Yes, we can ! We wonnen met "The 7th Cycling Game" de Unizo wedstrijd "Ondernemingszin" !!
Nadat we vernamen dat we eerste of tweede konden worden en dus naar de finale in Leuven mochten, wilden we uiteraard voor de eerste prijs gaan. Zowel een goede fysieke (FOTO'S ONDER DIT ARTIKEL) als mentale conditie is hiervoor belangrijk dus gingen we aan de slag. Zweet (tijdens het onderhoud van de fysieke conditie), bloed (bij het maken van onze gebeurtenikaarten) en lachtranen (te vaak gelachen, soms ook om redenen die we beter niet herhalen) hadden we al meegemaakt tijdens ons project. Dus gingen we ons nu nog eens "smijten".
1. Even nakijken wie de tegenstander was. Dat bleek de Babbelbox van KTA-GITO uit St-Amandsberg te zijn. Dit is een mobiel CLB-Lokaal en ontmoetingsruimte voor leerlingen, staande op een metalen onderbouw met een huisvesting opgetrokken in hout (herinner u de oude circuswagens). Een project van de school, gesubsidieerd door de provincie Oost-Vlaanderen en enkele firma's, actief in de bouwsector.
2. Er werd gevraagd voor de finale een "pitching" te geven van ons project. Een pitching ??? Even opzoeken, ... Aha, een verkoopspraatje dus. Mochten we nu ook al Steve Jobs achterna? We kregen hiervoor 4 minuten de tijd en mochten, ... net als Steve Jobs, gebruik maken van ondersteunend beeldmateriaal.
3. Hoe begin je nu aan zoiets. - Wat willen we vertellen? Alles over ons spel en de afgelegde weg natuurlijk. (Vlug ook even kijken nog naar het doel van de wedstrijd en het wedstrijdreglement om te weten waar we de nadruk kunnen op leggen) - Hoe gaan we dit ondersteunen? - Hoe combineren we beeld en woord en vertellen we in minder dan 4 minuten wat we de afgelopen maanden creeërden?
4. We hadden 3 dagen de tijd om de tekst en -in ons geval- de powerpoint klaar te krijgen en in te oefenen. Dat is echt wel kort !
VRIJDAG, 11 MEI "Kropen", we omstreeks 5 uur uit ons bed, om tegen 6 uur aan school te vertrekken naar Leuven. Iedereen was present: Anthony Gekiere, Bart Verhoest, Bijorn Reyntjens, Brian Vande Velde, Bruce Pauwels, Michael Dubus, Timo Libbrecht, Yordi Parmentier en Elsy Vanmeenen (leerkracht). Op de parking aan school werden we al opgewacht door Pascal Vanelstlande die voor ons een prototype klaar had van wat mogelijk de toekomstige doos voor het spel kan worden. Mooi werk en leuke verassing voor ons, waarvoor dank. Door de werkzaamheden op de Brusselse ring wilden we deze immers liever vermijden, dus vertrokken we vroeg genoeg om een ommetje te maken. Marino Pattyn en Catherine Delrue brachten ons met hun rollend materiaal ter plaatse. Even na 9 uur waren we in Kinepolis Leuven; plaats van het gebeuren. Daar kregen we het gezelschap van een extra supporter: directeur mevr. Anne De Pourcq. Binnen in zaal 5 was het heet, snikheet, al had dat misschien ook al wel een beetje met onze stress te maken. Om 10 uur begonnen de voorstellingen voor alle 5 de leeftijdscategorieën. Wij kwamen als 7de groep aan de beurt. ... Met z'n allen het podium op, behalve Bruce (niet omdat hij niet durfde, maar omdat hij instond voor de techniek bij onze powerpoint en dit tussen haakjes staande toch maar even gezegd: HIJ DEED HET PERFECT). Yordi en Brian voerden het woord en jawel, HET HAD NIET BETER GEKUND. Vervolgens vuurde de jury enkele vragen af en schoten alle leerlingen die aan het woord kwamen gericht met antwoorden terug. Dit was dus al prima verlopen. Opluchting bij iedereen. Vervolgens kregen we een lunchpakketje en de instructies voor het middagspel (GPS-spel) in de stad. Eens vertrokken voor het spel (per vier) brachten we enkele wijzigingen aan in het programma. De stress in de voormiddag had heel wat energie gekost en bijgevolg konden enkelen onder ons best nog wat kalorieën gebruiken om de spannende namiddag door te komen. Met z'n allen op naar ... "een frietkot". Vervolgens beslisten we van niet op te splitsen in twee groepen, maar als 1 geheel samen enkele opdrachten van 1 groep uit te proberen. Zodoende verkenden we een stukje van de stad en werden om 14 uur terug bij het vertrekpunt verwacht. Daar dienden we nog een uur te wachten voor de prijsuitreiking begon. Eerst werden de prijzen van de wedstrijd van Flanders DC uitgereikt (eveneens voor creatieve scholieren). Vervolgens werden de prijzen van de Unizo-wedstrijd "ondernemingszin" uitgedeeld. De spanning steeg...
EN TOEN ... zei Kobe (van KETNET en presentator van dienst) : HET WINNENDE TEAM IN DE CATEGORIE HOGER SECUNDAIR ONDERWIJS IS GEWORDEN "THE 7th CYCLING GAME" en dus mochten de jongens naar voor "spurten". Ondertussen kreeg de leerkracht nog het bezoek van iemand van de organisatie met de vraag of er na 16 uur even een gesprek mogelijk was met Radio 1. Deze eer was slechts weggelegd voor 1 team en er werd voor ons team gekozen "OMDAT WE DE MEEST VLOTTE PRESENTATIE VAN ALLEMAAL HADDEN GEHOUDEN".
VERVOLGENS ... - stuurden we het goede nieuws de wereld in - genoten we van de overwinning - vond het interview plaats op Radio 1 (te herbeluisteren via de site van Radio 1 - programma "Vandaag - 11 mei" +- de 23ste minuut) - genoten we van de overwinning - kregen we leuke berichtjes van het "thuisfront" - genoten we van de overwinning - ondervonden we hoeveel wegenwerken en omleidingen er zijn onderweg terug naar huis en kregen we bij onze thuiskomst leuke felicitaties te lezen op het electronisch mededelingenbord voor de school.
BLIJ MET DE OVERWINNING, MAAR OOK MET DE VELE BERICHTEN VAN ONDERSTEUNING, AANMOEDIGING EN MEDELEVEN konden we, na een toch wel stresserende dag, elk weer naar huis. We hebben ervan genoten en gaan er nog een tijdje van genieten.
NOG EEN DIKKE PROFICIAT VOOR DE JONGENS OOK.
Ons werk is nog niet gedaan. Nu onderzoeken we verder de mogelijkheden om het spel te produceren. We houden je hier verder op de hoogte.
Dit zijn ze dan, onze peter en meter van "The 7th Cycling Game". Als peter hebben we NIKOLAS MAES profrenner bij OmegaPharma-Quick step. Als meter TAMARA PLANCKAERT ( Partner van Stijn Devolder). Beiden oud-leerling aan onze school.
Ervaar zelf het speelplezier ! Kom "The 7th Cycling Game" bekijken of zelf spelen tijdens de opendeurdagen en ervaar zelf hoe plezant, moduleerbaar, creatief, afwisselend, animerend, uitdagend en gezellig "The 7th Cycling Game" is !
Breng je partner, buur, broer of zus, oma of opa, zoon of dochter, vader of moeder, kleindochter of kleinzoon, neven en nichten en je vrienden mee en beleef samen dubbel plezier met een spetterend spel ! Kom alleen en al spelend zal je nieuwe contacten kunnen leggen en je amuseren !
We hadden al onze eigen facebookpagina ( http://www.facebook.com/pages/The-7th-Cycling-Game/177916552324097 ) waar je meer informatie over ons kan vinden en deelnemen aan een wedstrijd om kans te maken op één van de prototypes van ons spel, maar nu zijn we ook terug te vinden op de grootste en beste wielerbordspellensite van België en ver erbuiten: www.wielerbordspellen.be U kan er alle informatie vinden over talrijke wielerspellen uit binnen- en buitenland. Uiteraard zijn wij trots dat nu ook "The 7th Cycling game" tussen al deze spellen een eigen plaatsje heeft gekregen. U vindt ons terug in de afdeling artikels en momenteel ook nog op de startpagina, waar u kan doorklikken naar het artikel.
Wij hebben in de krokusvakantie bezoek gehad van 2 vertegenwoordigers van Cartamundi. Die hadden wij in de weken ervoor gecontacteerd en zij hebben enthousiast meegespeeld !Nadien waren ze vol lof over ons spel en moedigden ons aan om verder te gaan met ons project. Hierbij danken wij hen voor het bezoek en de gedane moeite.
De testrondes op school werden gespeeld voor de vraagkaarten werden ontworpen en toegevoegd. Deze zijn er bij gekomen, om ook voor de oudere spelers voldoende afwisseling in het spel te brengen.
Ook zonder vraagkaarten echter werd het spel bijzonder leuk gevonden. We hebben dit niet alleen direct ondervonden door wat de leerlingen vertelden, maar ook kunnen afleiden uit de verwerking van de enquêtes die na de testspellen werden afgenomen. Het overgrote deel van de leerlingen, jongens en meisjes al dan niet geïnteresseerd in de wielersport, had zich bij het speel heel goed geamuseerd.
Om te
starten met het spel kan je onderling afspreken wie dit mag doen of kan je per
ploeg een worp met de dobbelstenen gooien en diegene met het hoogste aantal
geworpen ogen start als eerste het spel.
Denk hierbij aan ... je vrienden, buren, klasgenoten, collega's, baas, kinderen, partner, neefjes & nichtjes, papa's en mama's, opa's en oma's, ...
Wie kan er meespelen? - Iedereen vanaf +- 5 jaar. Met jongere spelers is het vast handig zonder de vraag(en doe)kaarten te spelen, of enkel maar de eenvoudige vraagkaarten te gebruiken. Vanaf de leeftijd van 11-12 jaar, kan het spel met alle vraag(en doe)kaarten gespeeld worden.
Met teams of individueel? - Standaard wordt het spel in teams van twee gespeeld. Per team zijn er twee spelers en 2 renners (pionnen) van eenzelfde ploeg. Deze speelwijze kan gespeeld worden door 4 spelers, meer ook door 12 spelers. - Je kan het spel individueel spelen. Elke speler speelt dan naar keuze met 1 of 2 rennertjes en je rijdt je wedstrijd. Deze versie kan je spelen met 2 of meer spelers. - Je kan het spel echter ook alleen spelen. Deze spelwijze is wellicht meer geschikt voor de jongere kinderen, die dan met een peletonnetje renners een wedstrijdje kunnen fietsen en kijken welke renner het haalt. - Ook hier kan je je eigen creatieve ideeën inschakelen in het spel.
Duur van het spel? - Dit is afhankelijk van de gekozen grootte van het parcours, het aantal spelers en het al dan niet spelen met vraagkaarten. - Het basispakket kan met zes spelers en met gebruik van de vraag (doe)kaarten afgewerkt worden in een 20-tal minuten.
Spelen - Welke rit of wedstrijd rijden we vandaag?
Wedstrijden naspelen of een eigen idee?
Elke keer weer kan je een andere rit rijden. Er is geen vastliggend parcours. Speel je en echte wedstrijd na of creeër je je eigen parcours? Bepaal of je met of zonder vraagkaarten speelt en kies je terreinkaarten en de tijd die je aan het spel wil besteden. De mogelijkheden zijn onbeperkt.
Bij het ontwikkelen van het spel werd er rekening
mee gehouden dat:
- het een echt vrienden of familiespel is,
- aan te passen is aan de wensen en leeftijd van de
spelers
- het reeds vanaf jonge leeftijd kan gespeeld
worden
- er gewerkt kan worden met uitbreidingsspellen en
er dus ook een verzamelelement aanwezig is
- het spel anders is dan de reeds bestaande
wielerspellen
Een spel ontwikkelen houdt daarenboven niet enkel
in dat we erin slagen een spel te maken, maar wat als je met je idee naar
buiten komt en iemand anders ermee verder gaat werken, zonder dat je het weet? We wilden dus met ons idee naar buiten komen, maar het liefst hadden we toch dat ons idee, ons idee bleef. We nemen immers ook deel aan een wedstrijd van UNIZO (prijs ondernemingszin) en dus wilden we aan het werk met ons idee in testrondes, en tegelijkertijd ons idee beschermen. Hoe kan je dat doen? Wel, we lieten alvast ons spelconcept beschermen door het te registreen bij I-depot. Hier kan je ideeën voor een periode van 5 jaar registreren en laten beschermen, zodat ze enkel met eigen toestemming en in overleg, door anderen kunnen worden gebruikt. Ondertussen zorgden we ook voor een eigen lay-out van de verpakking.