Inhoud blog
  • Het Archief Voor Onderwijs
  • KlasCement
  • Het SENSOA Vlaggensysteem
  • Mediawijsheid is verweren
  • Mediawijsheid is Amuseren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Taniamedia
    Leerkracht worden is ook mediawijs worden.
    26-12-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Archief Voor Onderwijs

     

    Digitaliseren, Archiveren en interactie:

    Een aanbod op jouw maat

    Het Archief voor Onderwijs is een beeldbank voor onderwijs die leerkrachten een waaier aan audiovisueel materiaal van de openbare omroep, de regionale omroepen en diverse cultuur- erfgoedinstellingen aanreikt. Met een aanbod geselecteerd door en voor leerkrachten én op maat van het onderwijs, staat het Archief voor Onderwijs garant voor educatief relevant materiaal dat vlot doorzoekbaar is en inzetbaar is in tal van klascontexten.

     

    Wat kan je er allemaal mee doen?

     

    Als leerkracht kun je via deze site heel wat informatie en audiovisueel materiaal vinden. Je kunt er fragmenten knippen, hetgeen heel handig is om een eigen collectie op te bouwen. Je kunt thema’s doornemen en collecties delen met collega’s.

    26-12-2018 om 09:52 geschreven door Tania  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KlasCement
    Wat is KlasCement?

    KlasCement is een platform om materiaal met elkaar uit te wisselen.

    Het wordt vooral gebruikt door leerkrachten en heeft een grote update gekregen op 10/12/2018.

    Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou

     

    • gratis lesmateriaal;
    • voor alle leeftijden en vakken;
    • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.

    26-12-2018 om 09:51 geschreven door Tania  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het SENSOA Vlaggensysteem

    Deze methodiek helpt je op elk type gedrag aangepast te reageren. Er zijn 4 categorieën of vlaggen:

    • aanvaardbaar seksueel gedrag: groene vlag
    • licht grensoverschrijdend seksueel gedrag: gele vlag
    • ernstig grensoverschrijdend seksueel gedrag: rode vlag
    • zwaar seksueel grensoverschrijdend gedrag: zwarte vlag

    Het pakket bestaat uit een

    • een boek met handleiding en leidraad
    • een educatieve kaartenset met 44 tekeningen van concrete situaties

    26-12-2018 om 09:31 geschreven door Tania  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-12-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mediawijsheid is verweren

    Mediawijsheid is verweren : Risico’s verbonden aan mediagebruik voor zichzelf en anderen beperken

    Voor de veiligheid van onszelf en anderen is het belangrijk bewust te zijn van de gevaren van mediagebruik.

    Op de hoede zijn voor deze risico's en er correct mee omgaan wanneer er gevaar dreigt behoort tot één van de cruciale taken van het onderwijspersoneel.

    Weet dat je alle nodige informatie kunt vinden de cursus Mediawijsheid - Verweren p.52.

    Cyberpesten: pesten via het internet en de smartphone 

    Grooming: een proces waarbij een kind door een volwassene voorbereid word om verliefd te worden en af te spreken 

    Sexting:het verspreiden van sexueel getinte berichten, foto’s filmpjes…


    Met het SENSOA VLAGGENSYSTEEM in Vlaanderen kan je:

    Seksueel gedrag van jongeren adequaat beoordelen

    Sexueel gedrag bespreken met jongeren

    Komen tot een te volgen pedagogische opvolging

    Een visie en beleid uitwerken over sexueel gedrag binnen je organisatie

     

    Virussen kennen we allemaal. Wees alert met het openen van sites en mails 

    Phishing: Wanneer je een mail of een oproep krijgt van wat uw bank lijkt om uw gegevens op te vragen, antwoord je er NOOIT op. Dit is om uw gegevens te ontfrutselen en nadien uw centen te stelen.

    Verslaving: Het feit dat je 24/24 uur 'connected' moet zijn

     

     

    13-12-2018 om 00:00 geschreven door Tania  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mediawijsheid is Amuseren

    Les 7 : Amuseren

    Na deze les weten we dat er op de videospelletjes die je koopt PEGI-labels staan. Zo kun je controleren of de kinderen spelletjes spelen die geschikt zijn voor hun leeftijd.

    Ikzelf heb nooit videogames gespeeld en ben dat niet van plan.

    Hoe gaat een video viraal?

    Wanneer een filmpje massaal gedeeld  wordt op YouTube kun je er beroemd mee worden en geld mee verdienen.

    Ikzelf ga nooit op Youtube en heel zelden op Facebook. Wat Facebook betreft heb ik sinds de lerarenopleiding er een heleboel vrienden bijgekregen.

    13-12-2018 om 00:00 geschreven door Tania  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-12-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welk van de 10 mediawijsprofielen ben jij?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij de eerste blog is er in de bijlage een test bijgevoegd, een initiatief van de VUB.
    Doe deze test nu (opnieuw) en ontdek je profiel.
    Mijn profiel stemde helemaal overeen met de werkelijkheid : DE REE
    Maar ik ben ondertussen mediawijzer geworden dankzij de lessen bij Thomas More Hogeschool.
    Ben jij ook een ree? Luister dan maar naar mijn advies in het bijgevoegde audiobestand en wordt mediawijzer.

    Bijlagen:
    Ik ben een Ree (1).m4a (829.2 KB)   

    02-12-2018 om 00:00 geschreven door Tania  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mediawijsheid is interageren en creëren.

    We bespraken de voorbije lessen de mediawijsheiddoelstellingen informeren en communiceren

    -Deze les behandelen we Interageren en Creëren


    Wat kwam er in jou op bij de mediawijsheidsdoelstelling ‘interageren’?

    Dit is voor mij vrij bekend omdat ik vaak gebruik maak van sites die te maken hebben met het uitwisselen van data, goederen, diensten of geld zoals homebanking, my Belgium, mutualiteit enz…
     Heeft jouw gemeente een samenwerkingsverband met CitizenLab? Neen

     Welke online diensten gebruik jij vandaag op de website MyBelgium? Pensioen opvragen

     Wat doe jij om jouw digitale voetafdrukken te beperken?

    Ik ben heel voorzichtig en weet met wat ik bezig ben.

     Werden jouw rechten ooit al geschonden? nooit

     Wat is je eerste indruk van de nieuwe AVG-wet?

    Ik vind dat het een noodzakelijk kwaad is omdat de privacy moet beschermd worden. Voor mij is het een vertrouwde norm omdat de bankensector deze wetgeving reeds langer toepast(GDPR). Het gaat dan niet over foto’s maar over informatie ter bescherming van de consument.

    - Heeft men ooit jouw toestemming gevraagd voor een foto, een opname, ,,, ? Dat is niet aan de orde en mocht dat zo zijn, van mijn part mag men alles op het internet gooien. Er werden van mij nooit foto’s gemaakt die niet gezien mogen worden. Ook niet voor het internet bestond.

    Wat is ‘creëren?’

    Media voor jezelf en anderen maken

    Welke media? Foto’s, video’s, teksten, websites, 3D prints, …

    Wat heb jij al gecreëerd via digitale media?

    Mijn blog, mijn enquête, mijn toolshopfilmpje, een bord op Pinterest, zijn zaken waarmee ik ondertussen ben vertrouwd geraakt.


    02-12-2018 om 00:00 geschreven door Tania  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mediawijsheid is communiceren.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen









    Vorige les bespraken we de mediawijsheiddoelstelling informeren.

    Deze les bekijken we de mediawijsheidsdoelstellingen communiceren?

    we communiceren allemaal via tv, mobile,computer,videogames,social media , de smartphone

    Tip: Dr Jodi Gold (Manhattan) psychiater schreef een interessant boek over mediawijs opvoeden

    .
    Spreek jij vloeiend digi-taal?
    Voor mijn behoeften is het voldoende.
    Welke vorm van digitale communicatie gebruik jij vooral?
    Ik communiceer 2-zijdig via Whatsapp, sms, geen games.
    Welke functies van de smartphones gebruik jij?
    Telefoneren en foto’s voor een specifiek doel (bejaarde ouders)
    Hebben jullie veel computers ter beschikking?
    5 (2grote computers, 3laptops)voor 4 gezinsleden
    Evalueer jouw eigen sociaal mediagebruik.
    Sinds mijn studies bij Thomas More gebruik ik sites waar ik nog nooit van gehoord had. Deze week nog Pinterest.
    Dus het gaat steeds vlotter met mijn mediagebruik. Ik beschouw het als een positieve evolutie.

    Welke interessante informatieve sites heb je ontdekt? Voeg ze in de bijlage.

    Xnapda = een educatief videoplatform voor de lagere school en binnenkort ook voor de eerste graad

    Mediawijsheid in je schoolbeleid 10 pijlers = wat kan jij als leerkracht betekenen om je leerlingen beter leren om te gaan met digitale media?

    Zelfregulering = het vermogen om een taak doelgericht te kunnen voltooien/ onderwijs in de 21ste eeuw

    Quantifiedself = informatie over zichzelf verzamelen en door deze te meten en te delen hieruit leren om beter te functioneren

    Sexting op school = wanneer sexting een probleem wordt


    Welke geboden van netiquette zijn voor jou van toepassing?

    https://www.marketingtermen.nl/begrip/netiquette

    Humor en bepaalde nuances kunnen vaak verkeerd geinterpreteerd worden. Ik ben daar voorzichtig mee. Het menselijk aspect moet op de eerste plaats blijven.

    Welke indruk hadden de beelden van smartphonegebruik op jou?

    Super tof uitgebeeld. Grappig . Het is de waarheid.

    Bron: https://www.pinterest.com/pin/531143349783982307/

    Bijlagen:
    https://o21.nu/zelfregulering/   
    https://www.klasse.be/103877/sexting-op-school-wat-nu   
    https://www.klasse.be/38548/mediawijsheid-in-je-schoolbeleid-10-pijlers/   
    https://www.quantifiedself.nl/   
    https://www.xnapda.be/   

    02-12-2018 om 00:00 geschreven door Tania  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Het Mediawijs Compententiemodel' onder de loep.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De doelstellingen bestaan uit 2 : 

    compententieclusters  1 = media begrijpen
                                        2= media gebruiken

    Elke cluster is verdeeld in 4 doelstelligen:

    media begrijpen:     observeren communiceren
    analyseren interageren
    evalueren creëren
    reflecteren

    media gebruiken:    bedienen amuseren
    navigeren verwerven
    organiseren informeren
                    produceren

    02-12-2018 om 00:00 geschreven door Tania  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mediawijsheid is informeren.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mediawijsheid = Competentie= Kennis, Vaardigheden en attitudes

    Bekijk de 6 doelstellingen van Het Mediawijs Competentiemodel om mediawijs door het leven te gaan.
     
    Wat waren je eerste gedachten bij de les mediawijsheidsdoelstellingen doelstelling ‘informeren?
    Ik gebruik internet en voornamelijk google om informatie op te zoeken en kan er vrij goed mee overweg. Mijn eerste gedacht was dus ook dat het een nuttige les zou worden.
    Had je ooit al eerder gehoord over Sir Francis Bacon?
    Neen, die naam was mij onbekend.

    Zijn uitspraak :
    Informatie is macht

    Klopt helemaal : hoe meer kennis je hebt verworven, hoe veiliger je kunt omgaan met informatie en hoe minder snel je in een valkuil zult terecht komen. Hoe meer kennis, hoe minder toegang voor de vijand.

    Francis Bacon
    Geboren 22 januari 1561 London, Groot-Brittanië
    Overleden 09 april 1626 Highgate, Groot-Brittanië
    Hoofdwerken: Essays (1601); Novum organon (1620); De augmentis scientiarum (1623); Nova Atlantis (1627).
    Opleiding: Universiteit van Cambridge

    Een wijs man maakt meer kansen dan dat hij er aantreft.
    Door kennis is de mens in staat zijn wereld vorm te geven, volgens Francis Bacon, want "kennis is macht". deze vooroordelen stelde hij een door hemzelf mede ontwikkelde methode: de inductie.
     
    Bron : www.filosofie.nl


    Hoe evalueer je je eigen informatiegeletterdheid?
    Ik ben goed in het omgaan met informatie, misschien ben ik iets te kritisch en te ongeloofwaardig. Soms is het niet evident om fake news te herkennen. Ik gebruik meer traditionele bronnen dan digitale media en baseer me meer op primaire bronnen van ooggetuigen op tv dan secondaire die niet noodzakelijk objectief zijn.


    FAKE NEWS

    7         problematische vormen van misleidende informatie:

     

    1.Satire of parodie: Satire en parodieën worden gebruikt om bepaalde zaken uit te vergroten of te amuseren. Satirische nieuwsberichten worden niet gemaakt om mensen doelbewust te misleiden. Voorbeelden: Raaskalderij, De Rechtzetting, De ideale wereld of Basta. Of onlangs de vlog van PewDiePie waarin hij bepaalde beeldspraak gebruikt.
    2. Valse connectie: titels, afbeeldingen, … hebben geen link met de content
    3. Misleidende informatie: informatie gebruiken om iets of iemand in een bepaalde andere context te framen.
    4. Valse context: het gebruik van originele/authentiek content maar in een foutieve context
    5. Bedrieglijke content: wanneer originele bronnen geïmiteerd worden.
    6. Gemanipuleerde content: wanneer originele content of beelden gemanipuleerd worden om te misleiden
    7. Gefabriceerde content: nieuwe content creëren die volledig fout is


    Bron : mediawijsheid.be

    Welke soorten informatiebronnen raadpleeg jij en welke vooral niet?
    Meestal google en dan selecteer ik betrouwbare sites zoals de overheid, Wikipedia meestal niet, tenzij ik gewoon snel wil weten wat iets betekent of waar iets zich bevind.

    Waarvoor gebruik jij Google allemaal?
    Om te shoppen, de weg op te zoeken, informatie te vinden…

    Heb je veel bijgeleerd van de optimalisatiemogelijkheden van zoekopdrachten? Wat vond je vernieuwend? Verassend? Verbazingswekkend?
    Dat je met Google kunt rekenen wist ik niet en dat je door het minteken woorden kunt uitsluiten ook niet.

    Een foto naar Google slepen is ook heel leuk.

    En het filmpje met het spinnetje dat overal miljoenen informatie gaat zoeken dat hou je niet voor mogelijk.

    De algoritmes die google gebruikt zijn echt indrukwekkend:

    Ben jij al veel in aanraking gekomen met fake nieuws? Hoe reageer je dan?
    Eigenlijk niet, ik kijk meestal naar het nieuws op tv. De filmpjes op Facebook interesseren mij niet.

    Ik vertrouw ze ook niet


    02-12-2018 om 00:00 geschreven door Tania  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/12-30/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 26/11-02/12 2018

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs