Op stap naar onze hoofdstad. We bezochten er het Atomium en het Planetarium.
23-04-2015
Wetenschappen - Bloed (deel 3)
Wetenschappen - Bloed (deel 2)
Wetenschappen - Bloed (deel 1)
Eén keer per minuut stroomt het bloed doorheen het lichaam. Dit is 1500 keer per dag. Bloed is levensnoodzakelijk. Via een ingenieus kanalensysteem bereikt het bloed iedere cel van ons lichaam. Alle bloedvaten van één persoon aan elkaar gekoppeld, vormen samen een pijpleiding van 90 000 km. Tweemaal de aarde rond.
Via Project bloed leren de kinderen het belang van bloed in hun leven kennen. Aan de hand van een leuke presentatie, eenvoudige proefjes en het analyseren van de resultaten, gingen de leerlingen op verkenning in de wereld van 'bloed'.
Wat hebben we allemaal gedaan? 1. Alle leerlingen hebben hun bloeddruk gemeten. 2. Met het blote oog zagen we alleen dat bloed een rode vloeistof is. Om de cellen die in het bloed zitten te bekijken, hadden we een microscoop nodig. De leerlingen maakten zelf een preparaatje van muizenbloed. 3. Wetenschappers gebruiken vaak modelorganismen om deze te bestuderen, zoals bv. het zebravisje. Aan de hand van een animatie werd het belang van zebravisjes als modelorganisme duidelijk. 4. Soms worden we ziek. In Afrika kan de steek van een tseetseevlieg (besmet met Trypanosoma) de slaapziekte veroorzaken. Wij bekeken besmet muizenbloed onder de microscoop.
Chemie ?!? Dat is toch vervuilend, gevaarlijk en moeilijk ... Om dit negatief beeld van chemie te doorbreken werd er door Natuur en Wetenschap het project 'Rare Jongens! Rare Meisjes!' uitgewerkt. Samen met de leerlingen gingen we op zoek naar chemie in hun onmiddellijke omgeving. Chemie is in de klas, chemie is thuis ... kortom chemie is overal. We gingen op zoek naar wat chemie nu eigenlijk allemaal is en of het nog mogelijk is om zonder chemie te leven.
Dat chemie boeiend, tof en ook cool kan zijn, lieten ze zien door allerlei proefjes en toepassingen van chemie in het dagelijkse leven. Aan het einde van de workshop mocht iedereen zelf haargel produceren. Geweldig!!
27-03-2015
Plantjes verfraaien de speelplaats
Nu we de winter toch écht wel beu zijn, vonden we het tijd om onze speelplaats te verfraaien met wat "natuurlijk schoon". Her en der plantten we met een groep leerkrachten enkele vlinder- en lavendelstruiken en gooiden we verschillende bloemzaden in mooie en deskundig geharkte perken. Na al dat voorjaarsploeterwerk is het nu nog wel eventjes wachten tot al dat moois zijn kopje opsteekt om te bloeien. Wij kijken er al naar uit!!
20-03-2015
Wereldwaterdag
Aansluitend op de zonsverduistering van vandaag, wandelden we met de hele school naar het gemeentehuis. Gedurende enkele weken spaarden we thuis ons "verspilde" water. Met karren, zakken of gewoon in de hand, brachten we dat water naar de fontein aan het gemeentehuis. Zo stonden we even stil bij de lange afstand die sommige kinderen en mensen moeten gaan om zuiver water te kunnen halen.
Eclips
Vrijdag 20 maart 2015, D-day voor de eclipskijkers onder ons!! We moesten wel goed turen tussen de bewolking door, maar het is ons toch gelukt om (eigenlijk zonder brilletje) de zonsverduistering te zien. Weliswaar was het de "smiley"versie van de zon, maar... WE HEBBEN ZE GEZIEN !!!
19-03-2015
Zoet buffet
Als afsluiting van de verkeersweek doken heel wat kinderen, mama's, papa's, grootouders, ... in hun keuken om heerlijke cakes, muffins, taarten, wafels, ... te bakken voor onze leerlingen. Wij aten onze buikjes in elk geval goed vol en zeggen nog eens graag DANK JE WEL aan iedereen die zich hiervoor inzette!!
18-03-2015
"Nieuwe" wiskundelessen
Sinds deze week zijn we in onze klas gestart met een beetje "andere" wiskundelessen. Nu ja, de oefeningen blijven natuurlijk hetzelfde, maar voor sommige leerlingen worden het er meer en voor andere wat minder. De juf lanceerde ook drie nieuwe namen voor groepjes te maken: de slippers, de spikes en de sneakers. Telkens er een wiskundeles is, vertelt de juf waarover ze gaat en dan mogen we zelf kiezen bij welke groep we ons naamkaartje hangen. Kies je voor de sneakers dan krijg je heel wat hulp van de juf en werkt zij samen met jou. Kies je die dag dat je aansluit bij de spikes dan werk je ook een beetje samen met de juf maar dan ga je na een tijdje met een andere leerling aan de slag om de oefeningen per twee op te lossen. En het laatste groepje, de slippers, tja... die moeten alles helemaal alleen afwerken... Als iedereen klaar is met de oefeningen die hij/zij moet maken, krijgen we ook met de hele klas wat "plustijd". Dan mogen we een soort van "eiland" kiezen en dan kunnen we iets naar keuze doen. Bijvoorbeeld: smartgames, boggle, galgje, stapelwoord, sudoku... Binnenkort breidt het gamma nog wat uit, maar eerst gaan we dit eens even testen. Wij vinden het alvast hééééél leuk!!
16-03-2015
Bezoek aan het middelbaar van Westerlo
Met de fiets reden we vandaag naar de middelbare school van Westerlo. Deze school kenden we al goed omdat we er zo vaak passeren, maar nu gingen we er effectief ook op bezoek. Tijdens de rit naar Westerlo oefenden we op verschillende zaken die belangrijk zijn in het verkeer: armen uitsteken naar links/rechts, met de fiets oversteken aan een kruispunt met verkeerslichten, te voet oversteken met de fiets aan de hand, ... In de school zelf maakten we kennis met een aantal studierichtingen. Als slot mochten we een auto op waterstof laten racen tegen een elektrische auto. Wat een effect als de druk van de waterstofauto verhoogd wordt!!! Sommigen onder ons werden nét iets natter dan de anderen...
11-03-2015
Verkeerparcours oefenen
Nu het buiten weer stilaan "wat te doen is" qua temperaturen, sprongen we op onze fietsen en legden we één voor één een fietsparcours af. Eerst reden we over een smalle plank, nadien namen we met de linkerhand/rechterhand een pittenzak van een paaltje en reden we errond om dan verder langs de slalomkegels te rijden en al fietsend een 8 te maken. We vervolgden ons parcours langs steeds dichter bij elkaar staande paaltjes om tussen te rijden en het laatste was een getal zeggen dat Tysen voor zijn buik hield. Om dit te kunnen lezen, moesten we over onze linkerschouder achterom kijken. Niet altijd even gemakkelijk!
10-03-2015
Alles op wieltjes
Alles op wieltjes!! Vandaag mochten we allemaal "iets" op wieltjes meebrengen. De ene koos een gewone fiets, de andere een step, nog een andere koos een skateboard en ook rolschaatsen passeerden de revue. Erg leuk om iedereen eens bezig te zien op een andere manier van voortbewegen. Er werden zowaar heuveltjes gecreëerd om over te rijden/rollen. Nadien kwam dan een smalle plank waar het ook de bedoeling was over te geraken. Dit lukte niet meteen even vlot bij iedereen, maar na een tijdje sjeesde iedereen ook hier vlotjes over! Kijk maar mee naar de foto's!
Dropbox 6B
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.