Taboe onderwerpen in sommige culturen (SOA's, seksualiteit, voortplantingsorganen) 1/3
Taboeonderwerpen in sommige
culturen, waarom dit onderwerp? Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik gedurende
mijn stage een verschil heb opgemerkt. Ik heb lesgegeven in twee klassen. Eén
klas waar enkel leerlingen waren van een Belgische origine en de andere klas
was opgebouwd uit leerlingen met verschillende culturen (Meer dan de helft).
Ben ik de enige die dit heeft opgemerkt of is dat zo bij alle leerkrachten in
Brussel? Aan de hand van een enquête merk ik verschillende meningen op. Sommige
leerkrachten zijn het met mij eens, anderen hebben niet meteen iets opgemerkt.
Vooral in een klasgroep die meer dan 10 leerlingen bevat van een andere
cultuur, merkt men een verschil op.
Als men lesgeeft over zon
onderwerpen dan worden de meeste leerlingen rumoerig. Ze beginnen te lachen en
gek te doen. Over het algemeen gaan alle leerlingen een ongepast gedrag
vertonen wanneer de leerkracht dergelijke onderwerpen aanhaalt. In Brussel,
waar de multiculturaliteit een feit is zal ongepast gedrag een norm zijn. Hoe
komt het nu dat leerlingen niet kunnen omgaan met deze onderwerpen. De
oorsprong en oorzaak van dit probleem ligt in de cultuur waarmee ze werden
grootgebracht. In sommige culturen, zijn deze onderwerpen extreem taboe. De
meeste leerlingen met een andere cultuurachtergrond spreken nooit over deze
onderwerpen. Ik ben zelf van Marokkaanse afkomst en in onze cultuur is het
taboe om over deze onderwerpen te spreken. Of het nu thuis is of buiten met
vrienden. Deze onderwerpen; seksualiteit, SOAs, voorplanting, zijn gewoon
weg taboe in deze culturen.
Er volgen nog andere blogposten, met andere opmerkingen en enkele tips!
Reacties op bericht (6)
04-06-2017
Taboe
Beste T.I.,
Een leerkarcht dient heel normaal te doen, als de leerlingen rumoerig beginnen te worden moet men als lkr niet ingaan. Men moet de leerlingen zeker in het oog houden dat ze niet te veel beginnen te lachen of rare dingens beginnen te vertellen. Men mag zeker en vast vidoe en films laten zien, maar men moet vooral het belang van deze kennis vermelden voor dat men over zulke onderwerpen spreekt.
Mvg
Safoura El c
04-06-2017, 19:23
Geschreven door safoura El c
Taboe
Beste Serpil K.
Deze onderwerpen zijn taboe en worden meestal niet besproken. Meestal gaat de moeder indirect praten over deze onderwerpen, zonder deze onderwerp letterlijk te vermelden. Meestal worden ze dan geiinformeerd pas op latere leeftijd.
Mvg
Safoura El C
04-06-2017, 19:19
Geschreven door safoura El c
Taboe trachten te doorbreken
Beste Mnr. Bardijn,
Ik denk niet dat het iets gaat veranderen als men begint met verliefdheid. Seksualiteit is gewoon weg een taboe onderwerp in deze culturen, die leerlingen zijn zo opgevoed. Het is in hun nature om deze onderwerp als taboe te beschouwen.
Mvg
Safoura EL C
04-06-2017, 19:17
Geschreven door safoura El c
02-06-2017
Reactie
Beste,
Als zulke onderwerpen taboe zijn in zulke culturen, hoe worden deze kinderen dan geïnformeerd? Want deze onderwerpen zijn wel van belang voor later als ze een relatie kunnen hebben of als ze gaan trouwen...
Met vriendelijke groeten,
Serpil K.
02-06-2017, 21:05
Geschreven door Serpil Kara
31-05-2017
Taboe
Beste
Met wat moet de leerkracht dan rekening houden wanneer er over zulke onderwerpen gesproken moet worden? Wat is zeker af te raden? Is het dan nog aangeraden om bijveerbeeld video's of films te laten zien over deze onderwerpen?
Mvg
T.I.
31-05-2017, 18:04
Geschreven door Tuçe Isik
01-05-2017
Taboe trachten te doorbreken?
Is het dan niet mogelijk om deze taboe te doorbreken?
Kan er dan ook niet over verliefdheid en gevoelend gesproken worden?
Op deze manier zou de stap naar sexualiteit misschien iets kleiner worden?