Vorige
les kozen we welk technisch snufje we wilden maken.
Vandaag was het dan zover, we kregen ons pakket
materiaal om ons project uit te werken. Nadat we alles bekeken hadden, konden
we aan de slag.
Alec werkte
op de computer. Hij maakte een gereedschapsfiche en stappenplan klaar. Julie,
Yara, Ruben en ik plooiden en soldeerden ondertussen de ijzeren staven. Dit was
geen gemakkelijk karwei. Ondertussen werden er fotos getrokken om het
stappenplan en de gereedschapsfiche volledig te maken.
Iedereen
was zo druk aan het werk, waardoor deze les snel voorbijvloog.
Technische
groetjes van Julie, Yara, Ruben, Alec en Jasmin.
Hallo allemaal, vandaag hebben we bij techniek over project energie gewerkt. Na een kleine preek moesten we eerst naar pagina 5 gaan, waar ik all ongevraagd begon intevullen . Het was tof en ook niet; Hannah voelde zich namelijk niet zo goed en ging even buiten staan. Dan na ik maar het heft in handen en probeerden alles in goede banen te lijden. Dat ging wel goed met de hulp van Jelle en Stef. Na all het materiaal verzameld te hebben, gingen we aan de slag: -Al het materiaal checken, dubbelchecken (Hannah) -Foto's trekken soms helpen (Robbe) -De praktijk (Jelle en Stef) -Fiche maken (en giechelen) (Emily en Charissa)
Uiteindelijk ging alle vrij vlotjes en snel.
Groetjes van Ik,Charissa,Stef,Jelle,Hannah en Emily.
Vandaag zijn we van groepjes veranderd tijdens de les techniek en ik zit nu bij Ewout, Rune, Nick en Kendra! Iedereen heeft ook een nieuwe taak en ik heb blogmaster(de taak die ik eigenlijk helemaal niet wou). We hebben een niet zo leuke uitleg gekregen vandaag, daarna wisten we wat we allemaal moesten doen na de vakantie. In het laatste half uurtje moesten we uit verschillende dingen een werkstuk kiezen dat dan besteld word en dat we dan in elkaar moeten prutsen! Wij hebben een soort molentje die dan draait met een zonnepaneel, ik vraag me af wat er van gaat worden. Hopelijk maken we er het beste van. Voor de rest viel de les mee!
Vandaag zijn we opnieuw in groepjes verdeeld, Ik zit in het groepje bij Yara, Jullie, Ruben en Alec.
Ook zijn we aan een nieuw project begonnen en dat is ENERGIE. Het eerste lesuur moesten we luisteren om zo te weten te komen wat we na de vakantie moeten doen. Het tweede lesuur moesten we overleggen wat we dan gaan maken. Dat overleggen ging wat moeilijker dan we dachten, want we kwamen niet zo goed overeen.
Deze les techniek was een beetje anders als anders.
We hebben vandaag een filmpje bekeken met heel de klas waar alles over brood in uitgelegt werd. Zoals bv. - Wat zijn zemelen - Wat is graan - Hoe maalde de mens hun graan vroeger en zo voort.
De vragen werden dus opgelost terwijl we naar het filmpje aan het kijken waren. achteraf hebben we de vragen verbetert en die stonden dan ook op punten. Er waren ook nog andere oefenigen in ops boekje jam-mie dat we moesten verbeteren dus dat hebben we dan ook gedaan. (die oefeningen stonden ook op punten) Het was dus een dagje om puntjes te verdienen.
Vandaag hebben we het eerste lesuur een filmpje gezien van de geschiedenis van het brood. In onze bundel Jam-mie stonden vragen die we via het filmpje moesten invullen. Het filmpje duurde 30 min en meneer De Vos was niet van plan om die af en toe op pauze te zetten dus... moesten we zeer goed luisteren en kijken. Niet alle vragen waren even simpel . Toen het filmpje afgelopen was, normaal alle vragen ingevuld waren en het tweede lesuur ging beginnen ,gingen we verbeteren. Oei... oei ... pak je rode balpen maar al klaar. De vragen stonden op 15 punten. Ik denk dat iedereen wel redelijk goed geskoord heeft.
Na het optellen van de punten hebben we ze in onze inventaris opgeschreven. Daarna hebben we de oefeningen van voorbije weken die gemaakt waren ook verbeterd en ook die punten in onze inventaris geschreven. Vervolgens hebben we alle punten van onze inventaris opgeteld en zo te weten gekomen hoeveel onze punten zijn voor het volgende rapport.
Amai... dat waren wel weer twee zwaardere lessen zeg! Maar nog altijd leuke hoor!
Ps : we hebben 23/30 gekregen voor onze heerlijke confituur !!!! Super hé!?
Lieve, leuke en coole groetjes van groep 1! ( Yara , Jochen , Isabeau , Jesse , Jasmin en Nikita )
Vandaag hebben we in de lessen techniek weer iets fantastisch meegemaakt ! :D We hebben overheerlijke confituur gemaakt, waar op het einde iedereen van heeft gesmuld !
Maar ... het eerste lesuur hebben we zeker 10min verspild om naar boven te komen (we hadden te veel gepraat ) . Boven in de klas hebben we eerst alle afspraken overlopen. De meester heeft de dingen die zeer belangrijk waren nadrukkelijk herhaald. Meneer De Vos had in de klas 4 eilanden gemaakt met daarop een kookplaat, waar we per groep moesten werken.
Het tweede lesuur hebben we confituur gemaakt.
Eerst moesten we de blaadjes van de aardbeien afsnijden. Dan moesten we ze in 4 gelijke stukjes snijden. Daarna konden de aardbeien in de pot, samen met 1 kg rietsuiker om te laten koken op het vuur. En dan roeren maar! Na elke opdracht moesten we meneer De Vos roepen zodat hij ons punten kon geven. We moesten natuurlijk ook na elke opdracht onze spullen afwassen.
Terwijl we om beurt aan het roeren waren hebben we onze etiketten gemaakt met daarop de naam van de confituur, de klas en onze eigen naam. Na 3 kwartier roeren was de confituur klaar... mmmm ... overheerlijk ... Tja we moetsen toch proeven We hebben de confituur ook mooi verdeeld over onze potjes, die we hadden meegebracht. Toen ik de pot, waar de confituur had ingezeten, moest afwassen heb ik met een lepel alles zitten afschrapen wat er nog te schrapen viel maar dat was niet veel meer
In 1 zin : de lessen waren SUPER !
Super groetjes groep 1 ( Jasmin , Nikita , Jochen , Jesse , Isabeau en Yara )
vandaag hebben we confituur gemaakt. eerst heeft meneer de vos uitleg gegeven. Zoals wat we moesten doen. 1 alle aardbeien kuisen (het groen er afsnijden) 2 alle aardbeien in 4 gelijke stukjes snijden. 3 alle aardbeien in een kom en daarna goed roeren. 4 als we ze goed geplet hadden hebben we er een heel pakje suiker bijgedaan. voor de rest moesten we gewoon maar in de pot roeren tot het heet genoeg was . terwijl er een iemand in de pot aan het roeren was mochten de anderen een ticket maken. in grote letters moest er dan aardbeien confituur opkomen en dan je naam en klas. vb.
aardbeien confituur
Kendra 2D
Als het ticket afwas mochten we het op onze confituur pot hangen (de ticketten plakken niet zo goed) daarna mocht ik beginnen met de blog te typen. terwijl hebben de anderen de confituur verdeeld onder alle confituur potten. meneer
de vos was ook nog met zen voet achter de plastiek dat op de tafel lag
blijven hangen en heeft daarmee heel de klas rondgewandeld. Mega grappig We hebben ons echt heel hard geamuseerd en veel gelachen. We hebben ook nog van de confituur mogen proven en die is echt super lekker. mmmmmmmmmm Hannah is nu samen met de rest van de groep het stomste werk aan het doen. De afwas het waren 2 leuke uren !
beste mensen, vandaag was het echt toppie!!! We zijn de les gestart met uitleg!. en toen mochten we aan het werk! echt moesten we de kroontjes van de aardbeien snijden en dan heeft Ewout in zijn vinger gesneden ! toen moesten we meneer De Vos roepen en moest hij ons punten geven of we de aardbeien goed hadden gesneden Toen moesten we de potten op het elektrisch vuurtje zetten om de confituur te koken. daarna moesten we ons etiket maken maar diegene die aan het vuur zaten moesten blijven roeren !! En jelle heeft mijn broek vuil gemaakt !merci jelle maar hij zei dat het mijn fout was nu zijn ze de confituur in de potjes aan het gieten !! tot volgende week !! groep 3:Ewout,Jelle,Yasmine,Stef,Julie
Confituur jummmmiiiieeeee !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! De les begon met een saaie uitleg van de meneer (niet onbeleefd bedoeld) . Eerst moesten we de groenten kuisen en dan snijden. Ik en rune deden het groen er af. Nick, Charissa, Alec sneden de aardbeien. Erna zetten we het op het vuur en we moesten er in roeren. Ondertussen maakten de anderen hun ticket voor op de confituur te plakken. Op het einde van de les hadden we lekkere confituur.
het 1ste lesuur was leuk. We hebben een bundeltje van jam mie gekregen. we moesten p 2 tot en met 4 invullen. Daarna moeste we van een boterham en confituur proeven en aan de hand van de smaken die we proefden moesten we vragen oplossen. Ondertussen was het 2de lesuur al begonnen. in dat lesuur kregen groepjes 1 en 3 een bord met een appel en een rotte appel. groepjes 2 en 4 kregen een bord met een appel en een geschilde appel. een da hand van die appels moesten we dan vragen oplossen. bij het bord met de appel en de geschilde appel zagen we dat de geschilde bruin as en da andere was normaal. na een kwartier hebben we de borden dan omgewisseld en kregen we een bord met een appel en een rotte appel. Bij at bord zagen we dat de rotte appel plat donker bruin beschimmeld en verimpelt was. aan de hand van die 2 appels moesten we dan andere vragen oplossen. Als dat gedaan was was het lesuur ook gedaan. we hebben voor de rest nog wat gelachen.
Vandaag begonnen we met brood te proeven en te beoordelen waar aulec helemaal in opging en op dat brood deden we confituur op en die was zeer lekkerbehalve rune vond hem niet lekker en die confituur gaan we volgende week zelf maken !!!! En aulec zaagt weer met zijn GIANT map en penenzak en Charissa wilt niet met ons te maken hebben hahahaha !!!!!!!!!!!!!!! meer kan ik niet vertellen jup .
Kaan,Nick,Rune,Charissa en natuurlijk niet te vergeten den aulec eh aulec
Hallo iedereen vandaag hebben we het over confituur gehad. We kregen een bundel genaamd:Jam-mie en daarin moesten we allemaal opdrachten in maken. Daarstraks mochten we brood proeven ik vond het brood een beetje lekker daarna mochten we er ook confituur op doen maar in de confituur zat 1KG suiker in maar dan wel over al potjes hé tot volgende week groetjes groep 3 Stef,Jelle,Julie en Yasmine
Vandaag hebben we een nieuw bundel Jam-mie gekregen. Daar moesen we vandaag onderzoeksopdrachten invullen.
Het eerste lesuur moesen we 2 appels gaan vergelijken een rotte en een niet rotte appel. Die rotte appel was echt vies ! Sommige kregen daarvan zelfs de kriebels. Daarna moesen we een geschild en een niet geschilde appel gaan vergelijken en zien wat daar het verschil was.
Het tweede lesuur hebben we confituur geproefd die meneer De Vos zaterdag zelf had gemaakt. Met een stuk wit, bruin en rozijnen brood hebben we dat allemaal eens geproefd, onze eigen mening gegeven en opgeschreven. In onze groep was de conclusie dat het bruin brood het lekkerste was van allemaal met de zelfgemaakte confituur.
Voor de rest waren we weer eens veel te druk en hevig De 2 uurtjes techniek vlogen veel te snel voorbij. Tot volgende week !
Groetjes groep 1 : Yara , Jochem , Nikita , Jasmien , Isabeau en Jesse