De Loto's en Loww'ers verwelkomen alle bezoekers op deze blog, de bedoeling is dat je regelmatig een kijkje komt nemen in onze klas Techniek.
Het zou tof zijn moest je het ganse schooljaar onze evolutie volgen en af en toe een berichtje laten in ons gastenboek.
We gaan dit jaar projectmatig te werk en gaan het hebben over energie, kunsttoffen, overbrengingen, materialen, elektrotechniek, transport, ... en zoveel meer.
Als na het laatste bericht wil verder gaan, druk dan op de groene pijl naar links.
Project Agendaklem. De laatste uren van de dag maar het was alweer een hele leuke les moet ik zeggen. Mijnheer Goddé was in zijn nopjes vandaag want we gingen voor de eerste keer iets maken had hij gezegd : een agendaklem. Meneer heeft eerst de uitleg gegeven en toen mochten we beginnen. Het verliep heel vlotjes. Iedereen koos een gekleurd plaatje kunststof dat we moesten verwarmen en plooien tot een keitoffe agendaklem. Sommigen hebben ondervonden dat het heel heet kan worden. Toen het af was kregen we direct onze punten op klemkracht, hoeken en of er geen belletjes in zaten en zo.
Daarna gaf mijnheer Goddé een hele uitleg over bloggen, en toen vertelde hij dat onze klas vanaf nu een eigen blog heeft. Een vrijwilliger mocht een tekst schrijven over de les. Ik zag dat wel zitten en dit is mijn tekst.
Project Chinese Puzzel. Hier hebben we geleiders mogen ontstrippen en ze dan in allerlei dingen geplooid. Dat was bij iedereen heel goed gegaan. Van de laatste plooioefening wist niemand wat het was. Iedereen dacht dat het een bankje was of zo, maar ik dacht dat het een brilletje was voor een kameleon met schuine ogen aan de zijkant. Mijnheer Goddé had muziek op gezet: luide ACDC om op te springen. Het was een leuke les. Dat was het denk ik. Daaaaag. Verrassing : klikken op de bijlage onderaan !!!!!
Agendaklem ! We hebben het "kruiswoordraadsel" gemaakt een leuke open boek- toets over wat we in de les agendaklem hebben gedaan. Daarna hebben we een paar leuke filmpjes bekeken en bloggen nogmaals een keer besproken . Meneer Goddé heeft ons het huiswerk dan nogmaals uitgelegd, enzo .... Chinese puzzel! Dat was weer een leuke les van techniek want we hebben LEREN SOLDEREN !!! Dat was heel leuk om te doen, maar rook wel een beetje . Er werden ook een paar vingertjes en handen verbrand, dat was wel minder fijn .. Het was een leuke oefening om te doen . Alyssia Didden ! PS sorry dat er geen foto's opstaan ,maar mijn camera lag nog thuis en de batterij was plat.
donderdag hebben we ons project van BLOGGEN afgemaakt. meneer Goddé was naar Duitsland samen met onze l.o leraar,dus hij was er donderdag en vrijdag niet bij . in plaats van meneer Goddé hadden we donderdag: meneer Grandjean en vrijdag: mevrouw Heyens. we mochten ook dingen opzoeken voor de Da Vinci machine. Bij de meeste zijn ze alle twee af en zijn ze nu aan het afspreken wanneer ze bij elkaar komen voor het project van Da Vinci. vrijdag was ik er zelf niet bij maar de andere van de klas hebben mij vertelt dat ze hebben gesoldeerd met mevrouw Heyens. als je je afvraagt waarom ik er niet bij was op een schooldag, ik was niet ziek maar moest naar de oogarts. groetjes Jasper Baele uit 1teww1. PS - Ik heb er een foto van Leonardo Da Vinci bij gezet ,maar ik hoop dat hij niet te eng is.
Eerst
vertelden meneer Goddé waarom hij 1 week weg was. Hij vertrok voor een
uitwisselingsproject met meneer Van Hermen en twee leerlingen, Miet en
Carolien. Binnenkort komen er ook leerlingen van Duitsland naar hier. Daarna
mochten we met de tijd die nog over was verder werken aan het project Da
Vinci. We moesten zeggen wat we gingen maken, met wie en wat onze groepsnaam
was. Wij wisten geen naam en noemden uiteindelijk maar De Flodders . Na de
speeltijd legde meneer Goddé het project Zonne-energie
uit. Toen wisten we wie er moest trakteren, voor techniek moest ik (Elias)
trakteren en voor techniek+ Jenthe en Birthe. Daarna kregen we ons
welverdiend rapport.
Meneer Goddé Begon De les met het uitleggen van wat we
vandaag gingen doen. Deze les gingen we de Chinese puzzel maken. Je maakte de
puzzel met geleiders en de soldeerbout. Het was een moeilijke puzzel. Na al het
werk en de mensen die zich verbranden hadden gingen we opruimen maar we waren
zeker 5 minuten te laat. Daarna zeiden we tegen iedereen gedag en op naar de
VAKANTIE!!!!
Op 10 november was het onderwerp van
de dag energie.We moesten huiswerk maken rond energie en een paar foto's
meebrengen van de ramp in Mexico (het ontplofte olie platvorm).We moesten
natuurlijk de oefeningen verbeteren iedereen had gelukkig het huiswerk gemaakt
maar de foto's van de ramp in Mexico had niemand bij .En natuurlijk was meneer Goddé niet zo goed gezind.Daarna zijn we
volop gaan praten over energie, de ramp in Mexico,olie en
kerncentrales.Meneer Goddé legde ook uit hoe er olie ontstond .We waren ook
aan het praten over groene energie en hoe we de wereld zouden
tegenhouden tegen de opwarming van de aarde .Iedereen zegden zijn mening
hoe we de aarde konden stopen tegen het opwarmen zo zijn we blijven praten over de onderwerpen tot op het einde van de les dit was mijn blog over 10
november.
Hallo beste lezers deze 2 lessen waren natuurlijk weer de leukste lessen van de week.
17 november 2011
Deze les hebben we ...
gepraat over het onstaan van het broeikaseffect, steenkool en aardolie. geleerd hoe we meten hoeveel electriciteit een aparaat bijvoorbeeld heeft. 18 november 2011
In deze les techniek hebben we..
Heel hard getrokken .
Natuurlijk ook gesoldeerd . Toen kregen we dit als uitkomst DE CHINESE PUZZEL !!! (wel mooier dan deze ) Het waren weer 2 leuke lessen ,hopelijk blijft het zo ,maar ik denk van wel!
Vele groetjes Alyssia Didden van 1teww1 ,jullie blogmaster van deze week !
donderdag hebben we gewerkt in ons project:''bloem op zonne-energie''. we hebben het gehad over: het opwekken van energie,groene energie en kennismaking met de multimeter. vrijdag hebben we op punten een puzzel moeten oplossen. we moesten ook drie jobadvertenties over elektriciteit meebrengen. we heben dan ons nieuwe project gekregen:''penhouder'' het lijkt mij wel leuk project, we zijn er ook al een beetje aan begonnen. :! groetjes van Jasper Baele. p.s. ik heb ook een foto van mnr. Goddé gevonden op internet over techniek en solderen.
30 november : Zo als altijd moesten we onze agenda invullen daarna had meneer Goddé bepaalde onderwerpen op een briefje geschreven . Alle organisators mochten een briefje trekken ons groepje had kerncentrale daarna hadden we 5 minuutjes tijd om de onderwerpen voor te berijden iedereen was druk aan het voor berijden.De tijd was om en iedereen mocht zijn onderwerp voor de klas brengen. Iedereen vertelde over zijn onderwerp. Daarna mochten we materiaal gaan halen .Meneer Goddé schreef dingen op het smartboard en wij moesten het na maken met het materiaal we moesten ook noteren wat we deden.zo liep de dag stil aan op zijn einde.
1december: Zo als altijd moesten we onze agenda invullen.Daarna mochten we meteen beginnen met de penhouders.We moesten eerst een schets maken over onze penhouders. Als dat af was mochten we een prototype maken van papier om te kijken dat alles mooi klopte.Daarna mochten we ons prototype aan meneer Goddé laten zien het was allemaal mooi maar dat van troy vond hij heel mooi daarna kon troy wat stoeffen met zijn prototypen.Zo liep de dag stilaan op zijn einde.
8 december we zijn begonnen met weer eens uitleg over een centrale voor energie na termische centrale ,kerncentrale,waterpompcentrale,... Er is een woord dat bij elke centrale is en dat is dynamo dat woord horen wij honderd keer. Daarna mochten de organisators weer eens een kaartje trekken en daar moesten we dan uitleg over geven. Het ging redelijk goed en meneer Godé zei dat het een zeer goed was natuurlijk wij heel blij. Dan hadden we speeltijd .We gingen terug de klas binnen en toen begon het leuke werk we gingen terug met elecktriciteit spelen.Enzo liep de dag 8december op zijn einde .
9december zoals gewoonlijk agenda inschrijven.en dan mochten we direct beginnen aan onze penhouder.Na het maken van de schets het prototype mochten we gaan boren en dat ging gemakkelijker dan ik dacht we moesten altijd met twee zijn voor als er iets zou gebeuren.Want meneer Godé zei dat elke 2 jaar een ongevaal gebeurd dus dat gaat dit jaar bij ons zijn.We hopen van niet of we zouden nog eens een spektakel zien en dan gaan sommige mensen wie ik hun namen niet ga uitspreken julie niet van hun angst afkomen.En sommige zijn al helemaal klaar met hun pennenhouder zebben zelfs al geplooid en ik heb nog aleen mijn gaten geboord dus aan de snelle werkers doe allaise dan kan de rest ook nog volgen . zo dat was het weer en tot volgende keer maar weer deze vind ik wel origineel
Vandaag (donderdag)
hebben we een leuke les gehad we moesten een paar proefjes op punten maken. Ik en mijn teamleden
(Elias en Stefan) moesten een lampje laten branden als het donker was maar het
moeilijke eraan was dat het lampje pas aan springt als het licht is.
Maar het lukte ons niet om het te laten branden maar met behulp van mr.Goddé
lukte het .
mr.Goddé gaf punten op het werk en zo eindigd de toffe dag.
Vandaag (vrijdag)
moesten we verder werken aan project "penhouder" maar eerst moesten
we een moeilijk kruiswoordraadsel oplossen. Als we klaar waren met
het kruiswoordraadsel en er punten op hadden gekregen moesten we verder werken
aan de penhouder.
Ik hielp Elias bij het boren. Bij de ene ging het al vlotter dan bij de ander. op het einde moesten we
onze technische schets, ons proto type laten en onze penhouder laten zien aan
mr. Goddé voor punten.
Donderdag
werkten we verder aan onze project Bloem Op Zonne Energie. We Waren bezig
met de elektrische aansluitingen. En moeste zien wanneer het lampje
branden bij onze voedinskring. En de dag vloog weer een
voorbij (: .
Vrijdag
20/01/12
We mochten
aan onze Project Pennehouder voort werken. Sommige kinderen waren al
klaar en maakten een 2de. Ik, Quinten en Alissiya en nog een paar
anderen niet, wij waren nog niet klaar me de vorige. Nadat iedereen klaar was, moesten we het laten zien aan meneer Goddé, en hij trok er fotos van en gaf
ons punten.I k had nog getrakteerd maar uiteindelijk had ik niks meer
voor mezelf. Zo verliep de leuken dag weer :D.
Donderdag was een zeer leerzame dag voor iedereen. We hebben geleerd over hefbomen en tandwielen, enz. Een trucje om de richting te bepalen van het laatste tandwiel is: als het een oneven aantal tandwielen zijn, draait het aandrijfwiel in dezelfde richting als het aangedreven wiel. Gaat het om een even aantal tandwielen dan draait het aandrijfwiel en het laatste aangedreven wiel in de omgekeerde richting. We moesten invullen hoeveel keer per week we met de fiets rijden en toch kregen we nog huiswerk.
Vrijdag was een kei toffe dag voor de klas. Het eerste lesuur toonde mijnheer Goddé zijn tablet. Het tweede lesuur hebben we post-its geplakt. Er werden figuren gemaakt zoals android, een gele angry bird en zeker niet te vergeten de smiley van War en Stefan. We hopen dat andere klassen antwoorden op onze post-its en dat we zo bezig kunnen blijven.
Vandaag hebben we weer een leuke les gehad. We werkten verder om onze post-its terug op te plakken en te herstellen. Stefan en War waren nog bezig met hun smiley en een paar leerlingen waren nog bezig aan het mannetje van Android. Diegenen die al klaar waren, mochten op de ipad van mr. Goddé een tandwielspelletje spelen. De andere kinderen moesten brainstormen over wat met energie, mode,... te maken had. Het tandwielspelletje was heel leuk, maar was toch soms nog moeilijk. schrijver Troy
Donderdag hebben we geleerd over de hefboom bv het onvervormbare voorwerp en het schaarnierpunt daarvoor hebben we echter de fiets van onze klasgenoot gebruikt(Troy).Maar hij mocht zijn fiets wel nekeer wassen.Daarmee liep de dag op zijn einde. hier ziet u een voorbeeld van een hefboom en een schaarnierpunt.
Vrijdag hadden we maar 1lesuur en een half wegens een toneel .Maar we zijn bezig geweest in ons nieuw boekje Vlaamse boterham en we hebben zelf opgeschreven wat we als samenstelling me geroosterd brood kunnen maken bv de Croquetail (geroosterd brood met crabsla en coctailsaus en groentjes),...... dat was dan vrijdag 10 februari. mjamjamjam
Vandaag was er een stagiaire meneer Beirinckx. Meneer heeft de les begonnen met een clipje over het wielrennen .
Vandaag hadden we een toffe opdracht gehad . We moesten zien hoeveel koolhydraten,eiwitten en vetten in bepaalde dranken zaten ook moesten we met clinistix en albustix werken .De clinistix en albustix verkleurde van kleur als je het in de dranken deed aan de hand van plusjes konden we zien hoeveel suikers er in de dranken zaten(bv: cola,water,cola light ,...). Zo liep de dag ten einde .
2 maart 2012
Vandaag zijn we naar de keuken geweest we hebben er de 'Vlaamse Boterham' gemaakt . Ook was er een stappenplan ik zal een paar stappen opnoemen :
stap 1 : was je handen stap 2 : pak een bord
stap 3 : naam 2 sneetjes brood stap 4: neem je beleg
en zo nog een paar stappen...
sommige botarhammen kwamen er mooi goud bruin uit andere meer zwart( verbrand) .
we mochten natuurlijk onze echte 'Vlaamse Boterham ' opeten met ketchup of mayonaise .
Na de pauze mochten we er nog eentje maken . Uiteindelijk toen iedereen klaar was met eten moesten we alles netjes opruimen en alles afwassen .
Vandag hadden we de
laatste keer les van Mr.Beirinckx.We hebben gewerkt aan het project
Mountainbike.We hebben nog een klein stukje geleerd over Voeding.Daarna
hebben we een filmpje bekeken over fietsers die een boete kregen omdat ze hun
licht niet hadden opstaan.Zo zijn we te weten gekomen dat zon boete 50
kost.Het tweede lesuur hebben we met ons groepje een schets moeten maken van
een stroomkring .Daarna moesten we dit ook nabouwen.Op het einde hebben we ook
nog een helm gemaakt met voor-en achteraan een lichtje.
Vrijdag 9 maart:
Vandaag kregen we
terug les van Mr.Goddé.We hebben eerst een filpje bekeken over een melkboer die
zijn koeien kon herkennen aan de uier.Daarna hebben we ook een filpje bekeken
over boerenkaas.Boerenkaas wordt nog altijd met de hand gemaakt.Voor de kaas
rond te krijgen doen ze hem eerst in een ronde vorm en dan gaan ze hem
pletten.Zo blijft hij een tijdje staan, zodat hij mooi rond blijft.De kaas die
in een fabriek wordt gemaakt krijgt ook nog een dompeling in een
pekelbad.Mr.Goddé had Quinten,Elias,Troy en Shane naar het secretariaat
gestuurd om een verassing gaan af te halen.Het was een grote kartonnen doos met
alle spullen in, voor de bloem op zonne-energie!!
donderdag 15 maart 2012: wij zijn begonnen met onze Da Vincimachines voor te stellen het waren heel mooie machines. elk groepje had een power point moeten maken over hun machine sommige hadden die niet bij (het groepje van Jenthe pierre).we mochten ook nog verder aan onze aan onze machines verder werken. na de speeltijd heeft meneer Goddé ons geleerd hoe we een QRcode moesten maken. zo verliep de dag verder.
vrijdag 16 maart 2012: we zijn begonnen met onze oefeningen in ons boekje vlaamse boterham te verbeteren . na dat we dat hadden gedaan moeten we een kruiswoord raadsel makan van de bloem op zonne-energie die was een beetje moeilijk.nadat de speeltijd gedaan was kregen we een filmpje te zien over hoe ze kaas maakten . we moesten in groepjes bespreken hoe we daar een stappenplan van kunnen maken .de verslaggever moest dat thuis af werken en via smart-school doorsturen. zo verliep de dag tot zijn eind. geschreven door nicky verscheure
Vandaag moesten we tijdens het eerste lesuur een enquête invullen over hoe we ons voelen in de klas.We konden ook vertellen over de specifieke vragen die werden gesteld.Zo ging het eerste lesuur snel voorbij.Het tweede lesuur kregen we uitleg over de puntenverdeling van ons eindwerk.Ook zijn we nog begonnen aan het project "Vruchtensla".Zo liep de dap op zijn eind.
27 april 2012:
We hebben vlug onze agenda ingeschreven en dan konden we beginnen aan de les.Eerst kreeg iedereen een foto van een fruitsoort,die we moesten we kleven bij inheems of uitheems.Dit was al vlug gebeurd en we mochten al snel ons recyclage materiaal uittesten.We hadden dit snel gedaan, en kondens dan aan onze schets beginnen.Daarna mochten we ook al beginnen met het bouwen van onze annanasboot.Dit deden we ook nog verder tijdens het tweede lesuur.En zo liep de dag op zijn einde.
normaal studie van geschiedenis.Maar meneer Goddé was zo goed om ons een extra uurtje techniek te
geven.Zo hebben we het 2de uur punten gekregen op onze bloem op zone energie.
Het5de lesuur hebben we eerst onze agenda in gevuld en hebben we een beetje uitleg gekregen wat we morgen gingen doen. Na de informatie hebben we verder gewerkt aan onze ananasboot. Ook is er hier en daar een beetje ruzie gemaakt en nog een paar woordenwisselingen .
11/5
Vandaag zijn
we de les begonnen met het proeven van fruit.We moesten zeggen of het zeer
zoet, zoet, zuur of bitter was er zijn ook een paar grappige fotos getrokken J (zie bijlage ). Daarna hebben we nog
huiswerk gekregen L .Toen zijn we begonnen om ons debat voor te bereiden. Toen
was het zover we begonnen te debatteren.Ik moet toegeven dat onze klas dat wel
goed kan.En zo liep de laatste dag van de week weer ten einde en gingen we het
weekend te gemoed! Julie Laureys
Donderdag 31 mei 2012 Vandaag gingen we onze boekjes afwerken en een duel houden tussen Rob (ik dus) en Raven. We begonnen onze dag met het duel. We moesten er over discusiëren of Doel (dorpje aan de haven van Antwerpen) weg zou moeten en de haven uitgebreid zou worden of niet. Ik (Rob) begon met de haven uit te breiden en Raven met het verdedigen van Doel. Ik (Rob) smeet direct alles in de strijd en raven was verder aan het verdedigen. Nadien zij Raven dat het uitbreiden gemakkelijker was dus we moesten van rol wisselen. Na een hevige strijd kregen we beiden een ZG (zeer goed). Daarna moesten we zoals ik al gezegt heb alles in de boekjes afwerken en verbeteren. IEDEREEN in de klas had een ZG op het kruiswoordraadsel. Zo eindigde onze dag.
vrijdag 1 juli 2012 Vandaag hebben we van alles gedaan We hebben aan onze ananasbooten gewerkt, boekjes afgemaakt en met een lego treintje gewerkt. Nog 2 groepjes moesten hun ananasboot nog afwerken en dat deden ze dan. Uitijndelijk waren de boten dan klaar. Maar ondertussen waren de andere groepjes met de treintjes aan het spelen. We moesten een verwerkte lego trein maken zodat de trein licht gaf, reed, piepte,... Dat moest dan ellemaal gebeuren door computerchips. Dat moemen we de IR13. Niet alle proefjes waren even makkelijk. Rob(ik), Yenthe, Elijah en Stef hadden een piano op de trein gezet. Als de trein over een magneet reed piepte de trein. En dat was het zo een beetje.
vrijdag 1 juli 2012 Vandaag hebben we van alles gedaan We hebben aan onze ananasbooten gewerkt, boekjes afgemaakt en met een lego treintje gewerkt. Nog 2 groepjes moesten hun ananasboot nog afwerken en dat deden ze dan. Uitijndelijk waren de boten dan klaar. Maar ondertussen waren de andere groepjes met de treintjes aan het spelen. We moesten een verwerkte lego trein maken zodat de trein licht gaf, reed, piepte,... Dat moest dan ellemaal gebeuren door computerchips. Dat moemen we de IR13. Niet alle proefjes waren even makkelijk. Rob(ik), Yenthe, Elijah en Stef hadden een piano op de trein gezet. Als de trein over een magneet reed piepte de trein. En dat was het zo een beetje.
Vandaag hebben we
zoals altijd onze agenda ingeschreven. We mochten noch even verderwerken aan
onze ananasboot.
Daarna werkten we
aan project de logische trein. We moesten een legotrein laten rijden. de groep
van de meisjes waren er eers klaar mee,dan mijn groep en dan de groep van
Rob,Jasper,Stefan en Raven. Er is één groep niet optijd klaargeraakt.
Vandaag hebben wij les gekregen in de keukenklas waar we pannenkoeken zijn gaan bakken. Eerst moesten we ons in groepjes verdelen van 4, elk groepje bij een aparte keuken. Daarna legde meneer Goddé ons uit hoe je ze moest bakken en toen mochten we eindelijk van start gaan. De meeste pannenkoeken waren gelukt maar bij sommige gingen het minder bij het draaien van de pannenkoek. Sommige konden ook hun pannenkoek in de lucht gooien en opvangen. Toen iedereen klaar was met bakken gingen we het leukste doen, de pannenkoeken opeten. Daarna kwam wel het minst leuke, afwassen. Maar dit was ook één van de leukste lessen en spijtig genoeg ook de laatste les.