Ervaar zelf het speelplezier ! Kom "The 7th Cycling Game" bekijken of zelf spelen tijdens de opendeurdagen en ervaar zelf hoe plezant, moduleerbaar, creatief, afwisselend, animerend, uitdagend en gezellig "The 7th Cycling Game" is !
Breng je partner, buur, broer of zus, oma of opa, zoon of dochter, vader of moeder, kleindochter of kleinzoon, neven en nichten en je vrienden mee en beleef samen dubbel plezier met een spetterend spel ! Kom alleen en al spelend zal je nieuwe contacten kunnen leggen en je amuseren !
We hadden al onze eigen facebookpagina ( http://www.facebook.com/pages/The-7th-Cycling-Game/177916552324097 ) waar je meer informatie over ons kan vinden en deelnemen aan een wedstrijd om kans te maken op één van de prototypes van ons spel, maar nu zijn we ook terug te vinden op de grootste en beste wielerbordspellensite van België en ver erbuiten: www.wielerbordspellen.be U kan er alle informatie vinden over talrijke wielerspellen uit binnen- en buitenland. Uiteraard zijn wij trots dat nu ook "The 7th Cycling game" tussen al deze spellen een eigen plaatsje heeft gekregen. U vindt ons terug in de afdeling artikels en momenteel ook nog op de startpagina, waar u kan doorklikken naar het artikel.
Wij hebben in de krokusvakantie bezoek gehad van 2 vertegenwoordigers van Cartamundi. Die hadden wij in de weken ervoor gecontacteerd en zij hebben enthousiast meegespeeld !Nadien waren ze vol lof over ons spel en moedigden ons aan om verder te gaan met ons project. Hierbij danken wij hen voor het bezoek en de gedane moeite.
De testrondes op school werden gespeeld voor de vraagkaarten werden ontworpen en toegevoegd. Deze zijn er bij gekomen, om ook voor de oudere spelers voldoende afwisseling in het spel te brengen.
Ook zonder vraagkaarten echter werd het spel bijzonder leuk gevonden. We hebben dit niet alleen direct ondervonden door wat de leerlingen vertelden, maar ook kunnen afleiden uit de verwerking van de enquêtes die na de testspellen werden afgenomen. Het overgrote deel van de leerlingen, jongens en meisjes al dan niet geïnteresseerd in de wielersport, had zich bij het speel heel goed geamuseerd.
Om te
starten met het spel kan je onderling afspreken wie dit mag doen of kan je per
ploeg een worp met de dobbelstenen gooien en diegene met het hoogste aantal
geworpen ogen start als eerste het spel.
Denk hierbij aan ... je vrienden, buren, klasgenoten, collega's, baas, kinderen, partner, neefjes & nichtjes, papa's en mama's, opa's en oma's, ...
Wie kan er meespelen? - Iedereen vanaf +- 5 jaar. Met jongere spelers is het vast handig zonder de vraag(en doe)kaarten te spelen, of enkel maar de eenvoudige vraagkaarten te gebruiken. Vanaf de leeftijd van 11-12 jaar, kan het spel met alle vraag(en doe)kaarten gespeeld worden.
Met teams of individueel? - Standaard wordt het spel in teams van twee gespeeld. Per team zijn er twee spelers en 2 renners (pionnen) van eenzelfde ploeg. Deze speelwijze kan gespeeld worden door 4 spelers, meer ook door 12 spelers. - Je kan het spel individueel spelen. Elke speler speelt dan naar keuze met 1 of 2 rennertjes en je rijdt je wedstrijd. Deze versie kan je spelen met 2 of meer spelers. - Je kan het spel echter ook alleen spelen. Deze spelwijze is wellicht meer geschikt voor de jongere kinderen, die dan met een peletonnetje renners een wedstrijdje kunnen fietsen en kijken welke renner het haalt. - Ook hier kan je je eigen creatieve ideeën inschakelen in het spel.
Duur van het spel? - Dit is afhankelijk van de gekozen grootte van het parcours, het aantal spelers en het al dan niet spelen met vraagkaarten. - Het basispakket kan met zes spelers en met gebruik van de vraag (doe)kaarten afgewerkt worden in een 20-tal minuten.
Spelen - Welke rit of wedstrijd rijden we vandaag?
Wedstrijden naspelen of een eigen idee?
Elke keer weer kan je een andere rit rijden. Er is geen vastliggend parcours. Speel je en echte wedstrijd na of creeër je je eigen parcours? Bepaal of je met of zonder vraagkaarten speelt en kies je terreinkaarten en de tijd die je aan het spel wil besteden. De mogelijkheden zijn onbeperkt.
Bij het ontwikkelen van het spel werd er rekening
mee gehouden dat:
- het een echt vrienden of familiespel is,
- aan te passen is aan de wensen en leeftijd van de
spelers
- het reeds vanaf jonge leeftijd kan gespeeld
worden
- er gewerkt kan worden met uitbreidingsspellen en
er dus ook een verzamelelement aanwezig is
- het spel anders is dan de reeds bestaande
wielerspellen
Een spel ontwikkelen houdt daarenboven niet enkel
in dat we erin slagen een spel te maken, maar wat als je met je idee naar
buiten komt en iemand anders ermee verder gaat werken, zonder dat je het weet? We wilden dus met ons idee naar buiten komen, maar het liefst hadden we toch dat ons idee, ons idee bleef. We nemen immers ook deel aan een wedstrijd van UNIZO (prijs ondernemingszin) en dus wilden we aan het werk met ons idee in testrondes, en tegelijkertijd ons idee beschermen. Hoe kan je dat doen? Wel, we lieten alvast ons spelconcept beschermen door het te registreen bij I-depot. Hier kan je ideeën voor een periode van 5 jaar registreren en laten beschermen, zodat ze enkel met eigen toestemming en in overleg, door anderen kunnen worden gebruikt. Ondertussen zorgden we ook voor een eigen lay-out van de verpakking.
Van testversie tot definitieve versie - vraagkaarten
... en toen waren ze er wel.
Deze kaarten werden aan het spel toegevoegd na de testspellen en dit onder andere om tegemoet te komen aan de al iets oudere spelers die er een extra uitdaging wel kunnen bijnemen. Wie op een vraagkaart terecht komt kan door het beantwoorden van vragen en het uitvoeren van opdrachten, zijn/haar team sneller naar de finish leiden. Bij het spelen van het spel kan je vooraf bepalen of je gebruik zal maken van de vraagkaarten of niet. Hieronder alvast enkele voorbeelden:
Van testversie tot definitieve versie - gebeurteniskaarten
Auteursrechten en creativiteit.
De gebeurteniskaarten kunnen je vooruithelpen in het spel, of net ... De eerste gebeurteniskaarten werden gemaakt met bestaande afbeeldingen (internet - kopiëren en plakken - wie kent het niet?). Dit ging vlug en het gaf ons de mogelijkheid het spel te voorzien van passende afbeeldingen.Na de positieve ontvangst van het spel in de klassen, ontstond meteen het idee om onze gebeurtniskaarten grondig te herwerken (auteursrechten en het GAMMA-gevoel van "wat je zelf doet, doe je ...). Een overzicht van "the making off" van de afbeeldingen voor deze kaarten, kan je op onze facebookpagina zien. Na het nodige denkwerk konden de situaties in scène worden gezet. Hieronder ziet u slechts enkele voorbeelden van gebeurteniskaarten. Bij deze gelegenheid trokken we ook onze "werkkledij" aan en "poseerden" even voor de camera. Wie nog meer wil zien/weten, blijft onze blog volgen ...
Van testversie naar definitieve versie - terreinkaarten.
Vereenvoudiging
Ons eerste werk bestond erin een prototype van het spel te ontwikkelen. Met dit spel trokken we diverse klassen in om het spel te testen. Vervolgens werden verbeteringen aangebracht. Enkel de rugzijde van de kaarten werd volledig behouden. De terreinkaarten ondergingen de kleinste verandering. Hieronder vind je enkele voorbeelden van terreinkaarten.
Ons LOGO is een eigen idee en hebben we zelf uitgewerkt
De fiets werd getekend en ingekleurd met de hand, in de wielen zijn onze namen verwerkt. De fiets prijkt tegen een achtergrond van een wielertafereel (wielrenners bij de materialenbus). Dit bestaat uit een zelfgenomen foto, die via PowerPoint werd bewerkt. Bij de eerste versie was het contrast tussen de achtergrond en de fiets niet zo groot, waardoor de fiets vanop een afstand niet zo duidelijk zichtbaar was. Bijgevolg hebben we de achtergrond wat lichter gemaakt, zodat de fiets ook van ver als herkenningsteken voor het spel kan opgemerkt worden.
Na zes jaar secundair onderwijs wilden onze jongens wel eens iets anders proberen in de klas. In het zevende jaar zijn er heel wat leerplandoelstellingen te verwezenlijken. In het vak PAV (project algemene vakken) kunnen deze doelstellingen aan de hand van heel uiteenlopende thema's bereikt worden. Daarom draagt 1 van de lesthema' als titel : zelf een lesthema ontwikkelen. Hierbij maken de leerlingen een overzicht van wat ze graag willen doen/bereiken, en gaan ze zelf na welke leerplandoelstellingen ze hiermee kunnen bereiken. Een uit te werken idee moet immers een goed idee zijn en voor elke leerling toegankelijk.
De jongens staken de koppen bij elkaar en wilden iets wat creatief, afwisselend, gezellig voor iedereen en vernieuwend was. Hun idee, een wielergezelschapsspel maken, werd getest aan de leerplandoelstellingen en de eisen van de leerkracht.
En kijk, het werd goed bevonden dus gingen ze vol overgave aan de slag. Als werktitel voor het spel werd gekozen voor een verwijzing naar hun klas en het wielermilieu: "The 7th Cycling Game". Wat volgde was, overleg, opzoekwerk, ontwerpen, discussiëren, proberen, opnieuw proberen, tegenslag verwerken, verbeteren, nog eens opnieuw proberen, doorzetten, ... en ook plezier, samenhorigheid, ondersteuning, ...
Het spel werd goed en het wordt nog steeds beter.
Beste bloggers, Deze blog is weer een idee van de jongens en een volgende stap in "ons" project. Met deze blog hopen ze jullie te informeren over de inhoud en verder evolutie ervan. Vanaf nu zal deze blog regelmatig bijgehouden worden door de leerlingen zelf. Wie tips of ideeën geeft kan ze hier ook kwijt.
Aan de leerlingen, Elk van jullie heeft zijn eigen inbreng in het spel, een inbreng die jullie spel maakt tot wat het nu als is. Jullie inzet en enthousiasme werkt echt aanstekelijk.
Wij zijn het 7 de naamloos jaar . Wij volgen les aan het Koninklijk Atheneum van Avelgem, school van het GO! Onze groep heeft een fantastisch en aantrekkelijk gezelschapspel voor het ganse gezin gemaakt. Er zijn al veel goede reactie's gekomen op ons spel, zowel van binnen als buiten de school. Het thema, wielrennen spreekt in elk Vlaams gezin wel iemand aan.
Op onze school hebben we al een marktonderzoek gedaan. We hebben in heel wat klassen ons spel laten testen en vervolgens een enquête laten invullen. De resultaten hiervan blijken bijzonder goed en zullen we binnenkort op deze blog plaatsen.
Nu hopen we ons spel daadwerkelijk te produceren en daarom gaan we op zoek naar ondersteuning hiervoor.
Meer informatie volgt.
Wil je alvast meer weten, een reactie of een mening zeggen over dit speel spaar ons dan niet om even comentaar te geven.
namens het 7the cycling team bedankt voor het lezen van onze blog