Inhoud blog
  • Onderzoek afgerond
  • Onderzoek werken na kanker en welzijn op het werk
    Zoeken in blog

    Terug aan het werk
    onderzoek
    05-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderzoek werken na kanker en welzijn op het werk

    Wie ben ik?

    Ik ben Leen Vandeveire, student aan de KU Leuven, campus Brussel. Momenteel zit ik in mijn laatste jaar milieu- en preventiemanagement. Met het oog op om later preventieadviseur te worden in een bedrijf, voer ik nu een onderzoek uit naar het welzijn van ex-kankerpatiënten op hun werk.

     

    Wat houdt het onderzoek in?

    Dit onderzoek handelt rond ‘werken na kanker en welzijn op het werk’ en loopt aan de Human Relations Group van de HUBrussel, in samenwerking met de onderzoeksgroep Arbeids- Organisatie-, en Personeelspsychologie van de KULeuven.

     

    Wie komt in aanmerking?

    Mannen en vrouwen tussen de 21 en 64 jaar die tewerkgesteld zijn als werknemer én kanker overwonnen hebben, komen in aanmerking voor dit onderzoek. Zelfstandigen vallen buiten het onderzoeksdomein.

     

    Hoe verloopt het onderzoek?

    U vult een éénmalige vragenlijst in. Link naar vragenlijst: http://fac.ppw.kuleuven.be/wopp-survey/avdb/index.php?sid=94986&lang=nl  Deze vragenlijst kan ingevuld worden van februari 2015 t.e.m. juni 2015.

    Enkele aandachtspunten:

    1.   De vragenlijst peilt naar uw ervaring. Er zijn dus geen juiste of foute antwoorden. Uw eerlijke mening telt.

    2.   Het is belangrijk dat u alle vragen invult. Als u twijfelt, dan mag u het antwoord kiezen dat het dichtst bij uw ervaring aansluit.

    3.   Uw antwoorden zijn vertrouwelijk en zullen anoniem verwerkt worden. U hoeft nergens uw naam te noteren.

     

    Waarom deelnemen?

    Uw medewerking is belangrijk voor het slagen van mijn thesis en dit onderzoek. Mijn promotor en ik zijn u dan ook zeer dankbaar voor uw hulp. Meer informatie rond het onderzoeksthema kan u na afloop van dit onderzoek op mijn blog terug vinden. Uw persoonlijke antwoorden worden nooit doorgegeven en worden anoniem verwerkt.

     

    Wedstrijd

    Indien u bereidt bent om de vragenlijst in te vullen, dan maakt u kans op een leuke cadeaubon.

     

    Alvast hartelijk dank voor uw medewerking!

     

     

    Leen Vandeveire

    leen.vandeveire@student.kuleuven.be

     

     

    O.l.v. Prof. Anja Van den Broeck
    https://anjavandenbroeck.wordpress.com/

    Assistant Professor
    Human Relations Research Group
    HUBrussel, Warmoesberg 26, 1000 Brussel
    Associated Researcher
    Research Group Work, Organizational and Personnel Psychology (WOPP)
    KULeuven, Tiensestraat 102, 3000 Leuven

     


    26-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderzoek afgerond
    Het onderzoek is met succes afgerond. Graag wil ik iedereen bedanken die deelgenomen heeft aan dit onderzoek of een bijdrage heeft geleverd.
    De winnaar van de cadeaubon wedstrijd is vandaag op de hoogte gebracht!

    De thesis heeft als titel "WELZIJN OP HET WERK NA KANKER: Duurzame werkhervatting via job crafting en I-deals".
    Er werden 2 theoretische modellen onderzocht, namelijk job crafting en idiosyncratic deals (verder verkort vermeld als I-deals). Beide modellen hebben als doel het werk aan te passen aan de voorkeuren en noden van de werknemer. In dit onderzoek werden de modellen getoetst met ex-kankerpatiënten.




    Voor de geïnteresseerden volgt hieronder kort wat meer uitleg over job crafting en I-deals:

    Iedereen doet dagelijks meerdere keren aan job crafting. Vaak gebeurt dit onbewust en staan we er niet bij stil. Voor job crafting heb je geen autorisatie van je werkgever nodig. Het is een ruim begrip dat door verschillende onderzoekers anders ingevuld wordt. Wrzesniewski en Dutton (2001) definieren job crafting als "de fysieke en cognitieve veranderingen die individuen maken in de taak- en relationele grenzen van hun werk" (Wrzesniewski & Dutton, 2001, p. 179). Volgens hen kan er op drie gebieden aan job crafting gedaan worden. Het veranderen van de grenzen en de omstandigheden van:
    (1) werktaken: bv. de hoeveelheid of inhoud van taken veranderen;
    (2) werkrelaties: bv. de hoeveelheid en intensiteit van het contact bepalen;
    (3) de betekenis van het werk: bv. de perceptie over bepaalde aspecten van het werk veranderen: een verpleegster in een bejaardentehuis die, naast haar functieomschrijving, zich ook ontfermt over het psychisch welzijn van de bejaarden door een babbeltje te doen met de bewoners.

    Volgens andere onderzoekers, zoals Tims en Bakker (2010), houdt job crafting in dat werknemers het niveau van hun werkeisen en hulpbronnen veranderen zodat deze beter in lijn liggen met hun eigen vermogens en voorkeuren. Voorbeelden van hulpbronnen zijn autonomie hebben in uw job, sociale steun van collega's,... Voorbeelden van werkeisen zijn werkdruk, rolconflict (tegenstrijdige bevelen krijgen), cognitieve belasting, fysieke belasting,...
    Een werknemer kan deze aspecten via job crafting op 3 manieren veranderen (Tims & Bakker, 2010):
    (1) De werknemer kan het niveau van beschikbare hulpbronnen verhogen op het werk;
    (2) De werknemer kan het niveau van uitdagende werkeisen verhogen op het werk;
    (3) De werknemer kan het niveau van hinderende werkeisen verlagen op het werk.
    Meer info hierover is te vinden op de zoekterm "Job Demand-Resources Model". Recentere onderzoekers interpreteren job crafting zelfs nog ruimer. Job crafting kan iets heel klein zijn, zoals een kop koffie halen.


    Een andere strategie om het werk aan te passen aan de persoonlijke noden en voorkeuren is het onderhandelen van idiosyncratic deals (I-deals). Rousseau (2005) definieert I-deals als "persoonlijke en vrijwillige regelingen waarover individuele werknemers onderhandelen met hun werkgever en die voor beide partijen voordeel opleveren". De I-deals verwijzen niet naar onderhandelingspogingen, maar naar succesvol onderhandelde regelingen. De creatie van een I-deal hangt dus af van zowel het initiatief van de werknemer als de autorisatie van de werkgever (Hornung et al., 2009).

    I-deals hebben 4 kenmerkende karakteristieken (Rousseau, 2005). Ten eerste worden I-deals individueel onderhandeld door de werknemer. Dit is nodig om gepersonaliseerde werkomstandigheden te creëren die aan de noden en voorkeuren van de werknemer voldoen. Ten tweede, I-deals zijn heterogeen. Dit wil zeggen dat I-deals verschillen tussen werknemers die gelijkaardig werk uitvoeren. Ten derde vormen de I-deals een voordeel voor zowel de werknemer als de werkgever. De organisatie beloont een waardevolle werknemer door iets te geven wat de werknemer anders niet kon verkrijgen via de standaard procedures van de organisatie. In ruil krijgt de organisatie gemotiveerde werknemers die beter presteren. Ten slotte variëren I-deals in bereik. Sommige werknemers veranderen slechts één aspect aan hun job, terwijl anderen verschillende persoonlijke regelingen treffen, gaande van salaris, tijdschema en verantwoordelijkheden tot de werklocatie.

    I-deals kunnen ex ante, bij de aanwerving, gemaakt worden, maar ook ex post tijdens een lopende arbeidsbetrekking (Hornung et al., 2014). Er bestaan verschillende soorten I-deals:
    (1) flexibiliteit I-deals: vb. flexibiliteit bij het starten en eindigen van de werkdag;
    (2) taak I-deals: vb. taken die bij de persoonlijke noden en voorkeuren van de werknemer passen;
    (3) vergoeding I-deals: vb. een aangepast vergoedingspakket;
    (4) carrièreontwikkeling I-deals: vb. carrièremogelijkheden die bij de persoonlijke doelen van de werknemer passen;
    (5) werklastvermindering I-deals: vb. persoonlijke regelingen om het aantal werkuren te verminderen;
    (6) locatie I-deals: vb. overeenkomst om van thuis uit te werken of op afstand.

    Job crafting en I-deals hebben overeenkomsten en verschillen.
    Overeenkomsten:
    - Zowel bij job crafting als bij I-deals worden de werkaanpassingen door de werknemer geïnitieerd.
    - Beide modellen kunnen tot volgende positieve werkuitkomsten leiden: bevlogenheid, voldoening, weerbaarheid, persoonlijke groei, person-job fit, toewijding, jobtevredenheid, jobbehoud, etc. (Hornung et al., 2014; Tims & Bakker, 2010).

    Vier verschillen:
    - Bij job crafting zal alleen de werknemer iets ondernemen, terwijl I-deals het resultaat is van onderhandelingen tussen de werknemer en de werkgever, en daardoor legitimiteit verschaft voor de werknemer;
    - job crafting hoeft niet per se in lijn te zijn met de doelen van de organisatie. I-deals daarentegen proberen een 'win-win' situatie te bereiken zodat zowel de werknemer als de organisatie er baat bij hebben.
    - I-deals hebben een groter bereik dan job crafting. Voor sommige veranderingen hebben werknemers toestemming nodig van de werkgever. Bijvoorbeeld regelingen over vergoedingen kunnen niet bekomen worden via job crafting.
    - Het laatste verschil slaat op de subjectiviteit van de concepten. Bij job crafting kan de werknemer ook cognitieve veranderingen doorvoeren, terwijl I-deals beperkt blijven tot daadwerkelijke afspraken die werknemers met hun werkgevers maken.


    Daarnaast zijn job crafting en I-deals ook gerelateerd aan elkaar. Enerzijds kunnen werknemers die hun job craften dit laten formaliseren door concrete afspraken te maken met hun leidinggevende, waardoor er een I-deal ontstaat (van der Meij & Bal, 2013). Anderzijds kunnen werknemers die over I-deals onderhandeld hebben met hun leidinggevende, de onderhandelde vrijheid benutten om zelf kleinere veranderingen aan te brengen in hun werk. Ter illustratie, een werknemer onderhandelt met de werkgever over flexibiliteit in werkschema's en werklocatie. Hierdoor ontstaat er meer autonomie voor de werknemer om beslissingen te kunnen nemen over waar en wanneer het werk wordt uitgevoerd. Zo is autonomie een gevolg van onderhandelde I-deals. Voor job crafting kan autonomie een antecedent zijn, waar werknemers met veel autonomie meer geneigd zullen zijn om te gaan job craften.


    Dit is job crafting en I-deals in een notendop. De belangrijkste auteurs staan hierboven in de tekst vermeld indien je hier meer over wilt lezen.


    BEDANKT VOOR JULLIE HULP!






    Archief per week
  • 22/06-28/06 2015
  • 02/02-08/02 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs