Het Archief voor Onderwijs is een beeldbank voor onderwijs die
leerkrachten een waaier aan audiovisueel materiaal van de openbare omroep, de
regionale omroepen en diverse cultuur- erfgoedinstellingen aanreikt. Met een
aanbod geselecteerd door en voor leerkrachten én op maat van het onderwijs,
staat het Archief voor Onderwijs garant voor educatief relevant materiaal dat
vlot doorzoekbaar is en inzetbaar is in tal van klascontexten.
Wat kan je er allemaal mee doen?
Als leerkracht kun je via deze site heel wat informatie en audiovisueel
materiaal vinden. Je kunt er fragmenten knippen, hetgeen heel handig is om een
eigen collectie op te bouwen. Je kunt themas doornemen en collecties delen met
collegas.
Mediawijsheid is verweren : Risicos verbonden aan
mediagebruik voor zichzelf en anderen beperken
Voor de veiligheid van onszelf en anderen is het belangrijk bewust te zijn van de gevaren van mediagebruik.
Op de hoede zijn voor deze risico's en er correct mee omgaan wanneer er gevaar dreigt behoort tot één van de cruciale taken van het onderwijspersoneel.
Weet dat je alle nodige informatie kunt vinden de cursus Mediawijsheid - Verweren p.52.
Cyberpesten: pesten via het internet en de smartphone
Grooming: een proces waarbij een kind door een volwassene
voorbereid word om verliefd te worden en af te spreken
Sexting:het verspreiden van sexueel getinte berichten, fotos
filmpjes
Met het SENSOA VLAGGENSYSTEEM in Vlaanderen kan je:
Seksueel gedrag van jongeren adequaat beoordelen
Sexueel gedrag bespreken met jongeren
Komen tot een te volgen pedagogische opvolging
Een visie en beleid uitwerken over sexueel gedrag binnen je
organisatie
Virussen kennen we allemaal. Wees alert met het openen van sites en mails
Phishing: Wanneer je een mail of een oproep krijgt van wat uw bank lijkt om uw gegevens op te vragen, antwoord je er NOOIT op. Dit is om uw gegevens te ontfrutselen en nadien uw centen te stelen.
Verslaving: Het feit dat je 24/24 uur 'connected' moet zijn
Na deze les weten we dat er op de videospelletjes die je
koopt PEGI-labels staan. Zo kun je controleren of de kinderen spelletjes spelen
die geschikt zijn voor hun leeftijd.
Ikzelf heb nooit videogames gespeeld en ben dat niet van
plan.
Hoe gaat een video
viraal?
Wanneer een filmpje massaal gedeeldwordt op YouTube kun je er beroemd mee worden
en geld mee verdienen.
Ikzelf ga nooit op Youtube en heel zelden op Facebook. Wat
Facebook betreft heb ik sinds de lerarenopleiding er een heleboel vrienden
bijgekregen.
We bespraken de voorbije lessen de
mediawijsheiddoelstellingen informeren
en communiceren
-Deze les behandelen we Interageren
en Creëren
Wat kwam er in jou op bij de
mediawijsheidsdoelstelling interageren?
Dit is voor mij vrij bekend omdat ik vaak gebruik maak van
sites die te maken hebben met het uitwisselen van data, goederen, diensten of
geld zoals homebanking, my Belgium, mutualiteit enz Heeft
jouw gemeente een samenwerkingsverband met CitizenLab? Neen
Welke online diensten gebruik jij vandaag op de website MyBelgium?
Pensioen opvragen
Wat doe jij om jouw digitale voetafdrukken te beperken?
Ik ben heel voorzichtig en weet met wat ik bezig ben.
Werden jouw rechten ooit al geschonden? nooit
Wat is je eerste indruk van de nieuwe AVG-wet?
Ik vind dat het een noodzakelijk kwaad is omdat de privacy
moet beschermd worden. Voor mij is het een vertrouwde norm omdat de
bankensector deze wetgeving reeds langer toepast(GDPR). Het gaat dan niet over
fotos maar over informatie ter bescherming van de consument.
- Heeft men ooit jouw toestemming gevraagd voor een foto,
een opname, ,,, ? Dat is niet aan de orde en mocht dat zo zijn, van mijn part
mag men alles op het internet gooien. Er werden van mij nooit fotos gemaakt
die niet gezien mogen worden. Ook niet voor het internet bestond.
Wat is creëren?
Media voor jezelf en anderen maken
Welke media? Fotos, videos, teksten, websites, 3D prints,
Wat heb jij al gecreëerd via digitale media?
Mijn blog, mijn enquête, mijn toolshopfilmpje, een bord op Pinterest, zijn zaken waarmee ik ondertussen ben vertrouwd geraakt.
Vorige les bespraken
we de mediawijsheiddoelstelling informeren.
Deze les bekijken we de
mediawijsheidsdoelstellingen communiceren?
we communiceren allemaal via tv, mobile,computer,videogames,social media , de
smartphone
Tip: Dr Jodi Gold (Manhattan) psychiater schreef een interessant boek over
mediawijs opvoeden
. Spreek jij vloeiend digi-taal?
Voor mijn behoeften is het voldoende. Welke vorm van digitale communicatie
gebruik jij vooral?
Ik communiceer 2-zijdig via Whatsapp, sms, geen games. Welke functies van de smartphones
gebruik jij? Telefoneren en fotos voor een specifiek doel (bejaarde ouders) Hebben jullie veel computers ter
beschikking?
5 (2grote computers, 3laptops)voor 4 gezinsleden Evalueer jouw eigen sociaal mediagebruik.
Sinds mijn studies bij Thomas More gebruik ik sites waar ik nog nooit van
gehoord had. Deze week nog Pinterest.
Dus het gaat steeds vlotter met mijn mediagebruik. Ik beschouw het als een
positieve evolutie.
Welke interessante informatieve sites heb je ontdekt? Voeg ze in de bijlage.
Xnapda = een educatief videoplatform voor de lagere school en binnenkort ook voor de eerste graad
Mediawijsheid in je schoolbeleid 10 pijlers = wat kan jij als leerkracht betekenen om je leerlingen beter leren om te gaan met digitale media?
Zelfregulering = het vermogen om een taak doelgericht te kunnen voltooien/ onderwijs in de 21ste eeuw
Quantifiedself = informatie over zichzelf verzamelen en door deze te meten en te delen hieruit leren om beter te functioneren
Sexting op school = wanneer sexting een probleem wordt
Welke geboden van netiquette zijn voor
jou van toepassing?
https://www.marketingtermen.nl/begrip/netiquette
Humor en bepaalde nuances kunnen vaak verkeerd
geinterpreteerd worden. Ik ben daar voorzichtig mee. Het menselijk aspect moet
op de eerste plaats blijven.
Welke indruk hadden de beelden van
smartphonegebruik op jou?
Super tof uitgebeeld. Grappig . Het is de waarheid.
Mediawijsheid
= Competentie= Kennis, Vaardigheden en attitudes
Bekijk de 6 doelstellingen van Het Mediawijs Competentiemodel om mediawijs door het leven te gaan.
Wat waren je
eerste gedachten bij de les mediawijsheidsdoelstellingen doelstelling
informeren? Ik gebruik internet en voornamelijk google om
informatie op te zoeken en kan er vrij goed mee overweg. Mijn eerste gedacht
was dus ook dat het een nuttige les zou worden. Had je ooit al eerder gehoord over Sir
Francis Bacon? Neen, die naam was mij onbekend.
Zijn uitspraak : Informatie is
macht
Klopt helemaal : hoe meer kennis je hebt verworven,
hoe veiliger je kunt omgaan met informatie en hoe minder snel je in een valkuil
zult terecht komen. Hoe meer kennis, hoe minder toegang voor de vijand.
Francis Bacon Geboren 22
januari 1561 London, Groot-Brittanië
Overleden 09
april 1626 Highgate, Groot-Brittanië
Hoofdwerken: Essays
(1601); Novum organon (1620); De augmentis scientiarum (1623); Nova Atlantis
(1627).
Opleiding: Universiteit
van Cambridge
Een
wijs man maakt meer kansen dan dat hij er aantreft. Door kennis is de mens in staat zijn
wereld vorm te geven, volgens Francis Bacon, want "kennis is macht". deze
vooroordelen stelde hij een door hemzelf mede ontwikkelde methode: de inductie.
Bron : www.filosofie.nl
Hoe evalueer je je eigen
informatiegeletterdheid? Ik ben goed in het omgaan met informatie, misschien ben ik iets te kritisch
en te ongeloofwaardig. Soms is het niet evident om fake news te herkennen. Ik
gebruik meer traditionele bronnen dan digitale media en baseer me meer op
primaire bronnen van ooggetuigen op tv dan secondaire die niet noodzakelijk
objectief zijn.
FAKE NEWS
7
problematische vormen van misleidende
informatie:
1.Satire of parodie: Satire en parodieën
worden gebruikt om bepaalde zaken uit te vergroten of te amuseren. Satirische
nieuwsberichten worden niet gemaakt om mensen doelbewust te misleiden.
Voorbeelden: Raaskalderij, De Rechtzetting, De ideale wereld of Basta. Of
onlangs de vlog van PewDiePie waarin hij bepaalde beeldspraak gebruikt.
2. Valse connectie: titels, afbeeldingen, hebben geen link met de content
3. Misleidende informatie: informatie gebruiken om iets of iemand in een
bepaalde andere context te framen.
4. Valse context: het gebruik van originele/authentiek content maar in een
foutieve context
5. Bedrieglijke content: wanneer originele bronnen geïmiteerd worden.
6. Gemanipuleerde content: wanneer originele content of beelden gemanipuleerd
worden om te misleiden
7. Gefabriceerde content: nieuwe content creëren die volledig fout is
Bron : mediawijsheid.be
Welke soorten
informatiebronnen raadpleeg jij en welke vooral niet? Meestal google en dan selecteer ik betrouwbare sites zoals de overheid,
Wikipedia meestal niet, tenzij ik gewoon snel wil weten wat iets betekent of
waar iets zich bevind.
Waarvoor gebruik jij
Google allemaal? Om te shoppen, de weg op te zoeken, informatie te vinden
Heb je veel
bijgeleerd van de optimalisatiemogelijkheden van zoekopdrachten? Wat vond je
vernieuwend? Verassend? Verbazingswekkend?
Dat je met Google kunt rekenen wist ik niet en dat je door het minteken woorden
kunt uitsluiten ook niet.
Een foto naar Google slepen is ook heel leuk.
En het filmpje met het spinnetje dat overal miljoenen
informatie gaat zoeken dat hou je niet voor mogelijk.
De algoritmes die google gebruikt zijn echt indrukwekkend:
Ben jij al veel in
aanraking gekomen met fake nieuws? Hoe reageer je dan? Eigenlijk niet, ik kijk meestal naar het nieuws op tv. De filmpjes op
Facebook interesseren mij niet.