Vorige les bespraken
we de mediawijsheiddoelstelling informeren.
Deze les bekijken we de
mediawijsheidsdoelstellingen communiceren?
we communiceren allemaal via tv, mobile,computer,videogames,social media , de
smartphone
Tip: Dr Jodi Gold (Manhattan) psychiater schreef een interessant boek over
mediawijs opvoeden
.
Spreek jij vloeiend digi-taal?
Voor mijn behoeften is het voldoende.
Welke vorm van digitale communicatie
gebruik jij vooral?
Ik communiceer 2-zijdig via Whatsapp, sms, geen games.
Welke functies van de smartphones
gebruik jij?
Telefoneren en fotos voor een specifiek doel (bejaarde ouders)
Hebben jullie veel computers ter
beschikking?
5 (2grote computers, 3laptops)voor 4 gezinsleden
Evalueer jouw eigen sociaal mediagebruik.
Sinds mijn studies bij Thomas More gebruik ik sites waar ik nog nooit van
gehoord had. Deze week nog Pinterest.
Dus het gaat steeds vlotter met mijn mediagebruik. Ik beschouw het als een
positieve evolutie.
Welke interessante informatieve sites heb je ontdekt? Voeg ze in de bijlage.
Xnapda = een educatief videoplatform voor de lagere school en binnenkort ook voor de eerste graad
Mediawijsheid in je schoolbeleid 10 pijlers = wat kan jij als leerkracht betekenen om je leerlingen beter leren om te gaan met digitale media?
Zelfregulering = het vermogen om een taak doelgericht te kunnen voltooien/ onderwijs in de 21ste eeuw
Quantifiedself = informatie over zichzelf verzamelen en door deze te meten en te delen hieruit leren om beter te functioneren
Sexting op school = wanneer sexting een probleem wordt
Welke geboden van netiquette zijn voor
jou van toepassing?
https://www.marketingtermen.nl/begrip/netiquette
Humor en bepaalde nuances kunnen vaak verkeerd
geinterpreteerd worden. Ik ben daar voorzichtig mee. Het menselijk aspect moet
op de eerste plaats blijven.
Welke indruk hadden de beelden van
smartphonegebruik op jou?
Super tof uitgebeeld. Grappig . Het is de waarheid.
Bron: https://www.pinterest.com/pin/531143349783982307/
|