dit is onze tecniekblog door de leerlingen van het Piustien. deze blog gaat dus over de technieklessen van het 2de middelbaar van Piustien.
03-06-2012
aquafin
tijdens de projectweek zijn we naar het waterzuiveringsstation "aquafin" geweest. we hebben er uitleg gekregen en een rondleiding over hoe ons vervuild afvalwater omgezet wordt tot proper water. hieronder hebben we een filmpje van aquafin zelf het toont in enkele minuten hoe het water wordt omgezet en geeft ook nog eens een link voor als je nog meer over aquafin wilt te weten komen. veel plezier,:)
wij zijn deze periode naar kamp C geweest. kamp C is een interactieve tentoonstelling, Op verschillende locaties op het domein leer je onder andere meer over de energie- en waterproblematiek en wat je er concreet aan kunt doen bij de bouw of verbouwing van je woning. Je kunt Kamp C zowel individueel als in groep bezoeken. Ben je met meer dan 10 personen dan kan een gids je door de tentoonstelling en de gebouwen begeleiden. je kan er ook workshops en infosessies bijwonen als je wat meer te weten wil komen. als je zin hebt om naar kamp C te gaan hieronder saat er een link waarbij je de nodige informatie krijgt. veel plezier.:)
we hebben deze periode weer eens wat bijgeleerd,:) namelijk hoe een klassieke thermische centrale werkt, hoe een kerncentrale werkt, wat kernenergie is, enzovoort we kunnen dit allemaal in stapjes uitleggen maar dan zijn we wel even bezig. daarom dit filmpje over de werking van een kerncentrale. veel plezier!,
we zijn nu juist klaar met een nieuw onderdeel tijdens de techniek les namelijk "de wenskaart" in deze lessen hebben we geleerd over LED lampjes, stroomkringen, solderen,... maar onze hoofdopdracht was om een wenskaart te maken met daarin LED lampjes die zouden werken als we de kaart open en dicht zouden plooien. als jullie graag ook een wenskaart met LEDjes willen maken bekijk dan zeker onderstaand stappenplan
stappenplan voor wenskaart 1) zoek eerst een mooie of leuke afbeelding of teken zelf een leuke tekening, en teken/druk die af op een kant van je kaart. zorg ervoor da je tekenpapier of fotopapier gebruikt. 2) bepaal de plaats op de kaart waar de LEDjes gaan komen (bv. op de neus, oren, ogen, sterren,....) 3) steek met een passer of potloodpunt de plaatsen door waar de LEDjes moeten komen. zorg ervoor dat de gaatjes zeker niet te groot zijn. 4) teken de schakeling: vergeet de schakelaar, en de batterij niet. ! plaats de batterij het liefst rechts onderaan de kaart. ! zorg voor voldoende afstand tussen de LEDjes en de koperband (1,5 cm langs elke kant) 5) plaats bij de LEDjes en de batterij nog een + en een - om vergissingen bij het solderen te voorkomen.
en dit was het stappenplan om een wenskaart te bekomen veel plezier. cecile, olivia, mathilde
zichtbaarheid op de fiets is van levensbelang. de meeste mensen hebben het zelfs niet door dat ze totaal niet zichtbaar zijn. daarom enkele tips om gezien te worden in het verkeer.
1. zorg ervoor dat je fietsverlichting zichtbaar is, dat wil zeggen poets af en toe je vuile reflectoren zodat ze genoeg licht geven in het donker, of bij schemerend weer. 2. als je fietstassen hebt of gewoon je vertrouwde (boeken)tas zorg dan dat je extra reservelichtjes bij je hebt. je weet namelijk nooit wanneer een fietslichtje het begeeft. 3. sta eens stil bij jouw fietsroute, de kortste weg is daarom nog niet de meest veilige weg, kies daarom (als het mogelijk is) voor een autoluwe of autovrije weg. 4.let op als het heeft geregend of bij wisselende temperaturen, automobilisten zien je minder goed door aangeslagen ruiten of regendruppels. fiets dus preventief: hou je aan de verkeersregels en sta indien nodig je voorrang af!! 5.pas op bij schemering automobilisten zien je mindergoed als je donkere kleding draagt, zorg er dan voor dat je in het donker een fluohesje of reflecterende accessoires aan hebt.
hopelijk letten jullie nu op als jullie nu naar school of naar het werk vertrekken. cecile, olivia en mathilde
onze leerstof van "op weg met de fiets ..." is juist afgelopen, dus daarom maken posten we een paar onderwerpen die tijdens de les aanbod kwamen. onder andere het deeltje "why the bike" hier kregen we enkele redenen waarom we juist beter met de fiets rijden dan met de auto, we zullen er eens een paar opsommen.
1. fietsen is leuk en ontspannend zeker als het mooi weer is en het dus veel te warm is om met de auto te rijden. 2.fietsen is goed voor het milieu, minder uitlaatgassen, geen fijn stof, en vooral minder opwarming van de aarde. 3.fietsers maken minder lawaai i.p.v. de luidruchtige auto's in het verkeer. 4.fietsen is goedkoper, je moet geen brandstof of een auto betalen, (behalve je fiets dan) 5. een fiets neemt veel minder ruimte in beslag, en kan je dus gemakkelijker parkeren i.p.v. de auto. 6. als je met de fiets ergens naar toe gaat, heb je geen last van files. 7.fietsen is gezond, het kan geen kwaad om elke dag even te bewegen dus waarom niet met de fiets. 8.als je met de fiets bent adem je veel minder vervuilde lucht in. mensen die in hun auto zitten ademen dat juist wel in. 9.fietsen onveilig?, ongevallen tussen fietsen zijn meestal minder erg dan tussen auto's. en de laatste reden 10.hoe minder energie, hoe efficiënter het vervoermiddel. en dan hebben we het niet enkel over calorieën, maar ook over de brandstof. zo dat waren even 10 redenen waarom je beter de fiets neemt i.p.v. de auto. hopelijk denken jullie eerst 2 keer na als jullie de auto nemen. cecile, olivia en mathilde
we hebben enkele problemen gehad met onze blog, en zijn daarom een nieuwe blog begonnen. hopelijk krijgen we nu geen problemen meer,;) onze blog blijft hetzelfde zoals de vorige en gaat dus opnieuw over de lessen techniek op onze school Piustien. we zullen maar snel enkele berichten posten, :) cecile,olivia en mathilde