Taboe woorden in sommige culturen (SOA's, seksualiteit, voortplantingsorganen)
Inhoud blog
  • Taboe onderwerpen in sommige culturen (SOA's, seksualiteit, voortplantingsorganen) 3/3
  • Taboe onderwerpen in sommige culturen (SOA's, seksualiteit, voortplantingsorganen) 2/3
  • Taboe onderwerpen in sommige culturen (SOA's, seksualiteit, voortplantingsorganen) 1/3
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    22-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taboe onderwerpen in sommige culturen (SOA's, seksualiteit, voortplantingsorganen) 3/3

    Ik heb in vorige blogposten al vermeld dat sommige leerkrachten een verschil hebben opgemerkt, bij de reactie van de leerlingen met een verschillende cultuur.

    Volgens mijn enquête hebben de meeste leerkrachten opgemerkt dat het aantal culturen aanwezig in een klasgroep ook een invloed heeft op de reactie van de leerlingen.

    Volgens sommige leerkrachten gaan leerlingen dan een andere taal gebruiken om hun emotie uit te drukken over dit onderwerp. Hoe minder cultuurverschil in de klas aanwezig is, hoe gemakkelijker de leerling met een verschillende zal meewerken. Als de klasgroep een groot aantal culturen bevat, dan gaan ze meer beschaamd zijn en deze onderwerpen linken met taboe. Het gevolg hiervan is dat ze niet gaan meewerken of zich helemaal terugtrekken en niet meer luisteren naar de les.

    Als de leerlingen niet mee willen werken of heel rumoerig zijn, hoe moeten we als beginnende leerkrachten reageren? Enkele tips

    Volgens leerkrachten die ongeveer 20 jaar in het onderwijs staan moet men normaal doen en de nadruk leggen dat de leerstof heel belangrijk is voor hun gezondheid en dat van hun toekomstige kinderen.

    Men moet regelmatig wat humor gebruiken om de leerlingen meer op hun gemak te stellen en zich ook goed voorbereiden.

    Ga op zoek naar voorbeeldlessen op het internet die al door ervaren leerkrachten werden opgesteld. Maak best een eigen cursus, gebruik geen werkboeken, deze ogen veel te klassiek.  

    Duid ook de leerlingen die een probleem zullen zijn voor de les niet aan, en zorg ervoor dat je meer weet dan wat er in het handboek staat.

    Voeg misschien leuke artikels bij, bijvoorbeeld over drielingen. De leerlingen vinden zo’n onderwerpen altijd leuk.




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (6)

    04-06-2017
    achterstand

    Beste Fairouz Abdellah,

    Ik heb het dan niet perse over lln met een verschillend cultuur, maar lln die rumoerig zijn. Sommige lln zijn in andere lessen al een probleem en doen vaak domme dingens. Je moet dan deze lln niet aanduiden in bepaalde situaties, maar je gaat ze zeker niet uit sluiten. Je moet gewoon als lkr zelf onderschaten wanneer deze lln wel aan het woord kan zonder de les te storen.

    Mvg

    Safoura EL c

    04-06-2017, 19:46 Geschreven door safoura El c


    Taboe -Godsd en cultuur

    Beste Serpil K.,

    Godsdienst is niet een onderdeel van cultuur bijvoorbeeld je hebt heel veel marokaanen die jood zijn, die hebben dus de marokaanse cultuur. Je hebt dan anderzijds heel veel marokanen die moslims zijn. Dus Godsdienst is niet een onderdeel van cultuur. Je hebt heel wat moslims met een verschillende cultuur.

    Dus heeft godsdienst een effect op zulke onderwerpen zeker niet als ik dan spreek over de islamitische godsdienst. (over de andere godsdiensten heb geen brede kennis maar ik ben zeker dat deze ook geen invloed hebben op zulke onderwerpen)

    Mvg

    Safoura El C

    04-06-2017, 19:39 Geschreven door safoura El c


    Achterstand

    Beste

    U zei dat het best is om de leerlingen die het al moeilijker hebben om zich normaal te gedragen tijdens deze les niet meteen aan te duiden. Kan dit geen probleem vormen voor de verwerving en verwerking van de leerstof? Gaan ze dan niet net achterstaan omwille van een mentaliteit dat ze hebben meegekregen van thuis...

    Fairouz Abdellah

    04-06-2017, 19:10 Geschreven door fairouz.abdellah


    26-05-2017
    Godsdienst is toch ook cultuur ?

    Beste,

    In uw vorige commentaar heb ik gelezen dat het feit dat leerlingen niet gemakkelijk kunnen praten over sexuele onderwerpen te wijten is aan hun cultuur en niet de godsdienst.

    Godsdienst is toch ook een onderdeel van cultuur? Of niet ? 

    Vindt u dat godsdienst echter geen effect heeft op zulke onderwerpen?

    Met vriendelijke groeten,

    Serpil K.

    26-05-2017, 10:21 Geschreven door Serpil Kara


    25-05-2017
    godsdienst

    Beste,

    Godsdienst heeft niet echt iets te maken met deze onderwerpen als je het hebt over de islamitische godsdienst . In de islam is kennis heel belangrijk en zijn zulke onderwerpen nooit taboe, me kan er heel open over spreken. In de islam is het heel belangrijk om kennis op te doen ook over zulke onderwerpen, als je in de moskee vragen stelt over zulke onderwerpen gaan ze er heel gemakkelijk over praten. Maar in de meeste culturen is dit vooral taboe, men mag in onze cultuur niet praten over zulke onderwerpen. Dus het heeft niks te maken met godsdienst.

    Ik heb dit zelf meegemaakt, en ik moest deze onderwerp bespreken met een klas waar veel culturen aanwezig waren. De meeste van hen is moslim en ik heb de nadruk gelegt dat in de islam het geen taboe is om over zulke onderwerpen te praten en te leren. Kennis is in de islam zeer belangrijk, vooral als men het heeft over onze eigen lichaam. (de leerlingen hadden me gezegt van mevrouw bent u niet beschaamt en ik heb geantwoord met het feit dat kennis heel belangrijk is. Ze hebben hierna direct mee gewerkt.)

    Groetjes en dank u voor jouw opmerking

    Safoura El C

    25-05-2017, 22:04 Geschreven door safoura El c


    Taboe

    Ik vind dat je een heel boeiend onderwerp hebt gekozen. Ik denk dat dit onderwerp van cultuur afhangt, maar vooral ook van de godsdienst van de leerlingen. Leerlingen van sommige godsdiensten zijn meer beschaamd dan de anderen. Ze hebben schrik om zulke onderwerpen boven te halen omdat dit volgens hun en hun "godsdienst" een taboe is. Thuis worden ze dan ook niet voorgelicht door hun ouders omdat dit vooral een gevoelige onderwerp is waar men mee moet oppassen. Is 'de godsdienst' ook in u enquête voorgekomen? 

    Mijn vraag is vooral hoe de leerkrachten eigenlijk moeten omgaan met zulke kinderen die niet over dit onderwerp spreken? 

    Stel je voor dat je een klas met eenzelfde cultuur hebt waarbij dit onderwerp een taboe is voor hun. Wat moet je dan doen? De les stilleggen en het belang en bedoeling van de les vertellen of iets anders?

    Groetjes 

    T.I

    25-05-2017, 15:57 Geschreven door Tuçe Isik


    Archief per week
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 01/05-07/05 2017

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs