vernissen, zijdrempels spuiten en plaatsen, 2 afduwbaren maken en lassen, stuur aanpassen, remmen aanpassen, zitjes kopen en instaleren, zetelhoezen erover hangen, 3-puntsgordels maken en aan de zetehoezen naaien, vleugels kopen en bevestigen, sieruitlaat maken en plaatsen, stickers kleven op voor en zijruiten, naar de winkel voor de open-kijk-dag, afwerking carrosserie, ... ...als ik dat allemaal zou kunnen doen vandaag zou ik de gelukkigste mens zijn die er rondloopt op deze aardkloot!!
Hoe het afgelopen is lees je hier morgenvroeg zelfde tijd en zelfde plaats!!
Op zaterdag 10 mei 2008 tussen 14u00 en 18u00 is elke nieuwsgierige uitgenodigd om te komen kijken naar het eindresultaat. en wordt onthaald met een drankje en een nootje!! plaats : Bosstraat 69 9420 Mere (erpe-mere)
!!!VERTEL DIT AAN IEDEREEN DOOR!!!
Groetjes en tot dan!!! Serge
PS : we zijn nog op zoek naar 3 pitspoezen die ons zondag in brussel van de schans willen duwen, interesse? : bel dan : Serge Joos 0485/94.18.52 of mail : joosserge@hotmail.com
hier ben ik weer met een update van de werken aan mijn zeepkist.
Alles verliep goed gisteren, eerst ben ik naar brico geweest om verf, spuitbussen om te proberen had ik al, en dat waren de ideale kleuren, maar had gehoopt dat ze mijn kleuren gingen hebben in potten lakverf,of dat het kleur kon gemaakt worden met de mengmachine, dat gaat sneller, maar helaas, enkel te krijgen in spuitbussen, dus alles moet gespoten worden.
ik heb nog verder afgeplakt, voorkant afgewerkt als een echt blikje, en dan ben ik de zeepkist gaan wegen naar het containerpark van herzele. ik was nog maar vertrokken en mijn zeepkist was losgekomen in de camionette en de voorruit was volledig gebarsten, er zat niks anders op dan een nieuwe te steken!! met een klein slecht voorgevoel naar daar, maar dat was ongegrond, alé ttz. mijn zeepkist weegt 72kg, de eerste meevaller was geboren!!! vol goede moed en nog meer vertrouwen in de zaak, ging ik weer aan de slag, te beginnen met de voorruit. daarna heb ik alles opgeschuurd en heb ik de voor en achterkant gespoten, daarna heb ik de lijsten rond de getinte ruitjes gespoten. dat was het zo ee beetje, want ik had 's avonds afgesproken met ne goeie maat "kristof" om mijn zeepkist te gaan testen. eerst een paar kleine afdalingen gedaan, we gingen vooruit, maar niet met de snelheid dat ik had gehoopt, daarna zijn we wat steilere oorden gaan opzoeken, en met resultaat, een steile helling, met 2 bochten en een dubbel spoor dat we aan hoge snelheid over moesten, dat was de ultieme test!! en........
... toen we beneden waren was de kar volledig ongeschonden, zelfs niets horen kraken of schuren!!! ze is dus op technisch vlak volledig klaar voor 11 mei 2008!!!
vandaag direct beginnen met spuiten, en zien hoe ver we geraken!!!
verslag daarvan vind je hier morgen, ongeveer zelfde tijd!!
Zoals beloofd ben ik hier al terug met wat fotokes en een beetje uitleg. ik heb weer veel kunnen doen gisteren : ruitjes afgewerkt, achterkant afgewerk, foutjes verholpen, en volledig klaar gezet om alles op te schuren en te verven. ook de 2 spiegels zijn al geschilderd! deze voormiddag zal ik eerst wat moeten telefoneren voor : * een weegbrug om mijn zeepkist te wegen * voor de sampling-dames nog eens langs te komen, * en naar iemand voor te testen * en naar auto 5 om te zien of mijn nieuwe band al geleverd is
dan moet ik eerst nog naar de brico om mijn verf, want enkel daar vind ik mijn perfecte kleuren en rond de middag ga ik dan terug aan de slag, eerst alles schuren en mijn 1ste laag leggen. dat zal het zijn voor vandaag, verslag daarvan vind je hier morgenochtend.
Eindelijk ben ik er weer, mijn excuses dat ik jullie zo lang heb laten wachten! Mijn pc is gecrached, daarmee ben ik achter een nieuwe moeten gaan, vandaar dat ik er efkes niet was! Vorige week heb ik vooral bezig geweest met het installeren van allerhande programma's, maar heb toch nog een gaatje gevonden om mijn naamstickers te kunnen maken. Normaal gezien had ik verlof van 1 mei 2008 tot 15 mei 2008, maar ze hadden mij gevraagd of ik op 2 mei toch kon werken, en ik heb toegezegd, dus was weer een dagje minder!! Zaterdag wil ik dan vertrekken om mijn broer om te komen helpen, ik ga mijn banden gaan oppompen, en wat zie ik; er staat een groot ei op mijn band vooraan, daarmee kon ik niet meer naar Torhout rijden, eerst een nieuwe band erop! Naar auto 5 maar daar moest dat besteld worden, alle bandencentrales afgebeld, maar geen band te vinden, dan toch maar enen laten bestellen. dus zo weinig mogelijk km. rijden! Zondagmorgen ben ik dan begonnen met het tinten van mijn ruitjes voor op de zeepkist, al bij al ging dat vlot, en was het nog proper gedaan ook!! zondagmiddag; auto laden en naar het atelier, kar buiten trekken en buzze geven!!! De vorm was er al, maar moest nog hier en daar gecorrigeerd worden, een stukje verlengen om volledig dicht te zijn, enz... Maandagmorgen eerst om zaagjes voor mijn wipzaag, bits, en nog wat klein gerief naar de Safti... Aan het atelier aangekomen ben ik direct in gang geschoten, begonnen met de voorkant : ronde plaat erin gepast, voorruit geplaatst, wat foutjes verdoezeld en verholpen. Daarna ben ik begonnen met de getinte ruitjes te plaatsen aan de zijkanten. Alles ging vrij vlot, had zelfs meer kunnen doen dan gehoopt. Tot zover de vooruitgang van onze zeepkist. Het is nu dinsdagmorgen, straks nog een beetje gaan voort doen. Wat gebeurt er nog deze week :
Dinsdag : ruitjes afwerken, achterkant maken en bevestigen met scharnier en slot want deze dient als ingang, alles klaarzetten om te verven, gaatjes dichten, stuur aanpassen, want we zullen hoger moeten zitten dan voorzien. en stoeltjes gaan halen en bevestigen, iemand zoeken om mijn zeepkist te testen, want dat is nog altijd niet gebeurd. dat zal al genoeg zijn voor vandaag.
Woensdag : alles afplakken en grondlaag aanbrengen, zeepkist gaan wegen, 1ste kleurlaag aanbrengen, binnenkant bekleden voor de veiligheid, stoelen bekleden en de 3-puntsgordels maken en naaien.
Donderdag : 2de kleurlaag aanbrengen, stickers kleven, accesoires spuiten en klaar maken voor bevestiging, zijspoilers verven en aanbrengen, ...
Vrijdag : vernislaag aanbrengen en redbull logo's tekenen en schilderen. Zaterdag een kijkdag organiseren voor het grote publiek (vrienden, kennissen, familie,...) en dan vroeg gaan slapen want we moeten er zondag al om 6u zijn!!!
Hopelijk lukt dat nog allemaal!!! Vanaf nu kom ik elke dag een nieuw berichtje schrijven met nieuwe foto's...
Veel kijk- en leesplezier, "THE FLYING BULL CAR" team Serge & Sven
We zijn hier terug met een woordje uitleg van wat we vorige week allemaal hebben uitgespookt.
Vorige week heb ik dan effectief verlof gekregen, van dinsdag t.e.m. vrijdag, MERCI JOHAN!!! Maar woensdag ben ik opgestaan met verschrikkelijke pijn in mijn rug, Aangezien ik in 2005 met een dubbele hernia heb gezeten, vrees ik dat ik aan het hervallen ben, want het is nu dinsdag en de pijn is nog altijd niet te houden, met 6gr. dafalgan kan ik mij een beetje redden. maar ja, het is nu zo é!!
Dus deze week heb ik niet veel kunnen doen, juist woensdag heb ik aan de schoolpoort van Mariagaard een 300 flyers kunnen uitdelen. Ja, Mr. directeur had mij terug gebeld om te zeggen dat het geen probleem was om flyers uit te delen, en wenste me zelfs succes met mijn project!! MET GROTE DANK AAN "MARIAGAARD"!!! Diezelfde dag heb ik ook nog 4 regionale kranten opgebeld, met de vraag om iets te publiceren over onze zeepkist. Geen probleem blijkbaar, want een mailtje met foto is genoeg, dus straks stuur ik nog een paar mails daaromtrent.
De rest van de week lag ik gekluisterd aan mijn bed met mijn rugpijn. Zaterdag is mijn broer dan langsgeweest om wat verder te doen aan de zeepkist. Nu kon de vormgeving beginnen van onze zeepkist, 2 triplex wanden voor de ronde vorm te maken van het blik. de eerste kant is echt perfect gedaan, maar duurde wel lang, de 2de kant ging sneller, maar daar moet nog aan gecorrigeerd worden. maar daar was geen tijd meer voor zaterdag. en zondag had ik helemaal geen tijd meer om er aan voort te doen. Dus is het deze week een zeer rustige week geweest!!! Vanaf 1 mei ben ik elke dag thuis tot aan de race zelf dus dan zal er moeten doorgewerkt worden!! en zondag e.k. kunnen we de romp corrigeren en de voor- en achterkant fabriceren. Zo dat was het weekverslag een beetje! wat staat er deze week allemaal te gebeuren:
Zondag :de romp corrigeren, testen, en voor- en achterkant maken Woensdag:1 mei: checken frame na test, evt. verstevigen/aanpassen, ruiten aanbrengen alsook de voorruit. Donderdag: zien we wel, tegen dan ben ik hier al geweest voor een nieuw verslag!!
Ik laat jullie nu maar, geniet van de foto's en tot vliegs, en blijven stemmen op www.redbullzeepkistenrace.be
De bouw van onze zeepkist gaat redelijk goed vooruit! Wat hebben we dit weekend zoal allemaal gedaan?!
Zaterdagmorgen eerst om nog wat kleine prutsen, zoals bouten, moeren, rondellen, bodemplaat, ... naar de-doe-het-zelf "Safti".
's Middags ben ik dan begonnen met het monteren van de reminrichting, toch niet evident om de remmen op de beide banden evenveel remkracht te geven, maar al bij al was dit maar een klein werkje. Daarna ben ik begonnen met de voorste as, die tevens als stuur dient, eerst de versterking in het middenstuk, want bij een bocht zou het frame vooraan op de hoek naar beneden kunnen klikken en zo de as afbreken, vandaar dat gelast gedoe, dit wordt natuurlijk nog een beetje gecamoufleerd. Vervolgens heb ik het stuur zelf gelast, maar heb daarbij een grote fout gemaakt, nietsvermoedend beginnen lassen, alles was klaar, maar had er niet aan gedacht dat mijn frame ertussen moest zitten (zie foto), dus terug losgeslepen en dan op de juiste manier alles terug aan elkaar gelast. Dan heb ik de bodemplaar bevestigd, eerst op maat zagen, hoekjes, kantjes en uitsparingen uitgezaagd en vastgemaakt met zelftrekkende vijzen.
Zo, dat was zo een beetje mijn zaterdagwerk aan de zeepkist, zondag heb ik niet kunnen voortdoen wegens andere verplichtingen!!! Tot nu, zondagavond nog snel mijn blogje voor jullie aanpassen en dan bedje in!!
Wat staat er deze week allemaal te gebeuren:
Maandag worden er 2000 flyers opgehaald in het copycenter "Topcopy" te Gent, de goedkoopste en beste van Gent en omstreken!!! Ik heb deze week verlof gevraagd, Ik hoop dat het lukt, als het lukt, MERCI JOHAN!!! zodat ik mijn kar toch eens kan testen en mijn polyester kan beginnen monteren. Want ik zit nog niet aan de helft van al het werk en heb maar 27 dagen meer, tot aan de grote dag!!! En als ik het uitreken heb ik maar 13 dagen meer dat ik effectief kan voortdoen aan mijn zeepkist. Dus ik hoop bij deze dat ik niet te veel tegenslagen meer heb!!!
Om meer stemmen te halen en om onze website te promoten heb ik een nieuwe flyer gemaakt. Deze zal eerstdaags bij tal van winkeliers klaarliggen om mee genomen te worden.
Na veel speurwerk op het internet ging ik aan de slag met de technische tekeningen, schetsen, ... om deze op gestuurd te krijgen voor 29 februari 2008 naar de wedstrijdcommissie. Dan was het afwachten tot we een brief kregen... En deze wachttijd duurde een eeuwigheid!!! maar op 12 maart kregen we dan toch een brief in de bus met de mededeling dat we bij de beste 60 waren en dus geselecteerd voor de RedBullzeepkistenrace van 11 mei 2008 in Brussel. En zo ontstond deze hype...
Ik heb kort daarna een email opgemaakt om sponsors aan te trekken, materiaalsponsors wel te verstaan!, maar daar kwam niets uit, dus waren we 100% op onszelf aangewezen. De zoektocht naar materiaal verliep niet van een leien dakje, metalen buizen voor het frame moest ik 's morgens voor mijn werk vóór mijn werk 80km. van huis gaan halen, in Torhout, bij Laswerken Dedeyne, toffe kerel, en een krak in zijn vak!!! !!!MERCI DAVY!!! Zaterdag 29 maart 's morgens op zoek gegaan naar wielen, metalenplaat, autospiegels, mousse, ... 's Middags om 15u was ik terug met 2 kapotte fietsbanden (remmen) en een claxon van Bob de Bouwer, mist gebrek aan iets anders!!! Dat was alles, ik had ook nog 3 concrete telefoonnummers om eens naar te bellen voor materiaal. Dan moest ik snel nog eens passeren bij mijn schoonouders om daar eens te zien hoe je moet lassen, heb dit nog nooit gedaan!!! als dat maar goed komt! Zondagavond zijn we nog op het groothuisvuil gaan rondrijden op zoek naar wielen van kinderfietsen of kruiwagens, maar werkelijk niets te vinden en dan maar met lege handen naar huis...
Maandag vóór mijn werk ben ik nog snel de Safti(doe-het-zelf) (zie links) binnengestapt op zoek naar wielen, daar was het voor 50% prijs!! ik vind de perfecte wielen, maar ze hadden er maar 2, laten bestellen was ook geen optie want het duurde minstens 14 dagen voor de eerste levering en dan nog waren ze niet zeker dat die wielen er gingen bij zijn!!! maandag middag naar de Brico de juiste verf gezocht en wielen, enkel de verf hebben we daar gevonden!!! zondag 6 april komen de mensen van RedBull filmen, ik hoop dat we tegen dan het frame op wielen klaar hebben met de remmen en stuur reeds gelast en gemonteerd... Nog een drukke agenda !!! Dinsdag 1 april 2008 ga ik beginnen met het maken van een reclamesticker voor op de achterruit van mijn auto, en ga ik eens bellen naar de regionale TV wss AVS en Kanaal 3
Volgende keer met de eerste foto's!!! tot binnenkort "THE FLYING BULL CAR" team,
Het ontstaan van het idee om mee te doen aan de RedBullzeekistenrace.
Op een bepaald moment hoorde ik de reclame voor de RedBullzeepkistenrace op Topradio (links), Toen ik Mijn collega, en beste vriend, Werner tegen kwam 's avonds vroeg ik aan hem of hij die reclame ook gehoord had op Topradio, hij zei : "ja, en ik moest direct aan u denken", ik vroeg hem of hij het zag zitten om daaraan mee te doen, en hij antwoordde " JAAAAAAA", en het idee was geboren...
Welkom op mijn nieuwe blog!! Eerstdaags beginnen we aan de bouw van onze zeepkist. Foto's en filmpje met een woordje uitleg vind je hier binnenkort. Gelieve ook Uw reactie te geven op de berichten en even het gastenboek te checken en te tekenen,
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!