Ik heb in vorige blogposten
al vermeld dat sommige leerkrachten een verschil hebben opgemerkt, bij de
reactie van de leerlingen met een verschillende cultuur.
Volgens mijn enquête hebben
de meeste leerkrachten opgemerkt dat het aantal culturen aanwezig in een
klasgroep ook een invloed heeft op de reactie van de leerlingen.
Volgens sommige
leerkrachten gaan leerlingen dan een andere taal gebruiken om hun emotie uit te
drukken over dit onderwerp. Hoe minder cultuurverschil in de klas aanwezig is,
hoe gemakkelijker de leerling met een verschillende zal meewerken. Als de
klasgroep een groot aantal culturen bevat, dan gaan ze meer beschaamd zijn en
deze onderwerpen linken met taboe. Het gevolg hiervan is dat ze niet gaan
meewerken of zich helemaal terugtrekken en niet meer luisteren naar de les.
Als de leerlingen niet mee
willen werken of heel rumoerig zijn, hoe moeten we als beginnende leerkrachten
reageren? Enkele tips
Volgens leerkrachten die ongeveer
20 jaar in het onderwijs staan moet men normaal doen en de nadruk leggen dat de
leerstof heel belangrijk is voor hun gezondheid en dat van hun toekomstige
kinderen.
Men moet regelmatig wat
humor gebruiken om de leerlingen meer op hun gemak te stellen en zich ook goed
voorbereiden.
Ga op zoek naar
voorbeeldlessen op het internet die al door ervaren leerkrachten werden
opgesteld. Maak best een eigen cursus, gebruik geen werkboeken, deze ogen veel
te klassiek.
Duid ook de leerlingen die
een probleem zullen zijn voor de les niet aan, en zorg ervoor dat je meer weet
dan wat er in het handboek staat.
Voeg misschien leuke
artikels bij, bijvoorbeeld over drielingen. De leerlingen vinden zon
onderwerpen altijd leuk.
|