Tijdens deze twee dagen kregen de kleuters de kans om samen met helpende papa's, mama's, grootouders, tantes schilden, zwaarden en stokpaarden te maken. Op donderdag kregen de kleuters de kans om ze te versieren.
Wat waren de kleuters blij dat deze dag was aangebroken. Onze twee papa's waren goed op elkaar afgestemd en met wat hulp van de kleuters hadden we een prachtig resultaat.
Gedurende deze twee dagen kwamen heel wat mama's, papa's, grootouders, tantes en andere vrijwilligers langs om samen met de kleuters te experimenteren. Ze kregen elk de kans om de technieken met hout onder de knie te krijgen. Ze kregen eerst de kans om per twee te experimenteren daarna werden alle kleuters in groepjes verdeeld en mochten ze proberen een klein kasteeltje te bouwen.
dag 4: oma's naaien verder en kleuters versieren de schilden
Donderdag kwamen nog 2 oma's langs om de laatste hand te leggen aan de prinsessenschortjes. Ondertussen schilderden de jongste kleuters met textielverf de grote schilden en versierden de oudsten de schilden met textielstiften of verf.
projectweek: dag 3: de oma's en de mama's hebben genaaid.
Ze legden papier (patroon) op de stof en dan knipten ze het uit. Wij keken hoe ze alles vastnaaiden. Wij mochten van de mama van Otto en Titus eens proberen te naaien met haar naaimachine. (Quinten en Colin)
Projectweek: dag 2:De papa's tonen hun werkspullen
De papa's toonden een koptelefoon om je oren te beschermen, werkhandschoenen, werkschoenen om je voeten te beschermen en ook een veiligheidsbril. Daarna toonden ze machines. We hebben geboord, geschuurd en gevoeld aan ijzer, schuurpapier. Papa Kristof zaagde ijzer af. Papa Pedro snoeide de takken van de bomen. Papa Pedro heeft de grond met een machine afgekuist. (Soetkin en Chloé)
We zijn naar de houtzagerij Decadt in Vlamertinge geweest. We zagen de meneer de boom met een kettingmachine in stukken zagen. Binnen in de houtzagerij staat een grote machine die bomen in stukken zaagt tot je een plank hebt. De rupsband doet de bomen vooruit tot ze bij de zaag zijn. We mochten ook in de heftruck zitten. (schrijver: Emiel en Benjamin)
Om dit project tot een goed einde te brengen kunnen we wel wat hulp gebruiken. Daarom gaven we aan iedere kleuter een briefje mee met de uitnodiging voor onze techniek vergadering. Enkele bereidwillige en enthousiaste ouders kwamen hier op af. We zaten samen, vertelden over wat we al allemaal gedaan hadden en hoe het nu verder moet. Papa Pedro en Papa Kristof nemen de praktische zaken op zich en tekenen een plan en zoeken uit welk hout er kan gebruikt worden. Mama Benedicte en de juffen brengen heel wat leuke ideeën aan en bekijken de financiële kant van de zaak.
Nu we gekozen hadden om met het kasteel verder te gaan mochten onze kleuters opnieuw aan de tekentafel. Iedere kleuter mocht zijn favoriete speelkasteel ontwerpen. We zagen kastelen met loopbruggen, kantelen, torens, ramen, trappen,...
Natuurlijk konden we niet alle ideeën uitvoeren dus moesten we een selectie maken. We bekeken alle tekeningen en telden welke ideeën het meest voorkwamen. Er waren drie ontwerpen die regelmatig terug kwamen dit was een huisje, een kasteel en een trein/tractor. Toen mochten alle kleuters gaan stemmen. Iedere kleuter mocht een blokje leggen bij zijn favoriet. Het was best spannend maar het kasteel kwam als favoriet uit de bus.
Nu we de kleuters warm hadden gemaakt kwam de volgende stap. Iedere kleuter kreeg een groot blad en de opdracht om te tekenen hoe hun droom- speeltoestel voor op de speelplaats er uit ziet. De kleuters lieten hun fantasie de vrije loop en toverden mooie creaties op hun blad.
We hadden al even rondgeneusd op internet een een heleboel leuke ideeën verzameld. We toonden deze foto's op het grote digi-bord. De kleuters waren meteen wild enthousiast en ze begonnen meteen te fantaseren.
Samen met alle kleuters trokken we naar de speelplaats. We lieten ze rondstappen en rondkijken op de speelplaats. Ze mochten vertellen wat ze allemaal zagen. Toen kwam de vraag wat ze er nog bij wilden op de speelplaats. Er kwamen heel wat uiteenlopende antwoorden aan bod. Na een kort gesprekje was iedereen akkoord dat het wel leuk zou zijn om een 'speeltoestel' op de speelplaats te hebben.
Om kleuters te laten kennismaken met techniek kwamen we op het idee om een project uit te werken rond techniek. Het leek ons wel leuk om samen met de kleuters iets te maken om onze speelplaats te verfraaien. De drie kleuterleidsters staken de koppen samen en droomden algauw van een volledig gepimpte speelplaats. We zagen het volledig zitten en zo werd ons techniekproject geboren. Omdat jullie zouden kunnen meegenieten leggen we hier stap per stap uit hoe we te werk gaan.