Inhoud blog
  • fiscale aftrekbaarheid sportactiviteiten/jeugdwerkactiviteiten
  • TC Zaffelare zoekt partners
  • Trainers-Initiators
  • Arbiters
  • Met de bus naar de tennisclub
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Welkom op onze blog!
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • website tc zaffelare
  • TC Zaffelare

    24-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fiscale aftrekbaarheid sportactiviteiten/jeugdwerkactiviteiten
    Betreft : fiscale aftrekbaarheid sportactiviteiten/jeugdwerkactiviteiten
    De fiscale aftrekbaarheid van uitgaven voor de opvang van kinderen tijdens sportactiviteiten/jeugdwerkactiviteiten werd via aanpassing van de fiscale wetgeving op 27 december 2005 door de federale overheid geregeld. Aansluitend bij de wetgeving en richtlijnen van de federale overheid geven wij graag de nodige duiding bij de invoering van de fiscale aftrekbaarheid. Eerst een stukje geschiedenis. Hoe is één en ander tot stand gekomen?
    Vorig jaar zijn heel wat wijzigingen aangebracht aan de fiscale regeling rond kinderopvang. Sinds begin 2005 is de fiscale aftrek van de uitgaven voor kinderopvang verruimd tot kinderen tot 12 jaar. Voordien gold dit alleen voor kinderen tot 3 jaar. Bovendien werd vastgesteld dat er een ongelijkheid bestond tussen Vlaanderen en Wallonië m.b.t. de erkenning van de verschillende situaties waarin kinderen tussen drie en twaalf jaar worden opgevangen buiten het strikte schoolse kader, zeker gedurende de schoolvakanties.
    Teneinde die discriminatie weg te werken, wijzigde de federale overheid eind december 2005 haar fiscale wetgeving. Een belangrijke wijziging - zeker wat de jeugdwerkinitiatieven en sportkampen/activiteiten betreft - is dat voortaan ook "onkosten voor kinderoppas betaald aan instellingen of opvangvoorzieningen die rechtstreeks erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd zijn door een openbaar bestuur", in aanmerking komen voor fiscale aftrek.
    Aanvankelijk was het de optie van de federale overheid om slechts 50% van de uitgaven voor gespecialiseerde jeugd- en sportkampen in aanmerking te nemen als eigenlijke, aftrekbare opvangkosten. Dit onderscheid tussen bijzondere opvangactiviteiten en algemene kinderopvang werd eind 2005 echter niet langer aangehouden. Bijgevolg kunnen de kosten voor opvang volledig worden ingebracht, ongeacht over welke “opvangactiviteit” het gaat. Er gelden weliswaar beperkingen met betrekking tot het maximaal aftrekbare bedrag (zie verder). De wetgeving De nieuwe regeling werd ingevoerd bij Wet van 27 december 20051 en is van toepassing met terugwerkende kracht sinds 1 januari 2005.
    In concreto betekent dit dat de uitgaven die belastingplichtigen vanaf 1 januari 2005 hebben gedragen, voor opvang tijdens vrijetijdsactiviteiten van kinderen tot 12 jaar georganiseerd door een erkende opvangvoorziening/organisator, in aanmerking komen voor fiscale aftrek. Deze kosten kunnen dus al voor een eerste maal worden ingebracht in de aangifte van de personenbelasting van het aanslagjaar 2006 – inkomsten 2005.
    a) Welke zijn de voorwaarden voor de fiscale aftrek van de kinderopvang?
    1. De uitgaven moeten gedaan zijn voor kinderen tot 12 jaar. Dit betekent dat alleen de uitgaven gedaan voor kinderopvang voor kinderen die de leeftijd van 12 jaar niet hebben bereikt in aanmerking komen. M.a.w., valt de twaalfde verjaardag van een kind midden in een periode van kinderopvang, dan tellen enkel de uitgaven voor de opvangdagen die de twaalfde verjaardag voorafgaan. Desgevallend mag het betaalde bedrag voor de opvang proportioneel verrekend worden. Bvb: een kind volgt een kamp van 3 tot en met 7 april. Totale kostprijs: 50 €, of 10 € per opvangdag. Het kind wordt 12 jaar op 5 april. Enkel de kost van 3 en 4 april komen voor fiscale aftrek in aanmerking, m.a.w. 20 €.
    2. De belastingplichtige die de opvangkosten aftrekt, moet zelf een beroepsinkomen genieten. Het gaat immers om een vermindering van het belastbare inkomen.
    3. De kinderen waarvoor men opvangkosten aftrekt, moeten fiscaal ten laste zijn van de belastingplichtige. De uitgaven voor kinderopvang zijn door de belastingplichtige betaald aan instellingen of opvangvoorzieningen die worden erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd door lokale openbare besturen of openbare besturen van de gemeenschappen of van de gewesten, of aan deze besturen zelf (zie verder). De echtheid en het bedrag van de uitgaven moet gestaafd worden door bewijsstukken (zie verder).

    b) Welk bedrag komt in aanmerking voor deze aftrek?
    Het bedrag van de kinderopvang in de sport- en jeugdwerksector kan voor 100% worden ingebracht. Maar, alleen de eigenlijke oppas kosten zijn aftrekbaar. Eventueel aangerekende kosten voor maaltijden, voor sportkledij of uniform, sportmateriaal, … komen niet in aanmerking. Belangrijk hierbij is dat in elk geval het maximaal aftrekbare bedrag beperkt is tot 11,20 € per opvangdag per kind. Dit bedrag geldt per opvangdag, ongeacht de duur van de opvang.
    Voorbeelden : * een kind volgt een kamp van 5 dagen met een kostprijs van 100 €. Het bedrag dat voor aftrek in aanmerking komt, bedraagt in dit geval: 5 dagen x 11,20 € = 56 € en dus niet 100 €. * een kind volgt een kamp van 5 dagen met een kostprijs van 50 € ( 5 x 10 €/dag). In dit geval overschrijdt de kostprijs het maximaal begrensde bedrag van 11,20 €/dag/kind niet en kan de volledige kostprijs van 50 € voor aftrek in aanmerking komen.
    Er kunnen verschillende opvangkosten op één dag in aanmerking komen. Uiteraard blijft ook hier het maximaal bedrag per opvangdag en per kind van toepassing.
    Voorbeeld: een kind volgt in de voormiddag een sportinitiatie met een kostprijs van 4 € en in de namiddag een grabbelpas-activiteit van de jeugddienst, kostprijs 3 €. De totaal betaalde prijs van 7 € komt voor aftrek in aanmerking.
    Wanneer het om twee verschillende organisatoren (opvangvoorzieningen) gaat, zijn wel twee attesten nodig. Er staat geen beperking op het aantal opvangdagen per jaar dat voor aftrek in aanmerking komt.

    c) Welke activiteiten/opvangkosten komen in aanmerking voor fiscale aftrek?
    Het moet gaan om opvangactiviteiten die buiten de normale lesuren vallen tijdens dewelke het kind onderwijs volgt en dit voor kinderen beneden de 12 jaar. Buiten de normale lesuren betekent dat het om initiatieven gaat, die plaatsvinden tijdens de schoolvakanties, in de weekends, maar ook om opvanginitiatieven vóór de aanvang van de lessen, gedurende de middagpauze en na de normale lesuren.
    Als opvangactiviteiten komen alle vrijetijdsinitiatieven in aanmerking, behalve diegene die gedekt worden door lidgeld (zie verder). Met deze verruiming van 27 december 2005 wou de wetgever elke discriminatie voorkomen en alle vormen van kinderopvang erkennen, ook al zijn ze door de organisator initieel niet als kinderopvang bedoeld, maar worden ze door de ouders wel als een vorm van opvang gezien. Voor de sportsector zijn dit bijvoorbeeld sportkampen en sportvakanties in binnen- en buitenland, sportactiviteiten zoals kennismakingsactiviteiten, promotionele acties, … Voor de jeugdwerksector zijn dit bijvoorbeeld jeugdwerkinitiatieven, jeugdkampen, weekends van jeugdbewegingen, Grabbelpas, Roefel, speelpleinwerking, (open) kinderateliers, alle vormen van amateuristische kunstbeoefening, vakantieprogramma’s van landelijk georganiseerde jeugdverenigingen die rechtstreeks met kinderen werken, …
    Uitgesloten activiteiten: Het lidgeld van de sportclub of de jeugdvereniging wordt uitdrukkelijk uitgesloten als opvangkost. Dit betekent dat activiteiten behorende tot de gewone werking van sportclubs en jeugdorganisaties zoals bvb trainingen, tornooien, wedstrijden, de reguliere zaterdag- en zondagwerking van de jeugdbeweging, … niet in aanmerking komen, ook al gebeuren deze in de schoolvakanties.

    d) Wie kan de opvangvoorziening (organisator) zijn?

    De sportsector:
    Het gaat om opvangkosten betaald aan overheden die de opvangactiviteiten zelf organiseren, nl. de gemeenten (gemeentelijke sportdiensten), de provincies (provinciale sportdiensten), de Vlaamse Gemeenschapscommissie (sportdienst van de VGC) en het Bloso. Voor de privaatrechtelijke vzw’s en de feitelijke verenigingen, voor gemeentelijke en provinciale vzw’s, autonome gemeentebedrijven, … wordt de fiscale aftrekmogelijkheid gekoppeld aan één of andere vorm van erkenning, subsidiëring of controle door de lokale of regionale overheid. Dit betekent dat het gaat om opvangkosten betaald aan: 
    de door de Vlaamse overheid erkende Vlaamse sportfederaties, koepelorganisatie en organisaties voor sportieve vrijetijdsbesteding;
    de door de provincies erkende provinciale sportorganisaties; 
    de door de gemeenten erkende sportclubs.
    De lokale en regionale besturen zijn autonoom bevoegd om respectievelijk sportclubs en provinciale sportorganisaties te erkennen in het kader van deze regelgeving. De lokale en regionale besturen bepalen hiervoor zelf de regels.
    De jeugdsector:
    Voor de jeugdwerksector komen de opvangactiviteiten van de lokale, intergemeentelijke, regionale, provinciale en landelijke jeugdwerkverenigingen in aanmerking, zowel particulier als gemeentelijk georganiseerd. Voorwaarde is dat deze verenigingen erkend zijn door de Vlaamse, provinciale of gemeentelijke overheid.

    e) De bewijsstukken / attesten:
    De belastingplichtige moet de echtheid en het bedrag van de betaalde opvangkosten staven met bij de aangifte gevoegde bewijsstukken. Voor de bewijsstukken geldt er geen vormvereiste. Om een te grote verscheidenheid van documenten te vermijden heeft de federale overheid een typeattest ter beschikking gesteld. Het verdient aanbeveling dit typeattest te gebruiken. Op die manier zijn alle voor de federale overheid noodzakelijke gegevens voorhanden en zijn in principe geen bijkomende bewijsstukken nodig.
    Voor het modelattest zie: http://www.fiscus.fgov.be/interfaoifnl/kinderopvang/inleiding.htm
    Het is de opvangvoorziening of de organisator zelf die de ingevulde attesten zal bezorgen aan de belastingplichtige. In principe moet dit gebeuren op vraag van de belastingplichtige zelf. Deze kan voor alle activiteiten die niet gedekt zijn door een lidgeld een attest opvragen. Een organisator kan zelf afwegen voor welke activiteiten het ‘pro-actief’ attesten opmaakt die bijvoorbeeld na afloop van de activiteit worden afgegeven. Dit lijkt bijvoorbeeld aangewezen bij meerdaagse activiteiten zoals jeugd- of sportkampen. Ingeval de betaling heeft plaatsgevonden vóór de opvangactiviteit, kan het attest voor een welbepaalde opvangactiviteit evenwel slechts vanaf de laatste dag van de opvangactiviteit worden uitgereikt. Het kan immers gebeuren dat een betaling is uitgevoerd maar dat het kind niet aan de opvangactiviteit heeft deelgenomen. In dit geval van niet-deelname kan de betaling uiteraard niet als een uitgave voor kinderopvang worden aangemerkt omdat er geen opvang heeft plaatsgevonden. Hetzelfde geldt voor toeslagen die eventueel aan belastingplichtige worden aangerekend, bijvoorbeeld in geval van afwezigheid zonder verwittiging of bij laattijdige verwittiging. 
     In de praktijk komt het erop neer dat de attesten moeten afgeleverd zijn vóór het moment dat de ouders hun aangifte in de personenbelasting aanslagjaar 2012, inkomsten 2011, zullen moeten indienen.

    f) Toelichtingen voor het invullen van het modelattest.
    Het attest bestaat uit twee vakken:
    Vak I wordt ingevuld door de overheid die de erkenning verleent;
    Vak II wordt ingevuld door de organisator zelf, die al de gegevens m.b.t. de eigenlijke aftrek van de kosten voor kinderopvang moet invullen en verantwoordelijk is voor de echtheid ervan, m.a.w. door het jeugdwerkinitiatief, de jeugdvereniging, de sportfederatie, de sportclub.
    Alle gegevens dienen correct te worden ingevuld, zoniet verliest het attest zijn bewijswaarde. Wanneer de opvang rechtstreeks aan één van de lokale of regionale overheden betaald wordt, moet alleen Vak II worden ingevuld. Vak II van het attest bevat volgende gegevens m.b.t. de opvang:
    1. Volgnummer :  Het attest dient genummerd te zijn. Het nummer kan bestaan uit cijfers, letters en woorden.
    2. Naam, voornaam en adres van de schuldenaar van de uitgaven voor kinderopvang. Alleen wie de uitgaven heeft betaald heeft recht op fiscale aftrek van de opvangkosten. Op het attest moeten dus de naam en het adres van de schuldenaar, dit is de persoon die de opvang heeft betaald, vermeld worden. Indien de naam van de schuldenaar niet is gekend, dan moet deze rubriek doorstreept worden. In dat geval valt de bewijslast hiervan bij de schuldenaar zelf.
    3. Naam en voornaam van het kind: Spreekt voor zich.
    4. Geboortedatum van het kind: De jeugdvereniging/sportorganisatie mag geen attest uitreiken voor kinderen die 12 jaar of ouder zijn. De opvangorganisatie moet hierop toezien.
    5. Periode waarin het kind is opgevangen: Een organisatie mag zelf de perioden afbakenen, bij opvang die gedurende het volledige jaar georganiseerd wordt, kan deze periode zelfs van 1/1/2011 tot 31/12/2011 lopen. Bij opvang tijdens de schoolvakanties worden dan de periodes van die schoolvakanties vermeld. Eventueel kan de afbakening afhangen van de verschillende tarieven die in de verschillende perioden gelden. Deze afbakening kan ofwel via verschillende attesten ofwel op hetzelfde attest.
    6. Aantal opvangdagen: In principe moet hier gewoon het aantal dagen worden vermeld waarvoor onkosten werden betaald en waarvoor effectief opvang is gebeurd, ongeacht de duur per dag. Ingeval een kind niet deelneemt aan een opvangactiviteit, maar er toch een bedrag werd betaald, mogen de dagen waarop het kind afwezig was niet op het attest worden vermeld. In deze situatie wordt het betaald bedrag immers niet als een uitgave voor kinderopvang aangemerkt.
    7. Dagtarief : Het dagtarief moet enkel worden vermeld wanneer het betaald bedrag per dag 11,20 EUR overschrijdt. Bij overschrijding van voormelde grens van 11,20 EUR per dag moeten alle toegepaste dagtarieven worden vermeld, ook al zijn sommige lager dan 11,20 EUR. Bovendien zal dan ook per dagtarief het aantal opvangdagen moeten worden vermeld. De belastingplichtige zal vervolgens aan de hand van het attest zelf de beperking van 11,20 EUR per dag moeten berekenen en dit beperkt bedrag in zijn aangifte in de personenbelasting moeten vermelden.

    Diegene die het attest opstelt, mag dus geenszins automatisch het bedrag beperken in plaats van de belastingplichtige. Voor kampen waarvoor een globale prijs voor het kamp wordt betaald, wordt het dagtarief berekend door de globale prijs voor het kamp te delen door het aantal dagen van het kamp. 8. Totaal ontvangen bedrag Dit is het totale bedrag dat deze organisatie heeft ontvangen voor de opvang van dit kind. Het attest moet ondertekend worden door de gemachtigde van de organisatie. Men vraagt datum, naam, hoedanigheid en handtekening. Dit moet met de nodige ernst gebeuren. Men moet kunnen achterhalen wie voor de vereniging heeft getekend, en wat diens functie is in de organisatie. Een onleesbaar krabbeltje of een voornaam volstaat dus niet. Naam en volledig adres van … het lokale openbaar bestuur, het openbaar bestuur van de gemeenschap of gewest. Dit dient enkel ingevuld te worden wanneer rechtstreeks aan een openbaar bestuur is betaald en vak I niet is ingevuld. Belang van deze regeling Deze regeling geeft ouders een financieel voordeel en is een belangrijke erkenning van de jeugdwerk- en de sportsector. Dit is onrechtstreeks ook een stimulans om sport en jeugdwerk bij kinderen sterker te promoten. Minister Anciaux beseft dat deze positieve regeling een extra administratieve opdracht met zich meebrengt voor het jeugdwerk, de sportsector en de betrokken administraties. Er werd in overleg met de Federale Overheidsdienst Financiën dan ook getracht één en ander zo eenvoudig en praktisch mogelijk te maken. Met administratieve overlast is niemand gebaat. Zowel de federale als de Vlaamse overheid proberen dit te realiseren.

    Voor meer informatie kan u terecht bij: FOD Financiën:
    De infolijn: 02/572 57 57 Deze telefonische dienst staat u ter beschikking elke werkdag van 8u tot 17u.
    De brochure “De aftrek van kosten voor kinderoppas, " zal u gratis kunnen verkrijgen bij : FOD Financiën Dienst Informatie t.a.v. mevrouw Elza Cresens, e-mail: elza.cresens@minfin.fed.be North Galaxy, Koning Albert II-laan 33 bus 70, 1030 Brussel Tel.: 02/576 86 46
    U zal deze brochure eveneens kunnen downloaden in de rubriek publicaties van de website http://www.minfin.fgov.be/portail1/nl/cadrenl.htm. Informatie kan u ook nalezen op de website van het FOD Financiën : veel gestelde vragen (FAQ's) zullen binnenkort op de website www.fiscus.fgov.be worden gepubliceerd.

    24-01-2011 om 19:38 geschreven door Hilbert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TC Zaffelare zoekt partners
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Reeds van 1989 dus  21 jaar reeds wordt op onze tennisclub een open tornooi ingericht. Een vaste waarde binnen het tennismilieu!.

    Over de laatste 6  jaar nemen er gemiddeld 163 sportievelingen deel aan ons tornooi, uit ongeveer een 45 tal omliggende clubs. Niet onaardig dus.

    Dit jaar doen we er nog een schepje bovenop en richten we voor de eerste maal een dubbeltornooi in, hopelijk met dezelfde belangstelling.

     

    Het succes van dergelijke tornooien valt of staat grotendeels met de prijzenportefeuille. Tot op heden zijn we er steeds in geslaagd met eigen middelen de prijzenpot te spijzen maar dit jaar….?

    Met onze uitbreiding naar een tweede tornooi en dit voor dubbelparen zien we ons toch genoodzaakt ons eens te richten tot de ons omliggende middenstanders.

     

    Dit jaar hebben we ons tot doel gesteld de plaatselijke middenstand een liftje aan te bieden. We denken daarbij vooral aan de Horecabedrijven van Groot Lochristi. of bedrijven die zich focussen op sport en ontspanning. of ook nieuwe zaken die zich willen bekendmaken of profileren in Lochristi zijn uiteraard welkom en kunnen via ons trachten hun doelgroep te bereiken..

     

    M.a.w. We zoeken dus sponsors of mecenassen, alles is welkom. Financiële ondersteuning, giften in natura of restobonnen, vooral voor onze plaatselijke horeca. We denken b.v. aan stimulansen voor specifieke regionale producten maar ook logistieke hulp is altijd welkom. We willen tevens samen met onze sponsors kijken naar een meer structurele samenwerking als daar belangstelling voor is.

    mgv

    Van Hoorebeke Gilbert





    19-01-2011 om 19:09 geschreven door Hilbert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trainers-Initiators

    Speciaal voor onze jeugd wil ik ook nog eens de lans breken om hen aan te zetten deel te nemen aan de trainersopleidingen. Vanaf  het jaar waarin je 16 wordt kom je in aanmerking om een cursus te volgen voor aspirant initiator en initiator. Dan kom je in aanmerking om een trainer te helpen bij de jeugdstages die uw club organiseert. Vandaar uit kan je dan geleidelijk aan verder bouwen aan je trainerscursus, een leuke activiteit voor iemand die van tennis houdt, studeert en ondertussen een beetje wil bijverdienen. De kosten van de opleiding worden door je club gedragen. Bij je club kan je dan aantreden als minitennisbegeleider.

    Gewoon doen!!

    Bijlagen:
    http://http://www.vtv.be/opencms/export/sites/vtv/html/trainers/Opleidingen/11_-_Opleidingsbrochure_sportkaderopleiding.pdf   

    19-01-2011 om 18:24 geschreven door Hilbert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arbiters
    Elke tennisclub wordt geacht de nodige arbiters aan te dragen. In onze club hebben we een viertal arbiters waarvan er drie effectief zijn.
    We doen dan ook een warme oproep aan kandidaten om deel te nemen aan het arbiter examen. Ze worden daarvoor met raad en daad bijgestaan door de club. Ook voor de jeugd is het een aanrader om aan dergelijk examen deel te nemen. Elke scheidsechter die een officiële match arbitreert krijgt daarvoor 15€. Ze komen dan ook in aanmerking om eventueel internationale wedstrijden bij te staan.

    Uiteraard worden alle kosten door de club gedragen.

    Belangstellenden kunnen zich wenden tot het bestuur.

    grts
    Gilbert

    18-01-2011 om 00:00 geschreven door Hilbert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met de bus naar de tennisclub

    De Lijn brengt u tot aan de tennis en van daar naar Puyenbroeck

    de buslijn volgt een nieuwe route.
    Vanaf 14 december 2008 rijdt bus 76 via
    De Pinte, Gent, Lochristi, Zaffelare en Wachtebeke tot in Provinciaal Domein Puyenbroeck.

    Naar Lokeren reist u voortaan met bus 78
    Zevergem, De Pinte, Gent, Lochristi, Lokeren

    Kijk snel op deze website en ontdek alle nieuwe mogelijkheden met De Lijn.

     

    De voornaamste haltes in de buurt zijn de volgende:

     

    Gent: st pieters, heuvelpoort, zuid, dampoort,

    St Amandsberg: dienstencentrum,oostakker P + R

    Lochristi: azalealaan, crematorium, kerk, rustoord, dorpstraat,

    Zaffelare: verleydonckstr, kapiteinstraat TENNIS, nerenhoek,molenstraat, kerk,dam,

    Wachtebeke: Puyenbroeck, centrum, provinciaal domein zwembad.

     

    Vanaf 9.12 u komt er elk uur een bus toe vanuit het dorp dit tot 19.12 u.

    Vanaf 9.30 u vertrekt er telken om het uur een bus aan de halte naar het dorp dit tot 20.00

    dit zijn richtlijnen. Details vind je op de website van de lijn.  http://www.delijn.be/lijn76


    Dit maakt de tennisclub nog beter bereikbaar voor de jeugd en voornamelijk veiliger.

     

    09-12-2010 om 00:00 geschreven door Hilbert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 06/12-12/12 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs